Posted on May 7, 2020
Στοματική υγιεινή, Δραστηριότητες
Ξεκινάμε το πρόγραμμά μας με.....
Προφορική επικοινωνία
-Στο τραπέζι της παρατήρησης, βάζουμε πιάτα με λιχουδιές: σοκολάτες, γαριδάκια, γλειφιτζούρια, καραμέλες και άλλα τέτοια . Ξεκινάμε την συζήτηση μας...παρέα με την ΤΕΡΗΔΟΝΑ
- Σας αρέσουν αυτές οι λιχουδιές; Πόσο συχνά τις τρώτε;
- Πλένετε τα δόντια σας μετά; Τι θα γίνει αν δεν τα πλένετε;
- Πλένετε τα δόντια σας μετά από κάθε γεύμα;
- Που πηγαίνουμε όταν ένα δόντι μας πονάει;
- Τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε γερά δόντια;
- Τι γίνεται όταν έχουμε χαλασμένα δόντια;
- Αν δεν είχαμε καθόλου δόντια;
-Ξαφνικά καθώς συζητούσαμε ξεσπάει ένας απίστευτος καβγάς.Γυρίζουμε και τι να δούμε; Μάλωναν... δύο δόντια. Το ένα γερό και χαμογελαστό, και το άλλο άσχημο και κατσούφικο και να φανταστείτε ότι ζουν στο.....ίδιο σπίτι
(Τα παιδιά επινοούν ένα διάλογο και καταλήγουμε στην παρακάτω δραστηριότητα)
-Για να δώσουμε λύση και να σταματήσει ο καβγάς χωρίσαμε τα δόντια , κάπως έτσι....
Τα παιδιά όμως ποιο θα επισκέπτονται πιο συχνά; Με ποιο δόντι θα έχουν φιλίες;
-Τέλος,παρακολουθούμε...
*
Μαθηματικά
-Παρουσιάζουμε στα παιδιά εικόνες που απεικονίζουν, τρόφιμα και αντικείμενα που χρησιμοποιούμε για την στοματική υγιεινή. Τα ονομάζουν
-Στη συνέχεια ομαδοποιούν:
- Ποια είναι τρόφιμα
- Ποια αντικείμενα
- Ποια είναι φρούτα και ποια ροφήματα
- Ποιες τροφές είναι ωφέλιμες και ποιες βλαβερές για τα δόντια
- Προϊόντα που χρησιμοποιούμε για την πρόληψη της τερηδόνας
*
Λογοτεχνία
-Διαβάζουμε: Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντης
*
Συνεχίζουμε.....
Ανθρωπογενές περιβάλλον
-Για να αγαπήσουμε τα δόντια μας πρέπει να τα γνωρίσουμε. Έτσι μαθαίνουμε:
- Πόσα δόντια έχουμε;
- Πότε βγαίνουν τα πρώτα δόντια και πως λέγονται;
- Ποια είναι τα μόνιμα δόντια;
- Από τι υλικό είναι φτιαγμένα;
- Που στηρίζονται και πως;
- Σε τι μας χρησιμεύουν και ποιες οι αρρώστιες των δοντιών;
- Πως μπορούμε να τα προστατέψουμε και ποια άλλα προβλήματα υπάρχουν
Τελειώνουμε......μπαίνοντας σε έναν λαβύρινθο ,για να βρούμε το σωστό δρόμο που οδηγεί στα γερά δόντια
*
Παιδί και γλώσσα
-Η οδοντόβουρτσα και η οδοντόκρεμα είναι οι καλύτεροι φίλοι μας και μας βοηθούν να μάθουμε να βουρτσίζουμε σωστά τα δόντια μας. Μας παρουσιάζουν λοιπόν ένα πίνακα με οδηγίες , ένα πρόπλασμα και πιάνουμε δουλειά
- Διαβάζουμε τις οδηγίες από τον πίνακα
- Αντιστοιχίζουν τις κινητές κάρτες με αυτές του πίνακα
- Αποσύρουμε τον πίνακα και ένα παιδί δίνει με παντομίμα μία οδηγία, ενώ ένα άλλο προσπαθεί να καταλάβει την κίνηση και να βρει την αντίστοιχη κάρτα
-Αφού τελειώσουμε, τα παιδιά κάνουν......πρακτική εξάσκηση με τις βούρτσες τους και με τη βοήθεια του παρακάτω πίνακα
*
Και κλείσαμε....
-Επινοούμε και διαβάζουμε στα παιδιά το παρακάτω ποιηματάκι.
(Το ποιηματάκι εμπνευσμένο από την αγαπημένη συνάδελφο, Χατζηλεοντίου Δέσποινα)
- Κάθε φορά που ακούν το Δ, στριφογυρίζουν στην θέση τους
- Στη συνέχεια βρίσκουν και κυκλώνουν το Δ, δ
Δύο δόντια δώσαν δώρα
στο Δημήτρη και στη Δώρα.
Οδοντόβουρτσα δωρίσαν
τους πονόδοντους αφήσαν.
Με οδοντόπαστα διπλή,
δίχρωμη και δροσερή
δόντια έχεις καθαρά
δε δειλιάζεις πουθενά.
Έτσι όλα τα παιδιά
θα το λεν τραγουδιστά,
δάκρυα όχι άλλα πια
δείτε όλοι διαφορά!
- Βρίσκουν λέξεις που αρχίζουν από Δ
- Συνδέουν το Δ με τα φωνήεντα και φτιάχνουμε καινούριες συλλαβούλες
-Τέλος, βοηθάμε τον κύριο Φαφουτοκουτσοδόντη να βρει τα δόντια του Πως όμως να το κάνουμε που η Μάγισσα Τερηδόνα έβαλε στο καζάνι της τα δοντάκια του και θέλει όλα να τα μαυρίσει; Καλέσαμε λοιπόν ενισχύσεις Την όμορφη νεράιδα Οδοντοβουρτσούλα και τα καταφέραμε
Δείτε πως....
Μέσα στο καζάνι της τερηδόνας βάζουμε τα δόντια του Φαφουτοκουτσοδόντη. Η Τερηδόνα αρχίζει τα....μαγικά της Τότε η νεράιδα Οδοντοβουρτσούλα, πηγαίνει γρήγορα και βγάζει το σωστό δόντι πριν πιάσουν τα μαγικά της Τερηδόνας
*
Την άλλη μέρα....
Προφορική επικοινωνία
-Διαβάζουμε το ποίημα: Η Τερηδόνα (Αναστασία Διακάτου - Γιάννης Μανιός)
- Τι είναι η Τερηδόνα και πως την φαντάζεστε;
- Πως μπορούμε να την αποφύγουμε;
- Που πρέπει να πάμε για να την....γιατρέψουμε;
-Παροτρύνουμε τα παιδιά να φανταστούν ένα διάλογο ανάμεσα στην Τερηδόνα και τα δόντια
-Και τέλος, διαβάζουμε το παραμύθι: Ο Αργύρης, το ποντικάκι και η συμμορία της κυρίας Τερηδόνας
*
Παιδί και γλώσσα
-Παραμύθι σε εικόνες: Το πάθημα ενός Λύκου
Τι έπαθε ο λύκος; Γιατί;
Που πήγε για να γίνει καλά;
Τι πρέπει να κάνει για να μη ξαναπονέσει το δόντι του;
-Τα παιδιά βάζουν τις εικόνες στη σωστή σειρά και διαβάζοντας φτιάχνουν τη δική τους ιστορία
*
Φυσική αγωγή
Ώρα για παιχνίδι
-Μια ομάδα παιδιών είναι δόντια , ένα παιδί αναλαμβάνει το ρόλο της Οδοντόκρεμας και ένα είναι η Τερηδόνα
- Με την έναρξη της μουσικής τα δόντια τρώνε καραμέλες. Ξαφνικά ακούγεται ένας δυνατός θόρυβος και καταφθάνει η τερηδόνα Τα δόντια τρομαγμένα τρέχουν στο χώρο Όποιο δόντι πιάσει η τερηδόνα το πάει στο βασίλειό της
- Όταν πιαστούν όλα τα δόντια, η οδοντόκρεμα προσπαθεί να πάρει όσα περισσότερα δόντια μπορεί από το βασίλειο της τερηδόνας
*
Έπειτα.....
Προφορική επικοινωνία
-Διαβάζουμε το παραμύθι: Η Δόνα Τερηδόνα και οι Χαχανούληδες και αφού ακούσουμε σχόλια....
- Γνωρίζουμε τους χαχανούληδες και τη χώρα τους, από......κοντά
- Συνθέτουμε ένα τραγουδάκι για τους γελαστούς....χαχανούληδες
- Και ακούμε.....
*
Μαθηματικά
-Στην μοκέτα αφήνουμε μια οδοντόβουρτσα και δόντια Πάνω στο καθένα υπάρχει ένας αριθμός. Καλούμε τα παιδιά να.....πλύνουν σωστά τα δόντια ,βάζοντας τα στη σειρά από το 1 ως το 10
-Στη συνέχεια, δίνουμε κάρτες με οδοντοστοιχίες Στην κάθε κάρτα μαυρίζουμε τόσα δόντια ανάλογα με τον αριθμό που θέλουμε να δώσουμε όταν......σαπίσουν τα δόντια σε όλες τις κάρτες τις βάζουμε στη σειρά από το 10 ως το 9
*
Θεατρική αγωγή
Κουκλοθέατρο: Ο Κροκόδειλος στον Οδοντογιατρό ( Τασούλας Τσιλιμένη)
*
Μια άλλη μέρα..
Εικαστικά και φαντασία
-Φτιάχνουμε πήλινα δοντάκια και τα στολίζουμε
Τα βάζουμε σε όμορφα κουτάκια για να φιλοξενήσουν τα δοντάκια που θα πέσουν
-Που πάει το δοντάκι μου όταν πέφτει;
- Δίνουν την απάντηση έτσι.....
- Και στη συνέχεια διαβάζουμε το βιβλίο: Ο γύρος του κόσμου με ένα δοντάκι ( Σέλμπι Μπίλερ, εκδόσεις Μεταίχμιο) ( Ευχαριστώ την αγαπητή συνάδελφο Τσιρίμπαση Ελένη που μας πρότεινε και μας δάνεισε το βιβλίο)
*
Παιδί και Γλώσσα
Οι φίλοι των δοντιών μας: Διαβάζουμε τον παρακάτω πίνακα και...
- Συζητάμε για το κάθε ένα προϊόν χωριστά , την σκοπιμότητά του και τον σωστό τρόπο χρήσης
- .......πλένουμε καλά τα δόντια μας και τα βάζουμε στο......στόμα μας
- Πειραματιζόμαστε με αυγά, ξύδι και στοματικό διάλυμα
και βγάζουμε τα συμπεράσματά μας
- Μοιράζουμε στα παιδιά ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα βουρτσίσματος Το παίρνουν στο σπίτι και μετά μία εβδομάδα......ποιος θα πάρει βραβειάκι;
*
Κλείνοντας...τη μέρα μας
-Ρωτάμε τα παιδιά αν άκουσαν τις παρακάτω εκφράσεις και αν φαντάζονται τι σημαίνουν και πότε τις χρησιμοποιούμε
Του χαρίζανε γάιδαρο και τον κοίταζε στα δόντια
Παλεύω με νύχια και με δόντια
Γλίτωσα απ΄του χάρου τα δόντια
Μιλάω έξω απ΄τα δόντια
- Ακούν μία έκφραση και την συνδέουν με το ανάλογο συναίσθημα
- Ζωγραφίζουν τις εκφράσεις
*
Και τελειώσαμε το πρόγραμμά μας....
Για να δούμε τι μάθατε όλες αυτές τις μέρες;
Ακούγεται μια φωνή και ταυτόχρονα μία......στρατιά Χαχανούληδων εισβάλει στην τάξη μας
Άρχισαν να μας ρωτάνε ένα σωρό πράματα Κάθε φορά που απαντούσαμε σωστά, τσουπ ένας χαμογελαστός χαχανούλης πεταγόταν, αν δίναμε λάθος απάντηση ο χαχανούλης μας διόρθωνε. Δεν πειράζει όμως γιατί παρέα τους και επανάληψη κάναμε και μάθαμε από τα λάθη μας παραπάνω πληροφορίες
*
και...
-Διαβάσαμε το : Δε φοβάμαι τον Οδοντογιατρό
-Αφιερώσαμε την υπόλοιπη ώρα στον καλό μας φίλο, τον ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟ, ο οποίος με τους αγαπημένους φίλους του μας έδωσε χρήσιμες συμβουλές
Και ο καθένας έδωσε μια υπόσχεση για την στοματική του υγιεινή