Τα διάσημα ονόματα της μουσικής της εποχής του ρομαντισμού.

Όπως θα θυμάστε παιδιά μέχρι και τα μέσα του 18ου αιώνα την τέχνη της μουσικής είχαν το προνόμιο να απολαμβάνουν μόνο οι πλούσιοι άρχοντες της εποχής, καθώς μόνο εκείνοι είχαν τον τρόπο και τα μέσα ώστε να μπορούν να συντηρήσουν στις αυλές τους επαγγελματίες μουσικούς για το σκοπό αυτό.Σιγά σιγά όμως αυτό αρχίζει να αλλάζει και η μουσική τέχνη πλέον, δεν υμνεί μόνο το θεό μέσα στις εκκλησίες και δεν γράφεται  μόνο  για να ψυχαγωγεί την αριστοκρατία  , αλλά και για το ευρύτερο κοινό που αισθάνεται περηφάνια επειδή μπορεί να απολαμβάνει την μουσική όπως και οι αριστοκράτες! Οι μουσικοί πάλι καθώς βλέπουν το κοινό να τους αποθεώνει για την δεξιοτεχνία τους αποκτούν με τον καιρό κάποιες παραξενιές. Εφόσον βλέπουν ότι είναι τα είδωλα της εποχής ζητούν υπέρογκα ποσά για να δίνουν ρεσιτάλ σε σπίτια μπροστά σε ακροατές που τους αποθεώνουν!

Τα παιδιά θαύματα της χρυσής αυτής εποχής.

Σίγουρα όλοι μας έχουμε ακούσει για νεαρά παιδιά που από πολύ νωρίς ξεχώρισαν για το ταλέντο και την αγάπη τους στη μουσική, τόσο στην εποχή μας αλλά σε σε παλαιότερες εποχές στην ιστορία της μουσικής.Ο Μότσαρτ για παράδειγμα που από τριών ετών έπαιζε πιάνο και στα πέντε του χρόνια ήδη ήταν ένας  σπουδαίος συνθέτης! Στα πέντε, έξη ή τα επτά τους χρόνια και πολλοί άλλοι συνθέτες και ερμηνευτές μουσικοί έμειναν στην ιστορία ! Ας μην ξεχνάμε τον σπουδαίο Chopen(Σοπέν) ή τον μεγάλο franzt List(Λίστ) ή τον prokofief(Προκόφιεφ) που είναι μόνο κάποια από τα μεγαλύτερα ονόματα...

Ας παρακολουθήσουμε μια μουσική δημιουργία του Παγκανίνι ο οποίος υπήρξε ένα χαρισματικός βιολονίστας που εκτός του βιολιού έπαιζε και κιθάρα.Έγραφε κομμάτια μουσικά με απίστευτες τεχνικές δυσκολίες και απολάμβανε το θαυμασμό του κοινού ταξιδεύοντας στην Ευρώπη.Επειδή τα μουσικά έργα του ήταν εξαιρετικά απαιτητικά ως προς την δεξιοτεχνία του μουσικού για την  εκτέλεσή τους , είχαν κυκλοφορήσει φήμες οτι ο Παγκανίνι ήταν δαιμονισμένος ή ακόμη ότι ήταν ο ίδιος ο Σατανάς και σ αυτό βοηθούσε το ότι δεν ήταν καθόλου ευπαρουσίαστος.

Ο Φρέντερικ Σοπέν έζησε στο Παρίσι και έγινε γνωστός όχι τόσο για την τεχνική του όσο για το ευαίσθητο και εκφραστικό του παίξιμο στο πιάνο.

Ο Φράντς λίστ είχε συγκεντρώσει επάνω του όλα τα ταλέντα. ήταν θαυμάσιος συνθέτης , ευαίσθητος ερμηνευτής και σπουδαίος δεξιοτέχνης.Το κοινό τον αποθέωνε σε κάθε του εμφάνηση και η φήμη του σάρωνε στην Ευρώπη εκείνης της εποχής.Τα μαγικά του δάχτυλα προκαλούσαν ρίγη καθώς άγγιζε τα πλήκτρα του πιάνου και το παίξιμό του άφησε εποχή.

Ο Σεργκέι Προκόφιεφ  έδειξε ασυνήθιστες μουσικές ικανότητες από την ηλικία των πέντε. Η πρώτη του σύνθεση για πιάνο που καταγράφηκε (από την μητέρα του) ήταν ένα  «Ινδικό Γκαλόπ»  καθώς ο νεαρός Προκόφιεφ «ήταν απρόθυμος να χτυπήσει τις μαύρες νότες». Σε ηλικία εφτά ετών άρχισε να μαθαίνει σκάκι. Όπως και η μουσική, το σκάκι παρέμεινε ένα από τα πάθη του για την υπόλοιπη ζωή του. Σε ηλικία εννέα ετών συνέθετε την πρώτη του όπερα   Ο Γίγαντας, καθώς και μία εισαγωγή και διάφορα άλλα κομμάτια.ένα από τα πιο γνωστά έργα του είναι το μουσικό παραμύθι <<ο Πέτρος και ο λύκος>>

Μεγάλη παράληψη θα ήταν να ξεχάσουμε να αναφερθούμε και στον δικό μας Μανώλη Καλομοίρη 1883-1962 , με  πλούσιο μουσικό έργο κληρονομιά ανεκτίμητη σε μας τους νεότερους.

Ξέρεις ότι η λέξη <<virtue>> στα αγγλικά σημαίνει αρετή, προσόν.Η λέξη  Βιρτουόζος λοιπόν χαρακτηρίζει τον άνθρωπο που έχει αρετή και είναι χαρισματικός δηλαδή ο ταλαντούχος μουσικός.

 

Η μεγάλη οικογένεια των κρουστών οργάνων.

https://www.youtube.com/watch?v=uWYmUZTYE78

Τα κρουστά όργανα.

Τα πιο παλιά όργανα στην ιστορία της μουσικής είναι τα κρουστά .Η οικογένεια αυτή απαρτίζεται από πολλά και διάφορα μέλη.Όργανα που η κατασκευή τους μπορεί να είναι αρκετά απλή έως και όργανα που είναι εξαιρετικά πολύπλοκα . Κάποια από αυτά ηχούν με ένα απλό χτύπημα ,ενώ σε κάποια άλλα ο μουσικός παράγει τον ήχο με την βοήθεια της μπαγκέτας (ειδικά ραβδιά) καθώς <<ξύνει>> πάνω στο σώμα των οργάνων αυτών. Για να παίξει κάποιος στα όργανα αυτά μεγάλη ικανότητα διότι

το χτύπημα πρέπει να ακουστεί την κατάλληλη στιγμή ,στην ένταση που χρειάζεται.

Εδώ έχουμε διάφορα είδη.

Α.Μερικά δερμάτινα κρουστά.

1.Η γκρανκάσα

Στα ιταλικά σημαίνει μεγάλο κουτί.Είναι τόσο μεγάλη που μέσα της θα μπορούσε να χωρέσει ένα μικρόσωμο άνθρωπο.Η γρανκάσα στην πραγματικότητα είναι ένα μεγάλο τύμπανο .

2.Το συμφωνικό τύμπανο.

μοιάζει με κολυμπήθρα.Τα συμφωνικά τύμπανα μπορούν να μας δώσουν τον ήχο που εμείς θέλουμε μια και είναι φτιαγμένο με μεμβράνη την οποία τεντώνουμε ώστε να μας δίνει νότες σε διαφορετικό ύψος.

3.Το ταμπούρο.

Το βλέπουμε στις παρελάσεις.Το κρεμούν στο λαιμό τους οι μουσικοί και το παίζουν με δυο ξυλάκια τις μπαγκέτες.

https://www.youtube.com/watch?v=3PCMqcVPdmY https://www.

Β. Κρουστά από ξύλο.

1.Το ξυλόφωνο.Αποτελείται από ξύλινες μικρές πλάκες με διαφορετικό όμως μήκος η κάθε μια τους στερεωμένες σε μια βάση με ηχεία για να μεταδίδουν τον ήχο. Όταν οι ξύλινες νότες είναι φτιαγμένες από μέταλλο τότε έχουμε ένα άλλο όργανο ίδιο με το ξυλόφωνο κατά τα άλλα που είναι το μεταλλόφωνο και παίζεται όπως και το ξυλόφωνο με μπαγκέτες.

2.Οι μαράκες . Είναι ξύλινα ή πλαστικά κρουστά συνήθως στρογγυλά με λαβή και μέσα έχουν μικρά χαλικάκια.Ανάλογα με το περιεχόμενο τους βγάζουν άλλοτε λεπτό και άλλοτε χοντρό ήχο.

3.Οι καστανιέτες

Είναι σαν μικρά πιατάκια φτιαγμένα από ξύλο που τα χτυπάμε μέσα στην παλάμη μας.https://www.youtube.com/watch?v=EY2n39GdRE4&t=278s

Μαγικά κρουστά

Σε μερικά μέρη στου κόσμου οι λαοί πίστευαν ότι κάποια όργανα της οικογένειας των κρουστών, είχαν ιδιότητες μαγικές.

Έτσι τα χρησιμοποιούσαν για να ξορκίσουν τα κακά πνεύματα να να έχουν καλύτερη τύχη. Άλλοτε πάλι ,σε εποχές που δεν είχαν τρόπους για να επικοινωνήσουν σε μακρινές αποστάσεις τα χρησιμοποίησαν σαν μέσο επικοινωνίας ,στέλνοντας μηνύματα ηχητικά.

Ήχοι σκελετού

Το ξυλόφωνο χρησιμοποιήθηκε από τον Γάλλο συνθέτη Saint Saens (Σεν Σανς) για να περιγράψει τον ήχο σκελετού που χορεύει , με τρομερή επιτυχία! Άκουσε το παρακάτω στο Dans Macabre (μακάβριος χορός)

https://www.youtube.com/watch?v=qNMzBnuBC6Y

0
0