Επίσκεψη στο ΜΕΤ Πάτρας

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής και με αφορμή το κεφάλαιο «Ηλεκτρισμός», οι μαθητές της Ε' τάξης είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μία εκπαιδευτική εμπειρία που συνδύασε τη θεωρία με την πράξη. Επισκεφτήκαμε το ΜΕΤ (Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας) στην Πάτρα, όπου συμμετείχαμε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Όταν ο Ηλεκτρισμός τον Μαγνητισμό Συνάντησε».

 

Το πρόγραμμα αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τη μαγεία του ηλεκτρισμού και του μαγνητισμού μέσα από εντυπωσιακά πειράματα και διαδραστικές δραστηριότητες. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, παρακολουθήσαμε πειράματα που εξηγούσαν τις βασικές αρχές του ηλεκτρισμού και του μαγνητισμού, όπως η δημιουργία ηλεκτρικών κυκλωμάτων και οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ ηλεκτρικών φορτίων και μαγνητικών πεδίων.

Οι γνώσεις που αποκτήσαμε έγιναν πιο κατανοητές και ενδιαφέρουσες μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες. Είχαμε την ευκαιρία να πειραματιστούμε με διαφορετικές συσκευές, να παρατηρήσουμε τις αντιδράσεις των υλικών και να κατανοήσουμε πώς οι δύο αυτές δυνάμεις, ο ηλεκτρισμός και ο μαγνητισμός, συνεργάζονται στην καθημερινή μας ζωή.

Φεύγοντας από το ΜΕΤ, είχαμε γεμίσει με νέες γνώσεις και πολλές εμπειρίες. Η επίσκεψη αυτή ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος να κατανοήσουμε καλύτερα τις βασικές αρχές του φυσικού κόσμου και να συνδέσουμε τη θεωρητική μάθηση με τη διαδραστική εξερεύνηση, δημιουργώντας έτσι μία πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα αντίληψη για την επιστήμη.

Δημιουργία Μουσικών Οργάνων και Ανάλυση Ποιημάτων στην Γλώσσα

Στο μάθημα της Γλώσσας, στην ενότητα 7 με θέμα "Μουσική", οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνδυάσουν τη φαντασία με τη δημιουργικότητα, κατασκευάζοντας μουσικά όργανα από άχρηστο υλικό. Κλακέτες, μαράκες και φυσαρμόνικες ήταν τα όργανα που δημιούργησαν οι μαθητές με τη βοήθεια καθημερινών αντικειμένων, δείχνοντας ότι τίποτα δεν είναι πραγματικά άχρηστο, όταν το χρησιμοποιούμε σωστά. Ταυτόχρονα, οι μαθητές ασκήθηκαν στο κειμενικό είδος των οδηγιών. Περιέγραψαν τα υλικά που χρησιμοποίησαν και τον τρόπο κατασκευής των οργάνων τους, ενώ δεν παρέλειψαν να αναφέρουν και λίγα στοιχεία για την ιστορία τους.

Ακόμη, διάβασαν και ανέλυσαν μελωποιημένα ποιήματα, όπως τα "Αν όλα τα παιδιά της Γης", "Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι" και "Τα μικρά παιδιά". Μέσα σε αυτά, οι μαθητές εντόπισαν τις εικόνες που περιέχονταν και οπτικοποίησαν τις σκηνές που τους εντυπωσίασαν, ζωγραφίζοντας τες με τη δική τους μοναδική προοπτική.

Η ενότητα αυτή συνδύασε τη μουσική, την τέχνη και τη γραφή με έναν τρόπο που ενθουσίασε τα παιδιά και τους έδωσε την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά, ενώ παράλληλα έμαθαν για την αξία της ανακύκλωσης και της δημιουργίας από υλικά που, ενδεχομένως, θα περνούσαν απαρατήρητα.

Όταν η Φυσική συνάντησε τη Ζαχαροπλαστική!

Στο μάθημα της Φυσικής και στο κεφάλαιο της Θερμότητας, οι μαθητές εξερεύνησαν τις έννοιες της τήξης και της πήξης, κατανοώντας πως η θερμότητα επηρεάζει τα υλικά σώματα αλλάζοντας τη φυσική τους κατάσταση. Η ολοκλήρωση του κεφαλαίου αυτού δεν ήρθε με μια τυπική θεωρητική εξήγηση, αλλά με τον πιο γλυκό και απολαυστικό τρόπο!

Μετά την ανάλυση των φαινομένων της τήξης και της πήξης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις τους στην πράξη, φτιάχνοντας σοκολατάκια. Αρχικά, λιώσαμε τη στερεή σοκολάτα και τη μετατρέψαμε σε υγρή μορφή και εν συνέχεια, αφού περιλούσαμε με αυτήν τους αγαπημένους μας ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα) ψύξαμε το μείγμα μας δημιουργώντας λαχταριστά σοκολατάκια!

Αυτή η δημιουργική δραστηριότητα έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να κατανοήσουν με βιωματικό τρόπο πώς οι φυσικές διεργασίες, όπως η τήξη και η πήξη, επηρεάζουν την ύλη γύρω μας, ενώ ταυτόχρονα τους προσέφερε την ευχαρίστηση να απολαύσουν τα γλυκά τους δημιουργήματα. Έτσι, το μάθημα της φυσικής απέκτησε μια γλυκιά διάσταση, κάνοντάς το ακόμα πιο ενδιαφέρον και αξέχαστο για τους μαθητές, οι οποίοι πέρασαν από τη θεωρία στην πράξη με τον πιο απολαυστικό και δημιουργικό τρόπο.

Δράση – Απλώνω Ευτυχία

Το τμήμα μας συμμετείχε στη δράση «Απλώνω Ευτυχία δυναμώνω τη ΦΛΟΓΑ στην καρδιά». Πρόκειται για μια πρωτοβουλία η οποία έχει ως σκοπό να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά γύρω από έννοιες, όπως: η ευτυχία, η προσφορά, η αλληλεγγύη. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το έργο του Oscar Wilde "Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας", που μας δίδαξε τη δύναμη της ανιδιοτελούς προσφοράς και τη σημασία της βοήθειας στους άλλους. Η ιστορία αυτή αποτέλεσε την αφορμή για να αναγνωρίσουμε ποια είναι τα πράγματα που μας κάνουν ευτυχισμένους. Υπό την καθοδήγηση της δασκάλας των εικαστικών του σχολείου μας ζωγραφίσαμε με ανεξίτηλους μαρκαδόρους πάνω σε λευκά t-shirt, όσα μας κάνουν ευτυχισμένους, από μικρές χαρές της καθημερινότητας, μέχρι τα όνειρά μας για έναν καλύτερο κόσμο. Συνειδητοποιήσαμε ότι γύρω μας υπάρχουν άνθρωποι που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη ζωή τους που τους εμποδίζουν από το να νιώσουν ευτυχισμένοι. Αποφασίσαμε να μη μείνουμε θεατές και να λάβουμε δράση συγκεντρώνοντας χρήματα για τη "Φλόγα", έναν οργανισμό που στηρίζει παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και τις οικογένειές τους. Δημιουργήσαμε καταλόγους με καλές πράξεις η υλοποίηση των οποίων θα μας απέφερε ένα μικρό χρηματικό αντίτιμο που θα μας έφερνε πιο κοντά στον στόχο μας, να ενισχύσουμε την ευτυχία των άλλων. Κατασκευάσαμε κουμπαράδες στους οποίους θα συγκεντρώναμε τα χρήματα. Με ιδιαίτερη συγκίνηση παραδώσαμε τα χρήματα που συγκεντρώσαμε κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών μας στον εκπρόσωπο της Φλόγας που επισκέφθηκε το σχολείο μας και απλώσαμε τη δική μας μπουγάδα ευτυχίας. Με αυτή τη δράση, επιδιώξαμε να αναδείξουμε τη σημασία της αλληλεγγύης και να μεταδώσουμε στα παιδιά του σχολείου μας την αξία του να προσφέρουμε στους άλλους, κάνοντάς τους μέρος ενός σημαντικού σκοπού.

Αλληλογραφία με Σχολείο της Πάτρας

Στην ενότητα 6 «Οι φίλοι μας, οι φίλες μας», οι μαθητές διδάσκονται το κειμενικό είδος της επιστολής. Στο πλαίσιο της ενότητας αυτής είχαμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα αλληλογραφίας. Συγκεκριμένα, αλληλογραφήσαμε με ένα νηπιαγωγείο της Πάτρας, με σκοπό να γνωρίσουμε άλλα παιδιά και να ανταλλάξουμε πληροφορίες για τη ζωή μας, τα ενδιαφέροντά μας και τα σχολεία μας. Στα γράμματά τους, τα παιδιά παρουσίασαν τον εαυτό τους, περιγράφοντας τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, τα αγαπημένα τους χόμπι και τις δραστηριότητες που τους αρέσει να κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους. Μίλησαν για το σχολείο τους, το καθημερινό πρόγραμμα, τα μαθήματα που τους αρέσουν. Επίσης, αναφέρθηκαν στην πόλη τους, τον Πύργο, και παρουσίασαν σημαντικά μνημεία, κτίρια, μουσεία της πόλης, την πολιτιστική ζωή της πόλης, μέρη που μπορεί κανείς να διασκεδάσει. Αυτή η δραστηριότητα, όχι μόνο ενίσχυσε τις ικανότητες γραφής και έκφρασης των μαθητών, αλλά τους έδωσε την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με μαθητές που ζουν σε διαφορετική από εκείνους πόλη.

Περιγραφή κατοικίδιου ζώου

Στην ενότητα 4 «Τα ζώα που ζουν κοντά μας», οι μαθητές διδάσκονται το κειμενικό είδος της περιγραφής. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας, κλήθηκαν να περιγράψουν το κατοικίδιο ζώο τους και να αποτυπώσουν με λέξεις τα χαρακτηριστικά του, τη συμπεριφορά του και τις ιδιαίτερες συνήθειές του. Οι μαθητές εργάστηκαν ατομικά, γράφοντας τα κείμενά τους τα οποία και συνόδευσαν με ζωγραφιές, προσφέροντας έτσι μια πιο ζωντανή και πλήρη εικόνα του ζώου που περιέγραφαν. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να βελτιώσουν τις περιγραφικές τους ικανότητες και να εκφράσουν την αγάπη και την φροντίδα τους για τα ζώα. Τα κείμενα και οι ζωγραφιές τους παρουσιάστηκαν στην τάξη, με κάθε μαθητή να μοιράζεται την περιγραφή του κατοικίδιού του και να εξηγεί τη σχέση που έχει μαζί του.

Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας

Λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων διοργανώσαμε μια ιδιαίτερη δράση φιλαναγνωσίας στην τάξη μας, που είχε ως στόχο την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών μέσα από τη λογοτεχνία. Η δράση αυτή επικεντρώθηκε στην ανάγνωση του βιβλίου «Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας» του Όσκαρ Γουάιλντ, ενός κλασικού έργου που μιλά για τη θυσία, την αγάπη και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, συνεργάστηκαν με ενθουσιασμό για να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων κατανόησης, οι οποίες τους βοήθησαν να «ξεκλειδώσουν» την τοποθεσία, τον χρόνο και τα πρόσωπα της ιστορίας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανακάλυψαν τα σημαντικά στοιχεία της πλοκής και των χαρακτήρων, ενώ προβληματίστηκαν για την επικαιρότητα του μηνύματος που περνάει το έργο, αναγνωρίζοντας πως οι αξίες του, όπως η αλληλεγγύη και η αυτοθυσία, παραμένουν επίκαιρες ακόμα και στη σύγχρονη κοινωνία.

Στη συνέχεια, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τη δική τους δημιουργικότητα και φαντασία, δίνοντας το δικό τους τέλος στην ιστορία. Επόμενο προς επεξεργασία βιβλίο «Ο Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξιπερί.

Η Πολιτιστική Ζωή του Πύργου

Στην ενότητα 2 «Η ζωή στην πόλη» ασχοληθήκαμε με την πολιτιστική ζωή της πόλης μας, του Πύργου. Με σκοπό να μάθουμε περισσότερα για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται στην πόλη μας, οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρισμένοι σε τρείς ομάδες, ρώτησαν τους οικείους τους και αφού συγκέντρωσαν τις απαραίτητες πληροφορίες, τις επεξεργάστηκαν δημιουργώντας ενδιαφέρουσες αφίσες με θέμα την Πολιτιστική ζωή του Πύργου. Μέσα από την έρευνά τους, οι μαθητές έμαθαν για διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον Πύργο, όπως θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις τέχνης και φεστιβάλ. Ένα από τα πιο γνωστά φεστιβάλ είναι το Φεστιβάλ Πύργου, το οποίο συγκεντρώνει καλλιτέχνες και επισκέπτες από όλη την Ελλάδα. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, καταλάβαν πόσο πλούσια και ενδιαφέρουσα είναι η πολιτιστική ζωή του Πύργου και πόσο σημαντικό είναι να συμμετέχουν σε αυτές τις εκδηλώσεις για να ενισχύσουν τη σύνδεσή τους με την τοπική κοινωνία και τον πολιτισμό.

1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Φυσικές Καταστροφές και Μέτρα Προστασίας”

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 1ο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο "Έχεις ζήσει σεισμό; Έχεις δει ηφαίστειο; Έχεις ακούσει για τσουνάμι;". Στο πλαίσιο αυτού του εργαστηρίου, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν στις φυσικές καταστροφές και να ενημερωθούν για τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνονται σε περιπτώσεις τέτοιων φαινομένων. Μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, παρουσιάσεις και βίντεο, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τα βασικά χαρακτηριστικά φυσικών καταστροφών, όπως οι σεισμοί, τα ηφαίστεια, τα τσουνάμι. Ασχολήθηκαν με την πρόληψη, την ενημέρωση και τα μέτρα ασφάλειας, τα οποία είναι τόσο κρίσιμα για την προστασία των ανθρώπων και της φύσης από τις συνέπειες αυτών των καταστροφικών φαινομένων. Ιδιαίτερη στιγμή του εργαστηρίου αποτέλεσε η συμμετοχή των μαθητών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΠΕΑ Κρεστένων με τίτλο "Φυσικές καταστροφές, προστατεύω τη φύση και προστατεύομαι". Οι μαθητές μέσα από βιωματικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πεδίο κατανόησαν σε βάθος τη σημασία της ετοιμότητας και της σωστής αντίδρασης σε περίπτωση σεισμού, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν την αίσθηση της ευθύνης απέναντι στη φύση και την προστασία του περιβάλλοντος. Το εργαστήριο αυτό όχι μόνο παρείχε στους μαθητές πολύτιμες γνώσεις, αλλά και ενίσχυσε την κριτική σκέψη τους γύρω από την ανάγκη για συνεργασία και προετοιμασία σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Οι μαθητές έμαθαν να διαχειρίζονται τους φόβους τους και να εφοδιάζονται με τα κατάλληλα εργαλεία για την προσωπική τους προστασία και την προστασία της κοινότητας γύρω τους.

Συμμετοχή στο πρόγραμμα «Διατροφοπεριπέτειες»

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής ανακαλύψαμε έναν ιδιαίτερο τρόπο να μάθουμε για την ισορροπημένη διατροφή και τις ευεργετικές της συνέπειες στον οργανισμό μας. Με αφορμή το κεφάλαιο «Πεπτικό σύστημα», η τάξη μας συμμετείχε στο πρόγραμμα αγωγής υγείας για την «Προώθηση της Υγιεινής Διατροφής και Ευεξίας - Διατροφοπεριπέτειες», ένα πρόγραμμα που στόχευε να κατανοήσουμε τη σημασία της σωστής διατροφής, ενώ παράλληλα μας δίδαξε πώς να φροντίζουμε το σώμα μας μέσω της διατροφής και της άσκησης. Είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με τις διατροφολόγους του Ινστιτούτο Prolepsis, ενός επιστημονικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού που δραστηριοποιείται στον χώρο της ιατρικής έρευνας, της προαγωγής υγείας, της περιβαλλοντικής και εργασιακής ιατρικής από το 1990.

Η δράση ξεκίνησε με μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση από τη διατροφολόγο του κέντρου, η οποία μας εξήγησε με απλό και κατανοητό τρόπο πώς να επιλέγουμε τα κατάλληλα τρόφιμα για μια ισορροπημένη διατροφή. Μας τόνισε τη σημασία της Πυραμίδας της Διατροφής, μιας δομημένης μεθόδου που μας βοηθά να κατανοήσουμε τις σωστές αναλογίες και επιλογές τροφίμων για να διατηρούμε την υγεία μας σε άριστη κατάσταση. Μέσα από παιχνίδια και διαδραστικά κουίζ, καταφέραμε να αφομοιώσουμε τα βασικά στοιχεία μιας υγιεινής διατροφής, ενώ απολαύσαμε την ευχάριστη διαδικασία μάθησης. Οι δραστηριότητες αυτές μας έδειξαν, με διασκεδαστικό τρόπο, τα οφέλη που προσφέρει η σωστή διατροφή, καθώς και τη σύνδεση μεταξύ της υγιεινής διατροφής και της σωματικής άσκησης. Αντιληφθήκαμε την αξία που έχει η φυσική δραστηριότητα για την ευεξία μας, καθώς η άσκηση δεν βοηθά μόνο στη διατήρηση του φυσιολογικού βάρους, αλλά ενισχύει και την καρδιοαναπνευστική υγεία μας, ενδυναμώνει τους μύες και τα οστά μας.

Η δράση αυτή αποτέλεσε μια ξεχωριστή εμπειρία, που μας ενέπνευσε να κάνουμε καλύτερες επιλογές στην καθημερινότητά μας και να προσέχουμε τον εαυτό μας, μέσω της ισορροπημένης διατροφής και της άσκησης. Ευχόμαστε να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε τις γνώσεις που αποκομίσαμε για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής!