Γ’ Στάσιμο

Γ' Στάσιμο

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ Γ΄ ΣΤΑΣΙΜΟ (στ. 1593-1652)

Θέμα

Κάθε στροφή έχει το δικό της θέμα. Νοηματική σχέση φαίνεται να έχουν η α΄ στροφή με την α΄ αντιστροφή που αναφέρονται στην επιστροφή στη Σπάρτη. Η Β΄ στροφή αναφέρει τις επιθυμίες των γυναικών του Χορού ενώ η β΄ αντιστροφή αποτελεί επίκληση στους Διόσκουρους.

Στοιχεία όψης

Το σκηνικό παραμένει ίδιο, το ανάκτορο του Πρωτέα . Οι ήρωες έχουν φύγει απ’ τη σκηνή και έμεινε μόνο ο Χορός, που είναι με το μέρος τους και εύχεται να επιτύχει το σχέδιό τους. Ο Χορός θα αφηγηθεί τα όσα οι θεατές δεν μπορούν να δουν, το ταξίδι του Μενέλαου και της Ελένης .

Περιεχόμενο

Αυτό το τραγούδι χαρακτηρίζεται από αισιοδοξία και χαρά

Α΄ Στροφή: Ο Χορός φαντάζεται ότι το καράβι στο οποίο επιβαίνουν ο Μενέλαος και η Ελένη συνοδεύεται από δελφίνια. Επιπλέον, ζητάει από τη Γαλήνεια να δώσει θάρρος στους ναύτες έτσι ώστε να οδηγήσουν το ζευγάρι (Μενέλαο – Ελένη) ασφαλές στη Σπάρτη. Κυριαρχούν θαλασσινές εικόνες καθώς η θάλασσα αποτελεί ένα απ’ τα αγαπημένα μοτίβα του Ευριπίδη. Η επίκληση στη θεότητα είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η ασφαλής επιστροφή του ζευγαριού στη Σπάρτη

. Α΄ Αντιστροφή : Απευθύνεται στην Ελένη. Στη Σπάρτη η Ελένη θα συναντήσει τις κόρες του Λεύκιππου, τις νύφες της, αλλά και την κόρη της , την Ερμιόνη. Θα πάρει μέρος και στα Υακίνθια, τη γιορτή της Σπάρτης.

Β’ Στροφή : Είναι αφιερωμένη στο Μενέλαο. Ο Χορός εύχεται να μπορούσε να πετάξει μακριά σαν πουλί. Θυμίζουμε ότι ο Χορός αποτελείται από αιχμάλωτες Ελληνίδες που βλέποντας την Ελένη και το Μενέλαο να δραπετεύουν ονειρεύονται και τη δική τους απελευθέρωση. Παρακαλεί τους γερανούς να διαλαλήσουν στον Ευρώτα πως ο Μενέλαος κούρσεψε την Τροία και θα επιστρέψει σύντομα.

Β΄ Αντιστροφή : Ο Χορός ζητά από τους Διόσκουρους να εξασφαλίσουν στο ζευγάρι σώα επιστροφή και να αποκαταστήσουν τη φήμη της Eλένης.

https://www.youtube.com/watch?v=Rs1QEKvigXY&t=3s

https://www.youtube.com/watch?v=YQidBe20QQc&t=92s

3η σκηνή, β επεισόδιο

3η σκηνή

Δες την τρίτη σκηνή

Ευριπίδη, Ελένη (412 π.Χ.), Επεισόδιο Β΄, 3η Σκηνή (841-941)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 

Τα παλιά πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος (κίνηση στο παρελθόν – κίνηση στο μέλλον)
 Οι περιπλανήσεις του Μενέλαου
 Ο νέος κίνδυνος που τον απειλεί
 Ο τρόπος που η Ελένη αντιμετώπισε ως τώρα τις επιθυμίες του Θεοκλύμενου
Το πρόβλημα της σωτηρίας
 Η πρόταση της Ελένης
 Η προϋπόθεση για τη σωτηρία τους
 Τι αποφασίζουν να κάνουν οι ήρωες σε περίπτωση αποτυχίας

ΘΕΜΑΤΑ 

 Η τραγικότητα των ηρώων µετά την αναγνώριση: νέος κύκλος ανοίγει: η σωτηρία των ηρώων αποτελεί εκκρεμότητα, που προς το παρόν εξαρτάται από παράγοντες έξω από τους ίδιους, όπως η τύχη ή οι θεοί. Ο μόνος τρόπος να αντιδράσουν οι ήρωες είναι η «ευβουλία» (= σωστή κρίση) {σύνδεση µε σοφιστές και το πνευματικό κλίµα της εποχής},
 τα ροµαντικά στοιχεία,
 η λειτουργία του αµοιβαίου όρκου.

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ 

 Στοιχεία όψης: «Βλέπεις εδώ που κάθομαι στο μνήμα;» (στ. 880).
 Στιχομυθία Μενέλαου – Ελένης
 Αποφυγή επιβράδυνσης, περίληψη/σύνοψη (= τέχνη του Ευριπίδη):
 Ο Μενέλαος περιέγραψε ήδη τις περιπέτειές του και θα ήταν πληκτικό για τους θεατές να τις ξαναπεί. Ωστόσο είναι φυσικό η Ελένη να θέλει να τις μάθει.
O Ευριπίδης αποφεύγει την επιβράδυνση με πειστικά επιχειρήματα.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ 

Μέχρι το τέλος της Παρόδου κυριαρχούσε στη στάση των ηρώων το παθητικό στοιχείο, δηλαδή η υποταγή στη µοίρα και ο θρήνος μπροστά στο δόλο των θεών και στις αντιξοότητες της ζωής. Τώρα αναλαμβάνουν πιο ενεργητικό ρόλο και γίνονται αυτοί οι σχεδιαστές και οι εκτελεστές του δόλου.
Το ήθος της Ελένης
 Πίστη και αφοσίωση στο Μενέλαο.
 Η Ελένη θα κρατήσει ακέραιη την τιμή της, όπως το έχει κάνει ήδη στο παρελθόν.
 Δραματική προτροπή της Ελένης στο Μενέλαο να φύγει για να σωθεί, εκφράζοντας έτσι πραγματική φροντίδα και αγάπη γι αυτόν (όπως η στάση της Γερόντισσας προς το Μενέλαο – εκεί αιτία ήταν η αγάπη της για τους Έλληνες).
 Η στάση αυτή της Ελένης διαφέρει από τη στάση της μετά την α΄ αναγνώριση, όπου του ζητούσε να μείνει (αγάπη για τον Μενέλαο και σύγχυση).
 Επίσης νιώθει σύγχυση και ταραχή, εξαιτίας της Θεονόης.
Το ήθος του Μενέλαου
 Πίστη και αφοσίωση στην Ελένη
 Ο Μενέλαος περνά από την αθλιότητα σε μια ηρωική αντιμετώπιση της κατάστασης. Λέει πως θα αγωνιστεί μέχρι θανάτου για την Ελένη.
 Πάντως η καυχησιολογία του προκαλεί για άλλη μια φορά τη θυμηδία (= το ειρωνικό χαμόγελο) των θεατών.

ΙΔΕΕΣ 

 Ικεσία - Ο ικέτης θεωρούνταν ιερό πρόσωπο που τον έθεταν υπό την προστασία τους οι θεοί.
 Ο ηρωικός θάνατος

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 

 Η ταφή των ηρώων
 Ο όρκος των δύο ηρώων

 

1η, 2η σκηνή Β επεισόδιο

σημαίες

σημαίες ευρωπαϊκών χωρών

Λογοτεχνία

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=717392

σημαίες