Τα καλλιτεχνικά περιλαμβάνουν τις τέχνες της όρασης, γι' αυτό ίσως καλύτερο είναι να τα λέμε "εικαστικά", που σημαίνει ακριβώς αυτό. Εικαστικές τέχνες είναι η ζωγραφική, η αγιογραφία, η γλυπτική, η φωτογραφία, το κολάζ, η χαρακτική, το κόσμημα κ.α. και εντάσσονται στο ευρύτερο πεδίο της αισθητικής αγωγής, παρέα με τη μουσική. Και μάλλον σωστά, γιατί αυτά τα δύο είδη μοιράζονται πολλά κοινά, όπως για παράδειγμα το λεξιλόγιο. Στη μουσική μιλούν για σύνθεση, το ίδιο και στα εικαστικά. Ένα μουσικό κομμάτι έχει ρυθμό, το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με έναν πίνακα ζωγραφικής ή ένα γλυπτό. Ακόμα, όπως η μουσική έτσι και οι εικαστικές τέχνες συνοδεύουν αδιάλειπτα τον άνθρωπο μέσα στην ιστορία του.
Γενικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των παιδιών με τις διαφορετικές διαδικασίες δημιουργίας εικαστικών έργων. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούμε διαφορετικά υλικά, που παράγουν και διαφορετικά αποτελέσματα. Αλλιώς ζωγραφίζουμε με νερομπογιές, αλλιώς με λαδοπαστέλ. Και διαφορετικό το αποτέλεσμα. Για τον σκοπό αυτό μιλάμε για τις διαφορετικές τέχνες, όπως εμφανίζονται στις διαφορετικές εποχές και βλέπουμε και έργα, που αντιστοιχούν σε αυτές. Ασφαλώς οι συζητήσεις γίνονται με τρόπο αντιληπτό και ταιριαστό στην κάθε ηλικία. Οι εργασίες που κάνουμε στην τάξη και οι οδηγίες προς τα παιδιά που τις συνοδεύουν είναι έτσι δοσμένες που το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αισθητικά άρτιο, ανεξάρτητα από την ύπαρξη αυτού που λέμε "ταλέντο" (για παράδειγμα, οι οδηγίες για να κάνει ένα παιδί την εργασία "μονοκοντυλιά" ή την εργασία "ζωγράφισε το άδειο" κ.α. είναι έτσι διατυπωμένες που το αποτέλεσμα είναι ενδιαφέρον χωρίς να προϋποτίθεται για αυτό τίποτα περισσότερο από τη διάθεση του παιδιού να συμμετάσχει). Απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις και τη διάθεση για πειραματισμό και εξερεύνηση ανακατεύοντας μπογιές στο νερό, φυσώντας χρωματιστές σταγόνες με καλαμάκια, ποζάροντας και κάνοντας το πορτρέτο του διπλανού μας, ζουλώντας, χτυπώντας και πλάθοντας τον πηλό, κάνοντας μεγάλες κινήσεις του χεριού με το πινέλο ή μικρές με την ξυλομπογιά, κόβοντας με το ψαλίδι.
Και παρόλο που δεν κάνουμε διαγωνισμό ταλέντων, αυτά δεν σταματούν να εμφανίζονται! Και πολλές φορές εκεί που δεν το περιμένεις!
- ...και μετά σου λένε ότι δεν μπορούν να τραβήξουν μια ίσια γραμμή....