Μια τάξη “τα πάνω κάτω”

Aναποδογυρίσαμε τα δεδομένα. Τι προτείνει  η «αναποδογυρισμένη τάξη»; Η διδασκαλία να γίνεται εκτός τάξης και τις εργασίες που θα κάναμε στο σπίτι, να τις κάνουμε μέσα στην τάξη. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Μα φυσικά με την τεχνολογία. Πρακτικά λοιπόν οι μαθητές βλέπουν βίντεο με τη διδασκαλία στο σπίτι τους και την άλλη μέρα πάνε στο σχολείο και κάνουν εργασίες, ομαδικές και ιδιαιτέρως συμμετοχικές.

Ανάμεσα στα πλεονεκτήματα  της πρότασης είναι ότι πλέον οι μαθητές παρακολουθούν την παράδοση μέσω βίντεο, μπορούν να το κάνουν και στο δικό τους ρυθμό, να σταματάνε το βίντεο όποτε επιθυμούν, να κρατάνε σημειώσεις με την ησυχία τους. Την επόμενη μέρα στην τάξη εφαρμόζουν πλέον αυτά που έμαθαν και επιτόπου καλύπτουν τα κενά και τις απορίες που έχουν.

Μεγάλο εμπόδιο είναι η πρόσβαση στην υποδομή που είναι απαραίτητη. Πολλοί μαθητές δεν έχουν υπολογιστή ή σύνδεση στο διαδίκτυο. Κάποιοι πιο απαισιόδοξοι δηλώνουν ότι αν όλοι υιοθετήσουν το μοντέλο αυτό τότε τα παιδιά όλο τους το χρόνο εκτός σχολείου θα τον περνούν μπροστά από μία οθόνη, περισσότερο δηλαδή από ότι το κάνουν ήδη.

Το βασικό δεδομένο είναι  ο μαθητής και η αλλαγή του ρόλου του. Το κέντρο της τάξης δεν είναι ο δάσκαλος αλλά ο μαθητής. Ο εκπαιδευτικός εμπλέκεται στον τρόπο που προσεγγίζει τον μαθητή και τον ενσωματώνει στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιδιώκοντας τη συμμετοχή και την αλληλεπίδρασή του.

 

Leave a Reply