Ελληνικά

Πρωτόκολλο εξ αποστάσεως εργασίας Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών ΕΔΕΑΥ

Σύμφωνα με την υπ΄ Αρ. Πρωτοκόλλου: 41070/ΓΔ4/27-3-2020 Εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με
θέμα: «Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών, γονέων και εκπαιδευτικών, από το Ειδικό
Εκπαιδευτικό Προσωπικό», «καλούνται τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού που
υπηρετούν σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και
επαγγελματικής εκπαίδευσης, υπό τον συντονισμό των Διευθυντών/ντριών των σχολικών μονάδων που
υπηρετούν, όπως:
α) συμβάλλουν κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων εκάστου κλάδου και ειδικότητας στη διατήρηση
της επαφής και της υποστηρικτικής σχέσης, μεταξύ αυτών και των μαθητών/τριών, γονέων και
εκπαιδευτικών, των εκπαιδευτικών πλαισίων που υπηρετούν,
β) προβούν, στο σχεδιασμό και οργάνωση εξ αποστάσεως συμβουλευτικής και υποστήριξης των
γονέων και των μαθητών/τριών των εκπαιδευτικών πλαισίων που υπηρετούν,
γ) αξιοποιήσουν, για την επίτευξη των ανωτέρω σκοπών, τις δυνατότητες που προσφέρουν οι
εφαρμογές της σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές
εγκυκλίους και οδηγίες που έχουν αποσταλεί στις σχολικές μονάδες».
Σύμφωνα με την παραπάνω εγκύκλιο και βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας και των αρχών δεοντολογίας
των κλάδων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, καταρτίστηκε το ακόλουθο πρωτόκολλο εξ
αποστάσεως εργασίας των ψυχολόγων/Κ.Λ. που υπηρετούν στις ΕΔΕΑΥ.
Είναι σημαντικό στις κρίσιμες αυτές στιγμές που ανακύπτουν πολλαπλά ψυχοκοινωνικά προβλήματα,
αλλά και πρακτικές δυσχέρειες στον τρόπο επικοινωνίας, να υπάρξει υπεύθυνη επιστημονική υποστήριξη
τόσο των εκπαιδευτικών, όσο και των μαθητών και των οικογενειών τους, με διασφάλιση του απορρήτου
της συνεργασίας, των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, αλλά και της ιδιωτικότητας των προσωπικών
στοιχείων επικοινωνίας των μελών των ΕΔΕΑΥ.
Σε κάθε περίπτωση, για την αποτελεσματική εφαρμογή των παραπάνω, πρέπει να διασφαλίζεται και
υποστηρίζεται από την υπηρεσία, η τεχνολογική δυνατότητα (εξοπλισμός, συνδέσεις διαδικτύου) και
γνώση (κατάλληλη επιμόρφωση) γονέων, μαθητών και εργαζόμενων, για την παροχή ασφαλών εξ
αποστάσεως υπηρεσιών.
Οι εξ αποστάσεως υπηρεσίες παρέχονται σε αντικειμενικές καταστάσεις μη δυνατότητας δια ζώσης
φοίτησης των μαθητών (νοσηλεία ή κατ οίκον παραμονή του μαθητή) και με βάση την κρίση των
ειδικών για την αναγκαιότητα και δυνατότητα αποτελεσματικής παροχής τους.
Οι παρεμβάσεις των ΕΔΕΑΥ εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες:
I. ΕΝ ΕΞΕΛΙΞΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ/ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
II. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
III. ΝΕΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
I. ΕΝ ΕΞΕΛΙΞΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ-ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ:
1. Οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
γενικής εκπαίδευσης στα οποία λειτουργούν ΕΔΕΑΥ, οφείλουν να ενημερώσουν είτε
τηλεφωνικά, είτε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, εφόσον υφίσταται από πλευράς γονέων,
τους γονείς των μαθητών που ήδη συνεργάζονται με την ΕΔΕΑΥ για τη δυνατότητα να
επικοινωνούν με τη Διεύθυνση του σχολείου υποβάλλοντας αίτημα επικοινωνίας για
συνέχιση της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης-συμβουλευτικής.
2. Η διεύθυνση του σχολείου διαβιβάζει το αίτημα σε ψυχολόγο και Κ.Λ. ης ΕΔΕΑΥ
(τηλεφωνικά ή με e-mail).
3. Τα μέλη της ΕΔΕΑΥ συνεργάζονται μεταξύ τους για τον προσφορότερο τρόπο
προσέγγισης και αντιμετώπισης της συγκεκριμένης περίπτωσης, καταρτίζοντας ένα σχέδιο
δράσης.
4. Το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΕΔΕΑΥ επικοινωνεί τηλεφωνικά -ή με άλλο
πρόσφορο ηλεκτρονικό τρόπο- με τους γονείς των μαθητών που υποστηρίζει και ανάλογα
με το αίτημα μπορεί, τηρώντας απαρέγκλιτα το απόρρητο της συνεργασίας:
Α) να σχεδιάσει και να ασκήσει το υποστηρικτικό έργο που εμπίπτει στις αρμοδιότητές του,
όπως συμβουλευτική για τη διαχείριση κρίσεων, ψυχολογική υποστήριξη της οικογένειας,
συμβουλές σε σχέση με ζητήματα των νέων συνθηκών που προκύπτουν από την παραμονή
στο σπίτι, κλπ, στα πλαίσια που ορίζονται από το καθηκοντολόγιο του. (ΦΕΚ 315/2014 ,
Αριθμ. 17812/Γ6, «Νόμιμη σύσταση των ΕΔΕΑΥ και καθορισμός των ιδιαίτερων
καθηκόντων των μελών και συντονιστών αυτών»).
Β) να συνεργαστεί, με τα υπόλοιπα μέλη που απαρτίζουν την ΕΔΕΑΥ ή/και τους
υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του μαθητή, μετά από σύμφωνη γνώμη των γονέων,
προκειμένου να εξασφαλίσει σφαιρικότερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των
δυσκολιών της οικογένειας και του μαθητή.
Γ) Όποτε κρίνεται απαραίτητο, κατά περίπτωση, να ζητήσει τη συνδρομή και μελών άλλων
ειδικοτήτων του Ε.Ε.Π. που υπηρετούν στο Κέντρο Υποστήριξης του Σ.Δ.Ε.Υ.
Δ) να σχεδιάσει και να προτείνει προσβάσιμο υποστηρικτικό, συμβουλευτικό και
ενημερωτικό υλικό, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι εφαρμογές της
σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας.
Ε) να απευθυνθεί στο οικείο ΚΕΣΥ, ζητώντας συνεργασία όπως προβλέπεται από την
κείμενη νομοθεσία (Ν 4547/2018, Άρθρο 10, παρ. 9), είτε αναφορικά με την υποστήριξη
των μαθητών είτε για τη διαμόρφωση υποστηρικτικού υλικού που θα προωθηθεί στα
σχολεία.
ΣΤ) να παραπέμψει, ανάλογα με τη σοβαρότητα του αιτήματος ή την κρισιμότητα της
κατάστασης, σε φορείς ψυχικής υγείας, Νοσοκομεία Παίδων ή Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα,
δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες ομαλής μετάβασης στην υπηρεσία αυτήZ) Να
παραμένει για όσο διάστημα κριθεί αναγκαίο, ή για ολόκληρη την περίοδο της εξ
αποστάσεως εκπαίδευση, σε άμεση επαφή με την οικογένεια, προκειμένου να διασφαλίσει
την αποτελεσματικότερη υποστήριξη των μαθητών.
II. ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Όταν και εφόσον προκύψουν αιτήματα συμβουλευτικής ή/και υποστήριξης από το εκπαιδευτικό
προσωπικό των υποστηριζομένων σχολείων των ΣΔΕΥ, ο/η ψυχολόγος και ο/η Κ.Λ. που
απαρτίζουν την ΕΔΕΑΥ οφείλουν να παρέχουν εξ αποστάσεως συμβουλευτική και καθοδήγηση
στους συναδέλφους του εκπαιδευτικούς σχετικά με τον εκπαιδευτικό τους ρόλο, στα πλαίσια της
παιδαγωγικής υποστήριξης των μαθητών τους. Για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού,
συνεργάζονται τόσο μεταξύ τους, όσο και με τα υπόλοιπα μέλη που απαρτίζουν την ΕΔΕΑΥ κάθε
σχολικής μονάδας, μετά από άδεια του εκπαιδευτικού που εκφράζει το αίτημα και τηρώντας πάντα
τις αρχές δεοντολογίας των κλάδων τους.
III. ΝΕΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ:
Σε περίπτωση που η διεύθυνση του σχολείου λάβει αίτημα από γονείς μαθητή που δεν έχει
προηγουμένως υποστηριχθεί από την ΕΔΕΑΥ του σχολείου, διαβιβάζει το αίτημα στα μέλη ΕΕΠ
της ΕΔΕΑΥ και ζητά τη διερεύνηση της περίπτωσης. Την ψυχοκοινωνική διερεύνηση αναλαμβάνει
ο/η Κ.Λ. της ΕΔΕΑΥ, που επικοινωνεί με την οικογένεια και αφού λάβει γνώση του αιτήματος,
ενημερώνει τον/την ψυχολόγο της ΕΔΕΑΥ και από κοινού:
1) συνεργάζονται για την εξεύρεση του προσφορότερου τρόπου προσέγγισης και
αντιμετώπισης της συγκεκριμένης περίπτωσης, καταρτίζοντας ένα σχέδιο δράσης.
2) ασκούν το υποστηρικτικό/συμβουλευτικό τους έργο που εμπίπτει στις αρμοδιότητές
τους, όπως αναφέρεται στο εδάφιο 4, παρ. Α του παρόντος.
3) συνεργάζονται τηλεφωνικά, ή με άλλον πρόσφορο τρόπο, με το αρμόδιο ΚΕΣΥ για
περαιτέρω ενέργειες.
4) παραπέμπουν στις αρμόδιες υπηρεσίες των Νοσοκομείων Παίδων αν πρόκειται για
επείγον περιστατικό, που χρειάζεται άμεση διαχείριση.

"Προτάσεις του Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε. για την υιοθέτηση Πρωτοκόλλων για την εξ Αποστάσεως Υποστηρικτική Παρέμβαση του Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π. στις Δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, στη διάρκεια αναστολής ή μερικής λειτουργίας των εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών δομών λόγω της πανδημίας COVID-19"

Πηγή: https://www.especial.gr/wp-content/uploads/2020/04/prvtokolla-eks-apostasews-parembasis-eep-ebp.pdf