Ελληνικά

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου – Εργασίες

Γλώσσα

  1. Ανάγνωση: τα τρία κείμενα στη σελίδα 34
  2. Φύλλο εργασίας (Κατανόησης/Λεξιλογίου για τα παραπάνω κείμενα): https://files.e-me.edu.gr/s/7EgwG5grs64FNfS
  3. Ορθογραφία/Λεξιλόγιο: μαθαίνουμε να γράφουμε σωστά και μαθαίνουμε τη σημασία των λέξεων του Λεξιλογίου. Αν στο κείμενο βρούμε κάποια άλλη λέξη που μας δυσκολεύει, μπορούμε να την ψάξουμε στο λεξικό.
  4. τετράδιο Γραπτού Λόγου: γράφουμε τη μικρή αγγελία της άσκησης 6 στη σελίδα 31. Χρησιμοποιούμε τις λέξεις που έχουμε μάθει στα προηγούμενα κεφάλαια, ελλειπτικές προτάσεις, πολλά κόμματα ανάμεσα στις πληροφορίες που θα δώσουμε. Βοήθεια μπορούμε να βρούμε εδώ: https://blogs.e-me.edu.gr/hive-3o-ds-marmaron-st1/2024/10/14/mikres-aggelies/.

Μαθηματικά

  1. τετράδιο Μαθηματικών: κάνουμε τις διαιρέσεις:
    36 : 6 = 765 : 3 = 37800 : 10 = 7,14 : 100 =
    84 : 6 = 572 : 24 679 : 100 =
    972 : 12 = 5675 : 25 = 5322 : 100 =
    8964 : 18 = 3,72 : 100 =
    96 : 8 = 0,09 : 100 =

Θυμόμαστε πώς κάνουμε διαιρέσεις; Αν όχι, μπορούμε να βρούμε βοήθεια εδώ: https://blogs.e-me.edu.gr/hive-3o-ds-marmaron-st1/2024/10/14/katheti-diairesi/

Αν χρειαζόμαστε βοήθεια για τις πράξεις με το 10, το 100 και το 1000, θα τη βρούμε εδώ: https://blogs.e-me.edu.gr/hive-3o-ds-marmaron-st1/2024/10/14/diaireseis-me-10-100-1000/

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: Οι κλέφτες και οι αρματολοί
  • Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/QaTjjncqTrEAsc6
  • Ερωτήσεις
    • 1. Τι γνωρίζετε για τους κλέφτες;
    • Τι γνωρίζετε για τους αρματολούς;

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου – Τα μαθήματα της ημέρας

Γλώσσα

  1. Άσκηση 5 στη σελίδα 31 του Βιβλίου.
  2. Φύλλο εργασίας για τα αριθμητικά: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/G2BErmxTzWGk3cs
  3. Εργασιών Γλώσσας:
    1. Κλίνουμε στα 3 γένη τα επίθετα: ψηλός, επιβλητικός. Αν είχαμε κάνει λάθη στα προηγούμενα επίθετα που είχαμε, βλέπουμε τις διορθώσεις και προσπαθούμε να μην ξανακάνουμε τα ίδια λάθη.
    2. Κάνουμε χρονική αντικατάσταση τα ρήματα: αποτελεί, προτιμούσε
  4. Παιχνίδι επανάληψης στα Αριθμητικά: https://wordwall.net/resource/99378129 Το παιχνίδι θα μας βοηθήσει να μάθουμε να τα ξεχωρίζουμε.

 

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: Η θρησκευτική και πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
  • Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/9Sgn7jiYi27K24W Ο σωστός τρόπος για να διαβάσουμε το μάθημα είναι: διαβάζουμε το κείμενο 2 φορές και στη συνέχεια βρίσκουμε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις στο σχεδιάγραμμα (στο φύλλο εργασίας) και τις μαθαίνουμε από εκεί. Αν συνδυάσουμε όσα διαβάσουμε με όσα είπαμε στην τάξη θα ξέρουμε πολλά πράγματα για τη ζωή των Ελλήνων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
  • Ερωτήσεις
    • Ποιος ήταν ο ρόλος του Πατριάρχη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία;
    • Ποιος ήταν ο ρόλος των Φαναριωτών στην Οθωμανική Αυτοκρατορία;
    • Πώς λέγονταν οι κοινοτικοί άρχοντες και τι γνωρίζετε γι' αυτούς;

Αριθμητικά

Αριθμητικά λέγονται οι λέξεις με τις οποίες δηλώνουμε τους αριθμούς στη Γλώσσα, στα κείμενα που γράφουμε.

Πληροφορίες για τα αριθμητικά μπορούμε να βρούμε στο βιβλίο της Γραμματικής κάνοντας κλικ εδώ.

Μπορούμε να κάνουμε και επανάληψη στο φύλλο εργασίας που είχαμε στην τάξη: https://files.e-me.edu.gr/s/G2BErmxTzWGk3cs

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

Από τα πρώτα χρόνια της Τουρκοκρατίας τα ήσυχα βουνά της πατρίδας μας έγιναν καταφύγιο φτωχών υπόδουλων, των κλεφτών. Στα παρακάτω δύο βιντεάκια μπορούμε να δούμε ποιοι ήταν οι κλέφτες και οι αρματολοί και να πάρουμε πληροφορίες για τη ζωή τους μέσα από τα κλέφτικα τραγούδια.

 

Κάθετος πολλαπλασιασμός δεκαδικών αριθμών

Είναι εύκολος -αν ξέρουμε την προπαίδεια! Κάνουμε κανονικά τον πολλαπλασιασμό και προσθέσουμε στο τέλος την υποδιαστολή τόσες θέσεις από το τέλος όσα είναι τα δεκαδικά ψηφία και των δύο αριθμών. Δείτε το βίντεο:

Πολλαπλασιασμοί με το 10, το 100, το 1000

Είναι εύκολοι. Αν ο αριθμός δεν έχει υποδιαστολή, απλά προσθέτουμε τα μηδενικά στο τέλος του:

23 χ 100 = 2300

Αν ο αριθμός έχει υποδιαστολή, μεταφέρουμε την υποδιαστολή τόσες θέσεις όσα τα μηδενικά:

2,345 x 100 =234,5 [αφού το 100 έχει δύο μηδενικά μετέφερα την υποδιαστολή δύο θέσεις δεξιά]

Κι αν δε φτάνουν τα ψηφία; Αν π.χ. έχω να πολλαπλασιάσω το 2,3 με το 1000?!!!

Τότε μεταφέρω την υποδιαστολή και για τα υπόλοιπα μηδενικά προσθέτω μηδενικά στο τέλος του αριθμού μου!

2,3 x 1000 =2300 [επειδή το 1000 έχει τρία μηδενικά, μετέφερα την υποδιαστολή μία θέση και συμπλήρωσα δύ0 μηδενικά]

Δείτε και το βίντεο:

Παιχνίδι εξάσκησης

Διαιρέσεις με το 10 το 100 και το 1000

Δείτε στο βιντεάκι πώς γίνονται οι διαιρέσεις με το 10, το 100 και το 1000:

Παιχνίδι εξάσκησης

Κάθετη διαίρεση

Η διαίρεση είναι σημαντική πράξη. Μας βοηθά να μοιράσουμε πράγματα ή να βρίσκουμε το 1 όταν ξέρουμε τα πολλά!

Στα παρακάτω βιντεάκια μπορούμε να δούμε πώς κάνουμε κάθετες διαιρέσεις:

α. με μονοψήφιο διαιρέτη

β. με διψήφιο διαιρέτη (δείτε το μέχρι το 4:30)

γ. με διψήφιο διαιρέτη και πηλίκο δεκαδικό αριθμό

Μικρές αγγελίες

Πώς γράφουμε μία αγγελία

Από τι αποτελείται μία αγγελία:

  1. Τίτλος σύντομος: «Ενοικιάζεται 2άρι στο Κέντρο» / «Πωλείται μονοκατοικία στα Πεδινά»

  2. Βασικά στοιχεία: τύπος σπιτιού, περιοχή, μέτρα (π.χ. 75 τ.μ.), όροφος/κήπος/μπαλκόνια.

  3. Κύρια πλεονεκτήματα: κοντά σε σχολείο/συγκοινωνίες, φωτεινό, ανακαινισμένο, θέρμανση κ.λπ.

  4. Τιμή (προαιρετικά, αν δεν θέλετε, βάλτε «τιμή συζητήσιμη»).

  5. Στοιχεία επικοινωνίας: τηλ. (φανταστικός αριθμός) ή email (μπορεί να είναι φανταστικό).

Πώς τη γράφουμε:

  • Σύντομες, καθαρές φράσεις.

  • Ελλειπτικές φράσεις (βάζουμε ρήμα και υποκείμενο μόνο όπου χρειάζεται)
  • Θετικά, συγκεκριμένα επίθετα (φωτεινό, ήσυχο, κοντά σε…).

  • Όχι υπερβολές/«κραυγαλέες» εκφράσεις (π.χ. «το καλύτερο σπίτι του κόσμου!»).

  • Χρησιμοποιούμε συντομογραφίες με μέτρο: τ.μ., υ/δ κτλ..


Παραδείγματα

Ενοικιάζεται 2άρι στο Κέντρο
Διαμέρισμα 55 τ.μ., 3ος όροφος, φωτεινό, με μπαλκόνι, αυτόνομη θέρμανση, ηλιακός θερμοσίφωνας. 2′ από στάση λεωφορείου, κοντά σε σχολείο και σούπερ μάρκετ. Ενοίκιο 420€/μήνα, τιμή συζητήσιμη. Πληρ.: 1234567890.

Πωλείται μονοκατοικία στην Πεδινή
90 τ.μ. με κήπο, ανακαινισμένη κουζίνα, τζάκι. Ήσυχη γειτονιά, 10′ από το κέντρο. Κατάλληλη για οικογένεια. Τιμή κατόπιν συνεννόησης. Επικοινωνία: st1@3odsmarmaron.gr.

Προσδιορισμοί του τόπου και προσδιορισμοί του χρόνου

Είναι οι δύο τρόποι με τους οποίους δηλώνουμε τον χρόνο και τον τρόπο:

Χρονικοί προσδιορισμοί (απαντούν στην ερώτηση "πότε;")

Μπορεί να είναι:

  • εμπρόθετοι προσδιορισμοί του χρόνου (ή φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν χρόνο)
    π.χ., στις 12, σε δύο ώρες κτλ.
  • χρονικά επιρρήματα
    π.χ., τώρα, αύριο, ποτέ, κάποτε κτλ.
  • απλά ουσιαστικά (σε αιτιατική ή γενική) που δηλώνουν χρόνο
    π.χ., του χρόνου, το μεσημέρι, το απόγευμα, το 2024
  • χρονικές προτάσεις (είναι ολόκληρες προτάσεις, δηλαδή, περιέχουν ρήμα και ξεκινούν με χρονικούς συνδέσμους)
    π.χ., όταν μπούμε στο λεωφορείο, μόλις σε είδα, αφού ξεκινήσαμε
Τοπικοί προσδιορισμοί (απαντουν στην ερώτηση "πού;")

Μπορεί να είναι:

  • εμπρόθετοι προσδιορισμοί του τόπου (ή φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν τόπο)
    π.χ., στο συρτάρι, στο τραπέζι κτλ.
  • τοπικά επιρρήματα
    π.χ., εδώ, εκεί, κάπου, πουθενά κτλ.
  • απλά ουσιαστικά (σε αιτιατική) που δηλώνουν χρόνο
    π.χ., Πάω σπίτι/σχολείο κτλ.
  • αναφορικές προτάσεις που δηλώνουν τόπο (είναι ολόκληρες προτάσεις, δηλαδή, περιέχουν ρήμα και ξεκινούν με το "όπου")
    π.χ., όπου θέλεις, όπου βρίσκεται το άγαλμα του Διονύσιου του Φιλόσοφου κτλ.