Ελληνικά

Μαθηματικά – Βοήθεια για τις ασκήσεις

Εδώ έχουμε μία αριθμητική παράσταση με κλάσματα. Ξεκινάμε με την παρένθεση. Σε αυτήν έχουμε 4 κλάσματα, τα οποία κάνουμε ομώνυμα με τα βήματα που έχουμε δει:

  1. Βρίσκουμε το Ε.Κ.Π των παρονομαστών
  2. Διαιρούμε το Ε.Κ.Π. με τους παρονομαστές και βάζουμε αριθμούς στα "καπελάκια".
  3. Προσθέτουμε τα κλάσματα.

Όταν λοιπόν τα προσθέσουμε, αφαιρούμε από το κλάσμα που θα βρούμε τον μεικτό αριθμό, αφού πρώτα τον μετατρέψουμε σε κλάσμα:

 

    \[ \quicklatex 2\frac{2}{6} = \frac{14}{6} \]

Στη συνέχεια κάνουμε την αφαίρεση ακολουθώντας τα τρία βήματα (Ε.Κ.Π., διαιρέσεις, καπελάκια).

Λέξη - κλειδί: "συνολικό". Τι πράξη θα κάνουμε για να βρούμε το συνολικό βάρος; Την κάνουμε, αφού πρώτα μετατρέψουμε τον μεικτό αριθμό σε κλάσμα με τον τρόπο που είδαμε παραπάνω. Δε χρειάζεται να κάνετε αριθμητική παράσταση που ζητείται στην άσκηση.

Εδώ δε χρειάζεται να κάνουμε πρόσθεση, αλλά πρέπει να συγκρίνουμε τα κλάσματα, για να βρούμε ποιοι είναι περισσότεροι. Και πάλι, όμως, πρέπει να κάνουμε τα κλάσματα ομώνυμα (με τα αγαπημένα μας τρία βήματα)

Πάμε στη φωτοτυπία:

Κάνουμε κανονικά τις πράξεις ακολουθώντας τα 3 βήματα όποτε χρειαστεί. Προσέχουμε λίγο στους δεκαδικούς. Εκεί θα πρέπει να θυμηθούμε πώς μετατρέπουμε έναν δεκαδικό σε κλάσμα.

    \[ \quicklatex 3,4 = \frac{34}{10} --> Γράφουμε τον αριθμό χωρίς υποδιαστολή. Βάζουμε παρονομαστή το 1 και τόσα 0 όσα είναι τα δεκαδικά ψηφία του αριθμού. Το ίδιο κάνουμε και με το 0,25 \]

Η άσκηση δεν είναι δική μου, αλλά είναι ΤΕΛΕΙΑ!

Ας τη δούμε βήμα-βήμα. Το μικρότερο κλάσμα που μπορώ να φτιάξω με τους αριθμούς είναι:

    \[ \quicklatex \frac{1}{7} ή \frac{1}{2} \]

Για σκεφτείτε το!

Το αντίστροφο θα συμβαίνει με το μεγαλύτερο, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα σας βοηθήσει και το ότι

    \[ \quicklatex \frac{7}{1} = 7 : 1 = 7 \]

Κάντε το ίδιο για όλους τους άλλους συνδυασμούς και θα βρείτε την απάντηση.

Τώρα, πώς μπορούμε να φτιάξουμε ένα κλάσμα ίσο με το 6; Ας πάρουμε σαν παράδειγμα το 7. Έχουμε τούρτες χωρισμένες στα 7 κομμάτια. 6 τούρτες. Πόσα κομμάτια έχουμε συνολικά;

    \[ \quicklatex 6 = \frac{42}{7} --> Ισχύει και ότι η κλασματική γραμμή δείχνει διαίρεση, οπότε: 42 : 7 = 6 \]

Με τον ίδιο τρόπο φτιάχνουμε και κλάσματα ισοδύναμα με το 18.

Αριθμητική παράσταση! Τη λύνουμε βήμα-βήμα, όπως παραπάνω την άσκηση 2 από το βιβλίο. Σκεφτόμαστε μόνο ότι:

    \[ \quicklatex 3 = \frac{3}{1} \]

Σαν το πρόβλημα 2 του βιβλίου. Δε χρειάζεται να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε. Πρέπει μόνο να συγκρίνουμε. Γι' αυτό χρειάζεται να τα κάνουμε ομώνυμα.

Ψάχνουμε το συνολικό βάρος, οπότε τι πράξη θα κάνουμε, άραγε; Δεύτερο μικρό πρόβλημα: οι αριθμοί είναι γραμμένοι με διαφορετική μορφή. Τους κάνουμε όλους κλάσματα. Το 2,4 είναι :

    \[ \quicklatex \frac{24}{10} \]

και τα 1.400 γραμμάρια πρέπει να γίνουν κιλά, για να μπορούμε να τα προσθέσουμε.

1.400 γρ. = 1,4 κ.

Τώρα προχωράμε βήμα-βήμα στην πράξη.

Εδώ θα κάνουμε καταρχήν μία πρόσθεση, για να δούμε τι μέρος του μισθού του ξοδεύει συνολικά. Στη συνέχεια, όμως, θα πρέπει να σκεφτούμε:

Όλος ο μισθός του είναι 30/30. Από αυτά θα πρέπει να αφαιρέσουμε αυτό που βρήκαμε, για να δούμε τι του μένει, για να διαθέσει για τις υπόλοιπες ανάγκες του.

“Τοίχος” Τάξης – Αποστολή προσκλήσεων

Παιδιά, επειδή είχα φτιάξει δύο "Κυψέλες", μία δοκιμαστική και μία που συνδέεται με την τάξη μας και την ιστοσελίδα, θα πρέπει να αποδεχτείτε την τελευταία πρόσκληση που θα λάβετε.

Αφού συνδεθείτε, πηγαίντε στον "Τοίχο" (στα δεξιά, δείτε την εικόνα).

Αφού μπείτε για πρώτη φορά, δοκιμάστε να γράψετε το πρώτο σας μήνυμα. Θα το δούμε όλοι. 🙂

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου

Γλώσσα

  • Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 3, 4, 5 και 6 στις σελίδες 47-50.

Ιστορία

Γράψαμε διαγώνισμα, οπότε δεν έχουμε κάτι για την επόμενη φορά.

Εργαστήριο Δεξιοτήτων

  • Εργαστήρια 4 - 6: μπορούμε να τα βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/C7z98MD6TSBqrsa
    Οι ασκήσεις των εργαστηρίων είναι για τη Δευτέρα. Στο Φύλλο Εργασίας 6 το κείμενο είναι από το διήγημα "Ο Κουτσογιάννης στα Γιάννενα" του Χρήστου Χρηστοβασίλη. Το κείμενο είναι λίγο απαιτητικό (δύσκολο). Διαβάστε το 1-2 φορές συγκεντρωμένοι και θα το καταλάβετε.

e-me: Η πλατφόρμα μέσω της οποίας θα επικοινωνούμε μεταξύ μας

Λοιπόν, ξεκινάμε σιγά-σιγά να χρησιμοποιούμε την e-me, την πλατφόρμα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου μέσω της οποίας θα επικοινωνούμε για οτιδήποτε έχει να κάνει με τα μαθήματά μας. Εκεί θα μπορούμε να επικοινωνούμε, να λύνουμε τις απορίες μας, να ανεβάζουμε βιντεάκια ή φωτογραφίες που θέλουμε να μοιραστούμε με τους συμμαθητές μας. Για να συνδεθούμε, πρέπει να πάμε στην παρακάτω διεύθυνση:

http://e-me.edu.gr/

και απλά να συνδεθούμε με τους κωδικούς μας του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (τους κωδικούς που σας έδωσα χθες). Μετά θα μπορέσω να σας εντοπίσω και να σας στείλω πρόσκληση για να γίνεται μέλη της Ομάδας της τάξης μας (που στην e-me, λέγεται "Κυψέλη). Πατήστε τον σύνδεσμο, συνδεθείτε και τα λέμε εκεί.

Ελέγχουμε τις γνώσεις μας: Κουιζ εξάσκησης στην ενότητα 2 της Ιστορίας (Τουρκοκρατία)

΄Ενα κουιζ για να ελέγξουμε πόσα γνωρίζουμε για την περίοδο της Τουρκοκρατίας, για την οποία θα εξεταστούμε αύριο στο Διαγώνισμα.

Για να απαντήσετε τις ερωτήσεις, κάντε κλικ εδώ.

Ερωτήσεις και Απαντήσεις: Η Τουρκοκρατία και οι Έλληνες (1453 – 1821)

Ακολουθούν οι σύντομες απαντήσεις στις ερωτήσεις, για να προετοιμαστούμε για το διαγώνισμα.

1. Η οικονομική ζωή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

Πού στηριζόταν κυρίως η οικονομία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;

Aπάντηση: Στηριζόταν κυρίως στη γεωργία και την κτηνοτροφία.

Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην οικονομική παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μετά το 1600; Ποιες συνθήκες συνέβαλαν στην ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εσόδων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από τους φόρους και στην οικονομική πρόοδο των Ελλήνων;

A: Οι παράγοντες της παρακμής ήταν: α) οι νέες γεωγραφικές ανακαλύψεις και οι νέοι εμπορικοί δρόμοι (προς Ινδία/Κίνα) που παρέκαμπταν την Αυτοκρατορία, β) το γεγονός ότι η Αυτοκρατορία σταμάτησε να κατακτά νέα εδάφη (λιγότεροι υπήκοοι = λιγότεροι φόροι). Επιπλέον, οι συνθήκες του Κάρλοβιτς (1699) και του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή (1774) μείωσαν τα έσοδα καθώς έδιναν προνόμια σε ξένους υπηκόους, ενώ βοήθησαν τους Έλληνες να αναπτύξουν το εμπόριο.

Ποια κοινωνική τάξη (ποιο επάγγελμα) ωφελήθηκε από τις συνθήκες αυτές και πώς; Πού ιδρύθηκαν ελληνικές παροικίες;

A: Ωφελήθηκαν οι Έλληνες έμποροι, οι οποίοι εκμεταλλεύτηκαν τη ναυτική τους παράδοση και τα εμπορικά προνόμια. Ελληνικές παροικίες ιδρύθηκαν κυρίως στη Ρωσία και στην Ευρώπη.

Τι γνωρίζετε για τις Παραδουνάβιες ηγεμονίες;

A: Είναι δύο περιοχές κοντά στον Δούναβη, η Μολδαβία και η Βλαχία (σημερινή Ρουμανία). Διοικούνταν από Έλληνες Φαναριώτες ηγεμόνες. Εκεί κατέφυγαν πολλοί Έλληνες, δημιουργώντας παροικίες που εξελίχθηκαν σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.


2. Οι συνθήκες ζωής των Ελλήνων

Ποια σκληρά μέτρα αντιμετώπιζαν οι χριστιανοί τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας;

A: Αντιμετώπιζαν κυρίως τρία μεγάλα προβλήματα: τους εξισλαμισμούς, το παιδομάζωμα και τη βαριά φορολογία.

Εκτός από τους Οθωμανούς Τούρκους ποιοι άλλοι λαοί είχαν κατακτήσει εδάφη της ελληνικής χερσονήσου το διάστημα αυτό;

A: Οι Βενετοί και οι Γενουάτες.

Ποια τρία στοιχεία της ταυτότητάς τους κατάφεραν να διαφυλάξουν οι Έλληνες την περίοδο της Τουρκοκρατίας και με ποιον τρόπο;

A: Διαφύλαξαν τη γλώσσα, τη θρησκεία και τις παραδόσεις τους. Αυτό επιτεύχθηκε μέσω της Εκκλησίας και των σχολείων που ίδρυαν οι πλούσιοι έμποροι στις παροικίες.

Ποιους φόρους πλήρωναν οι χριστιανοί υπήκοοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορία;

A: Πλήρωναν τον κεφαλικό φόρο (όλοι οι ενήλικοι άνδρες), φόρους για τη γη, την κατοικία, και τη δεκάτη (το 1/10 της αγροτικής παραγωγής).

Πότε άρχισε να βελτιώνεται η κατάσταση για τους υπόδουλους Έλληνες και πώς;

A: Από τα μέσα του 17ου αιώνα, που μειώθηκε η φορολογία και κυρίως το παιδομάζωμα.


3. Η πολιτική και θρησκευτική οργάνωση των Ελλήνων

Πώς αποκαλούνταν όλοι οι Ορθόδοξοι υπήκοοι του Σουλτάνου και ποιος ήταν ο θρησκευτικός και πολιτικός ηγέτης τους; Ποιοι ήταν οι Φαναριώτες;

A: Αποκαλούνταν Ρουμ μιλέτ (έθνος των Ρωμαίων). Ηγέτης τους ήταν ο Πατριάρχης. Οι Φαναριώτες ήταν μορφωμένοι Έλληνες που ζούσαν στο Φανάρι και αναλάμβαναν υψηλά αξιώματα στην οθωμανική διοίκηση.

Πώς λέγονταν οι κοινοτικοί άρχοντες και ποιες αρμοδιότητες είχαν;

A: Λέγονταν δημογέροντες, κοτζαμπάσηδες, πρόκριτοι, προεστοί ή επίτροποι (ανάλογα την περιοχή). Κύρια ευθύνη τους ήταν η κατανομή των φόρων και λειτουργούσαν ως ενδιάμεσοι μεταξύ των Πασάδων και των χριστιανών.

Q: Τι ήταν οι κλέφτες και τι οι αρματολοί;

A: Οι κλέφτες ήταν ένοπλοι Έλληνες, εχθροί της εξουσίας που ζούσαν στα βουνά. Οι αρματολοί ήταν ένοπλοι Έλληνες που προσλάμβαναν οι Οθωμανοί για να κυνηγούν τους κλέφτες (συχνά όμως άλλαζαν στρατόπεδο).


4. Προεπαναστατικές μορφές και Σουλιώτες

Ποιο ήταν το σχέδιο του Ρήγα για την απελευθέρωση των υπόδουλων βαλκανικών λαών;

A: Ο Ρήγας πίστευε στην κοινή εξέγερση όλων των βαλκανικών λαών εναντίον του Σουλτάνου (η ιδέα αυτή αποτυπώθηκε στη "Χάρτα" του).

Πώς πίστευε ο Κοραής ότι οι Έλληνες θα ελευθερωθούν;

A: Επηρεασμένος από τον Διαφωτισμό, πίστευε ότι το έθνος πρέπει πρώτα να φωτιστεί μέσω της παιδείας για να μπορέσει να ελευθερωθεί.

 Τι γνωρίζετε για τη θυσία του Διονύσιου του Φιλόσοφου;

A: Ήταν επίσκοπος που οργάνωσε αποτυχημένες εξεγέρσεις. Το 1611 επιτέθηκε στα Γιάννενα, αλλά ηττήθηκε. Βρήκε μαρτυρικό θάνατο (τον έγδαραν ζωντανό) και θεωρείται ο πρώτος νεομάρτυρας της εποχής της Τουρκοκρατίας. Οι Τούρκοι τον αποκαλούσαν υποτιμητικά "Σκυλόσοφο". Συνέπεια της εξέγερσης ήταν η εκδίωξη των Ελλήνων από το Κάστρο των Ιωαννίνων.

Γιατί η κατάκτηση των Σουλιωτών ήταν δύσκολη; Ποιος τελικά κατέκτησε το Σούλι και με ποιον τρόπο;

Α: Ήταν δύσκολη λόγω του δύσβατου εδάφους και της πολεμικής ικανότητας των Σουλιωτών. Το κατέκτησε ο Αλή Πασάς το 1803, κυρίως μέσω δόλου/προδοσίας, αναγκάζοντας κάποιους αρχηγούς να φύγουν.

Πώς βοήθησαν οι Σουλιώτες στην προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης;

A: Ανέπτυξαν δράση ως σπουδαίοι οπλαρχηγοί κατά την Επανάσταση του 1821, φέρνοντας μαζί τους τη φήμη των γενναίων πολεμιστών.

Η χρονογραμμή και ο εννοιολογικός χάρτης που ακολουθούν θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε τη σειρά που συνέβησαν τα γεγονότα και την επίδραση των οικονομικών αλλαγών (μείωση φόρων και δασμών) στην παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και στην ισχυροποίηση των Ελλήνων εμπόρων.


Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου

Αύριο θα γράψουμε το διαγώνισμα στη 2η ενότητα της Ιστορίας. Κάνουμε μία καλή επανάληψη σε όσα μάθαμε σε αυτή την ενότητα. 

Γλώσσα

  • Βιβλίο: άσκηση 7 στη σελίδα 88 και άσκηση 5 στη σελίδα 92 . Στην άσκηση 7 επιλέγουμε τον τοπικό προσδιορισμό που ταιριάζει, στην 5 επιλέγουμε το ρήμα που η ορθογραφία του είναι σωστή.

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 2, προβλήματα 1 και 2 στη σελίδα 15.
  • Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/fy9YYnN6b6NdyaW
  • Βοήθεια θα ανεβάσω το Σάββατο. Μέχρι τότε (σήμερα και αύριο) προσπαθήστε να λύσετε τις ασκήσεις και τα προβλήματα (ειδικά για την άσκηση 2 κάντε όσες δοκιμές χρειάζεται χωρίς βοήθεια)

Φυσική

  • Κεφάλαιο: Μορφές ενέργειας
  • Διαβάζουμε τις παρατηρήσεις που γράψαμε για την Ηλεκτρική, την Πυρηνική ενέργεια και τη Θερμότητα.

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου

Γλώσσα

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών: πρόβλημα 3 στη σελ. 14 και άσκηση 1 στη σελ. 15.
  • Τετράδιο Μαθηματικών:

    1. Μετατρέπουμε τους μεικτούς αριθμούς σε κλάσματα:
    \displaystyle     \begin{array}{l}     2\frac{3}{5} = \\[8pt]     3\frac{1}{7} = \\[8pt]     4\frac{2}{10} =     \end{array}

    2. Απλοποιούμε τα κλάσματα (χρησιμοποιώντας τον Μ.Κ.Δ.):
    \displaystyle     \begin{array}{l}     \frac{4}{6} = \\[8pt]     \frac{8}{12} = \\[8pt]     \frac{16}{28} =     \end{array}

    3. Κάνουμε τις πράξεις:
    \displaystyle     \begin{array}{l}     \frac{1}{2} + \frac{3}{4} = \\[8pt]     3\frac{1}{2} + 2\frac{1}{4} = \\[8pt]     2\frac{1}{5} + 2\frac{3}{5} =     \end{array}

Φυσική

  • Τετράδιο Εργασιών (πορτοκαλί): Διαβάζουμε τις πληροφορίες για τη Χημική Ενέργεια. Θυμόμαστε ότι στις απαντήσεις μας αύριο πρέπει να συμπεριλάβουμε τις λέξεις "είναι αποθηκευμένη" και "απελευθερώνεται"

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου

Γλώσσα

  • Ανάγνωση: Αιολική γη (Βιβλίο, σελίδα 86). Πληροφορίες για τη Μικρασιατική Καταστροφή θα βρούμε εδώ:

Μαθηματικά

  • Κεφάλαιο 22: Σύγκριση - Διάταξη κλασμάτων
  • Τετράδιο Εργασιών: πρόβλημα 2 στη σελίδα 12, όλες τις ασκήσεις και τα προβλήματα στη σελίδα 13.

Βοήθεια για τις ασκήσεις:

Πρόβλημα 2, σελίδα 12: Πώς θα ελέγξουμε αν οι μαθητές έγραψαν εξίσου καλά; Εξίσου καλά σημαίνει: αν τα 20/25 και τα 24/30 είναι ισοδύναμα κλάσματα. Αν είναι ισοδύναμα, τότε η ίδια αναλογία μαθητών θα έχει γράψει άριστα. Πώς όμως μπορώ να δω αν δύο κλάσματα είναι ισοδύναμα;

Άσκηση 1

Αφού οι αριθμητές είναι ίδιοι, συγκρίνουμε τους παρονομαστές. Μεγαλύτερα είναι τα κλάσματα που έχουν μικρότερο παρονομαστή, επειδή τα μέρη στα οποία μοιράζουμε είναι μεγαλύτερα.

Δε χρειάζεται να τα κάνουμε ομώνυμα, για να τα συγκρίνουμε. Στις περισσότερες περιπτώσεις φαίνεται ποιο είναι μεγαλύτερο. Παράδειγμα:

το 1/2 είναι ακριβώς μισό. Τα 48/50 είναι περίπου 1. Άρα το 48/50 είναι μεγαλύτερο.

Πολύ ωραία άσκηση! Θα μας βοηθήσει να μάθουμε να σκεφτόμαστε ποια περίπου είναι η αξία ενός κλάσματος. Την κάνουμε με προσοχή: τα 49/50 είναι σχεδόν μία ολόκληρη τούρτα, οπότε είμαστε κοντά στο 1. Τα 2/47 είναι σχεδόν καθόλου, οπότε είμαστε κοντά στο 0.

Εδώ θα χρειαστεί να εφαρμόσουμε τα βήματα που είδαμε στην τάξη:

  1. Βρίσκουμε το Ε.Κ.Π.
  2. Διαιρούμε το Ε.Κ.Π. με κάθε παρονομαστή
  3. Βάζουμε αυτό που βρίσκουμε από τη διαίρεση στα καπελάκια πάνω από τους αριθμούς
  4. Πολλαπλασιάζουμε αριθμητή και παρονομαστή με τον αριθμό στο καπελάκι.

Τα νέα κλάσματα είναι σίγουρα ομώνυμα (αν δεν είναι κάναμε κάτι λάθος). Να η διαδικασία σε βίντεο:

Εύκολο να συγκρίνουμε τα κομμάτια. Μπορείτε όμως να φτιάξετε σχέδιο; Φροντίστε να είναι ίσες οι σοκολάτες σας και μοιράστε τις σε ίσα μέρη.

Εύκολο! Χωρίς βοήθεια. Όποιοι θέλουν μπορούν να υπολογίσουν και το ποσό που ξόδεψε κάθε παιδί, αν η Όλγα έδωσε από 20€ στο καθένα.

Φυσική

Δεν προχωρήσαμε παρακάτω, οπότε έχουμε το ίδιο.

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου

Πρώτα απ' όλα, Καλό μήνα σε όλους! Παρακάτω θα βρούμε τα μαθήματα που κάναμε σήμερα.

Γλώσσα

  • Βιβλίο μαθητή, σελίδα 81: χωρίζουμε την τελευταία παράγραφο, το κομμάτι που βλέπουμε παρακάτω, σε προτάσεις. Γράφουμε πάνω από κάθε πρόταση αν είναι Κύρια ή Δευτερεύουσα.

Θυμόμαστε: υπάρχουν τόσες προτάσεις όσα είναι τα ρήματα. Άρα, πρώτα υπογραμμίζουμε τα ρήματα και μετά χωρίζουμε προσεκτικά τις περιόδους σε προτάσεις. Άρα, αν σε μία περίοδο βρούμε 4 ρήματα, πρέπει να σκεφτούμε ποιες είναι οι 4 προτάσεις γύρω από αυτά. Στη συνέχεια βλέπουμε αν στην αρχή κάθε πρότασης υπάρχει κάποιος σύνδεσμος ή όχι. Αν υπάρχει σύνδεσμος (όταν, αφού, επειδή, διότι, καθώς, αν, ώστε, να, ότι κτλ.), τότε η πρόταση είναι δευτερεύουσα. Αν όχι, είναι κύρια!

  • Βιβλίο μαθητή, σελίδα 85: γράφουμε την επιστολή προς τον Δήμαρχο για τον καταυλισμό των προσφύγων που υπάρχει κοντά μας.
  • Γραπτού Λόγου: αντιγράφουμε την επιστολή από το βιβλίο. Κάνουμε αλλαγές αν θέλουμε. Φροντίζουμε το κείμενο να είναι σωστό, χωρίς κενά και λάθη και με επιχειρήματα που θα πείσουν τον δήμαρχο. Προσέχουμε τα ορθογραφικά λάθη. Τα διορθώνουμε με προσοχή.

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών:

Διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση. Ζητά να βρούμε ζευγάρια ισοδύναμων κλασμάτων. Ξεκινάμε με τα 9/15.

Σκεφτόμαστε ποιο από τα υπόλοιπα κλάσματα είναι ισοδύναμο με τα 9/15. Το 9 και το 15 διαιρούνται και τα δύο με το 3. Αν διαιρέσω τους δύο αριθμούς με το 3 προκύπτει το κλάσμα:

    \[ \quicklatex \frac{9 : 3}{15 : 3} = \frac{3}{5} \]

Οπότε φτιάξαμε το πρώτο ζευγάρι ισοδύναμων κλασμάτων. Προσπαθήστε με τον ίδιο τρόπο (με πολλαπλασιασμούς και διαιρέσεις) να βρείτε όλα τα ζευγάρια ισοδύναμων κλασμάτων.

Όπως θα δείτε εύκολα:

    \[ \quicklatex \frac{2}{5} = \frac{4}{10} επειδή πολλαπλασιάσαμε αριθμητή και παρονομαστή με το 2. Με τον ίδιο τρόπο φτιάχνουμε ισοδύναμα κλάσματα: πολλαπλασιάζοντας με το 3, το 4, το 5 κτλ. \]

Πάλι πρέπει να κάνω περίπου την ίδια σκέψη: Με ποιον αριθμό πολλαπλασίασα το 2 για να γίνει 8;

2 x ____ = 8 --> Όπως καταλαβαίνετε, ο αριθμός που ψάχνουμε είναι το 4. Άρα, με το 4 θα πολλαπλασιάσω και τον αριθμητή.

Λοιπόν, Ανάγωγα λέμε τα κλάσματα που δεν απλοποιούνται άλλο. Όμως, τα 3/21 απλοποιούνται, επειδή το 3 και το 21 διαιρούνται και τα δύο με το 3. Άρα, δεν το κυκλώνουμε, επειδή δεν είναι ανάγωγο.

Όμως, τα 11/7 δεν απλοποιούνται, επειδή το 11 και το 7 δεν έχουν κάποιον κοινό διαιρέτη. Οπότε είναι Ανάγωγα.

Με τον ίδιο τρόπο βρίσκουμε τα υπόλοιπα ανάγωγα κλάσματα.

Καταρχήν, πρέπει να δείξουμε στο καντράν πού θα δείχνει ο δείκτης, όταν έχουν καταναλωθεί τα 45/60.

Στη συνέχεια, πρέπει να βρούμε πόσα λίτρα έχει το ρεζερβουάρ όταν ο δείκτης είναι στο 1/4. Τι σημαίνει το 1/4; Ότι μοιράζουμε τα 60 λίτρα σε 4 μέρη και παίρνουμε το 1. Άρα, για να υπολογίσουμε το 1/4 θα κάνουμε:

60 : 4 = 15

15 x 1 = 15 λίτρα

Ιστορία

Ολοκληρώσαμε την επανάληψή μας. Την Παρασκευή θα γράψουμε διαγώνισμα. Διαβάστε καλά, θυμηθείτε όσα έχουμε πει στην τάξη, για να γράψετε άριστα στο διαγώνισμα. Πληροφορίες και τις απαντήσεις όλες θα τις βρείτε πατώντας εδώ.