English

“Αυτοβιογραφία”

Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου

«Αυτοβιογραφία»

(σχολικό βιβλίο σελ. 50- 52)

 

Παρατηρήσεις

  • Το κείμενο είναι μια εξομολόγηση της συγγραφέα.
  • Μέσα από την αφήγηση της ιστορίας της βλέπουμε κάποιες αντιλήψεις της εποχής της σχετικά με τη θέση της γυναίκας μέσα στην κοινωνία, τη μόρφωση και την ελευθερία.
  • Η συγγραφέας πιστεύει ότι είναι ανάγκη να ελευθερωθεί η Ελλάδα για να αναπτυχθούν τα γράμματα και οι τέχνες.
  • Η συγγραφέας αισθάνεται το σπίτι της ως φυλακή.

Τεχνική

  • Στο κείμενο αυτό συγγραφέας, αφηγητής και ηρωίδα είναι ένα πρόσωπο.
  • Η συγγραφέας εξομολογείται σε πρώτο ενικό πρόσωπο τα γεγονότα που έζησε.
  • Γράφοντας αυτό το έργο η συγγραφέας αισθάνεται ότι δημιουργεί και αυτό την ικανοποιεί ψυχικά.
  • Φοβάται για το αν θα σωθεί το έργο της και θέλει να επικοινωνήσει μέσω αυτού με άτομα που θα την κατανοήσουν.

Σχόλια

  • Ξέρει την σημασία της ελευθερίας και με αφορμή την Ελληνική Επανάσταση εκφράζει τις σκέψεις της.
  • Θεωρεί πολύ σημαντική την ελευθερία για την πνευματική ανάπτυξη των λαών.
  • Έπειτα όμως καταλαβαίνει πως δεν μπορεί να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες της καθώς είναι γυναίκα.
  • Ακόμη φοβάται τον γάμο και τον θεωρεί ένα άλλο είδος σκλαβιάς αφού μόλις παντρευτεί θα είναι υποταγμένη στον σύζυγό της.
  • Μέχρι τώρα είναι υποταγμένη στους άντρες της οικογένειάς της, οι οποίοι αντιδρούν στις επιθυμίες της και δεν την αφήνουν να πάει σε μοναστήρι.
  • Φοβάται ότι θα μείνει κλεισμένη στο σπίτι μέχρι τον θάνατό της. Στο σπίτι δεν μπορεί να δημιουργήσει και έτσι αισθάνεται πως χάνει τη ζωτικότητά της.
  • Βρίσκεται σε απόγνωση καθώς αυτό που τη φοβίζει περισσότερο είναι πως δεν θα καταφέρει να δει το έργο της να αποκτά αξία.

Δραστηριότητες

  1. Να διαβάσετε το κείμενο στις σελίδες 50-52 του σχολικού βιβλίου.
  2. Γιατί δεν μπορεί να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες της η αφηγήτρια;

Απομνημονεύματα και εισαγωγή στο κείμενο “Αυτοβιογραφία”

Απομνημονεύματα

 

Εισαγωγή

  • Είναι αυτοβιογραφικά κείμενα.
  • Ο συγγραφέας, ο αφηγητής και ο πρωταγωνιστής είναι το ίδιο πρόσωπο.
  • Χαρακτηρίζονται από την υποκειμενικότητα και την πρόθεση αυτοδικαίωσης.
  • Είναι αξιόλογα λογοτεχνικά αναγνώσματα.
  • Πολλές φορές μας βοηθούν να καταλάβουμε το παρελθόν.
  • Συχνά έχουμε τα απομνημονεύματα αγωνιστών της Επανάστασης καθώς και απομνημονεύματα λόγιων συγγραφέων.

 

Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου

«Αυτοβιογραφία»

(σχολικό βιβλίο σελ. 50- 52)

 

  • Υπόθεση: Η συγγραφέας πληροφορείται από τον δάσκαλό της για την Επανάσταση των Ελλήνων κατά των Τούρκων και αισθάνεται πως θα ήθελε και η ίδια να συμμετέχει στον αγώνα αυτό. Όμως, σκέφτεται ότι είναι γυναίκα και αυτό δεν της επιτρέπει να πραγματοποιήσει την επιθυμία της. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να προσευχηθεί ώστε να νικήσουν οι Έλληνες. Στη συνέχεια μιλά για τον γάμο και θεωρώντας την παντρεμένη γυναίκα σκλάβα σκέφτεται τρόπους για να τον αποφύγει. Ως καλύτερη λύση θεωρεί το να γίνει μοναχή αλλά η οικογένειά της αντιδρά άσχημα. Φοβάται τότε ότι θα μείνει κλεισμένη στο σπίτι για το υπόλοιπο της ζωής της και αυτό που τη στενοχωρεί περισσότερο είναι ότι δεν θα πραγματοποιήσει το όνειρό της που είναι η συγγραφή.

 

Δραστηριότητες

  1. Να διαβάσετε το κείμενο στις σελίδες 50- 52 του σχολικού βιβλίου.
  2. Ποια στοιχεία χαρακτηρίζουν ένα αυτοβιογραφικό κείμενο;

“Θούριος” (συνέχεια)

Ρήγας Βελεστινλής

«Θούριος»

(σχολικό βιβλίο σελ.28-29)

 

Τεχνική

Γ΄ στροφή (στίχοι 21- 30)

  • Στην στροφή αυτή ο ποιητής ζητά από αυτούς που θέλουν να αγωνιστούν για την ελευθερία να δώσουν όρκο στον Σταυρό πως θα επιλέξουν οι πατριώτες που θα αναλάβουν να κυβερνήσουν το κράτος να είναι αγνοί και να δουλέψουν για το καλό του τόπου χωρίς να τους ενδιαφέρει το δικό τους συμφέρον.
  • Ακόμη, αναφέρει πως χρειάζεται να υπάρχουν νόμοι που θα προστατεύουν τα συμφέροντα των πολιτών και θα στοχεύουν στο να απονέμεται η δικαιοσύνη και η ισότητα.
  • Ο ποιητής θεωρεί πως η αναρχία θα αποτελέσει άλλο ένα είδος σκλαβιάς καθώς το μόνο που θα οδηγεί τις ενέργειες των ανθρώπων θα είναι το ένστικτο της επιβίωσης.

Δ΄ στροφή (στίχοι 31- 40)

  • Στη στροφή αυτή δίνεται ο όρκος.
  • Για να δοθεί ο όρκος οι πατριώτες χρειάζεται να σηκώσουν τα χέρια τους ψηλά στον Ουρανό. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι ο ποιητής απευθύνεται σε όλα τα έθνη καθώς όλοι χρειάζεται να αγωνίζονται για την ελευθερία τους ανεξάρτητα από εθνότητες και θρησκείες.
  • Ο Ρήγας οραματίζεται μια διαβαλκανική κοινοπολιτεία όπου θα επικρατεί η ισονομία και η ειρήνη.
  • Ο όρκος περιλαμβάνει όλα τα ενδεχόμενα κατά τα οποία θα μπορούσε να αποστατήσει κανείς από την Επανάσταση. Αποτελεί δέσμευση για όσους ορκιστούν. Ορκίζονται λοιπόν να μην κάνουν καμία συμφωνία με τους κατακτητές, να μην εργαστούν γι’ αυτούς και να μην τους παρασύρουν τα λόγια και οι υποσχέσεις τους. Ο μόνος στόχος τους θα είναι η εξόντωση των τυράννων και γι’ αυτό χρειάζεται να υπακούν στις διαταγές των στρατηγών τους.
  • Αν κάποιος αθετήσει τον όρκο του, ο Ουρανός θα τον τιμωρήσει.

 

Δραστηριότητες:

  1. Να διαβάσετε τις στροφές 3 και 4 σελ. 29 του σχολικού βιβλίου.
  2. Σε τι ορκίζονται οι πατριώτες;
  3. Ποιο είναι το περιεχόμενο του όρκου;

“Θούριος”

Ρήγας Βελεστινλής

«Θούριος»

(σχολικό βιβλίο σελ.28- 29)

 

Ερμηνευτικά σχόλια

  • Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να ζουν ελεύθεροι.
  • Οι κατακτητές δεν σκέφτονται φιλίες, αξιώματα και εθνικότητες. Τους ενδιαφέρει μόνο το συμφέρον τους και γι’ αυτό σκοτώνουν όποιον σταθεί εμπόδιο σε αυτό.
  • Για την προάσπιση της ελευθερίας χρειάζεται να υπάρχουν νόμοι, άξιοι πατριώτες και ένας ικανός αρχηγός. Διαφορετικά θα επικρατήσει η αναρχία και δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν ξανά την ελευθερία τους.
  • Οι Έλληνες που θα αγωνιστούν για την ελευθερία δίνουν όρκο πως θα εξοντώσουν τους κατακτητές.

Τεχνική

Α΄ στροφή (στίχοι 1-8)

  • Προσπαθεί να εμψυχώσει τους υπόδουλους Έλληνες και να τονώσει το ηθικό τους για να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Θέλει να τους μεταδώσει τον ενθουσιασμό του για την επανάσταση.
  • Ο ποιητής θέλει να δείξει πως κι εκείνος μετέχει σε αυτά που συμβαίνουν (α΄ πληθυντικό πρόσωπο). Μιλάει στους συντρόφους του και εκφράζει την αγανάκτησή του για την κατάσταση που επικρατεί.
  • Αναφέρεται στους κλέφτες και στους αρματολούς που έχουν καταφύγει στα βουνά γιατί δεν άντεχαν να ζουν σκλαβωμένοι.
  • Ο ποιητής πιστεύει πως είναι καλύτερα να ζει κανείς ελεύθερος για μία ώρα παρά σκλαβωμένος για σαράντα χρόνια.
  • Παρά το γεγονός πως ο ίδιος δεν έχει εγκαταλείψει το σπίτι του για να βρίσκεται στα βουνά, ποθεί την ελευθερία.

 

Β΄ στροφή (στίχοι 9- 20)

  • Στη στροφή αυτή ο ποιητής απευθύνεται στη λογική τους. Τους ζητά να σκεφτούν τη ζωή που ζουν τώρα. Αυτό το ζητά και από εκείνους που έχουν συμβιβαστεί με αυτή την κατάσταση δείχνοντάς τους πως οι κατακτητές μπορούν να φερθούν με την ίδια σκληρότητα και σε αυτούς.
  • Για τους κατακτητές δεν υπάρχει διάκριση ανάλογα με την κοινωνική τάξη, την εθνικότητα και τα αξιώματα.

Δραστηριότητες

  1. Να διαβάσετε τις δύο πρώτες στροφές του ποιήματος (σελ.28- 29 του σχολικού βιβλίου)
  2. Σύμφωνα με το ποίημα πώς ζουν οι σκλαβωμένοι Έλληνες και γιατί είναι καλύτερο να πεθάνουν;

Νεοελληνικός Διαφωτισμός “Θούριος”

Νεοελληνικός Διαφωτισμός

Εισαγωγή

  • Πρόκειται για τα λογοτεχνικά κείμενα της περιόδου 1770- 1821.
  • Υπάρχει επίδραση από τις ιδέες του ευρωπαϊκού διαφωτισμού και της γαλλικής επανάστασης.
  • Πολλά κείμενα της εποχής δηλώνουν την έντονη επιθυμία των Ελλήνων για εθνική απελευθέρωση.
  • Πολλά κείμενα επίσης χαρακτηρίζονται από μια αστική ηθική που επικεντρώνεται στην χαρά της ζωής και στον έρωτα.
  • Βασικό αίτημα του διαφωτισμού ήταν η παιδεία των Ελλήνων και η γνωριμία τους με την αρχαία γραμματεία.
  • Η γλώσσα των λογοτεχνικών κειμένων βρίσκεται μεταξύ δημοτικής ή ομιλουμένης και καθαρεύουσας ή και αρχαΐζουσας. Τότε προέκυψε και το γλωσσικό ζήτημα.

 

Ρήγας Βελεστινλής

«Θούριος»

(σχολικό βιβλίο σελ.28- 29)

 

  • Υπόθεση: Ο Ρήγας σε αυτό το έργο παρουσιάζει την άθλια ζωή των υπόδουλων Ελλήνων, οι οποίοι δρούσαν όπως ήθελε ο κατακτητής. Αυτοί που δεν μπορούσαν να ζουν έτσι, όπως οι κλέφτες και οι αρματολοί, ζούσαν στα βουνά κυνηγημένοι από τους κατακτητές. Προτιμούσαν να ζήσουν ελεύθεροι μια ώρα παρά σκλαβωμένοι σαράντα χρόνια. Ακόμη αναφέρει παραδείγματα που δείχνουν πως οι Τούρκοι δεν υπολόγιζαν αυτούς που δέχονταν αυτή την κατάσταση και τους βοηθούσαν. Έτσι μόνη λύση είναι η επανάσταση. Καλεί, λοιπόν, αυτούς που θέλουν να κινητοποιηθούν να ορκιστούν πως θα μείνουν πιστοί στον στόχο τους και θα διώξουν οριστικά τους Τούρκους.
  • Ενότητες:
  • 1η: στίχοι 1-8
  • 2η: στίχοι 9- 20
  • 3η: στίχοι 21- 30
  • 4η: στίχοι 31-40

 

 

Δραστηριότητες

  1. Να διαβάσετε το ποίημα στις σελίδες 28-29 του σχολικού βιβλίου.
  2. Με βάση τις ενότητες που σας έχουν δοθεί να βρείτε από έναν πλαγιότιτλο για κάθε ενότητα.

 

Κρητική Λογοτεχνία “Ερωτόκριτος”

Κρητική Λογοτεχνία

Χαρακτηριστικά:

  1. Ερωτόκριτος: έμμετρο μυθιστόρημα.

Βοσκοπούλα: ποιμενική ποίηση.

Τα υπόλοιπα έργα αυτής της περιόδου είναι θεατρικά.

  1. Γλώσσα: κρητική διάλεκτος.
  2. Τα κρητικά έργα βασίζονταν σε κάποιο ιταλικό συνήθως έργο, το οποίο διασκευάζεται.

 

Βασικά γνωρίσματα των έργων της κρητικής λογοτεχνίας:

  1. Επίμονη καλλιέργεια της γλώσσας του λαού.
  2. Η ηρωική αντίληψη της ζωής.
  3. Το συναίσθημα του χρέους απέναντι στην πατρίδα.
  4. Θρησκεία.
  5. Οικογένεια.
  6. Αγάπη για την ελευθερία.
  7. Εξιδανίκευση του έρωτα και της γυναίκας.
  8. Ιπποτικό πνεύμα.

 

Ερωτόκριτος:

  1. Θέμα: ο έρωτας δύο νέων.
  2. περιπέτεια.
  3. εξιδανίκευση των προσώπων.
  4. αίσιο τέλος.
  5. Κοινωνικές διακρίσεις και πόλεμος.

 

Βιτσέντσος Κορνάρος

Ερωτόκριτος

(κείμενο, σχολικό βιβλίο σελ. 19-21)

 

1ο απόσπασμα

  • Υπάρχει διάλογος ανάμεσα στους δύο ήρωες και μεταξύ του διαλόγου υπάρχει αφήγηση από τον ποιητή.

Τεχνική του ποιήματος

  • Η αφήγηση είναι σε γ΄ πρόσωπο. Ο αφηγητής δεν συμμετέχει στα γεγονότα και γνωρίζει τα πάντα για τους ήρωες (σκέψεις, συναισθήματα, επιθυμίες). Είναι παντογνώστης αφηγητής.
  • Υπάρχουν διάλογοι και περιγραφή.
  • Τόπος: Αθήνα
  • Χρόνος: κάποια στιγμή στο παρελθόν.
  • Ο ποιητής φτιάχνει έναν τόπο ιδανικό που θυμίζει παραμύθι. Όμως, μέσα από τα λόγια των ηρώων του μας φέρνει σε επαφή με την πραγματικότητα και με τις ιδέες που υπήρχαν στην εποχή του.
  • Οι ήρωες ξέρουν ότι ο χρόνος περνά και τον αντιμετωπίζουν όπως κι εμείς σήμερα.

 

Δραματοποίηση

  • Διάλογος: βλέπουμε τη σύγκρουση του βασιλιά με τον Πεζόστρατο και την εξέλιξη της ιστορίας.
  • Αφήγηση: μας δίνει πληροφορίες για τον Πεζόστρατο και τον τρόπο που χρησιμοποιεί για να προετοιμάσει το έδαφος για την αποκάλυψη που θα κάνει.
  • Λόγος Πεζόστρατου: επιχειρήματα:
  • οι αρετές είναι ανώτερες από την κοινωνική τάξη.
  • Τα πλούτη χάνονται κάποια στιγμή ενώ το ήθος όχι.
  • Λόγος βασιλιά: είναι οργισμένος και θυμωμένος με το θράσος του Πεζόστρατου. Τον διώχνει και εξορίζει τον Ερωτόκριτο. Είναι σκληρός και δείχνει με τη στάση του πως υπάρχει μεγάλη κοινωνική διαφορά μεταξύ τους.

 

Χαρακτήρες

  • Πεζόστρατος: αρχικά διστάζει και δίνει μεγάλη σημασία στη διαφορά κοινωνικής τάξης. Όμως, από αγάπη για τον γιο του αλλάζει γνώμη και μιλά ήρεμα και προσεκτικά στον βασιλιά παρουσιάζοντας την ανωτερότητα του ήθους από την κοινωνική τάξη και τα πλούτη.
  • Βασιλιάς: είναι εγωιστής, δεν πείθεται και είναι σκληρός. Γι’ αυτόν σημασία έχουν τα πλούτη και η δύναμη. Αδιαφορεί για την ευτυχία της κόρης του και θεωρεί τον γάμο της μια καλή ευκαιρία για να αυξήσει τα εδάφη του και τη δύναμή του.

 

Δραστηριότητες

  1. Με ποια επιχειρήματα προσπαθεί να πείσει ο Πεζόστρατος τον βασιλιά;

 

 
 
 
 
 

 

  1. Πώς αντιδρά ο βασιλιάς και τι πιστεύει για τον γάμο της κόρης του;

 

 
 
 
 

 

“Του γιοφυριού της Άρτας”

«Του γιοφυριού της Άρτας»

(κείμενο σχολικό βιβλίο σελ.12- 14)

 

  • Υπάρχουν πολλές εικόνες.

Πρόσωπα και δράση

  • Πρωταγωνιστές είναι ο πρωτομάστορας και η γυναίκα του.
  • Είναι τραγικά πρόσωπα, ο πρωτομάστορας γιατί είναι υπεύθυνος για την κατασκευή του γεφυριού και η γυναίκα του γιατί ακριβώς επειδή είναι σύζυγός του έχει και τις αρετές που την κάνουν το ιδανικό θύμα για να στεριώσει το γεφύρι.
  • Σημαντικό ρόλο παίζουν τα πουλιά γιατί με αυτά προωθείται η δράση.

Δράση

  • Αρχίζει με τον χρησμό που δίνει το πουλί στους χτίστες. Αυτός ο χρησμός κλονίζει ηθικά τον πρωτομάστορα. Η απαίτηση είναι ξεκάθαρη: το θύμα πρέπει να είναι η γυναίκα του πρωτομάστορα, ο οποίος πρέπει να τη θυσιάσει για το κοινό καλό.
  • Το δίλημμα του πρωτομάστορα είναι μεγάλο.
  • Της στέλνει μήνυμα να καθυστερήσει να έρθει. Αυτό δείχνει και την έντονη εσωτερική μάχη που βιώνει ανάμεσα στο καθήκον και στην αγάπη για τη γυναίκα του.
  • Το πουλί θα κάνει το ακριβώς αντίθετο.
  • Η εμφάνισή της προκαλεί αγωνία.
  • Το εύρημα του δαχτυλιδιού είναι πολύ πειστικό. Το δαχτυλίδι αποτελεί σύμβολο του δεσμού της γυναίκας με τον άντρα της.
  • Η ένταση αρχίζει καθώς κατεβαίνει. Ο πρωτομάστορας επισφραγίζει τη θυσία. Μετά ακολουθεί η κατάρα και στο τέλος η αλλαγή της κατάρας με ευχή (λύση).

Ήρωες

  • Πρωτομάστορας: είναι αναγκασμένος να θυσιάσει τη γυναίκα του προκειμένου να γίνει το γεφύρι. Είναι τραγικό πρόσωπο λόγω του διλήμματος που έχει ανάμεσα στο καθήκον και στην αγάπη για τη γυναίκα του. Πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στο κοινό καλό και την ευτυχία του. Επιλέγει το κοινό καλό και αυτό φαίνεται και από το γεγονός πως βοηθά και ο ίδιος στο στοίχειωμα.
  • Γυναίκα του πρωτομάστορα: είναι τραγικό πρόσωπο γιατί είναι αθώα, δεν γνωρίζει τι πρόκειται να συμβεί και θα έχει ένα άσχημο τέλος. Είναι όμορφη, ευγενική, πρόθυμη, χαρούμενη και αγαπά πολύ τον σύζυγό της. Μετά το στοίχειωμά της η κατάρα της αποκτά άλλη βαρύτητα, γιατί την λέει κάποιος που πρόκειται να πεθάνει. Δεν κατηγορεί τον άντρα της αλλά τη μοίρα της. Στο τέλος όμως παίρνει πίσω την κατάρα λόγω της αγάπης για τον αδερφό της.

 

Δραστηριότητα

Τι λέει το πουλί στη γυναίκα του πρωτομάστορα και πώς επηρεάζει την προώθηση της δράσης;

 
 
 
 
 

 

Δημοτικά τραγούδια “Του γιοφυριού της Άρτας”

Δημοτικά Τραγούδια

Χαρακτηριστικά:

  1. Λιτός και πυκνός λόγος: κυριαρχία ουσιαστικών και ρημάτων.
  2. Αρχή ισομετρίας: το νόημα ολοκληρώνεται σε έναν στίχο ή ημιστίχιο και δεν υπάρχει διασκελισμός.
  3. Επανάληψη του νοήματος του πρώτου στίχου και στον δεύτερο: έμφαση.
  4. Άσκοπα ερωτήματα: δεν περιμένουμε να πάρουμε απάντηση.
  5. Το θέμα του αδυνάτου: δηλώνει το εξωπραγματικό, το φανταστικό, το υπερφυσικό.
  6. Προσωποποιήσεις
  7. Διάλογος.
  8. Τριμερές σχήμα: τριμερής διάρθρωση του νοήματος. Το νόημα κλιμακώνεται στα τρία μέλη ή αυξητικά ή επαναληπτικά.
  9. Εκφραστικά μέσα και σχήματα λόγου: επανάληψη, αντίθεση, εικόνες, υπερβολή, προσωποποίηση, μεταφορά.
  10. Παραμυθικό στοιχείο.

 

Παραλογές- χαρακτηριστικά:

  1. Πολύστιχα αφηγηματικά τραγούδια.
  2. Δραματικές περιπέτειες (αληθινές- φανταστικές).
  3. Παραμυθικό στοιχείο.
  4. Ομοιότητα με τα ακριτικά τραγούδια.
  5. Παλαιότερα δημοτικά τραγούδια.
  6. Διάδοση σε βαλκανικούς λαούς.

 

«Του γιοφυριού της Άρτας»

(κείμενο σχολικό βιβλίο σελ.12- 14)

 

Ενότητες

1η: στίχοι 1-6

2η: στίχοι 7-13

3η: στίχοι 14-20

4η: στίχοι 21-32

5η: στίχοι 33-40

6η: στίχοι 41-46

Ερμηνευτικά σχόλια

  • Στο συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι διακρίνουμε τα γνωρίσματα των παραλογών: είναι πολύστιχο αφηγηματικό τραγούδι, υπάρχει δραματική περιπέτεια και στοιχεία παραμυθιού.
  • Ακόμη, ανάμεσα στην αφήγηση υπάρχουν διάλογοι που προκαλούν συναισθηματική ένταση.
  • Σε αυτό το δημοτικό τραγούδι υπάρχουν πολλές εικόνες, κυρίως οπτικές και ακουστικές.

Αφηγητής και αφηγηματικοί τρόποι

  • Η αφήγηση γίνεται σε γ΄ ενικό πρόσωπο.
  • Ο αφηγητής δεν συμμετέχει στα γεγονότα αλλά μπορούμε να καταλάβουμε την παρουσία του μέσα από την αφήγηση.
  • Στην αφήγηση βλέπουμε τα γεγονότα, ενώ με τον διάλογο παρατηρούμε τα συναισθήματα των ηρώων.

Σκηνικό

Το τοπίο στην αρχή είναι πραγματικό καθώς παρουσιάζονται οι μάστορες να κάνουν μια δουλειά σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Στη συνέχεια όμως το μέρος αυτό σταματά να είναι πραγματικό καθώς κάτι περίεργο συμβαίνει με αποτέλεσμα την πτώση του γεφυριού. Η νύχτα που πέφτει το γεφύρι, το πουλί που μιλά με ανθρώπινη φωνή, ο χρησμός που λέει πως για να στεριώσει το γεφύρι πρέπει να θυσιαστεί η γυναίκα του πρωτομάστορα, το στοίχειωμα και η κατάρα μας θυμίζουν στοιχεία παραμυθιού και έτσι προσθέτουν ένα μαγικό στοιχείο.

 

Δραστηριότητες

  1. Αφού διαβάσετε το κείμενο και με βάση τις ενότητες που σας έχουν δοθεί να γράψετε από έναν πλαγιότιτλο για κάθε ενότητα.
  2. Να γράψετε τα χαρακτηριστικά των παραλογών

Χαρακτηριστικά παραλογών