Μια καλύτερη αναζήτηση

Αναζήτηση στο Διαδίκτυο

Όταν αναζητούμε πληροφορίες στις μηχανές αναζήτησης, με γνωστότερη την Google, συνήθως εισάγουμε τις λέξεις κλειδιά και στην αναζήτηση μας εμφανίζονται χιλιάδες, ακόμα και εκατομμύρια αποτελέσματα, πολλά από τα οποία δεν μας ενδιαφέρουν ως προς το περιεχόμενο και τις πληροφορίες. Υπάρχουν όμως πολλοί τρόποι για μία πιο εύκολη αναζήτηση και με περισσότερα αποτελέσματα. Κάποιοι από αυτούς είναι οι παρακάτω:

  1. Τα εισαγωγικά: Εάν ψάχνουμε κάτι πολύ συγκεκριμένο, πρέπει να προσπαθήσουμε να τοποθετήσουμε τη λέξη ή την φράση μέσα σε εισαγωγικά. Με τα εισαγωγικά η αναζήτησή μας γίνεται πολύ πιο συγκεκριμένη, καθώς η μηχανή αναζήτησης θα εμφανίζει αποτελέσματα που θα περιέχουν την λέξη, όπως ακριβώς την γράψαμε και χωρίς συναφή αποτελέσματα.
  2. Το σύμβολο + μεταξύ των όρων αναζήτησης: Με το σύμβολο + ζητάμε από την μηχανή αναζήτησης να μας βρει σελίδες που περιέχουν τις παραπάνω φράσεις που χρησιμοποιήσαμε στην αναζήτησή. Το συμβολίζει ότι μας ενδιαφέρει και οι δύο ή περισσότερες φράσεις να βρίσκονται στην σελίδα. Αν ακόμη εκτός από τους όρους που υπάρχουν, προσθέτουμε και άλλες λέξεις που θέλουμε να υπάρχουν στην σελίδα, η αναζήτηση μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερη επιτυχία!
  3. Το σύμβολο -: Με την έννοια αυτή ζητάμε στην μηχανή αναζήτησης να μην υπάρχουν κάποιες λέξεις σε μία σελίδα. Με το ενωτικό (-) εξαιρούμε συγκεκριμένες λέξεις από τα αποτελέσματα.
  4. Σύνθετη αναζήτηση: Με την σύνθετη αναζήτηση μπορούμε να εισάγουμε πολλές περισσότερες λεπτομέρειες από την απλή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στην αναζήτηση αυτή να εμφανίζονται πιο λίγες σελίδες που αφορούν όμως το θέμα αναζήτησής μας.
  5. Το σύμβολο @: Το τοποθετούμε το σύμβολο @ μπροστά από μία λέξη για να την αναζητήσουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  6. Το σύμβολο $: Το τοποθετούμε το σύμβολο $ όταν αναζητούμε ένα προϊόν με μια συγκεκριμένη τιμή, π.χ. κάμερα 200$.
  7. Το σύμβολο #: Τοποθετούμε το σύμβολο # (Hastag) μπροστά από μία λέξη. Χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  8. Συνδυασμός αναζητήσεων: Ανάμεσα σε κάθε ερώτημα αναζήτησης, μπορούμε να τοποθετήσουμε τον τελεστή or. Έτσι, η μηχανή αναζήτησης αναζητά σελίδες που περιέχουν τον ένα ή και τους περισσότερους όρους.
  9. Αναζήτηση σε έναν συγκεκριμένο ιστότοπο: Στην αναζήτηση μπορούμε να τοποθετήσουμε το URL ενός ιστότοπου (οποιουδήποτε θέλουμε) και οδηγούμαστε εκεί για αναζήτηση πληροφοριών.

Κεφάλαιο 7 της Β’ Γυμνασίου

Ενιαίος Εντοπιστής Πόρων

Ο όρος Ενιαίος Εντοπιστής Πόρων (σε συντομία στα Αγγλικά URL) δηλώνει μια διεύθυνση ενός πόρου του Παγκόσμιου Ιστού. Είναι παρόμοιο με το όνομα ενός αρχείου, αλλά κρατάει και επιπλέον πληροφορίες. Οι ιστοσελίδες χρησιμοποιούν τα URLs για να συνδεθούν με άλλες σελίδες.

Μηχανή αναζήτησης

Μια μηχανή αναζήτησης είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει την αναζήτηση κειμένων και αρχείων στο Διαδίκτυο. Αποτελείται από ένα πρόγραμμα υπολογιστή που βρίσκεται σε έναν ή περισσότερους υπολογιστές στους οποίους δημιουργεί μια βάση δεδομένων με τις πληροφορίες που συλλέγει από το διαδίκτυο, και το διαδραστικό περιβάλλον που εμφανίζεται στον τελικό χρήστη ο οποίος χρησιμοποιεί την εφαρμογή από άλλον υπολογιστή συνδεδεμένο στο διαδίκτυο.

Θεματικός κατάλογος

Οι θεματικοί κατάλογοι είναι συλλογές υπερ-συνδέσεων σε ιστοσελίδες και δικτυακούς τόπους, οργανωμένες θεματικά. Έχουν συνήθως ιεραρχική δομή και είναι οργανωμένοι σε δομές που κατατάσσουν τις πληροφορίες κατά θέμα, με παρόμοιο τρόπο όπως οι παραδοσιακές βιβλιοθήκες. Περιλαμβάνουν μεγάλες θεματικές περιοχές που χωρίζονται σε μικρότερες πιο ειδικές υποκατηγορίες.

 

Google

H Google είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαδικτυακών υπηρεσιών. Ιδρύθηκε από τον Λάρρυ Πέιτζ και τον Σεργκέι Μπριν το 1996, όταν αυτοί έκαναν το διδακτορικό τους. Στις 4 Σεπτεμβρίου του 1998 η Google ιδρύθηκε σαν ιδιωτική εταιρεία. Στις 19 Αυγούστου του 2004 έγινε η δημόσια εγγραφή της εταιρίας στο χρηματιστήριο. Ο στόχος της είναι να οργανώσει όλες τις πληροφορίες του κόσμου και να τις κάνει παγκόσμια διαθέσιμες.

Yahoo!

Η Yahoo! είναι εταιρεία διαδικτυακών υπηρεσιών. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς και παλιούς καταλόγους ιστοσελίδων του διαδικτύου. Αν και ξεκίνησε ως θεματικός κατάλογος, αργότερα εξελίχθηκε και σε μια πανίσχυρη μηχανή αναζήτησης. Προσφέρει στους χρήστες του έναν μεγάλο αριθμό υπηρεσιών, που περιλαμβάνουν ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (Yahoo! Mail), μηχανή αναζήτησης, ομάδες χρηστών, νέα, παιχνίδια, διαφημίσεις και ακόμα και ένα πρόγραμμα για άμεσα ηλεκτρονικά μηνύματα, το Yahoo! Messenger.

Παγκόσμιος Ιστός

Παγκόσμιος Ιστός είναι μια υπηρεσία του Διαδικτύου και μάλιστα η πιο διαδεδομένη. Στην πραγματικότητα  είναι ένα ανοιχτό σύστημα διασυνδεδεμένων πληροφοριών και πολυμεσικού περιεχομένου, που επιτρέπει στους χρήστες του Διαδικτύου να αναζητήσουν πληροφορίες μεταβαίνοντας από ένα έγγραφο στο άλλο. Η τεχνολογία του ιστού καθιστά δυνατή την δημιουργία "υπερκειμένων". Τα στοιχεία του Ιστού μπορούν να πάρουν και άλλες μορφές πέραν της μορφής του γραπτού κειμένου, όπως εικόνας και ήχο. Οι πατέρες του Παγκόσμιου Ιστού είναι ο Βρετανός Τιμ Μπέρνερς Λι  και ο Βέλγος Ρομπέρ Καγιό. Η ιδέα του πρωτοεμφανίστηκε το 1989 στην Γενεύη.

Ιστοσελίδα

Ιστοσελίδα είναι είδος εγγράφου του παγκόσμιου ιστού που περιλαμβάνει πληροφορίες με την μορφή κειμένου, υπερκειμένου, εικόνας, βίντεο και ήχου. Πολλές ιστοσελίδες μαζί συνθέτουν έναν ιστότοπο. Οι ιστοσελίδες αλληλοσυνδέονται και μπορεί ο χρήστης να μεταβεί από τη μία στην άλλη κάνοντας «κλικ», επιλέγοντας δηλαδή συνδέσμους που υπάρχουν. Η κατασκευή μίας ιστοσελίδας στο Διαδίκτυο γίνεται πλέον πολύ γρήγορα, αλλά και εύκολα. Όταν επισκεπτόμαστε μια ιστοσελίδα, καλό είναι να γνωρίζουμε τον ιδιοκτήτη της και την αξιοπιστία της, τον σκοπό της, την προσοχή που έχει δοθεί σε αυτήν, καθώς επίσης και αν υπάρχει αρκετό υλικό σε αυτήν και έχει μελετηθεί σε βάθος το θέμα που παρουσιάζει.

Κεφάλαιο 4 της Α’ Γυμνασίου

Ιστορία των υπολογιστών

H Ιστορία των υπολογιστών είναι κλάδος της ιστορίας των επιστημών και της τεχνολογίας εν γένει, που ασχολείται με τη συστηματική καταγραφή της γέννησης και ανάπτυξης των υπολογιστικών συστημάτων στη διάρκεια του χρόνου.

Τα υπολογιστικά συστήματα της αρχαιότητας με την σειρά είναι:

  • Άβακας: Δημιουργήθηκε το 220 π. Χ. από τους Βαβυλωνίους, εξαιτίας της ανάπτυξης του εμπορίου και την ανάγκης για πιο γρήγορους υπολογισμούς.
  • Το Κόσκινο του Ερατοσθένη (130 π. Χ.): Δημιουργήθηκε από τον μεγάλο Έλληνα μαθηματικό Ερατοσθένη, ο οποίος ανακάλυψε μία μέθοδο για να υπολογίζει τους πρώτους αριθμούς.
  • Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (150-100 π. Χ.): Δημιουργήθηκε στην Ρόδο και είναι συσκευή αστρονομικών υπολογισμών. Χαρακτηρίζεται ως ο <<Αρχαιότερος Υπολογιστής>>.

Τα υπολογιστικά συστήματα της αναγέννησης με την σειρά είναι:

  • Τα κόκκαλα του Νεπιέρ: Δημιουργήθηκε από τον Σκωτσέζο μαθηματικό Νεπιέρ και βασίστηκε σε ένα αρχαίο Ινδικό σύστημα.
  • Η Πασχαλίνα (1645): Δημιουργήθηκε από τον Γάλλο Μαθηματικό Πασκάλ. Είναι η πρώτη αληθινή αριθμομηχανή.
  • Η μηχανή του Leibniz (1674): Αποτελεί τελειοποιημένη μορφή της Πασχαλίνας.
  • Η αναλυτική μηχανή του Μπαμπάτζ (1822): Μία αριθμομηχανή, κατασκευασμένη από τον Βρετανό Μαθηματικό Μπαμπάτζ, που λειτουργούσε με την βοήθεια ατμού.
  • Η απογραφική μηχανή του Χόλεριθ (1890): Δημιουργήθηκε στις ΗΠΑ από τον Χόλεριθ. Σκοπός της ήταν η πιο γρήγορη απογραφή του πληθυσμού της χώρας.

Οι σύγχρονοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές με την σειρά είναι οι εξής:

  • 1ης Γενιάς (1943-1956)
  • 2ης Γενιάς (1956-1963)
  • 3ης Γενιάς (1964-1971)
  • 4ης Γενιάς (1971-σήμερα)

 

Μπλεζ Πασκάλ

Ο Μπλεζ Πασκάλ (, 19 Ιουνίου 1623 - 19 Αυγούστου 1662) ήταν Γάλλος μαθηματικός, φυσικός, συγγραφέας και φιλόσοφος. Γεννήθηκε στο Κλερμόν-Φεράν το 1623. Ο Μπλεζ Πασκάλ ήταν ένα παιδί θαύμα. Η μητέρα του πέθανε όταν ήταν τριών μόλις χρονών, και λίγο αργότερα, ο πατέρας του. Ασχολήθηκε με την εφεύρεση μηχανών, όπως η Πασχαλίνα, καθώς επίσης και με την θεολογία και την φιλοσοφία.

Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς

Ο Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς ( 1 Ιουλίου 1646, Λειψία − 14 Νοεμβρίου 1716, Ανόβερο) ήταν Γερμανός φιλόσοφος καθώς και επιστήμονας,  μαθηματικός, διπλωμάτης, φυσικός, ιστορικός, βιβλιοθηκονόμος και διδάκτορας των λαϊκών και εκκλησιαστικών Νομικών. Κατέχει εξέχουσα θέση στην ιστορία των μαθηματικών και της φιλοσοφίας, έχοντας αναπτύξει τον διαφορικό και ολοκληρωτικό λογισμό, ανεξάρτητα από τον Νεύτωνα. Ο Λάιμπνιτς ήταν ένας από τους σημαντικότερους φιλοσόφους του 17ου και του 18ου αιώνα και θεωρείται ως καθολικό πνεύμα της εποχής του.

Τσαρλς Μπάμπατζ

Ο Τσαρλς Μπάμπατζ (26 Δεκεμβρίου 1791 – 18 Οκτωβρίου 1871) ήταν Βρετανός μαθηματικός, φιλόσοφος, εφευρέτης και μηχανικός ο οποίος επινόησε τον προγραμματίσιμο υπολογιστή. Θεωρείται ο «πατέρας του υπολογιστή». Του αποδίδεται η εφεύρεση του πρώτου μηχανικού υπολογιστή, ο οποίος σταδιακά οδήγησε σε πιο προχωρημένο σχεδιασμό. Τμήματα των μη ολοκληρωμένων μηχανών του εκτίθενται στο Μουσείο Επιστημών του Λονδίνου

ENIAC

Ο ENIAC ήταν ο πρώτος μεγάλης κλίμακας επαναπρογραμματιζόμενος ηλεκτρονικός ψηφιακός υπολογιστής ικανός να λύσει ένα πλήρες εύρος υπολογιστικών προβλημάτων, όντας ο πρώτος ηλεκτρονικός ψηφιακός υπολογιστής γενικής χρήσης στον κόσμο. Ο ENIAC σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε υπό την εποπτεία του Καθηγητή Φυσικής Τζον Μόχλι και του μεταπτυχιακού φοιτητή του Τζον Έκερτ στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. Σκοπός των δύο κατασκευαστών ήταν η δημιουργία ενός υπολογιστή που θα μπορούσε να επιτύχει την έγκαιρη σύνταξη ακριβέστατων πινάκων εμβέλειας και τροχιάς, για τις βολές των νέων όπλων του αμερικανικού στρατού.

Μηχανισμός των Αντικυθήρων

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων, γνωστός και ως υπολογιστής των Αντικυθήρων ή αστρολάβος των Αντικυθήρων, χρονολόγιο των Αντικυθήρων, είναι ένα αρχαίο τέχνεργο, το οποίο λειτουργούσε ως αναλογικός, μηχανικός υπολογιστής και όργανο αστρονομικών παρατηρήσεων και παρουσιάζει ομοιότητες με πολύπλοκο ωρολογιακό μηχανισμό. Ο μηχανισμός έχει αποφασισθεί πως δεν πρέπει να μετακινηθεί εκτός Ελλάδας λόγω της σημασίας του ως κατάστασής του.

Τυπογραφία

Τυπογραφία είναι η τέχνη της αντιγραφής γραπτού λόγου και εικόνων σε χαρτί, ύφασμα, μέταλλο ή άλλο υλικό με τη βοήθεια τεχνικών μέσων και συνήθως σε μαζική κλίμακα. Η τυπογραφία ξεκίνησε ουσιαστικά τον 15ο αι. με την εφεύρεση του επίπεδου πιεστηρίου από τον Γουτεμβέργιο. Μέχρι τα τέλη του 20ού αι., η παραδοσιακή τυπογραφία χρησιμοποιούσε κινητά στοιχεία σε διάφορα μεγέθη και οικογένειες (γραμματοσειρές) φτιαγμένες από μέταλλο και σπανιότερα από ξύλο. Τα στοιχεία αυτά έμπαιναν σε ειδικές θήκες, τους σελιδοθέτες, και κατόπιν στο πιεστήριο για την εκτύπωση.

Γουτεμβέργιος

Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος (1400 - 3 Φεβρουαρίου 1468) ήταν Γερμανός σιδηρουργός, χρυσοχόος, τυπογράφος και εκδότης, ο οποίος εισήγαγε την τυπογραφία στην Ευρώπη. Παρόλο που ο Γουτεμβέργιος δεν εφηύρε ο ίδιος την μηχανική εκτύπωση με κινητά στοιχεία, ήταν ο πρώτος που συνέταξε και υλοποίησε τη μέθοδο για τη μαζική εκτύπωση βιβλίων. Η τυπογραφική μέθοδος του Γουτεμβέργιου θεωρείται ευρέως ως η πιο σημαντική εφεύρεση της δεύτερης χιλιετίας και το γεγονός που εγκαινίασε τη νεότερη Εποχή της ανθρώπινης ιστορίας. Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αναγέννησης, τη Μεταρρύθμιση, τον Διαφωτισμό και την επιστημονική επανάσταση και έθεσε τη βάση για τη σύγχρονη -βασισμένη στη γνώση- οικονομία και τη διάδοση της μάθησης στις μάζες.

Ηλεκτρισμός

Ο ηλεκτρισμός είναι ένας «γενικός» όρος. Περιλαμβάνει τα «ηλεκτρικά φαινόμενα», δηλαδή ένα σύνολο από φυσικά φαινόμενα που σχετίζονται με την παρουσία και τη ροή ηλεκτρικού φορτίου. Ο ηλεκτρισμός συνδέεται με μια ευρεία ποικιλία από πολύ γνωστά φαινόμενα, όπως οι αστραπές, ο στατικός ηλεκτρισμός, η ηλεκτρομαγνητική επαγωγή και το ηλεκτρικό ρεύμα.

Τηλέγραφος

Ο ηλεκτρικός τηλέγραφος είναι μια διάταξη με την οποία γραπτά σημεία μεταδίδονται από τον ένα σταθμό στον άλλο με τη βοήθεια του ηλεκτρικού ρεύματος. Η πρώτη τηλεγραφική μηχανή εφευρέθηκε από τον Σάμιουελ Μορς το 1838. Ο Μορς σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να διαβιβάσει με δύο σύρματα ηλεκτρικό ρεύμα με διακοπές. Οι διακοπές θα αντιπροσώπευαν τα γράμματα του αλφαβήτου. Έτσι επινόησε ένα αλφάβητο, που αποτελείται από ρεύμα μικρής και μεγάλης διάρκειας (στιγμές και γραμμές ή παύλες). Ο συνδυασμός στιγμών και γραμμών δίνει όλο το αλφάβητο και τους αριθμούς 0 ως 9. Αυτό το σύστημα έγινε γνωστό ως ο "κώδικας Μορς".

Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ

Ο Αλεξάντερ Γκρέιαμ Μπελ (3 Μαρτίου 1847 – 2 Αυγούστου 1922) ήταν διαπρεπής Σκωτσέζος επιστήμονας, εφευρέτης και μηχανικός, ο οποίος θεωρείται ως εφευρέτης του πρώτου πρακτικού τηλεφώνου. Γεννήθηκε στο Εδιμβούργο της Σκωτίας και ο πατέρας του ήταν ο Αλεξάντερ Μέλβιλ Μπελ, γνωστός ρήτορας με 200 εκδόσεις βιβλίων για τη βελτίωση της παιδείας των κωφαλάλων. Ο νεαρός τότε Γκράχαμ Μπελ και τα δύο του αδέλφια εκπαιδεύτηκαν από τον πατέρα τους για να συνεχίσουν το έργο του.

Τηλέφωνο

Το τηλέφωνο είναι μία συσκευή συνδιάλεξης η οποία μεταφέρει τον ήχο μέσω ηλεκτρικών σημάτων. Συγκεκριμένα πρόκειται για συσκευή που μετασχηματίζει τις ηλεκτρικές ταλαντώσεις σε ηχητικές. Η συσκευή αυτή αποτελείται από πομπό και δέκτη και συνδέεται με καλώδιο με το τηλεφωνικό κέντρο. Ο πομπός έχει μέσα σ' ένα σωλήνα μια μετάλλινη πλάκα μπροστά σε ηλεκτρομαγνήτη. Μόλις ακουστεί η φωνή μας επάνω στην πλάκα, αυτή αρχίζει να κάνει παλμικές κινήσεις ισχυρές ή αδύνατες, ανάλογα με τον τόνο που έχει η φωνή μας, που επηρεάζουν τον ηλεκτρομαγνήτη.

 

Ραδιόφωνο

To ραδιόφωνο είναι η συσκευή που λειτουργεί ως δέκτης ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών σε ορισμένη συχνότητα με μια κεραία και μετατροπέας σε ήχο. Τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα λαμβάνονται από την κεραία, αποκωδικοποιούνται, μετατρέπονται σε ηλεκτρικό ρεύμα και στη συνέχεια σε ήχο από το ηχείο. Ραδιοφωνία, επίσης, θεωρείται και όλη η διαδικασία εκπομπής και λήψης ραδιοκυμάτων.

Τηλεόραση

Η τηλεόραση είναι σύστημα τηλεπικοινωνίας που χρησιμεύει στη μετάδοση και λήψη κινούμενων εικόνων και ήχου εξ αποστάσεως. Αποτελεί το κυριότερο και δημοφιλέστερο Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας και η χρήση της είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε όλο τον κόσμο.

Τρανζίστορ

Το τρανζίστορ είναι διάταξη ημιαγωγών στερεάς κατάστασης, η οποία βρίσκει διάφορες εφαρμογές στην ηλεκτρονική, μερικές εκ των οποίων είναι η ενίσχυση, η σταθεροποίηση τάσης, η διαμόρφωση συχνότητας, η λειτουργία ως διακόπτης και ως μεταβλητή ωμική αντίσταση. Το τρανζίστορ μπορεί, ανάλογα με την τάση με την οποία πολώνεται, να ρυθμίζει την ροή του ηλεκτρικού ρεύματος που απορροφά από συνδεδεμένη πηγή τάσης. Τα τρανζίστορ κατασκευάζονται είτε ως ξεχωριστά ηλεκτρονικά εξαρτήματα είτε ως τμήματα κάποιου ολοκληρωμένου κυκλώματος.

Ολοκληρωμένο κύκλωμα

Ολοκληρωμένο κύκλωμα ονομάζεται ένα κύκλωμα συνδεδεμένων λογικών πυλών, δημιουργημένο πάνω σε ένα φύλλο. Η συντριπτική πλειονότητα των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων δημιουργούνται πάνω σε φύλλα ημιαγωγών, κατά κύριο λόγο πυριτίου. Το φύλλο (ημιαγωγού) ονομάζεται στα αγγλικά τσιπ, από το οποίο προκύπτει μια εναλλακτική ονομασία του ολοκληρωμένου κυκλώματος. Όταν αυτό το φύλλο είναι της κλίμακας των μικρομέτρων ονομάζεται και μικροτσίπ.

Αναλυτική μηχανή

Η Αναλυτική Μηχανή ήταν σχέδιο ενός μηχανικού υπολογιστή γενικής χρήσης από τον Βρετανό μαθηματικό Τσαρλς Μπάμπατζ, το οποίο αποτελεί σημαντικό βήμα στην ιστορία των υπολογιστών. Μπορούσε να προγραμματιστεί με τη χρήση διάτρητων καρτών. Δεν ήταν μία μοναδική φυσική μηχανή, αλλά μία ακολουθία από σχέδια που έφτιαχνε ο Μπάμπατζ μέχρι και το θάνατο του το 1871. Λόγω της πολυπλοκότητας της μηχανής, της έλλειψης επιστημονικής διαχείρισης του έργου, του κόστους της κατασκευής του, καθώς και της δυσκολία εκτίμησης της αξίας του από το Κοινοβούλιο σε σχέση με άλλα έργα, η μηχανή δεν κατασκευάστηκε ποτέ.

Άντα Λάβλεϊς

Η Αυγούστα Άντα Κίνγκ, κόμισσα του Λάβλεϊς (10 Δεκεμβρίου 1815 - 27 Νοεμβρίου 1852) είναι γνωστή για το έργο που άφησε σχετικά με την Αναλυτική Μηχανή του Τσαρλς Μπάμπατζ. Η συνεισφορά της αυτή θεωρείται σήμερα από τους ιστορικούς ως το πρώτο πρόγραμμα για υπολογιστή. Η Άντα γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 10 Δεκεμβρίου 1815, ως το μοναδικό νόμιμο τέκνο του Λόρδου Βύρωνα.

Τζορτζ Μπουλ

Τζορτζ Μπουλ (2 Νοεμβρίου 1815 – 8 Δεκεμβρίου 1864) ήταν Άγγλος μαθηματικός, φιλόσοφος και μελετητής της λογικής. Εργάστηκε στους τομείς των διαφορικών εξισώσεων και της αλγεβρικής λογικής και είναι ευρύτερα γνωστός ως ο συγγραφέας του Οι νόμοι της Λογικής. Αποτελεί το θεμελιωτή της συστηματικής μελέτης της λογικής και της γενικότερης εφαρμογής που μπορεί να έχει στην επιστήμη των μαθηματικών.

Άλγεβρα Μπουλ

Στα Μαθηματικά και την Μαθηματική λογική, Άλγεβρα Μπουλ είναι η υποπεριοχή της άλγεβρας όπου οι τιμές των μεταβλητών είναι οι τιμές αληθείας αληθές και ψευδές, που συνήθως αναπαρίστανται με 1 και 0 αντίστοιχα.

Κλοντ Σάνον

O Κλοντ Σάνον (30 Απριλίου 1916 – 24 Φεβρουαρίου 2001) ήταν Αμερικανός μαθηματικός, ηλεκτρολόγος μηχανικός, και κρυπτογράφος, γνωστός ως «ο πατέρας της θεωρίας πληροφορίας».

Άλαν Τούρινγκ

Ο Άλαν Τούρινγκ (23 Ιουνίου 1912 – 7 Ιουνίου 1954) ήταν Άγγλος μαθηματικός, καθηγητής της λογικής, κρυπτογράφος και θεωρητικός βιολόγος. Θεωρείται «πατέρας της επιστήμης υπολογιστών», χάρη στην πολύ μεγάλη συνεισφορά του στο γνωστικό πεδίο της θεωρίας υπολογισμού κατά τη δεκαετία του 1930, αλλά και της τεχνητής νοημοσύνης, χάρη στο λεγόμενο τεστ Τούρινγκ, την οποία πρότεινε το 1950: έναν τρόπο για να διαπιστωθεί πειραματικά αν μία μηχανή έχει αυθεντικές γνωστικές ικανότητες και μπορεί να σκεφτεί.

Τζον φον Νόιμαν

Ο Τζον φον Νόιμαν (28 Δεκεμβρίου 1903 – 8 Φεβρουαρίου 1957) είναι ένας από τους σπουδαιότερους μαθηματικούς του εικοστού αιώνα, γεννημένος στην Ουγγαρία, ο οποίος προσέφερε σε πάμπολλους κλάδους, όπως μαθηματικά, φυσική, οικονομικά, πληροφορική. Από μικρό παιδί έδειξε τα μεγάλα του χαρίσματα, όταν σε ηλικία 6 ετών μπορούσε να διαιρέσει οκταψήφιους αριθμούς από μνήμης, και να απαγγέλλει από μνήμης αρχαίους κλασσικούς. Σε ηλικία 8 ετών ήξερε ήδη μαθηματική ανάλυση. Σε ηλικία 23 ετών δίδασκε στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, όπου και ήταν ο νεότερος καθηγητής που υπήρξε ποτέ. Στην ίδια ηλικία απέκτησε το διδακτορικό του στα μαθηματικά από το Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης. To 1930 όταν ο Χίτλερ ανέβηκε στην εξουσία, η οικογένεια του και αυτός μετακόμισαν στις ΗΠΑ.

Θεωρία πληροφορίας

Η θεωρία πληροφορίας είναι τμήμα των εφαρμοσμένων μαθηματικών και ασχολείται με την ποσοτικοποίηση της πληροφορίας. Η θεωρία της πληροφορίας αναπτύχθηκε από τον Κλοντ Σάνον για να βρει τα θεμελιώδη όρια της επεξεργασίας σήματος σε εφαρμογές όπως η συμπίεση δεδομένων και η αξιόπιστη αποθήκευση και μεταφορά δεδομένων.

 

Κεφάλαιο 3 της Α’ Γυμνασίου

Εργονομία

Εργονομία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση της ανθρώπινης απόδοσης, υγείας και ευεξίας μέσω της συμβολής στο σχεδιασμό εργαλείων, μηχανών, μεθόδων και περιβάλλοντος εργασίας. Η Εργονομία έχει ως βασική αρχή να θέτει τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ανθρώπου-χρήστη στο επίκεντρο του σχεδιασμού. Τα αποτελέσματα μιας εργονομικής παρέμβασης αφορούν, κατά περίπτωση, τη μορφολογία, την τεχνολογία , τις φυσικές παραμέτρους, και αποσκοπούν στο να βελτιώσουν την αποδοτικότητα και την αξιοπιστία του συνολικού συστήματος άνθρωπος/οι – μηχανή/ες.

Οι τομείς της εργονομίας είναι οι εξής:

  • Φυσική, που αφορά την φυσική συνιστώσα της ανθρώπινης εργασίας
  • Γνωστική, που αφορά την διανοητική συνιστώσα της ανθρώπινης εργασίας
  • Οργανωσιακή, που αφορά την οργανωσιακή συνιστώσα της ανθρώπινης εργασίας.

 

 

Εικονοστοιχείο

Εικονοστοιχείο ή pixel είναι ένα «σημείο» μιας εικόνας που εμφανίζεται στην οθόνη ενός υπολογιστικού συστήματος, δηλαδή, για το υπολογιστικό σύστημα, ένα δείγμα πληροφορίας. Στον υπολογιστή η εικόνα αναπαριστάται υπό τη μορφή «ψηφιδωτού». Το εικονοστοιχείο είναι, απλά, μια ψηφίδα του ψηφιδωτού αυτού και, ως εκ τούτου, θεωρείται ως το μικρότερο πλήρες δείγμα μιας εικόνας. Στην οθόνη ενός υπολογιστή οι εικόνες αναπαριστώνται με «υποδιαίρεση» της οθόνης σε ένα δισδιάστατο πίνακα με στήλες και γραμμές. Κάθε «κύτταρο» σε ένα τέτοιο πίνακα είναι ένα εικονοστοιχείο. Ο αριθμός των υποδιαιρέσεων είναι επαρκώς μεγάλος, τόσο ώστε το ανθρώπινο μάτι να μη μπορεί να διακρίνει το ένα εικονοστοιχείο από το άλλο και να βλέπει την εικόνα ενιαία.

Ο καθορισμός των εικονοστοιχείων είναι ιδιαίτερα εξαρτώμενος από το πεδίο εφαρμογών:

  • Σε μια σελίδα
  • Σε φωτογραφική μηχανή
  • Σε μία οθόνη
  • Σε έναν σαρωτή (scanner)

Η ανάλυση ενός μέσου μπορεί να εκφραστεί σε εικονοστοιχεία ανά μονάδα μήκους, για παράδειγμα 2400 πίξελ ανά ίντσα.

Κεφάλαιο 2 της Α’ Γυμνασίου

Υλικό υπολογιστών

Στην πληροφορική ως υλικό ορίζεται το σύνολο των εξαρτημάτων ενός υπολογιστή, όπως π.χ. ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά στοιχεία, μικροτσίπ κλπ. Το υλικό καθοδηγείται κατά τη λειτουργία του από το λογισμικό. Το υλικό διακρίνεται σε συσκευές εισόδου, συσκευές εξόδου και αποθηκευτικά μέσα.

Συσκευή εισόδου          

Μία συσκευή εισόδου είναι οποιαδήποτε περιφερειακή μονάδα, μέρος του υλικού υπολογιστή μέσω της οποίας δεδομένα εισάγονται από τον άνθρωπο στον Η/Υ. Παραδείγματα συσκευών εισόδου είναι το πληκτρολόγιο, το ποντίκι και ο σαρωτής.

Πληκτρολόγιο

Το πληκτρολόγιο είναι μία συσκευή εισόδου ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η βασική λειτουργία για την οποία χρησιμοποιείται το πληκτρολογίο είναι η εισαγωγή χαρακτήρων ή κειμένου στον υπολογιστή από ένα χρήστη πατώντας τα πλήκτρα του με τα δάχτυλά του ή κάποιο άλλο μέρος του σώματός του. Τα πιο συνηθισμένα πληκτρολόγια προορίζονται για χρήση με τα δάκτυλα. Πέρα από τα πλήκτρα που αντιστοιχούν στα γράμματα του αλφαβήτου, τους τόνους ή πνεύματα, τα σημεία στίξης και άλλους χαρακτήρες, περιλαμβάνει αρκετά πλήκτρα που διευκολύνουν τη χρήση του λειτουργικού συστήματος και των διαφόρων προγραμμάτων του υπολογιστή καθώς και την «πλοήγηση» ανάμεσά τους ή ανάμεσα στις διαφορετικές τους λειτουργίες/χρήσεις.

Ποντίκι (υπολογιστές)

Το ποντίκι είναι συσκευή εισόδου που χρησιμοποιείται στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Το όνομα «ποντίκι» επικράτησε εξαιτίας της ομοιότητάς του με το ομώνυμο ζώο λόγω του χαρακτηριστικού σχήματος που έχουν οι περισσότερες μορφές του σε συνδυασμό με το λεπτό καλώδιο που το συνέδεε στις αρχικές του (πάντα ενσύρματες) μορφές με τον υπολογιστή.

 

Χειριστήριο

Χειριστήριο ονομάζεται μια συσκευή εισόδου που αποτελείται από έναν μοχλό που περιστρέφεται σε μια βάση. Τα χειριστήρια χρησιμοποιούνται συχνά στα βιντεοπαιχνίδια, και συνήθως έχουν ένα ή περισσότερα πλήκτρα τα οποία μπορούν να αναγνωριστούν από τον υπολογιστή. Μια δημοφιλής παραλλαγή των χειριστηρίων που χρησιμοποιούνται στις σύγχρονες κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών είναι ο αναλογικός μοχλός.

Μικρόφωνο

Το μικρόφωνο είναι συσκευή που μετατρέπει τα ηχητικά κύματα σε ηλεκτρισμό. Ο ηλεκτρισμός αυτός μεταφέρεται μέσω καλωδίου σε συσκευές που μπορούν να μετατρέψουν τον ήχο σε ψηφιακό σήμερα έτσι ώστε να επεξεργαστεί περαιτέρω.

Σαρωτής

Ο σαρωτής είναι μια σύγχρονη ηλεκτρονική συσκευή που συνδέεται με ηλεκτρονικό υπολογιστή δια της οποίας επιτυγχάνεται ψηφιοποίηση εικόνας καθώς και κάθε εγγράφου με σκοπό την αποθήκευση ή την επεξεργασία ή και την αποστολή αυτών. Η ψηφιοποίηση αυτών γίνεται ανάλογα είτε με πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας σε διάφορους τύπους αρχείων αποθήκευσης, είτε με πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου.

Web camera

Η κάμερα web είναι βιντεοκάμερα που τροφοδοτεί ή ρέει την εικόνα της σε πραγματικό χρόνο προς ή μέσω ενός υπολογιστή. Η πιο δημοφιλής χρήση τους είναι η καταγραφή βίντεο, επιτρέποντας τους υπολογιστές να λειτουργήσουν ως εικονοτηλέφωνα. Αυτή η χρήση ως βιντεοκάμερα για το Ίντερνετ έδωσε στην κάμερα το όνομά της. Άλλη δημοφιλής χρήση είναι η επιτήρηση, η χρήση δηλαδή σε εφαρμογές ασφάλειας.

Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας

Η Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας είναι το κεντρικό εξάρτημα που επεξεργάζεται δεδομένα σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ελέγχει τη λειτουργία του και εκτελεί βασικές λειτουργίες διασύνδεσης και μεταβίβασης εντολών. Αν η ΚΜΕ αποτελείται από ένα μόνο ολοκληρωμένο κύκλωμα, τότε ονομάζεται μικροεπεξεργαστής ή μικροελεγκτής. Οι επεξεργαστές δεν σχετίζονται αποκλειστικά με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές καθώς πλέον ενσωματώνονται και σε πολλές ηλεκτρονικές συσκευές.

Συσκευή εξόδου

Με τον όρο συσκευή εξόδου στους Η/Υ εννοούμε τις διάφορες μονάδες και τα τμήματα του υλικού εξοπλισμού του υπολογιστή, των οποίων ο σκοπός είναι να εξάγουν πληροφορία από τον υπολογιστή στον έξω κόσμο. Η πιο προφανής και απαραίτητη από τις συσκευές εξόδου είναι η οθόνη μέσω της οποίας ο υπολογιστής παρουσιάζει οπτικά τις πληροφορίες στον χρήστη. Άλλη σημαντική συσκευή εξόδου είναι ο εκτυπωτής, ο οποίος εξάγει πληροφορία σε έντυπη μορφή. Συσκευή εξόδου είναι επίσης και τα ηχεία, ο βιντεοπροβολέας ο οποίος προβάλει την εικόνα σε μια οθόνη και τα ακουστικά, που έχουν την ίδια λειτουργία με τα ηχεία.

Οθόνη υπολογιστή

Η οθόνη του υπολογιστή είναι μια ηλεκτρική συσκευή που απεικονίζει εικόνες δημιουργημένες από υπολογιστές. Η οθόνη περιλαμβάνει την συσκευή απεικόνισης, καθώς και απλά ηλεκτρονικά κυκλώματα για να παράγει και να διαμορφώνει την εικόνα από το ηλεκτρικό σήμα που στέλνεται από την πηγή, και ένα συνήθως πλαστικό κάλυμμα. Στον υπολογιστή, υπάρχει κύκλωμα γραφικών, το οποίο παράγει οπτικό σήμα σε μορφή συμβατή με την οθόνη.

Ηχείο

Το ηχείο αποτελεί μία συσκευή εξόδου, η οποία έχει σκοπό τη μετατροπή της λαμβανόμενης ηλεκτρικής ενέργειας σε ακουστική ενέργεια. Επομένως, το ηχείο δεν αποτελεί μία γνήσια ηλεκτρονική συσκευή, αλλά μία ηλεκτρομηχανική ή ηλεκτροακουστική διάταξη.

 

Εκτυπωτής

Ο εκτυπωτής είναι συσκευή εξόδου ενός υπολογιστικού συστήματος, η οποία έχει ως σκοπό την εκτύπωση των πληροφοριών που έχουν δημιουργηθεί από τη χρήση λογισμικού, σε ένα φυσικό μέσο. Τα πιο βασικά είδη εκτυπωτή είναι ο κρουστικός εκτυπωτής, ο εκτυπωτής ακίδων και ο εκτυπωτής λέιζερ.

Συσκευή εισόδου-εξόδου

Στους υπολογιστές σαν συσκευή εισόδου-εξόδου αναφέρονται όλες οι συσκευές που χρησιμοποιούνται για την εισαγωγή, αλλά και την εξαγωγή δεδομένων. Αυτές οι συσκευές συνήθως χρησιμεύουν για επικοινωνία μεταξύ των υπολογιστών. Συσκευές για την επικοινωνία μεταξύ υπολογιστών, όπως τα μόντεμ και οι κάρτες δικτύου, συνήθως χρησιμεύουν τόσο για την είσοδο και την έξοδο.

Οθόνη αφής

Η οθόνη αφής είναι μια συσκευή εισόδου κι εξόδου που μπορεί να ανιχνεύσει την παρουσία και τη θέση από ένα άγγιγμα μέσα στην περιοχή της οθόνης. Ο όρος αναφέρεται γενικά στην αφή ή άγγιγμα της οθόνης της συσκευής με ένα δάχτυλο ή χέρι. Οι οθόνες αφής μπορούν επίσης να ανιχνεύσουν και παθητικά αντικείμενα, όπως μια γραφίδα.

Μόντεμ

Το μόντεμ είναι όρος που προέρχεται από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων modulator  και demodulator. Αυτή η συσκευή χαρακτηρίζεται εισόδου-εξόδου και είναι απαραίτητη για την επικοινωνία των ηλεκτρονικών υπολογιστών μεταξύ τους μέσω τηλεφωνικής γραμμής.

Υπερυπολογιστής

Υπερυπολογιστής ονομάζεται ένας υπολογιστής που διαφέρει σημαντικά από τους καθημερινούς προσωπικούς υπολογιστές όσον αφορά στον αριθμό των υπολογισμών κινητής υποδιαστολής που μπορεί να εκτελέσει ανά δευτερόλεπτο. Οι υπερυπολογιστές αποτελούνται συνήθως από εκατοντάδες ή και χιλιάδες επεξεργαστές και χρησιμοποιούνται σε μεγάλα εργαστήρια, μεταξύ άλλων για πολύ απαιτητικές προσομοιώσεις (π.χ. της συμπεριφοράς των αστεριών ενός γαλαξία ή της ατμόσφαιρας σε πλανητική κλίμακα).

Προσωπικός υπολογιστής

Ο προσωπικός υπολογιστής ή PC είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής με αυτόνομη μονάδα επεξεργασίας, οθόνη και πληκτρολόγιο που χρησιμοποιείται συνήθως από ένα χρήστη, και κυρίως για εφαρμογές όπως η επεξεργασία κειμένου, ο προγραμματισμός, τα παιχνίδια και η σύνδεση στο Διαδίκτυο.

Φορητός υπολογιστής

Φορητός Υπολογιστής είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής μικρού μεγέθους και βάρους με εύκολη μεταφερσιμότητα, που διαθέτει ενεργειακή αυτονομία. Συνήθως ανήκει στους υπολογιστές τετάρτης γενιάς. Ο φορητός υπολογιστής ενσωματώνει πολλές και καινοτόμες τεχνολογίες με προσιτό πλέον κόστος.

Δισκέτα υπολογιστή

Η δισκέτα είναι ένα φορητό μέσο αποθήκευσης δεδομένων που αποτελείται από ένα κυκλικό δίσκο, φτιαγμένο από μαγνητικό υλικό που βρίσκεται μέσα σε μια τετράγωνη πλαστική θήκη. Την δισκέτα μπορούμε να την διαβάσουμε ή να την εγγράψουμε με έναν οδηγό δισκέτας.

Σκληρός δίσκος

Ο σκληρός δίσκος είναι ένα μαγνητικό αποθηκευτικό μέσο - συσκευή που χρησιμοποιείται στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, στις ψηφιακές βιντεοκάμερες, στα φορητά MP3 players, στα επιτραπέζια ψηφιακά βίντεο, στις κονσόλες παιχνιδομηχανών, στους ψηφιακούς επίγειους και δορυφορικούς τηλεοπτικούς δέκτες κλπ. Ένας σκληρός δίσκος αποθηκεύει μεγάλες ποσότητες δεδομένων και η χωρητικότητα των σκληρών δίσκων που κυκλοφορούν στο εμπόριο ξεκινά από τα 500 GB και φτάνει έως τα 6 ΤΒ. Οι σκληροί δίσκοι χρησιμοποιούνται στους υπολογιστές για την αποθήκευση δεδομένων, κυρίως προγραμμάτων και αρχείων που είναι απαραίτητο να διατηρηθούν, σε αντίθεση με την μνήμη RAM όπου τα δεδομένα διαγράφονται με την διακοπή τροφοδοσίας ηλεκτρικού ρεύματος. Επίσης όλοι οι σκληροί δίσκοι πλέον, έχουν ενσωματωμένη κρυφή μνήμη για προσωρινή αποθήκευση που η χωρητικότητα της ξεκινά από τα 8MB (ελάχιστοι πλέον) και φτάνει τα 128MB.

Οδηγός οπτικού δίσκου

Στους υπολογιστές ένας οδηγός οπτικού δίσκου (ΟΟΔ) είναι ένας οδηγός δίσκου που χρησιμοποιεί φως laser ή ηλεκτρομαγνητικά κύματα κοντά στο φάσμα του φωτός σαν μέρος της διαδικασίας ανάγνωσης και εγγραφής δεδομένων. Είναι μια περιφερειακή συσκευή που αποθηκεύει δεδομένα σε οπτικούς δίσκους.

Μνήμη φλας

Η μνήμη φλας είναι μία συσκευή αποθήκευσης μνήμης για υπολογιστές και ηλεκτρονικές συσκευές. Χρησιμοποιείται πιο συχνά σε συσκευές όπως ψηφιακές κάμερες, μνήμες USB και βιντεοπαιχνίδια.

Κεφάλαιο 1 της Α’ Γυμνασίου

Πληροφορική

Πληροφορική ονομάζεται η επιστήμη του λόγου (σε διάφορες μορφές) με τη βοήθεια του οποίου είναι εφικτή η εκτέλεση ενεργειών που προκαλούν μεταβολές στον φυσικό κόσμο ή στον τρόπο λειτουργίας τεχνολογικών συσκευών διατάξεων και συστημάτων. Ειδικότερα, η Πληροφορική είναι θετική και εφαρμοσμένη επιστήμη και ερευνά τις τεχνολογικές εφαρμογές σε αυτοματοποιημένα υπολογιστικά συστήματα, από τη σκοπιά της σχεδίασης, της ανάπτυξης, της υλοποίησης, της διερεύνησης, της ανάλυσης και της προδιαγραφής τους. την απόκτηση, την εκπροσώπηση, την επεξεργασία, την αποθήκευση, την επικοινωνία και την πρόσβαση στις πληροφορίες.

Ηλεκτρονικός υπολογιστής

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι μια μηχανή κατασκευασμένη κυρίως από ψηφιακά ηλεκτρονικά κυκλώματα και δευτερευόντως από ηλεκτρικά και μηχανικά συστήματα, και έχει ως σκοπό να επεξεργάζεται πληροφορίες. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι ένα αυτοματοποιημένο, ηλεκτρονικό, ψηφιακό επαναπρο­γραμ­ματιζόμενο σύστημα γενικής χρήσης το οποίο μπορεί να επεξεργάζεται δεδομένα βάσει ενός συνόλου προκαθορισμένων οδηγιών, των εντολών που συνολικά ονομάζονται πρόγραμμα. Κάθε υπολογιστικό σύστημα, όσο μεγάλο ή μικρό κι αν είναι, αποτελείται από το υλικό μέρος και το λογισμικό.

Δεδομένα

Ως δεδομένα ή πληροφοριακά δεδομένα χαρακτηρίζεται μια συλλογή που αποτυπώνει «τιμές» επί αντικειμένων, προσώπων, γεγονότων κλπ. Τα δεδομένα μπορεί να είναι σημεία πληροφοριών επί επιστημονικών παρατηρήσεων ή συμπεριφοράς και να περιλαμβάνουν λέξεις - έννοιες, αριθμούς, σύμβολα, διαγράμματα, σχέδια, φωτογραφίες, μαγνητοταινίες κλπ που περιγράφουν ή αντιπροσωπεύουν ποσότητες, έννοιες, ιδέες, αντικείμενα, γεγονότα, καταστάσεις και λειτουργίες. Ενδεχομένως κάποιοι από τους τύπους δεδομένων που παρατίθενται εμπεριέχουν ήδη εμφανείς πληροφορίες, όχι όμως την πληροφορία στο επίπεδο που συνθέτει μια αξιολόγησή τους.

 

Πληροφορία

Η πληροφορία είναι μία διάταξη συνδυασμού διαφοροποιήσεων. Η πληροφορία δεν είναι αναγκαστικά δεδομένο, ούτε απαιτεί γνώση.

Κεφάλαιο 12 της Α’ Γυμνασίου

Παγκόσμιος Ιστός

Παγκόσμιος Ιστός είναι μια υπηρεσία του Διαδικτύου και μάλιστα η πιο διαδεδομένη. Στην πραγματικότητα  είναι ένα ανοιχτό σύστημα διασυνδεδεμένων πληροφοριών και πολυμεσικού περιεχομένου, που επιτρέπει στους χρήστες του Διαδικτύου να αναζητήσουν πληροφορίες μεταβαίνοντας από ένα έγγραφο στο άλλο. Η τεχνολογία του ιστού καθιστά δυνατή την δημιουργία "υπερκειμένων". Τα στοιχεία του Ιστού μπορούν να πάρουν και άλλες μορφές πέραν της μορφής του γραπτού κειμένου, όπως εικόνας και ήχο. Οι πατέρες του Παγκόσμιου Ιστού είναι ο Βρετανός Τιμ Μπέρνερς Λι  και ο Βέλγος Ρομπέρ Καγιό. Η ιδέα του πρωτοεμφανίστηκε το 1989 στην Γενεύη.

 

Ιστοσελίδα

Ιστοσελίδα είναι είδος εγγράφου του παγκόσμιου ιστού που περιλαμβάνει πληροφορίες με την μορφή κειμένου, υπερκειμένου, εικόνας, βίντεο και ήχου. Πολλές ιστοσελίδες μαζί συνθέτουν έναν ιστότοπο. Οι ιστοσελίδες αλληλοσυνδέονται και μπορεί ο χρήστης να μεταβεί από τη μία στην άλλη κάνοντας «κλικ», επιλέγοντας δηλαδή συνδέσμους που υπάρχουν. Η κατασκευή μίας ιστοσελίδας στο Διαδίκτυο γίνεται πλέον πολύ γρήγορα, αλλά και εύκολα.

Ενιαίος Εντοπιστής Πόρων

Ο όρος Ενιαίος Εντοπιστής Πόρων (σε συντομία στα Αγγλικά URL) δηλώνει μια διεύθυνση ενός πόρου του Παγκόσμιου Ιστού. Είναι παρόμοιο με το όνομα ενός αρχείου, αλλά κρατάει και επιπλέον πληροφορίες. Οι ιστοσελίδες χρησιμοποιούν τα URLs για να συνδεθούν με άλλες σελίδες.

 

Υπερκείμενο

Το υπερκείμενο είναι τρόπος οργάνωσης πληροφοριών. Το υπερκείμενο ως μέσο έρχεται να επιτρέπει την ελεύθερη πλοήγηση του αναγνώστη. Η πλοήγηση επιτυγχάνεται με την χρήση υπερσυνδέσμων. Οι σύνδεσμοι αποτελούν θεμελιώδη έννοια στο υπερκείμενο.

Φυλλομετρητής

Ένας φυλλομετρητής ιστοσελίδων είναι λογισμικό που επιτρέπει στον χρήστη του να προβάλλει, και να αλληλεπιδρά με κείμενα, εικόνες, βίντεο, μουσική, παιχνίδια και άλλες πληροφορίες συνήθως αναρτημένες σε μια ιστοσελίδα ενός ιστότοπου στον Παγκόσμιο Ιστό ή σε ένα τοπικό δίκτυο. Το κείμενο και οι εικόνες σε μια ιστοσελίδα μπορεί να περιέχουν υπερσυνδέσμους. Ο φυλλομετρητής επιτρέπει στον χρήστη την γρήγορη και εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες που βρίσκονται σε διάφορες ιστοσελίδες και ιστότοπους εναλλάσσοντας τις ιστοσελίδες μέσω των υπερσυνδέσμων.

 

Οι περισσότερο χρησιμοποιούμενοι περιηγητές Ιστού είναι οι εξής:

  •  Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  •  Safari
  •  Internet Explorer
  •  Opera
  • Microsoft Edge

Θερμή λέξη

 

Θερμές Λέξεις είναι ειδικές λέξεις, φράσεις, εικόνες, γραφικά κτλ. οι οποίες είναι συνδεδεμένες μέσα σε ένα Υπερκείμενο και μας επιτρέπουν, πατώντας πάνω τους με τον δείκτη του ποντικιού να μεταβούμε σ' έναν άλλο κόμβο του εγγράφου μέσα στο οποίο είμαστε.

Σύνδεσμος (πληροφορική)

Σε ηλεκτρονικό περιβάλλον ως σύνδεσμος ή και υπερσύνδεσμος είναι μια λέξη ή φράση, που εντοπίζεται στο ηλεκτρονικό κείμενο μιας ιστοσελίδας του Παγκόσμιου Ιστού και περιέχει την εντολή να «μεταφέρει» τον χρήστη σε άλλη σχετική ιστοσελίδα, από τον κόμβο προέλευσης στον κόμβο προορισμού.