English

Οδηγίες για παιδιά και οικογένειες για την αντιμετώπιση των περιοριστικών μέτρων

Η Α’ Ψυχιατρική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Διευθ.: Καθηγητής Χ.Χ. Παπαγεωργίου) εξέδωσε έναν πολύ χρήσιμο οδηγό για την αντιμετώπιση των περιοριστικών μέτρων λόγω του κορονοϊού, τον οποίο μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:

Οδηγίες για παιδιά και οικογένειες για την αντιμετώπιση των περιοριστικών
μέτρων λόγω του κορονοϊού (COVID- 19)
Διαμόρφωση των οδηγιών : Νάντια Μαγκλάρα, Ελένη Λαζαράτου

Κατά τα τελευταία εικοσιτετράωρα οι κοινωνίες έχουν έρθει αντιμέτωπες με μια
πρωτόγνωρη κρίση, που πλήττει καταρχάς την υγεία, αλλά διαχέεται ταχύτατα σε όλα
τα επίπεδα του κοινωνικού ιστού, στην εκπαίδευση, την εργασία, τον ελεύθερο
χρόνο, τις ατομικές ελευθερίες και τις προσωπικές επιλογές. Οι οργανώσεις
προάσπισης και προαγωγής της υγείας, με πρώτο τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας,
έχουν ήδη προβεί στην έκδοση οδηγιών προστασίας της ψυχικής υγείας για τον
γενικό πληθυσμό. Ειδικά για τον πληθυσμό των παιδιών και των εφήβων υιοθετούμε
απόλυτα τις οδηγίες που αφορούν στον γενικό πληθυσμό και επιδιώκουμε την
εστίασή τους στις ιδιαίτερες ανάγκες και αναπτυξιακές προκλήσεις του παιδιατρικού
πληθυσμού. Συγκεκριμένα:

 Προστατεύουμε τα παιδιά και τους εφήβους από την υπερβολική έκθεση σε
ειδήσεις, εικόνες και πληροφορίες σχετικά με την πανδημία COVID-19.
Συμβουλεύουμε κατάλληλα τους εφήβους μεγαλύτερης ηλικίας σχετικά με
μια ελεγχόμενη έκθεση σε ένα ή δύο μέσα, την αξιοπιστία και ασφάλεια των
οποίων θα έχουμε προηγουμένως συζητήσει μαζί. Αποφεύγουμε την
απευθείας έκθεση στη ροή των ειδήσεων των παιδιών μικρότερης ηλικίας

 Ωστόσο, ενημερώνουμε τα παιδιά και τους εφήβους με σύντονο για την
ηλικία τους τρόπο σχετικά με τα πραγματικά γεγονότα. Η απόκρυψη της
κρίσης και η προσπάθεια διατήρησής της ως «μυστικό» μεταξύ των ενηλίκων
μπορεί να έχει σύνθετες επιπλοκές. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται από την
πρώτη στιγμή τις μεγάλες αλλαγές που επισυμβαίνουν στην καθημερινότητά
τους και οι ενήλικες χρειάζεται να ερμηνεύσουν τα γεγονότα, ώστε να μην
αφεθεί το έργο της ερμηνείας αποκλειστικά στον χώρο της φαντασίας των
παιδιών. Χρειάζεται λοιπόν να εξηγηθούν σε απλή και κατανοητή γλώσσα
σύνθετες έννοιες, αλλά κυρίως η αλληλουχία που οδηγεί στην αναγκαιότητα
επιβολής μέτρων περιοριστικών της ελευθερίας τους.

 Μεριμνούμε για την παροχή κατάλληλων και επαρκών ερεθισμάτων και
ιδιαίτερα ενθαρρύνουμε συνεχώς και ενεργητικά το παιχνίδι. Διευκολύνουμε
τα παιδιά να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους και να διαχειριστούν τον
ελεύθερο χρόνο τους. Είναι σημαντική η αναζήτηση κάποιων
δραστηριοτήτων με εκπαιδευτικό χαρακτήρα για τα παιδιά χωρίς όμως να
προσπαθούμε να υποκαταστήσουμε το σχολικό πρόγραμμα.

 Βοηθούμε τα παιδιά να βρουν αποτελεσματικούς τρόπους να εκφράσουν τα
συναισθήματά τους, όπως το άγχος ή τον φόβο. Κάποιες φορές μπορεί το
παιχνίδι ή η ζωγραφική να διευκολύνουν την διαδικασία αυτή. Τα παιδιά
αισθάνονται ανακουφισμένα, όταν εκφράζουν και μοιράζονται τα
συναισθήματά τους σε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον.
Προσφέρουμε στα παιδιά μια προοπτική για το μέλλον, εξηγώντας τους ότι
οι επιδημίες έχουν μια αρχή, μια μέση και ένα τέλος.

 Επιδιώκουμε τη διαμόρφωση μιας νέας καθημερινής ρουτίνας για τα
παιδιά, ιδιαίτερα για όσο διάστημα διαρκεί η αποχή από την οργανωμένη
εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου. Για παράδειγμα η διατήρηση μιας
σταθερής ώρας πρωινής έγερσης, μεσημεριανού γεύματος, ξεκούρασης,
εκπαιδευτικής δραστηριότητας και νυχτερινής κατάκλισης βοηθά τα παιδιά να
προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, που διαμορφώνονται.

 Εξασφαλίζουμε για τα παιδιά μια ισορροπημένη διατροφή, καλή υγιεινή
ύπνου και τουλάχιστον την ελάχιστη απαραίτητη φυσική δραστηριότητα,
ανάλογα με την ηλικία τους. Συνιστάται η αποφυγή κατανάλωσης μεγάλων
ποσοτήτων ζάχαρης και έτοιμου φαγητού από τα παιδιά, η εξασφάλιση
απευθείας έκθεσής τους για κάποια ώρα στον ήλιο και η μέτρια έως έντονη
φυσική άσκηση επί 60 λεπτά τρεις φορές την εβδομάδα, σύμφωνα με τις
οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

 Προσπαθούμε να διατηρήσουμε το δίκτυο των κοινωνικών σχέσεων του
παιδιού μέσω εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας που θα υποκαταστήσουν
σε αυτή την φάση την διά ζώσης επαφή, για παράδειγμα μέσω τηλεφώνου,
μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τηλεδιασκέψεων κ.τ.λ.

 Αναζητούμε ευκαιρίες να διηγηθούμε στα παιδιά θετικές και αισιόδοξες
εικόνες από την κοινότητα, για παράδειγμα ατόμων που ανάρρωσαν ή
βοήθησαν κάποιον που νόσησε. Εμφυσούμε στα παιδιά αισθήματα
σεβασμού, ευγνωμοσύνης και εμπιστοσύνης στους επαγγελματίες υγείας,
που φροντίζουν τους ασθενείς με COVID-19.

 Εξασφαλίζουμε την παραμονή των παιδιών κοντά στην οικογένεια και
τους γονείς τους, εφόσον αυτό κρίνεται ασφαλές. Αποφεύγουμε τον
αποχωρισμό των παιδιών από τα πρωταρχικά πρόσωπα φροντίδας τους με
κάθε τρόπο. Εάν παρόλα αυτά αυτό κριθεί απαραίτητο, εξασφαλίζουμε
κατάλληλη παροχή φροντίδας για τα παιδιά, καθώς και τακτική επικοινωνία
του παιδιού με του γονείς του, π.χ. τηλεφωνική επικοινωνία του παιδιού με
τον γονέα δύο φορές ημερησίως κτλ.

 Κατά την διάρκεια στρεσσογόνων περιόδων τα παιδιά συχνά προσκολλώνται
εντονότερα στους γονείς και μπορεί να γίνονται περισσότερο απαιτητικά.
Εάν τα παιδιά σας έχουν ανησυχίες, συζητώντας μαζί τους θα μετριαστεί το
άγχος τους. Τα παιδιά παρατηρούν τις συμπεριφορές και τα συναισθήματα
των ενηλίκων, ώστε να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με τρόπους
διαχείρισης των δικών τους συναισθημάτων σε κρίσιμες περιόδους.

 Σε περίπτωση που παρατηρήσουμε έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις ή
δυσκολίες συμπεριφοράς απευθυνόμαστε καταρχάς τηλεφωνικά σε ειδικό
ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων και εκθέτουμε τις ανησυχίες μας.

 Για τα παιδιά με αναπτυξιακού τύπου δυσκολίες, που παρακολουθούν
πρόγραμμα παρέμβασης, συστήνεται η επικοινωνία με τους θεραπευτές του
παιδιού, ώστε να αναζητηθούν λύσεις συνέχισης της υποστήριξης των
δυσκολιών του παιδιού είτε μέσω τηλεδιασκέψεων, είτε μέσω αποστολής
κατάλληλου υλικού στους γονείς.

 Προστατεύουμε την υγεία μας. Τα παιδιά χρειάζονται έναν κατά τον
δυνατόν υγιή ενήλικα δίπλα τους. Ταυτόχρονα η φροντίδα του γονέα για την
ατομική του υγεία θα λειτουργήσει και ως πρότυπο μίμησης για τα παιδιά για
την προάσπιση της δικής τους υγείας.

Μπορείτε επίσης να βρείτε το παραπάνω κείμενο σε μορφή Pdf στον παρακάτω σύνδεσμο:

file:///C:/Users/User/Downloads/Odigies_gia_paidia%20(1).pdf

Παιδικό εγχειρίδιο για τον κορονοϊό από τον Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων

Στα πλαίσια της κοινωνικής  προσφοράς για την πανδημία εξ αιτίας του κορωνοϊού  COVID-19 ο Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων – ΣΕΨ  μετέφρασε και επιμελήθηκε στα Ελληνικά το παιδικό εγχειρίδιο με τίτλο «Γεια σου, με λένε Κορώνα!», το οποίο  διανέμεται ηλεκτρονικά  δωρεάν σε όποιον ενδιαφέρεται. Το πιο σημαντικό με αυτό το εγχειρίδιο είναι ότι δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να επεξεργαστούν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους σε σχέση με την παρούσα κατάσταση, μέσα από δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο.

“Η ιστορία για παιδιά «Γεια σου, με λένε Κορώνα!» έχει γραφτεί από την Βελγίδα συνάδελφο κα Lies Scaut Ψυχολόγο για να βοηθήσει τους ψυχολόγους, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν με τα παιδιά για τον κορωνοϊό. Τα παιδιά αρχικά μαθαίνουν και ενημερώνονται για τον κορωνοϊό και για το πως να προφυλαχθούν από αυτόν. Στη συνέχεια τους δίνεται η δυνατότητα να εκφράσουν στους ενήλικες τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να μοιραστούν τις απορίες τους για ό,τι τους μπερδεύει, να βρουν λύσεις  για να αντιμετωπίσουν τον φόβο, τον θυμό, το άγχος και την λύπη. Έχει μεταφραστεί σε περίπου 30 γλώσσες και διανέμεται δωρεάν σε όλες τις χώρες” (Από την ιστοσελίδα του ΣΕΨ)

Μπορείτε να δείτε το εγχειρίδιο στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.seps.gr/images/Corona_GREEK_VS.pdf

Υπηρεσίες Υποστήριξης Πολιτών

Μία από τις σημαντικότερες επιπτώσεις της επιδημίας του κορονοϊού είναι η ψυχολογική επιβάρυνση που προκαλεί ο φόβος για το άγνωστο σε συνδυασμό με τον περιορισμό των κοινωνικών επαφών και την οικονομική ανασφάλεια που δημιούργησαν οι νέες συνθήκες. Οι πρακτικές ανάγκες υποστήριξης ατόμων που δεν έχουν κάποιον να τους φροντίζει τίθενται επίσης επί τάπητος.
Στα πλαίσια αυτά πολλοί φορείς ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης για τη διάρκεια της καραντίνας αλλά και πρακτική βοήθεια στους συμπολίτες μας που τη χρειάζονται.

Η ΕΔΕΑΥ θα εξακολουθήσει να λειτουργεί στα σχολεία που υπήρχε ήδη συνεργασία με προγραμματισμένες ατομικές συνεδρίες μέσω διαδικτύου σύμφωνα με το ήδη υπάρχον εβδομαδιαίο πρόγραμμα επίσκεψης των σχολείων. Για επικοινωνία μαζί μου μπορείτε να στείλετε e-mail στη διεύθυνση annagkitsi@sch.gr

  • ΚΕΣΥ ΝΑΞΟΥ
    Το ΚΕΣΥ της Νάξου λειτουργεί γραμμή υποστήριξης οικογενειών με εξ αποστάσεως συμβουλευτική υποστήριξη σε γονείς και μαθητές. Αιτήματα μπορείτε να απευθύνετε στον παρακάτω σύνδεσμο:
    http://kesynaxou.mysch.gr/anakoinoseis.htm#forma
  • ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ
    Το Κέντρο Κοινότητας Δήμου Νάξου και μικρών Κυκλάδων παρέχει δωρεάν υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής μέσω Skype
    Γραμμή Βοήθειας: ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ (Το αναζητάτε ως λογαριασμό Skype)
  • ΔΗΜΟΣ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
    Είσαι ηλικιωμένος ή ανήκεις σε ευπαθή ομάδα και χρειάζεσαι βοήθεια; Ο Δήμος Νάξου, προτρέπει τους πολίτες να παραμείνουν σπίτι και διαθέτει την τηλεφωνική γραμμή 22850-26712 για την υποστήριξη των πολιτών που βρίσκονται σε καραντίνα.
  • 10306 – ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ
    Τηλεφωνική γραμμή στην οποία οι πολίτες μπορούν να επικοινωνήσουν για συμβουλευτική, ψυχολογική και κοινωνική υποστήριξη.
    Οι πρυτανικές αρχές του ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το Αιγηνήτειο Νοσοκομείο λειτουργούν γραμμές βοήθειας, συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης των πολιτών την περίοδο της καραντίνας του κορονοϊού.
    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
    Η Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία προσφέρει για τους επόμενους 3 μήνες δωρεάν ψυχιατρική κάλυψη για θέματα που αφορούν την επιδημία και τις ψυχιατρικές επιπλοκές της με τη χρήση του λογισμικού βιντεοκλήσης της Melapus. Στην παρακάτω ιστοσελίδα θα βρείτε ένα σύνδεσμο που θα σας φέρει σε επαφή απευθείας με διαθέσιμο ψυχίατρο ή ψυχολόγο της ΕΨΕ: http://psych.gr/deltio-typoy-tis-ellinikis-psychiatrikis-etaireias-gia-ton-covid-19/
  • ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ
    1018

    24ωρη γραμμή. Λειτουργεί από την οργάνωση “Κλίμακα”. Περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο http://suicide-help.gr/
  • ΕΘΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
    1107
    Καθημερινά, όλο το 24ωρο.
    Άμεση ενημέρωση και επείγουσα συμβουλευτική, ψυχολογική και κοινωνική στήριξη για παιδιά και γονείς.Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ) Πληροφορίες: http://www.aboutyouth.gr/el/service_1107.html
  • ΕΘΝΙΚΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ 1056Δέχεται καταγγελίες για παιδιά-θύματα κακοποίησης. Ψυχολογική στήριξη σε παιδιά και εφήβους και συμβουλευτική σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Καθημερινά, όλο το 24ωρο (δωρεάν κλήση). https://www.hamogelo.gr/gr/el/paidia-thimata-vias:sos-1056/
  •  ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΡΟΧΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ, ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ
    (Γραμμή Μαζί για το Παιδί)
    11525
    Δευτέρα έως Παρασκευή: 9:00πμ-9:00μμ. Πληροφορίες: mazigiatopaidi.gr
  •  ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ
    116 111
    Δευτέρα – Παρασκευή, 14:00- 20:30
  • ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
    800 11 32 000
    Δευτέρα έως Παρασκευή: 9:00πμ-4:00μμ
    Συμβουλές για τα δικαιώματα του παιδιού (έως 18 ετών), παρέμβαση σε υποθέσεις που αφορούν ενέργειες ή παραλείψεις δημοσίων υπηρεσιών αλλά και ιδιωτών (φυσικών ή νομικών προσώπων) http://www.0-18.gr/epikoinonia
  •  ΓΡΑΜΜΗ “ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ”
    801 801 1177 (μία αστική μονάδα από σταθερό τηλέφωνο). Δευτέρα – Παρασκευή, 9:30 – 20:30.
    Γραμμή βοήθειας για γονείς, εκπαιδευτικούς και οποιονδήποτε ενήλικα θέλει να μιλήσει για κάποιο θέμα που τον απασχολεί σε σχέση με ένα παιδί ή έναν έφηβο. http://www.tilefonikigrammi.gr
  •  ΓΡΑΜΜΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΕΡΤΟΝ
    210-7229567
    Δευτέρα έως Παρασκευή, ώρες 12.00 έως 20.00
    Πληροφορίες: https://www.aerton.gr/el/services/grammi-ypostirixis-gia-efivoys-mathites-lykeioy
    ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ HELP-LINE
    210-6007686
    Απευθύνεται σε παιδιά & εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, διαδικτυακή αποπλάνηση, bullying, ρατσιστική συμπεριφορά κ.λπ.). Δευτέρα – Παρασκευή, 9:00 – 17:00 http://www.help-line.gr
  • ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΥΡΩΠΗΣ
    210- 9700814
    Κατά της ενδοοικογενειακής βίας.
  • ΓΡΑΜΜΗ SOS ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ
    15900

    Τηλεφωνική βοήθεια και συμβουλές σε γυναίκες θύματα βίας. Η γραμμή λειτουργεί στα Ελληνικά, τα Αγγλικά, τα Γαλλικά.
    Καθημερινά, όλο το 24ωρο
    Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/index.php/news/1417 και http://womensos.gr/15900-24ori-tilefoniki-grammi/
  • ΓΡΑΜΜΗ SOS ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΒΙΑΣ
    800 1188881
    Γραμμή χωρίς χρέωση
  • ΕΘΝΙΚΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ – Γραμμή Ζωής SOS
    1037 και 1065
    Συμβουλευτική σε Ηλικιωμένους, στα παιδιά τους ή/και το συγγενικό τους περιβάλλον.
  • ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΤΟ ΠΕΝΘΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΟΒΑΡΗ ΑΣΘΕΝΕΙΑ (Μέριμνα) 
    Αθήνα: 210 6463622, Καθημερινά,10:00-17:00Θεσσαλονίκη: 2310 510010, Καθημερινά,10:00-18:00
    Πληροφορίες: https://merimna.org.gr/service/symvouleutika-kentra-stirixis-sto-penthos/
  • ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΝΔΡΟΛΟΓΙΑΣ
    210 7797979

    Δωρεάν τηλεφωνική γραμμή για θέματα Σεξουαλικής και Ψυχικής Υγείας από το Ινστιτούτο ψυχικής & σεξουαλικής υγείας
    Καθημερινά, 13:00-18:00, με χρέωση αστικής κλήσης
  • ΓΡΑΜΜΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΦΥΛΟΥ ΚΑΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
    11528
    Δευτέρα ως Παρασκευή, 11:00 – 20:00.
    Χρέωση μιας αστικής μονάδας από σταθερό ΟΤΕ και μηδενική χρέωση από δίκτυο Vodafone
    Περισσότερες πληροφορίες: https://11528.gr/