English

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (7) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΝΙΩΤΗ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΦΡΑΓΚΟΓΙΑΝΝΟΥΣ  της Παρασκευής Μανιώτη
Οι δύσκολες προσωπικές εμπειρίες της Φραγκογιαννούς, που έχει
περάσει τη ζωή της να υπηρετεί τους άλλους, η αίσθηση ότι οι δικοί της
την αδίκησαν δίνοντάς της μιαν ασήμαντη προίκα, η φτώχεια και η
μίζερη διαβίωσή της, το γεγονός ότι ακόμη και τώρα συνεχίζει να
υπηρετεί την οικογένειά της, έχουν συμβάλλει αρνητικά στη
διαμόρφωση του χαρακτήρα της. Έτσι, η φόνισσα παρουσιάζεται ως μια
γυναίκα εξαιρετικά σκληρή, χωρίς ευαισθησίες και συναισθηματισμούς.
Διακατέχεται από έντονο μισογυνισμό, καθώς σε όλα τα θηλυκά παιδιά
βλέπει τη δική της επίπονη πορεία. Για τη Φραγκογιαννού δεν υπάρχει
τίποτε το θετικό στη ζωή μιας γυναίκας, γι' αυτό και θεωρεί
προτιμότερο να μη γεννιούνται καν κορίτσια. Εδώ γίνεται βέβαια σαφές
πως η Φραγκογιαννού προβάλλει στα μικρά κορίτσια την απόλυτα
αρνητική εικόνα που έχει η ίδια για τον εαυτό της. Η έντονη, αλλά
ανομολόγητη επιθυμία της να μην είχε γεννηθεί η ίδια,
αντικατοπτρίζεται στον τρόπο με τον οποίο βλέπει τα θηλυκά παιδιά. Γι'
αυτό άλλωστε όταν εκφράζεται θετικά για τα αρσενικά παιδιά,
εκφράζει έμμεσα τη σκέψη πως η ζωή της θα ήταν σαφώς καλύτερη αν
δεν ήταν γυναίκα. Η φόνισσα είναι επιπλέον κυνική καθώς, χωρίς να
λαμβάνει καθόλου υπόψη της τα συναισθήματα των γονιών θεωρεί πως
ο θάνατος των κοριτσιών θα αποτελέσει γι' αυτούς μια μεγάλη
ανακούφιση. Πίσω βέβαια από τη σκληρότητα και την απανθρωπιά της
φόνισσας κρύβεται ένας άνθρωπος εξαιρετικά πληγωμένος, που
πέρασε μια ζωή γεμάτη βάσανα και πίκρες. Στοιχείο που δεν την
αθωώνει βέβαια αλλά μας βοηθά να κατανοήσουμε τη μεγάλη σημασία
που έχουν τα βιώματα και οι εμπειρίες του ανθρώπου στην τελική
διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. στο χαρακτήρα της Φόνισσας
δεν διακρίνεται η σύναψη στενών δεσµών µε τους οικείους της.
Αντιθέτως, οι σχέσεις της στηρίχτηκαν στην εκµετάλλευση και την
εξαπάτηση, µε µόνο σκοπό την επιβίωσή της από τα παιδικά της χρόνια.
∆εν διαφαίνεται στοργή και αγάπη προς τους γονείς της και τα αδέλφια
της αλλά ούτε και προς την δική της οικογένεια. Το ψυχολογικό
αποτέλεσµα ήταν να νιώθει ότι η αιτία των ταλαιπωριών, της
δυστυχίας, της καταπίεσης και της υποδούλωσής της ήταν το γυναικείο
φύλο της, στο οποίο είχε προβάλει όλη την οργή και το µίσος της. Το
µίσος και η οργή για το φύλο της µετατέθηκαν και στράφηκαν στα
πρόσωπα των µικρών κοριτσιών, τα οποία δεν ήθελε να δει να
µεγαλώνουν, για να σταµατήσει έτσι τη συµφορά της µητέρας τους και
να τη λυτρώσει από τις υποχρεώσεις της όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Απ’ όλα τα στοιχεία που αναφέρθηκαν προκύπτει ότι η πρωταγωνίστρια
του διηγήµατος πάσχει από αντικοινωνική διαταραχή της
προσωπικότητας. Χαρακτηρίζεται από σκληρότητα και κυνικότητα,
έντονα χειριστική συµπεριφορά, επιθετικότητα, βιαιότητα και
αναλγησία, που αποτελούν στοιχεία και κριτήρια της αντικοινωνικής ή
ψυχοπαθητικής συµπεριφοράς. Υπάρχει επιπρόσθετα η δυσκολία του
ατόµου να δηµιουργήσει και να διατηρήσει στενές σχέσεις µε άλλους
ανθρώπους, καθώς και η εµπλοκή του σε δραστηριότητες που
παραβιάζουν βασικούς νόµους της κοινωνίας. ∆εν προκύπτει από το
κείµενο ψυχοπαθολογία άλλης ψυχιατρικής διαταραχής ή νόσου πέρα
από τη διαταραχή αυτή της προσωπικότητας. Τα εφιαλτικά όνειρα µε
θέµα τα πρόσωπα νεκρών κοριτσιών είναι συνέπεια των έντονων
βιωµάτων των εγκληµατικών της πράξεων και όχι ψυχικής νόσου.
Συνολικά είχε συνείδηση και επίγνωση των πράξεών της καθώς και των
συνεπειών τους και ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι προσπάθησε να
διαφύγει από τις αρχές, όταν την κατεδίωξαν.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (6) ΗΛΙΑΣ ΜΠΑΜΗΣ

Να αναλύσετε την ψυχολογία και την φιλοσοφία της Φόνισσας με
αφορμή τη νουβέλα του Παπαδιαμάντη -και τον πρώτο φόνο που διεπράχθη.
          Η Φόνισσα ήταν μια γυναίκα απογοητευμένη από τη ζωή της, επειδή δεν
έχει ζήσει πραγματικά. Το μόνο πράγμα που είχει καταφέρει ήταν να υπηρετεί
την οικογένειά της λες και ήταν καμιά δούλα τους. 
           'Ολοι δηλαδή την  εκμεταλλευόντουσαν (ακόμα και η οικογένειά της)
για τις υπηρεσίες της, μέχρι που αυτή αποφάσισε να βάλει ένα τέλος
σε αυτό με το να   σκοτώσει το ίδιο της το εγγόνι-έτσι νόμιζε.
'Ηταν όμως αυτή η σωστή απόφαση  που έπρεπε να πάρει ;
Η Φραγκογιαννου ήταν μια γυναίκα με τη ψυχή  της δαρμένη απο την ζωή της
και  από όλα τα βάσανα που πέρασε . 'Ηταν θύμα εκμετάλλευσης, κακοποιημενη,
ανάξια στα μάτια των υπολοίπων και  γενικά  δεν έπαιρνε χαρά.
             Δεν έπρεπε όμως να  δολοφονήσει το εγγόνι της, καθώς δεν φταίει αυτό
που ήρθε στη ζωή  ούτε φταίει που η γιαγιά του το προσέχει συνεχώς, άρα θα έπρεπε όλο
το  θυμό, όλη την οργή που είχε να την αποδώσει στη κόρη και στον γαμπρό της.
Αλλά εκείνη την επόχή οι γυναίκες  σιωπούσαν. Και οι φόνοι της θα συνεχιστούν.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (5) /// ΑΡΤΕΜΗΣ ΜΕΡΝΤΑΝΙ

ΑΡΤΕΜΗΣ ΜΕΡΝΤΑΝΙ

Ερώτηση 2 για την Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

   Η Φραγκογιαννού ξενυχτώντας δίπλα στο άρρωστο εγγόνι της θυμάται όλα όσα έχει περάσει απ’ όταν ήταν μικρή κι αισθάνεται μεγάλη πίκρα για τις ταλαιπωρίες και τις κακοτυχίες της ζωής της.

    Όπως κάθε γυναίκα εκείνης της εποχής πέρασε όλα της τα χρόνια να υπηρετεί και να φροντίζει τα μέλη της οικογένειάς της, ξεκινώντας στα παιδικά χρόνια της να υπηρετεί τους γονείς της, στη συνέχεια τον άντρα και τα παιδιά της και κατόπιν τα εγγόνια της. Η σκληρή αυτή παιδικη ζωή  έχει επηρεάσει καταλυτικά όχι μόνο την ψυχολογία της αλλά και τις σκέψεις της για τα κορυσια, τα οποία θεωρεί άτυχα και καταδικασμένα να υποφέρουν όπως κι εκείνη. Η Χαδούλα, επιπλέον, μεγάλωσε με μια αυστηρή μητέρα που θεωρούνταν μια από τις στρίγγλες της εποχής της, αποκτώντας έτσι ένα ιδιαιτέρως κακό πρότυπο, το οποίο τελικά ακολούθησε στην προσωπική της ζωή. Άλλωστε, όταν η Χαδούλα παντρεύτηκε οι γονείς της, της έδωσαν ελάχιστη προίκα σε σχέση με την περιουσία που κράτησαν για τα αγόρια της οικογένειας, “σκληραινοντας” έτσι την αίσθηση της αδικίας που είχε ήδη αρχίσει να δημιουργείται μέσα της. 

       Η Φραγκογιαννού   έχει  ως επιβαρυντικούς παράγοντες όχι μόνο τις πικρές εμπειρίες από την ως τότε ζωή της κι από τη στάση των γονιών της απέναντί της, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση που επικρατούσε στην τότε ελληνική κοινωνία. Η φτώχια και η ανέχεια που μάστιζαν τις περισσότερες οικογένειες καθιστούσαν την επιβίωση δύσκολη και ιδίως αρνητική για τα κορίτσια που αποτελούσαν για τους γονείς μια επιπλέον υποχρέωση, μιας κι έπρεπε να τα προικίσουν προκειμένου να τα αποκαταστήσουν. Η Φραγκογιαννού έχοντας ήδη αρνητική εικόνα για τη μοίρα των γυναικών, αντιμετωπίζει πλέον τα θηλυκά παιδιά ως ανεπιθύμητο βάρος που περισσότερο δυσκολεύουν τη ζωή των γονιών τους παρά τους προσφέρουν κάποια βοήθεια ή χαρά. 

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (4) Αφροδίτη Δανομάρα

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΔΑΝΟΜΑΡΑ
Άσκηση: Να αναλύσετε την ψυχολογία και την φιλοσοφία της φόνισσας
      Ως Φόνισσα χαρακτηρίζεται η Χαδούλα ή αλλιώς Φραγκογιαννού,
εξαιτίας των εγκλημάτων που διέπραξε.
     Αρχικά, μεγάλο μέρος στην διαμόρφωση του χαρακτήρα της Φόνισσας
διαδραμάτισαν  οι συνθήκες ανατροφής και διαβίωσής της, αφού είναι γνωστό
πως από την παιδική της ηλικία υπηρετούσε τους γονείς της, μετά τον άντρα της και
αργότερα τα παιδιά και τα εγγόνια της. Ακόμα, η φτώχια και το αίσθημα
της αδικίας από τους γονείς λόγω της προίκας της, αλλά και το γεγονός
ότι μέχρι και στα γεράματα της δεν σταμάτησε να βάζει τις ανάγκες των
άλλων σε προτεραιότητα παρά τις δικές της, είχαν συνέπειες στην
ψυχολογία της.
         Είναι γνωστό πως θεωρούσε τα κορίτσια ως αδύναμα και προτιμούσε να γεννιούνται
μόνο αγόρια, πιθανόν εξαιτίας των  δυσκολιών που χρειάστηκε να περάσει η ίδια
ως γυναίκα εκείνης της  εποχής. Επίσης, τις απόψεις που την διακατείχαν-και  που φανερώνουν
μισογυνισμό- τις εξέφραζε ελεύθερα κάθε φορά που κάποιος που γνώριζε
έφερνε  στον κόσμο ένα κορίτσι. Συνοψίζοντας, η κοπιαστική και επίπονη ζωή
της φόνισσας, την μετέτρεψε σε μια σκληρή, μίζερη γυναίκα χωρίς
συναισθηματισμούς και αυτή η αρνητική της ψυχολογία και απαισιοδοξία
την οδήγησαν στον πρώτο της φόνο, γεγονός που  παρ’όλα αυτά δεν δικαιολογείται.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ( 3 )// ΣΤΕΛΛΙΝΑ ΜΙΚΕΔΗ

Η φόνισσα
Στελλίνα Μικέδη, Β2
Ο χαρακτήρας της φόνισσας
      Η ηρωίδα του έργου του  Παπαδιαμάντη, η φόνισσα, της οποίας το πραγματικό όνομα είναι Φραγκογιαννού, ζει στην κλειστή και επαρχιώτικη κοινωνία της Σκιάθου τον 20 ο αιώνα. Η Σκιάθος είναι ένα αρκετά απομακρυσμένο μέρος από την Αθήνα και γενικά τις μεγάλες πόλεις εκείνης της εποχής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ότι και οι αντιλήψεις για διάφορα κοινωνικά θέματα θα ήταν παλαιές και απαρχαιωμένες.
       Ο Παπαδιαμάντης γενικά σε αυτή τη νουβέλα προσπαθεί να δείξει το αδιέξοδο της κοινωνίας του, να αμφισβητήσει την ιδέα της προόδου  και να υποστηρίξει την ιδέα της επιστροφής σε μια πιο αγνή προκοινωνική συνθήκη. H Φραγκογιαννού ζει σε μια κοινωνία στην οποία η γυναίκα έχει εξαιρετικά μειονεκτική θέση και περιθωριοποιείται συνεχώς. Επίσης, ένα ακόμα έντονο στοιχείο της εποχής εκείνης ήταν η προικοδοσία από το οποίο δυστυχώς λαμβάνει μια ασήμαντη προίκα σε σχέση με τα αδέλφια της. Αυτό υποδηλώνει την προτίμηση της οικογένειας προς τα αγόρια και
ταυτόχρονα σημαίνει έναν κατώτερο γαμπρό για τη Χαδούλα. Η κατώτερη προίκα άφησε τα στίγματά της στη Χαδούλα μέχρι το τέλος της ζωής της, καθώς ο φτωχός γάμος την καθήλωσε σε μια ζωή δυστυχίας, που την οδήγησε στον   παραλογισμό .
        Όλα αυτά σε  συνδυασμό με τις συνέπειες της μετανάστευσης, καθώς οι γιοι της ξενιτεύτηκαν για λόγους οικονομικούς και μάλιστα, από τότε που έφυγαν,  δεν έδωσαν σημεία ζωής, αλλά «έριξαν μαύρη πέτρα πίσω τους», δεν βοήθησαν στην καλλιέργεια ενός σώφρονος ανθρώπου. Η φόνισσα μπορεί να θεωρηθεί από πολλούς ως ένα άτομο ψυχικά διαταραγμένο, αλλά η πραγματικότητα απέχει πολύ από αυτό. Στο έργο . φαίνεται καθαρά πως κατά τη διάπραξη των φονικών η Φραγκογιαννού έχει απόλυτη διαύγεια πνεύματος, πλήρη συναίσθηση των πράξεών της. Τα φονικά δηλαδή δεν αποτελούν ένδειξη ψυχικής ανισορροπίας της δράστιδος. Επίσης, πριν το πρώτο φονικό, τον πνιγμό της νεογέννητης εγγονής της , δεν παρουσιάζει κάποια στοιχεία διαταραγμένης προσωπικότητας. Όλες οι σκέψεις και τοlash back που επιχειρεί στο παρελθόν της δεν μαρτυρούν διαταραχή, αλλά είναι μια λογική περιδιάβαση στις αναμνήσεις μιας ηλικιωμένης γυναίκας. Αλλά και μετά το φονικό «έζησε ζωήν τύψεων, ανησυχίας» και «εφόρει την μαύρην μανδήλαν της ως σάκκον μετανοίας» . Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι «ήρχισε να συχνάζη εις την εκκλησίαν, έκαμνε πολλάς και βαθείας γονυκλισίας, εμελέτα να εξομολογηθή...» και κυρίως «εντρέπετο να βλέπη την κόρην της, τη Δελχαρώ και απέφευγε να αντικρύση το βλέμμα της».
        Η όλη αυτή συμπεριφορά υποδηλώνει πως η ίδια είχε επίγνωση της πράξης της, ότι έκανε συνειδητοποιημένα το  φονικό που έκανε, και ότι δεν ήταν άτομο μειωμένου καταλογισμού. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι αν επρόκειτο για άτομο που είχε χάσει τα λογικά του και γι’αυτό διέπραττε φρικτά εγκλήματα, τότε δε θα ένιωθε τύψεις. Αντιθέτως οι τύψεις που αισθάνεται και τα ταραγμένα όνειρα – εφιάλτες δείχνουν το συνειδησιακό βασανισμό της, το ότι δηλαδή έχει
σαφή επίγνωση του επιτρεπόμενου και μη επιτρεπόμενου, των ορίων του καλού και του κακού, σαφή επίγνωση του ότι υπερβαίνει αυτά τα όρια. Ωστόσο η εμμονή της στην ιδέα ότι με τις πράξεις της απαλλάσσει τα κορίτσια από μια  δυστυχισμένη – σαν τη δική της – ζωή δεν της επιτρέπει να επιστρέψει στα όρια της ηθικής.
         Ο συγγραφέας βέβαια  τονίζει πως η Φραγκογιαννού «είχε παραλογίσει επιτέλους». Αυτός όμως ο παραλογισμός που υπαινίσσεται ο Παπαδιαμάντης δεν έχει την ετυμολογική και προφανή σημασία του όρου. Μάλλον δεν μπορούμε να
τον χαρακτηρίσουμε ως τρέλα, αλλά ως μια «διαστροφή της λογικής». Συνοψίζοντας, σε όλη της τη ζωή υπηρετούσε κάποιον, είτε αυτός ήταν οι γονείς της, είτε αυτός ήταν ο άντρας της, είτε αυτά ήταν τα παιδιά της και τώρα τα εγγόνια της . Γι` αυτό και κάτω από τα «φοβερότερα βάθη και πάθη της ανθρώπινης ψυχής», στα όρια του παραλογισμού
προσπαθεί να σώσει κάθε άλλο θηλυκό που βρίσκεται αβοήθητο στο δρόμο της. Έτσι, λοιπόν, διαπράττει μια σειρά από φόνους μικρών κοριτσιών θέλοντας με αυτό τον τρόπο να τα απαλλάξει όπως και τις μητέρες τους από μια βασανιστική ζωή σαν τη δική της. Νιώθει έτσι πως διαπράττει κοινωνικό καλό. Γίνεται θύτης για να προλάβει να μην γίνουν θύματα της μοίρας τους τα θύματά της.
             Επομένως, δεν φαίνεται  να διαπράττει τους φόνους από κακία και μίσος προς τα μικρά κορίτσια, αλλά μέσα στα πλαίσια ενός παραλογισμού  από υποσυνείδητη «καλοσύνη» για να τα «σώσει»  από τη «μαρτυρική» ζωή που επρόκειτο να κάνουν. Λειτουργεί, συνεπώς καλοπροαίρετα εμμέσως απέναντι στα κορίτσια. Σκοτώνει για να τα ελευθερώσει. Προσπαθεί να λυτρώσει τους φτωχούς γονείς από την κακή τύχη που είχαν γεννώντας κορίτσια.
               Όταν πρόκειται να βοηθήσεις τους φτωχούς και τους βασανισμένους, από το βάρος ενός θηλυκού και το φονικό παύει να έχει αρνητική διάσταση. Ωστόσο, ένας φόνος είναι σε κάθε περίπτωση ένας φόνος, η αφαίρεση μιας ανθρώπινης ζωής. Άρα, παρουσιάζεται και σκληρή και ατάραχη απέναντι στα εγκλήματα που διαπράττει. Αυτή η προσωπικότητα βέβαια δεν προέκυψε από μόνη της. Η Φραγκογιαννού έζησε μια δύσκολη παιδική ηλικία, με έναν πατέρα άβουλο, σχεδόν
ανύπαρκτο και μια μητέρα σκληρή και αυταρχική. Μα και τη δική της οικογένεια με αυτά τα πρότυπα την έχτισε: ο Γιάννης ο Σκούφος, ο σύζυγός της, ήταν άβουλος και σχεδόν διακοσμητικός, ενώ η ίδια κρατούσε τα ηνία της οικογένειας με μοναδικό δυναμισμό και σκληρότητα. Με άλλα λόγια στην τωρινή ζωή της, στη δική της οικογένεια, αναπαράγει όσα τραυματικά είχε ζήσει στα παιδικά της χρόνια και τα οποία τη σημάδεψαν ανεπανόρθωτα, καθορίζονταςνομοτελειακά και την ενήλικη ζωή της.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (2)/// ΦΑΜΠΙΟΛΑ ΜΟΥΤΣΑΙ

ΦΑΜΠΙΟΛΑ ΜΟΥΤΣΑΙ
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης «Η Φόνισσα»
Πώς θα χαρακτηρίζατε τη Φραγκογιαννού; Ποια η φιλοσοφία και η
ψυχολογία της φόνισσας ;
       Η φόνισσα παρουσιάζεται ως μια γυναίκα εξαιρετικά σκληρή, χωρίς
ευαισθησίες και συναισθηματισμούς. Είναι σατανική, πονηρή, κακιά, δόλια και
κυνική καθώς, χωρίς να λαμβάνει καθόλου υπόψη της τα συναισθήματα των
γονιών, θεωρεί πως ο θάνατος των κοριτσιών θα αποτελέσει γι' αυτούς μια
μεγάλη ανακούφιση («Είναι για να βασανίζεται και να μας βασανίζη»).
       Αποτελεί ταυτόχρονα όμως και πρόσωπο τραγικό, διότι πίσω από τη
σκληρότητα και την απανθρωπιά της φόνισσας κρύβεται ένας άνθρωπος
εξαιρετικά πληγωμένος, που πέρασε μια ζωή γεμάτη βάσανα και πίκρες.
Οι δύσκολες προσωπικές εμπειρίες της Φραγκογιαννούς, που έχει περάσει τη
ζωή της να υπηρετεί τους άλλους, η αίσθηση ότι οι δικοί της την αδίκησαν
δίνοντάς της μιαν ασήμαντη προίκα, η φτώχεια και η μίζερη διαβίωσή της, το
γεγονός ότι ακόμη και τώρα που έχει φτάσει στα εξήντα της χρόνια συνεχίζει
να υπηρετεί την οικογένειά της, έχουν συμβάλλει αρνητικά στη διαμόρφωση
του χαρακτήρα της ('Οταν ήτο παιδίσκη, υπηρέτει τους γονείς της. Όταν
υπανδρεύθη, έγινε σκλάβα του συζύγου της — και όμως, ως εκ του χαρακτήρος
της και της αδυναμίας εκείνου, ήτο συγχρόνως και κηδεμών αυτού· όταν
απέκτησε τέκνα, έγινε δούλα των τέκνων της· όταν τα τέκνα της απέκτησαν τέκνα,
έγινε πάλιν δουλεύτρια των εγγόνων της).
       Εδώ οφείλεται λοιπόν και η φιλοσοφία της Φραγκογιαννού
ότι δεν υπάρχει τίποτε το θετικό στη ζωή μιας γυναίκας, γι' αυτό και πιστεύει
ότι είναι προτιμότερο να μη γεννιούνται καν  κορίτσια.
Η έντονη επιθυμία της να μην είχε γεννηθεί η ίδια, αντικατοπτρίζεται
στον τρόπο με τον οποίο βλέπει τα θηλυκά παιδιά («Και άλλοτε πάλιν την
ήκουσαν να δογματίζη ότι ο άνθρωπος δεν συμφέρει να κάμνη πολλά κορίτσια,
και ότι το καλύτερον είναι να μη πανδρεύεται κανείς. Η δε συνήθης ευχή της προς
τα μικρά κοράσια ήτο «να μη σώσουν!... Να μην πάνε παραπάνω!»).
        Όλα τα αυτά τα στοιχεία δεν την αθωώνουν βέβαια, αλλά μας βοηθάνε να
κατανοήσουμε τη μεγάλη σημασία που έχουν τα βιώματα και οι εμπειρίες του
ανθρώπου στην τελική διαμόρφωση της προσωπικότητάς του.
Φαμπιόλα Μούτσαϊ Β2

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (1) Πέτρος Μπάσιος

ΠΕΤΡΟΣ ΜΠΑΣΙΟΣ
Β2
08/10/2023
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΝΙΣΣΑ:
1) Να αναλύσετε την ψυχολογία και την φιλοσοφία της φόνισσας.
    Έχοντας διαβάσει την  νουβέλα έχω βγάλει τα συμπεράσματα μου πάνω στην
ψυχοσύνθεση της φόνισσας, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και βλέπει τα
πράγματα!
    Η φόνισσα (Φραγκογιαννού) είναι μια γυναίκα η οποία έχει περάσει πολύ
δύσκολα παιδικά χρόνια, έχοντας δύο γονείς οι οποίοι δεν της φέρθηκαν και με τον καλύτερο
τρόπο. 'Εχει πολύ βαθιά τραύματα, τα οποία έχει σκεπάσει! Αυτά τα δυσάρεστα
συναισθήματα δυστυχώς τα κουβαλάει μέσα της όσο ζει και τα διαδίδει στους γύρω της.
Κανένας άνθρωπος δεν γεννιέται με κακιά ψυχή θέλοντας να βλάπτει άλλους
ανθρώπους, η ζωή τον κάνει! Η τύχη και η μοίρα του! Φυσικά και δεν θέλω να δικαιολογήσω
τις πράξεις της και τα εγκλήματα της, αλλά αν είχαν φροντίσει γι’ αυτο το παιδί δεν θα είχε
καταλήξει έτσι. Εκτός των παιδικών της χρόνων, πέρασε και μια πολύ δύσκολη εφηβεία,
καθώς την πάντρεψαν από πολύ νωρίς με έναν άντρα, ο οποίος της ήταν εντελώς φόρτωμα.
Συνεπώς, έχει ακόμη περισσότερα τραύματα στην ψυχή της. Δεν έζησε το παιδί μέσα της,
δεν έπαιξε, δεν γέλασε, μόνο δούλευε και υπηρετούσε τους άλλους, παραμελώντας τον εαυτό της.
Στην συνέχεια της ζωής της έκανε πολλά  παιδιά(κάτι που συνήθιζαν εκείνες τις εποχές) και είχε την έγνοια αυτών!  Έπειτα από χρόνια έμαθε τα χαΐρια του ενός γιού της, πως να το αντέξει;
Ο γιός της φονιάς, βαριά πληγή και μεγάλο τραύμα για μια μάνα. Συνέχιζε να ζει μέσα στην
φτώχεια, να τα κάνει όλα μόνη της, χωρίς ένα στήριγμα, χωρίς μια βοήθεια… κάποιον να της
πει «είμαι και εγώ εδώ για ό,τι χρειαστείς, δεν είσαι μόνη». Καταλήγουμε στο γεγονός ότι
μίσησε την ζωή της και δεν ήθελε κανένας άλλος ή μάλλον καμία άλλη να περάσει ό,τι
πέρασε!
     Δεν είχε άλλη λύση, λοιπόν, ήξερε ότι δεν της απομένουν και πολλά χρόνια ζωής. Προτίμησε
λοιπόν να προβεί σε έγκληματα και να σκοτώνει παιδιά, νόμιζε πως έκανε ψυχικό και πως
έδινε την ευκαιρία σε παιδιά και ειδικά στα κορίτσια να ησυχάσουν μια ώρα νωρίτερα και στα
αγόρια να πάνε στον παράδεισο με αποτέλεσμα να μην βασανίσουν άλλες γυναίκες. Ήξερε
τι έκανε, αλλά πίστευε ότι βοηθούσε. Δυστυχώς δεν μπορούσε να καταλάβει πως γενιά με
την γενιά, θα εξαλειφόταν το φαινόμενο του σεξισμού και της ανισότητας των δύο φύλων, το
γεγονός ότι κάποια στιγμή ίσως και τα κορίτσια υπάρξουν ευτυχισμένα και χαρούμενα.
         Τέλος, η προσωπική μου άποψη είναι πως θα έπρεπε να άφηνε τα παιδιά να ζήσουν την
ζωή τους, όπως και αυτήν δεν την σκότωσε κανείς, προκειμένου να της «σώσει» την ζωή.
'Ετσι κι’ αυτή θα έπρεπε να έδινε την ευκαιρία στον κάθε άνθρωπο να ζήσει την ζωή του,
ακόμα και ας μην είναι ρόδινη και ωραία.

EIΣΑΓΩΓΗ

Αγαπητοί αναγνώστες,

αυτό το ιστολόγιο δημιουργήθηκε για να φιλοξενεί εργασίες/ project μαθητών της Α και της Β Λυκείου του 1ου Γελ Αγίων Αναργύρων.