Τετάρτη 29 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Γλώσσας: α) Βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Αντικείμενο και το Κατηγορούμενο σε όλες τις προτάσεις του παρακάτω αποσπάσματος, β) Κάνουμε αναγνώριση των ρημάτων σύμφωνα με τα παραδείγματα που κάναμε στην τάξη.

- Ανάγνωση: Ποιοι είναι οι συγγραφείς;
Μαθηματικά
- Τετράδιο Μαθηματικών: Κάνουμε τις παρακάτω διαιρέσεις:



Γεωγραφία
- Κεφάλαιο: "Οι ακτές της Ελλάδας"
Ερωτήσεις1. Τι είναι τα ακτογραφικά στοιχεία;2. Τι είναι η χερσόνησος, το ακρωτήριο, ο πορθμός, ο ισθμός, ο κόλπος, ο όρμος και η διώρυγα;3. Βρίσκουμε στον χάρτη τους κόλπους της Χαλκιδικής, της Πελοποννήσου, της Θεσσαλίας και της Ηπείρου.4. Βρίσκουμε στον χάρτη το ακρωτήριο Ταίναρο
Μπορούμε να βρούμε τον χάρτη με τα ακτογραφικά στοιχεία που πρέπει να μάθουμε να βρίσκουμε στον χάρτη εδώ.
Φυσική
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Κλάσματα – Κάνω πράξεις γρήγορα…
Πρόσθεση και αφαίρεση
Και στις δύο περιπτώσεις χρειάζεται να κάνω τα κλάσματα ομώνυμα. Αυτό γίνεται με το Ε.Κ.Π., αλλά πολλές φορές μπορώ να κάνω τους υπολογισμούς με τον νου, γρήγορα και εύκολα (αλλά πρέπει να προσέξω να τις κάνω και σωστά).
Παιχνίδι εξάσκησης στις προσθέσεις: https://wordwall.net/el/resource/85714700
Παιχνίδι εξάσκησης στις αφαιρέσεις: https://wordwall.net/el/resource/85715564
Παιχνίδι εξάσκησης στους πολλαπλασιασμούς: https://wordwall.net/el/resource/85715657

Δυσκολευτήκατε κάπου; Βρείτε τι σας δυσκολεύει, γράψτε το σε ένα σημείωμα και δώστε μου το αύριο. Θα σας βοηθήσω να το καταλάβετε.
Εκτός αν... δε θυμάστε την προπαίδεια. Σε αυτή την περίπτωση θέλω να κάνετε επαναλήψεις εδώ
Μη χάνετε χρόνο!
Τρίτη 28 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων (Βιβλίο μαθητή, σελίδα 34)
- Ορθογραφία: από την αρχή έως ... "με το δάχτυλό τους ένα σημείο"
- Άσκηση 2 στη σελίδα 35.
- Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/sMTBng4PEqoQqXP
Μαθηματικά
- Τετράδιο εργασιών: προβλήματα 1 και 2 στη σελίδα 52.

Για το ερώτημα α: ο Αντρέι ξόδεψε τα
των
των χρημάτων του. Τι μέρος όμως των χρημάτων του είναι τα
των
. Και πώς μπορώ να τα υπολογίσω;
Η απάντηση είναι στο παρακάτω παράδειγμα:

Πώς λοιπόν θα βρούμε τα
των
;
Για το ερώτημα β: από τον κουμπαρά του πήρε 30€. Από αυτά έδωσε τα
για το βιβλίο. Πώς μπορούμε να υπολογίσουμε τα
του 30;

Εδώ πρέπει να θυμηθούμε πώς βρίσκουμε το Εμβαδό ενός ορθογωνίου. Έχουμε πει παλαιότερα ότι μπορούμε να υπολογίσουμε το εμβαδό ενός ορθογωνίου πολλαπλασιάζοντας το μήκος με το πλάτος του (τη βάση με το ύψος του):
Ε = β x υ
Τώρα μπορείτε να κάνετε τον πολλαπλασιασμό; Στο τέλος θα πρέπει να μετατρέψετε το κλάσμα που θα βρείτε σε μεικτό αριθμό, για να δείτε αν θα της φτάσει το χρώμα ή όχι.
Ιστορία
Γράψαμε διαγώνισμα και δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Δευτέρα 27 Ιανουαρίου
Γλώσσα
Γράψαμε διαγώνισμα και δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2, 3 και 4 στη σελίδα 51.
Στην άσκηση 2 βλέπουμε ότι σε έναν πολλαπλασιασμό κλασμάτων μπορούμε να απλοποιήσουμε οποιονδήποτε από τους όρους του αριθμητή με οποιονδήποτε από τους όρους του παρονομαστή. Για σκεφτείτε αυτό που μόλις διαβάσατε! Αν το καταλάβετε είναι απλό και μπορεί να σας βοηθήσει να κάνετε γρήγορα και σωστά πολλαπλασιασμούς.
Παράδειγμα:

Όμως, το 3 του αριθμητή μπορεί να απλοποιηθεί με το 9 του παρονομαστή (διαιρούνται και τα δύο με το 3)
Άρα,
![Rendered by QuickLaTeX.com \frac{4 x 3 [:3]}{9 [:3] x 5}=\frac{4 x 1}{3 x 5} = \frac{4}{15}](https://quicklatex.com/cache3/db/ql_194531024397c750c9f0ace4acd2b4db_l3.png)
Στην άσκηση 3 πρέπει να κάνουμε τις πράξεις (με τον νου ή στο τετράδιο) και να βρούμε αν ο αριθμός που προκύπτει είναι ίσος, μεγαλύτερος ή μικρότερος από το 1. Τον μεικτό αριθμό τον μετατρέπουμε σε κλάσμα.
Στην άσκηση 4 κάνουμε την πράξη (το 1ο βήμα και σε αυτήν είναι να μετατρέψουμε τον μεικτό αριθμό σε κλάσμα) και στη συνέχεια βρίσκουμε το σημείο που αντιστοιχεί στο κλάσμα που θα βρούμε.
Γλώσσα – 7η ενότητα – Επανάληψη – Βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Αντικείμενο και το Κατηγορούμενο
1. Πώς βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Αντικείμενο και το Κατηγορούμενο:
2. Τα απρόσωπα ρήματα έχουν σαν Υποκείμενο προτάσεις με το "να" ή το "ότι".
Για το διαγώνισμα της Δευτέρας θέλω να ξέρετε τα εξής απρόσωπα ρήματα: "πρέπει", "πρόκειται", "φαίνεται"
- Παράδειγμα: Πρέπει να φύγουμε.
==> Υποκείμενο του "πρέπει": να φύγουμε - 2ο Παράδειγμα: Δεν πρόκειται να έρθει
==> Υποκείμενο του "πρόκειται": να έρθει - 3ο Παράδειγμα: Φαίνεται ότι θα βρέξει.
==> Υποκείμενο του "φαίνεται": ότι θα βρέξει - Tip: το ρήμα "φαίνεται", όταν έχει Υποκείμενο και Κατηγορούμενο, δεν είναι απρόσωπο.
[Σε κάποιες περιπτώσεις τα απρόσωπα ρήματα μπορεί να έχουν και υποκείμενο ουσιαστικό (π.χ., απαγορεύεται το κάπνισμα [=να καπνίζετε]), αλλά αυτά ας τα αφήσουμε για το μέλλον].
3. Συχνά το αντικείμενο είναι πρόταση με το "να" ή το "ότι"
- Παράδειγμα: Θα ήθελα να ζήσω στην Κωνσταντινούπολη την εποχή του Ιουστινιανού!
==> "Ποιος θα ήθελα;" --> Υποκείμενο: εγώ
==> "Τι θα ήθελα;" --> Αντικείμενο: να ζήσω στην Κωνσταντινούπολη την εποχή του Ιουστινιανού - 2ο Παράδειγμα: Ο Ιουστινιανός ήθελε να κάνει τη Μεσόγειο βυζαντινή λίμνη.
- ==> "Ποιος ήθελε;" --> Υποκείμενο: ο Ιουστινιανός
- ==> "Τι ήθελε;" -- να κάνει τη Μεσόγειο βυζαντινή λίμνη

4. Συχνά το Αντικείμενο είναι αδύνατος τύπος προσωπικής αντωνυμίας
Για να μπορούμε να τους βρούμε πρέπει να θυμηθούμε όσα είπαμε στην προηγούμενη ενότητα. Η προσωπική αντωνυμία είναι "εγώ - εσύ - αυτός", κλίνεται και έχει και αδύνατους τύπους (εμένα = μου ή με, εσένα = σου ή σε κτλ.).
- Παράδειγμα: Μου ζήτησε να κάνω ησυχία.
==> "Ποιος ζήτησε;" --> Υποκείμενο: αυτός
==> "Τι ζήτησε;" --> Αντικείμενο 1: να κάνω ησυχία
==> "Σε ποιον;" --> Αντικείμενο 2: μου (=σε εμένα) - 2ο Παράδειγμα: Δώσε μου λίγο το μολύβι σου.
==> "Ποιος;" --> Υποκείμενο: εσύ
==> "Τι;" --> Αντικείμενο 1: το μολύβι
==> "Σε ποιον;" --> Αντικείμενο 2: μου (= σε εμένα)
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το να βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Αντικείμενο και το Κατηγορούμενο είναι σαν άσκηση λογικής. Οι απαντήσεις μας πρέπει να ακολουθούν τους παραπάνω κανόνες. Σε αυτή την ενότητα μας ενδιαφέρουν μόνο το Υποκείμενο, το Αντικείμενο, το Κατηγορούμενο. Αν μία λέξη απαντά στην ερώτηση "πού;", "πότε;", "γιατί;" είναι προσδιορισμός, οπότε την αφήνουμε στην άκρη.
Καλή προετοιμασία!
- Παιχνίδια επανάληψης:
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου
Γλώσσα
Κάναμε επανάληψη στην 7η ενότητα. Διορθώσαμε τις ασκήσεις που είχαμε για το σπίτι και κάναμε καινούργιες στον πίνακά μας. Διαβάζουμε τη θεωρία και κάνουμε επανάληψη στις ασκήσεις
- Άσκηση: γράφουμε προτάσεις με τις λέξεις του λεξιλογίου. Μπορούμε να βρούμε το Φύλλο εργασίας εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/WzzN2b7Bq6SF3ZT
Φυσική
Ολοκληρώσαμε το κεφάλαιο για τη θερμότητα και τη θερμοκρασία.
- Ασκήσεις: 1 και 2 στη σελίδα 77
Ιστορία
Κάναμε επανάληψη στην 3η ενότητα. Την Τρίτη θα γράψουμε διαγώνισμα. Μπορούμε να βρούμε τις ερωτήσεις που πρέπει να προετοιμάσουμε εδώ:
Ερωτήσεις
- Πότε έγινε αυτοκράτορας ο Ιουστινιανός;
- Με ποια (5) μέτρα προσπάθησε να οργανώσει το κράτος και να βελτιώσει την οικονομία του;
- Ποιοι ήταν οι συνεργάτες του;
- Τι γνωρίζετε για τη στάση του νίκα; Πότε έγινε, από ποιους, πώς σκέφτηκε να την αντιμετωπίσει αρχικά ο Ιουστινιανός, ποια ήταν η κατάληξή της;
- Πότε ξεκίνησε να χτίζεται η Αγία Σοφία, ποιοι τη σχεδίασαν, ποιος ήταν ο ρυθμός της, πότε έγιναν τα εγκαίνιά της;
- Πώς αντιμετώπισε τους εξωτερικούς εχθρούς ο Ιουστινιανός;
- Ποια ήταν τα θετικά και ποια τα αρνητικά αποτελέσματα των πολέμων;
Κοινωνική Αγωγή
- Ανάγνωση: Περικλής, πολίτης Αθηναίος (Βιβλίο μαθητή, σελ. 20-22)
Ολοκαύτωμα
Η Δευτέρα (27 Ιανουαρίου) είναι η Διεθνής μέρας μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος. Στο πλαίσιο αυτό συζητήσαμε λίγο σήμερα στην τάξη και έχουμε να διαβάσουμε ένα φυλλάδιο με πληροφορίες για το Ολοκαύτωμα, αλλά και τους πληθυσμούς των Εβραίων που ζούσαν στη χώρα μας (και στην πόλη μας) μέχρι το 1944, οπότε τους μετέφεραν οι Γερμανοί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Τρία βιντεάκια για να ακούσουμε λίγο τη μουσική τους (να δούμε και τις διαφορές στη γλώσσα που μιλούσαν οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης από τους Εβραίους των Ιωαννίνων) και να δούμε πώς παρουσιάζονται εκείνες οι μέρες των διώξεών τους στη Θεσσαλονίκη σε μία ελληνική ταινία που έγινε πρόσφατα (και λέγεται "Ουζερί Τσιτσάνης"). Μαζί με το κείμενο που θα διαβάσουμε και τις εικόνες που θα δούμε στο φυλλάδιο θα έχουμε μία πρώτη εικόνα του τι συνέβη την περίοδο της ναζιστικής κατοχής της χώρας μας.
Διώξεις των Εβραίων της Θεσσαλονίκης
Ρωμανιώτικο τραγούδι
Σεφαραδίτικο τραγούδι
Τετάρτη 22 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 8 και 9 στις σελίδες 60 - 62.
- Φύλλο επανάληψης στην 7η ενότητα. Μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/WzzN2b7Bq6SF3ZT Διαβάζουμε προσεκτικά τη θεωρία και λύνουμε με προσοχή τις ασκήσεις. Αν δυσκολευτούμε, ξαναδιαβάζουμε τη θεωρία με προσοχή.
Μαθηματικά
Παίζουμε και τα παιχνίδια, για να γίνουμε αστέρια στα κλάσματα!
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 1 στη σελίδα 51. Θυμόμαστε όσα είπαμε στην τάξη και βλέπουμε το παράδειγμα, για να λύσουμε την άσκηση.
- Παιχνίδια Μαθηματικών (ετοιμάστε χαρτί και μολύβι):
α. Πρόσθεση κλασμάτων: https://wordwall.net/resource/85402476 (διορθωμένο)
β. Πολλαπλασιασμός κλασμάτων: https://wordwall.net/resource/85402556
Γεωγραφία
- Κεφάλαιο: Η θέση της Ελλάδας
Μαθαίνουμε ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε σχέση με την Ευρώπη, τη Βαλκανική χερσόνησο, τη Μεσόγειο Θάλασσα και την Αφρική. Επίσης, μαθαίνουμε να τη βρίσκουμε στον χάρτη. - Παιχνίδια: α. Βρίσκουμε την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη: https://www.purposegames.com/game/nqyVtr6qFqP
β. Βρίσκουμε την Ελλάδα στον χάρτη των Βαλκανίων: https://www.purposegames.com/game/YBB0eTEY1nk
Τρίτη 21 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο εργασιών: ασκήσεις 1 - 5, σελ. 53 - 58.
Μαθηματικά
- Τετράδιο: Κάνουμε τις παρακάτω πράξεις:

*** Το πρώτο βήμα είναι να μετατρέψουμε τους μεικτούς αριθμούς σε γνήσια (απλά) κλάσματα. Θυμάστε πώς το κάνουμε;
![]()
-- Αριθμητής: 3 x 7 + 2 = 23
-- Παρονομαστής (ίδιος): 7
[latex]3\frac{2}{7} = \frac{23}{7}[\latex]
Εξάσκηση εδώ: https://wordwall.net/resource/85329119
*** Το δεύτερο βήμα είναι να κάνουμε τα κλάσματα ομώνυμα, για να μπορέσουμε να τα προσθέσουμε.
*** Μετά κάνουμε την πρόσθεση, όπως έχουμε μάθει. Το κλάσμα που θα βρούμε θα έχει μεγάλους όρους, οπότε θα πρέπει να το απλοποιήσουμε -μπορούμε να το κάνουμε γρήγορα, διαιρώντας με τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη. Στη συνέχεια μετατρέπουμε το γνήσιο κλάσμα που θα προκύψει πάλι σε μεικτό αριθμό.
Ιστορία
Κάνουμε επανάληψη στην ενότητα Γ (κεφάλαια 13 - 16). Προσπαθούμε να βάλουμε στη σειρά τα σημαντικότερα γεγονότα που είδαμε:
- πότε έγινε αυτοκράτορας ο Ιουστινιανός
- ποιοι ήταν οι συνεργάτες του
- ποιο ήταν το όραμά του για την αυτοκρατορία
- ποιες μεταρρυθμίσεις έκανε: α) στην οικονομία, β) στη νομοθεσία
- πότε ξέσπασε η "στάση του νίκα", πώς εξελίχθηκε και ποιο ήταν το τέλος της
- τα πάντα για τον ναό της Αγίας Σοφίας (πότε ξεκίνησε το χτίσιμό του και πότε ολοκληρώθηκε, ποιοι αρχιτέκτονες τον σχεδίασαν, ποιους ρυθμούς συνδύασαν και πώς ονομάστηκε ο νέος ρυθμός, πόσοι εργάτες και τεχνίτες εργάστηκαν στον ναό, τι είπε ο Ιουστινιανός, όταν μπήκε πρώτη φορά στον ναό)
- ποιους εχθρούς αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία τον 6ο αιώνα και πώς τους αντιμετώπισε
- ποιοι ήταν οι στρατηγοί του Ιουστινιανού
- ποια ήταν η διάρκεια των πολέμων που έκανε ο στρατός του Ιουστινιανού
- ποια ήταν τα θετικά και ποια τα αρνητικά αποτελέσματα των πολέμων που έκανε ο Ιουστινιανός
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Γλώσσας: Κλίνουμε στα 3 γένη το επίθετο "διαρκής" και στο γένος τους τα ουσιαστικά "ασθένεια" και "συνήθεια".
- Ανάγνωση: στο Τετράδιο Εργασιών το κείμενο "Είναι η μουσική ένας ακόμα θόρυβος στη ζωή μας;" (Τετράδιο Εργασιών, σελ. 53).
- Ορθογραφία: την 1η παράγραφο του κειμένου
- Στην 1η παράγραφο βρίσκουμε τα Υποκείμενα, Αντικείμενα, Κατηγορούμενα.
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 3, πρόβλημα 1 και πρόβλημα 3 στις σελίδες 49-50.
Η άσκηση 3:

Στην άσκηση πρέπει να βρούμε: τι θα προσθέσουμε σε κάθε αριθμό ή θα αφαιρέσουμε από αυτόν (από τα 2/3, τα 14/10 και το 2), για να βρούμε τον δεύτερο αριθμό. Επειδή είναι λίγο δύσκολο να βρούμε τι θα προσθέσουμε ή θα αφαιρέσουμε κάθε φορά, μπορούμε απλώς να σκεφτούμε τι πράξη θα κάνουμε, για να βρούμε τον αριθμό που λείπει (που είναι κρυμμένος στο μηχάνημα). Έτσι, π.χ., αντί να κάνουμε:
+ ▢ = ![]()
Θα κάνουμε:
=
Για σκεφτείτε το! Προσθέτω δύο αριθμούς και έχω έναν μεγαλύτερο. Για να βρω τον έναν από τους δύο που προσθέτω, μπορώ απλά από τον μεγαλύτερο να αφαιρέσω τον άλλο.
Για να λύσουμε το 1ο πρόβλημα θα πρέπει να θυμηθούμε το εξής: περίμετρο λέμε το άθροισμα των πλευρών ενός σχήματος (περί = γύρω). Άρα, θα πρέπει πρώτα να βρω το μήκος της μικρότερης πλευράς (σκεφτείτε τι πράξη θα κάνουμε). Και στη συνέχεια να προσθέσουμε όλες τις πλευρές.
Το 3ο πρόβλημα έχει αρκετές πράξεις. Θα πρέπει πρώτα να βρούμε τι πράξη θα κάνουμε και μετά να κάνουμε τις πράξεις (και τις απαραίτητες μετατροπές: μεικτούς αριθμούς σε κλάσματα, μετατροπή σε ομώνυμα και ό,τι άλλο χρειαστεί).
Πέμπτη 16 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: τα τρία ποιήματα που διαβάσαμε σήμερα στην τάξη (Βιβλίο μαθητή, σελίδες 17-18)
- Γράφουμε ένα ποίημα -ή περισσότερα- με ομοικαταληξία με θέμα τον κόσμο των παιδιών (φροντίζουμε να έχουν εικόνες σαν τη "βαρκάδα στη μεγάλη φεγγαράδα)
Φυσική
Κεφάλαιο: Θερμοκρασία - Θερμότητα: Δύο έννοιες διαφορετικές (Τετράδιο Εργασιών, σελίδες 74-75)
- Διαβάζουμε καλά το συμπέρασμα. Ένα μέρος της ενέργειας που ελευθερώνεται, όταν καίγεται το αέριο απορροφάται από το νερό. Έτσι, η θερμοκρασία του νερού ανεβαίνει.
Ιστορία
- Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/6rWXpzCk6FonBrF Στο φύλλο εργασίας φαίνεται η εξέλιξη των συνόρων της βυζαντινής αυτοκρατορίας τα χρόνια που αυτοκράτορας είναι ο Ιουστινιανός. Το ίδιο μπορούμε να το δούμε -μαζί με πρόσθετες πληροφορίες- και εδώ: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9311 . Μία εικόνα των έργων που έκανε ο Ιουστινιανός μπορούμε να βρούμε εδώ: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9133 Δείτε τον χάρτη των κτισμάτων και των οικοδομημάτων. Ανάμεσα σε αυτά θα βρείτε και την ίδρυση της πόλης μας.
Κοινωνική Αγωγή
- Βιβλίο μαθητή: Συμπληρώνουμε στη σελίδα 18 τα "συννεφάκια" με τις ομάδες στις οποίες ανήκουμε από τα 2 έως τα 17 έτη μας.



