Τετάρτη 15 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/PjgW7MJFy43mbCE Οι ασκήσεις είναι απαιτητικές. Πρέπει να τις κάνουμε σιγά-σιγά και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε: α) πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το αντικείμενο και το κατηγορούμενο, β) πότε βάζουμε κόμμα ανάμεσα σε προτάσεις
Μαθηματικά
- Τετράδιο: Άσκηση: Κάνουμε τις παρακάτω πράξεις.

Οι ασκήσεις έχουν δύο έξτρα βήματα σε σχέση με τις χθεσινές: στην αρχή πρέπει να μετατρέψουμε τους μεικτούς αριθμούς σε κλάσματα και στο τέλος πρέπει να μετατρέψουμε τα κλάσματα σε μεικτούς αριθμούς. Το τελευταίο μπορούμε να θυμηθούμε πώς γίνεται εδώ:

Επίσης, μπορούμε να δούμε πώς γίνεται η πρόσθεση (και η αφαίρεση) μεικτών αριθμών εδώ:
2. Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1 και 2 και πρόβλημα 2 στις σελίδες 49-50.
Φυσική
- Κεφάλαιο: Το θερμόμετρο
Στο κεφάλαιο αυτό είδαμε πώς έφτιαξε ο Κέλσιος το πρώτο θερμόμετρο. Επίσης, πώς εργάστηκε για να ορίσει τους 0 και τους 100 βαθμούς και όλες τις άλλες θερμοκρασίες ανάμεσά τους.
Παρακάτω μπορούμε να δούμε το συμπέρασμα:

Όσοι δεν προλάβαμε να το γράψουμε το μεταφέρουμε από εδώ.
Γεωγραφία
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω, οπότε έχουμε το ίδιο μάθημα (κεφ. 6. Η μορφή και το σχήμα της Ελλάδας). Επίσης, πρέπει να διαβάσουμε μία φορά το επόμενο κεφάλαιο (7. Η θέση της Ελλάδας)
Τρίτη 14 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: Μουσικά όργανα (Βιβλίο μαθητή, σελ. 12-13)
- Ερωτήσεις κατανόησης και λεξιλογίου: https://files.e-me.edu.gr/s/PWX85eiZNLo9Nte
- Ασκήσεις 3 και 4 στη σελίδα 16 του βιβλίου. Η άσκηση 3 είναι αρκετά δύσκολη. Πρέπει να βρούμε σε ποιες περιπτώσεις οι δευτερεύουσες προτάσεις (κυρίως αυτές που ξεκινούν με "να" ή "ότι") έχουν θέση Υποκειμένου, Αντικειμένου ή Κατηγορουμένου. Στην περίπτωση αυτή δε βάζουμε κόμμα. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις (αν είναι αιτιολογικές, χρονικές, τελικές, αποτελεσματικές) τις χωρίζουμε από τις κύριες με κόμμα.
- Η μέρα ήταν αφιερωμένη στη μουσική. Είδαμε τραγούδια που παίζονται σε "ποτηρόφωνο" και μάθαμε τους OK GO, που φτιάχνουν μουσική με απλά υλικά. Τα βίντεό τους μπορείτε να τα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης.
Μαθηματικά
- Τετράδιο: Άσκηση
Κάνουμε τις πράξεις:

Ιστορία
- Ανάγνωση (1 φορά, για να ξέρουμε τι λέει): 16. Το βυζαντινό κράτος μεγαλώνει και φτάνει στα παλιά σύνορα της αυτοκρατορίας
Θα δούμε πόσα κατάφεραν οι δύο φοβεροί στρατηγοί του Ιουστινιανού, ο Βελισσάριος και ο Ναρσής.
Εμείς και η μουσική
Πώς είναι και πώς λειτουργεί η αρμόνικα γυαλιού του Βενιαμίν Φραγκλίνου:
Συναυλία με αρμόνια γυαλιού:
Το "Fur Elise" του Beethoven με ποτηρόφωνο
Και οι OK Go:
- Το πρώτο τους τραγούδι: https://youtu.be/dTAAsCNK7RA
- Σε μηδενική βαρύτητα: https://youtu.be/LWGJA9i18Co
- Μουσική με εκτυπωτές: https://youtu.be/LgmxMuW6Fsc
- Στην έρημο: https://youtu.be/MejbOFk7H6c
- Στο δάσος: https://youtu.be/UJKythlXAIY
Δευτέρα 13 Ιανουαρίου
Γλώσσα
Γράψαμε διαγώνισμα, οπότε δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 5 στη σελίδα 48. Επίσης, θα πρέπει να δούμε την άσκηση 4 που δεν την ολοκληρώσαμε στην τάξη (πού θα τοποθετήσουμε στην αριθμογραμμή το 1\frac{3}{4} και τα \frac{4}{10} ). Στην άσκηση 5 πρέπει να σκεφτούμε ποιος αριθμός βρίσκεται ανάμεσα στο \frac{1}{5} και τα \frac{2}{5}. Επίσης, ποιο βρίσκεται ανάμεσα στο \frac{1}{3} και το \frac{1}{4}
Φυσική
Μαθαίνουμε τα μέρη του θερμομέτρου. Επίσης, βλέπουμε πάλι το πείραμα που είδαμε στην τάξη και μαθαίνουμε σε ποια θερμοκρασία λιώνει ο πάγος.
Μπορούμε να δούμε και ένα πείραμα για τη θερμοκρασία στην οποία βράζει το νερό:
Αυτές τις δύο θερμοκρασίες μέτρησε ο Κέλσιος και έφτιαξε το πρώτο θερμόμετρο. Στο επόμενο μάθημα θα δούμε πώς ακριβώς το έφτιαξε.
Γλώσσα – 6η ενότητα – Επανάληψη – Δευτερεύουσες προτάσεις (χρονικές, αιτιολογικές, τελικές, αποτελεσματικές)
Όπως λέει το όνομά τους,
- οι χρονικές προτάσεις δηλώνουν χρόνο
- οι αιτιολογικές προτάσεις δηλώνουν αιτία
- οι τελικές προτάσεις δηλώνουν σκοπό ("τέλος" έλεγαν τον σκοπό παλιά)
- οι αποτελεσματικές προτάσεις δηλώνουν αποτέλεσμα.
Εισάγονται -δηλαδή ξεκινούν- με τους αντίστοιχους συνδέσμους που μπορούμε να τους δούμε εδώ:

Οι χρονικές με τους συνδέσμους: όταν, όποτε, μόλις, πριν, αφού, μετά που, ώσπου, μέχρι που, μέχρι να, ενώ, καθώς, όσο
Οι αιτιολογικές με τους συνδέσμους: γιατί, διότι, επειδή, αφού, μια και, μια που
Οι τελικές προτάσεις εισάγονται με το "για να" ή το "να" (όταν αυτό σημαίνει "για να").
Οι αποτελεσματικές με τους συνδέσμους: που, ώστε
Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84795218
Γλώσσα – 6η ενότητα – Επανάληψη – Προσωπικές αντωνυμίες
Όπως λέει το όνομά τους (αντωνυμίες), τις χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα. Επίσης, όπως λέει το όνομά τους δηλώνουν το πρόσωπο που μιλά (εγώ - εσύ - αυτός/η/ο, εμείς - εσείς - αυτοί/ες/α). Έχουν δυνατούς και αδύνατους τύπους και κλίνονται. Τις κλίναμε στο τετράδιο της Γλώσσας (το οποίο δυστυχώς ξέχασα να σας το δώσω χθες και έχει μείνει στο σχολείο), αλλά μπορούμε να τις δούμε και στο βιβλίο της Γραμματικής: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C8a.html
Η (μικρή) δυσκολία είναι με τους αδύνατους τύπους που μοιάζουν με άρθρα. Όμως, είπαμε δύο "κόλπα" που θα πρέπει να χρησιμοποιούμε για να τις εντοπίζουμε:
α. Είναι μπροστά ή πίσω από ρήμα (τον είδα, του είπα, άκου τον)
β. Μπορούμε να τις αντικαταστήσουμε από τον δυνατό τύπο (τον είδα = είδα αυτόν, του είπα = είπα αυτού / σε αυτόν, άκου τον = άκου αυτόν)
Αντιθέτως, τα άρθρα είναι μπροστά από ουσιαστικά ή επίθετα (το παιδί, τον Αντώνη, του βουνού)
Επίσης, δεν πρέπει να τις μπερδεύουμε με τις κτητικές αντωνυμίες που δηλώνουν κτήση, ιδιοκτησία και σημαίνουν κάτι "δικό μου" (το ποδήλατό μου, η αυλή μας, η μητέρα του).
Δείτε, π.χ. την πρόταση.
Χθες μας έκλεψαν το αυτοκίνητό μας.
Στην παραπάνω φράση έχουμε:
μας: προσωπική αντωνυμία (είναι μπροστά από το ρήμα, σημαίνει "εμάς")
το: άρθρο (μπροστά από ουσιαστικό)
μας: κτητική αντωνυμία (σημαίνει "το δικό μας αυτοκίνητο)
Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84792279
2ο παιχνίδι: https://wordwall.net/resource/84792595
Γλώσσα – 6η ενότητα – Επανάληψη – Ευθύς και Πλάγιος Λόγος
Ευθύς λόγος
Στον ευθύ λόγο ακούμε τα λόγια κάποιου, όπως ακριβώς τα λέει. Γράφουμε τα λόγια κάποιου με δύο τρόπους. Στο παρακάτω κείμενο μπορούμε να δούμε και τους δύο:
Ο δάσκαλος εξηγεί:
— Τους βλέπετε; Όλοι σχεδόν φοράνε καπέλο. Είναι γιατί κουρεύτηκαν με την ψιλή.
— Τιιι;
— Μάλιστα, καλά το ακούσατε. Δεν έμεινε τίποτα, γενική αποτρίχωση, θα 'λεγα, για να μην πω αποψίλωση. Για να πάρετε μια ιδέα, δεν έχετε παρά να προσέξετε αυτά τα μικρά, τα ξεσκούφωτα. Να, για παράδειγμα, ο Θεμιστοκλής με το Σταυρονικήτα. Έχετε ξαναδεί τα κεφάλια τους έτσι γυμνά;
Η κυρία Διονυσία είχε μείνει άφωνη. Ψέλλισε κάτι τέτοιο: «Όλοι... Τι σημαίνει αυτό; Δεν καταλαβαίνω...».
— Μα ποιος τους είπε να κουρευτούν;
— Κανείς. Κουρεύτηκαν με τη θέλησή τους, είπε ο δάσκαλος.
— Γιατί, καλέ;
— Γιατί σήμερα ξαναγυρίζει ο Φάνης σχολείο.
— Και τι σχέση έχει αυτό;
— Για συμπαράσταση στον φίλο τους που επιστρέφει χωρίς μαλλιά, κυρία Διονυσία.
Τους βλέπετε τους δύο τρόπους; Μπορούμε να γράψουμε τον ευθύ λόγο με παύλες στην αρχή, εκεί που ξεκινά κάποιος να μιλά ή με εισαγωγικά μέσα σε μία παράγραφο. Ψέλλισε κάτι τέτοιο: "Όλοι... Τι σημαίνει αυτό; Δεν καταλαβαίνω..."
Βλέπετε; Με τα εισαγωγικά μπορούμε να βάλουμε τον ευθύ λόγο μέσα σε μία παράγραφο που γράφουμε χωρίς να χρειάζεται κάθε φορά να αλλάζουμε σειρά εκεί που αλλάζει ο ομιλητής. Επίσης, προσέξτε πώς προσθέτουμε τον ομιλητή, αν χρειαστεί:
— Κανείς. Κουρεύτηκαν με τη θέλησή τους, είπε ο δάσκαλος.
Πλάγιος λόγος
Στον πλάγιο λόγο μεταφέρουμε τα λόγια κάποιου σε κάποιον άλλον. Για να το κάνουμε αυτό: α) γράφουμε ποιος μιλάει, β) χρησιμοποιούμε ρήματα όπως "είπε", "ρώτησε", "απάντησε", "ζήτησε", "παρακάλεσε" κτλ., γ) χρησιμοποιούμε συνδέσμους ("αν", "να", "ότι", "πως" ή ό,τι άλλο χρειάζεται.
Δείτε πώς μεταφέρουμε το "κόκκινο" απόσπασμα στον πλάγιο λόγο:
Η κυρία Διονυσία ρώτησε ποιος είπε στα παιδιά να κουρευτούν και ο δάσκαλος απάντησε ότι κανείς δεν τους το είπε, αλλά κουρεύτηκαν με τη θέλησή τους. Η κυρία Διονυσία ρώτησε γιατί κουρεύτηκαν και ο δάσκαλος απάντησε επειδή εκείνη την ημέρα ξαναγύριζε ο Φάνης. Η κυρία Διονυσία ρώτησε πάλι τι σχέση είχε αυτό και ο δάσκαλος της είπε πως το έκαναν για συμπαράσταση στον φίλο τους που επέστρεφε χωρίς μαλλιά.
Είδατε τις αλλαγές; Γράψαμε ποιος μιλά κάθε φορά (η κυρία Διονυσία, ο δάσκαλος), βάλαμε ρήματα "λόγου" (ρώτησε, απάντησε, είπε), προσθέσαμε συνδέσμους (ότι, πως), κάναμε όποιες άλλες αλλαγές χρειάστηκε (αλλάξαμε τον χρόνο των ρημάτων, κάναμε το "σήμερα" --> "εκείνη την ημέρα" και άλλες αλλαγές.
Βέβαια, επειδή ευθύ και πλάγιο λόγο χρησιμοποιούμε συνέχεια στην καθημερινή μας ομιλία, μπορούμε να βασιστούμε στην εμπειρία μας, για να κάνουμε αυτές τις αλλαγές.
Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84791456
Παρασκευή 10 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τη Δευτέρα θα γράψουμε διαγώνισμα στην ενότητα 6. Τα γραμματικά φαινόμενα στα οποία θα εξεταστούμε είναι:
- Ευθύς και Πλάγιος Λόγος. Πρέπει να μπορούμε να μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και το αντίστροφο. Πληροφορίες θα βρούμε στο βιβλίο της Γραμματικής ή εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_D16e.html
- Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84791456
- 2ο παιχνίδι: https://wordwall.net/resource/84792595
- Προσωπικές αντωνυμίες. Πρέπει να μπορούμε να τις βρούμε και να τις ξεχωρίζουμε από τα οριστικά άρθρα. Πληροφορίες θα βρούμε στο βιβλίο της Γραμματικής ή εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C8a.html
- Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84792279
- Χρονικές, αιτιολογικές, τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις. Πρέπει να μπορούμε να τις βρίσκουμε και να τις αναγνωρίζουμε. Πληροφορίες θα βρούμε στο βιβλίο της Γραμματικής και εδώ μπορούμε να βρούμε τους συνδέσμους με τους οποίους εισάγονται (ξεκινούν) οι χρονικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C14a2.html Οι τελικές εισάγονται με το "για να" και το "να", όταν στη θέση του μπορούμε να βάλουμε το "για να", όπως θα δούμε εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_D16d10.html
- Εξάσκηση: https://wordwall.net/resource/84795218
- Το λεξιλόγιο της ενότητας: επικοινωνία, επιστολή, αλληλογραφία, εσωτερικό, εξωτερικό, φιλάργυρος, φιλαναγνώστης, πρόσκληση, εκδήλωση - εκδηλώσεις, ημερίδα, διοργανώνω, συνεργασία, υποστήριξη
- Ευθύς και Πλάγιος Λόγος. Πρέπει να μπορούμε να μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και το αντίστροφο. Πληροφορίες θα βρούμε στο βιβλίο της Γραμματικής ή εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_D16e.html
Μαθηματικά
Σήμερα είδαμε πώς μπορούμε να μετατρέψουμε δύο ετερώνυμα κλάσματα σε ομώνυμα, για να τα συγκρίνουμε. Είπαμε ότι πρώτα βρίσκουμε το Ε.Κ.Π. των παρονομαστών. Μπορούμε να δούμε πώς γίνεται αυτό στο παρακάτω βίντεο:
Στη συνέχεια διαιρούμε το ΕΚΠ με τους δύο παρονομαστές. Τέλος, πολλαπλασιάζουμε τον αριθμητή και τον παρονομαστή των κλασμάτων μας με τους αριθμούς που προέκυψαν από τις διαιρέσεις.
Ασκήσεις
- Τετράδιο Μαθηματικών - Άσκηση: Συγκρίνουμε τα κλάσματα:
2/5 7/15
3/8 10/12
7/12 10/16
5/9 3/5 - Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2, 3, 4, 6 και πρόβλημα 1 (σελίδες 47-48)
Θρησκευτικά
Ανάγνωση: Οι ψευδοπροφήτες, Η απάτη της αστρολογίας (Βιβλίο μαθητή, σελίδες 17-18)
Πέμπτη 9 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ. Έχουμε τη 2η σελίδα με την επανάληψη στις δευτερεύουσες προτάσεις (χρονικές, αιτιολογικές, τελικές, αποτελεσματικές). Ολοκληρώνουμε με τις συγκεκριμένες ασκήσεις και τη Δευτέρα θα γράψουμε διαγώνισμα στην 6η ενότητα. Τις λέξεις του Λεξιλογίου έχουμε να μάθουμε την Ορθογραφία τους και να γράψουμε προτάσεις με αυτές.
Ιστορία
- Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ. Πρέπει να δούμε πάλι τις πληροφορίες και να διαβάσουμε το κείμενο στο τέλος.
- Ερωτήσεις
- Πότε ξεκίνησε το χτίσιμο της Αγίας Σοφίας και πότε εγκαινιάστηκε;
- Ποιοι αρχιτέκτονες τη σχεδίασαν;
- Ποιους δύο αρχιτεκτονικούς ρυθμούς συνδύασαν και ποιον ρυθμό δημιούργησαν;
- Ψάχνουμε στην πόλη μας έναν ναό που ο ρυθμός του να είναι Βασιλική με τρούλο. Αν δε θυμόμαστε τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ρυθμού, διαβάζουμε τη φωτοτυπία και το βιβλίο.
- Ψηφιακή περιήγηση στην Αγία Σοφία: https://www.360tr.com/hagia-sophia-upper-floor-1-panorama-virtual-tour_89ef68d7b5_en.html
- Βλέπουμε μερικές από τις φωτογραφίες της Αγίας Σοφίας που μας έφερε ο Βασίλης που την επισκέφθηκε πρόσφατα.


Φυσική
Γράψαμε διαγώνισμα και δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Κοινωνική Αγωγή
Τα παιδιά που έλειπαν θα πρέπει να διαβάσουν τις σελίδες 16 και 17 του βιβλίου. Οι συγκεκριμένες σελίδες αναφέρονται στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μίας Ουκρανίδας πολίτη, η οποία ζει στην Ελλάδα (της κ. Νάντιας), ενός Έλληνα πολίτη και δύο παιδιών που ζουν στη χώρα μας.
Τετάρτη 8 Ιανουαρίου
Σήμερα ξεκινήσαμε την επανάληψη στη Γλώσσα και τη Φυσική για τα διαγωνίσματα που θα γράψουμε. Στη Φυσική θα γράψουμε αύριο διαγώνισμα στο Πεπτικό σύστημα. Μπορούμε να βρούμε τις ερωτήσεις στο Φύλλο εργασίας που κάναμε πριν τα Χριστούγεννα.
Γλώσσα
- Φύλλο εργασίας - Επανάληψη στην 6η ενότητα: μπορούμε να το βρούμε εδώ. Για αύριο έχουμε μόνο την 1η σελίδα (ευθύς-πλάγιος λόγος και προσωπικές αντωνυμίες)
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 1 στη σελίδα 47.
Φυσική
Φυλλάδιο επανάληψης στο "Πεπτικό σύστημα": μπορούμε να το βρούμε εδώ. Το είχαμε κάνει πριν τα Χριστούγεννα. Το χρησιμοποιούμε μαζί με όσα είδαμε σήμερα στην τάξη, για να προετοιμαστούμε για το διαγώνισμα. Τα έχουμε όλα εκτός από την Πυραμίδα Δραστηριοτήτων. Βλέπουμε και το παρακάτω πείραμα στο οποίο είδαμε πώς διασπώνται τα λίπη.
Παίζουμε και το παιχνίδι πουη παίξαμε στην τάξη όσες φορές θέλουμε, για να μάθουμε να βρίσκουμε τα όργανα του πεπτικού συστήματος: https://wordwall.net/resource/84625528
Γεωγραφία
- Βιβλίο μαθητή: "Η μορφή και το σχήμα της Ελλάδας" (σελίδες 26-28).
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2 και 3 στη σελίδα 11.
Ευτυχισμένο το 2025
Αγαπητοί μου μαθητές, σήμερα είναι η δεύτερη μέρα του 2025!
Σας στέλνω τις καλύτερες ευχές μου για μία τέλεια χρονιά με υγεία, ευτυχία και πολλές επιτυχίες για εσάς και τους δικούς σας. Δείτε πώς γιόρτασαν την Πρωτοχρονιά σε όλο τον κόσμο:


