English

Πέμπτη 6 Μαρτίου

Γλώσσα

  • Βιβλίο μαθητή:
    • Άσκηση 3, σελ. 63: χωρίζουμε το κείμενο "Πέτρινοι γίγαντες" σε παραγράφους
    • Άσκηση 2, σελ. 66
  • Τετράδιο εργασιών:
    • Ανάγνωση: το κείμενο στη σελίδα 7
    • Ασκήσεις 1 και 2 στη σελ. 8.
  • Φύλλο εργασίας (επανάληψη στα επιρρήματα): https://files.e-me.edu.gr/s/tyopAxkWEYSQoge

Ιστορία

  • Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 7, σελ. 30

Φυσική

  • Κεφάλαιο: Στατικός ηλεκτρισμός
  • Βλέπουμε το πείραμα:

Όποια παιδιά θέλουν μπορούν να ψάξουν και να κάνουν πειράματα στατικού ηλεκτρισμού. Κάντε και μία προσπάθεια να τα εξηγήσετε με όσα είπαμε στην τάξη.

 

Τετάρτη 5 Μαρτίου

Γλώσσα

  • Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/gC5Ksmo6z7wTwTb
    Στην άσκηση 5 έχουμε να γράψουμε ένα ποίημα για την Ατλαντίδα! Μπορούμε να το κάνουμε ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα: 

    1. Ακούμε το τραγούδι
    2. Διαβάζουμε το ποίημα από το φυλλάδιο
    3. Παρατηρούμε στο ποίημα: 
      1. Την ομοιοκαταληξία μεταξύ των στίχων
      2. Τις συλλαβές που έχει κάθε στίχος (8)
      3. Τις λέξεις που έχει
    4. Γράφουμε το δικό μας ποίημα. Σε αυτό: βάζουμε ιδιαίτερες λέξεις, προσπαθούμε κάθε στίχος να έχει 8 συλλαβές, φροντίζουμε οι στίχοι να έχουν ομοιοκαταληξία. 
    5. Κάποια ποιήματα θα τα μελοποιήσουμε (θα τους βάλουμε μουσική) μέσω ΑΙ και θα τα βάλουμε στην εφημερίδα μας!

Μαθηματικά

  • Τετράδιο εργασιών: προβλήματα 1 και 2 στις σελίδες 65-66.

Γεωγραφία

  • Κεφάλαιο: Η ζωή στα νησιά
  • Ερωτήσεις
    1. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών τον χειμώνα;
    2. Τι είναι η άγονη γραμμή;
    3. Τι δουλειές κάνουν οι κάτοικοι των νησιών;
    4. Ποια είναι η κύρια πηγή εσόδων των νησιωτών;
    5. Ποιου νησιού οι κάτοικοι είναι γνωστοί σφουγγαράδες;
  • Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1 και 2 στη σελίδα 16, ασκήσεις 1 και 3 στη σελίδα 17. Όποιο παιδί δεν μπορεί να εκτυπώσει τη φωτογραφία για την άσκηση 3 μπορεί να μου τη στείλει στο email μου (geomihailidis@gmail.com) και θα την εκτυπώσω εγώ. Ανυπομονώ να δω ωραίες φωτογραφίες της πόλης μας!

Φυσική

Γράψαμε διαγώνισμα, οπότε δεν προχωρήσαμε παρακάτω.

Φυσική – Θερμότητα – Επανάληψη

Ερωτήσεις

1. Το θερμόμετρο

α, β. Περιγράφουμε το πείραμα που βλέπουμε στην εικόνα. Τι συμπεραίνουμε από αυτό;  

Πρόκειται για το γνωστό πείραμα. Πρέπει να μπορούμε να το περιγράφουμε και να πούμε τι παρατηρούμε όταν βάλουμε τα χέρια μας στο χλιαρό νερό. Επίσης, το συμπέρασμα που προκύπτει:

Η εκτίμηση της θερμοκρασίας με την αίσθηση της αφής δεν είναι ακριβής.  

γ. Γράφουμε ποια είναι τα μέρη του θερμομέτρου. Τι θερμόμετρο έχουμε στην πρώτη εικόνα και τι στη δεύτερη εικόνα; 

Φυσικά στην πρώτη εικόνα έχουμε θερμόμετρο υδραργύρου και στη δεύτερη θερμόμετρο οινοπνεύματος. Τα μέρη του θερμομέτρου είναι ίδια:

  1. μικρό δοχείο με υγρό
  2. λεπτό σωληνάκι
  3. κλίμακα

δ. Πώς εργάστηκε ο Celsius για να φτιάξει το πρώτο θερμόμετρο; 

Ο Κέλσιος τοποθέτησε ένα θερμόμετρο σε ένα δοχείο με καθαρό νερό και παγάκια. Στο σημείο που ήταν η στάθμη του υγρού στο θερμόμετρο σημείωσε τον αριθμό 0. Στη συνέχεια τοποθέτησε το θερμόμετρο σε ένα δοχείο με νερό που έβραζε και σημείωσε τον αριθμό 100. Μετά χώρισε το διάστημα αυτό από το μηδέν έως το 100, σε 100 ίσα μέρη και ονόμασε κάθε μέρος ένα βαθμό (1, 2, 3 κτλ.).

Στις εικόνες μπορούμε να δούμε πώς ακριβώς ήταν το πρώτο θερμόμετρο που έφτιαξε ο Κέλσιος:

ε. Πώς λειτουργούν τα ιατρικά θερμόμετρα;

Στα θερμόμετρα που χρησιμοποιούμε για τη μέτρηση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, η στάθμη στο λεπτό σωληνάκι ανεβαίνει ή κατεβαίνει ανάλογα με τη θερμοκρασία. Στο ιατρικό θερμόμετρο η στάθμη του υδραργύρου ανεβαίνει, αλλά, για να κατέβει, πρέπει να «τινάξουμε» το θερμόμετρο. Αν δε συνέβαινε αυτό, δε θα μπορούσαμε να μετρήσουμε τη θερμοκρασία μας με ακρίβεια, αφού η στάθμη του υγρού θα έπεφτε, μόλις απομακρύναμε το θερμόμετρο από το σώμα μας.

2. Θερμοκρασία - Θερμότητα

στ. Τι συμβαίνει στον μικρόκοσμο, όταν ένα σώμα θερμαίνεται; Ποιας ενέργειας έχουμε ροή και πώς μετράμε τη ροή αυτή;

Όπως όλες οι αλλαγές γύρω μας, έτσι και η αλλαγή της θερμοκρασίας οφείλεται στην ενέργεια. Μία από τις μορφές ενέργειας είναι η θερμική ενέργεια. Θερμική ενέργεια ονομάζουμε την κινητική ενέργεια των μορίων λόγω των συνεχών και τυχαίων κινήσεών τους. Τη θερμική ενέργεια την αντιλαμβανόμαστε από τη θερμοκρασία του σώματος. Όσο περισσότερη θερμική ενέργεια έχει ένα σώμα, τόσο μεγαλύτερη είναι και η θερμοκρασία του.

Άρα, όταν ένα σώμα θερμαίνεται στον μικρόκοσμο αυξάνεται η κινητική ενέργεια των μορίων, τα οποία κινούνται με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας του. 

ζ. Αν ανοίξουμε ένα παράθυρο τον χειμώνα, οι μεγάλοι μας λένε να το κλείσουμε “γιατί μπαίνει μέσα το κρύο”. Είναι σωστή αυτή η έκφραση;

Εύκολη ερώτηση! Η έκφραση είναι λάθος, επειδή... (σκεφτείτε το)

3. Τήξη και πήξη

η. Τι είναι η τήξη και τι η πήξη; Χρησιμοποιούμε τις έννοιες αυτές για να εξηγήσουμε πώς φτιάχνονται μεταλλικά και γυάλινα σκεύη. 

Μία από τις μεθόδους με την οποία επεξεργαζόμαστε και δίνουμε μορφή στα μέταλλα είναι η χύτευση. Η χύτευση γίνεται σε ειδικές εγκαταστάσεις, στα χυτήρια. Εκεί οι τεχνίτες κατασκευάζουν αρχικά ένα καλούπι από ένα υλικό, που είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό στις υψηλές θερμοκρασίες. Στη συνέχεια, θερμαίνουν το μέταλλο, μέχρι να γίνει υγρό και το χύνουν στο καλούπι, από το οποίο το αφαιρούν,
όταν γίνει πάλι στερεό.

Η πρώτη ύλη κάθε γυάλινου αντικείμενου είναι ένα μίγμα με βασικότερο συστατικό την άμμο. Το μίγμα αυτό θερμαίνεται σε ειδικούς κλιβάνους και λιώνει σε πολύ υψηλή θερμοκρασία. Οι υαλουργοί που δουλεύουν με παραδοσιακό τρόπο παίρνουν, με τη βοήθεια ενός σωλήνα, ορισμένη ποσότητα από το λιωμένο μίγμα και φυσώντας μέσα από το σωλήνα δίνουν στο γυαλί το σχήμα που επιθυμούν. Στη συνέχεια, αφήνουν το γυαλί να κρυώσει, οπότε αυτό γίνεται στερεό

θ. Τι συμβαίνει στα μόρια των στερεών, των υγρών και των αέριων σωμάτων; (Βιβλίο μαθητή, σελ. 48). 

  • Πηγαίνουμε στη σελίδα: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter-basics/latest/states-of-matter-basics_en.html
  • Επιλέγουμε “States” (φυσική κατάσταση) και στη συνέχεια “Water” (νερό). Πατάμε διαδοχικά “Solid” (στερεό), “Liquid” (υγρό), “Gas” (αέριο) και παρατηρούμε τη “συμπεριφορά” των μορίων. 
  • Τι συμβαίνει λοιπόν στον μικρόκοσμο; Έχουμε δει ότι όταν ένα σώμα θερμαίνεται οι ταχύτητες των μορίων του μεγαλώνουν. Η θερμοκρασία αυξάνεται και τα μόρια απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τις μόνιμες θέσεις τους. Σε κάποια χαρακτηριστική θερμοκρασία, τα μόρια εγκαταλείπουν τις θέσεις αυτές και αρχίζουν να μετακινούνται και να αλλάζουν θέσεις, έτσι όμως ώστε η μεταξύ τους απόσταση να μην αλλάζει, χωρίς δηλαδή να πλησιάζουν ή να απομακρύνονται το ένα από το άλλο. Το σώμα έχει γίνει υγρό. Αυτή τη διαδικασία ονομάζουμε τήξη του στερεού σώματος. Όση ώρα διαρκεί η τήξη, η θερμοκρασία δε μεταβάλλεται. Η αντίστροφη διαδικασία, η μετατροπή δηλαδή ενός υγρού σώματος σε στερεό, ονομάζεται πήξη.
4. Εξάτμιση και συμπύκνωση - Βρασμός

ι. Τι είναι η εξάτμιση και τι η συμπύκνωση (ή υγροποίηση); (Τετράδιο Εργασιών, σελ. 82 και 83) 

Όταν ένα υγρό σώμα παίρνει θερμότητα, ένα μέρος στην επιφάνειά του αλλάζει φυσική κατάσταση και γίνεται αέριο. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται εξάτμιση.

Όταν ένα αέριο σώμα δίνει θερμότητα, ένα μέρος στην επιφάνειά του αλλάζει φυσική κατάσταση και γίνεται υγρό. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται συμπύκνωση ή υγροποίηση.

ια. Με ποια διαδικασία μετατρέπεται το θαλασσινό νερό σε αλάτι στις αλυκές; (Βιβλίο μαθητή, σελ. 50)

Από πού παίρνουμε όμως το αλάτι; Στη χώρα μας και σε άλλες μεσογειακές χώρες παίρνουμε αλάτι από το νερό της θάλασσας. Κοντά στην ακρογιαλιά κατασκευάζονται δεξαμενές με πολύ μικρό βάθος και μεγάλη επιφάνεια, που ονομάζονται αλυκές. Γεμίζουμε τις αλυκές με θαλασσινό νερό και αφήνουμε το νερό να εξατμιστεί στον ήλιο, για να μαζέψουμε το αλάτι.

Στις 3 εικόνες παρακάτω μπορείτε να δείτε τα βήματα με τα οποία παίρνουμε αλάτι από το θαλασσινό νερό:

ιβ. Χρησιμοποιώντας τους παραπάνω όρους εξηγούμε: α) πώς στεγνώνουν τα ρούχα, όταν τα απλώνουμε, β) πώς στεγνώνουν τα μαλλιά μας με το σεσουάρ, γ) γιατί θολώνουν τα τζάμια τον χειμώνα;

Εύκολα! Ίσως, το πιο δύσκολο απ' όλα είναι το 3ο: γιατί θολώνουν τα τζάμια; Εδώ θα πρέπει να θυμηθούμε όσα έχουμε μάθει για τη συμπύκνωση (και το πείραμα που κάναμε στην τάξη): σε ένα ποτήρι με νερό και παγάκια που το κλείσαμε καλά από πάνω, παρατηρούμε ότι στα τοιχώματά του σχηματίζονται σταγόνες. Τι είναι, όμως, οι σταγόνες αυτές; Είναι αέρας, ο οποίος ψύχθηκε (λόγω της επαφής με το κρύο εσωτερικό του ποτηριού) και υγροποιήθηκε, συμπυκνώθηκε. Το ίδιο συμβαίνει στα τζάμια του σπιτιού μας τον χειμώνα, μόνο που τώρα ο θερμός αέρας είναι μέσα στο σπίτι μας και ψύχεται από το κρύο που υπάρχει έξω.

ιδ. Τι είναι ο βρασμός; Ποια είναι η θερμοκρασία βρασμού του νερού; 

Όταν θερμαίνουμε ένα υγρό σε κάποια θερμοκρασία αυτό αρχίζει να αλλάζει φυσική κατάσταση και από υγρό γίνεται αέριο. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται βρασμός. Όσο διαρκεί ο βρασμός, η θερμοκρασία μένει σταθερή. Η θερμοκρασία βρασμού του νερού είναι 100 βαθμοί Κελσίου.

ιε. Τι συμβαίνει στον μικρόκοσμο στη διάρκεια της εξάτμισης και του βρασμού; (Βιβλίο μαθητή, σελίδα 53) 

Με την προσφορά θερμότητας σε ένα υγρό σώμα και την αύξηση της θερμοκρασίας του, οι ταχύτητες των μορίων του μεγαλώνουν. Κάποια μόρια από την επιφάνεια του υγρού απομακρύνονται από τα άλλα και διαχέονται στο χώρο που περιβάλλει το υγρό, σε αέρια μορφή. Τη μετατροπή αυτή ονομάζουμε εξάτμιση. Η εξάτμιση γίνεται μόνο από την επιφάνεια του υγρού.
Όταν τα μόρια που απομακρύνονται από τα άλλα, δε διαχέονται μόνο από την επιφάνεια του υγρού αλλά από όλο τον όγκο του, το φαινόμενο ονομάζεται βρασμός. Το αντίστροφο φαινόμενο ονομάζεται υγροποίηση ή συμπύκνωση ενός αερίου.
Όπως βλέπουμε, στον μικρόκοσμο όλες οι αλλαγές σχετίζονται με την αύξηση της ταχύτητας των μορίων, όταν τα σώματα θερμαίνονται. Αν κρατήσουμε αυτό σαν γενικό σχήμα, μπορούμε να ερμηνεύσουμε και την τήξη και πήξη, και την εξάτμιση και συμπύκνωση και τον βρασμό. 
5. Διαστολή - Συστολή

ιστ. Τι συμβαίνει στα στερεά, τα υγρά και τα αέρια σώματα, όταν θερμαίνονται και τι όταν ψύχονται;  

Όλα τα σώματα, όταν θερμαίνονται, παίρνουν ενέργεια και διαστέλλονται. Όταν ψύχονται, δίνουν θερμότητα και συστέλλονται

ιζ. Χρησιμοποιούμε τους παραπάνω όρους, για να εξηγήσουμε: α) γιατί δεν περνά το κέρμα από τα καρφιά, όταν το θερμάνουμε, β) γιατί τα καλώδια της ΔΕΗ είναι τεντωμένα τον χειμώνα και χαλαρά το καλοκαίρι, γ) γιατί συνέβη το ατύχημα με τις γραμμές του σιδηροδρόμου (Τετράδιο εργασιών, σελ. 88), ε) πώς λειτουργεί το σύστημα πυρόσβεσης στα ξενοδοχεία (Τετ. Εργασιών, σελ. 90), στ) γιατί το καλοκαίρι δε γεμίζουμε τα βυτία μέχρι πάνω, ζ) γιατί φουσκώνει το μπαλόνι στο πείραμα στη σελ. 91 του Τετ. Εργασιών, η) γιατί κουνιέται το κέρμα πάνω στο μπουκάλι που έχουμε βάλει στην κατάψυξη, όταν το θερμάνουμε, θ) γιατί το τσαλακωμένο μπαλάκι του πινγκ πονγκ ξαναπαίρνει το αρχικό του σχήμα, όταν το θερμάνουμε.

Όλα μπορούμε να τα εξηγήσουμε, αλλά θα πρέπει να το κάνουμε χρησιμοποιώντας τους παρακάτω όρους: παίρνουν/δίνουν θερμότητα, διαστέλλονται/συστέλλονται.

Για να δούμε όμως τα πειράματα που έκαναν οι συμμαθητές μας:

 

Αξιοποιούμε όλες τις γνώσεις που έχουμε αποκτήσει, για να εξηγήσουμε τα παραπάνω φαινόμενα.

Τρίτη 4 Μαρτίου

Γλώσσα

  • Ανάγνωση: "Πέτρινοι γίγαντες"
  • Ορθογραφία: "Τα μνημεία ... των αγροτικών πληθυσμών της περιοχής"

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1, 2 και 3 στη σελίδα 65.

Ιστορία

  1. Διαβάζουμε το κεφάλαιο για τους Ρώσους (22Β).
  2. Βρίσκουμε στον χάρτη τη Σκανδιναβία και παρατηρούμε από πού προς τα πού μετακινήθηκαν οι Ρώσοι.

  1. Το 860 μ.Χ. οι Ρώσοι πολιόρκησαν αιφνιδιαστικά την Πόλη. Έχουμε την τύχη από εκείνη την εποχή να έχουμε το κήρυγμα του Πατριάρχη Φώτιου. Το διαβάζουμε, για να δούμε πώς περιγράφει την πολιορκία:

“Ενώ οι στρατοί μας πολεμούσαν στην Ανατολή, αντιμετωπίζοντας τις αραβικές εισβολές που έκαιγαν τις ακτές της Μικράς Ασίας, μια θύελλα από τον βορρά κατέκλυσε την Πόλη.

 

Λαός σκοτεινός και άγνωστος, λαός που κατοικεί κάπου μακριά από τη χώρα μας, βάρβαρος […] άγνωστος και αμείλικτος—οι Ρως—έπεσαν πάνω μας σαν ανεμοστρόβιλος. 

 

Τα πλοία τους πλημμύρισαν το Βόσπορο, τα σπαθιά τους λεηλάτησαν τα περίχωρα, και τα χέρια μας, κουρασμένα από τους μακρινούς πολέμους, τρέμουν αβοήθητα.

 

Ωστόσο, σε αυτήν την ώρα διπλής απειλής—Άραβες στις πύλες και βάρβαροι στα τείχη—το έλεος του Θεού έλαμψε μέσω της βοήθειας της Παναγίας. Ο εχθρός υποχώρησε μυστηριωδώς όπως ήρθε, αφήνοντάς μας να αναρωτηθούμε: Δεν ήταν η θεϊκή χάρη που μας έσωσε, ακόμα κι όταν η δύναμή μας ήταν διαιρεμένη;”

Αφού διαβάσουμε την παραπάνω πηγή βλέπουμε την εικόνα από ένα ρωσικό βιβλίο:

Δείτε πόσο παραστατικά απεικονίζεται όλη η ιστορία: ο βυζαντινός στρατός που λείπει σε εκστρατεία εναντίον των Αράβων, ο λαός που αντιστέκεται μέσα από τα τείχη, ο Πατριάρχης Φώτιος που ρίχνει ένα πέπλο στη θάλασσα (είναι το πέπλο της Παναγίας, το οποίο, σύμφωνα με έναν ρωσικό θρύλο, βούτηξε ο Πατριάρχης στη θάλασσα του Βοσπόρου παρακαλώντας την Παναγία να σώσει τους Βυζαντινούς) και την αποχώρηση του ρωσικού στόλου (πιθανώς από θύελλα που συνέβη μετά ή επειδή πληροφορήθηκαν ότι επιστρέφει ο στρατός του αυτοκράτορα).

 

 

 

 

 

 

  1. Βλέπουμε στον χάρτη τις περιοχές των Βουλγάρων που κράτησαν για τον εαυτό τους οι Ρώσοι μετά τους πολέμους Βουλγάρων - Βυζαντινών.

  1. Παρατηρούμε τον ναό της Αγίας Σοφίας που έφτιαξαν πιθανώς Βυζαντινοί αρχιτέκτονες για λογαριασμό του Τσάρου της Ρωσίας Βλαδίμηρου, όταν εκχριστιανίστηκε αυτός και ο ρωσικός λαός. Ο ναός, ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα, φτιάχτηκε πιθανώς το 1011 ή το 1037 και συνδυάζει στοιχεία της βυζαντινής και της ρωσικής αρχιτεκτονικής εκείνης της εποχής. Πατώντας στην εικόνα μπορούμε να περιηγηθούμε ψηφιακά στο εσωτερικό του ναού.

 

Πέμπτη 27 Φεβρουαριου

Φυσική και Επανάληψη στα Μαθηματικά (στα κλάσματα)

  1. Το φύλλο εργασίας της Φυσικής: https://files.e-me.edu.gr/s/BEmPcg82gSaRmE8
    Έχουμε να προετοιμάσουμε όλες τις ερωτήσεις για το διαγώνισμα που θα γράψουμε την Τετάρτη.
  2. Στα Μαθηματικά έχουμε ασκήσεις επανάληψης σε ό,τι μας δυσκόλεψε. Αν δυσκολευτούμε σε οποιαδήποτε άσκηση θα πρέπει:
    α) να δούμε το παράδειγμα. Εκεί βλέπουμε πώς μπορούμε να λύσουμε την άσκηση.

    β) Στη συνέχεια -αν δυσκολευόμαστε ακόμη- διαβάζουμε και τη θεωρία:

    Τα διαβάζουμε και τα ξαναδιαβάζουμε με προσοχή μέχρι να μπορέσουμε να λύσουμε τις ασκήσεις.
    γ) Προσπαθούμε και επιμένουμε! Δεν τα παρατάμε!
    ε) Αν πάλι δεν τα καταφέρουμε ζητάμε από τους γονείς μας να στείλουν email στον δάσκαλό μας (geomihailidis@gmail.com), για να μας στείλει αυτός βοήθεια για τις ασκήσεις

 

 

Υπενθύμιση: Βιβλιάρια υγείας

Αύριο φέρνουμε στο σχολείο όλοι τα Βιβλιάρια Υγείας μας.

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου

Αύριο (εμείς και η άλλη Ε') δεν έχουμε σχολείο, επειδή οι δάσκαλοι θα παρακολουθήσουμε επιμορφωτικό σεμινάριο που διοργανώνει η Διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ιωαννίνων.

Την Πέμπτη ερχόμαστε ντυμένοι αποκριάτικα. Θα κάνουμε κανονικά μάθημα τις 4 πρώτες ώρες και μετά θα γίνει γιορτή. Από βιβλία θα πρέπει να φέρουμε Γλώσσα, Φυσική και Ιστορία (όχι τα Μαθηματικά που είπαμε στην τάξη).

Γλώσσα

  • Διαβάζουμε τα λογοτεχνικά βιβλία που έχουμε ξεκινήσει.
  • Τετράδιο Γλώσσας: Γράφουμε προτάσεις με τις φράσεις: σε ανύποπτο χρόνο, το πλήρωμα του χρόνου, ο χρόνος είναι χρήμα, προ αμνημονεύτων χρόνων, χρόνια και ζαμάνια, παρ' τον στον γάμο σου να σου πει και του χρόνου, ο κλέφτης και ο ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται
  • Φύλλα εργασίας:
    1. Γραμματική (υποθετικές προτάσεις): https://files.e-me.edu.gr/s/X2Hwb48sbEpzbZP
    2. Λεξιλόγιο κεφαλαίου για την Ατλαντίδα: https://files.e-me.edu.gr/s/Rem7iZyLWE62Q8e

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών: Προβλήματα 1, 2 και 3 στις σελίδες 63 - 64. Το ερώτημα β από τη Διερεύνηση-Επέκταση στη σελίδα 64.

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: "Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους" (το υποκεφάλαιο για τους Βούλγαρους). Δίνουμε έμφαση στα αποσπάσματα που υπογραμμίσαμε:

Ερωτήσεις

1. Πώς βελτιώθηκαν οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Βούλγαρους, όταν αρχηγός τους ήταν ο Βόγορης;
2. Ποιος αυτοκράτορας αντιμετώπισε τον Σαμουήλ και πώς;

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου

Γλώσσα

  • Βιβλίο μαθητή: Διαβάζουμε τη θεωρία για τις υποθετικές προτάσεις και τις αιτιατικές και γενικές που δηλώνουν χρόνο (σελ. 57-58). Κάνουμε τις ασκήσεις 5 και 6. Στην 5 συμπληρώνουμε από το κείμενο τις αποδόσεις των υποθέσεων (τις κύριες προτάσεις που συνοδεύουν τις δευτερεύουσες υποθετικές). Στην 6 θυμόμαστε όσα έχουμε πει στην τάξη και όσα διαβάζουμε στον κανόνα που υπάρχει στο βιβλίο και ψάχνουμε μέσα στο κείμενο γενικές και αιτιατικές του χρόνου.
  • Τετράδιο Γραπτού Λόγου: ολοκληρώνουμε τις εκθέσεις που γράψαμε για το ταξίδι σε άλλον πλανήτη.

Μαθηματικά

Αν είστε άνετοι με τον υπολογισμό του Μέσου Όρου ξεκινήστε από αυτό το παιχνίδι: https://wordwall.net/resource/87349400

Ο Μέσος Όρος είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα έννοια. Μας βοηθά να συγκρίνουμε διαφορετικά δεδομένα (π.χ., την επίδοση δύο μαθητών στα μαθήματα ή την ευστοχία δύο διαφορετικών αθλητών στο μπάσκετ). Για να τον υπολογίσουμε:

α) προσθέτουμε όλους τους αριθμούς

β) τους διαιρούμε με το πλήθος τους

Παράδειγμα:

Οι βαθμοί δύο μαθητών είναι:

Περικλής Σοφία
Γλώσσα 10 10
Μαθηματικά 9 10
Φυσική 8 9
Ιστορία 9 8
Γεωγραφία 10 7
Θρησκευτικά 7 8
Κοινωνική Αγωγή 10 9
Αγγλικά 8 10
Γαλλικά 8 10
Γυμναστική 10 10

 

Ποιος από τους δύο είναι καλύτερος; 

Λύση

Για να μπορέσουμε να συγκρίνουμε την επίδοση των δύο παιδιών, θα πρέπει να βρούμε τον Μέσο Όρο της επίδοσης του κάθε παιδιού.

Περικλής: (4 x 10) + (2 x 9) + (3 x 8) + 7 = 40 + 18 + 24 + 7 = 88

Μέσος Όρος = 88 : 10 = 8,8

Σοφία: (5 x 10) + (2 x 9) + (2 x 8) + 7 = 50 + 18 + 16 + 7 = 91

Μέσος Όρος: 91 : 10 = 9,1

Άρα, η Σοφία έχει καλύτερη επίδοση από τον Περικλή, αφού ο Μέσος Όρος των βαθμών της είναι: 9,1 > 8,8

Δοκιμάστε τώρα ένα παιχνίδι υπολογισμού των Μέσων Όρων διαφορετικών αριθμών, για να γίνετε αστέρια στα Μαθηματικά: https://wordwall.net/resource/87349400

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου

Γλώσσα

  1. Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 5 στη σελίδα 11.
  2. Τετράδιο Γλώσσας: Κάνουμε γραμματική αναγνώριση των λέξεων: θεωρούνται, σήμερα, χάνει, αισιοδοξία, προς, μόλις, μακρινοί, έπαψαν, των θεών.

Φυσική

  • Φύλλο επανάληψης στην ενότητα της "Θερμότητας": https://files.e-me.edu.gr/s/BEmPcg82gSaRmE8 Βρίσκουμε τις απαντήσεις στις πρώτες 5 ερωτήσεις

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
  • Ερωτήσεις

 

Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου

Φυσική

Ξεκινάμε με το ζήτημα που μας απασχόλησε στην τάξη: τι χρώμα έχουν φλόγες διαφορετικής θερμοκρασίας; Και ποιο χρώμα έχει η φλόγα μεγαλύτερης θερμοκρασίας και ποιο μικρότερης; Η απάντηση είναι εδώ:

Το χρώμα της φωτιάς μας δίνει μια ιδέα για το πόσο καυτή είναι. Η φωτιά πχ. με βαθύ κόκκινο χρώμα έχει θερμοκρασία περίπου 600-800° Κελσίου. Η πορτοκαλί-κίτρινη έχει περίπου 1100° Κελσίου και η λευκή είναι ακόμα πιο ζεστή, κυμαινόμενη από 1300-1500° Κελσίου. Η μπλε φλόγα είναι η πιο καυτή από όλες, και κυμαίνεται από 1400-1650° Κελσίου. Η μπλε φλόγα του αερίου ενός καυστήρα δηλαδή είναι πολύ πιο ζεστή από την κίτρινη φλόγα από τη φλόγα ενός κεριού

Το διάγραμμα κάτω από την παλάμη δείχνει τη θερμοκρασία διαφορετικών σημείων του σώματος. Εκεί η απεικόνιση είναι διαφορετική: με κόκκινο αναπαρίστανται τα πιο θερμά σημεία και με μπλε ή πράσινο τα πιο ψυχρά. Έτσι, στο κέντρο της παλάμης μας η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη και στα άκρα μικρότερη.

Από το βιβλίο μαθητή έχουμε να διαβάσουμε για αύριο (απλή ανάγνωση, αλλά θα πρέπει να την κάνουμε):

  • Στη σελίδα 42 τις δύο πρώτες παραγράφους (Θερμοκρασία - Θερμότητα: δύο έννοιες διαφορετικές)
  • Στην ίδια σελίδα το κείμενο "Η θερμοκρασία του χρώματος"
  • Στη σελίδα 43 την "Ιστορία του θερμόμετρου"
  • Στη σελίδα 44 το κείμενο για τον μικρόκοσμο (Θερμοκρασία και θερμότητα στα στερεά, υγρά και αέρια σώματα)
  • Στη σελίδα 45 το κείμενο για το "ιατρικό θερμόμετρο"
  • Στη σελίδα 46 το εισαγωγικό κείμενο για την "Τήξη - Πήξη"
  • Στη σελίδα 47 τα κείμενα για τα "Χυτήρια" και "Το γυαλί: λίγη άμμος και πολλή θερμότητα"

Όλα τα παραπάνω τα κάνουμε μία καλή ανάγνωση, για να τα συζητήσουμε αύριο στην τάξη. Θυμηθείτε: η θερμότητα είναι ένα φαινόμενο με πολλές εφαρμογές γύρω μας. Όσα περισσότερα πράγματα μάθουμε, τόσο καλύτερα θα μπορούμε να εξηγούμε φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας.

Γλώσσα

  • Τετράδιο Γλώσσας: Άσκηση: Μεταφέρουμε στους τρεις μέλλοντες (εξακολουθητικό, συνοπτικό, συντελεσμένο) τα ρήματα: παίζουμε, φωνάζουν, έγραψα, διαβάζεις, βάζουμε, βγαίνουν, πλένομαι, χτυπιέσαι, προκαλούμαι [σε αυτό ίσως χρειαστούμε βοήθεια], δανείζονται, ζωγραφίζουν
  • Βιβλίο μαθητή: άσκηση 4 στη σελίδα 57

Μαθηματικά

  • Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/J8JiTa9wzoNMscM
    Με το συγκεκριμένο φυλλάδιο εξασκούμαστε στο να "διαβάζουμε" διαγράμματα και ραβδογράμματα και να εξάγουμε πληροφορίες από αυτά. Κάντε το με προσοχή, κάντε και την αναζήτηση στο ίντερνετ που ζητείται στην 1η σελίδα για το 2023, ώστε να ελέγξετε και την υπόθεση που θα έχετε κάνει.

Γεωγραφία

Στα τετράδια 3 θεμάτων κολλήσαμε έναν χάρτη της Ελλάδας. Εκεί πρέπει να βρούμε:

α) τα νησιωτικά συμπλέγματα της χώρας μας

β) τα νησιά δίπλα στα οποία έχουμε προσθέσει αριθμούς