English

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου

Γλώσσα

Μπήκαμε στην επόμενη ενότητα που έχει σαν θέμα την επιστημονική φαντασία. Ξεκινάμε με ένα μάθημα για το διάστημα και τα διαστημικά ταξίδια.

  • Ανάγνωση: Όνειρα για ταξίδια στ' αστέρια (σελίδα 54)
  • Ορθογραφία: την τελευταία παράγραφο του κειμένου
  • Άσκηση 1 στη σελίδα 55.
  • Φύλλο εργασίας με ασκήσεις κατανόησης και λεξιλογίου: https://files.e-me.edu.gr/s/sYTYoQADjXYs93i

Μαθηματικά

  • Προχωρήσαμε στο επόμενο κεφάλαιο. Είδαμε πώς φτιάχνουμε "πίνακα συχνοτήτων", και πώς αναπαριστούμε τα δεδομένα ενός προβλήματος ή μίας έρευνας με ραβδογράμματα και διαγράμματα.

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες
  • Διαβάζουμε το κείμενο 2 φορές. Δε χρειάζεται να μάθουμε κάτι "απ' έξω", αλλά μόνο να καταλάβουμε πόσο σημαντικοί ήταν οι Ακρίτες για τη βυζαντινή αυτοκρατορία από τον 7ο έως τον 10ο αιώνα.
  • Διαβάζουμε και ακούμε και τα δύο δημοτικά τραγούδια για τους Ακρίτες και για τον Διγενή Ακρίτα: https://files.e-me.edu.gr/s/4bEeAy83r3Zek4s

Ο Διγενής ψυχομαχεί

Ακρίτας κάστρον έχτιζεν

 

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου

Γλώσσα - Μαθηματικά

Γράψαμε διαγώνισμα και στα δύο μαθήματα, οπότε δεν έχουμε κάτι για το σπίτι. Σας προτείνω να διαβάσετε τα βιβλία σας. Πολύ καμαρώνω τα παιδιά που τελείωσαν (ή τελειώνουν) αυτά που διαβάζουν.

Πηγή: https://giphy.com/gifs/baby-story-reading-8dYmJ6Buo3lYY

Μαθηματικά – Ενότητα 3 – Επανάληψη – Κλάσματα

Ξεκινάμε με μία υπενθύμιση: Πώς μετατρέπουμε τους μεικτούς αριθμούς σε κλάσματα;

3\frac{1}{5} = \frac{16}{5}

Και πώς μετατρέπουμε ένα κλάσμα μεγαλύτερο του 1 σε μεικτό αριθμό; Με την αντίστροφη διαδικασία: ρωτάμε "πόσες φορές χωρά ο παρονομαστής στον αριθμητή;" και έτσι βρίσκουμε το ακέραιο και το κλασματικό μέρος του μεικτού αριθμού.

\frac{16}{5} = 3\frac{1}{5}

1. Ισοδύναμα κλάσματα, ανάγωγα κλάσματα και σύγκριση κλασμάτων

* Πρέπει να θυμόμαστε ότι μπορούμε να φτιάξουμε ένα ισοδύναμο κλάσμα, αν πολλαπλασιάσουμε ή διαιρέσουμε τον αριθμητή και τον παρονομαστή ενός κλάσματος με τον ίδιο αριθμό:

\frac{4x2}{5x2} = \frac{8}{10}. Τι έκανα εδώ; Πολλαπλασίασα αριθμητή και παρονομαστή με το 2. Το καινούργιο κλάσμα είναι ισοδύναμο με το αρχικό:

\frac{4}{5} = \frac{8}{10}

Το ίδιο μπορεί να συμβεί και αν διαιρέσω:

\frac{12:2}{14:2} = \frac{6}{7}

* Όταν φτιάχνουμε ένα ισοδύναμο κλάσμα με διαίρεση, λέμε ότι απλοποιούμε το κλάσμα. Όταν ένα κλάσμα δεν απλοποιείται άλλο, λέμε ότι αυτό είναι ανάγωγο.

Παράδειγμα: Το κλάσμα \frac{2}{3} δεν απλοποιείται άλλο. Είναι ανάγωγο.

* Ο πιο εύκολος τρόπος, για να συγκρίνουμε δύο κλάσματα, είναι κάνοντάς τα ομώνυμα.

Ας πούμε ότι έχουμε τα κλάσματα:

\frac{6}{11} και \frac{10}{15}. Ποιο είναι μεγαλύτερο;

Θυμόμαστε τη διαδικασία με την οποία κάνουμε ομώνυμα δύο κλάσματα;

  1. Βρίσκουμε το ΕΚΠ
  2. Βάζουμε καπελάκια και μέσα σε αυτά τον αριθμό που πολλαπλασιάζω με τον παρονομαστή για να βρω το ΕΚΠ
  3. Πολλαπλασιάζουμε αριθμητή και παρονομαστή με τον αριθμό στο "καπελάκι".

Εδώ το ΕΚΠ (11, 15) = 165

Άρα, \frac{6}{11} = \frac{6x15}{11x15} = \frac{90}{165}

και \frac{10}{15} = \frac{10x11}{15x11} = \frac{110}{165}

Άρα, μεγαλύτερο είναι το κλάσμα \frac{6}{11} < \frac{10}{15}

2. Πράξεις με κλάσματα

Για να κάνουμε πράξεις πρέπει να θυμόμαστε τα εξής:

α. Μπορούμε να προσθέσουμε και να αφαιρέσουμε δύο κλάσματα αν είναι ομώνυμα. Γι' αυτό αν τα κλάσματά μας είναι ετερώνυμα, θα πρέπει να τα κάνουμε ομώνυμα ακολουθώντας την ίδια διαδικασία που δείξαμε παραπάνω (που κάναμε τα κλάσματα ομώνυμα, για να τα συγκρίνουμε).

β. Τον πολλαπλασιασμό τον κάνουμε απευθείας (πολλαπλασιάζοντας αριθμητή με αριθμητή και παρονομαστή με παρονομαστή)

γ. Για να διαιρέσουμε δύο κλάσματα, κάνουμε τη διαίρεση πολλαπλασιασμό και αντιστρέφουμε το δεύτερο κλάσμα:

\frac{5}{7}:\frac{3}{4} = \frac{5}{7}x\frac{4}{3} = \frac{20}{21}

 

3. Αναγωγή στην κλασματική μονάδα - Προβλήματα με κλάσματα

Καταρχήν, στα προβλήματα πρέπει πάντα να ψάχνουμε λέξεις-κλειδιά που μας λένε τι πράξη θα κάνουμε:

  • Έτσι, αν ψάχνουμε ποσότητες "μαζί" (ή υπάρχουν λέξεις όπως "και οι δύο", "άθροισμα" κτλ.) κάνουμε πρόσθεση
  • Αν ψάχνουμε τη διαφορά μεταξύ δύο ποσών (με λέξεις όπως "πόσο έμεινε", "πόσο μεγαλύτερος", "πόσο μικρότερος" κτλ.) κάνουμε αφαίρεση
  • Αν ξέρουμε το ένα και ψάχνουμε τα πολλά (ή το μέρος) κάνουμε πολλαπλασιασμό
  • Αν ξέρουμε τα πολλά (ή το μέρος) και ψάχνουμε το ένα ή πρέπει να μοιράσουμε μία ποσότητα (με λέξεις-κλειδιά που σημαίνουν "μοιράζω") κάνουμε διαίρεση

Επειδή τα προβλήματα με κλάσματα δεν είναι εύκολα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την αναγωγή στην κλασματική μονάδα. Έτσι, αν μας δίνεται η αξία ενός κλάσματος μπορούμε να υπολογίσουμε την κλασματική μονάδα.

Π.χ., Τα \frac{2}{5} μίας τούρτας ζυγίζουν 400 γραμμάρια. Πόσο ζυγίζει όλη η τούρτα;

Μπορούμε να υπολογίσουμε πόσο ζυγίζει όλη η τούρτα, αφού πρώτα υπολογίσουμε πόσο ζυγίζει το \frac{1}{5} .

Άρα, γράφουμε:

Τα \frac{2}{5} ζυγίζουν 400 γραμμάρια

Το \frac{1}{5} ζυγίζει 400 : 2 = 200 γραμμάρια [διαίρεσα, επειδή ήξερα τα πολλά (2/5) και έψαχνα το ένα (1/5)]

Τα \frac{5}{5} ζυγίζουν 200 x 5 = 1000 γραμμάρια.

Όταν, λοιπόν έχουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα με κλάσματα, τότε: 

α. Βρίσκουμε αν λύνεται με πρόσθεση ή αφαίρεση. Αν ναι, τότε προχωράμε. 

β. Αν όχι, προσπαθούμε να το λύσουμε με αναγωγή στην κλασματική μονάδα. 

Γλώσσα – 9η ενότητα – Επανάληψη – Λέξεις σύνθετες με το “βιβλίο” και με το “συν” – Λεξιλόγιο

α. Σύνθετες με το βιβλίο

Πολλές λέξεις είναι σύνθετες με το "βιβλίο": βιβλιοπωλείο, βιβλιοστάτης, βιβλιοθήκη, βιβλιοθηκάριος. Είναι εύκολο να βρούμε από ποιες λέξεις αποτελούνται. Θέλω να τις βρείτε στο βιβλίο και να δείτε την ορθογραφία τους (αλλά και να ξέρετε τη σημασία τους).

β. Σύνθετες με το συν

Με το συν τα πράγματα γίνονται λίγο πιο δύσκολα, επειδή ανάλογα με το γράμμα από το οποίο αρχίζει η δεύτερη λέξη έχουμε κάποιες αλλαγές. Έτσι:

συν + π, β, φ = συμ (συν + πολίτης = συμπολίτης)

συν + κ, γ, χ = συγ (συν + γνώμη = συγγνώμη, συν + καλύπτω = συγκαλύπτω)

συν + ρ, λ, μ = συρρ / συλλ /συμμ (συν + λαμβάνω = συλλαμβάνω / συν + μετέχω = συμμετέχω).

Σε κάθε περίπτωση πρέπει, αν μας ζητείται το δεύτερο συνθετικό να βάζουμε λέξη που είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει:

συλλυπητήρια = συν + λύπη / λυπάμαι (όχι λυπητή ή κάτι άλλο που δεν υπάρχει!)

Πηγή εικόνας: https://giphy.com/gifs/simon-superrabbit-simon-super-rabbit-XnJg12zjLZ3FCy2jAv

γ. Λεξιλόγιο ενότητας

μυθιστόρημα, διήγημα, νουβέλα, βιογραφία, συγγραφέας, γεννήθηκε, σπούδασε, ασχολήθηκε, εργογραφία, συνέντευξη, βιβλιοθήκη, αναγνώστης, δανειστική βιβλιοθήκη

Διαβάζουμε τις λέξεις, μαθαίνουμε να τις γράφουμε σωστά, μαθαίνουμε τι σημαίνουν.

Γλώσσα – 9η ενότητα – Επανάληψη – Ασύνδετο και πολυσύνδετο σχήμα

Τα χρησιμοποιούμε και τα δύο στον γραπτό λόγο. Είδαμε πόσο ωραία χρησιμοποιεί το πολυσύνδετο σχήμα (πολλά "και") ο Κυριάκος Ντελόπουλος στο αστείο απόσπασμα με τη γιορτή της 25ης Μαρτίου που όλα πήγαν στραβά.

Ασύνδετο λέγεται το σχήμα στο οποίο συνδέουμε προτάσεις με κόμματα.

Π.χ., Ο Πέτρος έκοψε θριαμβευτικά την κορδέλα, την τράβηξε μαζί του με το ένα χέρι, την έσυρε πίσω του.

Πολυσύνδετο το σχήμα στο οποίο συνδέουμε τις προτάσεις με πολλά "και":

Π.χ., Ο Πέτρος έκοψε θριαμβευτικά την κορδέλα και την τράβηξε μαζί του με το ένα χέρι και την έσυρε πίσω του.

Δείτε! Στη δεύτερη περίπτωση φαίνεται να αφηγείται την ιστορία μας ένα παιδί. Στην πρώτη ο δάσκαλός μας που του αρέσει πολύ το ασύνδετο σχήμα!

🙂

Πηγή: https://giphy.com/gifs/school-teacher-grover-vVKqa0NMZzFyE

Γλώσσα – 9η ενότητα – Επανάληψη – Το επίθετο “πολύς”

Θα χρειαστεί να ξέρουμε την ορθογραφία του: πότε γράφεται με ένα και πότε με δύο λ. Ο απλός κανόνας είναι ότι γράφεται με ένα λ, όταν ακολουθεί υ. Και υ ακολουθεί στο αρσενικό (πολύς, πολύ), στο ουδέτερο (πολύ) και στο επίρρημα (πολύ).

Πότε όμως είναι επίρρημα και πότε επίθετο;

Εύκολο!

Πηγή: https://giphy.com/gifs/nickelodeon-animation-cartoon-3o6vXH09yrbuYu9MSk

Το επίρρημα συνοδεύει ρήμα ή επίθετο. --> Κουράστηκα πολύ.

Το επίθετο συνοδεύει ένα ουσιαστικό. Έφαγε πολλή ζάχαρη.

Γλώσσα – 9η ενότητα – Επανάληψη – Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις

Λέγονται και ανεξάρτητες (οι κύριες) και εξαρτημένες (οι δευτερεύουσες).

Για να τις βρούμε σε ένα κείμενο σκεφτόμαστε: αν η πρόταση μπορεί να σταθεί μόνη της στον λόγο χωρίς συμπλήρωμα.

Π.χ., η πρόταση "όταν τον είδα" ΔΕΝ μπορεί να σταθεί μόνη της, αλλά χρειάζεται άλλη μία που να λέει τι συνέβη όταν τον είδα...

Ο πιο εύκολος τρόπος, για να βρούμε μία δευτερεύουσα είναι ΑΝ έχει μπροστά σύνδεσμο: όταν, μόλις, αφού, επειδή, διότι, αν, ότι, να, ώστε, για να κτλ.

Κάτι άλλο που θέλω να ξέρετε είναι ότι σε μία περίοδο θα έχουμε σίγουρα, πάντα (σε κάθε περίπτωση, χωρίς παράλειψη), Κύρια Πρόταση.

Για να δούμε το παρακάτω κείμενο:

Εμείς ήμασταν όλοι καταστενοχωρημένοι, γιατί τους ελέγχους πρέπει να τους υπογράψουν οι μπαμπάδες μας κι (γιατί) αυτό δεν είναι πάντα ευχάριστο. Λοιπόν, όταν χτύπησε το κουδούνι για το σχόλασμα, αντί να τρέξουμε όλοι στην πόρτα, να στριμωχτούμε, να σπρωχτούμε και να πετάμε ο ένας τη σάκα του στο κεφάλι του άλλου, όπως συνήθως, βγήκαμε ήσυχα ήσυχα, χωρίς να βγάλουμε τσιμουδιά.

Παραπάνω έχω επισημάνει με έντονο μαύρο χρώμα κάποιες προτάσεις και έχω υπογραμμίσει τις υπόλοιπες. Ποιες από αυτές είναι κύριες και ποιες δευτερεύουσες;!!!

Αν δεν είστε σίγουροι στείλτε μου email με την απάντησή σας.

Γλώσσα – 9η ενότητα – Επανάληψη – Ονοματικές — Ρηματικές φράσεις

Είναι εύκολο να τις βρούμε:

Οι ονοματικές φράσεις έχουν ως βασικό τους όρο ένα ουσιαστικό (ή κάποιες φορές επίθετο ή αντωνυμία). Π.χ., Ταξίδι στην Αγγλία.

Οι ρηματικές φράσεις έχουν ως βασικό όρο ένα ρήμα. Π.χ., Ταξιδεύουμε στην Αγγλία.

Σε μία πρόταση (με Υποκείμενο, Αντικείμενο ή Κατηγορούμενο) ονοματική φράση είναι το Υποκείμενο, το Αντικείμενο, το Κατηγορούμενο.

 

Η δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίσουμε είναι στο να μετατρέψουμε τις ονοματικές σε ρηματικές και το αντίστροφο. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να σκεφτώ:

α) ποιο ουσιαστικό βγαίνει από το ρήμα;

β) ποιο ρήμα βγαίνει από το ουσιαστικό της πρότασης;

 

Παράδειγμα: Άνοιγμα των συνόρων

-- Ποιο ρήμα βγαίνει από το "άνοιγμα"; --> Το "ανοίγω"

Άρα, η ρηματική φράση θα είναι: Άνοιξαν τα σύνορα

 

Έτσι απλά!

 

Τώρα μπορείτε να παίξετε το παρακάτω παιχνίδι στο Wordwall, αλλά αφού επιλέξετε τη σωστή απάντηση κάντε από μέσα σας ή με κάποιον άλλο τη μετατροπή της ονοματικής φράσης σε ρηματική και της ρηματικής σε ονοματική: https://wordwall.net/resource/86783754

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου

Μαθηματικά

  1. Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/Bd3brSQ7bA3PyYT

Φυσική

Το πείραμα με το μπουκάλι που έκανε ο Γιάννης:

https://video.sch.gr/asset/player/e1ClcsksLNa7JVYHie2TNMl7

  • Κεφάλαιο: Θερμαίνοντας και ψύχοντας τα αέρια
  • Συμπέρασμα: Τα αέρια σώματα, όταν θερμαίνονται, παίρνουν ενέργεια και διαστέλλονται. Όταν ψύχονται, δίνουν ενέργεια και συστέλλονται.
  • Εργασίες 1, 2 και 3 στη σελίδα 92.

Θρησκευτικά

Διαβάζουμε την παραβολή του καλού Σαμαρείτη από το βιβλίο (σελ. 30).

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου

Γλώσσα

  1. Αναγνώριση ρημάτων στο τετράδιο Γλώσσας: βγάλαμε, έλεγαν, θα κόψουμε, ήξεραν, να τρέξει
  2. Συνεχίζουμε την επανάληψη για το διαγώνισμα που θα γράψουμε τη Δευτέραλ .

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες - Το σημερινό μάθημα αναφέρεται σε έναν σπουδαίο αυτοκράτορα, έναν νέο εχθρό και ένα μυστικό όπλο. Έχουμε πολλά πράγματα να μάθουμε, λοιπόν. Στο φύλλο εργασίας θα βρείτε και τις ερωτήσεις.
  • Δείτε κι ένα βίντεο (στα αγγλικά) για το πώς μάλλον λειτουργούσε το μυστικό όπλο (ενεργοποιήστε τους υπότιτλους).

https://youtu.be/lPUgvYZ5UDk?si=04TewtuF3MWuAFrb

Φυσική 

  • Κεφάλαιο: Θερμαίνοντας και ψύχοντας τα υγρά. Διαβάζουμε καλά το συμπέρασμα και κάνουμε όλες τις εργασίες του βιβλίου.

Κοινωνική Αγωγή

Στην Κοινωνική Αγωγή συζητήσαμε για το κράτος και το έθνος. Δώσαμε έναν ορισμό του κράτους. Για την επόμενη φορά πρέπει να ξέρουμε τι είναι το κράτος και από τι αποτελείται.