- Θεματικός κύκλος: "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη"
- Τομέας: "Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα"
Δραστηριότητα 1η: Ανθρώπινα δικαιώματα, “Το μπίνγκο των δικαιωμάτων”
Οι μαθητές μέσα από την δραστηριότητα πληροφορούνται και προβληματίζονται γύρω από το θέμα των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Μέσα από την συζήτηση γίνεται μια πρώτη γνωριμία των μαθητών με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις οικουμενικές αξίες και τις θεμελιώδης ελευθερίες του ανθρώπου.
Δόθηκε στους μαθητές να διαβάσουν την "Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (σύντομη έκδοση για παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δ έως ΣΤ δημοτικού)": Οικουμενική Διακήρυξη
Στους μαθητές δόθηκε ηλεκτρονικό φύλλο με ερωτήσεις. Δούλεψαν σε ζευγάρια και απάντησαν στις ερωτήσεις από τη λίστα. Έγραψαν λέξεις κλειδιά των απαντήσεων στο ειδικό τετραγωνάκι. Όποιος απαντούσε σε όλες τις ερωτήσεις φώναζε μπίνγκο.
Συζητήσαμε πάνω στις ερωτήσεις και σχολιάσαμε.
Δραστηριότητα 2η: Ανθρώπινα δικαιώματα, “Το διαμάντι των δικαιωμάτων”
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών ατόμων. Δόθηκε στους μαθητές ψηφιακό αρχείο που περιέχει εννέα (9) άρθρα από την Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού: Αρχείο με τα εννέα (9) άρθρα.
Τα παιδιά τοποθέτησαν ιεραρχικά (από το σημαντικότερο έως το λιγότερο σημαντικό) τα συγκεκριμένα άρθρα σύμφωνα με τις εμπειρίες τους: Ιεραρχική τοποθέτηση από τους μαθητές.
Οι ομάδες παρουσίασαν στην τάξη την ιεράρχηση που έκαναν και εξηγούν γιατί θεωρούν κάποιες προτάσεις σημαντικότερες από τις άλλες και γιατί έκαναν αυτή την κατάταξη. Συγκρίναμε τις ιεραρχήσεις όλων των ομάδων και βρήκαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, επιχειρήθηκε να ενισχυθεί η κριτική σκέψη των μαθητών ώστε να αντιληφθούν την ίση αξία των δικαιωμάτων και την ανάγκη διασφάλισης του συνόλου των δικαιωμάτων του παιδιού. Επίσης, αναλογίστηκαν την ευθύνη του κράτους, του κοινωνικού συνόλου και της οικογένειας σε σχέση με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων.
Δραστηριότητα 3η: Ανθρώπινα δικαιώματα και αναπηρία, “Μπορώ να μαντέψω;”
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών ατόμων. Δόθηκε σε έναν μαθητή της κάθε ομάδας μία φράση και προσπαθούσε, χωρίς να χρησιμοποιήσει καθόλου λέξεις -παρά μόνο κινήσεις και γκριμάτσες-, να εξηγήσει στην ομάδα τη φράση αυτή. Οι συμμετέχοντες προσπαθούσαν να μαντέψουν τι ειπώθηκε.
Ξεκινήσαμε από απλές φράσεις (όπως για παράδειγμα “Πεινάω” ή “Ψάχνω τα κλειδιά μου”) και συνεχίζοντας με πιο σύνθετες (για παράδειγμα “Πριν κοιμηθώ βούρτσισα τα μαλλιά μου” ή “Το τεστ των μαθηματικών με δυσκόλεψε στην τρίτη ερώτηση”).
Συζητήσαμε τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία και τη σημασία της νοηματικής γλώσσας και την κώφωση.
Δραστηριότητα 4η: Ανθρώπινα δικαιώματα και αναπηρία, “Ο οδηγός”
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ο ένας κρατούσε τα μάτια του κλειστά και ο άλλος τον/την οδηγούσε στην αίθουσα ώστε να μην χτυπήσει οπουδήποτε.
Ο μαθητής με δεμένα μάτια κινιόταν στο χώρο με τη βοήθεια του “οδηγού”. Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί μία ευκαιρία να αντιληφθεί ο μαθητής και τα πράγματα που πρέπει να λάβει υπόψη του ο οδηγός, ώστε και οι δύο να μπορέσουν να κινηθούν στο χώρο χωρίς προβλήματα.
Η ευθύνη του “οδηγού” άνοιξε συζήτηση στην ομάδα για την ευθύνη, όχι μόνο του κράτους αλλά και του κοινωνικού συνόλου, στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες.







