Ελληνικά

Μια αληθινή ιστορία.

Ποιος είναι ο μύθος του Ενδυμίωνα; Δες παρακάτω.

Ενώνω τις λέξεις και τις φράσεις από το κείμενο με τις σημασίες τους.

Γιατί ο συγγραφέας διάλεξε να βάλει αυτήν την επικεφαλίδα στο κείμενο;

Μπορεί το κείμενο που διαβάσαμε να είναι ένα προϊόν μυθοπλασίας και να μην μπορεί κάποιος να φτάσει έτσι απλά στο φεγγάρι, αλλά ένα από τα επιτεύγματα του ανθρώπου είναι ότι έχει καταφέρει να ταξιδέψει στο διάστημα και να φτάσει στο φεγγάρι. Δες την παρακάτω παρουσίαση και το βίντεο για να καταλάβεις πώς τα κατάφερε.

Αρίθμησε τις παραγράφους του κειμένου και ένωσε τα κύρια νοήματα των παραγράφων με τους τίτλους της.

(Πηγή: Η τάξη της Κυρίας Γεωργίας)

(Πηγή: Και φτάσαμε στην τρίτη)

Ας εξασκηθούμε στην ορθογραφία

Άσκηση 1 Άσκηση 2 Άσκηση 3

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

Η γιορτή της μητέρας

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥ ΠΑΙΔΙ

Κική Δημουλά

Το μικρό μου παιδί
σοβαρή αταξία έκανε πάλι.
Στο πεζούλι του σύμπαντος σκαρφάλωσε,
σκούντησε με το χέρι του
το κρεμασμένο
στον τοίχο τ’ ουρανού
κόκκινο πιάτο,
κι έχυσε όλο το φως επάνω του.

Ο Θεός απόρησε
που είδε τον ήλιο
ντυμένο ρούχα παιδικά
να κατεβαίνει τρέχοντας
της φαντασίας μου τη σκάλα
και να έρχεται σε μένα.

Κι εγώ κάθομαι τώρα
και μαλώνω αυστηρά
το μικρό μου παιδί,
ενώ κλέβω κρυφά
τον χυμένο επάνω του ήλιο.

Την δεύτερη Κυριακή του Μαΐου κάθε χρόνο γιορτάζουμε τη γιορτή της μητέρας. Γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η γιορτή;

Γιατί οι μαμάδες μας ήταν, είναι και θα είναι πάντα δίπλα μας και θα μας φροντίζουν!

Ποια είναι η πρώτη λέξη που φωνάζεις όταν αντιμετωπίζεις κάποιο πρόβλημα, όταν φοβάσαι, όταν χαίρεσαι, όταν ενθουσιάζεσαι, όταν στεναχωριέσαι, όταν πεινάς, όταν ψάχνεις κάτι μέσα στο σπίτι; Καλά το κατάλαβα! Φωνάζεις ΜΑΜΑ!!! Γι' αυτό και όλες οι μαμάδες είναι σούπερ- ήρωες.

Ας διαβάσουμε αυτό το παραμύθι:

Και τώρα κάνε αυτές τις εργασίες:

Το μητρικό ένστικτο υπάρχει σε όλα τα όντα πάνω στη γη:

Ας ακούσουμε και ένα τραγούδι αφιερωμένο σε όλες τις μαμάδες μας.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΑΜΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία!

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

Μέτρηση Χρόνου

Ας θυμηθούμε αρχικά τι μάθαμε στην Β' Δημοτικού.

(Πηγή: Η δασκάλα της διπλανής πόρτας, Η τάξη της κυρίας Γεωργίας)

 

Πώς μετράμε τον χρόνο;

Μαθαίνω την ώρα στο ψηφιακό ρολόι

Λύνω τις παρακάτω ασκήσεις:

Άσκηση 1 Άσκηση 2 Άσκηση 3 Άσκηση 4 Άσκηση 5 Άσκηση 6

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία!

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου

Μοτίβα.

Άσκηση 1  Άσκηση 2  Άσκηση 3

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία!

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

Ο παππούς και η εγγονή.

Άγνωστες λέξεις:
καυκαλήθρες: είδη άγριων χόρτων
τορβά: μικρό σακίδιο
τίγκα: γεμάτο
κοκονέλιμ: μικρή κυρία
δειχτερά: εντυπωσιακά
αρμένιζε: ταξίδευε στη θάλασσα
τρεχαντήρι: είδος καϊκιού
μύρια όσα: πάρα πολλά
καφασωτή: με διχτυωτό πλέγμα
μπαξέ: κήπος
μεντέρι: χαμηλός καναπές
γκλάβα: μυαλό- κεφάλι

Το κείμενο που διάβασες είναι απόσπασμα από το βιβλίο της Φωτεινή Φραγκούλη "Το μισό Πιθάρι".

Η Φωτεινή Φραγκούλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Μόλυβο της Μυτιλήνης. Σπούδασε ψυχολογία και παιδαγωγικά. Εργάζεται στην Αθήνα ως δασκάλα στη δημόσια εκπαίδευση. Τα γεγονότα του μαθήματος μας συμβαίνουν στον τόπο καταγωγής της τον Μόλυβο, στη Μυτιλήνη, νησί που βρίσκεται πολύ κοντά στη μικρασιατική ακτή.

Δες πόσο κοντά στην Τουρκία βρίσκεται το νησί της Λέσβου (πρωτεύουσα η Μυτιλήνη)

Βρες στον χάρτη πού βρίσκεται ο Μόλυβος και τα Λουτρά της Εφταλούς.

Ο Μόλυβος

Οι Άγιοι Ανάργυροι στην Εφταλού και τα ιαματικά λουτρά της Εφταλούς.

 

 

Στο βιβλίο το Μισό Πιθάρι η Ελένη η μικρή εγγονή προσπαθεί να ανακαλύψει τα μυστικά που κρύβει ο παππούς από την Μικρά Ασία, μέσα από τις ιστορίες του. Ιστορίες που δεν κρύβουν οργή και μίσος για τον απέναντι λαό, αλλά αγάπη για τους εκεί τόπους. Το μισό πιθάρι βρίσκεται εδώ αλλά το άλλο μισό εξακολουθεί να βρίσκεται απέναντι. Τα μυστικά θα αποκαλυφθούν στην ώρα τους. Πρόκειται για ένα περίπατο με την ιστορία, μια βιωματική εξοικείωση με το παρελθόν. Ένας περίπατος στο χρόνο χωρίς διδακτισμούς, που δίνει μια γλυκιά ανθρώπινη διάσταση της ιστορίας του τόπου μας. Διαπνέεται από το μελτέμι του Αιγαίου, που ενώνει λαούς, ανθρώπους και συναισθήματα. Το Μισό Πιθάρι είναι ένα βιβλίο για τα παιδιά, αλλά διαβάζεται ευχάριστα και από μεγάλους.

Δες παρακάτω ένα βίντεο από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση για την το βιβλίο αυτό.

Εργασία: Αν η Ελένη έστελνε ένα γράμμα στη Μελτέμ, τι θα της έγραφε;

Γράψε την απάντησή σου στο τετράδιο και δημοσίευσέ το στα σχόλια της δημοσίευσης του Τοίχου.

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

Τα ταξίδια του παππού μου.

 

 

Το κείμενο που μόλις διάβασες είναι απόσπασμα από το διάσημο διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού "Το μόνον της ζωής του ταξείδιον". 

Ποιος ήταν ο Γεώργιος Βιζυινός;

Με το τίτλο αυτό ο συγγραφέας αναφέρεται στο μοναδικό ταξίδι που μπόρεσε να κάνει ο παππούς του, δηλαδή το θάνατο . Ο θάνατος είναι ένα αιώνιο παντοτινό ταξίδι που κανένας δεν μπορεί να αποφύγει.   

Αφηγητής του διηγήματος είναι ο εγγονός ο οποίος αρχικά περιγράφει το ταξίδι του στη πόλη με την ιδιότητα του Ραφτόπουλου του αρχιράφτη της Βαλιδές-Σουλτάνας και αναμένει να του συμβούν όσα του έχει αφηγηθεί ο παππούς του . Ωστόσο, η πραγματικότητα διαφέρει από τις περιπέτειες που του διηγήθηκε ο παππούς του, γεγονός που τον αναστατώνει και τον στεναχωρεί χωρίς όμως να χάσει την πίστη του στο αγαπημένο του αυτό πρόσωπο . Ενώ δουλεύει στην πόλη , έρχεται ο Θύμιος , ο υπηρέτης του παππού , προκειμένου να τον μεταφέρει στο χωριό και να δει τον παππού του πριν πεθάνει . Ο εγγονός επισκέπτεται του παππού του και του διηγείται το ταξίδι του στη πόλη ενώ τον
ρωτά για τα ταξίδια που έκανε αυτός .  

Μετά από αυτή τη συζήτηση αποκαλύπτεται πως ο παππούς όχι μόνο δεν έχει κάνει κανένα ταξίδι στη ζωή του , αλλά πως και αυτά που είχε διηγηθεί στον εγγονό του τα είχε ακούσει από τη μαμή και τη γυναίκα του. Στη συνέχεια ο παππούς περιγράφει την παιδική του ηλικία, το γάμο του σε μικρή ηλικία , καθώς και το παράπονό του για το ατελείωτο ταξίδι του. Την επόμενη μέρα της συζήτησης  ο παππούς πεθαίνει πραγματοποιώντας , έστω μέσω του θανάτου , το μοναδικό ταξίδι της ζωής του.         

Το διήγημα αυτό το 2001 έγινε ταινία και απέσπασε 7 Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και ανάμεσά τους αυτό της καλύτερης ταινίας Μυθοπλασίας, ενώ πολλοί θίασοι στην Ελλάδα τον έχουν ανεβάσει σε θεατρική παράσταση. Δες παρακάτω ένα απόσπασμα από την ταινία.

 

Για να δούμε ποια ήταν τα ταξίδια του παππού;

Ας δουλέψουμε αρχικά με τις τρεις πρώτες παραγράφους του κειμένου.

Λύσε τις ασκήσεις:

Άσκηση 1  Άσκηση 2

Κάνω εξάσκηση στην ορθογραφία:

Άσκηση 1  Άσκηση 2  Άσκηση 3  Άσκηση 4  Άσκηση 5  Άσκηση 6 

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου

 

Πολλαπλασιασμοί.

Δες τα παρακάτω Βίντεο για να τα καταλάβεις καλύτερα:

Βίντεο 1  Βίντεο 2

Τώρα ήρθε η ώρα για παιχνίδι!!

Παιχνίδι 1, Παιχνίδι 2, Παιχνίδι 3, Παιχνίδι 4, Παιχνίδι 5, Παιχνίδι 6, Παιχνίδι 7, Παιχνίδι 8, Παιχνίδι 9, Παιχνίδι 10, Παιχνίδι 11.

(Πηγές: Jele, H τάξη της κυρίας Γεωργίας, Περί...Παιδείας, edaskalos, mathfrog)

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

Εξακολουθητική και Συνοπτική Προστακτική- Ομώνυμες ή Ομόηχες λέξεις.

Διάβασε το παραπάνω κείμενο και πρόσεξε τις υπογραμμισμένες λέξεις.

Εξακολουθητική  Προστακτική ή Προστακτική Ενεστώτα χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δώσουμε μία εντολή σε κάποιον να κάνει κάτι συνέχεια.

 π.χ. : Δένε τα κορδόνια σου.

Συνοπτική Προστακτική ή Προστακτική Αορίστου χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δώσουμε μ.ια εντολή σε κάποιον να κάνει κάτι για μία στιγμή.

π.χ.: Δέσε τα κορδόνια σου.

Δες παραπάνω παραδείγματα παρακάτω.

Στις παρακάτω ασκήσεις συμπληρώστε με το κατάλληλο -ι-.

Άσκηση 1  Άσκηση 2

Παιχνίδι με τις ομώνυμες ή ομόηχες λέξεις.

(Πηγή: Περί...Παιδείας, Η τάξη της Κυρίας Γεωργίας)

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου Ελένη Χατζηπέτρου.

 

Ο Μάης με τα στεφάνια του- Εργατική Πρωτομαγιά.

*μόνιππο: άμαξα με έναν ίππο, ένα άλογο.

Αύριο είναι Πρωτομαγιά, αλλά δυστυχώς λόγω της κατάστασης, η φετινή Πρωτομαγιά θα είναι διαφορετική. Ευτυχώς όμως οι εορτασμοί της Πρωτομαγιάς μεταφέρονται μετά την άρση των μέτρων για το Σάββατο 9 Μαΐου. Ας δούμε όμως τι ακριβώς γιορτάζουμε την Πρωτομαγιά και τι ήθη και έθιμα έχουμε στην Ελλάδα.

Ο εορτασμός της πρωτομαγιάς έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα καθώς οι εκδηλώσεις που γίνονταν είτε για τη Θεά Δήμητρα είτε για τον Διόνυσο είχαν σκοπό να γιορτάσει ο κόσμος τη γονιμότητα των αγρών, την καρποφορία της γης, την άνθιση της φύσης, το οριστικό τέλος του χειμώνα και τον ερχομό του καλοκαιριού.

Στην Ελλάδα σήμερα εορτάζεται εθιμοτυπικά με τη δημιουργία στεφανιών από λουλούδια, το μαγιάτικο στεφάνι.

Εκτός από το μαγιάτικο στεφάνι, σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας αναβιώνουν ακόμα και στις μέρες μας κάποια ενδιαφέροντα έθιμα που έχουν λυτρωτικές, εξαγνιστικές ιδιότητες και κυρίως έχουν να κάνουν με την καλοτυχία και την υγεία. Στην Κέρκυρα, ένα νησί που φημίζεται για τις ξεχωριστές της παραδόσεις και για τους ανθρώπους της που παραμένουν πιστοί σε αυτές, το Μαγιόξυλο έχει την τιμητική του.Οι κάτοικοι περιφέρουν έναν κορμό κυπαρισσιού, σκεπασμένο με κίτρινες μαργαρίτες που γύρω του έχει ένα στεφάνι με χλωρά κλαδιά. Με το μαγιόξυλο αυτό, οι νέοι εργάτες ντυμένοι με κάτασπρα παντελόνια και πουκάμισα και κόκκινα μαντήλια στο λαιμό βγαίνουν στους δρόμους, τραγουδώντας το Μάη.

Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας το πήδημα στη φωτιά είναι μία απαραίτητη τελετουργική διαδικασία που θα αποτρέψει τις αρρώστιες εξασφαλίζοντας την καλή υγεία. Νέοι και γυναίκες μεγάλης ηλικίας μαζεύονται την παραμονή της Πρωτομαγιάς, μόλις δύσει ο ήλιος και ανάβουν φωτιές με ξερά κλαδιά που έχουν συγκεντρώσει αρκετές μέρες πριν. Όσο η φωτιά είναι αναμμένη οι γυναίκες χορεύουν κυκλικούς χορούς γύρω από τη φωτιά και τραγουδούν παραδοσιακά τραγούδια για την Πρωτομαγιά. Τα νέα παιδιά, αφού βρέξουν τα μαλλιά και τα ρούχα τους, πηδούν πάνω από τις φωτιές σαν μία συμβολική πράξη που αποσκοπεί στο να διώξει τον χειμώνα και την αρρώστια. Στην συνέχεια όλοι παίρνουν έναν δαυλό από φωτιά και την πηγαίνουν στο σπίτι τους για να φύγουν όλα τα κακά.

Στην Ήπειρο, την παραμονή της Πρωτομαγιάς, τα παιδιά πηγαίνουν στους κήπους, χτυπώντας μαγειρικά σκεύη και λέγοντας μαγικά ξόρκια για να διώξουν μακριά τα φίδια. Τα ξόρκια και τα μάγια είναι συνδεδεμένα με τον μήνα Μάιο, γιατί κατά τα ρωμαϊκά χρόνια ο Μάιος ήταν ο μήνας αφιερωμένος στους νεκρούς.

Ένα πολύ θεατρικό έθιμο είναι η Ανάσταση του Μαγιόπουλου, που το συναντάμε σε περιοχές όπως ο Βόλος, το Ζαγόρι Ηπείρου, ο Καστανιάς Στυμφαλίας κ.α. Ανά περιοχές μπορεί να το ακούσετε ως Φουσκοδένδρι ή Ζαφείρη. Ένας έφηβος παριστάνει στους αγρούς τον πεθαμένο Διόνυσο. Οι κόρες του χωριού του τραγουδούν τον «Κορμό» ένα θρηνητικό τραγούδι με σκοπό να τον αναστήσουν και μαζί με αυτόν και ολόκληρη τη φύση.

Βλέπω το βίντεο για την Εργατική Πρωτομαγιά και μετά λύνω τις ασκήσεις.

Ακούω τραγούδια για την Πρωτομαγιά:

-Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου- Πρωτομαγιά

-Πρωτομαγιά

-Μανώλης Μητσιάς, Δήμητρα Γαλάνη- Παράξενη Πρωτομαγιά

-Διονύσης Σαββόπουλος- Πρωτομαγιά

-Δόμνα Σαμίου - Χορωδία - Δεν ήρθι Μάης κι Άνοιξη (Θράκης)

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Καλή Πρωτομαγιά! Ξανά μαζί τη Δευτέρα!

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.

 

Συμμετρία

(πηγή: Περί...Παιδείας)

Τώρα είστε έτοιμοι να λύσετε τις παρακάτω ασκήσεις:

Άσκηση 1 Άσκηση 2 Άσκηση 3

Καλή συνέχεια σε όλους με υγεία.

Οι δασκάλες της τάξης:

Αγγελική Βασιλοπούλου- Ελένη Χατζηπέτρου.