Ελληνικά

Πλανήτες

Ι.Μ.

Δίας

Αρχείο: Jupiter Earth Comparison.png

Πηγή φωτογραφίας: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter_Earth_Comparison.png

O Δίας είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης του Ηλιακού Συστήματος σε διαστάσεις και μάζα. Είναι ο πέμπτος κατά σειρά πλανήτης ξεκινώντας από τον Ήλιο. Ο όγκος του είναι 1.4313×1015 km3, έχει μάζα 1.8986×1027 kg, και έκταση επιφάνειας 6.1419×1010 km2.Είναι ένας γίγαντας αερίων με μάζα λίγο μικρότερη από το ένα χιλιοστό της ηλιακής, αλλά δυόμισι φορές μεγαλύτερη του αθροίσματος της μάζας των υπόλοιπων πλανητών του ηλιακού συστήματος. Η διάμετρός του είναι τόσο μεγάλη, ώστε κατά μήκος της θα χωρούσαν 11 πλανήτες σαν την Γη, ενώ θα μπορούσαμε να «στριμώξουμε» στο εσωτερικό του περισσότερους από 1.300 γήινους πλανήτες.

Το όνομά του προέρχεται από τον αρχαίο θεό Δία, που σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν ο πατέρας των θεών και των ανθρώπων, δυνατότερος και σπουδαιότερος όλων των θεών και των μυθολογικών όντων. Ο Δίας, μαζί με τον Κρόνο, τον Ουρανό και τον Ποσειδώνα αναφέρονται ως αέριοι γίγαντες.

Ο Δίας αποτελείται κυρίως από υδρογόνο, με το ένα τέταρτο της μάζας να είναι ήλιο. Μπορεί επίσης να έχει βραχώδη πυρήνα που αποτελείται από βαρύτερα στοιχεία. Η ατμόσφαιρά του εμπεριέχει και ίχνη άλλων ενώσεων, όπως μεθάνιο και υδρατμούς, καθώς και παγοκρύσταλλους αμμωνίας, απ’ τους οποίους αποτελούνται τα ορατά νέφη του. Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλον πλανήτη του Ηλιακού συστήματος, γεγονός που παραμορφώνει το σφαιρικό του σχήμα, έτσι, ώστε η διάμετρός του στον ισημερινό να είναι σχεδόν 10.000 km μεγαλύτερη από την διάμετρο στους πόλους του.

Οι χαρακτηριστικές ζώνες που διακρίνονται στην ορατή ατμόσφαιρά του οφείλουν την πορτοκαλί και καφετιά απόχρωσή τους σε διάφορες χημικές ενώσεις, οι οποίες καθώς ανέρχονται από το εσωτερικό του Δία, αλλάζουν χρώμα εξαιτίας των φωτοχημικών αντιδράσεων που προκαλεί η ηλιακή υπεριώδης ακτινοβολία. Το γνωστότερο ίσως χαρακτηριστικό του Δία είναι η Μεγάλη Κόκκινη Κηλίδα, μια τεράστια περιστρεφόμενη θύελλα, η οποία μαίνεται εδώ και τουλάχιστον 300 χρόνια. Όσο, όμως, διεισδύουμε βαθύτερα στο εσωτερικό του Δία, η διαρκώς αυξανόμενη θερμοκρασία και πίεση συμπιέζουν το αέριο υδρογόνο όλο και περισσότερο, μετατρέποντάς το σταδιακά σε ρευστό. Σε ακόμη μεγαλύτερα βάθη, η πίεση γίνεται τόσο μεγάλη, ώστε τα ηλεκτρόνια αποδεσμεύονται από τα άτομα υδρογόνου, οπότε το ρευστό υδρογόνο μετατρέπεται σε ένα ηλεκτρικά αγώγιμο ρευστό ηλεκτρονίων και πρωτονίων, που ονομάζεται μεταλλικό υδρογόνο. Η ταχύτατη περιστροφή του Δία γύρω από τον άξονά του ενεργοποιεί ηλεκτρικά ρεύματα σ’ αυτήν την περιοχή, στα οποία οφείλεται το μαγνητικό του πεδίο, που είναι 10 φορές ισχυρότερο απ’ αυτό της Γης.

Ο Δίας διαθέτει τους περισσότερους δορυφόρους από οποιονδήποτε άλλον πλανήτη του Ηλιακού συστήματος. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο Δίας περιβάλλεται από 67 δορυφόρους, μεγαλύτεροι των οποίων είναι ο Γανυμήδης, η Καλλιστώ, η Ιώ και η Ευρώπη. Οι τέσσερις αυτοί δορυφόροι, γνωστοί και ως οι δορυφόροι του Γαλιλαίου, προς τιμή του αστρονόμου που τους ανακάλυψε, είναι κόσμοι εντυπωσιακοί. Με την ανακάλυψη αυτών των δορυφόρων αποδείχθηκε για πρώτη φορά ότι η Γη δεν είναι το κέντρο του Σύμπαντος, όπως πιστευόταν έως τότε, αφού υπήρχαν τέσσερα, έστω μικρά, ουράνια σώματα που περιφέρονταν γύρω από τον Δία. Αυτό οδήγησε στην εγκαθίδρυση και αποδοχή του ηλιοκεντρικού συστήματος που πρωτοδιατύπωσε ο Αρίσταρχος ο Σάμιος και επανέφερε ο Κοπέρνικος λίγο πριν το Γαλιλαίο.

Κανένας λόγος περί ζωής, ανάλογης με τη γήινη, δεν είναι δυνατόν να προταθεί προκειμένου για τον πλανήτη Δία.

Πηγές: https://www.eef.edu.gr/el/arthra/o-planitis-dias/  https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%AF%CE%B1%CF%82_(%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82)

I.M.

Πηγή:https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CF%85%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82_(%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82)

Αφροδίτη

Πηγή:https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%86%CF%81%CE%BF%CE%B4%CE%AF%CF%84%CE%B7_(%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82)

Πλούτωνας

Ήλιος

Κομήτες

Οι κομήτες

Οι κομήτες είναι ουράνια σώματα που σε αντίθεση με τους απλανείς αστέρες και τους πλανήτες παρουσιάζουν όψη νεφελώδη (κόμη), ενώ η ύλη από την οποία συνίστανται μερικές φορές επιμηκύνεται υπό μορφή μακριάς ουράς όταν διέρχονται κοντά από τον 'Ηλιο. Αυτά τα φαινόμενα παρατηρούνται εξαιτίας της δράσης της ηλιακής ακτινοβολίας και του ηλιακού ανέμου στον κομήτη. Όταν πλησιάζει τον Ήλιο η ηλιακή θερμότητα τον ζεσταίνει και χάνει τα πτητικά υλικά από τη επιφάνεια του, από σχισμές που δημιουργούνται καθώς τα υλικά εκτοξεύονται με μεγάλη ταχύτητα, γύρω στα 1000 μέτρα το δευτερόλεπτο. Έτσι εκτοξεύονται ιόντα νερού (που εξαχνώνονται από τον πάγο), διοξείδιο του άνθρακα, σκόνη, οργανικές ενώσεις και μικρά πετρώδη κομμάτια με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στο διάστημα δυο ουρές, η ουρά σκόνης και η ουρά ιόντων που παρασύρει ο ηλιακός άνεμος του οποίου ακολουθεί το μαγνητικό πεδίο και η οποία μπορεί να έχει μήκος μέχριαρκετές αστρονομικές μονάδες. Η κατεύθυνση των δύο ουρών του είναι διαφορετική: α) η ουρά σκόνης είναι στην ακτινική από τον ήλιο κατεύθυνση με φορά προς τα έξω επειδή την ωθεί η πίεση ακτινοβολίας του Ηλίου, ενώ β) η ουρά ιόντων ακολουθεί της ρευματογραμμές του ηλιακού ανέμου επειδή το ιόντα ως φορτισμένα σωμάτια παγιδεύονται σε ελικοειδείς τροχιές γύρω από τα μαγνητικά πεδία του ηλιακού ανέμου με αποτέλεσμα να ακολουθούν τις δυναμικές γραμμές του μαγνητικού πεδίου του ηλιακού ανέμου που έχουν μορφή έλικας του Αρχιμήδη.

Λ.Δ.

Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CE%BC%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82

Ερμής

Mercury Globe-MESSENGER mosaic centered at 0degN-0degE.jpg

Ερμής Πηγή φωτογραφίας https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%81%CE%BC%CE%AE%CF%82_(%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%82)

Ο Ερμής είναι ένας από τους μικρότερους πλανήτες στο Ηλιακό μας Σύστημα. Το μέγεθός του είναι λίγο μικρότερο από της Σελήνης. Επίσης ο Ερμής θα είναι ο πρώτος πλανήτης που θα καταστραφεί όταν ο Ήλιος φτάσει στο στάδιο της μετατροπής του σε κόκκινο γίγαντα, δηλαδή σε 5.000.000.000 χρόνια από τώρα, διότι είναι πολύ κοντά στον Ήλιο.

Η επιφάνειά του μοιάζει πάρα πολύ με της Σελήνης, αλλά το εσωτερικό του μοιάζει πολύ με της Γης.

Β.Μ.