Αντιμετώπιση Επιληπτικών Κρίσεων

 

 

Αναγνώριση και συμπτώματα επιληψίας

Χαρακτηρίζεται από επεισόδια τα οποία τείνουν να είναι επαναλαμβανόμενα και στα οποία υπάρχει διαταραχή στην κίνηση, αίσθηση, συμπεριφορά και συνείδηση.

Τι είναι η επιληψία;
Eίναι η αιφνίδια, σύντομη, ακούσια διαταραχή της φυσιολογικής ηλεκτρικής δραστηριότητας του εγκεφάλου.
Πότε μπορεί να εμφανιστεί

Αν και η επιληψία μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, είναι πιο συνηθισμένο να εκδηλώνεται κατά την παιδική ή την εφηβική ηλικία.

Από τι χαρακτηρίζεται;

Χαρακτηρίζεται από επεισόδια τα οποία τείνουν να είναι επαναλαμβανόμενα και στα οποία υπάρχει διαταραχή στην κίνηση, αίσθηση, συμπεριφορά και συνείδηση.

Συμπτώματα και Ενδείξεις

Αντιμετώπιση επιληπτικής κρίσης

Ο/Η εκπαιδευτικός προκειμένου να εκτιμήσει τι έχει συμβεί στο παιδί, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να εξασφαλίσει ένα ασφαλές περιβάλλον.


Ενδεικτικό σενάριο: Αντιμετώπιση επιληψίας από τον/την εκπαιδευτικό

Η Γεωργία, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, με ιστορικό επιληπτικών κρίσεων, την ώρα του μαθήματος πέφτει από την καρέκλα της στο πάτωμα τινάζοντας τα πόδια και τα χέρια, τρίζει τα δόντια και εμφανίζει αφρώδη υγρά στο στόμα. Τα υπόλοιπα παιδιά τρομάζουν και η εκπαιδευτικός τρέχει γρήγορα προς το μέρος της.

Βασικός στόχος, για να μπορεί η εκπαιδευτικός να εκτιμήσει τι έχει συμβεί στο παιδί, είναι να εξασφαλίσει ένα ασφαλές περιβάλλον.

  • Παραμένει ψύχραιμη, απομακρύνει από γύρω του τα υπόλοιπα παιδιά και εξασφαλίζει ασφάλεια στον χώρο απομακρύνοντας τις καρέκλες γύρω από το παιδί ώστε να μην χτυπήσει κατά τη διάρκεια της κρίσης.
  • Κοιτάζει την ώρα έναρξης της κρίσης ώστε να μπορεί να υπολογιστεί η διάρκεια της κρίσης.
  • Χαλαρώνει τα ενδύματα του παιδιού και τοποθετεί ένα μαλακό στήριγμα (π.χ. μια ζακέτα ή μια τσάντα) ως μαξιλάρι στο κεφάλι του. Η εκπαιδευτικός ΔΕΝ πρέπει να εμποδίσει τις κινήσεις του παιδιού.
  • Καθαρίζει το στόμα του παιδιού από τα σάλια
  • Βεβαιώνεται ότι αναπνέει κανονικά μετά τους σπασμούς και το τοποθετεί σε θέση ανάνηψης, ώστε να διευκολύνεται η αναπνοή του: το κορμί πρέπει να είναι γυρισμένο στο ένα πλάι με το πρόσωπο προς τα πλάγια και άνω.
  • Αφήνει το παιδί να κοιμηθεί, εάν είναι κουρασμένο. Αφού ξυπνήσει, του εξηγεί τι συνέβη και το καθησυχάζει.
  • Μένει μαζί με το παιδί εώς το τέλος της κρίσης και μέχρι αυτό να επανέλθει πλήρως.
  • Ετοιμάζεται για την αντιμετώπιση παρέχοντας πρώτες βοήθειες.

Ο/Η εκπαιδευτικός πρέπει να γνωρίζει ότι:

Η επιληψία είναι συχνά μια κρυφή αναπηρία και η πίεση απόδοσης θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιληπτικές κρίσεις.

Από: Ι. Λέων Εκπαιδευτικός ΓΕΛ Βασιλικού, Β. Δασκάλου ΕΒΠ ΓΕΛ Βασιλικού

Υλικό από το Πρόγραμμα Διαχείρισης Σχολικής Ζωής: Ηγεσία, Κρίσεις, Διαφορετικότητα, Συμπερίληψη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.