Καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο της ομάδας του Ευρωπαϊκού έργου eTwinning "Λ.Α.Δ.Ι. (Λιόδεντρα – Αιωνόβια – Διαχρονικής – Ιστορίας)" του ΓΕ.Λ. Παμφίλων για το σχολικό έτος 2023-24.
Πρόκειται για ένα εγκεκριμένο έργο eTwinning, που ιδρύθηκε από το ΓΕ.Λ. Παμφίλων με συνιδρυτή το Περιφερειακό Λύκειο Λιβαδίων Κύπρου, με βασικό στόχο την εμπλοκή των εκπαιδευτικών σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning. Στο έργο συμμετέχουν, επίσης, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες του Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. Ξάνθης, του 3ου Γυμνασίου Κορυδαλλού, του 9ου Γυμνασίου Νίκαιας και του Κλασσικού Λυκείου Francesco Maurolico Μεσσήνης Ιταλίας.
Κεντρικό θέμα του έργου είναι τα Λιόδεντρα και το Λάδι, που παράγεται από τον καρπό τους, την Ελιά. Το θέμα αυτό επιλέχτηκε γιατί η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιταλία είναι χώρες της Μεσογείου στις οποίες συναντάμε πάρα πολλά λιόδεντρα, καθώς η ελιά καλλιεργήθηκε από τα αρχαία χρόνια στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου. Στο έργο αυτό, αρχικά, θα ασχοληθούμε με την ιστορία της ελιάς από την αρχαιότητα έως σήμερα, κάνοντας βιβλιογραφική έρευνα. Στη συνέχεια, θα επικεντρωθούμε στην καλλιέργεια της ελιάς με επισκέψεις σε ελαιώνες για να γνωρίσουμε τα βασικά στάδια της ελαιοκαλλιέργειας και της συγκομιδής. Επίσης, επισκέψεις θα πραγματοποιήσουμε σε ελαιοτριβεία του τόπου μας, σε εργαστήρια ξυλογλυπτικής και σε Μουσεία Ελαιουργίας, για να μάθουμε για την ιστορία των ελαιοτριβείων αλλά και του κύκλου των εργασιών που σχετίζονται με την ελαιοπαραγωγή. Θα φτιάξουμε ερωτηματολόγιο για ελαιοπαραγωγούς, γονείς, συγγενείς, γείτονες των μαθητών/τριών υπό μορφή συνεντεύξεων, με σκοπό να αντλήσουμε πληροφορίες για την ελαιοπαραγωγή. Θα γίνουμε μικροί παραγωγοί, καθώς θα ασχοληθούμε με το λιομάζωμα, με την παραγωγή λαδιού και με την παραγωγή βρώσιμων ελιών. Στόχος μας είναι, ακόμα, να αναδείξουμε τη μεγάλη διατροφική αξία του λαδιού και να φτιάξουμε στο Σχολείο συνταγές με βάση το ελαιόλαδο και την ελιά, όπως λαδοκούλουρα, ελιόψωμο, πάστα ελιάς. Θα χρησιμοποιήσουμε το λάδι για να παρασκευάσουμε στο Σχολείο και τα δικά μας σαπούνια. Επιπλέον, θα ασχοληθούμε με την ελιά στις τέχνες (ποίηση, λογοτεχνία, αρχαϊκή διακόσμηση, σύγχρονη ζωγραφική). Παράλληλα, θα αξιοποιήσουμε τις Νέες Τεχνολογίες, θα διευρύνουμε τις γνώσεις μας και θα καλλιεργήσουμε ήπιες δεξιότητες, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές/τριες των συνεργαζόμενων Σχολείων. Τέλος, θα παρουσιάσουμε το έργο μας στη σχολική κοινότητα και θα μεταφέρουμε την εμπειρία μας και τα αποτελέσματα του έργου στους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών μας.
Στόχοι έργου:
1. Θα ανατρέξουμε στο παρελθόν για να αναζητήσουμε την ιστορία της ελιάς.
2. Θα καταγράψουμε μαρτυρίες ανθρώπων του τόπου μας, που ασχολούνται με την καλλιέργεια της ελιάς και την παραγωγή λαδιού.
3. Θα διερευνήσουμε τη διαδικασία της ελαιοκαλλιέργειας και της ελαιοπαραγωγής.
4. Θα ασχοληθούμε με το λιομάζωμα, θα παράγουμε λάδι και βρώσιμες ελιές.
5. Θα ανακαλύψουμε τη διατροφική αξία της ελιάς και του λαδιού και θα φτιάξουμε παραδοσιακές συνταγές με βάση το λάδι και την ελιά.
6. Θα χρησιμοποιήσουμε το λάδι για την παρασκευή σαπουνιών.
7. Θα ανακαλύψουμε έναν βιωματικό τρόπο μάθησης, μέσω της επίσκεψης σε ελαιώνες, ελαιοτριβεία, εργαστήρια ξυλογλυπτικής και Μουσεία Ελαιουργίας.
8. Θα αναζητήσουμε την απεικόνιση της ελιάς στις τέχνες.
9. Θα αξιοποιήσουμε τις Νέες Τεχνολογίες, κατά τη διαδικασία υλοποίησης του έργου.
10. Θα διευρύνουμε τις γνώσεις μας και θα καλλιεργήσουμε ήπιες δεξιότητες των μαθητών/τριών.
Χρονοδιάγραμμα
Συγκεκριμένα:
Οκτώβριος 2023 = 1. Σχετικά με το έργο 2. Σχεδιασμός του έργου
Νοέμβριος 2023 = 3. Δραστηριότητες
3.1 Ερωτηματολόγιο και συνεντεύξεις
3.2 Επισκέψεις σε ελαιώνες, λιομάζωμα
3.3 Επισκέψεις σε ελαιοτριβεία, παραγωγή λαδιού
Δεκέμβριος 2023 = 3.4 Παραγωγή βρώσιμων ελιών
3.5 Κατασκευή παραδοσιακών συνταγών με βάση το λάδι και την ελιά
Ιανουάριος 2024 = 3.6 Παρασκευή σαπουνιού
3.7 Επισκέψεις σε εργαστήρια ξυλογλυπτικής και σε Μουσεία Ελαιουργίας
Φεβρουάριος 2024 = 4. Εορτασμός σημαντικών Ημερών
4.1 Παγκόσμια Ημέρα Ελιάς και Ελαιολάδου
4.2 Πανευρωπαϊκή και Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
Μάρτιος 2024 = 5. Βιβλιογραφική έρευνα
5.1 Η ιστορία της ελιάς
5.2 Η ελιά στην τέχνη
Απρίλιος 2024 = 6. Επικοινωνία συνεργαζόμενων Σχολείων &
7. Διάχυση έργου, 8. Αποτίμηση έργου.
Αναμενόμενα αποτελέσματα:
1. Συμμετοχή των μαθητών/τριών των συνεργαζόμενων Σχολείων στις ενέργειες του έργου και εποικοδομητική συνεργασία τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.
2. Διεύρυνση των γνωστικών γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών/τριών με το λιομάζωμα και την παραγωγή λαδιού και βρώσιμων ελιών.
3. Οι μαθητές/τριες θα ψυχαγωγηθούν και θα εκφραστούν μέσω κατασκευής παραδοσιακών συνταγών με βάση το λάδι και με την παρασκευή σαπουνιών.
4. Αξιοποίηση των εφαρμογών του διαδικτύου για τη δημιουργία βίντεο, παρουσιάσεων, συνεργατικών εγγράφων, κολάζ φωτογραφιών, διαδραστικής αφίσας, ηλεκτρονικών βιβλίων.
5. Άνοιγμα των συνεργαζόμενων Σχολείων στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην ευρύτερη κοινωνία με τη συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος.
6. Ενίσχυση της ψυχικής ικανοποίησης και ευεξίας όλων των εμπλεκόμενων στο έργο, μέσω των δράσεων και των επισκέψεων, κατά τη διαδικασία υλοποίησης του έργου.
Το απόφθεγμα αυτό, από το Μικρό Ναυτίλο, του νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη δείχνει τη μεγάλη σημασία που έχει για τον τόπο μας το δέντρο της ελιάς. Ένα δέντρο, που πρωτοεμφανίστηκε στα παράλια της Ανατολικής Μεσογείου, της Μικράς Ασίας, των νησιών του Αιγαίου και είναι βαθιά ριζωμένο στους ελαιώνες μας από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Ένα δέντρο συνυφασμένο με την ιστορία μας, την πολιτιστική μας κληρονομιά, τη θρησκεία, την οικονομία μας. Για τους λαούς της Μεσογείου, το λάδι είναι πολύτιμο, είναι ο «υγρός χρυσός της Μεσογείου». Παντού συναντάμε την ελιά και το λάδι, στο τραπέζι μας, το καντήλι μας, τη λαϊκή μας παράδοση.
Από τα αρχαία χρόνια το κλαδί της ελιάς συμβολίζει την ειρήνη, τη νίκη, τη γονιμότητα, την κάθαρση. Αξίζει, επομένως, να τη γνωρίσουμε και να ανακαλύψουμε την ανεκτίμητη αξία της για την Ελλάδα και την Κύπρο.
Στο ταξίδι αυτό της γνώσης, που ξεκινάει το ΓΕ.Λ. Παμφίλων με το Περιφερειακό Λύκειο Λιβαδιών Κύπρου και με συνοδοιπόρους το Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. Ξάνθης, το 3ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, το 9ο Γυμνάσιο Νίκαιας και το Κλασσικό Λύκειο Francesco Maurolico Μεσσήνης Ιταλίας, θέλουμε να φυτέψουμε το σπόρο της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αλληλεγγύης, της συναδελφικότητας, της κατανόησης, της ανεκτικότητας καθώς και της μάθησης και της γνώσης.
Ευελπιστώ ότι όλοι, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες, θα αποκτήσουμε γνώσεις, εμπειρίες, δεξιότητες και θα απολαύσουμε το ταξίδι.