ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ ////ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ///A ΛΥΚΕΙΟΥ (ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΗ)

Visits: 988



ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να συνδυάσετε κατάλληλα τις λέξεις της στήλης Α΄ με τις συνώνυμες της στήλης Β΄:

                                          Α                                             Β
                                     ανυπέρβλητος                   αβεβαιότητα
                                     απόβλητα                           αλληγορική διήγηση
                                     αμφιβολία                           αξεπέραστος
                                     διαβάλλω                           απορρίμματα

                     παραβολή                           μάντρα

                    περιβολή                             στολή

                    περίβολος                           συκοφαντώ

2. Να βρείτε τη σημασία της λέξης εμβόλιμος στο επόμενο κείμενο υπογραμμίζοντας τη σωστή ερμηνεία:

« Το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιχείρησης συνεδριάζει κανονικά μία φορά το μήνα μέσα στο πρώτο δεκαήμερο. Αυτόν το μήνα θα πραγματοποιηθεί και μία εμβόλιμη συνεδρία στις 23 του μηνός.»
Η λέξη εμβόλιμη σημαίνει:
α) υποχρεωτική για όλα τα μέλη
β) περιττή
γ) πολύ σημαντική
δ) που παρεμβάλλεται  κατ΄ εξαίρεση σε μια κανονική σειρά.

3. Ποια είναι η σημασία της λέξης προβολή στα επόμενα κείμενα:

α) Η προβολή της ταινίας:
β) Η προβολή του προϊόντος από τα Μ.Μ.Ε.
γ) Προβολή του δεξιού ποδιού:
δ) Προβολή στον επιστημονικό κόσμο του εξωτερικού.

4. Να συμπληρώσετε τα κενά με την κατάλληλη λέξη – παράγωγο του ρήματος βάλλω, σύνθετου με τις προθέσεις ανά-, δια-, εν-, μετά-, παρά-, προ-, κατά-, συν-, υπό-:

α) Αποκλείστηκε από τους αγώνες, γιατί έπαιρνε ……………………………
β) Δεν έδωσε καμιά σημασία στις κατηγορίες και στις …………………..εις βάρος του.
γ) Ο πομπός του Κρατικού Σταθμού είχε μεγάλη……………………
δ) Ο γιατρός του συνέστησε νέα θεραπεία για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ……………….
ε) Ο Χριστός καταδίκασε την υποκρισία στην ……………….. του Τελώνου και του Φαρισαίου.
στ) Ζήτησε το μισό ποσό της αμοιβής του …………………….
ζ) Το δυστύχημα έγινε στην ………………………. των οδών Αριστοτέλους και Μάρνη.
η) Αύριο λήγει η προθεσμία ………………. των αιτήσεων.


5. Να χρησιμοποιήσετε τρεις προτάσεις χρησιμοποιώντας αντίστοιχα τις παρακάτω λέξεις: λειψυδρία, ανελλιπώς, παράλειψη.


6. Να συνδυάσετε κατάλληλα τις λέξεις της στήλης Α΄ με το κατάλληλο ουσιαστικό της στήλης Β΄:
                                          Α                                             Β
                                    αναστέλλω                            επιστολή
                                    αποστέλλω                            δαπάνες
                                    καταστέλλω                           περιπτώσεις
                                    περιστέλλω                            σώματα
                                    συστέλλομαι                         εργασίες
                                    αντιδιαστέλλω                      επανάσταση

7. Να συμπληρώσετε τα κενά με την κατάλληλη λέξη από αυτές που δίνονται σε παρένθεση:

α) Δεν είχε …………………. (παράθεση, ανάθεση, διάθεση) να διασκεδάσει απόψε.
β) Δεν αντέδρασαν και με άφησαν ………………….(ένθετο, έκθετο, αντίθετο) στις κατηγορίες των ανταγωνιστών μου.
γ) Ο ………………(διαθέτης, καταθέτης, συνθέτης) όρισε αυτούς κληρονόμους του.
δ) Πολλά ……………… (αποθέματα, εκθέματα, επιθέματα) υπάρχουν στις προσόψεις των εμπορικών καταστημάτων.
ε) Η ορθογραφία είναι……………. (θεματικό, θεμελιακό, αναθηματικό) στοιχείο της γλώσσας.
στ) Οι μάρτυρες ……………….(εξέθεσαν, κατέθεσαν, προσέθεσαν) υπέρ του κατηγορουμένου.

8. Να κατατάξετε σε ζεύγη αντωνύμων τις λέξεις:

                                    ανεκτός                      μεταφορικός
                                    αξιόπιστος                 αφερέγγυος
                                    άπροικη                     διάφορος
                                    ασήμαντος                εισφορά
                                    ατέλεια                       ενδιαφέρων
                                    κυριολεκτικός           ανυπόφορος
                                    όμοιος                        πολύφερνη


9. Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις με συνώνυμά τους:

α) Οι Πέρσες επιχείρησαν τρεις φορές να υποδουλώσουν την Ελλάδα.
β) Πήρε εντολή να επιστρέψει εσπευσμένα στη μονάδα του.
γ) Ήλθε, για να διευθετήσει κάποιες επείγουσες υποθέσεις του.
δ) Το γραπτό του ήταν γεμάτο από σολοικισμούς.

10. Να σχηματίσετε τρεις προτάσεις χρησιμοποιώντας αντίστοιχα τις λέξεις: ένταξη, τακτικός, προτάσσω.

11. Να συνδυάσετε τις λέξεις της α΄ και β΄ στήλης:

ανέκδοτος                             πράξη                                    
ανεπίδοτος                            ταραξίας
ανένδοτος                             βιβλίο
ανανταπόδοτος                 τηλεγράφημα
ασύδοτος                              αγώνας
προδοτικός                          φιλοξενία

12. Να σχηματίσετε τρεις προτάσεις χρησιμοποιώντας στην πρώτη τη λέξη αποδίδω, στη δεύτερη τη λέξη επιδότηση και στην τρίτη τη λέξη δωροδοκία.


13. Να συνδυάσετε κάθε λέξη της α΄ στήλης με την κατάλληλη λέξη από τη β΄ στήλη:

   α΄                                              β΄
ιατρικός                                 συνείδηση
κυκλαδικός                           διαφορά
υψηλός                                  ειδικότητα
ειδοποιός                              ειδώλια
ιστορικός                               ιδανικά
ηθικός                                   μυθιστόρημα
βυζαντινός                            υπάλληλος
βουκολικός                           ειδησεογραφία           
ευσυνείδητος                        ειδύλλια
πολιτικός                              ιστοριογραφία



14. Να επιλέξετε τη σωστή σημασία της λέξης κυκλώνοντας το αντίστοιχο γράμμα:

                     1. ελλοχεύω                                α. φωλιάζω
                                                                         β. απειλώ
                     2. καταιγισμός                            α. βροχή - καταιγίδα      
                                                                         β. πυκνή ρίψη βλημάτων
                     3. πλασματικός                           α. εικονικός - ψεύτικος
                                                                         β. αληθινός
                     4. κορεσμός                                α. υπερπλήρωση
                                                                         β. αχορτασιά
                     5. ευτελίζω                                  α. ψευτίζω – διαβρώνω την ποιότητα
                                                                         β. αναβαθμίζω
                     6. ευφυολόγημα                         α. εξυπνάδα
                                                                         β. μωρολογία
                     7. φενάκη                                    α. περούκα (μτφ. απάτη)
                                                                         β. εφεύρημα

15. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με αυτές της στήλης Β, ώστε να δημιουργηθούν ζεύγη αντίθετων εννοιών:
                                       Α                                                       Β
                        α. αφιλοκέρδεια                              1. συμφέρον
                        β. ανιδιοτέλεια                                2. απληστία
                        γ. αυτάρκεια                                    3. ευχέρεια
                        δ. δυσχέρεια                                    4. αναζήτηση κέρδους
                        ε. αναζήτηση ομορφιάς                 5. τσιγγουνιά
                        στ. γενναιοδωρία                            6. Χρησιμοθηρία



16. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με αυτές της στήλης Β, ώστε να δημιουργηθούν αντωνύμων:
                                        Α                                            Β
                               α. αδρανοποιώ                 1. δυσνόητος
                               β. εικονικός                       2. ουσιαστικός
                               γ. δεσμεύομαι                   3. φαινομενικός
                               δ. εύπεπτος                       4. θέτω σε κίνηση
                               ε. επιφανειακός                5. απαγκιστρώνομαι


17. Να συμπληρώσετε τα κενά της ακόλουθης παραγράφου με τις παρακάτω λέξεις, αφού τις τοποθετήσετε σε σωστή σειρά και στο σωστό τύπο: κατάρτιση, ισηγορία, αυταπόδεικτος, αμείλικτος, μισαλλόδοξος, αυτονόητος, προωθητικός.

Η συμβολή του διαλόγου στην εύρεση της αλήθειας είναι μεγάλη και αναμφισβήτητη. Κανένας φραγμός δεν μπορεί να αντέξει τον……………….. ανταγωνισμό «θέσης» και «αντίθεσης». Προκαταλήψεις, δογματικές και ………………..θέσεις, σκοπιμότητες αποκαλύπτονται ………………..από την πιο πειστική ερμηνεία. Η διεξαγωγή ενός καλού διαλόγου προϋποθέτει πνευματική ………………..των διαλεγομένων, κριτική ικανότητα, ελευθερία σκέψης και το δικαίωμα της……………….. . Τα στοιχεία αυτά αντίθετα με ………………..αλήθειες και………………..   συμπεράσματα.   


18. Να βρείτε την ετυμολογία των παρακάτω λέξεων: εμβέλεια, διαλεκτική, ανέκκλητος, διασκελίζω.

19. Να δώσετε παραγόμενα επίθετα από τα ρήματα λανθάνω, ωθούμαι και να γράψετε μια πρόταση για καθένα απ’ αυτά.

20. Να επιλέξετε τη σωστή απόδοση της σημασίας των παρακάτω λέξεων κυκλώνοντας το αντίστοιχο γράμμα:
                     1. λανθάνω                                 α. διαπράττω λάθος
                                                                         β. ξεφεύγω την προσοχή κάποιου
                     2. εμβέλεια                                 α. η εμβάθυνση σε ένα θέμα      
                                                                         β. η μέγιστη απόσταση βολής
                     3. σύσταση                                  α. συγκρότηση - ίδρυση
                                                                         β. αναδιοργάνωση
                     4. διαλεκτική                              α. μέθοδος αναζήτησης της αλήθειας
                                                                         β. μονολογικός συλλογισμός
                     5. στατικός                                   α. αεικίνητος
                                                                          β. ακίνητος
                     6. ανέκκλητος                             α. τελεσίδικος, οριστικός
                                                                          β. αυτός που εύκολα ακυρώνεται
                     7. ιδεατός                                     α. φανταστικός, ιδεώδης
                                                                          β. υπαρκτός
                     8. διασκελίζω                              α. υπερπηδώ
                                                                          β. ακινητοποιώ    


21. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με αυτές της Β, ώστε να δημιουργηθούν ζεύγη συνωνύμων:

                              Α                                                                   Β
                   α. αεργία                                                  1. τεχνική εκπαίδευση
                   β. αναλφαβητισμός                               2. απραξία
                   γ. επαγγελματική κατάρτιση                 3. πνευματική ευελιξία
                   δ. ενότητα                                               4. υπόβαθρο
                   ε. υψηλό πνευματικό επίπεδο               5. σύμπνοια
                  στ. υποδομή                                             6. αμάθεια



22. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με μία από τις λέξεις που δίνονται σε παρένθεση:

α) Ο αναλφαβητισμός είναι σοβαρό πρόβλημα. ………………..τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά (οξύνει, διευρύνει, αναβάλλει, αναστέλλει).
β) Ο αναλφαβητισμός είναι ………………..(έρεισμα, εφαλτήριο, τροχοπέδη) στην κοινωνική………………..(ελευθερία, χειραφέτηση, πρόοδο) των λαών.
γ) Ο βαθμός ………………..(εξομοίωσης, εξοικείωσης, εκμάθησης) με το γραπτό λόγο είναι ένδειξη μόρφωσης.
δ) Μία από τις ………………..(συνέπειες, ενδείξεις, συμβάσεις) του γραπτού λόγου είναι ότι δεν επιδέχεται εύκολα γλωσσικές εξελίξεις.

23. Να συμπληρώσετε τις λόγιες λέξεις που παραλείπονται ανάλογα με τα συμφραζόμενα και σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνεται σε παρένθεση:
α) Ήταν άνθρωπος αναλφάβητος, ο λόγος του ήταν γεμάτος.………………..(συντακτικά λάθη).
β) Οι αναλφάβητοι οδηγούνται σε γλωσσική ………………..(φτώχεια).
γ) Ο αναλφαβητισμός παρεμποδίζει την………………..(ευκαμψία) του πνεύματος.
δ) Ο αναλφαβητισμός οδηγεί σε ………………..(νωθρότητα σκέψης, στενομυαλιά).


24. Να γράψετε συνώνυμα (μονολεκτικά ή περιφραστικά) των παρακάτω λέξεων: παίρνουν (επίδομα), εμφανής (ο αναλφαβητισμός), ξεχνάμε, ευφυΐα, ειδική (επαγγελματική κατάρτιση), ενότητα.


25. Με καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις να σχηματίσετε δύο προτάσεις, φροντίζοντας στη μία η χρήση της λέξης να είναι δηλωτική και στην άλλη συνυποδηλωτική: προσιτός, αθάνατος, συντηρώ, πυκνότητα, ανοιχτός, νίκη.


26. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με αυτά της στήλης Β, ώστε να δημιουργηθούν ζεύγη συνωνύμων:
                                       
                                         Α                                       Β
                               α. έντεχνος                         1. αποδοκιμασία
                               β. συμβατικός                    2. σύμφυτος
                               γ. απόκλιση                        3. συμφωνημένος
                               δ. επίκριση                         4. καλαίσθητος
                               ε. εγγενής                           5. εκτροπή

27. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με αυτά της στήλης Β, ώστε να δημιουργηθούν ζεύγη συνωνύμων (μια λέξη της στήλης Β περισσεύει):

                                         Α                                           Β
                               α. συμβατικός                     1. ικανοποίηση
                               β. ιδιόλεκτος                       2. εφαρμογή
                               γ. πραγμάτωση                   3. ύφος
                               δ. ομιλητής                         4. συμφωνημένος
                               ε. πλήρωση                         5. πομπός
                                                                             6. δέκτης

28. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων, με τις λέξεις που δίνονται σε παρένθεση:

α) Στο βαθυστόχαστο αυτό κείμενο, ο φιλόσοφος εκφράζει τη/τα………………..(διανόηση, διανοήματα, διάνοια) του.
β) Ο άνθρωπος που δημιουργεί, συλλαμβάνει πρωτότυπες ιδέες, διακρίνεται από………………..(επινοητικότητα, επίνοια, επινόηση).

γ) Ο μεταξύ τους διαξιφισμός οφείλεται σε………………..(παρονομασία, παράνοια, παρανόηση) και δεν απηχεί πραγματική διαφορά απόψεων.
δ) Η παροχή επιδομάτων σε ανέργους και άλλους αναξιοπαθούντες εντάσσεται στο πλαίσιο προγραμμάτων κοινωνικής………………..(πρόνοια, προνοητικότητα, πρόνευση) που εφαρμόζονται από το κράτος.


29. Να αντιστοιχίσετε σε ομάδες συνωνύμων τις παρακάτω λέξεις:

ευσταθής                                                           ευμετάβολος
το υποστατικό                                                  αντικατάσταση
περίσταση                                                         απροσδιόριστος/ανεξακρίβωτος
αστάθμητος                                                      τυχαίο συμβάν
το περιστατικό                                                 αστήρικτος/ανακριβής
άστατος                                                             εναντίωση/αντίρρηση
ένσταση                                                             αγρόκτημα
ασύστατος                                                        στέρεος/ακλόνητος
υποκατάσταση                                                 συγκυρία
εγκατάσταση                                                    πολίτευμα
καθεστώς                                                         τοποθέτηση



30. Να προσδιορίσετε τις σημασίες της λέξης «σύσταση» στις παρακάτω προτάσεις:

α) Η σύσταση του εδάφους παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των φυτών.
β) Ο πρόεδρος της εταιρείας έκανε στους υπαλλήλους συστάσεις σχετικές με τη συμπεριφορά τους.
γ) Στη δεξίωση του εφοπλιστή τις συστάσεις των προσκεκλημένων είχε αναλάβει η οικοδέσποινα.
δ) Γραμματέας με καλές συστάσεις ζητά εργασία.
Σημείωση: για κάθε υπογραμμισμένη λέξη δώστε μονολεκτικά ή περιφραστικά τη σημασία της.



31. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με αυτές της στήλης Β που σχετίζονται νοηματικά, ώστε να δημιουργηθούν ζεύγη.

       Α                                                        Β
1.  νέος                                             α.αυθορμητισμός
2. εφηβεία                                      β.ενδοστρέφεια
3. ενήλικος                                     γ. μεταλλαγή
4. φιλία                                           δ. ταχύτητα
5. ευθύνη                                        ε. φιλοπονία
6. απογοήτευση                          στ. ορθολογισμός


32. Να βρείτε στη Β΄ στήλη τη συνώνυμη της κάθε λέξης της Α΄ στήλης:

      Α΄                                 Β΄
διαγωγή                     μεταφέρω
καταγωγή                  παρουσιάζω
προσάγω                   προβιβάζω
μετάγω                       συμπεριφορά
σύναξη                       συγκέντρωση
περιάγω                     προέλευση
προάγω                      περιφέρω

33. Να συνδυάσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με αυτές της στήλης Β΄:

      Α                              Β
πρωτότοκος              τοκετός
φυσιολογικός           γυναίκα
άτοκος                       κόρη   
επίτοκος                    επιτόκιο
τραπεζικός                δυστοκία
συγγραφικός            δάνειο



34. Να βρείτε τα ζεύγη των συνώνυμων στις δύο στήλες:
    Α΄                                  Β΄
αφανής                      εκδήλωση
έκφανση                    ολοφάνερα
έμφαση                      άσημος
αναφανδόν               υπογράμμιση (μτφ.)
απόφανση                 κρίση, γνωμάτευση

35. Να συνδυάσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με αυτές της στήλης Β΄ όπως στο παράδειγμα:

    Α΄                                  Β΄
πρόξενος                   συμπεριφορά
ξενική                         επιχείρηση
ξενόγλωσσο              κακών
παράξενη                  έθιμο
ξενοδοχειακή            βιβλίο
ξενόφερτο                 προφορά      


36. Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες .

 α) Δεν μπόρεσε να εννοήσει τι ακριβώς οι αντίπαλοί του επιδιώκουν.
β) Τους ζητήθηκε να κάνουν σύνοψη του κειμένου.
γ) Την ενέργειά του εκείνη θεωρήσαμε ως πρώτο δείγμα υποχώρησης.


37. Να συνδυάσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με αυτές της στήλης Β΄.
       Α΄                                Β΄
ανάληψη                    ασθενειών
χειρολαβή                  χρημάτων
περίληψη                   πολέμου
ασύλληπτος               κειμένου
λήμμα                         λεξικού
λάφυρο                      αγγείου
πρόληψη                   εγκληματίας


38. Να συμπληρώσετε με μία από τις παρακάτω λέξεις τα κενά των παρακάτω φράσεων:


α) Κατά τη Θεολογία, ο Θεός είναι………………
β) Στην Οινολογία χρησιμοποιούνται οι………………, για να δοκιμάσουν την ποιότητα των κρασιών.
γ) Σ’  έναν πόλεμο μεταξύ των θυμάτων υπολογίζονται και οι………………
δ) Η εξέταση με την οποία ελέγχεται η κατάσταση της υγείας κάποιου λέγεται………………
ε) Ο άνθρωπος που έχει τη φρόνηση χαρακτηρίζεται………………
στ) Τα κείμενα που έγραψε ο συμμαθητής μας, λόγω του κακού γραφικού του χαρακτήρα, ήταν………………

(διαγνωστικός, γευσιγνώστης, αγνοούμενος , δυσανάγνωστος, γνωστικός, παντογνώστης)


39. Να βρείτε τα συνώνυμα και αντώνυμα των λέξεων: συνετός, κάθετος, άνετος, αφετηρία, ύφεση.


40. Να βρείτε τα αντώνυμα των λέξεων: σύντομος, ατομικός, τμήμα, αποταμίευση, κατάτμηση, ατομικιστής, πολύτομος.

41. Να συνδυάσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με αυτές της στήλης Β΄:

    Α΄                               Β΄
ατελέσφορος             αιώνιος
ατελεύτητος              άκαρπος
ατελής                       μισοτελειωμένος
ευτελής                      αμετάκλητος
ιδιοτελής                   φτηνός
τελεσίδικος               συμφεροντολόγος

42. Να βρείτε τρία επιρρήματα που παράγονται από τη λέξη τέλος και χρησιμοποιούνται συχνά στη ν.ε. Να σχηματίσετε από μία πρόταση με το καθένα από αυτά.

43. Καταγράψτε όσο το δυνατόν περισσότερες σύνθετες λέξεις με πρώτο ή με δεύτερο συνθετικό τις λέξεις γράφω και λόγος, π.χ. γραφομηχανή / στενογραφώ, λογοκλόπος / παράλογος.

44. Σχηματίστε φράσεις με τις παρακάτω λέξεις, αφού προηγουμένως αποδώσετε με συντομία τη σημασία τους:
λογοκλόπος, υπόλογος, ετυμολογία, ταυτολογία, λογοδοσία, λεπτολόγος, βραχυλογία.

45. Να βρείτε τα ισοδύναμα επίθετα για τους παρακάτω χαρακτηρισμούς, π.χ. λέει με λίγα λόγια à λιγόλογος.

-         μιλάει με καλό και γλυκό τρόπο.

-         εκφράζεται με συντομία και ευστοχία.

-         κρατάει το μυστικό που του εμπιστεύτηκαν.

-         μιλάει με θράσος και με προπέτεια, χωρίς σεβασμό προς τους άλλους.

-         έχει έτοιμες τις απαντήσεις στις στιχομυθίες και στα παραδείγματα.

-         λέει μεγάλα και κενά λόγια, υπόσχεται πολλά και δεν κάνει τίποτα.

-         μιλάει με ευχέρεια και πειστικότητα.

46. Με τις παρακάτω συνώνυμες λέξεις να σχηματίσετε προτάσεις, έτσι ώστε να διακρίνεται καθαρά η ιδιαίτερη χροιά της κάθε λέξης:
            προσπέλαση, προσέγγιση, προσχώρηση, πλεύρισμα, πρόσβαση.

47. Να σχηματίσετε σύνθετα με β΄συνθετικό τις λέξεις ορίζω και τάξη και να γράψετε φράσεις με τρία (3) τουλάχιστον από τα σύνθετα που θα προκύψουν.

48. Να χρησιμοποιήσετε τις παρακάτω λέξεις με τη δηλωτική και τη συνυποδηλωτική τους σημασία σε φράσεις:
            πολιορκώ, έρεισμα, απρόσιτος, εκτροχιασμός, διάβρωση.

49. Με τα ρήματα κοινοποιώ, ενημερώνω, φέρω στη δημοσιότητα να σχηματίσετε φράσεις, που να δηλώνουν την ακριβή σημασία των λέξεων.

50. Προώθηση, οπισθοδρόμηση: να σχηματίσετε φράσεις με τις λέξεις στην κυριολεκτική (δηλωτική) και στη μεταφορική (συνυποδηλωτική) σημασία τους.

51. Σχηματίστε τα παρακάτω σύνθετα κάνοντας την τροπή του ψιλού στο αντίστοιχό του δασύ:

            κατ(ά) + ηγητής
            κατ(ά) + ολικός
            επ(ί) + οδός
            μετ(ά) + εόρτια
            απ(ό) + ορισμός
            αντ(ί) + ύπατος

52. Να βρείτε τα συνθετικά των λέξεων: εφορμώ, καθαγιάζω, εφημερεύω, αφοσίωση, υφέρπω, αφορισμός, υφαρπάζω, ανθυγιεινός, μεθοριακός, καθομολογώ.

53. Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε ποια είναι η σημασία της λέξης άρση: (= 1. ανύψωση, 2. απομάκρυνση, 3. κατάργηση).

α. Αποφασίστηκε τελικά η άρση του στρατιωτικού νόμου.
β. Του συνέστησε ο προπονητής του να διαθέτει επίσης είκοσι λεπτά την ημέρα για άρση βαρών.
γ. Η αλήθεια είναι ότι βοήθησαν όλοι τους στην άρση των εμποδίων.


54. Να σχηματίσετε μια φράση με τη λέξη εχεμύθεια (= το να κρατάει κανείς για τον εαυτό του το μυστικό που του εμπιστεύθηκε κάποιος).

55. Να συνδυάσετε τις λέξεις της α΄ στήλης με τις κατάλληλες λέξεις της β΄ στήλης.                     

                                     α΄ στήλη                   β΄ στήλη
                                    συνεκτικός                σώματα
                                     η μέθεξη                   δεσμός
                                    ο ηνίοχος                   έξεις
                                    ακάθεκτες                  θέσεις
                                    ανθεκτικά                  των Δελφών
                                    οχυρές                       στη μαγεία της μουσικής
                                    κακές                         υλικά


56. Να συνδυάσετε τις λέξεις της α΄ στήλης με τις αντίστοιχές τους της β΄ στήλης και να τις βάλετε στο σωστό γένος, πτώση και αριθμό με βάση τη β΄ στήλη:

            αναμμένος                         κύκλοι
            εξημμένος                          παράδειγμα
            εφαπτόμενος                     καντήλι 
            συναφής                             έγγραφα
            απτός                                 πνεύματα
         συνημμένος                       ειδικότητες

ΠΗΓΗ : Ε-ΜΕ PHILOLOGOS