Δραστήριος τρόπος ζωής – Ενεργειακή ισορροπία
Παρακάτω γίνονται ξεχωριστές αναφορές στη βιωματική - θεωρητική πλαισίωση και στην παραγωγή υλικού.
Βιωματική πλαισίωση
Πάμε ... παραλία για θαλάσσιο σκι
Στις 18 Οκτωβρίου 2013, 30 μαθητές του Ομίλου «Δραστήριος Τρόπος Ζωής - Ενεργειακή Ισορροπία» έκαναν εξόρμηση στη θάλασσα. Η εκδρομή είχε χαρακτήρα βιωματικής δράσης. Κολύμπησαν αλλά κυρίως δοκίμασαν τις ικανότητές τους σε θαλάσσιο σκι και wake board μέσα σε ενθουσιώδες κλίμα.
_______________________________________________________________________________________________________________
Yoga: τα Μαθηματικά του εσωτερικού «είναι»
Στις 3 Δεκεμβρίου 2013, στο σχολείο πραγματοποιήθηκε δράση βιωματικού χαρακτήρα με τη σχολή “Athens Atman Association”. Μαθητές του ομίλου «Δραστήριος Τρόπος Ζωής - Ενεργειακή Ισορροπία» έλαβαν μέρος σε δίωρη συνεδρία “Yoga” υπό την καθοδήγηση έμπειρου εκπαιδευτή. Σκοπός της δράσης ήταν οι μαθητές να εξερευνήσουν και να μάθουν τα μέρη του σώματός τους μέσα από ασκήσεις συγκέντρωσης με έντονα τα στοιχεία της δύναμης και της ισορροπίας. Η yoga χαρακτηρίζεται ως τα Μαθηματικά του εσωτερικού «είναι», καθώς αποσκοπεί στην ψυχοσυναισθηματική σύνδεση του σώματος και του πνεύματος. Σημειώνεται, ότι δεν υπήρξε καμιά θρησκευτική συσχέτιση προς αποφυγή παρεξηγήσεων και ότι σκοπός ήταν η κατανόηση των μυοσκελετικών λειτουργιών με βιωματικό τρόπο.
________________________________________________________________________________________________________________
Εκπαιδευτική Εκδρομή στο νομό Ιωαννίνων
Στις 10 με 13 Απριλίου 2014 μαθητές του ομίλου "Δραστήριος τρόπος ζωής - Ενεργειακή ισορροπία" έζησαν αξέχαστες εμπειρίες πραγματοποιώντας εκδρομή στο νομό Ιωαννίνων και πλαισίωσαν έτσι τη θεματολογία με την οποία ασχολήθηκαν κατά τη φετινή σχολική χρονιά. Παρατίθενται μερικές φωτογραφίες.
Το βίντεο, που ακολουθεί, αποτελεί προσπάθεια να αποτυπωθούν οι περισσότερες υπαίθριες φυσικές δραστηριότητες, που πραγματοποιήθηκαν από μαθητές του σχολείου στα πλαίσια του εκπαιδευτικού ομίλου "Δραστήριος τρόπος ζωής - Ενεργειακή ισορροπία" κατά το σχολικό έτος 2013-2014.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Θεωρητική πλαισίωση
Συνέντευξη από γιατρό για "Άσκηση και καρδιαγγειακή υγεία"
Ο γιατρός με ειδικότητα στην καρδιολογία κ. Σπυρόπουλος Σταύρος παραχώρησε συνέντευξη σε μαθητές του σχολείου σχετικά με τις ευεργετικές επιδράσεις της φυσικής άσκησης στην καρδιαγγειακή λειτουργία. Η συνέντευξη έγινε σε συνεργατική δράση με το Ελληνικό Ίδρυμα Καρδιολογίας.
1. Τι είναι το φύσημα και ποιες εξετάσεις πρέπει να κάνουμε για να το διαπιστώσουμε;
Το φύσημα έχει να κάνει με τις βαλβίδες της καρδιάς. Η καρδιά έχει τέσσερις κοιλότητες. Το αίμα, καθώς περνά μέσα από αυτές, εμποδίζεται στα πλαίσια των βαλβίδων. Αν κλείνει η βαλβίδα δεν κλείνει στεγανά, τότε το αίμα κινείται προς τα πίσω. Η διάγνωση γίνεται με ιατρικό ακουστικό ακούγοντας έναν απαλό θόρυβο σαν φύσημα.
2. Τι επίπτωση έχει η φυσική δραστηριότητα στην κυκλοφορία του αίματος;
Ένας άνθρωπος που ασκείται, στην προσπάθεια του να αποδώσει καλύτερα, αυξάνει τις σφίξεις του, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τη σωστή λειτουργία της καρδιάς.
3. Πώς βοηθά η φυσική δραστηριότητα στη σωστή λειτουργία της καρδιάς;
Η καρδιά είναι ένας μυς. Η φυσική δραστηριότητα την κάνει πιο δυνατή συντελώντας στην καλύτερη λειτουργία και στη διατήρηση της καλής της κατάστασης.
4. Πώς συντελεί η φυσική δραστηριότητα στην πρόληψη καρδιακών παθήσεων;
Η φυσική δραστηριότητα μειώνει τα ποσοστά της κακής χοληστερόλης (LDL) και της υψηλής αρτηριακής πίεσης βοηθώντας έτσι στη διατήρηση της φυσιολογικής κατάστασης της καρδιάς και των αγγείων.
5. Ποια είναι η καλύτερη διάρκεια άσκησης που πρέπει να κάνουμε καθημερινά;
Η απαραίτητη διάρκεια φυσικής δραστηριότητας καθημερινά είναι 20 λεπτά αεροβικής άσκησης (μέτριας έντασης). Από κει και πέρα όσο περισσότερο τόσο καλύτερα.
6. Πόσο συχνά πρέπει να ελέγχουμε τη λειτουργία της καρδιάς;
Στις νεαρές ηλικίες, πρακτικά, πρέπει να γίνεται κάθε περίπου 2 χρόνια. Μετά την ηλικία των 21 ετών ο έλεγχος γίνεται μόνο αν εμφανιστούν συμπτώματα. Μετά την ηλικία των 40 ετών χρειάζεται έλεγχος σε τακτικότερη βάση.
7. Μερικές φορές ακούμε για παιδιά και νέους που πεθαίνουν κατά τη διάρκεια της άσκησης. Πού οφείλεται αυτό;
Αυτό οφείλεται σε αρρυθμίες, που εμφανίζονται σε ανθρώπους με προδιάθεση λόγω πιθανής κληρονομικότητας.
8. Ένας άνθρωπος που ασκείται θα ζήσει περισσότερο;
Θεωρητικά, ναι. Ωστόσο, η μακροζωία εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.
Η απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης έγινε από τους μαθητές:
Ζέκια Άντζελα, Θέμελη Ηρώ, Θέου Δανάη, Καγιαυτάκη Λυδία, Καραθανάση Αθανάσιο, Καρλατήρα Παυλίνα
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Συνέντευξη απο εκπαιδεύτρια της Yoga
Στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής μαθητές του σχολείου μας πήραν συνέντευξη από τη δασκάλα της yoga κα Καραμόσχου Έλλη.
1) Τι είναι η yoga;
Η yoga περιλαμβάνει σωματικές ασκήσεις που μας βοηθά να έχουμε ένα υγιές σώμα, ευλύγιστο και να μπορούμε να εξισορροπήσουμε το ορμονικό σύστημα και να έχουμε ψυχοσωματική ισορροπία. Δεν έχει σχέση με θρησκεία. Έχει προέλθει από την Ινδία και γι’ αυτό έχει χαρακτηριστικά της Ινδουιστικής παράδοσης. Η γιόγκα μπορεί να έχει ασκήσεις στατικές μέχρι και ακροβατικές.
2) Τι σημαίνει η λέξη yoga;
Σημαίνει ένωση. Να ενωθούμε με τον εσωτερικό μας εαυτό.
3) Πόσα είδη yoga υπάρχουν;
Υπάρχουν πολλοί κλάδοι yoga και διάφορες σχολές γιόγκα, που η καθεμιά τους έχει εστιάσει σε διαφορετικό κλάδο ή σε όλους τους κλάδους. Υπάρχουν αρκετοί κλάδοι γιόγκα. Η Hatha yoga που αφορά την εναρμόνιση του φυσικού σώματος. Η Rāja yoga που αφορά τη μελέτη του νου. Υπάρχουν, επίσης, οι Bhakti, Kundalini, Tantra yoga καθώς και διάφορα άλλα συστήματα. Τέλος, υπάρχουν διάφορες σχολές που έχουν δώσει έμφαση σε κάποιο κομμάτι φτιάχνοντας έτσι ένα σύστημα εκπαίδευσης.
4) Σε τι ωφελεί η yoga;
Ωφελεί το σώμα, κάνοντάς το ευλύγιστο, και το ορμονικό σύστημα κρατώντας μας έτσι σε μια ισορροπία. Σε ψυχολογικό επίπεδο μας δίνει ηρεμία και γαλήνη. Σε συναισθηματικό επίπεδο μας εναρμονίζει.
5) Πόσο συχνά μπορεί να κάνει κάποιος yoga;
Όσο θέλει και ανάλογα με το τί θέλει να πετύχει. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να ξεκινήσει yoga για να έχει καλή αναπνοή, ώστε να κάνει καταδύσεις και θα πρέπει να κάνει αναπνευστικές ασκήσεις για μισή ώρα κάθε μέρα. Κάποιος άλλος μπορεί να θέλει να κάνει yoga για να γυμνάσει το σώμα του, για να αδυνατίσει ή να ισορροπήσει το ορμονικό του σύστημα. Η επιλογή των συγκεκριμένων ασκήσεων και η χρονική τους διάρκεια εξαρτώνται από το ζητούμενο σκοπό.
6) Με τι ρυθμό πρέπει να γίνονται οι ασκήσεις της yoga;
Οι ασκήσεις της yoga δε γίνονται με αναπνοή και εκπνοή. Παίρνουμε κάποια στάση και μένουμε εκεί. Δεν είναι γυμναστική να γίνεται με κάποιο συγκεκριμένο ρυθμό.
7) Μπορούν να κάνουν όλοι οι άνθρωποι γιόγκα (π.χ. ηλικιωμένοι, εγκυμονούσες, παιδιά κ.λ.π.);
Ναι, όλοι μπορούν, αλλά το επίπεδο δυσκολίας είναι διαφορετικό. Άλλες ασκήσεις θα κάνει ο ηλικιωμένος και άλλες η εγκυμονούσα ή τα παιδιά.
8) Η γιόγκα προέρχεται από την Ινδία. Δεν οδηγεί στη φιλοσοφία της ινδουιστικής θρησκείας;
Η γιόγκα προέρχεται από την Ινδία και είναι λογικό να έχει αφομοιώσει χαρακτηριστικά από την Ινδουιστική παράδοση. Όμως, δεν είναι θρησκεία. Το Κουνγκ Φου έχει στοιχεία από την Κίνα. Είναι λογικό πως ό,τι κάνουμε έχει ενσωματώσει και κάποια στοιχεία από την παράδοση της χώρας, που προέρχεται. Όμως δε μιλάμε για θρησκείες στη γιόγκα.
9) Τι είναι ο διαλογισμός;
Ο διαλογισμός είναι μία κατάσταση, που μας βοηθά να γνωρίσουμε τον εσωτερικό μας εαυτό. Στην αρχαία Ελλάδα έλεγαν «το γνώθι σ’ αυτόν». Το να γνωρίζεις τον εαυτό σου είναι το μυστικό του σύμπαντος. Αν γνωρίσεις τον εαυτό σου γνωρίζεις το σύμπαν, γιατί είμαστε μικρογραφία του συνόλου. Αυτό το πίστευαν και οι αρχαίοι Έλληνες. Αυτό πιστεύει και η γιόγκα και ο διαλογισμός είναι ένα εργαλείο, που σε βοηθά να το κατακτήσεις.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________