Ελληνικά

Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ

ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο

Τίτλος: Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.

Όπως συμβαίνει συχνά στο νηπιαγωγείο επαναπροσδιορίσαμε κάποιο από το περιεχόμενο του συγκεκριμένου εργαστηρίου δεξιοτήτων - ώστε να ανταποκρίνεται στη δική μας ομάδα, αλλά κρατήσαμε τη στοχοθεσία του και τη δομή του. Σε πλαίσιο αναφέρονται αποσπάσματα από το πρωτότυπο σχέδιο εργασίας του Υπουργείου Παιδείας το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ: Τον_ΚΟΚ_αγαπώ_Με_ασφάλεια_κυκλοφορώ.pdf

Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου.

Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Για αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται και να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας.

  • 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Το Συμβούλιο της τάξης» 

Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας μέσα από τις ερωτήσεις που υποβάλουμε στην ομάδα να
προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την απάντηση εμείς, αλλά θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση.
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:

-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;

-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο
μεταφοράς;

-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών
σας στο σχολείο;

-Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;

-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον
δρόμο;

-Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας;

- Γιατί;

-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;

Στο πρώτο εργαστήριο συζητήσαμε με τα παιδιά τις εμπειρίες τους βασιζόμενοι στις παραπάνω ερωτήσεις και θελήσαμε να φτιάξουμε έναν πίνακα ταξινόμησης των τρόπων μετακίνησής μας, συμπεριλαμβάνοντας και τις δασκάλες. Ο πίνακας αυτός θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και για τα εργαστήρια που ακολουθούν ώστε να συζητήσουμε ποιους κανόνες οδικής ασφάλειας αλλά και συμπεριφοράς αρμόζει σε κάθε τρόπο μετακίνησης.

  • 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Αποκωδικοποιώντας τον Κώδικα»

Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.»
Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη.
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:

-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;

-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;

- Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;

-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο;

-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί
όταν το βλέπουν;

- Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;

-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα
οχήματα;

- Tι σχήμα έχουν;

-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο
ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο).

-Τι σηματοδοτούν;
Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και
λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών,
τροχονόμος, …

Διαβάσαμε και συζητήσαμε το παραμύθι το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ (κλικ στην εικόνα)

  • 3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Η  σημασία των κανόνων» 

Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο
δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να
ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο.

• Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
• Κοιτάζω αριστερά.
• Κοιτάζω δεξιά.
• Ξανακοιτάζω αριστερά.
• Ξανακοιτάζω δεξιά.
• Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το
απέναντι πεζοδρόμιο.
• Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από
την διάβαση πεζών.
• Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.

 

Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή.

-Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα
αυτοκίνητα;

-Τι κάνουμε;

-Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;

Σε αυτήν την ενότητα χρησιμοποιήσαμε το εξαιρετικό λογισμικό "Κυκλοφορώ με τον Ταξάκη". Μέσα από βιντεοσκοπημένες φανταστικές ιστορίες σε πραγματικές καταστάσεις τα παιδιά προβληματίστηκαν για το σωστή και τη λάθος οδική συμπεριφορά και τη σημασία τήρησης των σημάτων και των κανόνων. Έπαιξαν ψηφιακά παιχνίδια ζωγραφικής των σημάτων όπου γνώρισαν με τη βοήθεια του Ταξάκη τα πιο βασικά σήματα και άκουσαν το σχετικό εκπαιδευτικό τραγούδι "Στην πόλη περπατάω ". Μια ιδέα για το λογισμικό, στο παρακάτω βιντεοκλίπ:

Υπάρχει επίσης δυνατότητα "κατεβάσματος" του λογισμικού για προσωπική χρήση από τον σύνδεσμο: Ταξάκης – Kidmedia

Άλλες δραστηριότητες που κάναμε σε αυτήν την ενότητα: Επιτραπέζια παιχνίδια μνήμης και ταξινόμησης που έπαιζαν τα παιδιά κατά τη διάρκεια ελευθέρων και οργανωμένων δραστηριοτήτων (σχήματα - μισό/ολόκληρο):

Ψηφιακά παιχνίδια στον υπολογιστή (κλικ στην κάθε εικόνα)

  • 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Αν ήταν αλλιώς..» 

Συζητήσαμε με τα παιδιά τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν σήματα οδικής κυκλοφορίας στον κόσμο μας. Θα προκαλούνταν ατυχήματα; Χρησιμοποιήσαμε για άλλη μια φορά το λογισμικό του Ταξάκη και είδαμε βιντεοσκοπημένες ιστορίες παραβίασης των σημάτων. Σε μια περίπτωση ένας πολίτης με αμαξίδιο αντιμετώπιζε πολλές δυσκολίες να εξυπηρετηθεί μόνος του σε δρόμους με ανύπαρκτες ράμπες ή παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω σε αυτές. Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν ιδιαίτερα και κατανόησαν πως οι κανόνες είναι φτιαγμένη για να κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη και ασφαλέστερη  αλλά και για να μπορούν να έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες ανεξαιρέτως.

Ζητάμε από τα παιδιά και εμείς μαζί τους, να φωτογραφίσουμε με την βοήθεια των γονέων τους, τα σήματα κυκλοφορίας που συναντάμε στην διαδρομή για το σχολείο μας. Φέρνουμε τις φωτογραφίες στο σχολείο και τις κοιτάμε στον υπολογιστή. Όποια σήματα δεν τα ξέρουμε ψάχνουμε να βρούμε τη σημασία τους.

Ζητήθηκε από τα παιδιά να φωτογραφίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που συναντούν στη γειτονιά τους ή τη βόλτα τους με τη βοήθεια των γονέων τους και στη συνέχεια να τις στείλουν στο email του σχολείου. Ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό. Μερικές φωτογραφίες ενδεικτικά:

 

;

  • 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Τα χρώματα των φαναριών» 

Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.

-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή
πράσινο;

-Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης)
αναβοσβήνει;

Κατασκευάσαμε φανάρια για πεζούς και φανάρια για τα αυτοκίνητα.

Στη συνέχεια αναλάβαμε ρόλους: Αυτοκίνητα, πεζοί σε οικογένεια (ενήλικας με παιδί ), φανάρια. Σε αυτοσχέδιο δρόμο με διάβαση πεζών σχεδιασμένη - προσομοιώσαμε μια τυπική μέρα με κίνηση στους δρόμους. Δυο παιδιά εναλλάξ αναβόσβηναν με φακό τα αντίστοιχα φανάρια και τα αυτοκίνητα ή οι πεζοί κινούνταν αναλόγως. Δυστυχώς δεν υπάρχει φωτογραφία αυτής της πολύ ωραίας βιωματικής δράσης - αλλά εμπνευστήκαμε από την εικόνα:

Ακούσαμε τραγούδια που μας υπενθύμιζαν ό,τι είχαμε μάθει ως τώρα. Ενδεικτικά:

  • 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:«Οι κατασΚΟ(Κ)ποι του δρόμου» 

Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων.

Αποφασίσαμε να κάνουμε έναν μικρό περίπατο στο τετράγωνο του σχολείου μας και να εντοπίσουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που μας βοηθούν κατά τη μετάβασή μας προς και από το σχολείο αλλά και πιθανά εμπόδια ή παραβάσεις.

Βρήκαμε 2 διαβάσεις πεζών ζέβρα, ένα φανάρι που αναβοσβήνει για να επισημάνει την προσοχή στα αυτοκίνητα οτι υπάρχει σχολείο, και την πινακίδα με την ειδική σήμανση για τη στάθμευση του σχολικού κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.

Ωστόσο βρήκαμε και εμπόδια στο δρόμο μας που μας ανάγκασαν να αφήσουμε το πεζοδρόμιο και να περάσουμε στο δρόμο ( για αυτόν τον λόγο πρέπει πάντοτε να ακούμε τις οδηγίες του ενήλικα που μας συνοδεύει ), όπως φαίνεται στις εικόνες:

  • 7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Αξιολογώ

Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς αλλά και την ευρύτερη
κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής
αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους.

Θέλουμε να τους επισημάνουμε τις τυχόν παραλείψεις στο θέμα της
κυκλοφοριακής ασφάλειας που έχουμε εμείς ανακαλύψει.

Στο τέλος του προγράμματος συμφωνήσαμε με τους μαθητές μας να παρουσιάσουμε τα αποτελέσματά του εργαστηρίου και να ευαισθητοποιήσουμε τους γονείς μας για την τήρηση του Κ.Ο.Κ., σε κάποια παρουσίαση ή σε δημοσίευση σε ιστολόγιο στο τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

Σημασία έχει ότι απολαύσαμε όλη τη μαθησιακή διαδικασία και αποκτήσαμε  σημαντικές δεξιότητες ενεργού και υπεύθυνου πολίτη. Τα παιδιά σε συζήτηση στην ολομέλεια εκφράστηκαν πολύ θετικά για το πρόγραμμα.

ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ

Με αφορμή επιτραπέζιο παιχνίδι λεπτής κινητικότητας όπου οδηγούσαμε το αυτοκινητάκι σε προσχεδιασμένους δρόμους, λόγω του έντονου ενδιαφέροντος των παιδιών ασχοληθήκαμε και με τις ιδιότητες του μαγνητισμού. Πειραματιστήκαμε με διάφορα υλικά του σχολείου και εφόσον ανακαλύψαμε ποια αντικείμενα έλκονται από τον μαγνήτη, αποτυπώσαμε τα συμπεράσματά μας στο χαρτί.

Όπως γίνεται και στο δρόμο έτσι κι εμείς στην τάξη έχουμε ανάγκη από κανόνες. Για να συντονίσουμε υ=την κουβέντα στην παρεούλα μια μέρα χρησιμοποιήσαμε ένα πράσινο φανάρι που κρατούσε όποιος έπαιρνε το λόγο και οι υπόλοιποι ακούγαμε. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα του φαναριού της τάξης:

Από τη λέξη "Σήματα" που την αναφέραμε πολύ συχνά σε συνδυασμό και με άλλες λεξούλες του φθινοπώρου που είχαμε συναντήσει (Σεπτέμβριος - Σταφύλι, κ.α. ) γράψαμε και παίξαμε με τη φωνούλα Σσς και εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας με το ψηφιακό παιχνίδι του τροχού αλλά και το αστείο επιδαπέδιο παιχνίδι με το σκυλάκι που ψάχνει το δρόμο με για να βρει τα κρυμμένα κόκαλα που του άφησε η μανούλα του.

Για να παίξετε το παιχνίδι του τροχού πατήστε στην εικόνα:

 

 

Αφήστε μια απάντηση