Το πρόγραμμα BASICS for Democracy

Το πρόγραμμα BASICS for Democracy είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας της σχολικής κοινότητας του 3ου Δημοτικού Ζωγράφου να βελτιώσει την εικόνα του οργανισμού ως προς την δημοκρατική κουλτούρα όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από μια σειρά «βασικών» σύμφωνα με το όνομα του προγράμματος παραμέτρων όπως η δημοκρατική διακυβέρνηση, η ενσωμάτωση μειονεκτουσών ομάδων, η ισότιμη συμμετοχή και των δύο φύλων και ο σεβασμός στην πολυπολιτισμική διάσταση των τάξεων ιδιαίτερα μετά την ένταξη παιδιών προσφυγικών οικογενειών. Η προσπάθεια αυτή αποτελεί την συνέχεια προσπαθειών μελών της σχολικής μας κοινότητας τα οποία συμμετείχαν σε επιμορφώσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης ή παρακολούθησαν βιωματικά εργαστήρια για το σκοπό αυτό. Γι’ αυτό και βασικός μας στόχος είναι η αξιοποίηση της πρότερης εμπειρίας, επέκτασης και ενδυνάμωσή της έτσι ώστε να εδραιωθεί ένα δημοκρατικό προφίλ.

Ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου μας αφού συζήτησε εκτενώς και επισήμανε τις περιοχές παρέμβασης, κατέληξε στον σχεδιασμό μιας σειράς δράσεων που περιλαμβάνουν παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων, τοποθετήσεις παρατήρησης και ανάθεση διδασκαλίας σε σχολικούς οργανισμούς που έχουν μεγάλη εμπειρία στην καλλιέργεια δημοκρατικής κουλτούρας και θα μπορέσουν να εμπνεύσουν με το παράδειγμά τους αλλά και να μας προσφέρουν γνώσεις στο συγκεκριμένο πεδίο.  Η επιλογή των οργανισμών υποδοχής έγινε με μεγάλη προσοχή και βασίστηκε κατά κύριο λόγο στις προτάσεις ειδικών όπως επιμορφωτές του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Wergeland.
Στην υλοποίηση του σχεδίου θα αξιοποιηθούν εργαλεία όπως αυτά που προσφέρει το eTwinning αλλά και άλλες συνεργατικές πλατφόρμες και κοινότητες μάθησης. Η συνεργασία μας με τους οργανισμούς υποδοχής βασίζεται σε συγκεκριμένο πλάνο τηλεδιασκέψεων, έκδοσης ενημερωτικών δελτίων, ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών για την παραγωγή διδακτικού υλικού. Τα αποτελέσματα του προγράμματος είναι
1. η δημιουργία δικτύου σχολικών μονάδων (τα σχολεία υποδοχής, η δικιά μας σχολική μονάδα και όσα σχολεία της περιοχής μας και μη εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής) που θα συνεχίσουν να εργάζονται και μετά την λήξη του έργου για την καλλιέργεια δημοκρατικής συνείδησης,
2. η παραγωγή και ανάρτηση παιδαγωγικού υλικού σε ανοιχτής πρόσβασης ψηφιακή πλατφόρμα για χρήση και από άλλους ενδιαφερόμενους. Το υλικό αυτό θα έχει την μορφή λεπτομερών σχεδίων μαθήματος, προτάσεων για δράσεις εντός του σχολικού περιβάλλοντος, συμβουλών και παρατηρήσεων από την εφαρμογή σε μορφή ενημερωτικών δελτίων (newsletters).
Η διάχυση των αποτελεσμάτων του σχεδίου θα γίνει συντονισμένα από όλα τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας μέσω αναρτήσεων, δελτίων τύπου, συγγραφή άρθρου, οργάνωση εκδηλώσεων με στόχο όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, συναδέλφων και άλλων ενδιαφερομένων.
Τέλος, σημαντικό κομμάτι της προσπάθειας αυτής είναι η αξιολόγηση και αποτίμηση των δραστηριοτήτων και ο σχεδιασμός δράσεων που θα εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα του σχεδίου αλλά και την εδραίωση της δημοκρατικής κουλτούρας στον σχολικό μας οργανισμό εν όψει των συνεχιζόμενων κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων στην Ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικογένεια.