🎯 Στόχος
Ενίσχυση επικοινωνίας με εναλλακτικούς τρόπους (AAC, εικόνες, χειρονομίες, βλέμμα, δείξιμο).
Αναγνώριση προτιμήσεων/αναγκών.
Ενίσχυση λήψης απόφασης.
🧩 Η Δραστηριότητα
Βήμα 1️⃣ – Προετοιμασία υλικού
Πριν το μάθημα, δημιούργησε ή δείξε στην οθόνη 2–3 απλά ζεύγη εικόνων, όπως:
🍎 / 🍌
🚗 / ⚽
🎵 / 📚
🙂 / 🙁
🧃 / 💧
🖥️ / κινητό
καθιστός / όρθιος (για μικρές ρουτίνες)
(Εφόσον υπάρχει σύστημα AAC ή πίνακας επιλογών, χρησιμοποιείται.)
Βήμα 2️⃣ – Δίνεις δύο επιλογές κάθε φορά
Παρουσιάζεις τις δύο εικόνες.
Πες:
«Διάλεξε αυτό που προτιμάς»
ή
«Τι θέλεις τώρα;»
Βήμα 3️⃣ – Ο μαθητής επιλέγει με τον δικό του τρόπο
Ο μαθητής μπορεί να δείξει την επιλογή με:
δείξιμο (χέρι)
βλέμμα
σύρσιμο/αγγίγμα (αν μπορεί)
χρήση συσκευής AAC (π.χ. πατάει το σύμβολο)
«δώσε μου» (αν χρησιμοποιείται σε PECS)
κίνηση προς την εικόνα
Η επιλογή πρέπει να γίνεται ξεκάθαρα, αλλά απολύτως με τον δικό του τρόπο επικοινωνίας.
Βήμα 4️⃣ – Ενίσχυση
Μόλις επιλέξει:
Λες «Διάλεξες ___!»
Δείχνεις/μιμείσαι την εικόνα
Αν είναι δυνατό, προσφέρεις το πραγματικό αντικείμενο ή μικρή εμπειρία (ήχος, εικόνα, χρώμα κ.λπ.)
Ακόμη και στην τηλεκπαίδευση:
δείχνεις μικρό βίντεο 5–10’’ του αντικειμένου
παίζεις ήχο
δείχνεις ενισχυμένη εικόνα
Βήμα 5️⃣ – Μικρή επέκταση
Αν θέλεις να το πας ένα βήμα πιο βαθιά:
Ζήτα από τον μαθητή να επιλέξει ανάμεσα σε τρεις κατηγορίες:
1️⃣ τι θέλω να ακούσω → 🎵 / 🚗 ήχοι / φύση
2️⃣ τι θέλω να κάνω τώρα → ζωγραφική / χαλάρωση / μουσική
3️⃣ τι δείχνει το συναίσθημά μου → 🙂 / 😐 / 🙁
Και πάλι με επιλογή μέσω εικόνων.
✔️ Προσαρμογές για πολύ χαμηλή επικοινωνία
Χρησιμοποίησε μόνο 2 εικόνες.
Βάλε τις εικόνες πολύ μεγάλες στην οθόνη.
Αν ο μαθητής δε δείχνει με χέρι, δουλεύεις με παρατήρηση βλέμματος (π.χ. «κοίταξε προς τα δεξιά → επέλεξε μπανάνα»).
Χρησιμοποίησε ρεαλιστικές φωτογραφίες αντί για σκίτσα αν χρειάζεται.
