English

«Διάλεξε και Δείξε: Οι Προτιμήσεις Μου»


🎯 Στόχος
Ενίσχυση επικοινωνίας με εναλλακτικούς τρόπους (AAC, εικόνες, χειρονομίες, βλέμμα, δείξιμο).

Αναγνώριση προτιμήσεων/αναγκών.

Ενίσχυση λήψης απόφασης.

🧩 Η Δραστηριότητα

Βήμα 1️⃣ – Προετοιμασία υλικού

Πριν το μάθημα, δημιούργησε ή δείξε στην οθόνη 2–3 απλά ζεύγη εικόνων, όπως:

🍎 / 🍌

🚗 / ⚽

🎵 / 📚

🙂 / 🙁

🧃 / 💧

🖥️ / κινητό

καθιστός / όρθιος (για μικρές ρουτίνες)

(Εφόσον υπάρχει σύστημα AAC ή πίνακας επιλογών, χρησιμοποιείται.)

Βήμα 2️⃣ – Δίνεις δύο επιλογές κάθε φορά

Παρουσιάζεις τις δύο εικόνες.
Πες:

«Διάλεξε αυτό που προτιμάς»
ή
«Τι θέλεις τώρα;»

Βήμα 3️⃣ – Ο μαθητής επιλέγει με τον δικό του τρόπο

Ο μαθητής μπορεί να δείξει την επιλογή με:

δείξιμο (χέρι)

βλέμμα

σύρσιμο/αγγίγμα (αν μπορεί)

χρήση συσκευής AAC (π.χ. πατάει το σύμβολο)

«δώσε μου» (αν χρησιμοποιείται σε PECS)

κίνηση προς την εικόνα

Η επιλογή πρέπει να γίνεται ξεκάθαρα, αλλά απολύτως με τον δικό του τρόπο επικοινωνίας.

Βήμα 4️⃣ – Ενίσχυση

Μόλις επιλέξει:

Λες «Διάλεξες ___!»

Δείχνεις/μιμείσαι την εικόνα

Αν είναι δυνατό, προσφέρεις το πραγματικό αντικείμενο ή μικρή εμπειρία (ήχος, εικόνα, χρώμα κ.λπ.)

Ακόμη και στην τηλεκπαίδευση:

δείχνεις μικρό βίντεο 5–10’’ του αντικειμένου

παίζεις ήχο

δείχνεις ενισχυμένη εικόνα

Βήμα 5️⃣ – Μικρή επέκταση

Αν θέλεις να το πας ένα βήμα πιο βαθιά:

Ζήτα από τον μαθητή να επιλέξει ανάμεσα σε τρεις κατηγορίες:

1️⃣ τι θέλω να ακούσω → 🎵 / 🚗 ήχοι / φύση
2️⃣ τι θέλω να κάνω τώρα → ζωγραφική / χαλάρωση / μουσική
3️⃣ τι δείχνει το συναίσθημά μου → 🙂 / 😐 / 🙁

Και πάλι με επιλογή μέσω εικόνων.

✔️ Προσαρμογές για πολύ χαμηλή επικοινωνία
Χρησιμοποίησε μόνο 2 εικόνες.

Βάλε τις εικόνες πολύ μεγάλες στην οθόνη.

Αν ο μαθητής δε δείχνει με χέρι, δουλεύεις με παρατήρηση βλέμματος (π.χ. «κοίταξε προς τα δεξιά → επέλεξε μπανάνα»).

Χρησιμοποίησε ρεαλιστικές φωτογραφίες αντί για σκίτσα αν χρειάζεται.

Leave a Reply