TO ΠΟΙΗΜΑ-ΤΡΑΙΝΟ (Τιμής ‘Ενεκεν)

 

 

(AΛΥΣΙΔΩΤΟ ΠΟΙΗΜΑ)

ΓΡΆΦΕΙ ΤΟ Α2  ΤΟΥ 1ου  ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ

 

Η ζωή απρόβλεπτη, αλήθεια!

Συχνά μας υπερβαίνει χωρίς να μας ρωτά (Α.Ξ.)

Τη μια στιγμή όλα καλά

και την άλλη το «γιατί» και η απορία στα μάτια (Π.Μ)

Τα δάκρυα των γονιών και οι σκέψεις των παιδιών

στοιχειώνουν μια ολόκληρη χώρα (Α.Κ.)

Κλαίω και δεν συγχωρώ

τα λάθη των ανθρώπων εγώ τιμωρώ.(Α.ΜΠ.)

Αυτό δεν ήταν  λάθος και όλοι το ξέρουν κατά βάθος (Γ.Μ.)

Τα συναισθήματα των γονιών ήταν πιο δυνατά από τη σύγκρουση,

Οι αναμνήσεις των νέων πέρασαν όλες γρήγορα  απ΄ το μυαλό τους.

Τραίνα πια λειτουργούν, αλλά το χαμόγελο των οικογενειών έχει σβήσει.

Κι ας περνάει ο καιρός, η πληγή αυτή δεν κλείνει.

'Αφησε σημάδια που δεν φεύγουν απ΄ τη μνήμη. (Μ.Μ.)

Όσο ψάχνουν τους ανθρώπους τους ,

οι οικογένειες στήνουν σκηνές - σωστό θρίλερ (Γ.Μ.)

«Μάνα μην με περιμένεις, μάνα θα μείνω εδώ!

Λάθος δεν ήταν... να κάνω παρέα στον σωρό.» (Γ.Μ.)

Στο τραίνο μπήκαν και τούτοι οι φοιτητές,

νεαροί με πάθος για γνώση -

ήθελαν να χαρούν τη ζωή.

Μα ποτέ δεν έφτασαν στον τελικό προορισμό,

το τρένο τους εκτροχιάστηκε στα Τέμπη (Δ.Μ.)

-Πού είσαι αγάπη μου γλυκιά , μονάκριβή μου κόρη; (M.M)

-Εδώ είμαι μαμά, μέσα σε τούτο το σκοτεινό βαγόνι...(Φ.Μ.)

Πού με άφησες εδώ και κλαίω τώρα:(Κ.Κ.)

Θυμάμαι σε τρόμου τρενάκια έμπαινα από μικρό παιδί. (Μ.Μ.)

Τώρα όμως δεν έφτασα ποτέ.

Με νύχια και με δόντια παλεύω για να βγω,

αλλά δεν με βλέπω να μένω ζωντανός.(Μ.Ε.)

«Μαύρη μπήκε η Άνοιξη

πότισαν αίμα οι ράγες,

και υποδέχτηκαν οι ουρανοί, 

αγγέλους στις αγκάλες» (Μ.Μ)

-Δεν θα ξανασφυρίξουν πια για την αναχώρηση

η διαδρομή δεν θα είναι ποτέ η ίδια

να κοίτα, το τελευταίο καρφί μπαίνει

στις αναμνήσεις των ανθρώπων 

στο φέρετρο των Τεμπών (Σ.Μ.)

-Μια διαδρομή χωρίς τέλος

χαμένες ζωές σε ράγες 

δεν θα ξανασυμβεί.

Οι άνθρωποι δεν είναι νάρκες (Α.Κ.)

-Πάμε κι όπου βγει,

είπαν οι δολοφόνοι τόσων αθώων ψυχών- τόσο άδικα

- «Πάρε με όταν φτάσεις»,

όλων η κραυγή.

Θα σταματήσουμε όλων την σιωπή (Γ.Α)

Είναι οκτώ Φλεβάρη, έρχεται ο Μάρτης

Τρένα έπαθαν ατύχημα

τα πνεύματα σκορπισμένα στον Παράδεισο,

ένας ανίδεος τα σκορπίζει (Ντομ.Κ.)

Για των παιδιών την τραγωδία,

όλοι κάνουμε ησυχία (Ν.Μ.)

  ****

Η φωτογραφία είναι παρμένη από εδώ:

https://www.newsbomb.gr/ellada/story/1402569/ta-matomena-tempi-1999-2003-2023-kanenas-den-eftase-ston-proorismo-tou

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 2023

     Την Ημέρα αυτή πραγματοποιήσαμε με όλα τα τμήματά μου(Α1, Α2, Α3 και Α4) εργαστήρια ΧΑΙΚΟΥ..

Μάλιστα στα παιιδιά του Α2 διαγωνίστηκαν και μεταξύ τους  .

Νικητές του διαγωνισμού εντός τμήματος: Γεράσιμος  Μ., Εύη  Μ. και Γιάννης Κ.

 

Ζήσε τη ζωή

Όλα είναι στο μυαλο

Να περνάς καλά.

 

****

 

Η θάλασσά μου

κινεί προς την μεριά σου

και την ματιά σου.

 

****

 

Φιλία ή όχι

κάτι παραπάνω νιώθω

Κρύβω τον πόθο.

****

 

 

Πώς να γράψετε ένα ποίημα Haiku

  1. Επιλέξτε ένα θέμα.Η ποίηση Haiku είναι ως επί το πλείστον γραμμένη στη φύση. Δοκιμάστε να βγείτε στον κήπο και να περιγράψετε τι βλέπετε. Μπορείτε επίσης να εμπνευστείτε από φωτογραφίες της φύσης. Για παράδειγμα, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε την παρακάτω φωτογραφία ως θέμα.
  2. Γράψτε τις δύο πρώτες γραμμές για κάτι όμορφο.Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για τον αριθμό των συλλαβών ακόμα.
  3. Μην ξεχάσετε να συμπεριλάβετε μια εποχιακή αναφορά.Μια αναφορά σε μια εποχή (γνωστή στα ιαπωνικά ως kigo) είναι ένα βασικό στοιχείο του haiku. Ορισμένα ποιήματα χρησιμοποιούν απευθείας λέξεις όπως το χειμώνα, το καλοκαίρι, αλλά κάποιοι χρησιμοποιούν αυτή την εποχική αναφορά πολύ λεπτή. Για παράδειγμα, ένας ποιητής μπορεί να κάνει μια έμμεση αναφορά σε εποχές αναφέροντας ένα φυτό ή ένα λουλούδι που είναι μοναδικό σε μια εποχή.
  4. Προσπαθήστε να συμπεριλάβετε μια αλλαγή στην τρίτη γραμμή.

Συμβουλές για να γράψετε ένα ποίημα Haiku

  • Χρησιμοποιήστε πολλές αισθητικές λεπτομέρειες στο ποίημά σας. Περιγράψτε τα αξιοθέατα, τους ήχους, την αφή, τις μυρωδιές ή τις γεύσεις.
  • Μην αφηγηθείτε, αφήστε τους αναγνώστες σας να ζήσουν. Περιγράψτε τη φυσική σκηνή χρησιμοποιώντας αισθητικές λεπτομέρειες, αλλά μην περιγράψετε τα συναισθήματά σας και τα συναισθήματά σας γι 'αυτό.

Ένα ποίημα χαϊκού διαφέρει από τα άλλα ποιήματα λόγω της μοναδικής δομής του με τρία στοιχεία. Το περιεχόμενο του ποιήματος διαφέρει επίσης λόγω της σχέσης του με τη φύση. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της ποίησης Haiku είναι η σύνδεσή του με τις αισθητήριες λεπτομέρειες. Οι ποιητές του Haiku χρησιμοποιούν αισθητικές εικόνες και περιγραφικό στυλ γραφής για να αφήσουν τους αναγνώστες τους να απολαύσουν μια σκηνή από τη φύση.

1ος στιχος 5 συλ.

2ος στίχος  7συλ.

3ος στίχος 5 συλ.

 

ΠΗΓΗ https://gr.weblogographic.com/how-write-haiku-poem

Ο ποιητής και ο έφηβος: Mε αφορμή το ποίημα του Ελύτη «Είσαι νέος»

Έφηβοι! Διαβάστε ποίηση! Η ποίηση μπορεί να σας μιλήσει γιατί σας μοιάζει. Διαθέτει όπως και σεις ορμή, τόλμη, φαντασία , εφευρετικότητα, πλουραλισμό και αυθεντικότητα.
Αυτή τη σχέση ποίησης-εφηβείας πραγματεύομαι στο κείμενο που έγραψα για το περιοδικό FRACTAL με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης που είναι σήμερα !https://www.fractalart.gr/me-aformi-to-poiima-toy-elyti.../
Στο υποθετικό ερώτημα αν η ποίηση μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά ή και ιαματικά στον ψυχισμό των εφήβων, η απάντηση είναι ένα μεγάλο και ηχηρό «ναι». Βεβαίως και μπορεί. Επειδή η ποίηση, η γνήσια ποίηση έχει τον μαγικό τρόπο να μιλήσει στις καρδιές των εφήβων, να τους διεγείρει να τους δείξει τους δρόμους, τις δυνατότητες , τις ποιότητες. Δεν μιλάμε για στείρο διδακτισμό, αλλά για ευφάνταστες προεκτάσεις.
*******

Ο ποιητής και ο έφηβος: Mε αφορμή το ποίημα του Ελύτη «Είσαι νέος»

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

 

 

Θα ξεκινήσω με μια προσωπική μου εμπειρία από την επίσκεψή μου σε ένα Γενικό Λύκειο στον Ίλιον. Πριν τρία χρόνια, ήμουν καλεσμένη σε τάξη Β Λυκείου από την καθηγήτρια φιλόλογο για να μιλήσω για την ποίηση. Ήταν Μάρτιος που θεωρείται ο μήνας της ποίησης λόγω και της Παγκόσμιας Ημέρας (21 Μάρτη).

 

Συνάντησα λοιπόν εκεί έναν μαθητή λιγάκι παράξενο, λιγάκι αντιδραστικό, το όνομά του ήταν Φοίβος. Δήλωσε αμέσως και ρητά σε όλους μας πως θα αποχωρήσει, δεν «ήταν σε φάση», όπως χαρακτηριστικά είπε, να παρακολουθήσει μια διάλεξη περί ποίησης. Πήρα πρωτοβουλία και του είπα: «Εντάξει Φοίβο, μπορείς να φύγεις, αλλά πες μου κάτι πρώτα! Έχεις κοπέλα;»« Βεβαίως και έχω», μου απαντά περήφανος εκείνος. «Ωραία, πάρε αυτό το ποίημά μου, να το χαρίσεις στην κοπέλα σου! Μιλάει για αγάπη». Του δίνω λοιπόν το ποίημα σε φωτοτυπία και βγαίνει έξω! Μετά από 2-3 λεπτά  ανοίγει την πόρτα και μπαίνει μέσα πάλι και μου λέει: «Το διάβασα το ποίημα. Ωραίο! Θα της το δώσω.»

Για να μην μακρηγορώ, όχι μόνο έμεινε σε όλο το δίωρο, αλλά συμμετείχε και στο μικρό εργαστήρι γραφής που κάναμε στο τέλος. Έγραψε κι εκείνος τους στίχους του, έκανε τις ερωτήσεις του και για μένα ήταν πολύτιμη η παρουσία του. Γιατί σκέφτηκα πως κάτι έχει αρχίσει να γίνεται και πως αξίζει να γράφω ποίηση.

Το ίδια είχα νιώσει και όταν κάποτε ένας άλλος μαθητής μου από την έκτη (δίδασκα θέατρο στο δημοτικό τότε που ακόμα υπήρχε το μάθημα του θεάτρου  στις τάξεις Ε και ΣΤ΄) με περίμενε έξω από το γραφείο με ένα ποίημα του Βρεττάκου στο χέρι και μου είπε σοβαρός: «Κυρία οι ποιητές κατοικούν πέρα απ’ το φόβο» Γι’ αυτά και για πολλά άλλα γράφω ποίηση και δεν θα σταματήσω να φωνάζω πόσο ουσιαστική είναι η ποίηση, όπως και κάθε μορφή τέχνης, για τους εφήβους! Βοηθά τους νέους να στοχαστούν, να νιώσουν, να βιώσουν, να δημιουργήσουν, να κάνουν συνδέσεις, να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους.

Η ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή που θα ‘λεγε και ο Παυλόπουλος. Τα κλειδιά που δίνει μπορούν να βοηθήσουν τους νέους να κάνουν μια βυθοσκόπηση στο εγώ τους.

Μη ξεχνάμε τον ρόλο που απέδιδαν στην ποίηση οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Οι ποιητές υπήρξαν πρότυπα για τους νέους. Οι αρχαίοι τραγικοί και κωμικοί ποιητές μας μίλησαν σχεδόν για όλα, προσέγγισαν πολλές απόψεις τις ανθρώπινης ύπαρξης.

Αφορμώμενη από το ποίημα του Ελύτη Είσαι νέος καταθέτω πως η ποίηση αφορά τους νέους, τους ερωτοφωτόσχιστους, που τους ανήκει ο κόσμος, ακριβώς επειδή αυτή η τέχνη του λόγου μπορεί να τους συνδέσει με το όνειρο, το συναίσθημα, τη φαντασία, τη δημιουργικότητας τους. Οι νέοι, όπως γράφει ο Ελύτης, έχουν τεράστια δύναμη, είναι σαν μικροί θεοί, Δίες που κρατούν τον κεραυνό στα χέρια τους. Έχουν ορμή, απεύθυνση, θράσος, θάρρος και στην ενδεχόμενη ερώτηση ποιο είναι το χρώμα της εφηβείας, η απάντηση θα ήταν το «κόκκινο».

Η ποίηση καλό είναι να διδάσκεται στα σχολεία με ένα τρόπο ελεύθερο και βιωματικό. Μέσω και άλλων τεχνών όπως αυτή του θεάτρου. Μέσω της δραματοποίησης για παράδειγμα, καθώς εκείνη είναι ένας όμορφος και δραστικός τρόπος για να προσεγγίσεις την ποίηση παντοιοτρόπως και να δώσεις στα παιδιά την ευκαιρία να αυτενεργήσουν, να αυτοσχεδιάσουν, να επεκτείνουν, να διευρύνουν το βλέμμα τους για τον κόσμο. Στα πλαίσια των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Αθήνας, και στα πλαίσια της Διδασκαλίας του Θεάτρου στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μου εδόθη η ευκαιρία να διδάξω το συγκεκριμένο ποίημα του Ελύτη σε τάξεις του Λυκείου, αλλά μέσω των θεατρικών τεχνικών. Παίρνοντας λοιπόν feedback από τους μαθητές, σημείωσα εκφράσεις όπως «μακάρι έτσι να διδάσκεται η Λογοτεχνία στο σχολείο!»Kαι άλλα πολλά και ενδιαφέροντα σχόλια που έχουν καταγραφεί και βοηθούν την γράφουσα στην έρευνα! Σε επίσκεψή μου σε σχολείο το 2014 η καθηγήτρια φιλόλογος είχε σχολιάσει «πως η ποίηση θυσιάζεται στο βωμό των Πανελληνίων.» Η ποίηση λοιπόν πρέπει να διδάσκεται συνεχώς και να επικοινωνείται και μέσω των άλλων τεχνών με τις οποίες μπορεί να συνεργαστεί. Οι έφηβοι έχουν ανάγκη την ποίηση για να τους κινητοποιήσει εσωτερικά, ψυχικά και νοητικά και με όλους τους τρόπους. Να τους ωθήσει να ψάξουν μέσα τους, να δουν την αλήθεια τους!

 

 

Με το ποίημά του Είσαι νέος ό Ελύτης ανιχνεύει τους εφήβους και τον τρόπο τους. Είναι ελεύθεροι μες την παντοδυναμία τους λόγω της φύσης της εφηβείας. Ο ποιητής τους προτρέπει να «πιάσουν το πρέπει από το ι και να το γδάρουν ίσα με το π». Είναι ο ίδιος ο Ελύτης που έχει πει «Την Άνοιξη , αν δεν την βρεις τη φτιάχνεις». Μέσω της ποίησης και με αφορμή αυτήν μπορούν  οι νέοι να στοχαστούν πάνω σε διαχρονικά αλλά και σύγχρονα -επίκαιρα ζητήματα πάνω σε έννοιες όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη, η αγάπη, ο ρατσισμός, και πάρα πολλά άλλα. Αυτό το πρέπει που έρχεται συχνά σε αντιπαλότητα στον κάθε άνθρωπο με ένα θέλω ο νέος που το ερμηνεύει και πώς το διαχειρίζεται; Λόγω της  φύσης της εφηβείας, αλλά και την υφής της, ο Ελύτης προτείνει πως αυτή είναι  πως θα γδάρει τα πρέπει και όσα αυτά πρεσβεύουν. Άρα εδώ η ποίηση προτείνει μια στάση ζωής, όπως ο Κ.Π. Καφάβης προτείνει στάσεις ζωής στο ποίημά του Όσο μπορείς, αλλά και στην Ιθάκη. Επίσης, στο πάθημά του Ένας Γέρος ο Καβάφης πάλι μιλά στους νέους μέσω του προσωπείου του γέρου που αναπολεί την ζωή του και στοχάζεται πόσα πράγματα έχασε από τη ζωή τους. Είναι σαν να συνδέεται αυτό το ποίημα με το Είσαι νέος. Αν ο γέρος του Καφάβη μιλούσε στον νέο του Ελύτη και του μετέφερε την εμπειρία του, σίγουρα θα τον βοηθούσε.

Στο υποθετικό ερώτημα αν η ποίηση μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά ή και ιαματικά στον ψυχισμό των εφήβων, η απάντηση είναι ένα μεγάλο και ηχηρό «ναι». Βεβαίως και μπορεί. Επειδή η ποίηση, η γνήσια ποίηση έχει τον μαγικό τρόπο να μιλήσει στις  καρδιές των εφήβων, να τους διεγείρει να τους δείξει τους δρόμους, τις δυνατότητες ,τις ποιότητες. Δεν μιλάμε για στείρο διδακτισμό, αλλά για ευφάνταστες  προεκτάσεις.

Η ποίηση μπορεί να μιλήσει στους νέους γιατί τους μοιάζει. Διαθέτει όπως και κείνοι ορμή, τόλμη, φαντασία , εφευρετικότητα, πλουραλισμό και αυθεντικότητα.

Ο ποιητής και ο έφηβος: Mε αφορμή το ποίημα του Ελύτη «Είσαι νέος»

Διεγείρει το μυαλό σου, ενώ συγχρόνως το ηρεμεί

Κι όμως γίνονται και τα δύο! Η ποίηση θέτει σε εγρήγορση το μυαλό σου, το κάνει να “γεννά” ερωτήματα, να σκέφτεται, να λειτουργεί τη στιγμή που το χαλαρώνει. Πώς γίνεται, όμως, να το χαλαρώνει; Οι ασκημένοι αναγνώστες επιβεβαιώνουν ότι ένα μισάωρο διαβάσματος ποίησης αρκεί για να ηρεμήσουν και να ξεφύγουν από τον φόρτο της καθημερινότηταs.

Ξεφεύγεις από την πραγματικότητα

Είναι ένας τρόπος να ταξιδέψεις και να φύγεις μακριά από την καθημερινότητα και την πραγματικότητα. Είναι ένας τρόπος αποσύνδεσης από όσα συμβαίνουν που δεν διαρκεί όσο η ανάγνωση, αλλά πολύ περισσότερο, αφού μετά μπαίνεις σε σκέψεις που δημιουργούν μια ψυχική και πνευματική ευφορία.

Οι ποιητές είναι άνθρωποι που μπορούν ακόμα να βλέπουν τον κόσμο με τα μάτια ενός παιδιού. Alphonse Daudet, Γάλλος πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας   Έχει βαθιά νοήματα και σε βοηθάει να κάνεις ψυχανάλυση

 

Κάθε μορφή τέχνης σε βοηθάει να κάνεις μια ενδοσκόπηση, να βρεις το “εγώ” σου, να συμφιλιωθείς με το “είναι” σου και να επαναπροσδιορίσεις πολλά πράγματα. Ένα ποίημα που διαβάζεις μπορεί να σε “αγγίξει”, να σου “πει” κάτι μοναδικό, να σε βοηθήσει να φτάσεις στην επίλυση προσωπικών σου προβλημάτων. Μάλιστα, πολλά είναι αυτά που θίγουν θέματα που ίσως να σε απασχολούν, όπως της ανθρώπινης φύσης, του θανάτου, της ανθρώπινης μοναδικότητας και ύπαρξης, του έρωτα.

Η ποίηση έχει ρυθμό

Για σένα που βαριέσαι εύκολα τα πεζά κείμενα και τα θεωρείς μονότονα, ίσως η ποίηση να είναι το είδος λόγου που σου ταιριάζει περισσότερο. Έχει μια ρυθμικότητα και μια μουσικότητα που μπορεί να σε εξιτάρει παραπάνω, αφού η αίσθηση ρυθμού γίνεται εύκολα κατανοητή από τον αναγνώστη.

Θα όριζα εν συντομία την ποίηση σαν τη ρυθμική δημιουργία της ομορφιάς. Edgar Allan Poe, Αμερικανός ποιητής και πεζογράφος

Σε κάνει να νιώθεις λιγότερη μοναξιά

Πολλές φορές οι ποιητές νιώθουν μόνοι και γι’ αυτό γράφουν ποιήματα που συντροφεύουν εσένα και πολλούς ακόμα ανθρώπους, περιορίζοντας το αίσθημα της μοναξιάς. Και η αλήθεια είναι πως το καταφέρνουν, αφού τα όσα γράφουν “μιλούν” απευθείας στην καρδιά σου και “κουμπώνουν” στις σκέψεις και τα συναισθήματά σου.

Η ποίηση ποικίλλει κι αν διαβάσεις ένα ποίημα που δεν σου αρέσει, δεν σημαίνει ότι δεν σου αρέσει γενικά και η ποίηση. Αξίζει να δοκιμάσεις να διαβάσεις αρκετά διαφορετικά ποιήματα και μάλιστα διαφόρων ποιητών, ώστε να καταλήξεις αν σου αρέσει και ποιο στυλ είναι αυτό που σε εξιτάρει περισσότερο!

Πηγή; https://ipop.gr/culture/giati-na-diavazeis-poiisi-5-logoi-gia-n/

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ (ΜΕΡΟΣ Β) /// ΣΠΟΥΔΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΦΙΛΙ ΤΟΥ ΚΛΙΜΤ

 

 

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ Α2 ΓΡΑΦΟΥΝ:

Eισαγωγικά για τον πίνακα, Μαρούλης Γεράσιμος:

Ο πίνακας του Κλιμτ «Το φιλί» θεωρείται ένας από τους πιο διάσημους πίνακές του. Ο πίνακας περιέχει φωτεινά χρώματα(όπως χρυσό -κίτρινο)

και πολύχρωμα λουλούδια.Πολλοί  λένε πως στον πίνακα απεικονίζεται ο ίδιος ο Κλιμτ με την αγαπημένη του.

 

***

Θα προτιμούσα να κολυμπάω σε φορτουνιασμένες θάλασσσες μαζί σου  παρά να πλέω σε ήρεμα νερά με κάποιον άλλο.

Και αναρωτιέμαι αν

ίσως 

σε μια άλλη εποχή

ή σε έναν άλλο κόσμο

θα μπορούσαμε να προσπαθήσουμε ξανά...

Στελλίνα Μ.

***

Το φιλί είναι ιδέα, είναι το λάθος, είναι ο πόθος, είναι ο έρωτας, είναι η αγάπη δύο ανθρώπων.

Μαραγκός Γιώργος

***

Το φιλί που ενώνει δύο  κόσμους διαφορετικούς.

Το φιλί που συνδέει τις καρδιές μας.

Το φιλί που σου δίνω για να σου πω  πόσο σ΄αγαπώ.

Φ.Μ.

****

Το φιλί είναι σαν, 

                        σαν...

Σαν ένα ηφαίστειο. Τη στιγμή που συμβαίνει, τα συναισθήματα του ενός  χύνονται στον άλλο.

Εκρήγνυνται, χωρίς όμως να τους νοιάζει.

Αφήνονται ελεύθεροι ο ένας στον άλλο χωρίς συλλογισμό 

κι αυτό είναι το πιο όμορφο.

Γιάννης  Μ.

****

Το απαλό σου το φιλί

πόσο ωραίο είναι

Να με φιλάς και να σε φιλώ 

με όλο μας το είναι.

Γιάννης Α.

***

Στου έρωτά σου τη ματιά,

και στου προσώπου σου την ομορφιά

ο κόσμος μου έχει εγκλωβιστεί

και μακριά σου η καρδιά μου δεν κρατεί.

'Ενα φιλί στο μάγουλο θέλω να σου δώσω

και από τις έγνοιες και τα δεσμά σου να σε ελευθερώσω.

Είσαι η αγαπημένη μου

και σε αυτήν την ζωή η ερωμένη μου.

 

 Παρασκευή Μ./Αλίκη-Μαρία Κ.

***

Ο έρωτας είναι ο κόσμος μας και το φιλί αυτό που μας ενώνει.

Μαριλίνα Μπ.

****

Το φιλί του Κλίμτ

 

Αυτό το φιλί

θα είναι από τα πιο ερωτικά σου φιλιά

Θα μείνει για πάντα πάνω σου 

και θα είναι το ταίρι σου 

σε κάθε εκδρομή.

Μέχρι η αναπνοή σου να παύσει,

θα σε ακολουθεί κάθε στιγμή.

 

Γιώργος Μ.

***

 

Η πιο γλυκιά κίνηση με τα πιο έντονα συναισθήματα.

Το κλείδωμα του πάθους και του έρωτα.

Σταματάει ο χρόνος και τα δύο πρόσωπα περικλείονται

από λουλούδια, χρυσό, σκέψεις και συναισθήματα.

 

Μελίνα Μ.

***

Η αγάπη και το φιλί

Αγάπη είναι να ποθείς, να δίνεσαι, να λιώνεις, ακόμα κι αν πονάς.

Χωρίς να μετανιώνεις.

Μαριάννα Μ.

***

Το φιλί είναι μαγεία

και εσύ είσαι η μία.

Μέσα  στα μάτια σου είδα

και σε  απόγνωση μπήκα.

 

Με έβλεπες σε έβλεπα

στα μάτια σε κοιτούσα

Και όπως περπατούσα

στον δικό σου κόσμο μπήκα.

Γιάννης Κ.

***

Φιλί είναι μια ένδειξη συμπάθειας ανάμεσα στο ζευγάρι.

Και είναι τα λόγια τα οποία δεν μπορούν να μεταφερθούν με την ομιλία,

επειδή δεν είναι αρκετά για να μεταφέρουν την αγάπη.

Αλέξανδρος Κ.

***

Το φιλί

 

'Αντρας: Σε έφερα εδώ γύρω απ΄τα άστρα για να μοιραστώ μαζί σου την αγάπη που νιώθω για σένα,

γύρω από το αγαπημένο σου λουλούδι.

Γυναίκα: Γύρω σου μόνο να΄μαι μου είναι υπερ αρκετό. Δεν με γεμίζουν τα άστρα και τα λουλούδια όσο η συντροφιά σου.

Με μια αγκαλιά σου ή ένα φιλί σου νιώθω να είμαι πάνω απ΄τον κοσμο.

Άντρας: Γι αυτό το λόγο μόνο θέλω να΄μαι μαζί σου πάντοτε  και να σε ικανοποιώ  με ένα χάδι μου.

 

Μαριτίνα Μ.

***

'Ενα φιλί σου χίλιες λέξεις

ένα άγγιγμά σου με μαγεύει.

Η φωνή σου μ΄αρρωσταίνει

και η αγάπη σου με στέλνει.

 

Έλσα Λ.

***

Το τρυφερό αυτό φιλί

Το φιλί του αποχαιρετισμού

Η συντροφικότητά του...

Η συναισθηματικότητά του...

Ράνια Λ.

***

Το φιλί

 

-Στον παράδεισο αυτόν που στεκόμαστε

τα μάτια σου λαμπυρίζουν μέσα στο φως,

μα δεν κοιτάζουν τα δικά μου.

-Στέκομαι εδώ κα περιμένω την έλξη σου,

μα ο θεός του έρωτα μάς έλκει, όχι εμείς,

που μας έχει στοχεύσει με τα βέλη του.

-Τώρα εγώ σ΄αγαπώ.

-Τώρα εγώ σ΄αγαπώ.

-Είσαι εσύ!

-Είμαστε μεις!

-Είμαστε ένα μαζί.

-Με μια φωνή δυνατή.

 

Κωνσταντίνα -Μαρία Κ.

****

 

Το φιλί, ένα συναίσθημα το οποίο ενώνει 2 πρόσωπα.

Άνδρα-γυναίκα!

Ανάμεικτα συναισθήματα, αγάπης, έρωτα, πάθους, πολλές φορές ακόμα και φιλίας.

Το φιλί που μονάχα ένα και μόνο καταφέρνει να ξεκινήσει: έναν αιώνιο έρωτα.

Το φιλί.

 

Αλμπιόν Μπ.

 

****

14 Φλεβάρη ξημέρωσε

και ενημέρωσε.

Φίλα με, είπες!

Και σε φίλησα!

Σε αγκάλιασα σφιχτά!

με όλη την αγάπη να τριγυρνά.

Μια όμορφη ανάμνηση δημιουργήθηκε 

και με ξύπνησε.

 

Ειρήνη Μ.

***

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΠΟ : https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%BF_%CE%A6%CE%B9%CE%BB%CE%AF_%28%CE%93%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%86_%CE%9A%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CF%84%29

 

Το Φιλί (γερμανικά Der Kuss) είναι διάσημος πίνακας του Αυστριακού ζωγράφου Γκούσταφ Κλιμτ. Ο πίνακας δημιουργήθηκε την περίοδο 1907-1908 και ανήκει στη λεγόμενη χρυσή περίοδο του Κλιμτ. Θεωρείται το πιο διάσημο έργο του Κλιμτ, αλλά και ένα από τα διασημότερα της Αρ Νουβό. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση Kunstschau το 1908 για τα 60 χρόνια από την άνοδο του Φραγκίσκου Ιωσήφ στο θρόνο, όταν πια η Απόσχιση, το καλλιτεχνικό κίνημα στο οποίο συμμετείχε ο Κλιμτ, είχε αρχίσει να χάνει έδαφος. Στην ίδια έκθεση εκτέθηκαν και άλλοι δύο πίνακές του, η Ελπίδα ΙΙ και η Δανάη. Ο πίνακας ανήκει σήμερα στην πινακοθήκη Μπελντεβέρε της Βιέννης, η οποία αγόρασε το έργο αμέσως μετά την πρώτη του εμφάνιση. "Το φιλί" έκτοτε έχει αναπαραχθεί πολλές φορές.

Ο πίνακας έχει σχήμα τετράγωνο, με μέγεθος 180 x 180 εκατοστά. Είναι μια ελαιογραφία σε καμβά ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και φύλλα χρυσού.

Στο κέντρο του πίνακα, αναπαριστάται ένα ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Κατά κάποιους, τα μοντέλα στον πίνακα είναι ο ίδιος ο Κλιμτ και η αγαπημένη του, Emilie Flöge. Το υπόβαθρο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα, ενώ τα δύο σώματα καλύπτονται από χρυσά ενδύματα, διακοσμημένα με γεωμετρικά σύμβολα. Το ζευγάρι στέκεται πάνω σε ένα βράχο γεμάτο λουλούδια, ο οποίος κόβεται απότομα στα δεξιά του πίνακα, ενώ λουλούδια υπάρχουν και στα μαλλιά των δύο προσώπων. Επίσης, ένα χρυσό φυτό βρίσκεται στο δεξιό μέρος, μπροστά από την γυναίκα, ενώ ένα χρυσό φωτοστέφανο σε σχήμα καμπάνας διακοσμημένο με κυκλικά σχήματα, το οποίο ξεκινά πίσω από τους ώμους του άνδρα, περιβάλει το ζευγάρι.

Η γυναίκα, σε αντίθεση με όλα τα άλλα έργα του Κλιμτ, στα οποία ο ρόλος της είναι κυρίαρχος, εδώ είναι υποταγμένη στον άντρα. Κάθεται γονατισμένη μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου της, με κλειστά τα μάτια περιμένοντας το φιλί με κάποια μικρή ταραχή. Το δεξί της χέρι έχει περάσει πίσω από τον λαιμό του άντρα ενώ το αριστερό της χέρι ακουμπά το χέρι του συντρόφου της. Τα ρούχα της γυναίκας είναι εφαρμοστά, προσδίδοντας της ακόμα περισσότερο ερωτισμό. Κυριαρχούν σε αυτά οι κύκλοι, που με το πράσινο φόντο τους μοιάζουν με τα λουλούδια στο έδαφος, και οι κυματιστές γραμμές, ενώ στο επάνω μέρος του υπάρχουν κάποια τετράγωνα σχήματα. Το φόρεμα αφήνει να φανούν οι ώμοι της γυναίκας και τα χέρια της, καθώς και τα γυμνά της πόδια, από το ύψος του γονάτου.

Το πρόσωπο του άντρα διακρίνεται ελάχιστα. Είναι όρθιος, έχει γείρει πάνω στην γυναίκα ενώ τα χέρια του κρατούν το κεφάλι της συντρόφου του. Το χρυσό του ένδυμα είναι βαρύ και καλύπτει όλο του το σώμα, αφήνοντας μόνο να φανούν το κεφάλι, ο λαιμός, ο ώμος και τα χέρια του. Το ρούχο είναι κυρίως διακοσμημένο με ορθογώνια σχήματα, σε αντίθεση με τους κυκλικούς σχηματισμούς σε αυτό της γυναίκας, αλλά και κάποιους σπειροειδής σχηματισμούς.

 

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΜΕΡΟΣ Α /// ΟΡΙΣΜΟΙ

Oι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος  Α2 (1ο Γελ Αγίων Αναργύρων) γράφουν τις σκέψεις τους και δίνουν ορισμούς για τον Έρωτα και την Αγάπη.

 

 

 

Έρωτας για μένα είναι να δίνει ο ένας στον άλλο όλο το είναι του και να μην συμπεριφέρονται άσχημα. Να αγαπιούνται και να υπάρχει εμπιστοσύνη. Να μην τον παραμελεί, αλλά ούτε να δίνει και όλη της την προσοχή σε αυτόν. Να περνάνε ωραία μαζί και να ζουν το 100 τοις εκατό ο ένας του άλλου.( Ειρήνη Μ.)

Αγάπη είναι η ηρεμία, το γέλιο, το παιχνίδι, το φαγητό, ο ύπνος και η επικοινωνία. (Γιάννης Κ.)

Έρωτας είναι όταν θα έκανες τα πάντα για εκείνο το πρόσωπο, όταν δεν μπορείς ούτε στιγμή μακριά του. 'Ερωτας είναι όταν εκείνο το πρόσωπο στα μάτια σου είναι ο πιο καλός άνθρωπος όλου του κόσμου.Έρωτας είναι όταν θα έκανες τα πάντα απλά για να είναι χαρούμενο εκείνο το πρόσωπο. ('Ερσα Λ.)

Αγάπη είναι  όταν είσαι με την οικογένειά σου και νιώθεις ωραία, όταν είσαι με τους φίλους σου και περνάς καλά, όταν βλέπεις την ομάδα σου να παίζει και αυτό σε γεμίζει, να είσαι με τον/την σύντροφό σου και να φροντίζετε ο ένας τον αλλο.( Γιάννης Α.)

'Ερωτας είναι....ΕΙΝΑΙ! Δεν έχει σημασία, αλλά είναι! (Γιάννης Μπ.)

Αγάπη σημαίνει...να θες να ξυπνάς δίπλα της, να είσαι εκεί για εκείνη πάντα. Να θες να πεθάνεις για εκείνη, αλλά να μην σε νοιάζει αν έκανε το ίδιο, γιατί την αγαπάς. ( Γ.Μ.)

'Ερωτας είναι κατά τη γνώμη μου, το να αγαπάς κάποιον, να είναι η σκέψη σου εκεί κάθε ώρα και λεπτό, να νοιάζεσαι αν είναι καλά, αν τρώει, αν πονάει, να κοιτάς κάποιον στα μάτια και το βλέμμα σου να τα λέει όλα, να υπάρχει αυτή η σπίθα, να βγάζεις έναν εαυτό που κανένας δεν έχει δει. Με δύο λόγια είναι ένα υπέροχο, γεμάτο συναισθήματα... αίσθημα. (Εύη Μ.)

Εσύ

Το πιο όμορφο χαμόγελο

Τα πιο όμορφα μάτια

Τα έχεις εσύ,

Αν ο έρωτας είχε πρόσωπο,

θα ήσουν εσύ.

(Μαριάνα Μ.)

 

Αγάπη. Είναι το ανιδιοτελές συναίσθημα  που νιώθουμε ανά πάσα στιγμή για τα πιο κοντινά μας άτομα. Μας προσφέρει χαρά, ευτυχία, ικανοποίηση, ζεστασιά και τρυφερότητα. Αυτή είναι η ΑΓΑΠΗ, το ροζ που κρύβεται μέσα από κάθε κόκκινη καρδιά. (Φαμπιόλα Μ.)

Έρως. Ο έρωτας σε αλλάζει και βγάζει τον εαυτό ενός ανθρώπου. Κάνεις πίσω σε όλα σου τα θέλω για να εκπληρώσεις τα δικά του. Ο έρωτας είναι το συναίσθημα που ξεπερνά οποιοδήποτε άλλο, αλλά είναι σπάνιο να κρατήσει για μια ζωή. (Μαριτίνα Μ.)

Αγάπη είναι το συναίσθημα  που δεν φεύγει ποτέ, όσο και να θες να το αποβάλεις, δεν μπορείς. Από τη στιγμή που αγάπησες κάτι, έναν άνθρωπο, ζώο ή πράγμα, δεν θα παύσει ποτέ να υπάρχει. (Μαριτίνα Μ.)

'Ερως ... είναι το πάθος, η μαγεία και ο πιο γλυκός πόνος.... Είναι το πιο έντονο συναίσθημα. Είναι η απόλυτη αφοσίωση σε κάποιον και σε κάτι.(Μελίνα Μ.)

Αγάπη είναι να δίνεις και να παίρνεις απ' τους άλλους: στοργή, συμπαράσταση, σεβασμό. Είναι να νοιάζεσαι για τον άλλον πιο πολύ άπ΄τον εαυτό σου...Αγάπη είναι ένα τόξο που στοχεύει στην καρδιά και στο μυαλό. (Κωνσταντίνα Κ.)

'Ερως  είναι μια έννοια ανεξήγητη. Φέρνει πόνο, αλλά γλυκό.  Φέρνει αγχος, αλλά ζεστό. Κάνει το δύο ένα. Είναι το άλφα και το ωμέγα στους ανθρώπου την καρδιά. (Νίκος Μ.)

Αγάπη είναι τα συναισθήματα  που νιώθει ένας άνθρωπος έντονα για κάτι, είτε είναι άνθρωπος, είτε είναι άθλημα, ή φαγητό. Η αγάπη σαν πράξη είναι να βλέπεις αυτό το πράγμα που αγαπάς και απευθείας να σου έρχονται θετικά συναισθήματα. Και συναισθήματα λατρείας. ('Αγγελος Μ.)

'Ερως  είναι μια λέξη και ένα συναίσθημα που δεν κρατάει πολύ. Όταν δύο άτομα είναι ερωτευμένα μεταξύ τους, θα έρθει η στιγμή που θα βαρεθούν και θα χάσουν αυτά τα συναισθήματα. (Ράνια Λ.)

Αγάπη είναι να δέχεσαι τον άλλον με τα πλεονεκτήματα, αλλά και τα μειονεκτήματά του, να τον συγχωρείς όταν σε πληγώνει και να τον αγαπάς, χωρίς να σε ενδιαφέρει, αν σε αγαπάει πίσω. Αυτό είναι η πραγματική αγάπη. Να στεναχωριέσαι όταν στεναχωριέται και να χαίρεσαι όταν χαίρεται. Παρόλο που η αγάπη είναι αποκαΐδι του έρωτα, είναι πιο δυνατή και παντοτινή. (Στελλίνα Μ.)

'Ερως  είναι να βλέπεις το αγαπημένο σου πρόσωπο και να μην μπορείς να συγκρατήσεις το χαμόγελό σου. (Μαριλίνα Μπ.)

Αγάπη είναι ... Όπως ένας στρατιώτης που δεν αφήνει ποτέ αυτό που αγαπάει...και το προστατεύει....όπως και πολεμάει για αυτό. (Ντόμινικ Κ.)

'Ερωτας είναι....σαν ένας άνθρωπος που δεν βλέπει....Όταν αρχίζει να μην βλέπει, δεν ξέρει πού πάει...! (Ντόμινικ Κ.)

'Ερως είναι ένα συναίσθημα το οποίο θεωρώ ότι είναι όμορφο και ταυτόχρονα ψυχοφθόρο. Μας τρελαίνει αλλά μας αρέσει κιόλας, γιατί μας δίνει ζωή. (Αλίκη-Μαρία Κ.)

Ο 'Ερωτας είναι η αφοσίωση, η πίστη, η εκμυστήρευση, το ενδιαφέρον, η στοργή και το πάθος προς έναν άνθρωπο, τον

οποίο διαλέγουμε ως συνοδοιπορο στην ζωή μας. (Γιώργος Μ.)

Κατά τη γνώμη μου, οΈρωτας είναι πιο ισχυρός από την αγάπη, μα είναι και βραχυπρόθεσμος.΄Ερωτας είναι το συναίσθημα που νιώθεις για κάποιον που σε κάνει να ενθουσιάζεσαι, σε ικανοποιεί, σε κάνει να είσαι εκτός εαυτού, και σε κάνει να ζηλεύεις. (Γεράσιμος Μ.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σας ευχαριστώ πολύ πολύ για τη συμμετοχή σας!

Σας αφιερώνω και ενα δικό μου ερωτικό ποίημα. Είναι από το βιβλίο μου Ποιήματα 2009-2017 (Εκδόσεις Βακχικόν 2021)

ΔΙΚΗ ΣΟΥ

Δες με!
Καλύτερη και από μαριονέτα.
Λύνομαι
Και πάλι δένομαι
(είμαι θεατράλε)
Σε στραβοκοιτάω!
Το σώμα μου
Αλλάζει σχήμα
Σκέτο ζυμάρι
Πλάθεται ανάλογα
Χύνω πολύ ιδρώτα
για να γίνω η λέξη σου
Το αριστερό μου χέρι
αγγίζει την πλάτη σου.
Το δεξί μου πόδι
χαϊδεύει τη μύτη σου.
Το στήθος μου
αναζητά απεγνωσμένα
το στέρνο σου
(αλλόκοτοι χαιρετισμοί ανταποδίδονται).
Το μάτι μου πάλι
τρώει το δικό σου μάτι
Τ’ αυτιά μου πίνουν μονορούφι
τον βήχα σου
Ένα από τα μπροστινά δόντια μου
ροκανάει τη γλώσσα σου.
Κι όλα αυτά χωρίς να είναι καν
φθινόπωρο.
(Τέλος πάντων, χωρίς να είναι καν
η εποχή των εραστών)
Χωρίς να ελέγχω τις χειρονομίες μου,
Χορεύω τον έρωτα
Αναιρούμαι
Ανθίζω
Αναπλάθομαι
Ανήκω

Ασημίνα Ξηρογιάννη

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΠΟΙΗΣΗ

«Δε διαβάζουμε ή γράφουμε ποίηση για να δείξουμε εκκεντρικοί! Διαβάζουμε και γράφουμε ποίηση επειδή ανήκουμε στο ανθρώπινο γένος και το ανθρώπινο γένος ξεχειλίζει από πάθος! Η ιατρική, η νομική, η διοίκηση επιχειρήσεων – ναι, αυτά είναι σεβαστά επαγγέλματα, απαραίτητα για να συνεχίζεται η ζωή… Η ποίηση, όμως, ο ρομαντισμός, η ομορφιά, ο έρωτας! –αυτά είναι που μας κρατάνε στη ζωή»![Από τον Κύκλο των Χαμένων Ποιητών]