Posted on May 5, 2025
Το χορικό για τον έρωτα/το Γ ΣΤΑΣΙΜΟ
| ΧΟ. | Έρωτα, που δε γονάτισες ποτέ στον πόλεμο, Έρωτα, που ορμάς και γεμίζεις την πλάση, που στ' απαλά τα μάγουλα της κόρης νυχτερεύεις, που σεργιανάς τις θάλασσες και των ξωμάχων τα κατώφλια, κανείς δε σου γλυτώνει μηδέ θνητός μηδέ αθάνατος· φωλιάζεις στο κορμί και το μανίζεις. |
790 |
| Εσύ των δικαίων ξεστρατίζεις το νου και στο χαμό τον σέρνεις· εσύ και τούτη την αμάχη φούντωσες μέσα σ' αυτό το σόι· της γόνιμης νύφης νικά λαγαρός των βλεφάρων ο πόθος που κυβερνά συντροφικά με τους άλλους θεσμούς τους μεγάλους. Η Αφροδίτη δίχως μέριμνες μας περιπαίζει.https://www.fractalart.gr/erws-anikate-maxan/ |
800 | |
| (Η Αντιγόνη βγαίνει από το παλάτι συνοδευόμενη από φρουρούς) |
Updated on May 5, 2025
Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ

https://afterschoolbar.blogspot.com/2017/05/blog-post_28.html
Posted on May 5, 2025
Πλοκή Γ’ Επεισοδίου / Δ ΚΑΙ Ε Επεισοδίου
Το Γ' επεισόδιο είναι το σημείο της τραγωδίας όπου η ένταση ανάμεσα στους ήρωες κορυφώνεται. Σε αυτό το επεισόδιο, η Αντιγόνη συλλαμβάνεται επειδή προσπάθησε να θάψει τον Πολυνείκη, παρά την αυστηρή εντολή του Κρέοντα να αφήσει το σώμα του αδελφού της να εκτεθεί και να γίνει τροφή για τα άγρια ζώα.
-
Η Σύλληψη της Αντιγόνης:
-
Η Αντιγόνη συλλαμβάνεται επ' αυτοφόρω να θάβει το σώμα του Πολυνείκη. Εντωμεταξύ, η Αντιγόνη υπερασπίζεται την πράξη της, δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να παραβλέψει τα θεϊκά νόμιμα, που επιτάσσουν την τιμή των νεκρών.
-
Η Αντιγόνη θεωρεί πως το καθήκον της ως αδελφή υπερβαίνει το πολιτικό καθήκον προς το κράτος και ομολογεί με περηφάνια την πράξη της, χωρίς να δείξει φόβο για τις συνέπειες.
-
-
Η Αντιπαράθεση με τον Κρέοντα:
-
Ο Κρέοντας, αν και βασιλιάς, δεν δείχνει καμία κατανόηση για τα συναισθήματα της Αντιγόνης και υποστηρίζει ότι η τιμωρία πρέπει να είναι αυστηρή για να διατηρηθεί η τάξη και η εξουσία. Πιστεύει ότι οι νόμοι της πόλης και το καλό του κράτους πρέπει να είναι πάνω από τις οικογενειακές αξίες.
-
Η σύγκρουση μεταξύ των δύο είναι ηθική και πολιτική: από τη μία πλευρά, η Αντιγόνη αναγνωρίζει τα θεϊκά καθήκοντα και την ανάγκη σεβασμού της οικογένειας, ενώ ο Κρέων θεωρεί το κράτος και τους ανθρώπινους νόμους αδιαπραγμάτευτους.
-
-
Η Τραγικότητα του Στοιχείου:
-
Το Γ' επεισόδιο εντείνει το αίσθημα της τραγικότητας. Η Αντιγόνη, παρόλο που γνωρίζει τις συνέπειες των πράξεών της, δεν υποχωρεί, και η αδιαλλαξία του Κρέοντα την οδηγεί στην καταστροφή.
-
Η σύγκρουση των αξιών είναι το βασικό κεντρικό θέμα: από τη μία η θρησκευτική και οικογενειακή πίστη και από την άλλη η πολιτική εξουσία και το καθήκον προς το κράτος.
-
-
Posted on May 5, 2025
Γ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ -ΣΚΗΝΗ ΜΕ ΑΙΜΟΝΑ / VIDEO
Posted on May 5, 2025
ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ (Σοφοκλή, Αντιγόνη) σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών

https://vislialiou.sites.sch.gr/wp-content/uploads/2023/06/cea4cea3ce99cea9ce9bce97_ce9fce95_ce91ce9dcea4ce99ce93ce9fce9dce97_15.10.2021.pdf
Posted on April 1, 2025
Τίτλος: Δραματοποίηση σκηνής (Αντιγόνη–Κρέων)
ΚΡΕΟΝΤΑΣ -ΑΝΤΙΓΟΝΗ ///ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ //VIDEO
https://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/221
Posted on January 16, 2025
ΥΛΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ 2024-2025
α. Από το πρωτότυπο με παράλληλη χρήση μετάφρασης διδάσκονται οι στίχοι:
1-99, 280-314, 441-507, 631-725, 1064-1090.
β. Μόνο από μετάφραση και αναλυτικά διδάσκονται οι στίχοι: 162-279, 315-331, 376-440, 508-
581, 726-780, 781-800, 801-943.
γ. Μόνο από μετάφραση αλλά συνοπτικά διδάσκονται οι στίχοι: 100-161, 332-375, 582-630,
944-987, 988-1063, 1091-1114, 1115-1153, 1154-1353.
Διδακτική προσέγγιση
Κατά τη διδασκαλία της Ἀντιγόνης, και της Δραματικής Ποίησης γενικότερα, στο Λύκειο:
• προβάλλεται η θεατρική και λογοτεχνική διάσταση του αρχαίου δράματος. Η
κατεύθυνση αυτή εξυπηρετείται αφενός από την ανάδειξη των κατά ποιόν μερών σε
όλο το φάσμα της διδασκαλίας, σε συνδυασμό με τα κατά ποσόν μέρη και αφετέρου
από την παρακολούθηση θεατρικών ή κινηματογραφικών αποδόσεων της τραγωδίας
• διδάσκεται μία σύντομη και κατατοπιστική εισαγωγή στην αρχή, για να γίνει κατανοητό
το πλαίσιο όπου θα ενταχθεί η ανάγνωση των κειμένων. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή
συνιστά υλικό αναφοράς καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας του έργου
• αξιοποιείται το Λεξικό Βασικών Θεατρικών Όρων (περιλαμβάνεται στο σχολικό
εγχειρίδιο) για την κατανόηση όρων της τραγωδίας
• συνδυάζονται οι παραδοσιακοί τρόποι διδασκαλίας με την ομαδοσυνεργατική, τη
βιωματική και τη διερευνητική/ανακαλυπτική εργασία. Οι διδακτικές πρακτικές πρέπει
να χαρακτηρίζονται από ποικιλία και ευρηματικότητα και να ευνοούν την ανάπτυξη
κριτικής σκέψης και έκφρασης. Ως ενδεικτικά παραδείγματα αναφέρονται η υιοθέτηση
διαφορετικής οπτικής γωνίας, η υποστήριξη ή ανασκευή των απόψεων των τραγικών
ηρώων (παιχνίδι ρόλων, αγώνας λόγων), η επαλήθευση μιας άποψης για το έργο του
Σοφοκλή, η διαθεματική προσέγγιση, η θεατρική απόδοση του έργου από τους μαθητές
και τις μαθήτριες κ.ά.
• υιοθετούνται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές με τη χρήση Τ.Π.Ε. ως μέσων
κατάκτησης και μετάδοσης της γνώσης (συνδρομή μουσικής και εικόνας)
• προτείνονται η κατασκευή εννοιολογικού χάρτη, το θεατρικό δρώμενο και η
βιντεοσκόπησή του, η αξιοποίηση αγγειογραφιών, η εικονογράφηση του δράματος, η
χρήση διαδραστικού πίνακα, η ηλεκτρονική συζήτηση, η σύνθεση μικροσεναρίων που
υλοποιούνται με Τ.Π.Ε. κ.λπ.
• αξιοποιούνται οι μεταφράσεις για την προσέγγιση του πρωτοτύπου με τον ίδιο τρόπο
που προτείνεται και παραπάνω για τον Ἐπιτάφιο.
Επισήμανση: Η δομολειτουργική προσέγγιση του κειμένου ακολουθείται σε επιλεγμένα σημεία
και σχήματα λόγου, μέσω των οποίων αναδεικνύονται υφολογικές επιλογές του ποιητή και όχι
σε όλη την έκταση της διδακτέας ύλης από το πρωτότυπο.
• Π. Καραμανώλης, Άνθρωποι, στάσεις, παραστάσεις
• Ό. Τσαντσάνογλου, Πρώτη επαφή με την αρχαία τραγωδία: Πώς ο μαθητικός λόγος
αποδίδει την τραγική ποίηση
• Β. Συμεωνίδης, Πρώτη επαφή με την αρχαία τραγωδία: Πώς ο μαθητικός λόγος αποδίδει
την τραγική ποίηση
• Λ. Πόλκας, Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας: Διερευνώντας τα τοπία της Αρχαίας Ελληνικής
Ιστοριογραφίας
• Κ. Τουλούμης, Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας: Διερευνώντας τα τοπία της Αρχαίας
Ελληνικής Ιστοριογραφίας
• Λ. Πόλκας, Σύνταξη παρουσίασης βιντεογραφημένης θεατρικής παράστασης της
Ἀντιγόνης του Σοφοκλή σε περιβάλλον wiki
• Ό. Τσαντσάνογλου, Τιμή και ατίμωση του νεκρού: διακειμενική προσέγγιση με αφορμή
την Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
• Λ. Πόλκας, Τιμή και ατίμωση του νεκρού: διακειμενική προσέγγιση με αφορμή την
Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
• Μ. Πρεβεζάνου, Αρχή αναρχίας εστί...
• Π. Σεράνης, «Η έννοια του χρέους και της προαίρεσης στον άνθρωπο ως άτομο και στον
άνθρωπο ως πολίτη»: Ανακεφαλαιωτική ενότητα στην Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
• Σ. Παπακωνσταντίνου, «Η έννοια του χρέους και της προαίρεσης στον άνθρωπο ως άτομο
και στον άνθρωπο ως πολίτη»: Ανακεφαλαιωτική ενότητα στην Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
• Β. Μαντζώρου, Κρέων, η απατηλή γοητεία της εξουσίας
• Σ. Παπακωνσταντίνου, Κρέων, η απατηλή γοητεία της εξουσίας

