Ο δρόμος της διαφυγής (A Bag of Marbles)

Η πρώτη μας ταινία για φέτος (23/10/'24) ήταν "Ο δρόμος της διαφυγής" ή "A Bag of Marbles" του Christian Duguay (2017). Πρόκειται για μια συγκινητική αληθινή ιστορία που συνέβη στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και βασίστηκε στο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα "Un sac de billes" του Γαλλοεβραίου Joseph Joffo (1931-2018). Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1973, έγινε best seller στη Γαλλία και το 1975 κινηματογραφήθηκε για πρώτη φορά από τον Jacques Doillon. Επίσης, το 2012 έγινε και Graphic Novel.

Η ταινία αφηγείται την προσπάθεια του συγγραφέα να δραπετεύσει από το κατεχόμενο από τους Ναζί Παρίσι, στην ηλικία των 11 ετών, μαζί με τον 13χρονο αδελφό του Maurice. Στόχος τους να καταφύγουν στη Νίκαια, στην Ελεύθερη Ζώνη της Ν. Γαλλίας, όπου θα βρίσκονται οι γονείς και τα άλλα αδέλφια τους. Αλλά κι εκεί παραμονεύει ο κίνδυνος... Έτσι, αναγκάζονται και πάλι να αποχωριστούν τους δικούς τους και να περιπλανηθούν ώσπου να βρουν ασφάλεια σε μια μικρή πόλη. Εκεί θα μείνουν μέχρι την Απελευθέρωση, που θα ξαναενωθούν με την οικογένειά τους.

 

Το ιστορικό πλαίσιο

Τον Μάιο του 1940 η Γερμανία εισέβαλε στη Γαλλία και την κατέλαβε σε μόλις έξι εβδομάδες. Από το 1940 μέχρι και τον Αύγουστο του 1944 στη Γαλλία υπήρχε ναζιστική κατοχή. Κατά το διάστημα αυτό στη χώρα υπήρχαν δύο ζώνες, η Κατεχόμενη Γαλλία στον Βορρά, που διοικούνταν από τους Ναζί και η Ελεύθερη Ζώνη στη Νότια Γαλλία, με έδρα την πόλη Vichy και κυβερνήτη τον στρατάρχη Philippe Pétain, τον νικητή του Α΄ Παγκοσμίου, ο οποίος κήρυξε ουδετερότητα.

Για όσους παρέμειναν στην Κατεχόμενη Γαλλία ίσχυαν πολύ αυστηροί νόμοι και απαγόρευση κυκλοφορίας, ενώ οι Εβραίοι συλλαμβάνονταν και στέλνονταν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γαλλία και στη Γερμανία. Στην Ελεύθερη Ζώνη από την άλλη δεν υπήρχαν κατοχικές δυνάμεις ως το 1942 - ενώ και ως το 1943 ήταν υπό ιταλική κατοχή, η οποία ήταν ηπιότερη· γι' αυτό κατά το καλοκαίρι του 1940 κατέφυγαν εκεί εκατομμύρια Γάλλοι, Βέλγοι, Ολλανδοί και Λουξεμβούργιοι. Ωστόσο, η Γαλλία του Βισύ ήταν μόνο κατ' ευφημισμό "ελεύθερη", καθώς τελικά συνεργάστηκε με τους Γερμανούς και προχώρησε σε διώξεις Εβραίων. 

Από το graphic novel "Un sac de billes" - Το ταξίδι του Jo και του Maurice (1941-44)

Trailer της ταινίας του 2017

 

 

 

Σε tempo rubato…

Στην τελευταία συνάντηση του Ομίλου μας  (22/5) συστηματοποιήσαμε τα είδη των πλάνων και τις γωνίες λήψης, που είχαμε εξετάσει μεμονωμένα σε κάποιες ταινίες. Χρήσιμος οδηγός το ακόλουθο "μάθημα κινηματογράφου" από το Cinemaniaξ:

 

 

Την πρακτική μας εξάσκηση την κάναμε με βιωματικό τρόπο στην ταινία μικρού μήκους "Rubato" των σπουδαστών της Σχολής ESMA (2015), με την προβολή της οποίας έκλεισε και τις εργασίες του ο φετινός Όμιλος. Πρόκειται για μία ταινία animation όπου ένας πλανόδιος μουσικός συναντά ένα ενοχλητικό αδέσποτο σκυλάκι, που σταδιακά γίνεται ο καλύτερός του σύντροφος. Αυτό ελπίζουμε ότι συνέβη και με τον Όμιλο σε tempo rubato...

Σημ.: Στην κλασική μουσική ο όρος tempo rubato (κυριολεκτικά: "κλεμμένος χρόνος") περιγράφει την ελαστικότητα στον ρυθμό, με εναλλαγή στιγμιαίων επιταχύνσεων και επιβραδύνσεων.

Συλλαβίζοντας το όνειρο

Πριν από τις διακοπές του Πάσχα (17/4) προβλήθηκε στον Όμιλό μας η ταινία "Akeelah and the Bee" / "Συλλαβίζοντας το όνειρο" (2006) σε σενάριο και σκηνοθεσία του Doug Atchison.

Υπόθεση: Ορφανή από πατέρα και με τη μητέρα της να αδιαφορεί για την πρόοδό της, η 11χρονη Ακίλα προσπαθεί να περνά απαρατήρητη. Η αγάπη της για τις λέξεις τραβά την προσοχή της δασκάλας της, η οποία αντιλαμβάνεται ότι η μικρή είναι σπάνιο ταλέντο και αποφασίζει να την προωθήσει σε διοργανώσεις διαγωνισμών ορθογραφίας. Αντιμέτωπη με σκληρή εξάσκηση και πολλές δυσκολίες, η μικρή Ακίλα, θα καταφέρει να ενώσει τη γειτονιά της στον αγώνα της για να νικήσει στον Εθνικό διαγωνισμό.

Πηγή: DVD-trailers.gr

 

Η ταινία αυτή υπήρξε η αφορμή για να ανακαλύψουμε τη μακράν πιο αγαπημένη δραστηριότητα της χρονιάς, τον διαγωνισμό ορθογραφίας! Με μεγάλο ενθουσιασμό από όλους παίξαμε λοιπόν δύο γύρους 50 λέξεων, με νικητές τον Δημήτρη Σ. και τον Γιώργο Ζ.

Τόσο μακριά

Η ταινία "Τόσο μακριά" (2019) της Sarah Winkenstette, που προβλήθηκε στον Όμιλο την Τετάρτη 3 Απριλίου 2024, αναφέρεται σε δύο παιδιά που ξεκινούν από εντελώς διαφορετική αφετηρία, κι όμως βρίσκονται στο ίδιο σημείο.

Ο Μπεν, μαζί με την οικογένειά του, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το χωριό του, το σχολείο, τους φίλους και την ομάδα ποδοσφαίρου του και να μετακομίσει στην κοντινή πόλη. Το χωριό εγκαταλείπεται για να γκρεμιστεί ώστε να γίνει η εκμετάλλευση του σημαντικού κοιτάσματος λιγνίτη που ανακαλύφθηκε στο υπέδαφος. Ο Μπεν στο νέο του σπίτι φαίνεται να μην ταιριάζει πουθενά: τον αντιμετωπίζουν σαν παρείσακτο, δεν έχει φίλους, στη νέα του ομάδα τον βάζουν στον πάγκο, ενώ στην παλιά ήδη τον έχουν αντικαταστήσει και ξεχάσει.

Από την άλλη, ο Τάρικ κατάγεται από τη Συρία από όπου αναγκάστηκε να φύγει κυνηγημένος λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου. Στην πατρίδα του έμειναν μόνο ερείπια. Στον δρόμο έχασε τους γονείς του, που αποκλείστηκαν σε ένα στρατόπεδο για πρόσφυγες στην Τουρκία, αλλά και τον αδελφό του. Και τώρα μένει σε μια εστία για ασυνόδευτα παιδιά πρόσφυγες.

Τους ενώνει το ποδόσφαιρο, αλλά και ο ξεριζωμός από την πατρίδα των παιδικών τους χρόνων, η νοσταλγία, η αποξένωση και η ανάγκη τους να ανήκουν κάπου. Κι έτσι, τέλος, αποφασίζουν να γίνουν "αδέλφια", για να μη χωρίσουν ποτέ.

Φιλία, αρμονική συνύπαρξη, συμπερίληψη, αποδοχή του άλλου και της κουλτούρας του, κατανόηση και η κοινή πατρίδα όλων μας - τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια είναι τα θετικά μηνύματα αυτής της εφηβικής ταινίας.

 

 

Στο παρελθόν χωριά εγκαταλείφθηκαν και στην Ελλάδα για χάρη της εξόρυξης λιγνίτη, κυρίως στην περιοχή της Πτολεμαΐδας. Σήμερα, στο πλαίσιο της μάχης κατά της κλιματικής αλλαγής, σχεδιάζεται η σταδιακή απολιγνιτοποίηση της Ευρώπης και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

* Ευχαριστούμε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τους δημιουργούς της πλατφόρμας CINEDU για τα δικαιώματα προβολής της ταινίας, καθώς και για τη διάθεση υλικού πάνω στο οποίο βασίστηκε μέρος των δραστηριοτήτων.

Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο

Ένα από τα πολλά φιλμ που συνδέονται με τα Μαθηματικά, την ταινία "Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο" (2015) του Matt Brown με τους Dev Patel και Jeremy Irons, επιλέξαμε να δούμε την Τετάρτη 20 Μαρτίου στον Όμιλο.

Αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Robert Kanigel και αναφέρεται στην ακαδημαϊκή καριέρα του ιδιοφυούς αυτοδίδακτου Ινδού μαθηματικού Srinivasa Ramanujan (1887-1920), ο οποίος κατάφερε να εκλεγεί εταίρος της Βασιλικής Εταιρείας Μαθηματικών του Λονδίνου, καθώς και του Κολλεγίου Τρίνιτι του Κέιμπριτζ. Η ταινία εστιάζει ιδιαίτερα στη φιλία του με τον μέντορά του, τον καθηγητή του Κέιμπριτζ Godfrey H. Hardy, με τη βοήθεια του οποίου κατάφερε να συστηματοποιήσει και να δημοσιοποιήσει το πρωτοπόρο έργο του που απλώθηκε σε πολλούς τομείς, όπως η θεωρία των αριθμών, τα συνεχή κλάσματα και η μαθηματική ανάλυση.

 

Η ταινία προκάλεσε το ενδιαφέρον των μαθητών που εντυπωσιάστηκαν από την ευφυΐα του Ramanujan αλλά και από την αποφασιστικότητα και την επιμονή του. Ιδιαίτερα συγκινητικό ήταν το κουράγιο του Ινδού μαθηματικού, που δεν το έβαλε κάτω παρά τις πολλές αντιξοότητες που αντιμετώπισε στη ζωή του. Μεταξύ αυτών και οι ταπεινώσεις που ήταν αναγκασμένος να υποστεί λόγω της καταγωγής, του χρώματος του δέρματός του και των θρησκευτικών και άλλων συνηθειών του, διακρίσεις που αναπόφευκτα θύμισαν στους μαθητές τον διαχωρισμό σε βάρος των αφροαμερικανών, όπως τον είδαμε στην ταινία "Αφανείς ηρωίδες", και τους οδήγησαν σε χρήσιμες συγκρίσεις.

Βλέπω & Συζητώ: μικρές ταινίες, μεγάλες ιδέες

Την Τετάρτη 6/3 και την Τετάρτη 13/3 ο Όμιλος Κινηματογράφου πήρε μέρος στο πρόγραμμα “Βλέπω & Συζητώ: μικρές ταινίες, μεγάλες ιδέες” του Κέντρου Εκπαιδευτικών Δράσεων & Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας “Καρπός”.

Στην πρώτη συνάντηση έγινε η προβολή των ταινιών μικρού μήκους με θέματα τη ζωή των προσφύγων, την εκπαίδευση παιδιών του πολέμου, το αστικό τοπίο και την πολυπολιτισμικότητα, τους άστεγους & τα άτομα με αναπηρίες. Η προβολή κάθε ταινίας συνοδευόταν από συζήτηση και προβληματισμό των μαθητών στα θέματα που θίγουν οι ταινίες, με στοχευμένα ερωτήματα από το προτεινόμενο υλικό. Η συζήτηση συνεχίστηκε στη δεύτερη συνάντηση με ευρύτερο προβληματισμό για τα κοινωνικά θέματα που θίγουν οι ταινίες και για την αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς και με την ανάλυση του περιεχομένου και της στόχευσης των ταινιών σε ομάδες. Τέλος, απαντήθηκε και σχετικό ερωτηματολόγιο.

Με αφορμή την προβολή των ταινιών μάλιστα εξετάστηκαν και ζητήματα κινηματογραφικής τεχνικής, συγκεκριμένα η τεχνική cut-out animation και η τεχνική stop-motion.

Δείτε παρακάτω ένα παράδειγμα συνδυασμού των δύο τεχνικών:

 

Μάλιστα ορισμένοι μαθητές εμπνεύστηκαν και παρουσίασαν και δικά τους παραδείγματα.

"Λογοτεχνικό πάπλωμα" της Ε.Σ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Freedom writers

Η ταινία Freedom Writers (2007), του Richard LaGravenese, που παρακολουθήσαμε στον Όμιλο την Τετάρτη 14/2, εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο μία χαρισματική δασκάλα μπόρεσε να εμπνεύσει σε μαθητές-μέλη συμμοριών την όρεξη για μάθηση και δημιουργική έκφραση.

Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στην αληθινή ιστορία της Erin Gruwell, η οποία ανέλαβε να διδάξει μαθητές με χαμηλά κίνητρα και επιδόσεις στο λύκειο Woodrow Wilson στο Long Beach. Σύντομα συνειδητοποίησε ότι οι μαθητές της μεγάλωναν σε ένα περιβάλλον "ακήρυχτου πολέμου". Έτσι, πρώτο της μέλημα ήταν να δημιουργήσει στην τάξη της ένα ασφαλές καταφύγιο χωρίς φυλετικά στερεότυπα και προκαταλήψεις. Το δεύτερο βήμα έγινε όταν διαπίστωσε ότι έπρεπε να αφήσει στην άκρη τα επίσημα σχολικά εγχειρίδια και να αξιοποιήσει λογοτεχνικά κείμενα που αναφέρονται σε περιόδους πολέμου και βίας, όπως "Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ", και να τα συνδέσει με τα βιώματα των παιδιών. Για να καταφέρει να χρηματοδοτήσει τις πρωτοπόρες μεθόδους της χρειάστηκε να κάνει δεύτερη και τρίτη δουλειά, ώστε να οργανώνει εκδρομές και να φέρνει προσκεκλημένους ομιλητές στην τάξη.

Με αυτόν τον τρόπο κατάφερε να δημιουργήσει τους "Συγγραφείς της Ελευθερίας", μία ομάδα 150 σπουδαστών που μέσα από τα ημερολόγιά τους για τις δυσκολίες της καθημερινότητας και τις ελπίδες τους για το μέλλον απελευθερώθηκαν από ό,τι τους εμπόδιζε να ζήσουν και προσπάθησαν, εκδίδοντας τις ιστορίες τους σε βιβλίο, να μεταδώσουν αυτή την αίσθηση της ελευθερίας και στον υπόλοιπο κόσμο. Στην πραγματικότητα, πέτυχαν έτσι να αναπροσδιορίσουν το μέλλον τους.

Πηγές: IMDb Και CSU Channel Islands

Κατά την ανάλυση της ταινίας σχολιάσαμε τον τίτλο και παρακολουθήσαμε την παράλληλη πορεία των Freedom Riders, μιας ομάδας ακτιβιστών που μετακινούνταν από πόλη σε πόλη στον Αμερικανικό Νότο το 1961, για να διαμαρτυρηθούν για τον διαχωρισμό και να υπερασπιστούν την ισότητα όλων των πολιτών ανεξαρτήτως φυλής και καταγωγής. Αναζητήσαμε επίσης παραλληλισμούς ανάμεσα στην περίπτωση της Άννας Φρανκ και των "Συγγραφέων της Ελευθερίας" (είδαμε μάλιστα μία σκηνή από την ταινία "Το λάθος αστέρι" που γυρίστηκε στο σπίτι της Άννας Φρανκ στο Άμστερνταμ, το οποίο έχει μετατραπεί σε μουσείο). Τέλος, εξετάσαμε θέματα που σχετίζονται με τη σχολική ζωή, τον ρόλο της εκπαίδευσης στην πρόληψη της παραβατικότητας των νέων και τη σημασία της αλληλεγγύης.

Ωστόσο, η δραστηριότητα που κατάφερε να κινητοποιήσει περισσότερο τη φαντασία και δημιουργικότητα των μαθητών είχε ως επίκεντρο τους ίδιους τους ήρωες, τους οποίους "αναγκάσαμε" να υποστούν το "μαρτύριο της ανακριτικής καρέκλας" και να εξηγήσουν τα κίνητρα και τις πράξεις τους.

 

 

 

Οφσάιντ

Την ιρανική ταινία "Offside" του Jafar Panahi (2006) παρακολούθησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Κινηματογράφου την Τετάρτη 31/1/2024, με τη φιλική συμμετοχή και του συνταξιούχου πλέον φιλολόγου Βασίλη Κολιού.

Ο δημιουργός εστιάζει στα πραγματικά προβλήματα της καθημερινότητας των απλών Ιρανών (ιρανικός νεορρεαλισμός) αντλώντας υλικό και από προσωπικά του βιώματα. Η ταινία, με φόντο έναν ποδοσφαιρικό αγώνα της Εθνικής ομάδας του Ιράν για την πρόκρισή της στο Μουντιάλ του 2006 της Γερμανίας, επικεντρώνεται στα δικαιώματα των γυναικών στο Ιράν. Παρουσιάζονται οι περιπτώσεις πέντε κοριτσιών που προσπάθησαν να μπουν μεταμφιεσμένα σε αγόρια στο γήπεδο, όμως συνελήφθησαν και απειλούνται με φυλάκιση στο Τμήμα Ηθών.

Η κινηματογραφική ματιά του σκηνοθέτη κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία:

  • περιγράφει ένα πραγματικό γεγονός, τον ποδοσφαιρικό αγώνα Ιράν-Μπαχρέιν, αλλά τα επιμέρους γεγονότα είναι επινοημένα και σε ορισμένες περιπτώσεις προϊόν αυτοσχεδιασμού
  • μεγάλο μέρος της ταινίας γυρίστηκε σε πραγματικό χρόνο (στις 8 Ιουνίου 2005), με φυσική ροή των γεγονότων και μόνο με μία κάμερα χειρός, όμως, λόγω περιορισμών από το καθεστώς, δεν δηλώθηκε επίσημα το πραγματικό της περιεχόμενο και κάποιες σκηνές τραβήχτηκαν σε άλλους χώρους
  • η τοποθεσία (στάδιο Αζαντί της Τεχεράνης) και ο ήχος του γηπέδου είναι αυθεντικά, αλλά τελικά η κύρια δράση εκτυλίσσεται εκτός πεδίου, έξω από το γήπεδο, στον χώρο όπου οι κρατούμενες είναι περιορισμένες
  • η ανωνυμία των χαρακτήρων συμβάλλει στην αληθοφάνεια, αλλά ταυτόχρονα δίνει την αίσθηση ότι πρόκειται για μοναδικές περιπτώσεις και αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι ηθοποιοί ήταν ερασιτέχνες

Συνολικά, η πλοκή βασίζεται περισσότερο στην ηθογράφηση των προσώπων και στην εξέλιξη των σχέσεων μεταξύ των κοριτσιών και των στρατιωτών που τις έχουν συλλάβει, οι οποίες σταδιακά οδηγούν σε αλληλοκατανόηση και ενσυναίσθηση. Αποκαλυπτικό είναι ότι πρώτα τα κορίτσια - παρά τη μειονεκτική θέση στην οποία βρίσκονται - καταφέρνουν να μπουν στη θέση των ανδρών και να τους δείξουν συμπόνια. Με αυτό τον τρόπο τελικά πετυχαίνουν να βγάλουν στην επιφάνεια την ανθρωπιά των στρατιωτών.

 

Από το 1979 που επιβλήθηκε στο Ιράν η Ισλαμική Επανάσταση, η θέση των γυναικών στη χώρα έχει χειροτερέψει. Οι γυναίκες στο Ιράν είναι υποχρεωμένες να φορούν μαντίλα και να καλύπτουν το δέρμα και τα μαλλιά τους, διαφορετικά κινδυνεύουν με σύλληψη από την Αστυνομία Ηθών. Στον δημόσιο βίο πρέπει να διαχωρίζονται από τους άνδρες (π.χ. στα λεωφορεία κάθονται στο πίσω μέρος), απαγορεύεται να εκφράζονται ελεύθερα, να χορεύουν, να τραγουδούν ή να κάνουν ποδήλατο και να παρακολουθούν θεάματα, όπως αθλητικούς αγώνες. Παρότι τυπικά έχουν δικαιώματα (να μορφώνονται, να ζητούν διαζύγιο, να ψηφίζουν, να εκλέγονται), στην πράξη τα περισσότερα καταστρατηγούνται και για τα πιο πολλά χρειάζονται την άδεια του συζύγου, του πατέρα τους ή κάποιου κρατικού συμβουλίου. Και παρότι απαγορεύονται τα βασανιστήρια στη χώρα, η πρακτική του μαστιγώματος εφαρμόζεται ακόμη.

Χρήσιμο υλικό

Ιράν: τι συμβαίνει με τα δικαιώματα των γυναικών (The Toc)

Τα δικαιώματα των γυναικών στο Ιράν (Wikipedia)

Οι αγώνες των γυναικών του Ιράν συνεχίζονται ακόμη (Time)

* Ευχαριστούμε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τους δημιουργούς της πλατφόρμας CINEDU για τα δικαιώματα προβολής της ταινίας, καθώς και για τη διάθεση υλικού πάνω στο οποίο βασίστηκε μέρος των δραστηριοτήτων μας.

Αφανείς ηρωίδες

Την Τετάρτη 10/1/2024 έγινε η προβολή της ταινίας "Hidden figures" του Theodore Melfi (2016). Η ταινία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και αναφέρεται στον αγώνα τριών Αφρο-αμερικανίδων μαθηματικών, της Katherine Goble Johnson, της Dorothy Vaughan και της Mary Jackson, για να καθιερωθούν ως ισότιμες με τους λευκούς άνδρες συναδέλφους τους στη NASA, όπου εργάζονταν κατά τον αγώνα της κατάκτησης του διαστήματος στη δεκαετία του '60.

Πηγές για την Katherine Johnson

Συγκεκριμένα η ταινία αφηγείται πώς με τη βοήθεια των μαθηματικών υπολογισμών της Katherine Johnson έγινε εφικτή η πρώτη αποστολή Αμερικανού αστροναύτη σε τροχιά γύρω από τη γη. Ο άθλος αυτός είχε ήδη εκτελεστεί από τον Σοβιετικό κοσμοναύτη Yuri Gagarin, που το 1961 ολοκλήρωσε μία περιστροφή γύρω από τη γη με την πρώτη επανδρωμένη διαστημική πτήση BOCTOK-1. Για τους Αμερικανούς ήταν επιτακτική ανάγκη να πετύχουν κι αυτοί κάτι ανάλογο. Έτσι, το 1962, ο John Glenn, ένας από τους επτά πιλότους που εκπαιδεύτηκαν από τη NASA ως οι πρώτοι αμερικανοί αστροναύτες (σχέδιο Mercury 7), εκτέλεσε τρεις περιστροφές σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας.

 

Μέσα σε αυτό το ιστορικό πλαίσιο η ταινία θέτει ακόμη δύο πολύ σημαντικές παραμέτρους για την κοινωνία της εποχής: αφενός τον διαχωρισμό λευκών-μαύρων και αφετέρου τις διακρίσεις σε βάρος των γυναικών. Η πρωταγωνίστρια Κάθριν έχει να αντιμετωπίσει τόσο πρακτικές δυσκολίες, όπως η απόσταση μισού μιλίου που πρέπει να διανύει κάθε μέρα ως τις τουαλέτες έγχρωμων γυναικών ή ο αποκλεισμός των γυναικών από τις συσκέψεις κορυφής για τις διαστημικές πτήσεις λόγω πρωτοκόλλου, όσο και την αμφισβήτηση για την επιστημονική της γνώση και τις ικανότητές της από τους λευκούς συναδέλφους της, αλλά και από αφρο-αμερικανούς άντρες!

Από αυτή την οπτική, οι Αφρο-αμερικανίδες γυναίκες της δεκαετίας του '60 υπήρξαν πράγματι "κρυμμένες μορφές" αλλά ταυτόχρονα και "αφανείς ηρωίδες" (hidden figures), αφού κατάφεραν να ξεχωρίσουν και να ξεπεράσουν τα στερεότυπα με τη σιωπηρή τους επανάσταση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Rosa Parks, που συνελήφθη το 1955 επειδή αρνήθηκε να σηκωθεί από τη θέση της στο λεωφορείο για να την παραχωρήσει σε έναν λευκό επιβάτη.

ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ