Posted on January 20, 2021
15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής!
Μάθημα 15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής
Θυμάμαι το μάθημα μέσα από το βίντεο: https://video.link/w/2ZxIb
Εικονική περιήγηση στην Αγιά Σοφιά: https://video.link/w/vfyIb
Αγία Σοφία 1500 χρόνια ιστορίας: https://video.link/w/FgyIb
Ο αύλειος χώρος του ναού: https://video.link/w/EiyIb
Αγιά Σοφιά 3D: https://video.link/w/bkyIb
Το μάθημα με ερωτήσεις και απαντήσεις: http://daskalosa.eu/history_e/questions/C15_I_Agia_Sofia_ena_aristourgima_tis_arxitektonikis.pdf
Κουίζ 1: https://atheo.gr/yliko/ise/C.15.q/index.html
Κουίζ 2: http://users.sch.gr/antafou/askhseis/istoria/Hagiasofia.htm
Παζλ "Η Αγιά Σοφιά": https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=161a2596531e&view=maximized&pview=iframe
Posted on December 18, 2020
14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα»
Μάθημα 14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα»
Μαθαίνω από το βιντεομάθημα: https://video.link/w/w1HAb
Παρουσίαση μαθήματος: Ιστορία μάθημα 14
Το μάθημα σε ερωτήσεις και απαντήσεις: https://atheo.gr/yliko/ise/qu/c14/index.html
Κάνω εξάσκηση και ελέγχω τις γνώσεις μου:
Κουίζ 1: https://atheo.gr/yliko/ise/C.14.q/index.html
Κουίζ 2: http://users.sch.gr/enoch/iste/c14/index.html
Άσκηση συμπλήρωσης κενών: http://users.sch.gr/antafou/askhseis/istoria/Hstashtoynika.htm
Άσκηση αντιστοίχισης: http://users.sch.gr/antafou/askhseis/istoria/Hstashtoynika.JMatch.htm
Κρυπτόλεξο με ερωτήσεις: http://users.sch.gr/babisd/joomla2017/images/ISTORIA%20E/stasinika/k1/
Updated on December 15, 2020
13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία.
Μάθημα 13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία
Βιντεομάθημα: https://video.link/w/hKy9b
Ερωτήσεις - Απαντήσεις: https://atheo.gr/yliko/ise/qu/c13/index.html
Posted on December 15, 2020
Κριτήρια Διαιρετότητας
Κριτήρια διαιρετότητας
Μάθε τα και μέσα από τα παρακάτω βίντεο:
https://video.link/w/yly9b
Posted on December 13, 2020
Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Η ιστορία των ηλεκτρονικών υπολογιστών, από τους άβακες των αρχαίων Σουμέριων και τον μηχανισμό των Αντικυθήρων έως τη μηχανή Turing, τον ENIAC αλλά και τα laptops και τα tablets.
Δείτε το βίντεο: https://video.link/w/Q5B8b
Posted on December 13, 2020
Πυξίδα
Γνωρίζετε ότι η πυξίδα είναι ένας μαγνήτης; Πώς ένας μαγνήτης λοιπόν βοηθάει στο να προσανατολιζόμαστε;
Δείτε το βίντεο: https://video.link/w/i3B8b
Posted on December 13, 2020
Γέφυρες
Γέφυρες… Τοξωτές,κρεμαστές, καλωδιωτές…
Ο Dr Noesis εξηγεί των τρόπο που λειτουργούν και την τεχνολογία κατασκευής τους στο παρακάτω βίντεο.
Βίντεο: https://video.link/w/boB8b
Στις παρακάτω εικόνες μπορείτε να δείτε μερικές από τις πιο διάσημες γέφυρες του κόσμου:
Posted on December 13, 2020
Πλεύση-Γιατί επιπλέουν τα πλοία;
Πλεύση-Γιατί επιπλέουν τα πλοία;
Το θέμα της πλεύσης είναι πολύ διασκεδαστικό: μπρατσάκια, βαρκούλες, πλοία! Αλλά η εξήγησή της μπορεί να γίνει πολύ επίπονη!
Γιατί επιπλέει ένα πλοίο που είναι σιδερένιο ενώ ένας συνδετήρας που είναι κι' αυτός σιδερένιος βουλιάζει, παρόλο που είναι πολύ μικρότερος;
Από τι άραγε εξαρτάται η πλεύση ενός σώματος: από το μέγεθος, το υλικό, το χρώμα, το σχήμα;
Στο πείραμά μας ελέγχουμε όλες αυτές τις παραμέτρους. Αρχικά ξεκινάμε με συμπαγή σώματα, δηλαδή σώματα που δεν έχουν κοιλότητες. Τότε διαπιστώνουμε ότι δεν παίζει ρόλο το μέγεθος: τα συμπαγή σώματα επιπλέουν ή βυθίζονται στο νερό ανάλογα με το υλικό κατασκευής τους, ανεξάρτητα από το εάν είναι μεγάλα ή μικρά. Επιπλέουν αυτά που έχουν πυκνότητα μικρότερη από την αντίστοιχη του νερού (όπως για παράδειγμα τα περισσότερα ήδη ξύλου, το φελιζόλ κ.α.) ενώ βυθίζονται όσα έχουν πυκνότητα μεγαλύτερη από αυτή του νερού (όπως για παράδειγμα αυτά από πλαστελίνη ή τα σιδερένια). Επίσης φαίνεται ότι δεν παίζει ρόλο το χρώμα (κάτι που πιστεύουν συχνά τα πολύ μικρά παιδιά).
Τι γίνεται όμως όταν το σώμα έχει κοιλότητες, δηλαδή είναι κούφιο;
Τότε υπάρχει πιθανότητα το σώμα να επιπλέει ακόμα και όταν θα βυθιζόταν εάν ήταν συμπαγές. Αυτό συμβαίνει και στην περίπτωση των σιδερένιων πλοίων: έχουν μεγάλες κοιλότητες (το αμπάρι δηλαδή) με αποτέλεσμα να επιπλέουν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι συνολικά έχουν πολύ μεγάλο μέγεθος για το βάρος τους (ή σωστότερα τη μάζα τους), δηλαδή έχουν πυκνότητα μικρότερη από αυτή του νερού. Δεν αναφερόμαστε στην πυκνότητα του υλικό τους, του σιδήρου, αλλά στην πυκνότητα ολόκληρου του πλοίου (που αποτελείται από σίδηρο αλλά και πολύ, πολύ αέρα!!!).
Δείτε το πείραμα: https://video.link/w/YQA8b
Posted on December 13, 2020
Lava Lamp – Πείραμα με χρωματιστό νερό
Lava Lamp - Πείραμα με χρωματιστό νερό
Στο πείραμά μας δείχνουμε πώς να φτιάξετε μία Lava Lamp με απλά υλικά. Θα χρειαστείτε νερό, ηλιέλαιο (γιατί είναι πιο ανοιχτόχρωμο από το ελαιόλαδο), χρώμα ζαχαροπλαστικής, αλάτι και αναβράζοντα δισκία.
Δείτε το πείραμα: https://video.link/w/GPA8b
Posted on December 13, 2020
Στρώματα από μείγματα (πείραμα πυκνότητας)
Στρώματα από μείγματα (πείραμα πυκνότητας)
Στο πείραμα που παρουσιάζουμε, εφαρμόζουμε την παρακάτω βασική αρχή:
Ένα υλικό με μικρότερη πυκνότητα επιπλέει πάνω σε ένα άλλο που έχει μεγαλύτερη πυκνότητα.
Γι' αυτό δημιουργούμε ένα διάλυμα με ζάχαρη και νερό. Επίσης χρησιμοποιούμε νερό και ηλιέλαιο. Είναι βολικό να χρωματίσουμε το διάλυμα ζαχαρόνερου καθώς και το καθαρό νερό, προκειμένου να μπορούμε να δούμε τα αποτελέσματα πιο εύκολα.
-> Αρχικά τοποθετούμε στο ποτήρι το ζαχαρόνερο (που στην περίπτωσή μας έχει μπλε χρώμα). Είναι αυτό που έχει και τη μεγαλύτερη πυκνότητα, άρα θα παραμείνει και στον πυθμένα του ποτηριού.
-> Στη συνέχεια προσθέτουμε το νερό (που στην περίπτωσή μας έχει κόκκινο χρώμα). Την προσθήκη του κοκκινισμένου νερού πρέπει να την κάνουμε αργά-αργά. Γι' αυτό χρησιμοποιούμε ένα καλαμάκι. Αρχικά το βυθίζουμε στο ποτήρι με το κόκκινο νερό, στη συνέχεια καλύπτουμε το καλαμάκι με το δάχτυλό μας και το σηκώνουμε. Τότε το νερό που έχει εγκλωβιστεί μέσα στο καλαμάκι παραμένει εκεί χωρίς να πέσει.
-> Το μεταφέρουμε στο άλλο ποτήρι και σηκώνοντας το δάχτυλό μας από το καλαμάκι, το υγρό πέφτει στο ποτήρι. Είναι σημαντικό να έχουμε το ποτήρι γυρισμένο στο πλάι, έτσι ώστε να πέσει αργά το νερό και να μην ανακατευτεί με το ζαχαρόνερο.
-> Στο τέλος, προσθέτουμε το ηλιέλαιο.
Επειδή έχει μικρότερη πυκνότητα από το νερό, επιπλέει επάνω του.
-> Ακουμπώντας ένα πλαστικό καπάκι πάνω στο λάδι, βλέπουμε ότι επιπλέει.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το καπάκι είναι κούφιο (δηλαδή περιέχει κυρίως αέρα) οπότε η πυκνότητά του είναι μικρότερη από αυτή του λαδιού.
-> Όταν γέρνουμε λιγάκι το καπάκι και γεμίζει με λάδι, τότε βυθίζεται μέσα στο λάδι (αφού η πυκνότητα πλαστικού και λαδιού είναι λίγο μεγαλύτερη από αυτή του λαδιού). Αλλά είναι μικρότερη από αυτή του νερού και δεν βυθίζεται πλέον στο δεύτερο στρώμα που είναι το κοκκινισμένο νερό.
-> Εάν γεμίζουμε το καπάκι με πλαστελίνη, τότε η νέα πυκνότητα (συνδυασμός πυκνότητας πλαστελίνης και πλαστικού) είναι μεγαλύτερη από αυτή όλων των υλικών και βυθίζεται σε όλα. Αφαιρώντας λίγη πλαστελίνη μπορούμε να πετύχουμε πλεύση σε κάποιο από τα τρία στρώματα. Πειραματιστείτε με διάφορες ποσότητες πλαστελίνης για να το διαπιστώσετε!
-> Στο τέλος δοκιμάζουμε διαφορετικά καπάκια, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Επίσης ακόμα και με ένα πλαστικό τουβλάκι βλέπουμε να επαναλαμβάνεται το ίδιο αποτέλεσμα.
Το συμπέρασμα έχει να κάνει με το ότι η πυκνότητα εξαρτάται από τα είδη των υλικών και όχι από το σχήμα ή τη μορφή των αντικειμένων.
Δείτε το πείραμα: https://video.link/w/CNA8b