Ομαδικές ασκήσεις για αυτοεκτίμηση των παιδιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον.

Ομαδικές δραστηριότητες για την ανάπτυξη και την ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης

Σύμφωνα με τον Coopersmith (1967), η αυτοεκτίμηση ορίζεται ως «ο βαθμός στον οποίο το άτομο
θεωρεί ότι είναι σημαντικό, ικανό, επιτυχημένο και άξιο. Με λίγα λόγια, η αυτοεκτίμηση είναι μία
προσωπική κρίση της αξίας του ατόμου, η οποία εκφράζεται μέσα από τη στάση του απέναντι στον
ίδιο του τον εαυτό»
Τα παιδιά με υψηλή αυτοεκτίμηση:
1. κάνουν πιο εύκολα φίλους
2. είναι ενθουσιώδη για νέες δραστηριότητες, παίζουν ευχάριστα μόνα τους αλλά και με άλλα παιδιά
3. είναι αυθόρμητα και δημιουργικά, έχουν ενέργεια και διάθεση για ζωή
4. σέβονται τους κανόνες της ομάδας και συνεργάζονται εύκολα
5. είναι περισσότερο ανεξάρτητα, αναλαμβάνουν πιο εύκολα ευθύνες
6. επαινούν τον εαυτό τους για αυτά που καταφέρνουν, αντέχουν τις ματαιώσεις
7. αντιστέκονται πιο πολύ στην πίεση των συνομηλίκων και βοηθούν τους άλλους

Περίπατος στα τυφλά
• Στόχος: Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ακρόασης, της υποστήριξης, της συνεργασίας, της ενσυναίσθησης και της εμπιστοσύνης.
• Περιγραφή: Η ομάδα χωρίζεται στα δύο. Οι μισοί παίκτες είναι οι σιωπηλοί συνοδοί ενώ οι άλλοι μισοί είναι οι εξερευνητές οι οποίοι
οδηγούνται σε ένα τυφλό περίπατο. Οι συνοδοί αποτρέπουν με ήπιο τρόπο την πτώση των εξερευνητών επάνω σε εμπόδια ή τη σύγκρουση
μεταξύ τους (παραδείγματος χάρη με ένα άγγιγμα του χεριού όταν πλησιάζουν αρκετά). Οι εξερευνητές επιλέγουν έναν οδηγό τον οποίο
εμπιστεύονται για να τους οδηγήσει στη βόλτα τους μέσα στο δωμάτιο, δημιουργώντας το σχήμα ενός φιδιού, με τον οδηγό να είναι το
κεφάλι του φιδιού. Ο κάθε ερευνητής ακουμπά με το χέρι του τον ώμο εκείνου που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του. Ο συντονιστής του
παιχνιδιού, οι συνοδοί και ο οδηγός της σειράς έχουν τα μάτια τους ανοιχτά. Ο οδηγός δίνει προφορικές οδηγίες και οι υπόλοιποι που
συμμετέχουν στο σχηματισμό του φιδιού έχουν τα μάτια τους κλειστά.

Το κρυφτό
Υλικά: Μπάλα
• Στόχος: Η ανάπτυξη της αυτογνωσίας, του αυτοελέγχου, της παρατηρητικότητας και της μη λεκτικής επικοινωνίας.
• Περιγραφή: Στο παρόν παιχνίδι ένα παιδί βγαίνει από τον χώρο. Οι υπόλοιποι παίκτες σε κύκλο αρχίζουν να παίζουν πετώντας
μία μικρή μαλακή μπάλα ο ένας τον άλλον μέχρι ο παίκτης που βρίσκεται έξω να χτυπήσει την πόρτα τρεις φορές δυνατά. Ο
παίκτης που έχει την μπάλα στα χέρια του πρέπει να την κρύψει γρήγορα. Έπειτα, ο παίκτης που μέχρι πριν λίγο βρισκόταν έξω,
πρέπει να ‘διαβάσει’ την έκφραση του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος των παικτών και να μαντέψει ποιος είναι αυτός
που έχει κρύψει τη μπάλα. Έχει τρεις ευκαιρίες για να μαντέψει και μετά κάποιος άλλος βγαίνει από την αίθουσα.

Εγκαταλείψτε το πλοίο
• Στόχος: Η ανάπτυξη της συνεργασίας, της δημιουργικής σκέψης και της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων.
• Περιγραφή: Οι παίκτες χωρίζονται σε μικρές ισάριθμες ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Το σενάριο είναι ίδιο για
όλες τις ομάδες. Βρίσκονται μέσα σε ένα πλοίο που βουλιάζει. Έχουν μία σωσίβια λέμβο μέσα στην οποία επιτρέπεται να
πάρουν μόνο 10 αντικείμενα από το πλοίο. Πρώτα, σκέφτεται μόνο του το κάθε παιδί από 10 αντικείμενα. Στη συνέχεια
συζητούν τα μέλη της ομάδας μεταξύ τους έτσι ώστε να αποφασίσουν ποια 10 αντικείμενα θα πάρουν τελικά μαζί. Μετά δύο
ομάδες συναντιούνται και γίνεται εκ νέου διαπραγμάτευση των 10 αντικειμένων που θα πάρουν μαζί στη λέμβο. Στο τέλος όλες
οι ομάδες μαζί διαπραγματεύονται για να καταλήξουν σε μία τελική λίστα 10 αντικειμένων.

Το εξαιρετικό παρόν ψυχοπαιδαγωγικό εργαλείο είναι της Λιοντή Αγγελικής , με επόπτρια την Λάιους Ρόζα και μέσα από το link: « Γνωσιακές - συμπεριφοριστικές τεχνικές και ασκήσεις για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών» .
Η πηγή πληροφόρησης όλου του θέματος αντλήθηκε από την Εταιρεία Γνωσιακών και Συμπεριφοριστικών Σπουδών (Κέντρο Δια Βίου Μάθησης) .
Η βιβλιογραφία του παρόντος υλικού,όπως αναφέρεται, μέσα από το το link:
« Γνωσιακές - συμπεριφοριστικές τεχνικές και ασκήσεις για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών» . είναι εξής:
• Καλαντζή –Αζίζι Α, Σοφιανοπούλου Α. Γνωσιακή- συμπεριφοριστική θεραπεία παιδιών και εφήβων. Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Πεδίο,
2016
• Plummer D. Παιχνίδια αυτοεκτίμησης για παιδιά. Αθήνα: Πατάκη, 2007.
• Knell SM. Cognitive-Behavioral Play Therapy. Journal of Clinical Child Psychology, 1998; 1:28-33.
• Fazio-Griffith LJ, Ballard MB. Cognitive Behavioral Play Therapy Techniques in School-Based Group Counseling: Assisting Students in
the Development of Social Skills (2014). American Counselling Association. Ανακτήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2020 από:
https://www.counseling.org/knowledge-center/vistas/by-subject2/vistas-school-counseling/docs/default-source/vistas/article_18
• Coopersmith S. The Antecedents of Self –Esteem. San Francisco: W.H Freeman and Company,1967.
• Lawrence D. Enhancing Self-Esteem in the classroom. London: Paul Chapman Publishing, 2006
• Πρεκατέ Β. Πρόγραμμα αυτοεκτίμησης για παιδιά. « Αυτοεκτίμηση, Εκπαίδευση Αξιών, Προετοιμασία για την επαγγελματική Ζωή».
Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα, 2014.
• Plummer D. Helping Adolescents and adults to build self- esteem. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2005.
• Drewes AA. Blending Play Therapy With Cognitive Behavioral Therapy: Evidence Based and Other Effective Treatments and Techniques.
Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2009.
• Frost JL. A history of children’s play and play environments: Toward a contemporary child-saving movement. Abingdon: Routledge, 2009.
• Lowenstein L. Favorite Therapeutic Activities for Children and Teens: Practitioners Share Their Most Effective Interventions. Toronto:
Champion Press, 2008.

Καλή επιυχία και σύντομα από κοντά!
Νίκη