Η Δομή επιλογής
Ο κόσμος γύρω μας είναι γεμάτος επιλογές οι οποίες εξαρτώνται από διάφορες συνθήκες. Εάν βρέχει, παίρνουμε ομπρέλα. Εάν έχει ήλιο, φοράμε καπέλο. Εάν είναι σαββατοκύριακο, ξεκουραζόμαστε, αλλιώς πάμε σχολείο. Το ίδιο ισχύει και στον υπολογιστικό κόσμο. Όταν ένα αυτοκινητάκι πατάει στο γρασίδι, τότε επιβραδύνεται. Όταν ένα φαντασματάκι ακουμπήσει τον Packman, τότε αφαιρείται μια ζωή. Αν ο Packman ακουμπήσει ένα φρουτάκι, τότε το φρουτάκι εξαφανίζεται και εμείς κερδίζουμε πόντους.
Όταν ένα αντικείμενο στο Scratch θέλει να προσδιορίσει τη συμπεριφορά του ανάλογα με το τι συμβαίνει γύρω του, τότε χρησιμοποιούμε τις εντολές εάν... και εάν... αλλιώς...
Όλοι σας έχετε κάνει την ερώτηση «Θα πάμε μετά το σχολείο να παίξουμε;» και όλοι έχετε πάρει την απάντηση «Εάν βρέξει, δεν θα μπορέσουμε» .
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η συνθήκη βρίσκεται στην έκφραση «Εάν βρέξει».
Υπάρχουν δυο πιθανές περιπτώσεις. Είτε να βρέξει είτε να μην βρέξει και η επιλογή μας για το αν τελικά θα πάμε για παιχνίδι εξαρτάται από αυτήν ακριβώς τη συνθήκη.
Απλή δομή επιλογής
Στο προγραμματισμό μπορούμε να επιλέξουμε την υπό συνθήκη εκτέλεση ορισμένων εντολών, δηλαδή να προσδιορίσουμε ότι κάποιες εντολές θα τρέχουν μόνο εφόσον ισχύει μια συνθήκη. Η δομή της εντολής εάν... στον προγραμματισμό είναι η ακόλουθη:
Εάν (συνθήκη) τότε
(εντολές)
Η συνθήκη μπορεί να είναι αληθής (δηλαδή να ισχύει) ή ψευδής (δηλαδή να μην ισχύει). Σε περίπτωση που η συνθήκη είναι αληθής, τότε θα εκτελεστούν οι εντολές που περιέχει, ενώ αν είναι ψευδής δεν θα εκτελεστούν και το πρόγραμμα θα συνεχίσει στις επόμενες εντολές.
Σύνθετη δομή επιλογής
Αν θέλουμε να ορίσουμε τι θα γίνει και όταν η συνθήκη είναι ψευδής, χρησιμοποιούμε τη σύνθετη δομή επιλογής που είναι η ακόλουθη:
Εάν (συνθήκη) τότε
(εντολές)
Αλλιώς
(εντολές)
Οι εντολές που βρίσκονται κάτω από το «αλλιώς» εκτελούνται όταν η συνθήκη που ελέγχουμε είναι ψευδής.
Δραστηριότητα 5
Σ’ αυτή την δραστηριότητα θα φτιάξουμε ένα διαδραστικό παιχνίδι «Αγωνία στον βυθό», όπου το χταπόδι, το οποίο κινείται από τον χρήστη με τα βελάκια, προσπαθεί να αποφύγει τον καρχαρία. Αν το χταπόδι πέσει πάνω στον καρχαρία χάνει μία ζωή. Το παιχνίδι τελειώνει όταν το χταπόδι χάσει και τις 3 ζωές του. Όσο το χταπόδι παραμένει στον βυθό αποφεύγοντας τον καρχαρία το σκορ του παίχτη ανεβαίνει. Για να κατεβάσετε την δραστηριότητα 5, πατήστε εδώ.
(Πηγή δραστηριότητας https://okiriostasos.wordpress.com)
Αν θέλετε να δείτε τη λύση της δραστηριότητας, πατήστε εδώ.
Τώρα είστε έτοιμοι να κάνετε το δικό σας διαδραστικό παιχνίδι.


