1.1.2 Ιστορική Αναδρομή
Η πρώτη αναφορά στον όρο «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» γίνεται τον 18ο αιώνα και είχαν την μορφή αλληλογραφίας. Όπως είδαμε και στην ενότητα 1.1.1, ο όρος «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1970 και επιλέχθηκε επίσημα το 1982. ιδρυμάτων που υιοθετούν εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά προγράμματα.
Ιστορική αναδρομή μα βάση την έρευνα των (Retalis & Avgeriou, 2001)
Ημερομηνία | Πληροφορίες |
20 Μάιου 1728 στην εφημερίδα ΅Boston Gazette ΅ | Μέθοδος μάθησης στενογραφίας μέσω αλληλογραφίας |
1828-1833 στην εφημερίδα ΅Lunds Weckoblad΅ | Μάθαιναν αγγλικά με την χρήση του ταχυδρομείου |
Το 1834 | Ιδρύεται το Sir lsaac Correspondence College |
Τι 1856 ο Charles Toussaint και ο Gustav Langenscheidt | Ίδρυσαν σχολή για μαθήματα ξένων γλωσσών μέσω αλληλογραφίας |
Το 1873 η «η μητέρα της εξ αποστάσεως εκπαίδευση» Ann Eliot Ticknor | Ίδρυσε το σύνδεσμο για ενθάρρυνση σπουδών από το σπίτι |
Τα πρώτα πανεπιστήμια που εφάρμοσαν εξ αποστάσεων εκπαίδευση (Retalis & Avgeriou, 2001)
Χρονολογία | Πανεπιστήμιο |
Το 1946 στην Αφρική | Ιδρύθηκε το πρώτο πανεπιστήμιο που εφάρμοσε την εξ αποστάσεων εκπαίδευση |
Το 1969 στην Βρετανία | Ιδρύθηκε το ανοικτό πανεπιστήμιο μεγάλης Βρετανίας Stanford Instructional Television Network |
Το 1971 στην Βρετανία | Ιδρύθηκε το Deaking University |
Το 1974 στην Αυστραλία | Ιδρύθηκε το Open university of Pakistan |
Το 1974 στο Ισραήλ | Ιδρύθηκε το Everyman΄s university |
- Ο Devlin (1989), σε κριτική απάντησή του στον Holmberg για το κατά πόσο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να θεωρηθεί ένας ανεξάρτητος επιστημονικός κλάδος, σημειώνει ότι: «η έννοια της ‘εξ αποστάσεως’ είναι ένα αυτονόητο και παραγνωρισμένο σημείο αναφοράς. Η έννοια αυτή θα πρέπει να αντικατασταθεί από τη γεωγραφική και χωρική ερμηνεία της και να της αποδοθεί ένα ψυχοκοινωνικό πλαίσιο». Μαζί με το ψυχοκοινωνικό πλαίσιο απαραίτητο είναι να δοθεί και μια παιδαγωγική και εκπαιδευτική διάσταση, οι οποίες αποσαφηνίζουν σειρά θεμάτων διδασκαλίας και μάθησης, εκπαιδευτικών επιλογών διαφόρων τύπων, αλλά κυρίως κατατάσσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε ένα πεδίο των επιστημών της αγωγής με σαφείς και συγκεκριμένους επηρεασμούς από άλλα επιστημονικά πεδία που θα αναλύσουμε παρακάτω.
Εικόνα 2 Πηγή:https://prwtokoudouni.weebly.com/nuepsilonepsilonsigma-pirhoomicronsigmathetaetakappaepsilonsigma/2092240 |
- Για τους Garrison (1987)μέσα στη λογική της χρήσης προηγμένης τεχνολογίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η προσέγγιση του ορισμού του Keegan ήταν πολύ στενή και δεν εναρμονιζόταν με την υπάρχουσα πραγματικότητα και τις μελλοντικές δυνατότητες. Πρότειναν τα παρακάτω τρία κριτήρια, που θεώρησαν ως ‘ουσιαστικά για τον χαρακτηρισμό της διαδικασίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης’:
- Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση υποδηλώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της επικοινωνίας μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων δεν γίνεται σε συνεχή βάση.
- Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα πρέπει να χρησιμοποιεί αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων με το σκεπτικό και τη λογική της διευκόλυνσης και υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιεί τη τεχνολογία για να επιτύχει την απαραίτητη αμφίδρομη επικοινωνία