Παράδειγμα Διάχυτου Παιχνιδιού στην τυπική εκπαίδευση για μαθητές προσχολικής ηλικίας.
8ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη»
Σύρος 26, 27, 28 Ιουνίου 2015
Σιαμπανοπούλου Ευγενία, Γκούσκος Δημήτρης, Μεϊμάρης Μιχάλης
Στην εποχή μας, η ταχύτατη διάδοσή της πληροφορίας εξελίσσει το παιχνίδι και καθιστά δυσδιάκριτα τα όρια του "μαγικού κύκλου" δημιουργώντας μία νέα γενιά παιχνιδιών τα λεγόμενα "Διάχυτα Παιχνίδια" (Pervasive Games).
Αν φανταστούμε ότι η τάξη έχει το δικό της «μαγικό κύκλο» μπορούμε να καταστήσουμε ασαφή τα όρια του με την έννοια που αυτό συμβαίνει στα "Διάχυτα Παιχνίδια", κάνοντας τη μαθησιακή διαδικασία επίσης διάχυτη να συντελείται ανά πάσα ώρα και στιγμή εντός και εκτός σχολείου, μέσα σε κλίμα παιχνιδιού και «ευημερίας».
Με αυτό τον προβληματισμό προχωρήσαμε στο σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού διάχυτου παιχνιδιού για μαθητές προσχολικής ηλικίας με τίτλο «Σώσε τα θηλαστικά της Μεσογείου με τον Q και την R» συνυφασμένο με τον Οδηγό Εκπαιδευτικού για το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου . Το βασικό ερευνητικό ερώτημα ήταν κατά πόσο ένα Διάχυτο Παιχνίδι προκαλεί εμπλοκή στους παίκτες και δημιουργεί σύνθετες πνευματικές διεργασίες που έχουν μαθησιακά αποτελέσματα.
Το σενάριο βασίστηκε σε στοιχεία του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα στο γκράφιτι του αύλειου χώρου, το οποίο απεικόνιζε βυθό θάλασσας και ζωντανέψαμε με την χρήση επαυξημένης πραγματικότητας. Για να το επιτύχουμε αυτό χρησιμοποιήσαμε την τεχνολογία του κώδικα QR. Στόχος ήταν η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών.
Το παιχνίδι εξελισσόταν σε δύο επίπεδα. Ξεκινούσε με ένα επαυξημένο ψηφιακά επιτραπέζιο παιχνίδι που παιζόταν στην τάξη και στη συνέχεια, μέσω των τριών επεκτάσεων, εξελισσόταν σε επαυξημένο παιχνίδι χώρου στην αυλή.
Το σενάριο είχε ως εξής: «Τα ψαράκια, ο Q και η R, ζούνε στον πλούσιο βυθό της Μεσογείου μαζί με τα υπέροχα Θαλάσσια Θηλαστικά. Όμως η Μεσόγειος θάλασσα απειλείται. Μαζί με αυτή κινδυνεύουν και όσα θαλάσσια θηλαστικά ζούνε σε αυτή. Θα καταφέρεις εσύ και η ομάδα σου να βοηθήσετε τον Q και την R να σώσουν τη Μεσόγειο;»
Το συγκεκριμένο διάχυτο εκπαιδευτικό παιχνίδι προκάλεσε υψηλή εμπλοκή στους μαθητές και ενίσχυσε δημιουργικά την εκπαιδευτική διαδικασία επιφέροντας μαθησιακά αποτελέσματα.