Updated on 10 Ιουνίου, 2025
ΔΡΑΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΠΛΟΗΓΟΥΜΑΙ ΑΣΦΑΛΩΣ
ΔΡΑΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ:
ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΠΛΟΗΓΟΥΜΑΙ ΑΣΦΑΛΩΣ!
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς πλοήγησης ( 9 Φεβρουαρίου 2025 ) και με κριτήριο την ενασχόληση των παιδιών με τα ψηφιακά μέσα (υπολογιστής, τάμπλετ ή κινητό τηλέφωνο) τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ώστε από μικρή ηλικία να τεθούν οι βάσεις για την καλλιέργεια ενός καλού ψηφιακού πολίτη.
Η δράση μας συνδέεται με τους εξής στόχους βιώσιμης ανάπτυξης:

σε πλήρη αντιστοιχία με το ΠΣ για τις «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»:
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ - ΣΤΑΔΙΑ:
1.ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ
Διαβάσαμε το παραμύθι « Η Μεγάλη Απόφαση του @Παπάκη» με ταυτόχρονη δραματοποίησή του, με κούκλες των βασικών ηρώων (παπάκι - κουκουβάγια). Είχα από πριν παρουσιάσει στα παιδιά τον @Παπάκη εξηγώντας ότι έχει επισκεφτεί το νηπιαγωγείο μας με σκοπό να μας εξιστορήσει τις περιπέτειές του αλλά και να ανταλλάξει ιδέες με εμάς. Κατά τη διάρκεια του παραμυθιού ρωτούσα τα παιδιά τι θα έπρεπε να κάνει ο @Παπάκης ώστε να βρει λύση στο πρόβλημά του.

Συζητήσαμε το παραμύθι και ρωτήσαμε τους μαθητές αν έχουν δική τους συσκευή που μπαίνουν στο διαδίκτυο ή αν χρησιμοποιούν τη συσκευή κάποιου άλλου.
Ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε ειδικά διαμορφωμένο φύλλο εργασίας (που μοιάζει με φορητό υπολογιστή) το αγαπημένο τους παιχνίδι στην ψηφιακή συσκευή που χρησιμοποιούν. Σχεδόν όλα τα παιδιά χρησιμοποιούσαν τις ψηφιακές συσκευές για να βλέπουν παιδικά βίντεο και κάποια για να παίζουν ψηφιακά παιδικά παιχνίδια.

2.ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Σε αυτή τη φάση συμφωνήσαμε με τα παιδιά να συμβουλευτούμε αξιόπιστες ιστοσελίδες και πηγές στο διαδίκτυο - ώστε να μην μπούμε κι εμείς σε περιπέτειες όπως τον @Παπάκη κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ψηφιακές συσκευές που συνδέονται με το διαδίκτυο. Λάβαμε υπόψη τις προτάσεις των παιδιών και ο @Παπάκης μας πρότεινε την ιστοσελίδα: SaferInternet4kids .Τα παιδιά δέχτηκαν την πρόταση του ψηφιακού ήρωα με ενθουσιασμό καθώς θα είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν και άλλες ιστορίες του @Παπάκη και να μάθουν πολλά πράγματα για το διαδίκτυο στα δικά τους μέτρα - με υλικό κατάλληλα διαμορφωμένο για την ηλικία τους.
3.ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ
Διαβάσαμε ακόμη μια ιστορία του @Παπάκη: «Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη» , καθώς και τις ιστορίες της μικρής Αθηνάς: «Η Αθηνά και το νέο της tablet» , «Η Αθηνά μαθαίνει για τα προσωπικά δεδομένα» και «Η Αθηνά και το youtube».

Συζητήσαμε με τα παιδιά με αφορμή τις ιστορίες για το πόσο σημαντικό είναι στην ηλικία τους να πλοηγούνται στο διαδίκτυο πάντα με την επίβλεψη κάποιου ενήλικα.
Μάθαμε να ξεχωρίζουμε ποια είναι τα προσωπικά μας δεδομένα και να ορίζουμε τις ώρες που μπορούμε να ασχολούμαστε με τις ψηφιακές συσκευές ώστε να μην παραμελούμε την υγεία μας και την καλή μας φυσική κατάσταση.
Εμπλουτίσαμε τη συζήτηση και ανακεφαλαιώσαμε τα συμπεράσματά μας με τις πολύ όμορφες αφίσες που μας παρέχει η ιστοσελίδα - ειδικά διαμορφωμένες για μικρά παιδιά τις οποίες εκτυπώσαμε και τοποθετήσαμε στη γωνιά παρατήρησης για αναφορά..


Συμπληρώσαμε μαζί με τα παιδιά βήμα - βήμα, ένα φύλλο εργασίας για να θυμόμαστε ποιες πληροφορίες δεν μπορούμε να μοιραζόμαστε στο διαδίκτυο και ονομάζονται προσωπικά δεδομένα ώστε να είμαστε ασφαλείς.

4.ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΔΙΑΧΥΣΗ
Στο τελικό στάδιο της δράσης μας αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια αφίσα που θα επικοινωνεί στους γονείς μας και τους οικείους ό,τι μάθαμε ή μας έκανε περισσότερο εντύπωση από το πρόγραμμα και θα τους ενημερώνει. Τα παιδιά διάλεξαν να εικονογραφήσουν δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν στη φύση με την οικογένειά τους τονίζοντας με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο οτι μεγαλύτερη αξία έχει η πραγματική ζωή από τη διαρκή ενασχόληση με τα ψηφιακά παιχνίδια όσο ελκυστικά και αν είναι. Η αφίσα μας σε ψηφιακή μορφή τόσο σε εικόνα όσο και σε ταινιάκι:

5.ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
Όλο το πρόγραμμα άρεσε πολύ στα παιδιά. Τα νήπια μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους όσον αφορά στην ψηφιακή τεχνολογία και όλα σχεδόν συμφώνησαν πως οι μεγάλοι ενήλικες πρέπει να γνωρίζουν τι βλέπουν στην οθόνη της συσκευής τους.
Απέκτησαν καινούριες γνώσεις όπως είναι τα προσωπικά δεδομένα και ποια είναι η κατάλληλη διαδικτυακή συμπεριφορά (δεν προσβάλουμε τους άλλους ούτε ανεβάζουμε φωτογραφίες κ.τ.λ. ). Αν και η ηλικία τους είναι ακόμα μικρή και δε γράφουν σε chat - ωστόσο υπήρξε η έκτακτη συνθήκη με τα μέτρα κατά του covid όπου χρειάστηκε να συμμετέχουν σε τηλεκπαίδευση και είχαμε περιπτώσεις μαθητών που χρησιμοποιούσαν εικονίδια - τα λεγόμενα emoji κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Για αυτόν τον λόγο καλό είναι να γνωρίζουν οι μικροί μας μαθητές πως είμαστε ευγενικοί τόσο στην αληθινή ζωή όσο και στην ψηφιακή.
Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο Αρμενικού Κυανού Σταυρού Νίκαιας
Σχολικό Έτος:2024-2025
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Κυριακίδου Ευθυμία ΠΕ 60
Updated on 6 Απριλίου, 2025
Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ
ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο
Τίτλος: Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.
Όπως συμβαίνει συχνά στο νηπιαγωγείο επαναπροσδιορίσαμε κάποιο από το περιεχόμενο του συγκεκριμένου εργαστηρίου δεξιοτήτων - ώστε να ανταποκρίνεται στη δική μας ομάδα, αλλά κρατήσαμε τη στοχοθεσία του και τη δομή του. Σε πλαίσιο αναφέρονται αποσπάσματα από το πρωτότυπο σχέδιο εργασίας του Υπουργείου Παιδείας το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ: Τον_ΚΟΚ_αγαπώ_Με_ασφάλεια_κυκλοφορώ.pdf
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου.
Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Για αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται και να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας.
- 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Το Συμβούλιο της τάξης»
Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας μέσα από τις ερωτήσεις που υποβάλουμε στην ομάδα να
προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την απάντηση εμείς, αλλά θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση.
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;
-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο
μεταφοράς;-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών
σας στο σχολείο;-Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;
-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον
δρόμο;-Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας;
- Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;
Στο πρώτο εργαστήριο συζητήσαμε με τα παιδιά τις εμπειρίες τους βασιζόμενοι στις παραπάνω ερωτήσεις και θελήσαμε να φτιάξουμε έναν πίνακα ταξινόμησης των τρόπων μετακίνησής μας, συμπεριλαμβάνοντας και τις δασκάλες. Ο πίνακας αυτός θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και για τα εργαστήρια που ακολουθούν ώστε να συζητήσουμε ποιους κανόνες οδικής ασφάλειας αλλά και συμπεριφοράς αρμόζει σε κάθε τρόπο μετακίνησης.

- 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Αποκωδικοποιώντας τον Κώδικα»
Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.»
Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη.
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
- Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο;-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί
όταν το βλέπουν;- Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα
οχήματα;- Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο
ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο).-Τι σηματοδοτούν;
Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και
λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών,
τροχονόμος, …
Διαβάσαμε και συζητήσαμε το παραμύθι το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ (κλικ στην εικόνα)
- 3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Η σημασία των κανόνων»
Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο
δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να
ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο.• Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
• Κοιτάζω αριστερά.
• Κοιτάζω δεξιά.
• Ξανακοιτάζω αριστερά.
• Ξανακοιτάζω δεξιά.
• Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το
απέναντι πεζοδρόμιο.
• Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από
την διάβαση πεζών.
• Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή.
-Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα
αυτοκίνητα;-Τι κάνουμε;
-Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;
Σε αυτήν την ενότητα χρησιμοποιήσαμε το εξαιρετικό λογισμικό "Κυκλοφορώ με τον Ταξάκη". Μέσα από βιντεοσκοπημένες φανταστικές ιστορίες σε πραγματικές καταστάσεις τα παιδιά προβληματίστηκαν για το σωστή και τη λάθος οδική συμπεριφορά και τη σημασία τήρησης των σημάτων και των κανόνων. Έπαιξαν ψηφιακά παιχνίδια ζωγραφικής των σημάτων όπου γνώρισαν με τη βοήθεια του Ταξάκη τα πιο βασικά σήματα και άκουσαν το σχετικό εκπαιδευτικό τραγούδι "Στην πόλη περπατάω ". Μια ιδέα για το λογισμικό, στο παρακάτω βιντεοκλίπ:
Υπάρχει επίσης δυνατότητα "κατεβάσματος" του λογισμικού για προσωπική χρήση από τον σύνδεσμο: Ταξάκης – Kidmedia
Άλλες δραστηριότητες που κάναμε σε αυτήν την ενότητα: Επιτραπέζια παιχνίδια μνήμης και ταξινόμησης που έπαιζαν τα παιδιά κατά τη διάρκεια ελευθέρων και οργανωμένων δραστηριοτήτων (σχήματα - μισό/ολόκληρο):

Ψηφιακά παιχνίδια στον υπολογιστή (κλικ στην κάθε εικόνα)
- 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Αν ήταν αλλιώς..»
Συζητήσαμε με τα παιδιά τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν σήματα οδικής κυκλοφορίας στον κόσμο μας. Θα προκαλούνταν ατυχήματα; Χρησιμοποιήσαμε για άλλη μια φορά το λογισμικό του Ταξάκη και είδαμε βιντεοσκοπημένες ιστορίες παραβίασης των σημάτων. Σε μια περίπτωση ένας πολίτης με αμαξίδιο αντιμετώπιζε πολλές δυσκολίες να εξυπηρετηθεί μόνος του σε δρόμους με ανύπαρκτες ράμπες ή παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω σε αυτές. Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν ιδιαίτερα και κατανόησαν πως οι κανόνες είναι φτιαγμένη για να κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη και ασφαλέστερη αλλά και για να μπορούν να έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες ανεξαιρέτως.
Ζητάμε από τα παιδιά και εμείς μαζί τους, να φωτογραφίσουμε με την βοήθεια των γονέων τους, τα σήματα κυκλοφορίας που συναντάμε στην διαδρομή για το σχολείο μας. Φέρνουμε τις φωτογραφίες στο σχολείο και τις κοιτάμε στον υπολογιστή. Όποια σήματα δεν τα ξέρουμε ψάχνουμε να βρούμε τη σημασία τους.
Ζητήθηκε από τα παιδιά να φωτογραφίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που συναντούν στη γειτονιά τους ή τη βόλτα τους με τη βοήθεια των γονέων τους και στη συνέχεια να τις στείλουν στο email του σχολείου. Ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό. Μερικές φωτογραφίες ενδεικτικά:





;

- 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Τα χρώματα των φαναριών»
Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή
πράσινο;-Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης)
αναβοσβήνει;
Κατασκευάσαμε φανάρια για πεζούς και φανάρια για τα αυτοκίνητα.

Στη συνέχεια αναλάβαμε ρόλους: Αυτοκίνητα, πεζοί σε οικογένεια (ενήλικας με παιδί ), φανάρια. Σε αυτοσχέδιο δρόμο με διάβαση πεζών σχεδιασμένη - προσομοιώσαμε μια τυπική μέρα με κίνηση στους δρόμους. Δυο παιδιά εναλλάξ αναβόσβηναν με φακό τα αντίστοιχα φανάρια και τα αυτοκίνητα ή οι πεζοί κινούνταν αναλόγως. Δυστυχώς δεν υπάρχει φωτογραφία αυτής της πολύ ωραίας βιωματικής δράσης - αλλά εμπνευστήκαμε από την εικόνα:

Ακούσαμε τραγούδια που μας υπενθύμιζαν ό,τι είχαμε μάθει ως τώρα. Ενδεικτικά:
- 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:«Οι κατασΚΟ(Κ)ποι του δρόμου»
Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων.
Αποφασίσαμε να κάνουμε έναν μικρό περίπατο στο τετράγωνο του σχολείου μας και να εντοπίσουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που μας βοηθούν κατά τη μετάβασή μας προς και από το σχολείο αλλά και πιθανά εμπόδια ή παραβάσεις.
Βρήκαμε 2 διαβάσεις πεζών ζέβρα, ένα φανάρι που αναβοσβήνει για να επισημάνει την προσοχή στα αυτοκίνητα οτι υπάρχει σχολείο, και την πινακίδα με την ειδική σήμανση για τη στάθμευση του σχολικού κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.

Ωστόσο βρήκαμε και εμπόδια στο δρόμο μας που μας ανάγκασαν να αφήσουμε το πεζοδρόμιο και να περάσουμε στο δρόμο ( για αυτόν τον λόγο πρέπει πάντοτε να ακούμε τις οδηγίες του ενήλικα που μας συνοδεύει ), όπως φαίνεται στις εικόνες:

- 7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Αξιολογώ
Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς αλλά και την ευρύτερη
κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής
αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους.Θέλουμε να τους επισημάνουμε τις τυχόν παραλείψεις στο θέμα της
κυκλοφοριακής ασφάλειας που έχουμε εμείς ανακαλύψει.
Στο τέλος του προγράμματος συμφωνήσαμε με τους μαθητές μας να παρουσιάσουμε τα αποτελέσματά του εργαστηρίου και να ευαισθητοποιήσουμε τους γονείς μας για την τήρηση του Κ.Ο.Κ., σε κάποια παρουσίαση ή σε δημοσίευση σε ιστολόγιο στο τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.
Σημασία έχει ότι απολαύσαμε όλη τη μαθησιακή διαδικασία και αποκτήσαμε σημαντικές δεξιότητες ενεργού και υπεύθυνου πολίτη. Τα παιδιά σε συζήτηση στην ολομέλεια εκφράστηκαν πολύ θετικά για το πρόγραμμα.
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Με αφορμή επιτραπέζιο παιχνίδι λεπτής κινητικότητας όπου οδηγούσαμε το αυτοκινητάκι σε προσχεδιασμένους δρόμους, λόγω του έντονου ενδιαφέροντος των παιδιών ασχοληθήκαμε και με τις ιδιότητες του μαγνητισμού. Πειραματιστήκαμε με διάφορα υλικά του σχολείου και εφόσον ανακαλύψαμε ποια αντικείμενα έλκονται από τον μαγνήτη, αποτυπώσαμε τα συμπεράσματά μας στο χαρτί.

Όπως γίνεται και στο δρόμο έτσι κι εμείς στην τάξη έχουμε ανάγκη από κανόνες. Για να συντονίσουμε υ=την κουβέντα στην παρεούλα μια μέρα χρησιμοποιήσαμε ένα πράσινο φανάρι που κρατούσε όποιος έπαιρνε το λόγο και οι υπόλοιποι ακούγαμε. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα του φαναριού της τάξης:

Από τη λέξη "Σήματα" που την αναφέραμε πολύ συχνά σε συνδυασμό και με άλλες λεξούλες του φθινοπώρου που είχαμε συναντήσει (Σεπτέμβριος - Σταφύλι, κ.α. ) γράψαμε και παίξαμε με τη φωνούλα Σσς και εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας με το ψηφιακό παιχνίδι του τροχού αλλά και το αστείο επιδαπέδιο παιχνίδι με το σκυλάκι που ψάχνει το δρόμο με για να βρει τα κρυμμένα κόκαλα που του άφησε η μανούλα του.
Για να παίξετε το παιχνίδι του τροχού πατήστε στην εικόνα:
Updated on 6 Απριλίου, 2025
Μικροί Μετεωρολόγοι
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ,
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΉ: Ρομποτική, STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες
Το πρώτο μας εργαστήριο δεξιοτήτων για τη φετινή σχολική χρονιά (2022-2023) αφορούσε στα "Καιρικά Φαινόμενα"։ ένα θέμα που ενδιαφέρει τα παιδιά και που επηρεάζει τις καθημερινές μας δραστηριότητες.
Αρχικά ξεκινήσαμε διερευνώντας τις ιδέες και γνώσεις των παιδιών ρωτώντας τα τι τους "έρχεται" στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη ΚΑΙΡΟΣ. Καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών, όπως φαίνεται και από την εικόνα:

Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν ένα όνομα στην ομάδα τους που θα αντιπροσωπεύει όλα τα μέλη της. Οι ομάδες δημιουργήθηκαν μαζί με τις νηπιαγωγούς με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ισοδύναμες όσο γίνεται. Αυτή η δραστηριότητα ήταν πολύ δημιουργική αλλά και λίγο δύσκολη καθώς προϋποθέτει δεξιότητες επικοινωνίας επιχειρηματολογίας και πειθούς. Στο τέλος οι ομάδες κατέληξαν σε ονόματα που ικανοποιούσαν τα μέλη της, τα οποία και αποτύπωσαν στο χαρτί:

Το εργαστήριο "Μικροί Μετεωρολόγοι" υλοποιήθηκε κυρίως κατά τον μήνα Νοέμβριο. Εμπλουτίστηκε με πολλές άλλες σχετικές δραστηριότητες που βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν κάποιες δύσκολες έννοιες αν και ο καιρός για φθινόπωρο ήταν λίγο πιο "καλοκαιρινός" από όσο περιμέναμε και δεν είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε πολλές καιρικές μεταβολές.
- 1o εργαστήριο: "Τι καιρό έχουμε σήμερα;"
Σε αυτήν την ενότητα μετά από συζήτηση συμφωνήσαμε να κωδικοποιήσουμε τις μεταβολές του καιρού με διάφορες καρτέλες που απεικόνιζαν σύννεφα, ήλιο, βροχή κ.ο.κ. Ακολούθησαν διάφορες σχετικές δραστηριότητες που αφορούσαν σε γνωστικούς τομείς στη γλώσσα, στα μαθηματικά και στην τεχνολογία (Τ.Π.Ε.). Τα παιδιά ζωγράφισαν καρτέλες καιρού αντιγράφοντας τις κατάλληλες λέξεις, φωτογράφισαν από το νηπιαγωγείο μας τον ουρανό σε διαφορετικές ημέρες, καταγράψανε σε ημερολόγιο τον καιρό της ημέρας για έναν ολόκληρο μήνα και στο τέλος ζωγράφισαν σε ομάδες μια ωραία ψηφιακή ζωγραφιά που μετέτρεψαν σε βιντεάκι με τη βοήθειά μας πάντοτε όποτε χρειαζόταν. Δείτε δείγματα των εργασιών μας:





- 2ο εργαστήριο: "Η μελισσούλα πετά δεξιά - αριστερά"
Σε αυτήν την ενότητα μάθαμε να προγραμματίζουμε ένα επιδαπέδιο ρομπότ. Χρησιμοποιήσαμε τη μελισσούλα beebot, η οποία ως ρομποτάκι έπρεπε να λάβει ακριβείς οδηγίες για το πόσα τετράγωνα μπορούσε να προχωρήσει είτε δεξιά είτε αριστερά. Καθώς δεν είναι νοήμων ον όπως εμείς έπρεπε να της λέμε και πότε να σταματήσει ή να ακυρώσουμε την προηγούμενη εντολή πριν προχωρήσουμε στην επόμενη. Σε αυτήν την ενότητα τα παιδιά έμαθαν τις έννοιες δεξιά - αριστερά, πάνω - κάτω, μπρος - πίσω αλλά κυρίως να μπορούν να μπαίνουν στη θέση του άλλου και να βλέπουν με τη δική του οπτική γωνία. Ξεκινήσαμε με απλές οδηγίες, π.χ. να οδηγήσουν τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμματίσουν την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων. Στη διαδικασία προγραμματισμού τα παιδιά συνεργάστηκαν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ τους για να καταφέρουν να οδηγήσουν σωστά τη μελισσούλα, δοκίμαζαν τις ιδέες τους και επαναπρογραμμάτιζαν. Ήταν πολύ αστείο όταν έδιναν λάθος εντολή ή ξεχνούσαν να ακυρώσουν την προηγούμενη και πέρα από τη νεοαποκτηθείσα γνώση που αποκόμισαν το καταδιασκέδασαν. Ο στόχος μας ήταν να ακολουθήσει η μελισσούλα το ηλιόλουστο μονοπάτι για να φτάσει στην κυψέλη της. Μας άρεσε τόσο πολύ το παιχνίδι που δημιουργήσαμε και άλλη μια αυτοσχέδια διαδρομή και το παίζαμε ξανά και ξανά.


- 3o εργαστήριο: "Ας φτιάξουμε το δικό μας μετεωρολογικό όργανο"
Στην τελευταία ενότητα του προγράμματος φτιάξαμε το δικό μας μετεωρολογικό όργανο. Είχαμε ακούσει από το δελτίο ειδήσεων πως πλησιάζει μια μεγάλη καταιγίδα που εντάσσεται στα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα και αποφασίσαμε να μετρήσουμε πόσο νερό θα "ρίξει". Βρήκαμε ένα πολύ ωραίο μπουκάλι από ηλιέλαιο που η Εύη μας είπε πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ήδη χαραγμένες γραμμούλες και το μετατρέψαμε σε ΒΡΟΧΟΜΕΤΡΟ. Μετρήσαμε και σημειώσαμε 10 γραμμές και το κρεμάσαμε στην αυλή μας σε σημείο που θα το "έπιανε η βροχή". Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο την επόμενη μέρα βρήκαμε το βροχόμετρό μας να έχει γεμίσει νερό 1,5 γραμμούλες. Ποτέ άλλοτε κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς δεν ξαναγέμισε τόσο πολύ. Ακόμα και σε μικρότερες καταιγίδες βρίσκαμε μερικές σταγόνες στο βροχόμετρό μας - φαίνεται ο ήλιος εξάτμιζε γρήγορα το νερό που έπεφτε.

Πέρα από το σχετικό εργαστήριο δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε διαθεματικά με τις αλλαγές του καιρού και την εναλλαγή των εποχών αλλά και για τον κύκλο του νερού. Μερικές επιπλέον δραστηριότητες που λάβανε χώρα στο νηπιαγωγείο μας είναι οι παρακάτω:
- Καταμέτρηση

- Εναλλαγή εποχών: χαρακτηριστικά, ρουχισμός, αγαπημένη μας εποχή (μεγάλος νικητής ο χειμώνας με τα Χριστούγεννα):

- Ψηφιακά Παιχνίδια:
- Ο κύκλος του νερού:
Updated on 23 Ιανουαρίου, 2023
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Για αυτό το εργαστήριο δε θα αναφερθούμε αναλυτικά σε όλες τις δράσεις που λάβανε μέρος στην τάξη καθώς ένα μεγάλο μέρος παρουσιάστηκε στην καλοκαιρινή μας γιορτή.
Ωστόσο κάποιες χαρακτηριστικές δραστηριότητες που κάναμε με αφορμή το εν λόγω εργαστήριο είναι οι εξής:
- 1ο εργαστήριο: Ψηφιακά Puzzle
- 2ο εργαστήριο: Δυναμική οπτική αναπαράσταση του ηλιακού μας συστήματος
- 3ο εργαστήριο: Ο μύθος του Δαίδαλου και του Ίκαρου
- 7ο εργαστήριο: Το δικό μας βιβλίοπαραμύθι!!!
Ο ΤΟΜ ΤΟ ΡΟΜΠΟΤ ΚΑΙ Η ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ (πατήστε πάνω στον τίτλο για να ξεφυλλίσετε...)
Updated on 12 Ιουνίου, 2022
Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Ανθρώπινα Δικαιώματα
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» ( Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία )
- 1o Εργαστήριο: «Η μονα-δική μου οικογένεια»
Πριν ξεκινήσουμε το εργαστήριο ζητήθηκαν από τους μαθητές να συμπληρώσουν ένα σπιτάκι με τον αριθμό μελών της οικογένειάς τους (όσοι ζουν στο ίδιο σπίτι) με τη συνεργασία της μαμάς - του μπαμπά ή κάποιου ενήλικα στο σπίτι τους και να το επιστρέψουν στο σχολείο:

Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν στο σχολείο την οικογένειά τους και παρουσιάσαμε και τις δύο εργασίες στην "παρεούλα μας"....Εντοπίσαμε διαφορές και ομοιότητες στις οικογένειες όσον αφορά στη σύνθεσή τους και παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης με εικόνες από διάφορους τύπους οικογένειας ως πρώτη διερεύνηση:

Κάποιες οικογένειες μας προβλημάτισαν - σε κάποιες άλλες εντοπίσαμε ομοιότητες με τη δική μας οικογένεια.... Όλα τα παιδιά ένιωσαν συμπάθεια και συμπόνοια για τα παιδιά που για οποιονδήποτε λόγο είναι ορφανά ή έχουν χάσει κάποιον γονέα.
Στην επόμενη συνάντησή μας καλέσαμε τα παιδιά αυθόρμητα και με τον δικό τους τρόπο να αναρωτηθούν "Τι είναι οικογένεια" σε μια δραστηριότητα ιδεοθύελλας. Καταγράψαμε όλες τις απαντήσεις (χωρίς καμία παρέμβαση)με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου εννοιολογικής χαρτογράφησης Bubbl.us

Στόχος μας ήταν να ανιχνεύσουμε τι πιστεύουν τα παιδιά και τι αντιλήψεις έχουν για τον θεσμό της οικογένειας.
Σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν τη δική τους οικογένεια την οποία και παρουσίασαν στους φίλους και συμμαθητές τους.
Στο τέλος του εργαστηρίου διαβάσαμε το ψηφιακό παραμύθι: Η μονα-δική μου οικογένεια (πατήστε στο σύνδεσμο για να διαβάσετε το παραμύθι).
Συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι και κλείσαμε το 1ο μας εργαστήριο με την υπόσχεση πως κάθε φορά που θα κάνουμε το εν λόγω πρόγραμμα κάποιο ζωάκι του παραμυθιού θα μας επισκέπτεται στο σχολείο με εκπλήξεις και πολλά ερωτήματα!!!!
- 2ο Εργαστήριο: «Πες μας, Πιγκουίνε!» - Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)
Στο 2ο Εργαστήριο μας επισκέφθηκε ένα πιγκουινάκι από τον Νότιο Πόλο και εφόσον μας συστήθηκε και γνώρισε τα παιδιά μας ζήτησε να τον βοηθήσουμε στο πρόβλημά του: "Η μαμά και ο μπαμπάς λείπουν αρκετές φορές για ψάρεμα και είμαι μόνος μου.Τι προτείνετε να κάνω για να λύσω το πρόβλημά μου;" Μετά από αρκετή ώρα συζήτησης τα παιδιά του πρότειναν να κάνει παρέα με τα υπόλοιπα παιδιά - πιγκουινάκια όση ώρα λείπουν οι γονείς τους ώστε να μη νιώθουν μοναξιά αλλά και να προστατεύονται καλύτερα από πιθανούς κινδύνους.
Το πιγκουινάκι έμεινε μαζί μας μια βδομάδα και τα παιδιά έπαιξαν μαζί του και μάλιστα του έφτιαξαν ένα σπίτι όλοι μαζί για να μπορεί να κοιμάται το βράδυ που θα λείπαμε. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του μάθαμε πολλά πράγματα για τη ζωή του στον Νότιο Πόλο αλλά και τη ζωή στον Βόρειο Πόλο που οι συνθήκες είναι αρκετά παρόμοιες. Πριν φύγει από το σχολείο μας του χαρίσαμε πολλές ζωγραφίες με τις ευχές μας για ένα ασφαλές ταξίδι.

Κάποιες επιπλέον δραστηριότητες που έγιναν με αφορμή το 2ο Εργαστήριο είναι οι ακόλουθες:
- Βίντεο με πληροφορίες για τον Βασιλικό Πιγκουίνο: ( πληκτρολογήστε για Password: 12345 )
- Χορέψαμε τον χορό του "Freeze":
- Ομαδική εργασία για τα Ζώα των Πόλων:

- 3ο Εργαστήριο: «Πες μας, λύκε!» - Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)
Στο 3ο εργαστήριο μας επισκέφθηκε ένα λυκάκι από το δάσος και εφόσον μας συστήθηκε και γνώρισε τα παιδιά μας ζήτησε να τον βοηθήσουμε στο πρόβλημά του: "Η οικογένειά μου αποτελείται από πολλά μέλη: μαμά και μπαμπάς, θείες και θείοι, γιαγιάδες και παππούδες και μικρότερα αδελφάκια. Αν και αγαπώ την οικογένειά μου πολλές φορές είναι πολύ φασαριόζικη και δεν μπορώ να βρω την ησυχία μου. Τα αδέλφια μου με πειράζουν συνεχώς. Τι λύση μου προτείνετε;". Τα παιδιά συζήτησαν μεταξύ τους και πρότειναν διάφορες λύσεις, όπως να φύγει και να βρει νέα φωλιά, όμως το λυκάκι δεν ήταν πρόθυμο να εγκαταλείψει την οικογένειά του. Κάποιο παιδί ανέφερε πως το ίδιο πήγαινε στο δωμάτιό του να παίξει όταν το ενοχλούσαν τα ξαδέλφια του και έτσι βρέθηκε η λύση! Φτιάξαμε ένα δωμάτιο για το λυκάκι το εξωτερικό του οποίου είναι διακοσμημένο με τρομακτικές εικόνες για να μην πλησιάζουν άλλα ζώα ή τα αδελφάκια του ενώ μέσα στο εσωτερικό του έχει όμορφες ζωγραφιές για να ηρεμεί και να απομονώνεται όποτε το έχει ανάγκη. Έτσι το λυκάκι θα έχει τον προσωπικό του χώρο στην ασφάλεια της μεγάλης οικογένειάς του!

Το λυκάκι έμεινε μαζί μας μια ολόκληρη βδομάδα - έπαιξε μαζί μας και μάθαμε πολλές πληροφορίες για τη ζωή του και για το πόσο παραξηγημένο είναι το είδος του, που πλέον προστατεύεται καθώς ολοένα και περισσότεροι λύκοι εξαφανίζονται από τα δάση της Ελλάδας.
Κάποιες επιπλέον δραστηριότητες που κάναμε με αφορμή το 3ο εργαστήριο είναι οι ακόλουθες:
- Βίντεο με πληροφορίες για τον Λύκο: ( πληκτρολογήστε για Password: 12345 )
- Παιχνίδι: "Λύκε, λύκε είσαι εδώ;"

- Παραμύθι: Τα τρία μικρά λυκάκια
- 4ο Εργαστήριο: «Πες μας, καγκουρό!» - Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1)
Στο 4ο εργαστήριο μας επισκέφθηκε ένα μικρό καγκουρό πάρα πολύ ντροπαλό που μας είχε έρθει από πολύ μακριά........την Αυστραλία. Εντοπίσαμε με τα παιδιά στην υδρόγειο σφαίρα την ήπειρο που ζει το καγκουρό και αυτό με τη σειρά του πολύ χαμηλόφωνα και ντροπαλά μας ζήτησε βοήθεια για το πρόβλημά του: "Φοβάμαι να αποχωριστώ τη μαμά μου και αν και θέλω να παίξω με τα άλα ζωάκια ντρέπομαι - παγώνω και δεν ξέρω τι να τους πω! Πως θα μπορούσα να τα πλησιάσω;" Εξηγήσαμε στα παιδιά πως το καγκουρό είχε μόνο την μαμά του στην οικογένειά του και πως είχε συνηθίσει να περνάει πολύ χρόνο μαζί της. Τα παιδιά πρότειναν πολλές τεχνικές και ευγενικές "φράσεις" που χρησιμοποιούν τα ίδια όταν θέλουν να "πιάσουν" φιλίες τα οποία και καταγράψαμε σε χαρτί. Το μικρό καγκουρό εξασκήθηκε με τα παιδιά σε ερωταπαντήσεις που περιείχαν αυτές τις τεχνικές ώστε να τις εφαρμόσει πίσω στην πατρίδα του. Σιγά - σιγά απόκτησε παραπάνω αυτοπεποίθηση καθώς τα παιδιά τον προστάτευαν και τον έπαιζαν σε όλα τους τα παιχνίδια κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων!

Το καγκουρό έμεινε μαζί μας μια ολόκληρη βδομάδα κατά τη διάρκεια της οποίας μάθαμε αρκετά πράγματα για τη ζωή του.....
Κάποιες επιπλέον δραστηριότητες που κάναμε με αφορμή το 4ο εργαστήριο είναι οι ακόλουθες:
- Βίντεο με πληροφορίες για το Καγκουρό: ( πληκτρολογήστε για Password: 12345 ):
- Ανάγνωση παραμυθιού"Το μικρό καγκουρό":

- Τραγούδι "Τα καγκουρό":
- Χορός.....
- 5ο Εργαστήριο: «Πες μας, κούκε!» - Συζητάμε για τη θετή οικογένεια (1+1=3)
Στο 4ο εργαστήριο μας επισκέφθηκε ο κούκος που όπως είχαμε δει και στο παραμύθι ζούσε με τη θετή του οικογένεια τη μαμά χελιδόνα και τα χελιδονάκια της. Ο μικρός κούκος ήταν πολύ χαρούμενος με την οικογένειά του και τα αδελφάκια του. Όλα τα μέλη της οικογένειας αγαπιόντουσαν και συνεργάζονταν - όταν όμως ήρθε η ώρα να πάει στο σχολείο, τα υπόλοιπα χελιδονάκια τον αντιμετώπιζαν με καχυποψία και το κορόιδευαν. Έτσι μας ζήτησε βοήθεια στο πρόβλημά του: "Τα υπόλοιπα χελιδόνια δεν με παίζουν! Δεν τους αρέσει το χρώμα μου και νιώθω πολύ μοναξιά. Τι μου προτείνετε να κάνω ώστε να με κάνουν παρέα:" Η αλήθεια είναι πως αυτό το πρόβλημα μας δυσκόλεψε πολύ να βρούμε κάποια λύση. Καταγράφηκαν οι ιδέες των παιδιών χωρίς καμία παρέμβαση όπως φαίνεται και από την εικόνα:

Όμως, αν και ήταν καλό να παρεμβαίνει η κυρία ως διαμεσολαβητής - δεν ήταν πάντοτε εύκαιρη! Επίσης ο μικρός κούκος ήθελε να είναι ο εαυτός του και όχι να προσπαθήσει να μοιάσει στα χελιδόνια!
Αναζητώντας μια λύση παίξαμε ένα θεατρικό παιχνίδι καθοδηγούμενο εν μέρει...... Τα παιδιά παρίσταναν τα χελιδόνια που έπαιζαν μεταξύ τους και η κυρία παρίστανε τον κούκο που τον έδιωχναν.....(με μεγάλη δυσκολία τον έδιωχναν είναι η αλήθεια γιατι στην πραγματικότητα συμπαθούσαν τον κούκο και ήθελαν να τον αποδέχονται τα χελιδόνια!). Ακόμα και όταν τελείωσαν το παιχνίδι τους κανένα χελιδόνι δεν έκανε χώρο στον κούκο να καθήσει σε φωλίτσα! Τότε αυτός απογοητευμένος "τρύπωσε" στην αίθουσα μουσικής και άρχισε να παίζει στο μεταλλόφωνο ένα ωραίο τραγούδι...Τα χελιδόνια μαγεύτηκαν και μαζεύτηκαν γύρω του με θαυμασμό. Ζήτησαν από τον κούκο να τους μάθει το τραγούδι, ο οποίος με μεγάλη χαρά τους έδειξε την μελωδία... Και από τότε όλα τα χελιδονάκια έπαιζαν τον μικρό κούκο καθώς εκτίμησαν το μοναδικό του ταλέντο και τον αποδέχτηκαν με τη υπέροχη διαφορετικότητά του.


Ο κούκος έμεινε κι αυτός μια ολόκληρη βδομάδα κατά την οποία μάθαμε αρκετά πράγματα για τη ζωή του και πως για μας στην Ελλάδα είναι ωφέλιμος καθώς τρώει τη βλαβερή κάμπια των πεύκων η οποία καταστρέφει το δέντρο.
Μερικές επιπλέον δραστηριότητες που κάναμε με αφορμή το 5ο εργαστήριο είναι οι ακόλουθες:
- Το τραγούδι του κούκου και τα τραγούδια για τον κούκο!
Password: 12345:
- 6ο Εργαστήριο: «Πες μας, χελωνάκι!» - Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0)
Στο 6ο εργαστήριο μας επισκέφθηκε μια χελωνίτσα καρέτα - καρέτα. Η θαλάσσια χελώνα καρέτα – καρέτα γεννάει τα αυγά της στην άμμο, τα σκεπάζει και στη συνέχεια τα αφήνει μόνα τους να εκκολαφθούν και επιστρέφει στη θάλασσα. Τα μικρά χελωνάκια πρέπει μόλις βγουν από το αυγό να βρουν το δρόμο προς τη θάλασσα για να καταφέρουν να επιβιώσουν. Ευτυχώς πολλές φιλοζωικές οργανώσεις έχουν μειώσει τους κινδύνους για τα μικρά χελωνάκια προστατεύοντας τις ακτές και τις φωλιές τους. Η μικρή μας χελωνίτσα αναρωτιέται "τι συμβαίνει με τα παιδιά των ανθρώπων που για κάποιο λόγο μένουν ορφανά". Της εξηγήσαμε πως για αυτά τα παιδιά υπάρχουν χώροι που τα φιλοξενούν και άνθρωποι που τα προσέχουν και φυσικά φοιτούν σε σχολεία όπως το δικό μας. Η χελωνίτσα αναρωτήθηκε πως θα υποδεχόμασταν ένα ορφανό παιδάκι στο σχολείο μας.Τα παιδιά πρότειναν διάφορους τρόπους συμπερίληψης με προστατευτική διάθεση ώστε να ξαναγίνει χαρούμενο και ευτυχισμένο παρά την απώλειά του. Δεν εμβαθύναμε στο θέμα για να μη δημιουργήσουμε ανασφάλεια και φόβο στα παιδιά. Εστιάσαμε στο "πως μπορούμε να βοηθήσουμε" σε περίπτωση που ένα ορφανό παιδάκι συναναστρέφεται μαζί μας είτε στο σχολικό είτε στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Οι ιδέες των παιδιών:


Κάποιες επιπλέον δραστηριότητες που κάναμε με αφορμή το 6ο εργαστήριο είναι οι ακόλουθες:
- Βίντεο για τη θαλάσσια χελώνα (κωδικός: 12345)
- Βίντεο για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η χελωνίτσα μας:
- 7ο Εργαστήριο: «Οι μονα-δικές μας οικογένειες» - Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων
Στο τελευταίο εργαστήριο τα παιδιά αξιολόγησαν το πρόγραμμα. Ρωτήθηκαν αν τους άρεσε ο τρόπος που γνώρισαν τις διαφορετικές μορφές οικογένειας και αν απόλαυσαν όλη τη μαθησιακή διαδικασία. Σε όλα τα παιδιά άρεσε πολύ η "κούκλα - ζωάκι" που μας επισκεπτόταν σε κάθε εργαστήριο η οποία κατάφερε να συμμετέχουν ενεργά ακόμα και τα πιο συνεσταλμένα παιδιά. Μόνο στο τελευταίο εργαστήριο που αφορούσε στα ορφανά παιδιά μου ζήτησαν να βγάλω τη φωτογραφία του παιδιού γιατί τα στενοχωρούσε. Συμφωνήσαμε να "ανεβάσουμε" τις δράσεις μας στο διαδίκτυο ώστε να μπορούν να τα παρακολουθήσουν μαζί με τους γονείς τους. Η χαρά τους ήταν ιδιαίτερη κάθε φορά που βοηθούσαν κάποιο ζωάκι και ενθουσιάστηκαν που τα ίδια έπρεπε να βρουν δικές τους λύσεις τις οποίες και υλοποιήσαμε. Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό και ανεπανάληπτο!
Updated on 23 Μαρτίου, 2022
Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
Τίτλος: Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ
- 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Γνωριμία με την ομάδα και το δάσος
Ομάδες μαθητών: Τα παιδιά με τη βοήθεια μας χωρίστηκαν σε ομάδες και στη συνέχεια αποφάσισαν να δώσουν ένα όνομα στην ομάδα τους που θα αντιπροσώπευε όλα τα μέλη....Καταγράψαμε στον πίνακα τα ονόματα των ομάδων για μελλοντική χρήση και αναφορά, όπως φαίνεται στην εικόνα:

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το παρακάτω βιντεάκι και συζητήσαμε όσα είδαμε και ακούσαμε:
Τα παιδιά μετά από τη συζήτηση κλήθηκαν να ζωγραφίσουν σε ένα μεγάλο χαρτί ανά ομάδα το δάσος όπως το φαντάζονταν. Σε κάθε ομάδα ενθαρρύνονταν η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια μεταξύ των μελών της.

Την επόμενη μέρα παρουσίασαν τις εργασίες τους όλες οι ομάδες στα υπόλοιπα παιδιά.
Σε επόμενο μάθημα ρωτήσαμε τους/τις μαθητές/-τριες αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά. Ακολούθησε συζήτηση και στη συνέχεια προβάλαμε το δασικό χάρτη της Ελλάδας από τον σύνδεσμο που θα βρείτε εδώ
Συμπληρώσαμε τις γνώσεις μας παρατηρώντας τα διαφορετικά είδη βλάστησης και ζώων που υπάρχουν στη χώρα μας από την ιστοσελίδα της WWF. Με τα παιδιά παρατηρήσαμε τα χρώματα και το μέγεθος των δέντρων και των ζώων και δεν επεκταθήκαμε σε δύσκολες ονομασίες. Δειτε τις πανέμορφες εικόνες πατώντας τους αριθμούς που παραπέμπουν σε συνδέσμους: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
- 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Ποιος άλλος μένει εδώ;
Διαβάσαμε στα παιδιά το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» :http://kpe- kastor-old.kas.sch.gr/secrets_forest/contents.htm
Συζητήσαμε και δραματοποιήσαμε το παραμύθι επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τη δραματοποίηση για να έχουν όλα τα παιδιά την ευκαιρία να επιλέξουν τον ρόλο που τους αρέσει. Εμπλουτίσαμε τη δραματοποίηση με καπελάκια από εικόνες των αληθινών ζώων που ζουν στο δάσος!
- 3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Φύγαμε για το δάσος
Συζητήσαμε με τα παιδιά και καταγράψαμε με τη μέθοδο της ιδεοθύελλας (γράφουμε τις ιδέες των παιδιών όπως τις περιγράφουν χωρίς να τις ωριοποιούμε ή να τις κρίνουμε) για τις παροχές των δασών αλλά και για τις απειλές ή τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν, όπως φαίνεται στον πίνακα:

Αποφασίσαμε με τα παιδιά να επιχειρήσουμε μια επίσκεψη σε κοντινό δάσος της Αττικής - έτσι με τη συγκατάθεση και των γονέων διοργανώσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους
Πριν την επίσκεψη συζητήσαμε με τα παιδιά για τους κανόνες του πάρκου και το πως πρέπει να κινούμαστε ως ομάδα:

- 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Μελετώ και δρω στο δάσος
Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στον χώρο από το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και συμμετείχαν σε δραστηριότητες γνωριμίας με τα ενδημικά, σπάνια και απειλούμενα φυτά της Ελληνικής Χλωρίδας. Επίσης τα νήπια κατά την επίσκεψη τους φύτεψαν τον δικό τους σπόρο σε γλαστράκι που πήραν στο σπίτι τους για να το φροντίσουν και να το μεγαλώσουν.
- 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Από το δάσος στο σχολείο
Οι μαθητές στην επόμενη συνάντηση συζήτησαν τις εμπειρίες τους από την επίσκεψή τους στο δάσος και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας όσον αφορά τα οφέλη του για τον άνθρωπο.
Βρήκαμε στο χώρο του σχολείου μας διάφορα αντικείμενα που προέρχονται από τα δάση: Πολλά ξύλινα έπιπλα αλλά ακόμα και χαρτόκουτες ή το χαρτί που ζωγραφίζουμε.
Παρακολουθήσαμε τo βίντεο για την προέλευση του χαρτιού όπως φαίνεται παρακάτω:
- 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ο πλανήτης χάνει το οξυγόνο του
Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι: "Ο κόσμος καίγεται" που θα δείτε εδώ: Lila.pdf από την ιστοσελίδα:
Γενική Διεύθυνση Δράσης για το Κλίμα (Ευρωπαϊκή Επιτροπή)
Το βιβλίο αυτό εξηγεί τα αίτια και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής μέσα από την ιστορία ενός αγοριού που βοηθά τους πυροσβέστες να σβήσουν μια πυρκαγιά στο δάσος και να σώσουν τη φίλη του τη Λίλα την αλεπού.
Συζητήσαμε με τα παιδιά το μήνυμα της ιστορίας και ανέφεραν τις εμπειρίες τους που σχετίζονται με το θέμα.
Μιλήσαμε με πολύ απλά λόγια για την υπερθέρμανση του πλανήτη και μελετήσαμε το εκπαιδευτικό υλικό του WWF Eλλάς «Η φωτιά σε αφορά» που παρουσιάζει τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ξεσπάσματος πυρκαγιάς: https://contentarchive.wwf.gr/areas/forests/i- fotia-se-afora
- 7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ
Στο τέλος του πρόγράμματος δημιουργήσαμε με τα παιδιά μια αφίσα με στόχο την ευαισθητοποίηση των οικείων μας (Δημοτικό Σχολείο - Γονείς και κηδεμόνες) για την προστασία των δασών μας.
Οι "ψηφιακές" ζωγραφιές των παιδιών υλοποιήθηκαν με το λογισμικό Tux Paint λαμβάνοντας υπόψη τα ζώα που ζουν στα δάση μας και το είδος της βλάστησης που ευδοκιμεί και τα συνθήματα τα πρότειναν τα ίδια τα παιδιά στην ολομέλεια στα πλαίσια της αξιολόγησης του προγράμματος.





