EKΘΕΣΗ – ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Α2 ΤΟΥ 1ου ΛΥΚΕΙΟΥ Αγίων Αναργύρων ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2022-2023
EKΘΕΣΗ - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Α2
ΤΟΥ 1ου ΛΥΚΕΙΟΥ Αγίων Αναργύρων
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2022-2023
Εισηγήτρια : Aσημίνα Ξηρογιάννη, φιλόλογος(Πε02), θεατρολόγος(Πε91.01), συγγραφέας
* Στον όμιλό μας συμμετέχει ολόκληρο τμήμα (24 άτομα) και έτσι το έχουμε εξαρχής κοινοποιήσει.
** Για τον όμιλό μας δημιουργήσαμε ένα blog στην e-me. Η διεύθυνση του blog είναι η εξής:https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/
To Blog περιέχει υλικό από τις δράσεις μας. ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ, ΠΑΡΑΚΑΛΩ! (ΕΜΠΛΟΥΤΙΖΕΤΑΙ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ από τη διδάσκουσα με αντιπροσωπευτικό υλικό. Λόγω του όγκου του υλικού, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασίa καταχώρησης του. ‘Αλλωστε ένα ενδεικτικό μέρος μόνο θα καταχωρηθεί. Είναι work in progress.)
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 1. Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σπουδαιότητας της ποίησης 2. Να μάθουν σε τι διαφέρει η σύγχρονη από την παραδοσιακή ποίηση 3. Να προσεγγίσουν τα συναισθήματά τους με τη βοήθεια των στίχων και των λέξεων 4. Να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση, τη φαντασία, αλλά και την κριτική τους σκέψη. 5. Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά.
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ: Να διευρύνουν τους ορίζοντές τους οι μαθητές. Να νιώσουν καλά μαθαίνοντας να εκφράζονται μέσω της ποίησης. Να καταλάβουν ότι η ποίηση δεν είναι κάτι δυσνόητο και μακρινό, αλλά κάτι που υπάρχει γύρω μας, κοντά μας, αρκεί να τολμάμε να την προσεγγίζουμε
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Με τη βοήθεια της δημιουργική γραφής οι μαθητές προσεγγίζουν την ποίηση.
Κάποια από τα θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε ήταν τα κάτωθι: ποίηση και συναισθήματα / Ποιητές του σήμερα / Η αξία της ποίησης στη ζωή των εφήβων /εργαστήρι ΧΑΙΚΟΥ/ Ποίηση κι άλλες τέχνες/ Ποίηση και φαντασία /Γίνε για μια μέρα ποιητής/ Η δημιουργικότητα στη γλώσσα/ Το ποίημα του εαυτού.
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022
- Γνωριμία μελών. Ορισμός τρόπου εργασίας. Τι είναι ένας όμιλος; Ποια η λειτουργία του;
- Συζήτηση για τη δημιουργικότητα στη γλώσσα :ποιητική και αναφορική λειτουργία.
- Το σήμα κατατεθέν μας, το μολύβι
l ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΠΟΙΗΣΗ
https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/2022/11/23/110/
- 4/10 Project «Γίνε για μια μέρα ποιητής»
Τα παιδιά έλαβαν προτάσεις-θέματα και σκάρωσαν τα δικά τους στιχάκια. 'Αλλα είχαν θέμα τον πόλεμο ή την ειρήνη, άλλα την αγάπη, άλλα τα συναισθήματα γενικότερα. Μερικά παιδιά επέλεξαν δικό τους, ελεύθερο θέμα. Τα στιχάκια έγραψαν σε πολύχρωμα χαρτάκια. Έπειτα στον ασπροπίνακα υπέγραψαν για τη δράση μας. Διασκέδασαν τη διαδικασία και εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και προφορικά. Στο τέλος διαβάσαμε δυνατά τα στιχάκια χωρίς όμως να αποκαλύψουμε το όνομα του ποιητή.,Από ένα σημείο και πέρα ξεκίνησαν τα παιδιά να μαντεύουν ηχηρά την ταυτότητά του. https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/2022/11/08/%ce%b3%ce%b9%ce%bd%ce%b5-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b1-%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b7%cf%84%ce%b7%cf%83-%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%88%ce%b5-%cf%84%ce%bf-%ce%b4%ce%b9%ce%ba/
- -ΕΙΜΑΙ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΜΟΥ/ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ
- -ΦΟΒΑΜΑΙ-ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ
- -ΠΑΡΕ ΤΗ ΛΕΞΗ ΜΟΥ ΔΟΣ ΜΟΥ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΣΟΥ(Άσκηση βασισμένη πάνω στον στίχο του Αντρέα Εμπειρίκου« Πάρε τη λέξη μου, δος μου το χέρι σου)
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2022
- -Ποίηση και εφηβεία .Γιατί οι έφηβοι πρέπει να διαβάζουν ποίηση;
- -Ορισμοί για την ποίηση
- -Kωνσταντίνος Καβάφης
- -Ποιήματα φτιαγμένα από τίτλους ποιημάτων του Καβάφη
- -Διασκευή ποιήματος του Ναζίμ Χικμέτ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
- Μανώλης Αναγνωστάκης: Τα παιδιά διασκεύασαν το ποίημα «Το παιδί μου»
- ΤΡΙΣΕΥΓΕΝΗ 16-12-22 (Τι θα απαντούσε η Τρισεύγενη στον Πέτρο Φλώρη; )
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2023
- -ΑΠΟΨΕ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ
l Εγώ στη θέση σου:Τα παιδιά διασκεύασαν το ποίημα του ΧΟΥΑΝ ΒΙΘΕΝΤΕ ΠΙΚΕΡΑΣ
- Οι ιστορίες πίσω από τα ποιήματα (Από την έμπνευση στο ποίημα)
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023
- -Αφιέρωμα στον έρωτα και την αγάπη /ορισμοί ΜΕΡΟΣ Α
l ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ (ΜΕΡΟΣ Β) /// ΣΠΟΥΔΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΦΙΛΙ ΤΟΥ ΚΛΙΜΤ
https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/2023/02/16/%ce%b1%cf%86%ce%b9%ce%b5%cf%81%cf%89%ce%bc%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%b5%cf%81%cf%89%cf%84%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%b3%ce%b1%cf%80%ce%b7-%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%bf-2/
- Τραγούδια για την αγάπη και για τον πόλεμο σε διάδραση και με τον πίνακα του ΝταλίΤο πρόσωπο του πολέμου.
ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
- 21/3 Εργαστήρι ΧΑΙΚΟΥ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ποίησης.Oχι μόνο με τα παιδιά του Ομίλου, αλλά σε διάδραση και με τα τμήματα Α1και Α4 συγγράψαμε ΧΑΙΚΟΥ. Συζητήσαμε τι είναι το ΧΑΙΚΟΥ, από πού προέρχεται κα πώς μπορούμε να το δημιουργήσουμε.
- https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/2023/03/29/%ce%b1%cf%86%ce%b9%ce%b5%cf%81%cf%89%ce%bc%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%80%ce%b1%ce%b3%ce%ba%ce%bf%cf%83%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b1-%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b7%cf%83%ce%b7/
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2023
- ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ- ΤΡΑΙΝΟ:
Οι μαθητές έγραψαν διαδοχικά, ο ένας μετά τον άλλο,ένα αλυσιδωτό ποίημα, βασισμένο στην τραγωδία στα Τέμπη και τον χαμό τόσων νέων ανθρώπων. H ποίηση εμπνέεται από τη ζωή, όχι μόνο από τα θετικά, αλλά και από τα αρνητικά.
- ΔΡΑΣΗ : TA ΠΑΙΔΙΑ ΈΓΡΑΨΑΝ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΒΑΣΙΣΜΕΝΑ ΣΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΚΡΗ:
Εις Ζωήν – Ελοϊζίαν Βαλαωρίτη
ΜΑΙΟΣ 2023
- Αποτίμηση της δράσης MY OCTAPUS TEACHER.
Η δράση μας αυτήν την φορά στον Όμιλο δημιουργικής γραφής είχε να κάνει με μια υπέροχη πραγματικά ταινία, βραβευμένη...!Θελήσαμε να εμπλέξουμε και άλλα τμήματα (Α1, και Α4) σε αυτήν την δράση. Οπότε την πραγμάτωσαν τρία τμήματα ως ενιαίο προτζεκτ Β τετραμήνου.
Οι απαντήσεις των παιδιών ήταν υπέροχες και ...συγκινητικές.!!!
Απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την ταινία. Αλλά και σε πιο ελέυθερες και δημιουργικες ερωτήσεις(π.χ. δώστε ένα δικό σας τέλος στην ταινία).Οι ερωτήσεις δεν αφορούσαν μόνο στο στοχασμό πάνω στην ταινία και στα συναισθήματα των μαθητών.
https://blogs.e-me.edu.gr/hive-POETRYforEVER/2023/05/08/my-octopus-teacher-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%b6%ce%b5%ce%ba%cf%84/
ΙΟΥΝΙΟΣ 2023
Αξιολόγηση/Αποτίμηση
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν, διασκέδασαν, δημιούργησαν με χαρά. Διαβάσαμε ποίηση, γράψαμε ποίηση, σχολιάσαμε στίχους και ποιητές. Λόγω του ότι η διδάσκουσα είναι παράλληλα μάχιμη λογοτέχνης, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μάθουν από την πηγή πώς γράφεται ένα ποίημα, ποια η διαδικασία, ποιος ο ρόλος των αρχικών ερεθισμάτων, πώς διάγει ένας ποιητής σήμερα. Επίσης, διδάχθηκε το ποίημα της διδάσκουσας με τίτλο Ταξίδια, το οποίο υπάρχει στην τράπεζα θεμάτων Α ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΛ στην ενότητα Εναλλακτικός τουρισμός[https://filologikosxoleio.gr/wp-content/uploads/2021/10/14951-%CE%95%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82.pdf]
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΛΑΒΑΜΕ ΥΠ΄ΟΨΙΝ :
https://padlet.com/minaxirogianni/1eghit0wng32qrby
² http://photodentro.edu.gr/video/r/8522/646
² http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7036
² http://83.212.169.16/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-9780
² http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9727
² http://users.sch.gr/achrono/wordpress/wp-content/uploads/2015/12/2015-
CreativeWriting.pdf
² http://impschool.gr/deltio-site/?p=85
² https://mag.e-diktyo.eu/wp-content/uploads/2016/11/3filol_deuter4.pdf
² http://politropi.greek-
language.gr/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%
CE%AE-%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AE-
%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-
%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF/
² http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-8526-8008
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΑΛ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΑΞΙΔΙΑ
Α. Μη λογοτεχνικό κείμενο
«Καλοκαιρινές διακοπές και απο-δράσεις»
Το ακόλουθο διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης άρθρο του Βασίλη Μανουσέλη δημοσιεύθηκε στην
Εφημερίδα των Συντακτών ( www . efsyn .gr) στις 23-7-2016 .
Ο τόπος και ο τρόπος που επιλέγει κανείς να περάσει τις καλοκαιρινές διακοπές του μα αποκαλύπτουν πολλά όχι τόσο για τις οικονομικές δυνατότητες όσο για την προσωπικότητα και τις ψυχαγωγικές ανάγκες του παραθεριστή. Μια φορά τον χρόνο, οι εξαντλημένοι εργαζόμενοι ασκούν το δικαίωμα ή μήπως την κοινωνική «υποχρέωσή» τους να αφήσουν το σπίτι τους στην πόλη για να μετακομίσουν για λίγο σε κάποιο πολύ οικείο ή εξωτικό παραθεριστικό θέρετρο. Τελικά, με βάση ποια -προσωπικά και αντικειμενικά– κριτήρια επιλέγουν οι σημερινοί τουρίστες το πού και το πώς θα περάσουν τις διακοπές τους;
Τους δύο τελευταίους αιώνες η τουριστική νοοτροπία και πρακτική αλλάζει και διαφοροποιείται διαρκώς, δημιουργώντας όχι μόνο εντελώς διαφορετικά πρότυπα διακοπών, αλλά και εντελώς διαφορετικά πρότυπα τουριστών. Ανάμεσα στα υπάρχοντα σήμερα στιλ τουριστικής ζωής μπορεί κανείς
εύκολα να ξεχωρίσει τουλάχιστον δύο: αυτό του φυγόπονου ή οκνηρού1 τουρίστα και το «εναλλακτικό» -αλλά εξίσου νόμιμο- στιλ του αντισυμβατικού και ακαταπόνητου2 τουρίστα, ο οποίος αναζητά στις διακοπές του ακραίες εμπειρίες φυγής από τη ασφυκτική ζωή των μεγαλουπόλεων.
Πάντως, το επικρατέστερο στιλ διακοπών είναι ο μαζικός τουρισμός: τα άτομα δηλαδή που
επιλέγουν να μετακινηθούν από το σπίτι τους στο παραθεριστικό θέρετρο, το οποίο ενδέχεται να
βρίσκεται στην άλλη άκρη του πλανήτη, για να βρουν και να αναπαραγάγουν τα πολύ οικεία κοινωνικά
πρότυπα ζωής, διασκέδασης ή διατροφής που υιοθετούν στην καθημερινή τους ζωή στον τόπο τους.
Πράγματι, ο «τεμπέλης» τουρίστας αντιστέκεται σθεναρά3 σε ό,τι μπορεί να ανατρέψει τα δήθεν
«προσωπικά» τουριστικά του ήθη ή την κυρίαρχη στην εποχή του μόδα διακοπών. Και μολονότι
βομβαρδίζεται διαρκώς από τα ΜΜΕ και τα σχετικά διαφημιστικά έντυπα για τη μεγάλη αναζωογονητική
αξία των εναλλακτικών μορφών διακοπών, αυτός αρνείται πεισματικά και ενίοτε ηρωικά να υποκύψει
στους δελεαστικούς πειρασμούς μιας λιγότερο μαζικής και πιο περιπετειώδους τουριστικής ζωής.
Μάταια οι πιο πρόσφατες επιστημονικές ανακαλύψεις του υπενθυμίζουν ότι το ανθρώπινο σώμα
διαμορφώθηκε από την εξέλιξη για να μετακινείται διαρκώς και ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει ζωτική
ανάγκη από πολιτισμικές εμπειρίες και, κυριολεκτικά, «τρέφεται» και «ανθεί» από την επαφή
του με διαφορετικά πρότυπα ζωής και σκέψης.
1 οκνηρός: τεμπέλης, νωθρός
2 ακαταπόνητος: ακούραστος
3 σθεναρά: έντονα, δυνατά
ανάγκη από ανοίκειες
4 ανοίκειες : άγνωστες
Απέναντι σε όλα αυτά τα επιχειρήματα, ο «τεμπέλης τουρίστας» είτε σφυρίζει αδιάφορα είτε
προβάλλει τη μεγάλη ανάγκη του για «ανάπαυση», που μόνο η πλήρης ακινησία ή το πολύ η κοπιαστική
μετακίνηση από το μπαρ στην παραλία και από εκεί στην ταβέρνα μπορούν να του την εξασφαλίσουν.
Α3. Στα πλαίσια της οργάνωσης μιας πολυήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής αναλαμβάνεις με ομιλία (200-
250 λέξεων) σου στη μαθητική κοινότητα να πείσεις με επιχειρήματα τους συμμαθητές σου να αποφύγουν
μια ακόμη εμπειρία «μαζικού τουρισμού», που τον χαρακτηρίζει «η πλήρης ακινησία ή το πολύ η
κοπιαστική μετακίνηση από το μπαρ στην παραλία και από εκεί στην ταβέρνα», όπως ο αρθρογράφος
επισημαίνει. Προσπάθησε να τους πείσεις να επιλέξουν μια διαφορετική περιπετειώδη ή εναλλακτική
ταξιδιωτική εμπειρία, βασιζόμενος στην ιδέα ότι «ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει ζωτική ανάγκη από
ανοίκειες πολιτισμικές εμπειρίες και, κυριολεκτικά, «τρέφεται» και «ανθεί» από την επαφή του με
διαφορετικά πρότυπα ζωής και σκέψης».
ΜΟΝΑΔΕΣ 25
Ταξίδια
Το παρακάτω ποίημα ανήκει στη συλλογή «Λίγη φθορά για γούρι» (Γαβριηλίδης, 2017).
Τα ωραιότερα ταξίδια είναι του μυαλού.
Να σε πηγαίνει η σκέψη σε ό,τι αγαπάς και σου αρέσει.
Και να μην είναι ανάγκη να επιστρέψεις
Αυτά κοντά σου πάντα είναι
Μέσα σου εικόνες αληθινές
Σαν να πήγες…
Αναμνήσεις χωρίς χρονικότητα
Σα να πήγες…
Σα να γύρισες…
Β3. Να επιλέξεις ένα από τα δύο θέματα που σου δίνονται. Να καταγράψεις τις απαντήσεις σου σε ένα
κείμενο 100-150 λέξεων.
1. Το ποιητικό υποκείμενο προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο ταξιδιού. Ποιος είναι αυτός και γιατί τον
προτιμά; Συμφωνείς ή διαφωνείς με αυτή την άποψη;
ή
2. Nα υποθέσεις ότι ξεκινάς κι εσύ ένα ταξίδι του μυαλού. Πού θα πήγαινες και τι θα ήθελες να ξαναζήσεις;
Να καταγράψεις τις σκέψεις σου σ' ένα κείμενο με τη μορφή ημερολογίου.
Μονάδες 25
https://filologikosxoleio.gr/wp-content/uploads/2021/10/14951-%CE%95%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82.pdf
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ /// ΧΟΥΑΝ ΒΙΘΕΝΤΕ ΠΙΚΕΡΑΣ /// ΕΓΩ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΣΟΥ
Με αφορμή το γνωστο ποίημα με τίτλο Εγώ στη θέση σου τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας που περιείχε τα εξής ερωτήματα.
1.Τι θα απαντούσε το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται το ποίημα;
2.Nα βάλετε έναν άλλο τίτλο στο ποίημα.
3. Να γράψετε και τρεις δικούς σας στίχους που αρχίζουν ως εξής:
Εγώ στη θέση σου________________________________
Εγώ στη θέση σου____________________________________
Εγώ στη θέση σου____________________________________
ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΝΑΖΙΜ ΧΙΚΜΕΤ
Θα γελάσεις απ' τα βάθη των χρυσών σου ματιώνΕίμαστε μεσ στο δικό μας κόσμοΗ πιο όμορφη θάλασσαΕίναι αυτή που δεν έχουμε ακόμα ταξιδέψειΤα πιο όμορφα παιδιά δεν έχουν μεγαλώσει ακόμαΤις πιο όμορφες μέρες μαςΔεν τις έχουμε ζήσει ακόμαΚι αυτό που θέλω να σου πωΤο πιο όμορφο απ' όλαΔε στο 'χω πει ακόμα.
Ο Ναζίμ Χικμέτ (Nâzım Hikmet Ran, (1902-1936) ήταν Τούρκος ποιητής και δραματουργός, τα έργα του οποίου μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες. Υπήρξε μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος της Τουρκίας. Πέθανε στη Μόσχα από καρδιακή προσβολή σε ηλικία 61 ετών.
Ύφος γραφής
Αν και τα πρώτα του ποιήματα γράφτηκαν με παραδοσιακό μέτρο, ο Χικμέτ σταδιακά απομακρύνθηκε από τα πλαίσια του μέτρου και της ομοιοκαταληξίας και άρχισε να αναζητεί νέα μορφή για τα ποιήματά του. Κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων διαμονής του στη ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ , η αναζήτηση αυτή έφτασε στο αποκορύφωμά της. Προτίμησε τον ελεύθερο στίχο, ο οποίος ταίριαζε και με την πλούσια φωνολογία της τουρκικής γλώσσας. Επηρεάστηκε κυρίως από τον Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι. Πολλά από τα ποιήματά του μελοποιήθηκαν από το γνωστό Τούρκο συνθέτη Ζουλφού Λιβανελί, ενώ αρκετά μελοποιήθηκαν και από τον συνθέτη Μάνο Λοΐζο και τον Θάνο Μικρούτσικο. Με υπουργικό διάταγμα ο ποιητής ανέκτησε την τουρκική υπηκοότητα που του αφαιρέθηκε το 1951 εξαιτίας των πολιτικών του πεποιθήσεων. Το αυτοβιογραφικό του έργο Οι ρομαντικοί μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Κώστα Κοτζιά ("Θεμέλιο")
Ποιήματα μελοποιημένα από τον Μάνο Λοΐζο και τον Θάνο Μικρούτσικο
- Αν με τη μεσολάβηση
- Αν η μισή μου καρδιά
- Απερίγραπτη λένε
- Για τη ζωή
- Η πιο όμορφη θάλασσα
- Μονάκριβή μου
- Όπως ο Κερέμ
- Στηθάγχη
- Το δίχτυ
- Λίγα γαρούφαλλα
- Μικρόκοσμος
- Οι Χτίστες
- Το ποίημα: «Φοβούνται τα τραγούδια μας» μελοποιήθηκε από τον Μάκη Ψαραδέλλη, εκδ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ
ΔΡΑΣΗ
Τα παιδιά μετασχημάτισαν το ποίημα του Ναζίμ Χικμέτ γράφοντας τα δικά τους ποιήματα. Η δράση του ομίλου μας αυτή πραγματοποιήθηκε και από το Α4
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΩ ΜΕΡΙΚΑ:
Από την Ε. Λίτσι.
Ό έρωτας που δεν έχουμε ζήσει ακόμα
Ο πιο όμορφος έρωτας
είναι αυτός που δεν έχει έρθει ακόμα,
εκείνος που λαχταρούμε να έρθει.
Περιμένω ν΄αγαπηθώ και ν΄αγαπήσω.
Μα την λέξη «αγαπώ» δεν θα σου πω , όσο κι αν το ποθώ.
***
Ενδεικτικά αναφέρουμε και από τα παιδιά του Α4
1.Διασκευή του Ν. Παππά
ΤΟ 'ΑΓΝΩΣΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ 'ΟΜΟΡΦΟ
Το καλύτερο ταξίδι στον κόσμο
είναι αυτό του μυαλού μας.
Πάντα κάτι μας φαίνεται τέλειο,
μέχρι να εμφανιστεί κάτι ακόμη καλύτερο.
Ποτέ δεν σταματάμε να ονειρευόμαστε ,
όσο απίθανο κι αν μοιάζει ένα όνειρο.
Αυτό που δεν έχουμε δει ακόμα
Είναι και το πιο τέλειο ακόμα,
καο αναμένουμε τη στιγμή να το γνωρίσουμε.
2.Διασκευή του Α. Τρικενίδη
Όπως δύο κύκνοι πετούν στο ηλιοβασίλεμα
πετάμε στον δικό μας κόσμο.
Πάνω από δάση και λίμνες
σε ανεξερεύνητα μέρη μαζί.
Όμορφες αναμνήσεις μας περιμένουν.
Κι όταν βρούμε τον παράδεισό μας,
θα σου πω αυτό:
εγώ σε αγαπώ.
3.Διασκευή του Νικόλα Σπυρόπουλου
«Οι καλυτερες εμπειρίες»
Θα γελάσεις από τα βάθη της καρδιάς σου
δίχως να μπορείς να το κρύψεις.
Βρισκόμαστε μέσα στον ιδιαίτερο και φαντασμαγορικό μας κόσμο.
Οι καλύτερες εμπειρίες,
είναι εκείνες που δεν έχεις ζήσει ακόμα.
Ο πιο όμορφος κόσμος είναι αυτός που δεν υπάρχει ακόμα.
Τι πιο ωραίες στιγμές μας,
δεν τις έχουμε ζήσει ακόμα.
Έχω κάτι σημαντικό να σου εκμυστηρευτώ
Πιο γλυκό και τρυφερό
δεν έχω καταφέρει να σου πω ακόμα.
Δεν θα περιμένεις όμως πολύ ακόμα.
ΤΡΙΣΕΥΓΕΝΗ
Η δράση πραγματοποιήθηκε στις 16-12-2022:
Διαβάσαμε και σχολιάσαμε ένα απόσπασμα από το θεατρικό έργο ΤΡΙΣΕΥΓΕΝΗ του Κωστή Παλαμά:
(απόσπασμα)
Το θεατρικό έργο Τρισεύγενη, που συνέγραψε και εξέδωσε για πρώτη φορά το 1903 ο Κωστής
Παλαμάς (1859-1943), διαδραματίζεται σε μια παραθαλάσσια περιοχή της Ρούμελης στη δεκαετία
του 1860. Η ηρωίδα του Τρισεύγενη είναι μια πανέμορφη νέα γυναίκα που δεν εννοεί να υποταχτεί
σε κανέναν. Ερωτεύεται, όμως, τον γιο του εχθρού του πατέρα της, τον πλοιοκτήτη και καπετάνιο
Πέτρο Φλώρη. Στο απόσπασμα συζητούν για τον επικείμενο γάμο τους.
ΤΡΙΣΕΥΓΕΝΗ
Να τρέξω θέλω στο πλευρό σου, μακριά κι από κάθε κόσμο, προς όλες τις θάλασσες του
κόσμου. Από τα μικρά μου χρόνια κάτι αξήγητο μέσα μου βαρυβογγούσε. Γυναίκα του
Πέτρου Φλώρη και νεράιδα του γιαλού. Πάντα οι τοίχοι δε με στενοχωρούσανε; Δε μ’
έπνιγε το σπίτι; Δε με μάραινε η γειτονιά; Δεν εύρισκα πάντ’ αφορμή να σκαρφαλώνω στο
παράθυρο, να βρίσκουμαι στο δρόμο, να παίζω στ’ ακρογιάλι, γύρους να φέρνω με τις
βάρκες, να λευκαίνω3 στο ποτάμι, να θερίζω στον κάμπο, ν’ απλώνω στ’ αλώνι,4
να φυτεύω
στο περιβόλι, να ξενυχτάω κάτου από τ’ άστρα, να πλάθω πανηγύρια, χορούς να πλέκω, να
χαίρουμαι τις χαρές του ήλιου, να γιορτάζω του αέρα τις γιορτές; Κι όλη τούτη τη ζωή δεν
την εζούσα με τη λαχτάρα μέσα μου και με το καρτέρεμα,5 ακοίμητα, μιας ζωής πιο βαθειάς
και πιο σωστής, πιο ελεύτερης και πιο άξιας; [...] Και μου την ξανοίγεις6
τώρα εσύ τη ζωή
που καρτερούσα, αγνάντια7 μου, ακόμα μακριά, μα καθαρά. Ζωή από κίνησην όλο κι από
3 Κάνω λευκά τα ασπρόρουχα πλένοντάς τα
4 Να απλώνω τα σιτηρά για το αλώνισμα (ξεχώρισμα του καρπού από το άχυρο)
5 Προσμονή, προσδοκία
6 Αποκαλύπτεις
7 Απέναντι
τρομάρα κι από έρωτα. [...] Θαλασσινή θέλω να είμαι και ταξιδεύτρα. Κι όλα τούτα δε θα τα
είμαι στο πλευρό σου, Πέτρο Φλώρη;
ΠΕΤΡΟΣ ΦΛΩΡΗΣ
Είσαι η αγάπη μου κ’ η γυναίκα μου και η ζωή μου η ριζοθεμέλιωτη∙ πώς θέλεις να σ’
εμπιστευτώ στα κύματα; Μαζί μου δε θαρθής∙ όχι. Θα μείνης αυτού, στο σπίτι μου,
νοικοκυρά και δέσποινα. Και θα προσμένης να γυρίσω. [...] Στο σπίτι μου θα μείνης που θα
νάναι πια το σπίτι σου.
Η Τρισεύγενη του απαντά :
ΤΡΙΣΕΥΓΕΝΗ
Στο σπίτι σου, Πέτρο Φλώρη; Στο σπίτι σου! Αγνάντια του πατέρα μου το σπίτι, που θα
χύνετ’ απ’ τους τοίχους του και θα βουίζη μέσ’ στ’ αυτιά μου, κάθε ώρα και στιγμή, η
κατάρα του. Και με τον κόσμο γύρω μου, το χαροκόπο
κόσμο και τον καταλαλητή! [...]
Κρίμα στα φτερά που ωνειρεύτηκα.
Aλλά δεν το φανέρωσα στα παιδιά. Αντ΄αυτού τους ζήτησα να φανταστούν και να γράψουν μια ενδεχόμενη απάντηση της Τρισεύγενης.
Tι θα μπορούσε να του απαντήσει; Σε τι ύφος;
Παραθέτω από το αρχείο μου κάποιες απαντήσεις που μου έδωσαν:
1.Από την Ε. Λίτσι
Πέτρο Φλώρη, δεν μπορώ μακριά σου, δεν μπορώ να περιμένω.Θέλω να είμαι μαζί σου συνέχεια και παντού. Εγώ σε ερωτεύθηκα και στα μάτια μου σε είχα θεό διαφορετικό από τους άλλους . Να που όμως είχα άδικο.
Πέτρο Φλώρη,που τοσο σ΄αγαπώ, γιατί με αφήνεις πίσω. Άλλο δεν μπορώ. Μαζί σου θέλω να μαι όπου κι αν πηγαίνεις. Όμως δεν μου το επιτρέπεις και με πικραίνεις.
2.Από την Ρ.Λιάγκα
Μα γιατί να μην εξερευνήσουμε τον κόσμο αγκαλιά; Γιατί να μην ζήσουμε τις ζωές μας κάτω από λιακάδες και ηλιοβασιλέματα στην ακτή και πρέπει να είμαι στο σπίτι μια νοικοκυρά; 'Eλα να ερωτευθούμε και να ταξιδέψουμε από άκρη σ΄άκρη τον κόσμο.
3.Από τον Γ.Αγγελή
Όχι, Πέτρο Φλώρη, αγάπη μου!Εγώ θα έρθω!Δεν θέλω να κάτσω κλεισμένη στο σπίτι και να σε περιμένω να γυρίσεις.Δεν θέλω να μείνω μόνη μου πάλι.Το σπίτι σου σπίτ ι μου δεν θα είναι χωρίς εσένα. Νοικοκυρά καλή είμαι, αλλά στο σπίτι δεν θα κάτσω. Αμα φύγεις χωρίς εμένα θα έρθω να σε ψάξω. Γιατί σε αγαπάω.
4.Από Δ.Μαλατέστα
Μα δεν καταλαβαίνεις; Θέλω να είμαστε συνέχεια μαζί. Να κάνουμε τα πάντα μαζί. Σ΄αγαπάω και θέλω να΄μαι πάντα στο πλευρό σου ακόμα κι αν χρειαστεί να έρθω στην άλλη άκρη του κόσμου.
5. Από Μ.Μπάχο
Πέτρο Φλώρη, σ΄αγαπώ πολύ, αλλά σπίτι δεν θα κάτσω. Εγώ που είχα πλα΄σει όνειρα για εμάς...δεν μπορείς να με γειώνεις έτσι... Νόμιζα, σε αυτήν την πατριαρχική κοινωνία που ζούμε πως είσαι διαφορετικός, αλλά μάλλον με είχε τυφλώσει ο έρωτας και δεν έβλεπα καλά.
6. Από Στ. Μικέδη
Πέτρο, αυτή δεν ήταν η ζωή που φανταζόμουν, η ζωή που προσπαθούσα να ζήσω μαζί σου. Νομιζα ότι ήσουν διαφορετικός από τον πατέρα μου και όλους τους άλλους. Με απογοήτευσε η στάση σου, θα ήθελα να ξανασκεφτώ για τον γάμο μας!
7. Από Γ. Μαρούλη
Μα Πέτρο Φλώρη, εγώ θέλω να είμαι μαζί σου, σε αγαπάω με όλη μου την καρδιά.Γιατί δεν με θες μαζί σου στα ταξίδια σου;Δεν με αγαπάς πια όπως με αγαπούσες παλιά;
8.Από Γ. Μπαλανίκα
Πέτρο, εκτιμώ ότι θες να με προστατέψεις, αλλά δεν θα δεχτώ να μείνω σπίτι. Ομολογώ ότι περίμενα από εσένα να είσαι πιο ανοιχρόμυαλος, αλλά φαίνεται η πατριαρχική ιδεολογία βασιλεύει ακλόνητη ακόμα μέσα σου.
9. Από Α. Μότσο.
Γιατί Πέτρο μου; Θέλω να σε έχω πάντα δίπλα μου. Ξέρω ότι είσαι καλά. Θέλω να δημιουργήσουμε αναμνήσεις.
10. Από Γ.Μουζουράκη
Τι μου λες , αγάπη μου, εγώ θέλω να είμαι πάντα δίπλα σου, να σε προσέχω και να με προσέχεις, να σε φιλάω και να με φιλάς, δεν μπορώ χωρίς εσένα. Θέλω να σε έχω αγκαλιά όλες τις ώρες κάθε μέρα επτά μέρες την εβδομάδα.Εικοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Έτσι θέλω να ζήσω μαζί σου, μέχρι τον θάνατό μας.Να πεθάνουμε μαζί, χέρι χέρι. Δεν θα αντέξω χωρίς να είσαι δίπλα μου, χωρίς να σε βλέπω, χωρίς να σε φιλάω.
11. Από Φ. Μουτσάι
Είχα άλλες προσδοκίες από σένα, Φλώρη! Νόμιζα πως πραγματικά διαφέρεις από τους υπόλοιπους, όμως εξακολουθείς να έχεις τις ίδιες απόψεις και παρτιαρχικές αντιλήψεις της κλειστής αυτής και δυστυχισμένης -για τη γυναίκα-κοινωνίας. Με πληγώνεις με αυτή σου απάντηση και με απογοητεύεις. Καλώς ή κακώς συνειδητοποίησα ότι δεν είσαι πια το πρόσωπο που είχα ερωτευτεί. Λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω αυτήν την ανούσια σχέση.
12. Από Μ.Μουρούτσου
Με πληγώνεις και μου κόβεις τα φτερά. Αν και η σκέψη σου για μένα με γλυκαίνει, αρνείσαι να πραγματοποιήσεις το όνειρό μου, να μου προσφέρεις ό,τι οι άλλοι δεν θα μπορούσαν ποτέ να μου προσφέρουν, να ταξιδέψεις μαζί μου, να μου γνωρίσεις καινούργιους κόσμους, να ζήσεις μαζί μου μοναδικές στιγμές, «σώσεις» από αυτήν την σκληρή και πιεστική ζωή.
13. Από Ν. Μήτρου
'Ωστε και συ τέτοιος είσαι! Και συ την αγάπη την εκμεταλλεύεσαι!, απλά για να έχεις κάποιον να κάνει την οικιακή βοηθό χωρίς πληρωμη και ωράρια. «Αγάπη» με πλεονεκτήματα.
14. Από Μ. Μεχτέρογλου
Πίστευα ότι δεν ήσουν ένας απ΄τους άλλους, πίστευα ότι θα ταξιδεύαμε μαζί, αλλά απ΄ότι φαίνεται ο έρωτας μας σταματάει εδώ. Τώρα είδα το πραγματικό σου πρόσωπο. Με θέλεις μόνο να σου μαγειρεύω, να σου σιδερώνω και τίποτ΄αλλο. Τελειώσαμε.
15. Από Α.Κοδέλι.
Πέτρο Φλώρη, εγώ σου δίνω όλη μου την αγάπη. Πεθαίνω για σένα και σε σκέφτομαι κάθε στιγμή. Σου ζητάω να ζήσουμε μαζί ευτυχισμένοι και συ με παρατάς πίσω μόνη μου σε ένα σπίτι. Δεν θέλω να σε ξαναδώ μπροστά μου! Μην μου ξαναμιλήσεις! Δεν είμαι οικιακή βοηθός. Είμαι η γυναίκα σου. Και πρέπει να με εκτιμάς.
Project με τίτλο Απόψε μου αρέσει
Το project πραγματοποιήθηκε στις 13/1/ 23.
'Εχοντας ως στόχο να γράψουμε το Ποίημα του Εαυτού, συζητήσαμε αρχικά για τα συναισθηματά μας, κάνοντας ένα ...ταξίδι αυτογνωσίας.
Συμφωνήσαμε-βασισμένοι στα θετικά μας συναισθήματα- να καταγράψουμε πράγματα που μας ευχαριστούν να κάνουμε, καθώς και συναισθήματα.
Ενδεικτικά παραθέτω από το αρχείο μου:
Aπόψε μου αρέσει η μπάλα, το playstation,η Α.Ε.Κ., το φαγητό, το κινητό, να κάνω παρέες, η οικογένειά μου, οι φίλοι μου, τα ζώα, να τα πηγαίνω καλά στα μαθήματα, το όνομά μου, να αγαπώ. (Γ.Αγγελής)
Απόψε μου αρέσει το ηλιοβασίλεμα, η μουσική, οι σχεδιασμένες κάλτσες, το μπάσκετ, το να βγαίνω βόλτα και να περνάω καλά, το καρπούζι, ακόμα και ο Ρισάρλισον, η θάλασσα, τα γράμματα και περισσότερο το μάθημα της κυρίας Ξηρογιάννη.Ολα αυτά με κάνουν χαρούμενη. (Ε.Μοτάκη)
Απόψε μου αρέσει η θάλασσα, το πάσκετ, τα ταξίδια, τα water sports, η επικοινωνία που έχω φτιάξει με τους γονείς μου, οι φίλοι μου και οι παρέες μου , η μουσική μου με κάνει να ξεχνιέμαι , ο ύπνος, οι νύχτες με τον Ολυμπιακό και η ειλικρίνεια. (Δ.Μαλατέστας)
Απόψε μου αρέσει να ακουω μουσική, να χορεύω, να ερωτεύομαι, να γράφω ποιήματα για τα συναισθήματά μου, η βιολογία, τα μακαρόν, η νύχτα, το φαγητό, τα πάρτυ τα δώρα, το σκυλάκι μου, τα ρούχα, μα ταξισεύω, να ονειρεύομαι. Τα συναισθήματα που μου προκαλούν όλα τα μου αρέσει είναι :χαρά , ανεμελιά, έρωτα για όλα και αγάπη για όλα.(Μαριάννα Μεχτέρογλου)
- Το Απόψε μου αρέσει είναι βασισμένο σε μια ιδέα του φίλου και ομοτέχνου μου Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου.
MY OCTOPUS TEACHER ΠΡΟΤΖΕΚΤ
Στον Όμιλό μας αυτή τη φορά θελήσαμε, στα πλαίσια μιας διάδρασης, να εμπλέξουμε και τα άλλα τμήματα (Α1, και Α4) σε αυτήν την δράση.
Οπότε την πραγμάτωσαν τρία τμήματα ως ενιαίο προτζεκτ Β τετραμήνου.
Οι απαντήσεις των παιδιών ήταν υπέροχες και ...συγκινητικές.!!!/ τις κρατώ στο αρχείο μου!
Συγχαρητήρια σε όλους, απλά περήφανη για σας!!!για άλλη μια φορά μεσα στη χρονιά!!
*******************************************************************
Ακολουθεί η εκφώνηση της δράσης....αναλυτικά.
Nα παρακολουθήσετε στο Netflix αυτό το υπέροχο βραβευμένο ντοκυμαντέρ.
Στη συνέχεια να συντάξετε 'ενα κείμενο με σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα που αυτό σας γέννησε.
AΡΧΊΣΤΕ ΝΑ ΡΩΤΑΤΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ:
-Ποιο το θέμα ή τα θέματα;
-Ποια η αλληλεπίδραση ανθρώπου φύσης;
-O ανθρωπος σήμερα έρχεται σε επαφή με τη φύση;
-Tι προσφέρει η φύση στον άνθρωπο; Tι τον διδάσκει;
-Tι σας εντυπωσίασε πιο πολύ;
-Ti θα ρωτούσατε τον σκηνοθέτη της ταινίας;
-Σας έχει συμβεί κάτι ανάλογο;
-Να περιγράψετε την αγαπημένη σας σκηνή.
-Βάλτε άλλον τίτλο στο ντοκυμαντέρ, αφού πρώτα αιτιoλογήσετε αυτόν.
-Δώστε το δικό σας τέλος στην ταινία.
ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΚΡΗ
Κωνσταντίνος Καβάφης (Αλεξάνδρεια, 29 Απριλίου 1863 (ν.ημ.) – 29 Απριλίου 1933).
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις 17 Απριλίου 1863 (29 Απριλίου με το νέο ημερολόγιο). Ήταν το ένατο και τελευταίο παιδί του μεγαλέμπορου βαμβακιού Πέτρου-Ιωάννου Καβάφη, με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη. Ο πατέρας του είχε ζήσει στην Αγγλία και ήταν κάτοχος βρετανικού διαβατηρίου.
Τα πρώτα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στη γενέτειρά του, στην αριστοκρατική οδό Σερίφ, μέσα σ’ ένα πλούσιο περιβάλλον με Γάλλο παιδαγωγό και Αγγλίδα τροφό. Με τον θάνατο του πατέρα του το 1870 αρχίζει η παρακμή της οικογένειάς του. Δύο χρόνια αργότερα, η μητέρα του Χαρίκλεια Καβάφη (το γένος Φωτιάδη) υποχρεώνεται να φύγει από την Αλεξάνδρεια και να μετακομίσει με τα παιδιά της, πρώτα στο Λονδίνο και μετά στο Λίβερπουλ.
Στα έξι χρόνια της διαμονής του στην Αγγλία ο νεαρός Κωνσταντίνος θα μάθει σε βάθος την Αγγλική γλώσσα και θα καλλιεργήσει την έμφυτη ροπή του προς τα Γράμματα. Το 1878 η οικογένειά του αντιμετωπίζει εκ νέου οικονομικά προβλήματα, εξαιτίας της Κρίσης του 1873 και επιστρέφει στην Αλεξάνδρεια. Ο δεκαπενταετής Κωνσταντίνος μελετά κατ’ οίκον και το 1881 συνεχίζει τις σπουδές του στο εμπορικό λύκειο Ο Ερμής, που ιδρύεται εκείνη τη χρονιά από τον Κωνσταντίνο Παπαζή.
Τον επόμενο χρόνο, η οικογένειά του θα μετακομίσει εκ νέου, αυτή τη φορά στην Κωνσταντινούπολη, εξαιτίας των εθνικιστικών ταραχών στην Αίγυπτο, που καθιστά επισφαλή τη θέση των Ευρωπαίων. Ο αγγλικός στόλος βομβαρδίζει την Αλεξάνδρεια και η οικία Καβάφη γίνεται παρανάλωμα του πυρός. Η οικογένειά του θα φιλοξενηθεί επί τριετία από τον παππού του Γεωργάκη Φωτιάδη.
Την περίοδο της παραμονής του στην Πόλη εκδηλώνονται οι πρώτες συστηματικές προσπάθειές του στην ποίηση. Η ατμόσφαιρα και το τοπίο της φαίνεται να τον εμπνέουν και αυτό διαπιστώνεται στα ποιήματά του Ο Βεϊζαδές προς την ερωμένη του (1884), Dünya Güzeli (1884), Νιχώρι (1885) και το πρώτο του πεζό Μια νυξ στο Καλντέρι (1884).
Πάντως, το πρώτο κείμενο που σώζεται στο αρχείο του γράφτηκε το 1882. Πρόκειται για ένα ημερολόγιο σε αγγλική γλώσσα, με τον τίτλο Constantipoliad-En Epic (Κωνσταντινοπουλιάς - Ένα έπος), στο οποίο περιγράφονται οι προετοιμασίες για την αναχώρηση της οικογένειας από την Αλεξάνδρεια, το πολεμικό κλίμα των ημερών εκείνων και το ταξίδι ως την Κωνσταντινούπολη.
Τον Οκτώβριο του 1885 επιστρέφει στην Αλεξάνδρεια, μαζί με τη μητέρα του και τα δυο αδέλφια του, Αλέξανδρο και Παύλο, αφού πήραν αποζημίωση για τις καταστροφές του 1882. Μία από τις πρώτες αποφάσεις του είναι να αποκτήσει την ελληνική υπηκοότητα. Αρχίζει να εργάζεται πρώτα ως δημοσιογράφος και στη συνέχεια ως μεσίτης στο Χρηματιστήριο Βάμβακος. Το 1889 προσλαμβάνεται αρχικά ως άμισθος γραμματέας στην Υπηρεσία Αρδεύσεων και από το 1892 ως έμμισθος υπάλληλος, θέση στην οποία θα παραμείνει έως το 1922, φθάνοντας στον βαθμό του υποτμηματάρχη.
Το 1891 θεωρείται σημαντική χρονιά για τον Καβάφη. Εκδίδει το πρώτο αξιόλογο ποίημά του (Κτίσται) και δημοσιεύει μερικά από τα σπουδαιότερα πεζά κείμενά του (Ολίγα περί στιχουργίας, Ο Σακεσπήρος περί της ζωής, Ο καθηγητής Βλάκη περί της νεοελληνικής και δύο κείμενα για τα Ελγίνεια).
Από το 1893 έως το τέλος του αιώνα γράφει μερικά από τα σημαντικότερα ποιήματά του, όπως τα: Κεριά (1893), Τείχη (1896), Περιμένοντας τους Βαρβάρους (1899). Το 1896 συνεργάζεται με την εφημερίδα Phere d’ Alexandrie. O δημοσιογράφος και συγγραφέας Γεώργιος Τσοκόπουλος τον χαρακτηρίζει «Σκεπτικιστής, φιλοσοφικός, μελαγχολικός, με ειρωνική πικρία». Τον επόμενο χρόνο επισκέπτεται το Παρίσι και το Λονδίνο.
Το 1899 φεύγει από τη ζωή η μητέρα του Χαρίκλεια, την οποία υπεραγαπούσε. Είχαν προηγηθεί οι θάνατοι του παιδικού του φίλου Μικέ Ράλλη (1889), του αδελφού του Πέτρου-Ιωάννη (1891) και του παππού του Γεωργάκη Φωτιάδη (1896).
To 1902 ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την Αθήνα, όπου γνωρίζεται με τους ομοτέχνους του Γρηγόριο Ξενόπουλο και Ιωάννη Πολέμη. Σε μια επιστολή του αναφέρει ότι στην Αθήνα αισθανόταν, όπως ένας πιστός που πηγαίνει προσκυνητής στη Μέκκα. Τον επόμενο χρόνο επισκέπτεται και πάλι την Αθήνα, ενώ στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς ο Ξενόπουλος γράφει στο περιοδικό Παναθήναια το ιστορικό άρθρο Ένας Ποιητής, που αποτελεί την πρώτη εγκωμιαστική παρουσίαση του καβαφικού έργου στο ελλαδικό κοινό. Το 1904 θα γράψει ένα από τα σπουδαιότερα ποιήματά του, το Περιμένοντας τους Βαρβάρους. Το 1905 επισκέπτεται για τρίτη φορά την Αθήνα για την κηδεία του αδελφού του Αλέξανδρου.
Τον Δεκέμβριο του 1907 εγκαθίσταται στο σπίτι της οδού Λέψιους 10, όπου και θα περάσει το υπόλοιπο της ζωής του, δημιουργώντας το σημαντικότερο τμήμα του έργου του. Η φήμη του διαρκώς εξαπλώνεται και στο διαμέρισμά του τον επισκέπτονται προσωπικότητες της λογοτεχνίας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως ο φουτουριστής Τομάσο Μαρινέτι, ο Αντρέ Μαλρό, ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Κώστας Ουράνης και η Μυρτιώτισσσα.
Το 1911 θα γράψει το περίφημο ποίημά του Ιθάκη. Το 1914 γνωρίζεται με τον σπουδαίο Άγγλο μυθιστοριογράφο Έντουαρντ Μόργκαν Φόρστερ και συνδέεται μαζί του με φιλία. Πέντε χρόνια αργότερα, ο Φόρστερ θα συστήσει τον Καβάφη στο αγγλικό κοινό.
Το 1917 γνωρίζεται με τον Αλέκο Σεγκόπουλο, κατ’ άλλους νόθο γιο του, κατ’ άλλους ερωτικό του σύντροφο, πάντως μετέπειτα γενικό κληρονόμο του. Τον Απρίλιο του 1922 παραιτείται από την Υπηρεσία Αρδεύσεων για να αφοσιωθεί στο ποιητικό του έργο. «Επιτέλους απελευθερώθηκα από αυτό το μισητό πράγμα», γράφει κάπου. Τον επόμενο χρόνο πεθαίνει ο τελευταίος εν ζωή αδελφός του, ο Τζον Καβάφης, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος θαυμαστής και μεταφραστής του έργου του.
Το 1926 η κυβέρνηση του δικτάτορα Πάγκαλου του απονέμει το παράσημο του Φοίνικος, διάκριση την οποία ο ποιητής αποδέχεται, υποστηρίζοντας ότι «το παράσημο μού το απένειμε η Ελληνική Πολιτεία, γι’ αυτό και το κρατώ». Το 1930 αρχίζει να υποφέρει από τον λάρυγγά του. Οι γιατροί διαπιστώνουν καρκίνο. Ο Καβάφης δεν μπορεί να μιλήσει και το 1932 υποβάλλεται σε τραχειοτομία στην Αθήνα.
Το 1933 επιστρέφει στην Αλεξάνδρεια, με την υγεία του διαρκώς να χειροτερεύει. Στις αρχές Απριλίου μεταφέρεται στο Ελληνικό Νοσοκομείο και στις 2 το πρωί της 29ης Απριλίου ο ποιητής αφήνει την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 70 ετών.
Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα
που πρέπει το μεγάλο Ναι ή το μεγάλο το Όχι
να πούνε. Φανερώνεται αμέσως όποιος το ’χει
έτοιμο μέσα του το Ναι, και λέγοντάς το πέρα
πηγαίνει στην τιμή και στην πεποίθησί του.
Ο αρνηθείς δεν μετανιώνει. Αν ρωτιούνταν πάλι,
όχι θα ξαναέλεγε. Κι όμως τον καταβάλλει
εκείνο τ’ όχι — το σωστό — εις όλην την ζωή του.