English

Οι σχέσεις στην ψηφιακή εποχή της Στελλίνας Μικέδη

Η αγάπη είναι εδώ και πολύ καιρό μια κεντρική πτυχή της ανθρώπινης ύπαρξης και στη σύγχρονη εποχή, η άνοδος του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει μεταμορφώσει το τοπίο των ρομαντικών σχέσεων. Η ψηφιακή εποχή έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες και προκλήσεις στον τομέα της αγάπης και των γνωριμιών,
αναδιαμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα συναντιούνται, επικοινωνούν και δημιουργούν συνδέσεις. Αυτό το δοκίμιο θα διερευνήσει το φαινόμενο της αγάπης στο διαδίκτυο στη σύγχρονη κοινωνία, εξετάζοντας τον αντίκτυπο της τεχνολογίας στις σχέσεις, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαδικτυακών γνωριμιών και
την εξελισσόμενη φύση της εικονικής οικειότητας.
Το αντίκτυπο της τεχνολογίας στις σχέσεις Ο πολλαπλασιασμός των smartphone, των πλατφορμών μέσων
κοινωνικής δικτύωσης και των εφαρμογών γνωριμιών έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλοεπιδρούν και δημιουργούν ρομαντικές συνδέσεις. Το Διαδίκτυο έχει επεκτείνει τη «δεξαμενή» των πιθανών συντρόφων, επιτρέποντας σε άτομα να συνδέονται με άλλους ανθρώπους από διαφορετικά κοινωνικά και
πολιτισμικά υπόβαθρα και γεωγραφικές τοποθεσίες. Αυτή η αυξημένη προσβασιμότητα έχει διευκολύνει τη δημιουργία σχέσεων που μπορεί να μην ήταν δυνατές στο παρελθόν, υπερβαίνοντας τα παραδοσιακά εμπόδια απόστασης και πολιτισμού. Επιπλέον, η τεχνολογία έχει επιτρέψει έναν νέο τρόπο επικοινωνίας, με τα μηνύματα κειμένου, τις
βιντεοκλήσεις και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να λειτουργούν ως κύρια «κανάλια» αλληλεπίδρασης. Αυτά τα ψηφιακά εργαλεία έχουν διευκολύνει τα άτομα να εκφράζουν στοργή, να μοιράζονται εμπειρίες και να διατηρούν δεσμούς με τους συντρόφους τους, ακόμη και όταν είναι σωματικά χώρια. Με αυτόν τον τρόπο, το Διαδίκτυο έχει διευκολύνει την ανάπτυξη και τη διατήρηση σχέσεων από απόσταση, προσφέροντας μια αίσθηση εγγύτητας και οικειότητας παρά τον
γεωγραφικό διαχωρισμό.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαδικτυακών γνωριμιών .Οι διαδικτυακές πλατφόρμες γνωριμιών γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, παρέχοντας στα άτομα ένα βολικό και αποτελεσματικό μέσο για να συναντήσουν πιθανούς συντρόφους. Αυτές οι υπηρεσίες προσφέρουν διάφορους αλγόριθμους αντιστοίχισης, επιτρέποντας
στους χρήστες να φιλτράρουν τα προφίλ και να βρίσκουν άτομα που ευθυγραμμίζονται με τις προτιμήσεις και τις αξίες τους. Η προσβασιμότητα και η ευκολία των διαδικτυακών γνωριμιών έχουν δώσει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στις ρομαντικές τους αναζητήσεις, ενισχύοντας την αίσθηση του ελέγχου της ερωτικής τους ζωής. Ωστόσο, η επικράτηση των διαδικτυακών γνωριμιών φέρνει επίσης ορισμένες προκλήσεις και μειονεκτήματα. Η αφθονία των επιλογών στις εφαρμογές γνωριμιών μπορεί να οδηγήσει σε κούραση αποφάσεων και ένα παράδοξο
επιλογής, καθιστώντας δύσκολο για τα άτομα να δεσμευτούν σε έναν μόνο σύντροφο. Επιπλέον, η ψηφιακή φύση των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεων μπορεί να οδηγήσει σε παραποιήσεις και εξαπάτηση, καθώς τα άτομα μπορούν να επιμεληθούν εξιδανικευμένες εκδοχές του εαυτού τους στα προφίλ τους, οδηγώντας σε πιθανή απογοήτευση όταν
συναντώνται αυτοπροσώπως.
Η εξελισσόμενη φύση της εικονικής οικειότητας Στην ψηφιακή εποχή, η έννοια της οικειότητας έχει επεκταθεί για να
συμπεριλάβει εικονικές μορφές σύνδεσης. Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος της διατήρησης των ρομαντικών σχέσεων, χρησιμεύοντας ως χώροι οι οποίοι επιτρέπουν στα ζευγάρια να μοιράζονται στιγμές, να εκδηλώνουν στοργή και να ενημερώνονται ο
ένας για τη ζωή του άλλου. Μέσω αυτών των ψηφιακών εφαρμογών, τα άτομα μπορούν να καλλιεργήσουν μια αίσθηση εγγύτητας και συναισθηματικής σύνδεσης, ενισχύοντας τους δεσμούς τους παρά τον φυσικό χωρισμό. Επιπλέον, το Διαδίκτυο έχει προκαλέσει νέες εκφράσεις οικειότητας, όπως διαδικτυακά παιχνίδια μαζί, παρακολούθηση ταινιών ταυτόχρονα μέσω υπηρεσιών ροής και εμπλοκή σε εικονικές εμπειρίες που ενθαρρύνουν κοινές στιγμές και
συναισθηματική σύνδεση. Αυτές οι δραστηριότητες έχουν αναδιαμορφώσει τη δυναμική των σύγχρονων σχέσεων,
αποδεικνύοντας ότι η οικειότητα μπορεί να ξεπεράσει τη φυσική εγγύτητα και να εκδηλωθεί σε διάφορες ψηφιακές μορφές.
Ενώ η ψηφιακή εποχή έχει επιφέρει πολλά οφέλη στη σφαίρα των ρομαντικών σχέσεων, έχει επίσης παρουσιάσει μοναδικές προκλήσεις για τα άτομα που «πλοηγούνται» στην αγάπη στο διαδίκτυο. Η επικράτηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ψηφιακής επικοινωνίας έχει προκαλέσει ζητήματα εμπιστοσύνης και ζήλιας, καθώς τα άτομα μπορεί να αισθάνονται υποχρεωμένα να παρακολουθούν τις διαδικτυακές δραστηριότητες και τις αλληλεπιδράσεις του συντρόφου τους. Επιπλέον, η συνεχής συνδεσιμότητα που διευκολύνεται από την τεχνολογία μπορεί να θολώσει τα όρια μεταξύ προσωπικών και συντροφικών σχέσεων. Ψυχολογικοί κίνδυνοι στο διαδίκτυο Όπως όλα τα πράγματα έτσι και οι διαδικτυακοί έρωτες έχουν τα πάνω και τα κάτω τους με αποτέλεσμα πολλές φορές να προκαλούν στους ανθρώπους ψυχολογικά «σκαμπανεβάσματα». Έτσι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εθιστεί κάποιος στις διαδικτυακές σχέσεις σε σημείο που να μη μπορεί να συνάψει ερωτικές σχέσεις με προσωπική επαφή με το άλλο άτομο. Επίσης υπάρχει και περίπτωση το άτομο να χάσει την επαφή του με την πραγματικότητα και να ζει μόνο μια εικονική ζωή, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική ζωή . Στην πλειοψηφία τους οι διαδικτυακές σχέσεις για να είναι πραγματικά ικανοποιητικές χρειάζεται να περάσουν στο επίπεδο της φυσικής επαφής, όπου το ζευγάρι συναντιέται στην πραγματικότητα και συνδέεται ψυχικά,
διανοητικά και σωματικά και ζει μαζί ώστε να θεωρηθεί η σχέση αληθινή και ολοκληρωμένη . Επιπρόσθετα το άτομο συνδέεται συναισθηματικά με έναν άνθρωπο τον οποίο δεν έχει γνωρίσει ποτέ και επενδύει συναισθηματικά σε αυτόν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το άτομο να ερωτεύεται έναν άνθρωπο φάντασμα» και να ζει έναν ουτοπικό έρωτα. Υπάρχει και ο κίνδυνος το άτομο να την «πατήσει» συναισθηματικά με έναν άνθρωπο που να είναι ήδη δεσμευμένος ή με κάποιον που δεν είναι αυτό που παρουσιάζει.
Η «προσγείωση» στην πραγματικότητα μετά από αυτό είναι οδυνηρή. Κίνδυνοι στο διαδικτυακό «φλερτ» Στο διαδικτυακό «φλερτ» υπάρχει ο κίνδυνος μία από τις δύο ή και οι δύο πλευρές να πουν κάποια πράγματα για τον εαυτό τους τα οποία
μπορεί να μην είναι και αλήθεια με αποτέλεσμα το άτομο να μην μπορέσει να τα εξακριβώσει και ποτέ. Πάντα μπορεί κάποιος να κρυφτεί, εάν θέλει από μακριά. Τέλος στα πλαίσια του texting ανταλλάσσεται συχνά φωτογραφικό υλικό από προσωπικές στιγμές μεταξύ ατόμων που δεν γνωρίζονται καλά μεταξύ τους και κανείς δεν μπορεί να ελέγξει που αποθηκεύεται όλο αυτό το υλικό και κυρίως που θα καταλήξει στο μέλλον.
Πηγές: Από το λινκ: https://psychopedia.gr/boro-na-kano-schesi-mesa-
apo-diadiktyo-yper-ke-kata/
Από το λινκ: https://athanasiadou-therapy.gr/oi-kindynoi-sto-
diadiktyako-flert/
Από το λινκ: https://www.kathimerini.gr/society/562140883/sto-kloyvi-
ton-social-media-efivoi-kollimenoi-stis-platformes/
Από το λινκ: https://peoplenews.gr/?p=370
Από το λινκ:
https://www.in2life.gr/everyday/modernlife/article/186292/erotas-sta-
hronia-toy-diadiktyoy.html
Από το λινκ: https://www.vita.gr/2011/11/01/psixologia/erwtas-online/

ΦΙΛΙΕΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ της Παρασκευής Μανιώτη

Η φιλία είναι μία από τις σημαντικότερες «ανάγκες» της ανθρώπινης ύπαρξης και υπάρχει από την εποχή που υπάρχουν άνθρωποι. Είναι απόρροια της κοινωνικής φύσης του ατόμου και αποτελεί ένδειξη της ανάγκης του για σύναψη στενών σχέσεων με άλλα άτομα, ως μία επιθυμία και ανάγκη για ξεκλείδωμα του εαυτού μας και αρμονική συνύπαρξη με τους
άλλους.
   Με τον όρο Φιλία εννοούμε τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ δύο ή περισσότερων ανθρώπων τους οποίους χαρακτηρίζει η πλατωνική αγάπη, η αμοιβαία αφοσίωση, κατανόηση, χωρίς να διέπεται από συμφέρον ή από κάποιο άλλο ιδιοτελές κίνητρο. Ο ερχομός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έφερε αλλαγές στη ζωή των περισσότερων
ανθρώπων και θέσπισε νέους κανόνες που να διέπουν τις κοινωνικές σχέσεις. Πλέον μπορούμε να επικοινωνήσουμε με μεγαλύτερη ευκολία, να έρθουμε σε επαφή με ανθρώπους που η καθημερινότητα μας έχει απομακρύνει, όπως και να γίνουμε θεατές της προσωπικής ζωής των άλλων. Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης έχουν επιβάλλει νέους κανόνες, όπου η φιλία πλέον εξαρτάται από τις κόκκινες ειδοποιήσεις που δεχόμαστε ή από τα σχόλια θαυμασμού για την ομορφιά και τις επιτυχίες μας. Πλέον κρινόμαστε από την αποδοχή μας σε μία προσωπική σελίδα.
     Έτσι το διαδικτύο έχει αναδείξει μια νέα διάσταση στη φιλία, επιτρέποντας σε ανθρώπους από διάφορες γωνιές του κόσμου να συνδεθούν και να αναπτύξουν σχέσεις που πριν θα ήταν αδύνατον. Αν και η φιλία μέσω διαδικτύου μπορεί να φαίνεται διαφορετική από τις παραδοσιακές φιλίες που αναπτύσσονται από κοντά, έχει τη δυνατότητα να προσφέρει
μοναδικά οφέλη και ευκαιρίες για σύνδεση. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της φιλίας μέσω διαδικτύου είναι η δυνατότητα να συνδεθούν άνθρωποι που βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη του κόσμου. Αυτό διευκολύνει τη δημιουργία φιλικών δεσμών με ανθρώπους που ίσως ποτέ δεν θα είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε από κοντά. Tα site
κοινωνικής δικτύωσης συμβάλλουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσφέροντας μια βάση όπου οι έφηβοι μπορούν να χτίσουν σχέσεις, να θεμελιώσουν την ανεξαρτησία τους και να γίνουν μέρος μιας κοινότητας, η οποία δεν περιορίζεται απαραίτητα στον κύκλο τους, ο οποίος εκ των πραγμάτων είναι σχετικά μικρός. Ωστόσο οι φιλίες μεσω διαδικτύου εκτός από θετικές έχουν και αρκετές αρνητικές όψεις.
Αρχικά στο Διαδίκτυο, μπορούμε να μιλήσουμε με άλλους και να μοιραστούμε εικόνες και ήχους πολύ γρήγορα. Όταν παίζουμε παιχνίδια, μπορούμε να γνωρίσουμε νέους φίλους, να αναπτύξουμε ισχυρούς δεσμούς και να δεθούμε μαζί τους. Έτσι, λοιπόν, ανεβαίνει και η ψυχολογική μας κατάσταση και ξεχνιόμαστε από τα καθημερινά μας προβλήματα, εφόσον
έχουμε την παρέα, την συντροφικότητα και έναν φίλο με τον οποίο πλέον επικοινωνούμε συστηματικά και γνωριζόμαστε καλύτερα. Επίσης, μέσω του διαδικτύου κοινωνικοποιούμαστε και καθώς συναναστρεφόμαστε και επικοινωνούμε καθημερινά με ξένους ανθρώπους, μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε το διαφορετικό, αλλά ακόμη, αυξάνεται και το επίπεδο της μάθησης μας, καθώς αρχίζουμε να ενδιαφερόμαστε και για τον τρόπο ζωής άλλων λαών και πολιτισμών. Ακόμα οι φίλοι που έχουμε κάνει, αφού πλέον μας γνωρίζουν και έχουμε δεθεί, μάς στηρίζουν και αλληλοβοηθιόμαστε στα προβλήματα μας, καθώς εμπιστευόμαστε ο ένας τον άλλον και ανοιγόμαστε σ" αυτούς. Συμπληρωματικά θα
μπορούσαμε επίσης να πούμε οτι όπως και σε μία φιλία που δεν γίνεται διαδικτυακτιακά έτσι και εδώ όταν υπάρχει απώλεια ενός οικείου προσώπου ή χωρισμός ή γενικά οτιδήποτε μπορεί να μας ραγίσει την καρδιά οι φίλοι είναι αυτοί που θα μας βοηθήσουν να ανακάμψουμε ψυχικά και θα μας κάνουν να ξεπεράσουμε τα πράγματα όσο το δυνατόν
πιο άμεσα, εύκολα και ήρεμα. Τέλος κάνουμε επέκταση του κοινωνικού μας κύκλου καθώς η δυνατότητα να συνδεθούμε με ανθρώπους από διάφορες περιοχές και πολιτισμούς αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία να επεκτείνουμε το κοινωνικό μας δίκτυο.
Από την άλλη υπάρχουν και οι αρνητικές όψεις που έχει μια φιλία που δημιουργείται μέσα από το διαδίκτυο. Το διαδίκτυο και η επικοινωνία μέσω αυτού με άλλους ανθρώπους κρύβει μέσα του και πολλούς κινδύνους. Πρώτα απ' όλα, όταν επικοινωνούμε με οποιονδήποτε από το ίντερνετ, χάνονται όλα τα συναισθήματα και οι εκφράσεις ενός διαλόγου, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές όπου μας λένε ψέματα για οτιδήποτε μπορεί κάνεις να φανταστεί. Ακόμα, πολλά παιδιά πέφτουν θύματα παιδοφιλίας και εκβιασμών και αυτό πολλές φορές τα οδηγεί σε απόπειρες αυτοκτονίας πόσο μάλλον και σε
δολοφονίες. Επιπλέον οι άνθρωποι, που έχουν αναπτύξει σχέσεις με άλλους μέσω του διαδικτύου, είναι και αυτοί που συνήθως περνάν τις περισσότερες ώρες της ημέρας στο διαδίκτυο, πράγμα το οποίο τους οδηγεί σε διάφορα και πολλές φορές σοβαρά προβλήματα υγείας. Επίσης οι διαδικτυακές σχέσεις δεν στηρίζονται πάντα στην ειλικρίνεια, καθώς κάποιος μπορεί να παρουσιάσει ψεύτικο προφίλ και στοιχεία προκειμένου να γίνει αποδεκτός. Γνήσια φιλία όμως δεν μπορεί να αναπτυχθεί εκεί όπου υπάρχει ψέμα και το άτομο αγνοεί την πραγματική ταυτότητα και τον αληθινό χαρακτήρα
του άλλου.
           Συνοψίζοντας λοιπόν συμπεραίνουμε ότι το διαδίκτυο παρόλο που έχει και τα καλά του, δεν είναι και ο ιδανικότερος χώρος για να αναπτυχθούν φιλίες μεταξύ ανθρώπων από όλη τη γη. Πρέπει να προσέχουμε με ότι και να ασχολούμαστε στο διαδίκτυο αλλά και να μην εμπιστευόμαστε εύκολα άγνωστους ανθρώπους καθώς και να μην αφοσιωθούμε τόσο σε
αυτού του είδους της φιλίες και χάσουμε αυτές που ειναι πρόσωπο με πρόσωπο.
Πηγες: https://www.zougla.gr/technology/i-filiesmeso-diadiktiou-eloxevoun-kindinous/
https://www.psychology.gr/selfhelp/2442-filia-sta-mesa-koinonikis-diktiosis.html
https://www.agiosthomas.info/%CF%84%CE%B1-
%CF%80%CE%BB%CE%B5%CE%BF%CE%BD%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%
B1%CF%84%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-
%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CF%82/
https://epilogesnews.gr/thetikes-kai-arnitikes-opseis-tis-diadiktyakis-filias/
https://schoolpress.sch.gr/to13omati/archives/188
ΕΡΓΑΣΙΑ: ΜΑΝΙΩΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΜΗΜΑ Β2

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΤΛΟΥΣ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ

 

 

 

 

 

ΑΦΙΣΑ ΤΟΥ ΧΑΡΗ ΒΙΛΛΗ στα πλαίσια της δράσης ΠΑΜΕ ΘΕΑΤΡΟ

‘Aσκηση στη Φιλοσοφία /// ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ

Θέμα : Mε τις λέξεις κλειδιά τις σχετικές με την αλληγορία του σπηλαίου να γράψετε ένα εκτενές κείμενο με θέμα: O σύγχρονος άνθρωπος και  ζωή του. Ποιο είναι το προφίλ του και ποια η στάση ζωής του;

Λεξεις κλειδιά: ψευδαίσθηση, φαντασίωση, πραγματικότητα, δεσμώτης, φόβος, σκιές, φαίνεσθαι, είναι.

 

Κείμενο του Νικόλα Σπυρόπουλου

Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει μέσα στις ψευδαισθήσεις και τις φαντασιώσεις. Συγκεκριμένα πιστεύει ότι προκειμένου να πετύχει τη χαρά και την απόλαυση της ζωής είναι αναγκαίο να κατέχει υλικά αγαθά (χρήματα, πολυτελή αυτοκίνητα...).'Οπως οι δεμένοι-φυλακισμένοι που ζούσαν σε ένα ψέμα, έτσι ζει και ο περισσότερος κόσμος στις μέρες μας.Βέβαια η πεποίθηση αυτή  είναι εν μέρει σωστή, διότι αν κάποιος δεν κατέχει έστω τα απαραίτητα αγαθά,πώς θα μπορέσει να ζήσει μια ευχάριστη ζωή; Aπό την άλλη  μεριά, για να ζήσει κανείς όμορφα δεν χρειάζεται να κατέχει ένα τεράστιο ποσοστό αγαθών.Ακόμα και με τα βασικά μπορεί να περάσει ευχάριστα.

    Υπάρχουν άτομα τα οποία για διάφορους λόγους, ψυχολογικούς, τεχνολογίας, πεποιθήσεις που μπορεί να έχουν, ζουν στον φόβο, σε έναν κόσμο φανταστικό, στο φαίνεσθαι. Δεν μπορούν να καταλάβουν και να δουν το είναι, την πραγματικότητα. Είναι φυλακισμένοι σε μια ψευδαίσθηση. Μόνο όταν τα βρουν με τον εαυτό τους και καταβάλλουν όλες τις δυνάμεις τους, θα μπορέσουν να σπάσουν τα δεσμά τους, να ελευθερωθούν και να αντικρίσουν την ομορφιά και τις αρετές της πραγματικότητας.

Για να πετύχει αυτό είναι ανάγκη να υπάρχει αλληλοβοήθεια. Όποιος είναι έξω από τη σπηλιά να προσπαθεί να βοηθήσει τους φυλακισμένους να ελευθερωθούν όσο και να αντιστέκονται.Ο κόσμος μπορεί να έχει προβλήματα και δυσκολίες, αλλά πάνω απ΄όλα έχει αρετές και ομορφιές που κανείς δεν θα βρει κάπου αλλού, σε καμιά ψευδαίσθηση ή φαντασίωση. Οι δυσκολίες κάνουν τους ανθρώπους δυνατώτερους, αποτελούν κίνητρο για να ωθήσουν τους ανθρώπους να ζουν.Όταν κάποιος καταπολεμά τα προβλήματα, μετά νιώθει μεγαλύτερη ευχαρίστηση και απολαμβάνει περισσότερο τη ζωή του.

 

Κείμενο της Εύας Ντελλάνι

  Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει σε μια εξοντωτική πραγματικότητα, καθώς πάντα κυνηγάει και αποζητά κάτι άλλο σε εφήμερες σχέσεις, ανθρώπους στιγμές. Όμως ξεχνάει να ευχαριστιέται το παρόν και ό,τι έχει ήδη στην κατοχή του.

'Ετσι ο άνθρωπος ζει σε μια ψευδαίσθηση ότι συνέχεια πρέπει να θέλει κατι που εν μέρει δεν είναι κακό αρκεί βέβαια να συμβαίνει με μέτρο. Επιπλέον, κάτι που αποζητάεί είναι η ομορφια, το φαίνεσθαι, ξεχνώντας όμως να εμπλουτίσει την συμπεριφορά, τον χαρακτήρα του με καλά χαρακτηριστικά. Αλλά μια προπονείται σε γυμναστήρια μέχρι τα όρια της εξάντλησής του, για να αποκτήσει το τέλειο σώμα.

 'Ετσι, ζει  και προσπαθεί να αποκτήσει αντικείμενα που θα  καλύψουν τις ελλείψεις του με αποτέλεσμα ο σύγχρονος άνθρωπος να είναι δεσμώτης των φόβων του και των ανησυχιών του .Μερικοί βέβαια έχουν αποδεχτεί τους φόβους τους και έχουν ζητήσει βοήθεια από ειδικούς ψυχολόγους .Αλλοι όμωςπαραμένουν κρυμμένοι στις σκιές των πολυκατοικιών θεωρώντας τον φόβο ένα άχαρο συναίσθημα  που με την πάροδο του χρόνου θα απομακρυνθεί.

 

Κείμενο της Ιωάννας Τσιπλάκου

  Ο σύγχρονος άνθρωπος χωρίζεται σε δύο κατηγορίες με βάση τη στάση ζωής του. Από τη μία οι επιφανειακοί που δίνουν βάση στην εξωτερική εμφάνιση, το φαίνεσθαι και τον υλικό κόσμο. Από την άλλη, οι πνευματώδεις που δίνουν βάση στη γνώση, την ουσία, το είναι του καθενός και τον πνευματικό κόσμο. Και οι δύο ζουν στην ίδια άχαρη και ταυτόχρονα εκπληκτική ποραγαματικότητα, απλά τη βλέπουν διαφορετικά.

Δυστυχώς πλέον ο χειρότερος εχθρός όλων είναι ο χρόνος που στοιχειώνει την κάθε μέρα με τον φόβο να μην τα προλάβουμε όλα ώστε να ξεχνάμε να απολαύσουμε τις ανεκτίμητες στιγμές που πράγματι αξίζουν.

Από τις λίγες χαρές που έχουμε είναι να κάνουμε όνειρα, να έχουμε φαντασιώσεις, να θέτουμε στόχους, προσδοκίες και να ζούμε μέσα σε ψευδαισθήσεις για να μην μας καταπνίξει η ατελείωτη καθημερινότητα και η κούραση.

Γινόμαστε δεσμώτες του ίδιου μας του εαυτού και παγιδευόμαστε από τις ίδιες μας τις σκέψεις,Πολλές φορές κυνηγάμε και μας κυνηγάνε οι σκιές μας και το τέλος δεν καταφέρνουμε τίποτα παρά να χάνουμε χρόνο που δεν μας περισσεύει.Καταλήγοντας έτσι όλοι να έχουμε αποξενωθεί στον δικό μας κόσμο, προσπαθώντας να κατορθώσουμε τα πάντα χωρίς να θυμόμαστε να ζούμε, απλά να υπάρχουμε.

Κείμενο της Ιωάννας Τζάτζο

Το προφίλ του σύγχρονου ατόμου οποιασδήποτε κοινωνίας παρουσιάζει πάρα πολλές ομοιότητες με την αντίστοιχη αλληγορία του σπηλαίου. Παλεύει με την προσωπική του πραγματικότητα, η οποία μπορεί να διαφέρει εντελώς από κάποιου άλλου ατόμου. Αντιμετωπίζει συνεχώς προβλήματα μέσα στην καθημερινότητά του, από τα οποία μαθαίνει νέα πράγματα αλλά και αποκτά καινούριες εμπειρίες, ευχάριστες ή δυσάρεστες.΄Ερχεται συχνά αντιμέτωπος  με το ψέμα και την αλήθεια, το είναι και το φαίνεσθαι. Και βρίσκεται σε αδιέξοδο, καθώς ούτε ο εαυτός του γνωρίζει αν παρουσιάζειτην αληθινή του εικόνα ή αν ψεύδεται και παρουσιάζει μια πλασματική εικόνα της προσωπικότητάς του.

Παρόλα αυτά, ο καθένας από εμάς ανεξάρτητα από τις καθημερινές δυσκολίες και προσωπικές αδυναμίες, θα πρέπει να διατηρεί την ψυχική του ευφορία. Να κατανοήσει δηλαδή τη δική του πραγματικότητα και να σπάσει τα δεσμά που τον κρατάνε πίσω από την αλήθεια του.

Κείμενο του Νίκου Παππά

Στη σύγχρονη εποχή πολλοί άνθρωποι ζουνε μέσα σε μια ψευδαίσθηση. Τα πρότυπα υλισμού και καταναλωτισμού που προωθούνται ασταμάτητα κάνουν τους ανθρώπους να βλέπουν το δέντρο και όχι το δάσος, δηλαδή να εστιάζουν σε λάθος πράγματα. Αντί να επιδιώκουν την πνευματική και ψυχική ανάπτυξη, προσπαθούν καθημερινά , με κάθε τρόπο να φτάσουν σε μια οικονομική άνεση, έχοντας τη φαντασίωση ότι το χρήμα φέρνει την ευτυχία. Είναι άνθρωποι του φαίνεσθαι και όχι του είναι.Δεν τους νοιάζει να βοηθήσουν και να προσφέρουν στην κοινωνία και τον εαυτό τους, αλλά θέλουν απλά να προσέχουν την εξωτερική τους εμφάνιση για να πείσουν τον εαυτό τους ότι είναι ευτυχισμένοι. Γίνονται δεσμώτες σε μια εικονική πραγματικότητα, αφού αδυνατούν να δουν την ουσία των πραγμάτων, αλλά στέκονται μόνο σε επιφανειακά πράγματα, Νομίζουν ότι το χρήμα και οι επωνυμίες φέρνουν την ευτυχία.

Όμως αυτό είναι λάθος. Το χρήμα μπορεί να δημιουργήσει τις κατάλληλες προυποθέσεις και συνθήκες για μια καλύτερη και ευτυχισμένη ζωή, αλλά αυτούσιο-από μόνο του-δεν είναι, δεν σημαίνει τίποτα. Εμείς οι άνθρωποι δώσαμε τόσο μεγάλη αξία σε κάτι τόσο ασήμαντο, εμείς οι ίδιοι τυφλώσαμε τους εαυτούς μας.Τα λεφτά είναι οι σκιές που βλέπουμε και εστιάζουμε σε αυτές, ενώ θα έπρεπε να κοιτάμε τι προκαλεί πραγματικά αυτές τις σκιές. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί άνθρωποι που αφοσιώνουν μεγάλο μέρος της ζωής τους στοχεύοντας στην οικονομική ευημερία, όταν πετύχουν τον σκοπό τους, δεν έχουν τι άλλο να κάνουν, χάνουν το νόημα και την ουσία και συχνά πέφτουν σε κατάθλιψη, αναζητώντας την επόμενη μεγάλη και ανούσια πρόκληση.

 Κείμενο της Ευαγγελίας Δούναβη

Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει στο φαίνεσθαι της ζωής, αγνοώντας το αυθεντικό είναι.Περιβάλλεται από ψευδαισθήσεις και φαντασιώσεις, οι οποίες δεν αντιστοιχούν στην σημερινή πραγματικότητα.Ζει στη σκιά αυτών που του προβάλλονται και στον φόβο της αλλαγής.Είναι κλεισμένος στον εαυτό του, ανίκανος να βγει από τη ζώνη άνεσής του και να αντιμετωπίσει αυτό που τον κρατάει δεσμώτη.Ίσως επειδή ο ίδιος έχει θέσει τα όρια αυτά στον εαυτό του, νομίζοντας πως όλη του η χαρά και οι ελπίδες βρίσκονται στα κοινωνικά δίκτυα.΄Ετσι καταφεύγει στην ονειροπόληση για να ξεφύγει από την ψυχολογική καταπίεση που αισθάνεται. Αυτό τον βοηθάει να νιώσει καλύτερα, αλλά δεν τον βγάζει από τη θέση του.Δεν γίνεται κάποιος να φαντασιώνεται μόνο και να μην δρα για να πραγματοποιήσει αυτές τις επιδιώξεις.Όταν συμβαίνει αυτό, ο άνθρωπος κινδυνεύει.

Κείμενο της Βασιλικής Αναγνώστη

   Η ζωή του σύγχρονου ανθρώπου διαφέρει ανάλογα με τις επιλογές του. Είναι συχνό το φαινόμενο κάποιος  να ζει μόνο για την εικόνα του, δηλαδή για το φαίνεσθαι αγνοώντας ποιος είναι πραγματικά. λίγοι όμως επιλέγουν στις μέρες μας να εστιάσουν στην πραγματικότητα και να μην κρύβονται πίσω από τη σκιά τους. Είναι σημαντικό να γνωρίσουμε τους εαυτούς μας και να αποδεχτούμε τους φόβους, αλλά και τα ελαττώματά μας. Γινόμαστε δεσμώτες του εαυτού μας και μόνο εμείς είμαστε υπεύθυνοι για τη σκλαβιά μας. Έτσι, μόνο εμείς μπορούμε να εξασφαλίσουμε την ελευθερία μας.Είναι σημαντικό να εμπιστευόμαστε τη διαίσθησή μας και τις ικανότητές μας, αφήνοντας πίσω μας τις ψευδαισθήσεις μας ώστε να εντοπίσουμε τι είναι αληθινό και τι μας βοηθά πραγματικά. Η φαντασίωση είναι κάτι πιυ δημιουργεί το μυαλό μας προκειμένου να ξεφύγει από το πραγματικό. Για να συμφιλιωθούμε με τους ίδιους μας τους εαυτούς, πρέπει πρώτα να διασχίσουμε τη φαντασίωση. Καταλήγουμε στο ότι είναι σημαντικό να ζούμε πραγματικά και όχι απλά να επιβιώνουμε.Ωστόσο, αν δεν αγαπήσουμε και δεν αποδεχτούμε εμείς οι ίδιοι τον εαυτό μας και τη ζωή μας, κανείς δεν θα το κάνει.

 

 

 

 

 

 

 

 

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΝΙΣΣΑ(15) /// ΜΕΛΙΝΑ ΜΟΥΡΟΥΤΣΟΥ

Μουρούτσου Μελίνα, Β2, 10/10/2023, Λογοτεχνία Β’ Λυκείου
    Η φόνισσα παρουσιάζεται ως μια γυναίκα εξαιρετικά σκληρή, μοχθηρή, πονηρή, χωρίς ευαισθησίες και συναισθηματισμούς. Η ζωή της, το περιβάλλον από το οποίο προήλθε, οι προσωπικές της εμπειρίες, καθώς και τα βιώματα της, ήταν στοιχεία που συνέβαλλαν και επηρέασαν δραστικά (και αρνητικά) στην τελική διαμόρφωση της προσωπικότητας και του χαρακτήρα της.
     Ως γυναίκα, έχει ζήσει όλη της τη ζωή  υπηρετώντας μέλη της οικογένειάς της (‘’…ποτέ δεν είχε κάμει τίποτε ειμή να υπηρετή τους άλλους’’)…Υπηρετούσε τους γονείς της από μικρή ηλικία (‘’Όταν ήτο παιδίσκι, υπηρέτει τους γονείς της), τον άντρα  της (‘…’σκλάβα του συζήγου της…’’), ο οποίος λόγω των ιδιαιτεροτήτων και ανικανοτήτων του ήταν σαν παιδί της (‘’…ως εκ της αδυναμίας εκείνου, ήτο συγχρόνως και κηδεμών αυτού…’’), τα ίδια της τα παιδιά (‘’…δούλα των τέκνων της…’’) και τώρα τα εγγόνια της (‘’…δουλεύτρια των εγγόνων της.’’). Έχει υποτιμηθεί αρκετά η αξία της και έχει αδικηθεί ως άνθρωπος, όταν οι γονείς της, έδωσαν μία ασήμαντη προίκα για να την παντρευτεί ο σύζυγός της, κρατώντας την περιουσία που είχαν, για τους ίδιους και τον γιό τους (‘’…της ΄δωσαν ασήμαντη προίκα, ενώ κράτησαν για τον εαυτό τους και τον γιό τους δύο νεόχτιστα σπίτια και τα καλύτερα κτήματα, καθώς και τα μετρητά τους…’’)...
       Όλα αυτά, είχαν ως  αποτέλεσμα η Φραγκογιαννού, να διακατέχεται από έντονο μισογυνισμό, βλέποντας τον εαυτό της σε  μικρά κορίτσια. Έτσι, καταφεύγει σε φόνο με σκοπό να «τα σώσει», χωρίς όμως να συλλογίζεται τα «θέλω» των κηδεμόνων τους. Μέσα σε ένα περιβάλλον, το οποίο απαρτίζεται από άρρωστα μέλη που χρειάζονται ειδική φροντίδα, οικονομική δυσχέρεια και τις γενικότερες δυσκολίες της καθημερινότητας, πραγματοποιεί τον πρώτο της φόνο, ο οποίος επέρχεται, ύστερα από πολλή σκέψη, πίεση, κούραση αλλά και ψυχολογική και σωματική κακουχία. Την εγκληματική αυτή πράξη μάλιστα, προσπαθεί να επιβεβαιώσει και μέσα από τη θρησκεία, καθώς θεωρούσε ότι έπραξε θεάρεστα (‘’Αναρωτιέμαι μήπως οι άνθρωποι θα έπρεπε να βοηθούν το έργο του θανάτου, αντί να προσπαθούν να τον αποτρέψουν, και μήπως αυτό θα ήταν πράξη θεάρεστη.’’) και κατέφυγε στο ερημοκλήσι του Αϊ Γιάννη για αγαλλίαση (‘’Αν έκαμα καλά, Αϊ Γιάννην μου, ναμου δώσεις σημείο σήμερα… να κάμω μια καλή πράξη, ένα ψυχικό, για να γαληνιάσ’ η ψυχή μου κι η καρδούλα μου.’’).
         Εκφράζει καθαρά μέσω των λογισμών-σκέψεών της, πως η ζωή μιας γυναίκας είναι υπερβολικά δύσκολη και επίπονη, βασισμένη πάντα στο τι έχει βιώσει η ίδια. Η φιλοσοφία της ήταν πως επικρατεί πληθώρα θηλέων (‘’… περί της μεγάλης πληθώρας των νεαρών κορασίων…’’) και μειονότητα αντρών (‘’… περί της σπάνεως…’’), οι οποίοι ή θα ξενιτεύονταν (‘’… περί του ξενιτευμού…’’), ή θα είχαν υψηλές προσδοκίες (‘’… των υπερμέτρων απαιτήσεων των γαμβρών…’’). Έτσι οι γυναίκες ή θα έμεναν αδέσμευτες και θα στιγματίζονταν από την κοινωνία, ή θα ζούσαν μία ζωή, όπως τη δική της. Θεωρούσε πως θα έπρεπε να καταργηθεί ο θεσμός του γάμου (‘’..το καλύτερον είναι να μη πανδρεύεται κανείς.’’) και τα μικρά κορίτσια να πέθαιναν (‘’…να μη σώσουν…’’), ώστε να μη ζούσαν και προχωρούσαν στη ζωή τους (‘’Να μην πάνε παραπάνω.’’).

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΝΙΣΣΑ (14) /// ΑΛΙΚΗ ΚΟΥΝΟΥΠΑ

 

Να αναλύσετε την ψυχολογία και την φιλοσοφία της φόνισσας 
   Η φόνισσα ηταν μια γυναίκα η οποία όλη της την ζωή εκανε υπομονή και είχε επιμονή.Ειχε μάθει πάντα να υπηρετεί την οικογένεια της και ποτε τον εαυτό της.Ακόμη και τώρα που έχει φτάσει στα 60 της χρόνια συνεχίζει να κάνει τα πάντα για τους άλλους,από παιδιά μεχρι και εγγόνια.
   Το γεγονός αυτό την έφτασε σε σημείο να μην έχει πλέον συναισθήματα και να μισεί το φύλλο που γεννήθηκε γι αυτό και θεωρεί πως δεν πρέπει να γεννιούνται κορίτσια. Η αίσθηση της αδικίας από τους κοντινούς της ανθρώπους την έκαναν σκληρή και κυνική, καθώς δεν έλαβε καθόλου υπόψιν τα συναισθήματα των γονιών και έπραξε όπως αυτή θεωρούσε σωστα δολοφονώντας την αθώα αυτή ψυχή,την εγγονή της. Ετσι πίστευε ότι θα λυτρωθεί, διότι δεν ήθελε να ζήσει παρόμοια ζωή με αυτήν που έζησεεκείνη.
     Αυτό την καθιστούσε αρκετά οπισθοδρομική αφού δεν σκεφτόταν ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να αλλάξουν με το πέρασμα των χρόνων.Κατά κάποιο τρόπο θα μπορούσαμε να την καταλάβουμε από τα τραύματα και την ταλαιπωρία που πέρασε, αλλά σε καμία πρερίπτωση δεν την δικαιολογούμε.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (13) /// ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΛΑΝΙΚΑΣ

Χαρακτηρισμός  Φόνισσας
( Η Ψυχολογία και Φιλοσοφία της)
     Η Φόνισσα, γνωστή ως Φραγκογιαννού, παρουσιάζεται σαν ένα πολύπλοκο ψυχολογικό πρόσωπο.
Η αυτοκριτική είναι ένα κυρίαρχο ψυχολογικό χαρακτηριστικό της, καθώς έχει την αντίληψη ότι η ζωή της δεν ήταν δίκαιη.
    Το γεγονός ότι της παραχωρήθηκε μια ασήμαντη προίκα και  η αντιμετώπιση της φτώχειας έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας αρνητικής αυτοεικόνας.Ο μισογυνισμός αποτελεί ένα κεντρικό στοιχείο της φιλοσοφίας της. Η Φραγκογιαννού βλέπει τη θηλυκότητα ως βάρος και επιβάρυνση και αντιδρά αρνητικά σε θηλυκά παιδιά, συμπεριλαμβανομένων των δικών της κοριτσιών,  θεωρώντας τα ως  περιορισμό της ζωής των γυναικών. Επιπλέον, η φόνισσα δείχνει έντονα απαισιοδοξία. Αδιαφορεί για τα συναισθήματα των γονιών  και πιστεύει ότι ο θάνατος των κοριτσιών  θα είναι ανακούφιση για αυτούς.
      Αυτό  αναδεικνύει την απουσία συναισθηματικής σύνδεσης με τους άλλους ανθρώπους.Τέλος, παρόλη τη σκληρότητα και την απάνθρωπη συμπεριφορά της, κρύβεται ένας εξαιρετικά πληγωμένος εσωτερικός κόσμος. Οι δυσκολίες και οι πίκρες που έζησε στη ζωή της την οδήγησαν σε αυτήν την διαμόρφωση. Παρόλα αυταά σε καμία περίπτωση, δεν αθοώνει, το γεγονός αυτό, τις πράξεις της.
Γιάννης Μπαλανίκας

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (12) //ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ

    Ο συγγραφέας της Φόνισσας, εν προκειμένω ο Παπαδιαμάντης, προσπαθεί να παρουσιάσει τις ψυχικές διακυμάνσεις της ηρωίδας του για να μας δώσει να καταλάβουμετον λόγο-αιτία που την  οδήγησε στον πρώτο φόνο της και έπειτα και στους υπόλοιπους που θα είναι υπεύθυνοι για τα ψυχικά αποτελέσματα που θα έχει  αργότερα η Φραγκογιαννού.

    Η Φόνισσα ειναι ενα αξιολυπητο και ψυχολογικά βασανισμένο ατομο. Στον πρώτο της φόνο πίστευε πως εκτελούσε ένα θεάρεστο έργο, όμως αργότερα αποκτά τύψεις απ’την πράξη της αυτήν, και φοβάται εντέλει την θεία τιμωρία. Βέβαια αυτό έρχεται σε αντίφαση με τις ενέργειές της,  καθώς είχε πλήρη γνώση των πράξεων της. Επομένως η προσπάθειά της
να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των φόνων της με την θρησκεία έρχεται σε αντίθεση, άρα εύκολα θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε και ως κατα συρροή δολοφόνο.

      Η Φιλοσοφία που θέλει να μας περάσει το κείμενο αυτό είναι οι πολλές μορφές που μπορεί να έχει το κακό. Η Φραγκογιανού ,για παράδειγμα, με τους φόνους της πιστεύει πως σώζει τις ζωές των μικρών κοριτσιών από κάποιες εξαναγκαστικές υποχρεώσειςκαι την εκμετάλευση μιας πατριαρχικής κοινωνίας. 'Αρα είναι δικαιολογημένη η
Φραγκογιαννού; Φυσικά και όχι!

      Είναι προφανές ότι πρέπει να τιμωρηθεί από την κοινωνία , και εδώ φάινεται και η φιλοσοφία του μυθιστορήματος σε κοινωνικό επίπεδο  όσον αφορά στο δίκαιο και στο άδικο , στην ισότητα των δυο φίλων και στη θέση της
γυναίκας στην κοινωνία.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΣΣΑ (11) /// ΑΡΗΣ ΚΑΝΑΚΑΡΗΣ

ΝΑ ΑΝΑΛΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ
ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΦΟΝΙΣΣΑΣ
   Η Φραγκογιαννού  είναι μια ηλικιωμένη χήρα,  που έζησε βασανισμένη ζωή σαν παιδί, ως σύζυγος, ως μήτηρ και ως γιαγιά, μαθημένη πάντα να υπηρετεί χωρίς αντιρρήσεις τους  ανθρώπους του περιβάλλοντός της.  Η πείρα τής  δίδαξε ότι η ζωή για μια γυναίκα είναι γεμάτη βάσανα και πίστευε ότι η γέννηση ενός κοριτσιού δεν φέρνει τίποτα άλλο παρά δυστυχία, όχι μόνο στο ίδιο το παιδί, αλλά και στην οικογένειά του, ιδίως εάν είναι φτωχή.
    Η Φραγκογιαννού ανήκει στις λεγόμενες «προψυχωτικές προσωπικότητες ή χαρακτήρες». Συγκεκριμένα συνδυάζει: στοιχεία παρανοϊκής
προσωπικότητας, όπως διάχυτη καχυποψία και αμφισβήτηση καθώς και εχθρικότητα. Στοιχεία σχιζοειδούς προσωπικότητας όπως συναισθηματική ψυχρότητα. Η φιλοσοφία της αντιπροσωπεύει μια εικόνα η οποία θύγει το θέμα του σεξισμού εκείνη την εποχή.Έχει την άποψη ότι αν δεν ανήκεις στο αντρικό φύλο, τότε δεν υπάρχει το νόημα της ζωής.