Σύμφωνα με τον Coopersmith (1967), η αυτοεκτίμηση ορίζεται ως «ο βαθμός στον οποίο το άτομο
θεωρεί ότι είναι σημαντικό, ικανό, επιτυχημένο και άξιο. Με λίγα λόγια, η αυτοεκτίμηση είναι μία
προσωπική κρίση της αξίας του ατόμου, η οποία εκφράζεται μέσα από τη στάση του απέναντι στον
ίδιο του τον εαυτό»
Τα παιδιά με υψηλή αυτοεκτίμηση:
1. κάνουν πιο εύκολα φίλους
2. είναι ενθουσιώδη για νέες δραστηριότητες, παίζουν ευχάριστα μόνα τους αλλά και με άλλα παιδιά
3. είναι αυθόρμητα και δημιουργικά, έχουν ενέργεια και διάθεση για ζωή
4. σέβονται τους κανόνες της ομάδας και συνεργάζονται εύκολα
5. είναι περισσότερο ανεξάρτητα, αναλαμβάνουν πιο εύκολα ευθύνες
6. επαινούν τον εαυτό τους για αυτά που καταφέρνουν, αντέχουν τις ματαιώσεις
7. αντιστέκονται πιο πολύ στην πίεση των συνομηλίκων και βοηθούν τους άλλους
Paparazzi
• Υλικά: Φωτογραφική μηχανή, λεύκωμα, αυτοκόλλητα, σφραγίδες και διακοσμητικά είδη της αρεσκείας του παιδιού
• Περιγραφή: Η δραστηριότητα αυτή απαιτεί δύο συνεδρίες για να ολοκληρωθεί. Ζητείται από το παιδί να τραβήξει φωτογραφίες
με: άτομα, μέρη και άλλα σημεία ενδιαφέροντος για τη ζωή του. Στην επόμενη συνεδρία, δίνεται στο παιδί ένα λεύκωμα για να
βάλει τις φωτογραφίες, μαζί με αυτοκόλλητα, σφραγίδες και άλλα διακοσμητικά είδη. Οι φωτογραφίες πρέπει να έχουν λεζάντες
ή σύντομες περιγραφές για να περιγράφουν τι αφορούν. Το παιδί ενθαρρύνεται να κοιτάξει μέσα από τις σελίδες και στη
συνέχεια να δημιουργήσει ένα εξώφυλλο και έναν τίτλο για το λεύκωμα που καταγράφει την ουσία της ζωής του. Ενθαρρύνεται
να σκεφτεί τα θέματα που παρουσιάζονται στις φωτογραφίες όπως επίσης εάν παρουσιάζονται όλα τα θέματα που ήθελε ή εάν
κάτι λείπει.
Τα χρώματά μου
• Υλικά: Ποικιλία χρωμάτων άμμου (προτείνονται 6-10 διαφορετικά χρώματα), ένα μικρό διαφανές πλαστικό μπουκάλι με καπάκι, μια
μικρή χοάνη και χρωματιστές κάρτες
• Περιγραφή: Ο θεραπευτής δίνει στο παιδί ένα μπουκάλι και μια κάρτα, ενώ χρειάζεται ακόμη και σακουλάκια με άμμο διαφορετικών
χρωμάτων. Στη συνέχεια, εξηγείται η δραστηριότητα ως εξής: «Θα μιλήσουμε για καλά πράγματα για εσένα σήμερα. Θα ήθελα να μου
πεις κάτι θετικό για τον εαυτό σου ή για κάτι που είσαι καλός με κάθε χρώμα άμμου που ρίχνεις στο μπουκάλι σου. Θα γράψω το καθένα
στην κάρτα, οπότε όταν τελειώσεις θα έχεις ένα αρχείο για το τι αντιπροσωπεύει κάθε χρώμα». Έτσι, ο θεραπευτής γράφει το όνομα κάθε
χρώματος (με τη σειρά που χύνεται στη φιάλη) που ακολουθεί με μια περιγραφή με τα λόγια του παιδιού. Για παράδειγμα, «Μπλε - Είμαι
καλός στα μαθηματικά». Στο τέλος της δραστηριότητας, το παιδί παίρνει στο σπίτι το γεμάτο μπουκάλι με την ολοκληρωμένη κάρτα.
Θετικές σημειώσεις για τον εαυτό
• Υλικά: Χαρτί κατασκευής, μαρκαδόροι, χρωματιστά μολύβια, Post-it ή διαφορετικά σχήματα χαρτιού και ταινίας
• Περιγραφή: Ο θεραπευτής ζητά από το παιδί να σχεδιάσει ένα περίγραμμα του σώματός του (ή μπορεί να είναι διαθέσιμο ένα
προσχέδιο περίγραμμα). Όταν παρέχεται το προκαθορισμένο περίγραμμα, το παιδί μπορεί ακόμα να το εξατομικεύσει,
σχεδιάζοντας το πρόσωπό του ή άλλα προσωπικά χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, ο θεραπευτής ζητά από το παιδί να σκεφτεί
θετικές ιδιότητες για τον εαυτό του και να γράψει κάθε μία σε ένα Post-it. Όταν το παιδί τελειώσει, ο θεραπευτής του ζητά να τις
διαβάσει δυνατά και στη συνέχεια να τις κολλήσει στο περίγραμμά του. Ο θεραπευτής μπορεί επίσης να δώσει και εκείνος
‘θετικές σημειώσεις’ στο παιδί ή ακόμη και μέλη της οικογένειας, εκπαιδευτικοί κ.λπ. να συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία.
Επιπλέει στην κορυφή
• Υλικά: Αλάτι, ένα σακουλάκι, σταγόνες χρωστικών για τρόφιμα, ένα κουτί ή δοχείο, ένα γυάλινο ποτήρι, ένα αυγό, νερό.
• Περιγραφή: Πριν από τη συνεδρία ο θεραπευτής αναμιγνύει μερικές σταγόνες χρωστικών για τρόφιμα με αλάτι για να δημιουργήσει τη
«μαγική σκόνη». Ύστερα, την αφήνει να στεγνώσει για περίπου μισή ώρα. Όταν στεγνώσει, την τοποθετεί σε ένα διακοσμητικό κουτί ή
δοχείο. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, λέει στο παιδί ότι μπορεί να κάνει ένα αυγό να επιπλέει στο νερό. Τοποθετεί το αυγό σε γυάλινο
ποτήρι και στη συνέχεια γεμίζει το ποτήρι περίπου μέχρι τη μέση με νερό. Το αυγό θα βυθιστεί αμέσως στο κάτω μέρος. Έπειτα λέει στο παιδί: "Μάλλον δε σκέφτεσαι θετικές αυτοδηλώσεις." Τότε τραβά έξω το σάκο με τη «μαγική σκόνη» και ρίχνει πολλή σκόνη στο νερό.
Καθώς το αλάτι βυθίζεται στο κάτω μέρος, το παιδί βλέπει το αυγό να ανεβαίνει στην κορυφή. Ενώ ρίχνει τη «μαγική σκόνη» ο
θεραπευτής λέει δυνατά μερικές θετικές αυτοδηλώσεις σχετικά με τις ανησυχίες του παιδιού.
Το εξαιρετικό παρόν ψυχοπαιδαγωγικό εργαλείο είναι της Λιοντή Αγγελικής , με επόπτρια την Λάιους Ρόζα και μέσα από το link: « Γνωσιακές - συμπεριφοριστικές τεχνικές και ασκήσεις για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών» .
Η πηγή πληροφόρησης όλου του θέματος αντλήθηκε από την Εταιρεία Γνωσιακών και Συμπεριφοριστικών Σπουδών (Κέντρο Δια Βίου Μάθησης) .
Η βιβλιογραφία του παρόντος υλικού,όπως αναφέρεται, μέσα από το το link:
« Γνωσιακές - συμπεριφοριστικές τεχνικές και ασκήσεις για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών» . είναι εξής:
• Καλαντζή –Αζίζι Α, Σοφιανοπούλου Α. Γνωσιακή- συμπεριφοριστική θεραπεία παιδιών και εφήβων. Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Πεδίο,
2016
• Plummer D. Παιχνίδια αυτοεκτίμησης για παιδιά. Αθήνα: Πατάκη, 2007.
• Knell SM. Cognitive-Behavioral Play Therapy. Journal of Clinical Child Psychology, 1998; 1:28-33.
• Fazio-Griffith LJ, Ballard MB. Cognitive Behavioral Play Therapy Techniques in School-Based Group Counseling: Assisting Students in
the Development of Social Skills (2014). American Counselling Association. Ανακτήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2020 από:
https://www.counseling.org/knowledge-center/vistas/by-subject2/vistas-school-counseling/docs/default-source/vistas/article_18
• Coopersmith S. The Antecedents of Self –Esteem. San Francisco: W.H Freeman and Company,1967.
• Lawrence D. Enhancing Self-Esteem in the classroom. London: Paul Chapman Publishing, 2006
• Πρεκατέ Β. Πρόγραμμα αυτοεκτίμησης για παιδιά. « Αυτοεκτίμηση, Εκπαίδευση Αξιών, Προετοιμασία για την επαγγελματική Ζωή».
Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα, 2014.
• Plummer D. Helping Adolescents and adults to build self- esteem. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2005.
• Drewes AA. Blending Play Therapy With Cognitive Behavioral Therapy: Evidence Based and Other Effective Treatments and Techniques.
Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2009.
• Frost JL. A history of children’s play and play environments: Toward a contemporary child-saving movement. Abingdon: Routledge, 2009.
• Lowenstein L. Favorite Therapeutic Activities for Children and Teens: Practitioners Share Their Most Effective Interventions. Toronto:
Champion Press, 2008.
Καλή επιυχία και σύντομα από κοντά!
Νίκη
- ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΝΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ- ΚΕΑ (ΣΟΥΛΤΑΝΗ)
- Ομαδικές ασκήσεις για αυτοεκτίμηση των παιδιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον.