ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΝΩ ΣΤΕΝΗΣ-ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ 2Ο
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΚΑΦΑΣΗ ΙΩΑΝΝΑ
ΑΠΡΙΛΙΟΣ-ΜΑΙΟΣ 2022
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ»
Τίτλος: Το αισθητικό δάσος Στενής -ΝΑTURA
Βασική επιδίωξη του προτεινόμενου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και η ανάληψη δράσης για την προστασία του. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ζητήματα των απορριμμάτων στο δάσος καθώς και των δασικών πυρκαγιών. Το δάσος είναι ένα οικοσύστημα που παίζει τεράστιο ρόλο στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Είναι ένα αγαθό με ανυπολόγιστη αξία για τη ζωή και τον άνθρωπο, συντελεστής οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, πηγή υγείας, χαράς και ομορφιάς.
Ο άνθρωπος βρίσκει τρόπους να εκμεταλλεύεται και να αξιοποιεί πολύπλευρα αυτόν τον πολύτιμο φυσικό πόρο. Η ανθρώπινη ,όμως, δραστηριότητα έχει σαν αποτέλεσμα την συνεχή υποβάθμιση και τον περιορισμό των δασών και την αλλοίωση και καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος.
Όταν ένα δάσος καταστρέφεται έχουμε τεράστιες, ανυπολόγιστες συνέπειες στο περιβάλλον, στην οικονομία, στη ζωή μας. Είναι απαραίτητη η λήψη μέτρων για τον περιορισμό των καταστρεπτικών επεμβάσεων και την διατήρηση των δασών και γενικότερα των φυσικών πόρων.
Είναι σημαντικό τα παιδιά μας, οι αυριανοί πολίτες, να αναπτύξουν έναν υψηλό βαθμό περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Είναι απαραίτητο όλοι μας να επιτύχουμε αλλαγή συμπεριφοράς σε θέματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον, ώστε να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες ζωής και να προωθήσουμε την οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξη.
Α) Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν
Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα).Ψηφιακή Μάθηση Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Υπευθυνότητα).
Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα), Πλάγια σκέψη, (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές, παιχνίδια, Εφαρμογές
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 1ο
ΣΤΟΧΟI:
Να γνωρίσουν τα νήπια το δάσος σαν οικοσύστημα, να αντιληφθούν την τεράστια σημασία του αλλά και τους κινδύνους που το απειλούν. Να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από εικαστικές δραστηριότητες και δραματοποίηση.
Δραστηριότητα 1η:
«Περπατώ περπατώ εις το δάσος όταν ο λύκος δεν είναι εδώ».
Ομαδικό παιχνίδι και κατασκευή μάσκας λύκου για το παιχνίδι μας.
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη για τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με το δάσος αλλά και με αυτά που θα ήθελαν να γνωρίσουν.
Τα παιδιά έπαιξαν και χόρεψαν με το τραγούδι λύκε λύκε είσαι εδώ. Έπαιξαν παιχνίδια ρόλων και δημιούργησαν τη δική τους μάσκα ενός λύκου. Καταγράψαμε σε χαρτί τις γνώσεις που ήδη γνωρίζουν για το δάσος της περιοχής μας καθώς και τι θα ήθελαν να μάθουν για το δάσος φτιάχνοντας έναν εννοιολογικό χάρτη με τα πράγματα τα οποία επιθυμούν να μάθουν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Δραστηριότητα 2η:
Δάσος-οικοσύστημα: διασαφήνιση εννοιών
Α)Τι σημαίνει ο Όρος NATURA, χρησιμότητα του δάσους, τι προσφέρει το δάσος στον άνθρωπο.
Β)Υπολογιστής – χάρτης εντοπισμός του τοπικού δάσους
Αναλύσαμε και συζητήσαμε για τις έννοιες δάσος και οικοσύστημα με τη βοήθεια του διαδικτύου. Αναλύσαμε τι είναι ο όρος NATURA και μιλήσαμε για το πόσο σημαντική είναι η χρησιμότητα του Δάσους. Μιλήσαμε για τα οφέλη του δάσους και για όλα εκείνα που προσφέρει το Δάσος στον άνθρωπο. Στη συνέχεια εντοπίσαμε μέσω google maps το δάσος μας και στη συνέχεια τυπώσαμε το Δάσος μας σε χαρτί και το ζωγραφίσαμε ώστε να καταλάβουμε σε ποιο σημείο του χάρτη βρίσκεται. Παρακολουθήσαμε επίσης το παραμύθι «Το πράσινο εργοστάσιο».
https://www.youtube.com/watch?v=-NNgcPQ6Bw8
Δραστηριότητα 3η:
Θεατρικό παιχνίδι «με τη φαντασία μου …. στο δάσος»
Με τα παιδιά δημιουργήσαμε ένα δικό μας παραμύθι, μία μικρή ιστορία που έλαβε χώρα στο δάσος. Στη συνέχεια δραματοποιήσαμε το παραμύθι μας, παίζοντας παιχνίδια ρόλων, συγκεκριμένα τα παιδιά έγιναν ζωάκια. Το παραμύθι που δημιούργησαν είναι το εξής:
« Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε μια οικογένεια αρκούδων μέσα στο δάσος. Εκεί είχαν το δικό τους σπίτι. Μία ηλιόλουστη ημέρα είχαν βγει στο Δάσος και μάζευαν λουλουδάκια. Αφού είχαν μαζέψει τα λουλουδάκια τους, βρήκαν μία όμορφη λίμνη και έκαναν μία στάση για να απολαύσουν ένα δροσερό μπανάκι και να πιουν λίγο νεράκι. Στη συνέχεια οι αρκουδίτσες επειδή είχαν πεινάσει, βρήκαν τροπικά φρούτα του δάσους, όπως φράουλες, βατόμουρα και καρύδες και χόρτασαν την κοιλίτσα τους. Στο τέλος αφού είχε αρχίσει να νυχτώνει για τα καλά οι αρκουδίτσες πήραν τον δρόμο της επιστροφής για το σπιτικό τους. Και ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα».
Δημιουργήσαμε και μία αφίσα για την ιστοριούλα που φτιάξαμε.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 2ο :
ΣΤΟΧΟΙ:
Να αποκτήσουν στάσεις και δεξιότητες για τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος.
Να γνωρίσουν τα ζώα και τα πουλιά του δάσους προστατεύοντας τα.
Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους.
Δραστηριότητα 1η:
Γνωριμία με τα ζώα του δάσους , ζωγραφίζω τα ζώα του δάσους .
Παρακολουθήσαμε διάφορα βίντεο με τα ζώα του Δάσους, ακούσαμε τις φωνές τους και παίξαμε παιχνίδια ρόλων κάνοντας τα ζώα. Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε μέσω της φαντασίας μας τα αγαπημένα μας ζωάκια του Δάσους. Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Το σπίτι της Νίνας», που αναφέρεται στο Δάσος.
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΝΙΝΑΣ: https://www.youtube.com/watch?v=qNAAyYzMgsE
ΦΩΝΕΣ ΖΩΩΝ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ: https://www.youtube.com/watch?v=YbXVjqTKIKs
Δραστηριότητα 2η
Γνωριμία με τα σπάνια πουλιά του δάσους .
Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να γνωρίσουν και να μάθουν να προστατεύουν τα ζώα και τα πουλιά του δάσους. Δημιουργία αφίσας .
Αφού παρακολουθήσαμε διάφορες εικόνες από τα πουλιά του Δάσους και ακούσαμε τις φωνές τους , δημιουργήσαμε μία αφίσα. Ζωγραφίσαμε με τέμπερες και κάναμε ένα κολάζ με τα πουλιά του δάσους στα κλαδιά των δέντρων. Παρακολουθήσαμε το παραμύθι « Ποιος άλλος μένει εδώ»;
« Ποιος άλλος μένει εδώ»;
https://www.youtube.com/watch?v=iAWC43kP5bc
Δραστηριότητα 3η :
Τα δέντρα, φυτά του δάσους Στενής , κατασκευή μακέτας με δέντρα του δάσους από ανακυκλώσιμα υλικά .
Αφού προηγήθηκε η πρώτη γνωριμία με τα ζώα και τα πουλιά του Δάσους και ακούσαμε τις φωνές και τον τρόπο που κινούνται μέσα από διάφορα βίντεο, κατασκευάσαμε μία μακέτα από ανακυκλώσιμα υλικά, φτιάχνοντας δεντράκια και τοποθετώντας διάφορα αντικείμενα του δάσους όπως κουκουνάρια, λουλούδια κλπ.
Εργαστήρι 3Ο :
Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο του ανθρώπου στην καταστροφή αλλά και στην διατήρηση και την προστασία του δάσους.
Να γνωρίσουν λογοτεχνικά κείμενα, τραγούδια, ποιήματα, αινίγματα, παροιμίες, παραμύθια, μύθους σχετικά με το δάσος.
Να προβληματιστούν για την απροσεξία και την απληστία των ανθρώπων με τις καταστροφές που προκαλούν και να προτείνουν τρόπους προστασίας του δάσους.
Δραστηριότητα 1η
Ρύπανση του δάσους, μέτρα πρόληψης της ρύπανσης του δάσους και των υδάτων του ποταμού . Συσχέτιση ανθρώπινων δραστηριοτήτων και καταστροφής του δασικού οικοσυστήματος .
Μιλήσαμε για τη ρύπανση του Δάσους και των υδάτων των ποταμών. Μέσα από διάφορες καρτέλες με εικόνες εξηγήσαμε τον όρο της ρύπανσης και συζητήσαμε γι’ αυτό. Συνδυαστικά έγινε συσχέτιση της καταστροφής του δασικού οικοσυστήματος με τις ανθρώπινες ενέργειες. Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Το Δάσος της Αγάπης»
ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ: https://www.youtube.com/watch?v=5QSVYw7x8nE
Δραστηριότητα 2η
Κίνδυνοι για το δάσος και το οικοσύστημα – πυρκαγιές.
Αφού παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Το Δάσος της Αγάπης». Έγινε συσχέτιση του παραμυθιού με τις πυρκαγιές και ήταν αφορμή για να συζητήσουμε για το πόσο μεγάλο κίνδυνο αποτελεί η πυρκαγιά για το δάσος και τι αποτελέσματα μπορεί να έχει. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο σχετικά με τις πυρκαγιές. « Η προστασία μας του φίλου μας του Δάσους». Αποτυπώσαμε σε χαρτί την πυρκαγιά σε ένα δάσος.
« Η προστασία μας του φίλου μας του Δάσους»
https://www.youtube.com/watch?v=XjQt63tvp14
Δραστηριότητα 3η
Προετοιμασία για μια επίσκεψη στο δάσος
Δημιουργία κανόνων της ομάδας για την επίσκεψη στο δάσος .
Τι θα χρειαστώ να έχω μαζί μου; Τι θα πρέπει να προσέχω;
Σε αυτή τη δραστηριότητα μιλήσαμε για την προετοιμασία που πρέπει κάποιος να κάνει πριν αποφασίσει να επισκεφτεί το Δάσος. Μιλήσαμε για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθήσει η ομάδα για να είναι ασφαλής στο Δάσος. Επίσης καταγράψαμε τι θεωρούμε απαραίτητο να έχουμε μαζί μας για μία επίσκεψη στο δάσος. Επίσης παρακολουθήσαμε και παίξαμε με ένα παιχνίδι μουσικοκινητικής για το δάσος.
https://www.youtube.com/watch?v=F8bOeYIXorA
Τι θα χρειαστώ να έχω μαζί μου; Οι απαντήσεις των παιδιών ήταν:
- Νερό
- Φαγητό
- Να φοράω αθλητικά παπούτσια
- Να φοράω γυαλιά ηλίου
- Αντηλιακή κρέμα στο πρόσωπο
- Καπέλο
- Αμμωνία
- Φακός
- Σκηνή camping
Εργαστήρι 4ο:
ΣΤΟΧΟΙ:
Να προβληματιστούν για την απροσεξία και την απληστία των ανθρώπων με τις καταστροφές που προκαλούν και να προτείνουν τρόπους προστασίας του δάσους.
Να αισθάνονται συνυπεύθυνα για το περιβάλλον.
Να αναπτύξουν ευθύνη, σεβασμό και αγάπη για το φυσικό περιβάλλον.
Δραστηριότητα 1η
Κίνδυνοι από τις πυρκαγιές στο δάσος . Αν το δάσος είχε φωνή τι θα μας έλεγε.
Συζητήσαμε για τους κινδύνους και τις ζημιές που μπορεί να προκαλέσουν οι πυρκαγιές. Ζωγραφίσαμε και γράψαμε σε χαρτί , αν το δάσος είχε φωνή τι θα ήταν αυτό που θας έλεγε σε εμάς τους ανθρώπους. Παρακολουθήσαμε το βίντεο « Πρόληψη πυρκαγιών στο Δάσος» και «Όχι φωτιά στα δάση» καθώς έγινε αναφορά και στην καταστροφή της Βόρειας Εύβοιας. Διαβάσαμε το παραμύθι στο Δάσος της Σοφίας Ζαραμπούκα.
« Πρόληψη πυρκαγιών στο Δάσος»
https://www.youtube.com/watch?v=-RdUZYEb09s
«Όχι φωτιά στα δάση»
https://www.youtube.com/watch?v=Glo2ylndWCE
Δραστηριότητα 2η
Δημιουργία αφίσας για την προστασία του δάσους από τις πυρκαγιές
Έπειτα από την εκτενή αναφορά μας για τον κίνδυνο που υπάρχει με το ξέσπασμα μιας πυρκαγιάς στο δάσος , δημιουργήσαμε ομαδοσυνεργατικά μία αφίσα για τα δέντρα, τα ζώα και τις πυρκαγιές αποτυπώνοντας στο χαρτί και τα λόγια τους.
Δραστηριότητα 3η
Αναλογίζομαι την προσωπική μου ευθύνη για την προστασία του δάσους . Γράφω ένα γράμμα στο δάσος .
Φτάνοντας προς το τέλος των εργαστηρίων τα παιδιά έκαναν μία ανασκόπηση των πραγμάτων που έμαθαν κάνοντας σκέψεις για την προσωπική ευθύνη που έχει ο καθένας μας απέναντι στο περιβάλλον. Έγραψαν λοιπόν ένα γράμμα στο δάσος με τις δικές τους σκέψεις λέγοντας στο δάσος τους προβληματισμούς τους και τις επιθυμίες τους.
Εργαστήρι 5ο :
ΣΤΟΧΟΙ:
Να αναπτύξουν μέσα σε κλίμα αποδοχής και σεβασμού τη συνεργατικότητά τους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
Να αξιολογήσουν και να κατανοήσουν τις γνώσεις που αποκόμισαν από τα εργαστήρια.
Δραστηριότητα 1η:
Το δέντρο που έδινε
Τα παιδιά γνώρισαν το παραμύθι και το δραματοποίησαν. Έπειτα κάναμε μία σειρά από φύλλα εργασίας φτάνοντας στο κλείσιμο των εργαστηρίων με αποτέλεσμα να δούμε ποιες γνώσεις αποκομίσαμε από τα εργαστήρια για το Δάσος.
https://www.youtube.com/watch?v=UmZulvbllPU
Δραστηριότητα 2η
Δημιουργία αφίσας για την προστασία του δάσους από την ρύπανση
Ομαδοσυνεργατικά ζωγραφίσαμε τη γη καθώς αφήσαμε με τις παλάμες μας το δικό μας αποτύπωμα, αφήνοντας έτσι το δικό μας μήνυμα για τα δάση και καταγράψαμε τις σκέψεις μας. Παρακολουθήσαμε το παραμύθι « Το μικρό λυκάκι φροντίζει το Δάσος».
https://www.youtube.com/watch?v=YtLaKp3OEi0
3η δραστηριότητα
Συμφωνία με ένα δέντρο
Διαβάσαμε το ποίημα «Συμφωνία με ένα δέντρο» και μιλήσαμε κλείνοντας το εργαστήριο για τη σημασία των δασών στον πλανήτη μας. Ακούσαμε το τραγούδι « Μάνα γη- τραγούδι για το περιβάλλον» και παίξαμε ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι με τίτλο « Βόλτα στο δάσος». Στο τέλος δημιουργήσαμε το δικό μας δάσος από γκοφρέ χαρτί.
« Μάνα γη- τραγούδι για το περιβάλλον»: https://www.youtube.com/watch?v=i3qMNo3hDzA
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΕΝΑ ΔΕΝΤΡΟ:
https://www.youtube.com/watch?v=Ox-wpFdmexE
ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
https://www.youtube.com/watch?v=Sxt-J49SZrA
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΝΕΡΟΤΡΙΒΗ ΣΤO ΔΑΣΟΣ ΤΩΝ ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΑΝΩ ΣΤΕΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ.