Τμήμα 2ο -Δικαιώματα του παιδιού κι ανθρώπινα δικαιώματα

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

ΚΛΙΚ ΕΔΩ και ΕΔΩ

 

Θεματική ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ Υποθεματική Υγεία-Διατροφή-Αυτομέριμνα
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ

(που προτείνονται)

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΝΩ ΣΤΕΝΗΣ-ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ

Εκπαιδευτικός:Καφάση Ιωάννα

Τίτλος «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ»

 

 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: Επικοινωνία, Συνεργασία , κριτική σκέψη

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ: Αυτομέρινα, ενσυναίσθηση κι ευαισθησία, κοινωνικές δεξιότητες, υπευθυνότητα

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ: Επίλυση προβλημάτων, μελέτη περιπτώσεων

 

1

Το εργαστήρι αυτό έχει σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίσουν τα δικαιώματά τους, καθώς και τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ίσα δικαιώματα και αξίζουν ίσης αντιμετώπισης, ανεξάρτητα από τις επιμέρους διαφορές τους. Η συνειδητή ένταξη τους σε ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά, η αναγνώριση και η αποδοχή των ομάδων με «διαφορετικά» από αυτούς χαρακτηριστικά, καθώς και η αναγνώριση και η αποδοχή των δικαιωμάτων των «διαφορετικών» αυτών ομάδων προωθεί μέσω της ενσυναίσθησης τις δημοκρατικές συμπεριφορές και αξίες. Οι μαθητές προσεγγίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, «μπαίνοντας» στη θέση άλλων παιδιών, των οποίων τα δικαιώματα καταπατώνται. Ο προβληματισμός που αναπτύσσεται σχετικά με τις «διαφορετικές» συνθήκες ζωής των «διαφορετικών» παιδιών οδηγεί στην ανάδειξη της αναγκαιότητας του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αποδοχής του «διαφορετικού».

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1Ο ΤΙΤΛΟΣ: ’’Ας  γνωριστούμε’’
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
: Τα παιδιά μαθαίνουν να γνωρίζουν την αξία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Συζητούν , εκφράζουν απόψεις  σκέψεις, ιδέες, προτάσεις και συναισθήματα  σχετικά με το ζήτημα της παιδικής εργασίας σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο καθώς και για την παιδική εκμετάλλευση.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η δραστηριότητα

ΠΑΡΑΜΥΘΙ  «ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΜΕ ΤΑ ΣΠΙΡΤΑ»  

Έγινε αφήγηση  του παραμυθιού  και έπειτα  συζητήσαμε για τα  συναισθήματα  που τους  δημιουργήθηκαν. Τα παιδιά αποτύπωσαν  στο χαρτί  το  κοριτσάκι με τα σπίρτα.

=

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271808942_345637307147357_8159324550555932559_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270519297_1042317799831313_2291330370216445564_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270587072_316100803785993_1538270076235583582_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270219106_3046163438975320_2607330324493262587_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270272521_1358365917982201_3732560441975594284_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271388072_282325540566084_4095839182081160839_n.jpg

 

2η δραστηριότητα

 Δραματοποίηση- ηχογράφηση  του παραμυθιού «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα»

Τα παιδιά  ύστερα  από την αφήγηση  του παραμυθιού  ανέφεραν  μερικά στιγμιότυπα από τις εικόνες και τις  σκέψεις  που τους δημιουργήθηκαν από το «Κοριτσάκι με τα σπίρτα».

3η δραστηριότητα

 

Φωτογραφικό  υλικό  από παιδιά που εργάζονται, σκέψεις και συναισθήματα.   Ποίημα  για την παιδική εργασία.

Είδαμε  φωτογραφίες  παιδιών  που εργάζονται ανά τον κόσμο. Τα παιδιά  εξέφρασαν  τις  απόψεις  και τα συναισθήματα τους

Μιλήσαμε  για την  παιδική εκμετάλλευση. Διαβάσαμε  ένα  ποίημα  του Νικηφόρου Βρεττάκου  με τίτλο  «Το παιδί με τα σπίρτα».

Νικηφόρος Βρεττάκος  - Το παιδί με τα σπίρτα


Το παιδί της μεγάλωσε. Έκλεισε σήμερα
τα έξι του χρόνια. Το χτένισε όμορφα.
Δε θα ’χει πια ανάγκη. Περνά και το βλέπει.
Στη γωνιά της πλατείας στέκει σαν άντρας.
Απ’ τα πέντε κουτιά τα σπίρτα έχει κιόλας
πουλήσει τα τέσσερα. — Παίζει ο χειμώνας
στα δέκα του δάχτυλα. Έγινε νύχτα.
Κοιτάζει η μητέρα του δεξιά της, ζερβά της,
απάνω και κάτω. Σκοτάδι:

«Ας μπορούσεν ανάβοντας το παιδί μου ένα
σπίρτο
να φωτίσει τον κόσμο».

 

 

 

 

 

 

2
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  2Ο ΤΙΤΛΟΣ: :  ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ – ΠΑΙΔΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
 

Ευαισθητοποίηση σχετικά  παιδική εκμετάλλευση  η οποία  προκαλείται  μέσω της παιδικής εργασίας. Να κατανοήσουν  τον ορισμό της παιδικής εκμετάλλευσης και να γνωρίσουν  τα παιδικά δικαιώματα αλλά και τις περιπτώσεις  καταπάτηση τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η δραστηριότητα

 1) ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ « Ο ΒΑΝΚΑΣ» 

Τα παιδιά  μέσω  διαδικτύου  παρακολούθησαν  το παραμύθι ο Βάνκας   του Τσέχωφ

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271659422_1950115911847335_9194015977681309548_n.jpg C:\Users\giannakafasi\Desktop\271043624_4728559290562694_9146917792629984056_n.jpg

 

 

2η δραστηριότητα

Συζήτηση  για τα παιδικά δικαιώματα και η καταπάτηση τους

Με τα παιδιά συζητήσαμε  για  τα  παιδικά δικαιώματα και  το γεγονός  ότι όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως  πρέπει να μεγαλώνουν σε  ένα  υγιές   οικογενειακό  περιβάλλον με αγάπη και ασφάλεια.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\270541982_260180942868611_1848868680733939670_n.jpg

3η δραστηριότητα

 

Δημιουργία δέντρου σε χαρτόνι με αποτυπώματα  παλάμης  για τα ανθρώπινα  δικαιώματα και η καταγραφή τους σε χαρτόνι

Τα παιδιά δημιούργησαν  ένα  δέντρο  από πολύχρωμες παλάμες και καταγράψαμε  τα  ανθρώπινα δικαιώματα  και  τις καθημερινές μας ελευθερίες. Επίσης, καταγράψαμε  σε χαρτόνι  τα  δικαιώματα  των παιδιών. Καθώς παρακολουθήσαμε ένα βίντεο  για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

https://www.youtube.com/watch?v=NqiO8QpUjP8

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271444857_420993543109423_8685017147833116005_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270758481_963872527867022_7940008284773095258_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο , ΤΙΤΛΟΣ:  ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΕΣ  ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ  ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να γνωρίσουν Φιλανθρωπικές οργανώσεις που σχετίζονται με τα δικαιώματα του παιδιού και τα ανθρώπινα δικαιώματα , να αναπτύξουν συναισθήματα αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς, να έρθουν σε επαφή με την έννοια του εθελοντισμού και της ανιδιοτελούς προσφορά στον συνάνθρωπο 
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
 

Δραστηριότητα 1 )  Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Η «Κιβωτός του Κόσμου», είναι Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Ειδικής Μέριμνας και Προστασίας Μητέρας και Παιδιού, που δραστηριοποιείται πάνω στη μέριμνα παιδιών που ζούσαν σε συνθήκες παραμέλησης και εγκατάλειψης, χωρίς ιατρική φροντίδα, τα περισσότερα από μονογονεϊκές οικογένειες, και πολλά χωρίς γονείς. Μιλήσαμε για την Κιβωτό του κόσμου και το θεάρεστο έργο  που παρέχεται σε  φτωχές οικογένειες και σε παιδιά που έχουν ανάγκη από βοήθεια, όχι μόνο για την κάλυψη βασικών αγαθών όπως φαγητό και ασφάλεια, αλλά και  ψυχολογική υποστήριξη. Επικοινωνήσαμε  μέσω τηλεδιάσκεψης  με την Κιβωτό όπου υπεύθυνοι της οργάνωσης ενημέρωσαν τα παιδιά μας για το  έργο που επιτελούν.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271583163_644905763416051_8826725200900704695_n.jpg

Δραστηριότητα  2)  ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ  ΕΛΕΠΑΠ

Η Ελληνική Εταιρία Προστασίας και Αποκατάστασης Αναπήρων Προσώπων (ΕΛΕΠΑΠ) είναι  φιλανθρωπικό σωματείο ειδικώς αναγνωρισμένο από το κράτος - ιδρύθηκε από ιδιώτες το 1937,είναι το πρώτο ιδιωτικό ίδρυμα για την περίθαλψη, την θεραπεία, την εκπαίδευση την αποκατάσταση παιδιών με κινητικές αναπηρίες. Η ΕΛΕΠΑΠ  κατέχει αποτελεσματικές θέσεις στα προβλήματα των παιδιών με κινητική αναπηρία.

Με  τα παιδιά μιλήσαμε για το έργο της ΕΛΕΠΑΠ και για την  διαφορετικότητα και  την αναπηρία, καθώς και για το γεγονός ότι όλοι αξίζουμε  να έχουμε ίσες ευκαιρίες  στη  ζωή χωρίς κανένα παιδί να στερείται την απόλαυση  βασικών  αναγκών όπως είναι το σχολείο και το παιχνίδι.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\αρχείο λήψης.png

Δραστηριότητα  3)  Δημιουργία αφίσας  με τις  φιλανθρωπικές οργανώσεις – κολάζ

Συλλέξαμε  φωτογραφικό υλικό από τις  φιλανθρωπικές οργανώσεις  που μιλήσαμε και  κολλήσαμε  σε χαρτόνι λογότυπα των οργανώσεων καθώς και φωτογραφίες με κάποιες  στιγμές μέσα  στην ημέρα  τους. Επίσης, με τα παιδιά  αγοράσαμε  προϊόντα  από τα καταστήματα  του χωριού και τα αποστείλαμε  στην Κιβωτό του Κόσμου.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271490915_1851850198339111_6612742627514120369_n.jpg

 

 

4

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο, ΤΙΤΛΟΣ: Η ΣΥΜΒΑΣΗ  ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ  ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ 

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
 Τα παιδιά μαθαίνουν  για τη Σύμβαση των παιδικών δικαιωμάτων και  για τις βασικές ελευθερίες που κανένα  παιδί δεν πρέπει  να στερείται
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
 

Δραστηριότητα  1) Αφήγηση παραμυθιού «Η  ζωή στη λουλουδούπολη» και   παρακολούθηση  βίντεο μέσω διαδικτύου

Αφηγηθήκαμε  ένα παραμύθι με πρωταγωνιστές την Δικαιωματούλα και την Αντιδικαιωματούλα . Η Αντιδικαιωματούλα έκλεψε τα δικαιώματα των παιδιών τα φυλάκισε σε ένα μακρινό κάστρο , αλλά τα παιδιά μαζί με τη Δικαιωματούλα ελευθέρωσαν τα δικαιώματα των παιδιών για να είναι χαρούμενα.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\LO1.jpg

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271903588_426116615878701_85022012982405697_n.jpg

Δραστηριότητα 2)   Συζήτηση  για τη Σύμβαση  των Δικαιωμάτων  του Παιδιού – Ζωγραφιά- Φύλλο Εργασίας

Συζητήσαμε με τα παιδιά  για τη Σύμβαση  των Δικαιωμάτων του Παιδιού και ότι αφορά παγκοσμίως όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως.C:\Users\giannakafasi\Desktop\Η-Διεθνής-Σύμβαση-του-ΟΗΕ-για-τα-Δικαιώματα-του-Παιδιού-socialpolicy.gr_.jpg

Τα παιδιά  αποτύπωσαν  τα συναισθήματα  που τους  δημιουργήθηκαν στο χαρτί και  κάναμε  ένα  φύλλο  εργασίας  για τα Παιδικά  Δικαιώματα.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271810994_2848630752095691_2836325537467580640_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\270945866_646502553230034_5396171106838153841_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271590900_312904323962655_7608839914752874750_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271948095_1060200304829383_3934322069805171521_n.jpg

Φύλλο εργασίας  για τα Δικαιώματα του Παιδιού

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271893853_407155197829836_3031824971348610194_n (1).jpg

Δραστηριότητα  3) Η αλφαβήτα  των Παιδικών  Δικαιωμάτων και online παιχνίδια  κατανόησης  των Δικαιωμάτων 

Παίξαμε  online  παιχνίδια  για τα Δικαιώματα  του παιδιού, τα οποία  αποσκοπούν  στην γνωριμία και την κατανόηση  των Δικαιωμάτων.  Επίσης μάθαμε  την αλφαβήτα  των Δικαιωμάτων σε συνδυασμό με εικόνες.

C:\Users\giannakafasi\Desktop\264029752_457136732757740_2149930916944625902_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271597586_1119200538619199_1654366128260311706_n.jpg

 

5
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο ΤΙΤΛΟΣ:  Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να συνειδητοποιήσουν την διαφορετικότητά τους, να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου είτε αφορά διαφορές στη σωματική ή την πνευματική του κατάσταση, το φύλο, τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία ή τη γλώσσα.

Να συνειδητοποιήσουν πως η διαφορετικότητα του άλλου δεν αποτελεί εμπόδιο, να διώξουν από την ψυχή τους αρνητικά συναισθήματα, όπως φόβος, επιθετικότητα και να αντιληφθούν πως όλοι οι άνθρωποι έχουν θέση σ’ αυτόν τον κόσμο, που οφείλουμε να τον κάνουμε καλύτερο ξορκίζοντας κάθε είδους ρατσισμό.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα  1)  Αφήγηση  παραμυθιού  «Ο Μαχντί  και ο χαρταετός  όλου του κόσμου», συζήτηση , έκφραση ιδεών, απόψεων, συναισθημάτων 

κόσμου»

 

C:\Users\giannakafasi\Desktop\αρχείο λήψης (1).jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\αρχείο λήψης.jpg

Δραστηριότητα  2) Τραγούδια  για την Παγκόσμια Ημέρα  Δικαιωμάτων

«Μία νέα αρχή»

https://www.youtube.com/watch?v=rMGD-_Lg4Zk

« Αν όλα τα παιδιά της Γης»
https://www.youtube.com/watch?v=F4IC9jP2WFY

C:\Users\giannakafasi\Desktop\ca69b3f0db815f33b27a1ee026c9c08a (1).jpg

Δραστηριότητα  3)  Κατασκευή   με χαρτόνι  τον χαρταετό όλου του κόσμου 

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271867177_666508911145528_8909749455622760885_n.jpg

 

 

6
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6ο ΤΙΤΛΟΣ: :  Ένα δικό μας παραμύθι

 

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-να επικοινωνούν με άλλα παιδιά, να συνεργάζονται  αρμονικά για την επίτευξη κοινού στόχου και να νιώθουν χαρά από το τελικό αποτέλεσμα των προσπαθειών τους . Να νιώθουν μέλη μιας ευρύτερης ομάδας παιδιών της ηλικίας τους , να κοινωνικοποιηθούν και να νιώθουν αυτοεκτίμηση
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
 

Τα παιδιά σε συνεργασία με άλλα σχολεία δημιουργούν ένα δικό τους παραμύθι με θέμα τα δικαιώματα του παιδιού.

Τα Νηπιαγωγεία συνεργασίας με τη σειρά συγγραφής της ιστορίας :2ο Νηπιαγωγείο Σκύρου, Νηπιαγωγείο Άνω Στενής,  Νηπιαγωγείο Στροπώνων, Νηπιαγωγείο Φύλλων,1ο Νηπιαγωγείο Ζεφυρίου,  1o Nηπιαγωγείο Νέας Περάμου,1ο Νηπιαγωγείο Δροσιάς, 1ο Νηπιαγωγείο Νέας Λαμψάκου,  29ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας, 6ο Νηπιαγωγείο Ζακύνθου,  1ο Νηπιαγωγείο Προσοτσάνης Δράμας,1ο Νηπιαγωγείο Θεσπρωτικού, Νηπιαγωγείο Μίστρου.

Οι ζωγραφιές των παιδιών του Νηπιαγωγείου μας:

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271576334_4874799442580655_5295856389657385397_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271832719_917742758791439_3554098799879443038_n.jpg

C:\Users\giannakafasi\Desktop\271392664_639798980592888_2537760653788729095_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\271619574_486447116163386_5902172858721939987_n.jpg

C:\Users\giannakafasi\Desktop\272027835_1252047095285117_1657633455725080551_n.jpgC:\Users\giannakafasi\Desktop\272513751_299212145557832_6839141607872840354_n.jpg

 Δραστηριότητα  2 ) Με την ολοκλήρωση της ιστορίας  από όλα τα σχολεία, γίνεται ακρόαση αυτής και συζήτηση

https://www.thinglink.com/scene/1576576638139760643

Δραστηριότητα  3)  Αφήγηση της ολοκληρωμένης ιστορίας από τα παιδιά, δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου και βίντεο

 

7
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7ο ΤΙΤΛΟΣ: αξιολόγηση
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-να αξιολογούν το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους

-να αποκτήσουν κριτική σκέψη , να εκφράσουν προτάσεις βελτίωσης μέσα από διαδικασίες αναστοχασμού και περισυλλογής

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
.

Δραστηριότητα 1 )Συζήτηση για τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν όλη τη διάρκεια του προγράμματος, συναισθήματα, εντυπώσεις , προτάσεις βελτίωσης.

 

 Δραστηριότητα 2) Τα παιδιά αξιολογούν τις δραστηριότητες του προγράμματος σε φόρμa google

 

 Δραστηριότητα 3) Ανάλυση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης που έκαναν τα παιδιά