STEM – στην γειτονιά του ήλιου (πλανήτες – ηλιακό σύστημα ) -2o τμήμα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ   ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ  ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ:  ΚΑΦΑΣΗ  ΙΩΑΝΝΑ

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ -  ΜΑΡΤΙΟΣ  2022

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ  ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ -  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ  ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ  ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

ΤΙΤΛΟΣ: «ΟΙ  ΠΛΑΝΗΤΕΣ  ΤΟΥ ΗΛΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ»

 

Στόχοι: Δραστηριότητες γνωριμίας της ομάδας αλλά και πρόκλησης ενδιαφέροντος για το θέμα. Τα παιδιά καλούνται να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος και να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους  καθώς και με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος. Να εξοικειωθούν με τις ψηφιακές τεχνολογίες,  με τον προγραμματισμό με παιγνιώδη τρόπο καθώς και να κατανοήσουν την εναλλαγή ημέρας-νύχτας.

 

1ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

 

     ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ  ΚΑΙ  ΕΡΕΥΝΑ  ΓΙΑ  ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ  ΣΥΣΤΗΜΑ

 

ΣΤΟΧΟΣ:  Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν, μέσα  από  τη  διερεύνηση  των  προηγούμενων  γνώσεων  τους  για  το ηλιακό  σύστημα.

Να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο μέσα  από  ακατέργαστες  ιδέες  που έχουν προσπαθώντας  να τις εξωτερικεύσουν και  να μπορούν να τις εκφράσουν, να διηγούνται και να περιγράφουν  χρησιμοποιώντας  τη φαντασία τους.  Να  ζωγραφίζουν ομαδοσυνεργατικά  και  να κάνουν  μικροκατασκευές.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1)  :  ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ  ΓΝΩΣΕΩΝ

 

Συζητήσαμε για τις  γνώσεις  των παιδιών  σχετικά με το  διάστημα τους πλανήτες, τον ήλιο και  το φεγγάρι. Μιλήσαμε  για το αν  κινούνται  τα ουράνια  σώματα, τι είναι  αστέρια, αν έχουν δει  πεφταστέρια. Έγινε  συζήτηση  και  καταγραφή των απαντήσεων των  παιδιών και  ήταν η αφορμή  για να ξεκινήσουμε  το ταξίδι  μας στο διάστημα. Το συγκεκριμένο  θέμα γοητεύει  και ενδιαφέρει τα παιδιά. 

Η απορία τους ήταν περισσότερο να μάθουν πως οι πλανήτες δεν πέφτουν κάτω και αιωρούνται. Μιλήσαμε για την  βαρύτητα, μια δύναμη  της γης που τραβάει  τα πράγματα προς τα κάτω και προς το κέντρο της. Έτσι κρατάει πάνω της τους ανθρώπους, τα σπίτια, τα δέντρα, τους ωκεανούς, τον αέρα που αναπνέουμε, αλλά  και για την έλλειψη της βαρύτητας που υπάρχει στο διάστημα.

Γνωρίσαμε κάθε ένα πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος  ξεχωριστά και  τι θέση έχει  σε σχέση με τον ήλιο.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  2)  Έρευνα στο διαδίκτυο για την NASA ΚΑΙ ΤΗΝ ΕSA  (ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ )

Αφού  έγινε  καταγραφή των προηγούμενων  γνώσεων  για  το ηλιακό  σύστημα, κάναμε  έρευνα  στο  διαδίκτυο   για  την  NASA  και  την  ESA. Κάναμε  έρευνα  για τον  κρατικό αμερικανικό οργανισμό που ασχολείται με την εξερεύνηση του διαστήματος, την αεροναυτική και τη μελέτη του περιβάλλοντος της Γης καθώς και  με τον ευρωπαϊκό  οργανισμό εξερεύνησης του διαστήματος με έδρα  το Παρίσι.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  3)

 

Ομαδική   ζωγραφιά μεγάλου διαστημόπλοιου στην τάξη

 

  Αφού  βρήκαμε  πληροφορίες  για  τους  διαστημικούς  σταθμούς και  συζητήσαμε  για τη  θέση  των  πλανητών  έπειτα παρακολουθήσαμε  βίντεο και  είδαμε  εικόνες και  έτσι  αποφασίσαμε  να φτιάξουμε  ένα  μεγάλο  διαστημόπλοιο  σε χαρτί του μέτρου  ομαδικά και  ετοιμαστήκαμε  για  την μεγάλη εκτόξευση  στο διάστημα.

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 2ο

 

ΤΙΤΛΟΣ:  ΗΛΙΟΣ-ΓΗ-ΣΕΛΗΝΗ 

 

Στόχος:  Να  γίνει  εκμάθηση  των πλανητών και  του  σύμπαντος. Μαθαίνουμε μέσα από τα βιβλία ποιοι είναι οι πλανήτες, ότι έχουν διάφορα μεγέθη, ότι άλλοι είναι ζεστοί και άλλοι κρύοι ανάλογα με την απόστασή τους από τον ήλιο. Μαθαίνουμε για τον ήλιο ,τον πιο μεγάλο πλανήτη. Μαθαίνουμε ότι ο ήλιος έχει το δικό του φως.

Μαθαίνουμε για την κίνηση της γης γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο. Μαθαίνουμε  για  τις  φάσεις της  σελήνης  ζωγραφίζοντας  και    παίζοντας  βιωματικά  παιχνίδια.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  1) ΣΕΛΗΝΗ  - ΔΟΡΥΦΟΡΟΣ  ΤΗΣ  ΓΗΣ

ΤΟ  ΠΡΩΤΟ  ΤΑΞΙΔΙ   ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ

ΛΑΙΚΑ- Η ΣΚΥΛΙΤΣΑ  ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ   ΕΡΕΥΝΑ  ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ -   ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 

 Μιλήσαμε  για τη Σελήνη και εξηγήσαμε  ότι είναι  ο δορυφόρος  της γης. Κάναμε  έρευνα  στο διαδίκτυο και  παρακολουθήσαμε  το ταξίδι  του  πρώτου  ανθρώπου  στο διάστημα. Κάναμε συζήτηση  για τη  Λάικα, η οποία ήταν μία σκυλίτσα που χρησιμοποιήθηκε στο Σοβιετικό Διαστημικό Πρόγραμμα. Στις 3 Νοεμβρίου 1957, η Λάικα ήταν ο πρώτος ζωντανός οργανισμός που μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη, επιβαίνοντας στον τεχνητό δορυφόρο Σπούτνικ 2.  Ζωγραφίσαμε τη Λάικα  στο  ταξίδι  της  στο διάστημα.

Δραστηριότητα 2)  Οι κινήσεις  της γης, της  σελήνης  γύρω  από τον ήλιο, οι φάσεις  της  σελήνης

Μιλήσαμε  για τις  κινήσεις  της  γης και της  σελήνης  γύρω  από  τον ήλιο.  Είδαμε  εικόνες  από το διαδίκτυο  με τις φάσεις της σελήνης. Παίξαμε  βιωματικά και  αναπαραστήσαμε  τις κινήσεις  της γης και   της  σελήνης. Στο τέλος  ζωγραφίσαμε  τις  φάσεις  της σελήνης  και  είδαμε  με ποιον τρόπο  βλέπουμε  το φεγγάρι  από τη γη σε καθημερινή βάση. 

Δραστηριότητα  3 )  Πίνακας  ζωγραφικής «  Ο ΗΛΙΟΣ»

 

Το κάθε  παιδί   ξεχωριστά αποτύπωσε  τον ήλιο όπως  φαίνεται  στο ηλιακό  σύστημα σε χαρτόνι και  φτιάξαμε  τον δικό μας  πίνακα  ζωγραφικής. 

                                      3ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

 

ΤΙΤΛΟΣ: « ΗΛΙΑΚΟ  ΣΥΣΤΗΜΑ- ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ-ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ»

 

Στόχος:  Να  γίνει  εκμάθηση  των πλανητών  μέσα  από  οπτικοακουστικό  υλικό,  παίζοντας  μέσω  του θεατρικού  παιχνιδιού, κάνοντας  κατασκευές και   δημιουργώντας  αινίγματα  μέσω της φαντασίας μας  για τους πλανήτες.

 

Δραστηριότητα 1) Οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος

Τα παιδιά γνωρίζουν τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος μέσα από ένα φανταστικό ταξίδι με διαστημόπλοιο. Χρησιμοποιήσαμε  το διαδίκτυο  και  είδαμε  φωτογραφίες . Ο  φίλος  μας  PICOU  PICOU,  ένα  εξωγηινάκι  μας  βοήθησε  πολύ  να κατανοήσουμε  το διάστημα και τους πλανήτες.  Με  το μεγάλο  διαστημόπλοιο  που δημιουργήσαμε  πραγματοποιήσαμε  ένα  φανταστικό  ταξίδι  στο διάστημα .  Στη συνέχεια  έγινε ένα  ομαδικό έργο ζωγραφικής  με  τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος   με τέμπερες.

Δραστηριότητα  2)  Ομαδική κατασκευή οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος 

 

Αφού  τελείωσε  το ταξίδι  μας  στο διάστημα  και μάθαμε  για τη θέση  του  κάθε  πλανήτη σε σχέση  με τον ήλιο  φτιάξαμε  μια μακέτα   ομαδικά με το ηλιακό  σύστημα.

 

Δραστηριότητα  3)  Αινίγματα των πλανητών 

 

Τα  παιδιά δημιούργησαν   τα δικά τους αινίγματα για το φεγγάρι ,τον ήλιο  και  τους πλανήτες.  Στη   συνέχεια  τα ζωγράφισαν  και    δημιουργήσαμε  ένα  βιβλίο  με ζωγραφιές  και  αινίγματα.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 4ο    

ΤΙΤΛΟΣ: «ΠΛΑΝΗΤΕΣ  ΑΠΟ  ΔΙΑΦΟΡΑ  ΥΛΙΚΑ»

 

ΣΤΟΧΟΣ:  Χρησιμοποιώντας  διάφορα  υλικά  όπως  πηλός, αλεύρι, νερό και  πλαστελίνη τα παιδιά μπορούν να μάθουν για τους πλανήτες, τα χρώματα τους, το μέγεθος τους και  τη θέση  τους  στο ηλιακό σύστημα.

 

Δραστηριότητα  1) Τα παιδιά δημιουργούν με πηλό πλανήτες

Δημιουργήσαμε  τους  αγαπημένους  μας  πλανήτες  από  πηλό,   τους  αφήσαμε  να στεγνώσουν  και  τους  ζωγραφίσαμε  με τέμπερες.

 

Δραστηριότητα 2)   Τα παιδιά με πλαστελίνη δημιουργούν τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος

 

Φτιάξαμε  τους  πλανήτες  με πλαστελίνη  και  δημιουργήσαμε  το ηλιακό  σύστημα  σε μαύρο  χαρτόνι.

 

Δραστηριότητα  3) Οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος με αλεύρι και αλάτι

 

Δημιουργήσαμε  τους  πλανήτες   με αλεύρι και αλάτι, ζυμώσαμε, ψήσαμε  τους πλανήτες μας  και  την επόμενη  ημέρα  τους  βάψαμε με τέμπερες.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ  5ο

 

ΤΙΤΛΟΣ:   «Η ζωή των αστροναυτών  στον διαστημικό σταθμό»

 

Στόχος:  ΓΡΑΦΗ: Να αντιγράφουν λέξεις που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα τους, στη  συγκεκριμένη  περίπτωση έγραψαν  γράμμα σε έναν αστροναύτη, χρησιμοποιώντας  την κριτική τους σκέψη και  έθεσαν τις δικές τους απορίες.

Στόχος  είναι να σχεδιάσουν και να ζωγραφίσουν, να κόψουν υλικά και να κάνουν τη γη από γκοφρέ χαρτί.

 

Δραστηριότητα  1)  Έρευνα στο διαδίκτυο, βίντεο σχετικά με τους αστροναύτες στο διεθνή διαστημικό σταθμό . Γράφουμε γράμμα ομαδικά σε έναν αστροναύτη

 

Αφού  κάναμε  έρευνα  στο  διαδίκτυο και παρακολουθήσαμε  βίντεο  σχετικά με τη ζωή  των αστροναυτών, είδαμε  πως  τρώνε, πως πίνουν  νερό και  πως μετακινούνται μέσα  στο διαστημόπλοιο. Επίσης είδαμε  και την δύσκολη  διαδικασία και  προετοιμασία  που κάνει  κάποιος  άνθρωπος  ώστε να γίνει  αστροναύτης και να μπορέσει να ανταπεξέλθει  στο διάστημα.  Στη συνέχεια  γράψαμε  ένα γράμμα, το κάθε  παιδί ξεχωριστά  σε έναν αστροναύτη και  είπαμε  μία  ευχή ή  εκφράσαμε  μία  απορία  που έχουμε  για τη  ζωή στο  διάστημα.

Δραστηριότητα  2)  Ο  ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ

 

Αποτυπώσαμε  σε χαρτί  πως  φανταζόμαστε  τον εαυτό μας  αστροναύτη  στο  διάστημα.

 

Δραστηριότητα  3)  Η ΓΗ  ΑΠΟ ΨΗΛΑ

 

    Οι αστροναύτες βλέπουν την γη από ψηλά. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον πλανήτη γη  όπως  τον φαντάζονται  από ψηλά. Φτιάξαμε  μία  ζωγραφιά  και  κάναμε  τη γη  από  γκοφρέ χαρτί.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 6ο

 

ΤΙΤΛΟΣ:  «ΤΟ  ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΜΕΣΑ  ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ »

 

Στόχος: Μέσα  από τις  δραστηριότητες  να  έρθουν σε επαφή με τις τέχνες όπως  η ζωγραφική, τα έργα τέχνης, την λογοτεχνία, τη μουσική και  την ποίηση  και  με βιωματικό τρόπο  να καταφέρουν να φτιάξουν τον δικό τους  πίνακα ζωγραφικής και  να τραγουδήσουν νανουρίσματα για το φεγγάρι.

 

 

Δραστηριότητα 1)    ΕΝΑΣΤΡΗ  ΝΥΧΤΑ

Αναπαραστήσαμε  τον πίνακα  « ΕΝΑΣΤΡΗ ΝΥΧΤΑ»  του  Βαν  Γκογκ  και  τον  δημιουργήσαμε  ομαδικά με τέμπερες.

Δραστηριότητα  2 ) Λογοτεχνία-Ένα παραμύθι για το φεγγάρι- Ο Φεγγαροσκεπαστής –Ζωγραφική του παραμυθιού

 Έγινε  αφήγηση  του παραμυθιού « Ο Φεγγαροσκεπαστής», δημιουργήσαμε  με χαρτί  γλασέ  τα  δικά μας  συναισθήματα  που προκλήθηκαν  από  το παραμύθι. Φτιάξαμε  μία σκάλα  που ανεβαίνει  προς  τον ουρανό και  το φεγγάρι.

 

Δραστηριότητα  3)  Ποίηση  - παιδικό νανούρισμα  για  το φεγγάρι

 

 Ακούσαμε  το « Φεγγαράκι  μου λαμπρό»  και το  τραγουδήσαμε  καθώς  και  το τραγούδι  « Χάρτινο  το φεγγαράκι»  του Μάνου Χατζιδάκι.

7ο Εργαστήρι

 

ΤΙΤΛΟΣ :  «ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ»

 

Στόχος:  Να προβληματιστούν  για το αν υπάρχουν  εξωγήινοι, να παίξουν και να μάθουν μέσα  από το θεατρικό παιχνίδι, να εξοικειωθούν με τα  πολυμέσα και  να αξιολογήσουν  τη θεματική ενότητα  με τους πλανήτες.

Δραστηριότητα 1 ) Προβληματισμός για την ύπαρξη  εξωγήινων

 

 Τα παιδιά προβληματίζονται για την ύπαρξη ή όχι εξωγήινων  μέσα από το θεατρικό παιχνίδι , δημιουργώντας ένα δικό τους παραμύθι με αφορμή το θεατρικό  παιχνίδι. Ντυθήκαμε  εξωγήινοι  και ζωγραφίσαμε  τον αγαπημένο μας  εξωγήινο  PICOU  PICOU που μας  κράτησε  συντροφιά  κατά τη διάρκεια  του ταξιδιού μας  στο διάστημα.

 

 

Δραστηριότητα 2)  Παιχνίδια  για  τους πλανήτες  στο διαδίκτυο

 

Πλησιάζοντας  προς το τέλος  του ταξιδιού  μας  στο διάστημα παίξαμε  παιχνίδια  για  το διάστημα  και  τους πλανήτες  κάνοντας  μία  αξιολόγηση  στις  γνώσεις που αποκομίσαμε.

 

Δραστηριότητα 3)  Ανάλυση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης που έκαναν τα παιδιά

 

Τα παιδιά αξιολογούν το πρόγραμμα μέσα από ερωτηματολόγιο σε φόρμες google.