STEM – Οι μικροί πειραματιστές παίζουν κι ανακαλύπτουν-ΤΟ ΝΕΡΟ – 1ο τμήμα

ΘΕΜΑ : ΤΟ ΝΕΡΟ 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΕ GENIALLY και στο CANVA KLIK EΔΩ

Δεξιότητες: δεξιότητες επιστημονικής σκέψης  ( όπως παρατήρηση, ταξινόμηση, μέτρηση, επικοινωνία, υποβολή ερωτημάτων, αναγνώριση παραγόντων, ερμηνεία παρατήρησης, πρόβλεψη, υπόθεση, ερμηνεία δεδομένων, εξαγωγή συμπερασμάτων, διατύπωση λειτουργικού ορισμού, έλεγχος μεταβλητών, διερεύνηση, μοντελοποίηση)

1ο εργαστήρι 

1η δραστηριότητα - Ανίχνευση γνώσεων για το νερό - Τι γνωρίζουν τα παιδιά για το νερό 

Εισαγωγική συζήτηση , διερεύνηση γνώσεων για το νερό.

Εννοιολογικός χάρτης

τα παιδιά ζωγραφίζουν που υπάρχει νερό

Στο παρακάτω βίντεο τα παιδιά αναφέρουν όσα ήδη γνωρίζουν  γνωρίζουν για το νερό

 

2η δραστηριότητα - πόσο πολύ είναι το νερό ? 

Ακρόαση παραμυθιού ο ήλιος και το νερό .Τα παιδιά ζωγραφίζουν  το παραμύθι

Αναδιηγήσεις του παραμυθιού στα παρακάτω δύο βίντεο

3η δραστηριότητα - το ποτάμι του χωριού μου - δημιουργία αφίσας και δύο ποιήματα για το ποτάμι 

Τα παιδιά μιλούν για το ποτάμι της Στενής και δημιουργούν ομαδικό έργο ζωγραφικής

Γνωρίσαμε το ποίημα Από που είσαι ποταμάκι  του Ζαχαρία Παπαντωνίου (βίντεο απαγγελία από τα παιδιά)

Ποίημα ο ποταμός, απαγγελία από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο

2ο εργαστήρι 

 Ο κύκλος του νερού 

Με αφορμή το χιόνι στην αυλή του σχολείου πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες για τον κύκλο του νερού

Το χιόνι γίνεται νερό, το νερό πάγος κι ο πάγος νερό. Το είδαμε με τα μάτια μας στην αυλή του σχολείου

1η δραστηριότητα - Ακρόαση παραμυθιού - ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει

Τα παιδιά συζητούν για τον κύκλο του νερού μέσα από το παραμύθι , ζωγραφίζουν και αφηγούνται το παραμύθι στο παρακάτω βίντεο

2η δραστηριότητα - ένα ποίημα για το Χιονάνθρωπο - χιονάνθρωπος εικαστικά (ζωγραφική) 

Απαγγελία ποιήματος για τον κύκλο του νερού - ο χιονάνθρωπος από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο (φωτογραφίες από το χιονισμένο σχολείο μας )

Χιονάνθρωπος ζωγραφική με τέμπερες (σε τσάντες από ανακυκλώσιμο χαρτί )

3η δραστηριότητα- εικαστικά -  ο κύκλος του νερού 

κολλάζ και ζωγραφική

\

Τα παιδιά μιλούν για τον κύκλο του νερού στα δύο  παρακάτω βίντεο

3ο εργαστήρι 
ο κύκλος του νερού πειράματα - ΤΠΕ
1η δραστηριότητα 
1ο πείραμα 

μετά από λίγο είδαμε τον ατμό που είχε συγκεντρωθεί στα τοιχώματα της λεκάνης σαν να είχε ιδρώσει και μετά σχηματίστηκαν μικρές σταγονίτσες νερού. όταν οι σταγόνες μεγάλωσαν τότε άρχισαν να κυλούν σαν βροχή στα τοιχώματα της λεκανίτσας. Σκεφτήκαμε να βάλουμε ένα ποτήρι μήπως μαζέψουμε λίγη βροχούλα.

Μετά από λίγο είδαμε ότι στο ποτήρι είχαν μαζευτεί λίγες σταγόνες νερού.

Συνεχίσαμε την δραστηριότητα χρησιμοποιώντας πλαστικές σακούλες στις οποίες βάλαμε νεράκι, τις κλείσαμε καλά

και τις βάλαμε στον ήλιο
Αν και το νερό μας ήταν κρύο μέσα στα σακουλάκια, μόλις ζεστάθηκε από τον ήλιο παρατηρήσαμε το ίδιο φαινόμενο , ατμός σαν ιδρώτας, σταγονίτσες νερού που όλο και γίνονταν περισσότερες και μεγάλωναν και έτρεχαν σαν μικρή βροχούλα
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΣΕ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΑΚΟΥΛΑΚΙΑ
2ο πείραμα 
η σακούλα έχει τρύπες μα νερό δε χύνεται  - πείραμα (από αυτό το συννεφάκι δε πέφτει το νεράκι 

Το σακουλάκι μας έγινε συννεφάκι .Το κλείσαμε καλά ( αεροστεγές σακουλάκι με κούμπωμα )

Τι θα γίνει αν βάλουμε μέσα στο συννεφάκι μας ένα μολύβι ?

Τα παιδιά είπαν θα σκάσει, θα χυθεί το  νερό , δύο παιδάκια είπαν δε θα χυθεί το νερό.

Πειραματιστήκαμε και παρατηρήσαμε πως από αυτό το συννεφάκι δε πέφτει το νεράκι .

Φυσικά κάποια στιγμή παρατηρήσαμε πως όταν βάζαμε στο πλάι το μολυβάκι μπορούσε να χυθεί λίγο νεράκι. Γιατί άραγε να συμβαίνει αυτό ? Γιατί δε χύνεται το νερό αφού τρυπήσαμε τη σακούλα ?

Κατόπιν τα παιδιά ζωγράφισαν κι έγραψαν όπως μπορούσαν το πείραμα

3ο πείραμα
Ένα σύννεφο στο ποτήρι  -πείραμα

Φτιάξαμε συννεφάκια με ζεστό νερό σε ποτηράκι πλαστικό και σε γυάλα που την κλείσαμε με σελοφάν

Παρατηρήσαμε τα σταγονίδια των υδρατμών πάνω στο σελοφάν και στα τοιχώματα της λεκανίτσας και του ποτηριού
3η δραστηριότητα - ΤΠΕ 
παίζω με το ρομποτάκι μελισσούλα ο κύκλος του νερού 
4o εργαστήρι 
Βύθιση- επίπλευση 
1η δραστηριότητα - βύθιση και επίπλευση στο νερό
Εισαγωγή στην βύθιση και επίπλευση αντικειμένων στο νερό με αφορμή το Παραμύθι "ο τριγωνοψαρούλης εναντίων του μεγάλου  καρχαρία"

Τα παιδιά για να βοηθήσουν τον τριγονωψαρούλη έπρεπε να ρίξουν αντικείμενα από την βαρκούλα στο νερό. Επιλέξαμε αντικείμενα της τάξης και τα παιδιά έκαναν υποθέσεις αν βυθίζονται ή αν επιπλέεουν .

Κατόπιν κατέγραψαν σε χαρτί τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων τους όπως μπορούσαν  αφού πρώτα έπαιξαν με τα αντικείμενα ρίχνοντας αυτά στο νερό .

Προβλέψεις

Πειραματισμός - Επαλήθευση των  προβλέψεων
Καταγραφή αποτελεσμάτων του πειράματος

2η δραστηριότητα - πειράματα επίπλευσης-βύθισης  με αυγά και πορτοκάλια
Η πλεύση του αυγού στο νερό και στο αλατόνερο
Η πλεύση του πορτοκαλιού και του λεμονιού με τη φλούδα- χωρίς τη φλούδα
Πειραματιστήκαμε βάζοντας το πορτοκάλι με τη φλούδα στο νερό, το πορτοκάλι χωρίς τη φλούδα στο νερό και το πορτοκάλι χωρίς τη φλούδα σε αλατόνερο . Πρώτα κάναμε προβλέψεις, το πείραμα και επαλήθευση.

πείραμα - το αυγό στο νερό και στο αλατόνερο . Τι θα συμβεί αν βάλουμε το αυγό στο νερό ? στο αλατόνερο ? Είχαμε δύο αυγά ένα βρασμένο κι ένα ωμό. Τα στριφογυρίσαμε. Παρατηρήσαμε ότι Το βραστό αυγό περιστρέφεται για πολύ περισσότερο (και γρηγορότερα) από το ωμό αυγό.

Ζωγραφίσαμε τα πειράματα με το πορτοκάλι και το αυγό
3η δραστηριότητα - βαρκούλες που επιπλέουν στο νερό - κατασκευές 
Τα παιδιά επέλεξαν υλικά για τα καραβάκια που επιπλέουν στο νερό, τα έβαψαν και τα διακόσμησαν 
5ο εργαστήρι
Νερόμυλοι 
1η δραστηριότητα - γνωρίζω τους νερόμυλους
Ανίχνευση γνώσεων - Τι είναι ο νερόμυλος ? Πως λειτουργεί ? Σε τι χρησιμεύει ? Έχει δύναμη το νερό ? Πως το ξέρουμε ? Πως μπορούμε να δούμε αν το νερό έχει δύναμη ? Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι για την δύναμη του νερού και  τον νερόμυλο . Τι είναι το αυλάκι ? Πως μπορούν οι άνθρωποι να φτιάξουν ένα αυλάκι ? Τι πράγματα μπορεί να πέσουν μέσα στο αυλάκι και να εμποδίσουν το νερό να κυλά στο αυλάκι ? Πέτρες, κλαδιά, φύλλα . Τι άλλο ? Τι είναι το φράγμα του ποταμού?  Με ποια υλικά νομίζετε πως μπορούμε εμείς οι άνθρωποι να φτιάξουμε ένα φράγμα στο ποταμάκι? 

-Δημιουργώντας αυλάκι και φράγμα στην αυλή

Πείραμα : φράγμα από ύφασμα
Κάναμε το πείραμα , μπορείτε να ακούσετε το πείραμα από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο μας

 2η δραστηριότητα - νερόμυλος εικαστικά (κατασκευές νερόμυλου με ανακυκλώσιμα υλικά και  κατασκευές του νερόμυλου με χαρτόκουτο )

3η δραστηριότητα - Τα παιδιά μιλούν και ζωγραφίζουν τον νερόμυλο - η δραστηριότητα σε ηχογραφημένο βίντεο 
Οι ζωγραφιές των παιδιών

Το βίντεο με όσα έμαθαν τα παιδιά για τον νερόμυλο

6ο εργαστήρι 
Διαλυτότητα-μεταφορά νερού
1η δραστηριότητα - υλικά που διαλύονται ή δεν διαλύονται στο νερό -πρόβλεψη -πείραμα -καταγραφή 
Πειραματιστήκαμε με την διαλυτότητα υλικό στο νερό και καταγράψαμε τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων μας

Καταγραφή αποτελεσμάτων

2η δραστηριότητα - το σέλινο άλλαξε χρώμα - πείραμα μεταφοράς νερού στα φυτά (τριχοειδκό φαινόμενο ) 

Τι θα συμβεί άραγε αν βάλουμε το σέλινο στο μελάνι? Οι υποθέσεις των παιδιών;- Θα φυτρώσει, θα βγάλει ρίζες, θα βαφτεί με χρώμα όλο το φυτό ..

Τα παιδιά παρουσιάζουν το πείραμα και τα αποτελέσματα του στο παρακάτω βίντεο

 

3η δραστηριότητα - πειράματα με νερό

1ο πείραμα: τρύπια καλαμάκια

2ο πείραμα: πιο δυνατός από το νερό

3ο πείραμα - το χαρτί δε βρέχεται

Βάλαμε ως τη μέση νερό σε μια λεκανίτσα και το χρωματίσαμε.  Βάλαμε ένα  κομμάτι χαρτί κουζίνας σε ένα πλαστικό ποτηράκι  με νερό .  Αναποδογυρίζουμε το ποτήρι στο πλάι και το βάζουμε στο λεκανάκι . Τι νομίζεται θα συμβεί ? θα βραχεί ή όχι το χαρτί ? Αναποδογυρίζουμε κάθετα το ποτήρι και το βάζουμε στο λεκανάκι . Τι νομίζεται θα συμβεί ? θα βραχεί ή όχι το χαρτί ?

Υποθέσεις πειραματισμοί, συμπεράσματα

4ο πείραμα - πως λειτουργεί η ποτίστρα των πουλιών

Έχετε δει ποτίστρα πουλιών ? πως λειτουργεί η ποτίστρα ? προβληματισμός, υποθέσεις, πείραμα

Τοποθετήσαμε ένα μπουκαλάκι νερού γεμάτο νερό και το αναποδογυρίσαμε κάθετα μέσα σε λεκάνη με νερό ώστε το στόμιο του μπουκαλιού να είναι μέσα στη λεκανίτσα. Είπαμε τις παρατηρήσεις μας και ανασηκώσαμε λίγο το μπουκάλι ώστε το στόμιο , δηλαδή το άνοιγμα του μπουκαλιού να βγει λόγο πάνω από το νερό, όχι όμως έξω από τη λεκάνη. Τι παρατηρείται ? Τι συμβαίνει όταν το στόμιο του μπουκαλιού βρίσκεται πάλι μέσα στο νερό ?Αν υποθέσουμε ότι ένα πουλί έπινε νερό από τη λεκάνη τι θα συνέβαινε? Πόσο νερό νομίζεις ότι θα χρειαζόταν να πιεί για να αδειάσει η λεκάνη ?

5ο πείραμα - το νερό ανεβαίνει στο ποτήρι

Το πείραμα με τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο

7ο εργαστήρι
πηγάδια  - φίλτρο νερού - η κούπα του Πυθαγόρα
1η δραστηριότητα υπόγεια νερά- πως λειτουργούν τα πηγάδια 
Τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους πηγάδι με υλικά της θάλασσας και γνώρισαν τον τρόπο που λειτουργεί ένα πηγάδι

2η δραστηριότητα- φίλτρο νερού 

Τα παιδιά έφτιαξαν φίλτρο νερού και ζωγράφισαν το πείραμα για τον καθαρισμό του νερού , Χρησιμοποίησαν βαμβάκι άμμο και πετραδάκια θαλάσσης και μικρά κομμάτια ξυλοκάρβουνου

Αποσπάσματα του πειράματος στο παρακάτω βίντεο

Οι ζωγραφιές των παιδιών

3η δραστηριότητα- η κούπα του Πυθαγόρα
Η κούκλα του Πυθαγόρα βρίσκεται από την αρχή της σχολικής χρονιάς στο Νηπιαγωγείο μας και είναι μία από τις μασκότ της τάξης μας
Τα παιδιά παρουσιάζουν τη  κούπα του Πυθαγόρα στο παρακάτω βίντεο

Αξιολόγηση του προγράμματος 
Η Αξιολόγηση του προγράμματος από τα παιδιά έγινε ατομικά για κάθε παιδί απαντώντας σε ερωτήσεις σε φόρμα google