Ελληνικά

Εργαστήριο Δεξιοτήτων 5/2: Από πού είσαι σοκολάτα;

Καινούριο εργαστήριο ξεκινήσαμε σήμερα και το θέμα μας είναι "Πόσο δίκαιη είναι η σοκολάτα σου;"

Εσύ τι σοκολάτα προτιμάς;

Τι ξέρεις για τη σοκολάτα;

Ερωτήσεις για σκέψη: «Γιατί το κακάο δεν καλλιεργείται εκεί που καταναλώνεται;» , «Στην Ευρώπη ή στην Ελλάδα ευδοκιμούν τα κακαόδεντρα; ναι ή όχι και γιατί;

Φυσικά 5/2: Φως και χρώματα (μέρος β’)

Μπορώ να φτιάξω το λευκό φως;

​Όπως αναλύεται το λευκό φως με την βοήθεια ενός πρίσματος στα χρώματα της Ίριδος (ή στα χρώματα του ουράνιου τόξου αν προτιμάτε), το ίδιο εύκολα μπορούμε να κάνουμε και το αντίστροφο: να το συνθέσουμε από τα τρία βασικά χρώματα.

Picture

Γιατί τα αντικείμενα γύρω μας έχουν διαφορετικά χρώματα;

Μπορούμε να το δούμε στην παρακάτω εικόνα.

Μπορούμε να το δούμε και σε animation στο παρακάτω βίντεο:

Όταν το φως πέφτει πάνω σ' ένα αντικείμενο, σημαίνει πως όλα τα χρώματα που αποτελούν το λευκό χρώμα πέφτουν πάνω τους. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με το είδος του αντικειμένου, βλέπουμε και διαφορετικό χρώμα.

Για παράδειγμα, όταν το λευκό φως πέσει πάνω σε μία ντομάτα, η επιφάνειά της, για την ακρίβεια το υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένη η επιφάνειά της, έχει την ιδιότητα να απορροφά όλες τις ακτινοβολίες του φωτός (όλα τα χρώματα) εκτός από μία συγκεκριμένη απόχρωση του κόκκινου χρώματος: αυτή που αντιστοιχεί στο χρώμα της συγκεκριμένης ντομάτας.

Το ίδιο γίνεται, π.χ., και με ένα μπλε αυτοκίνητο: Η μπογιά με την οποία είναι βαμμένο έχει την ιδιότητα να απορροφά όλα τα χρώματα του φάσματος εκτός από την συγκεκριμένη μπλε απόχρωση του αυτοκινήτου.

Το φως και τα χρώματα στην τέχνη

Ο Δανός-Ισλανδός καλλιτέχνης Olafur Eliasson αξιοποιεί τη φύση του φωτός ώστε να δημιουργήσει οφθαλμαπάτες;

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 145-146 και Τετράδιο φυσικής.

🏡Σπίτι: Μελετώ όλα όσα γράψαμε στο τετράδιο φυσικής.

Μαθηματικά 5/2: Ισοδύναμα κλάσματα (μέρος α’)

Καλή σας μέρα! Ξεκινήσαμε την εβδομάδα μας με κάτι γνώριμο από την περσινή χρονιά....τα Ισοδύναμα Κλάσματα!

Τι είναι τα ισοδύναμα κλάσματα;

Δύο ή περισσότερα κλάσματα που έχουν διαφορετικούς όρους, δηλαδή διαφορετικό αριθμητή & παρονομαστή, αλλά εκφράζουν την ίδια ποσότητα, λέγονται ισοδύναμα.

Πώς ελέγχω αν δύο κλάσματα είναι ισοδύναμα;

Κάνω "χιαστί γινόμενα": Πολλαπλασιάζω τον αριθμητή του ενός με τον παρονομαστή του άλλου. Αν τα δύο γινόμενα είναι ίσα, τότε τα κλάσματα είναι ισοδύναμα!

Πώς φτιάχνουμε ισοδύναμα κλάσματα;

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 49 και τετράδιο μαθηματικών

🏡Σπίτι: Ασκήσεις στο τετράδιο μαθηματικών.

 

Γλώσσα 5/2: Από τον χαλκό στο γυαλί

Σήμερα ασχοληθήκαμε με τις συσκευές και την εξέλιξή τους μέσα στα χρόνια με την βοήθεια και την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Αφού διαβάσαμε το κείμενο του βιβλίου μας "Από το χαλκό στο γυαλί" μας δημιουργήθηκαν αρκετές ερωτήσεις. Έτσι ακολουθήσαμε και τις οδηγίες της αμέσως επόμενης άσκησης και αρχίσαμε την έρευνά μας για την εξέλιξη διαφόρων συσκευών: σταθερό τηλέφωνο, κινητό τηλέφωνο, τηλεόραση, παιχνιδομηχανή, "έξυπνο" τηλέφωνο.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 46 - 47 και ομαδική εργασία

🏡Σπίτι: Τ.Ε. σελ. 64-66 ασκ. 3-4 και Ορθογραφία Βιβλίο σελ. 46 "Από το χαλκό στο γυαλί".

Η εξέλιξη του κινητού τηλεφώνου

Η εξέλιξη της τηλεόρασης

Η εξέλιξη της φορητής συσκευής αναπαραγωγής ήχου

 

 

 

Ο Πύργος της Βαβέλ (μέρος α’)

Μία γνωστή ιστορία που αναφέρεται στο ενδέκατο κεφάλαιο του βιβλίου της «Γένεσης» είναι αυτή του Πύργου της Βαβέλ.

Οι απόγονοι του Νώε με την ευλογία του Θεού πολλαπλασιάστηκαν γρήγορα και ζούσαν με αγάπη και ειρήνη. Άλλοι από αυτούς έγιναν γεωργοί και ζούσαν με την καλλιέργεια της γης και άλλοι έτρεφαν κοπάδια από βόδια, πρόβατα και κατσίκια και ζούσαν από τα προϊόντα της κτηνοτροφίας, άλλοι έγιναν κυνηγοί και άλλοι εξασκούσαν κάποια τέχνη από αυτές που σιγά-σιγά επινοούσαν οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι έμαθαν επίσης να κατασκευάζουν πλίθινα σπίτια και η ζωή τους συνεχώς βελτιωνόταν.

Ωστόσο, καθώς ο πληθυσμός συνεχώς αυξανόταν, δεν χωρούσαν πια στον τόπο όπου είχαν εγκατασταθεί ο Νώε και τα παιδιά του μετά τον κατακλυσμό. Έπρεπε να μετακινηθούν προς άλλα μέρη, να αναζητήσουν αλλού εύφορα εδάφη, να φτιάξουν καινούρια σπίτια και να ζήσουν πιο άνετα. Τράβηξαν λοιπόν δυτικά κι έφτασαν σε μια πολύ εύφορη και μεγάλη πεδιάδα, που την ονόμασαν Σεναάρ. Εκεί εγκαταστάθηκαν. Μετά από αρκετά χρόνια και η νέα τους εγκατάσταση δεν επαρκούσε, γιατί είχαν πάλι αυξηθεί πολύ. Αποφάσισαν να χωριστούν σε ομάδες και να σκορπιστούν προς διάφορες κατευθύνσεις, μα, πριν χωρίσουν, αποφάσισαν να δημιουργήσουν στη Σεναάρ κάτι ξεχωριστό και μοναδικό, που θα θύμιζε στις επόμενες γενιές το πέρασμά τους. Αποφάσισαν να χτίσουν μια μεγάλη πολιτεία με πολλά και ωραία σπίτια και στη μέση αυτής της πολιτείας έναν πύργο πολύ ψηλό, τόσο ψηλό που η κορυφή του να φτάνει στον ουρανό. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα γίνονταν ξακουστοί και στους σύγχρονους λαούς και στους απογόνους τους και όλοι θα θαύμαζαν το εντυπωσιακό έργο τους.

Αυτά ήταν τα σχέδια των ανθρώπων. Κατέβηκε όμως ο Θεός να δει τα έργα τους και είπε: «Τώρα όλοι αυτοί αποτελούν έναν λαό με κοινή γλώσσα. Αυτό το έργο είναι η αρχή των αλαζονικών τους πράξεων. Από δω και πέρα ό,τι σκέφτονται θα μπορούν να το πραγματοποιούν. Εμπρός, ας επιφέρουμε σύγχυση στη γλώσσα τους, ώστε να μην καταλαβαίνει ο ένας τι του λέει ο άλλος». Πράγματι, από εκείνη τη στιγμή προκλήθηκε σύγχυση γλωσσών. Όσοι εργάζονταν στον πανύψηλο πύργο της Σεναάρ δεν μπορούσαν πια να συνεννοηθούν. Το έργο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Οι άνθρωποι απογοητευμένοι διασκορπίσθηκαν προς πολλές κατευθύνσεις σ’ όλη τη γη και δημιούργησαν ξεχωριστά έθνη και λαούς.

Ο πύργος που προσπαθούσαν να υψώσουν ως τον ουρανό ονομάστηκε Πύργος της Βαβέλ, δηλαδή της συγχύσεως, και από τότε συμβολίζει την αλαζονεία των ανθρώπων, αλλά και την αδυναμία συνεννόησης που συχνά επιδεικνύουν οι άνθρωποι, όταν πρέπει να συνεργασθούν για κάποιο πολύ σπουδαίο θέμα.

Ιστορία 2/2: Επανάληψη στα μαθήματα Γ3-Γ8

Εν όψει του Επαναληπτικού της Ιστορίας την Τρίτη 6/2, σήμερα θυμηθήκαμε όλα όσα μάθαμε για τα πρώτα βήματα της Ελληνικής Επανάστασης.

Γεωμετρία 2/2: Εμβαδόν πλάγιου παραλληλογράμμου (μέρος β’)

Σήμερα συνεχίσαμε να κάνουμε εξάσκηση στο Εμβαδόν πλάγιο παραλληλογράμμου.

Έγιναν: ασκήσεις στο τετράδιο γεωμετρίας

🏡Σπίτι: Τ.Ε. δ τεύχος σελ. 21 ασκ.1-2-3

Γεωγραφία 1/2: Οι μεγαλύτερες λίμνες του κόσμου

Σήμερα ασχοληθήκαμε με τα γλυκά νερά των λιμνών.....Οι λίμνες της Γης καλύπτουν λιγότερο από το 2% της επιφάνειάς της.

Βήμα 3ο: Οι μεγαλύτερες λίμνες του κόσμου

Επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα  και μελετήσαμε τις μπλε πινέζες (λίμνες). Προσέξτε τις ιδιαίτερες τις πληροφορίες κάθε πινέζας. Ταυτόχρονα συμπληρώσαμε τη φωτοτυπία .

Στη συνέχεια παίξαμε το παρακάτω παιχνίδι: κουίζ

Σπίτι:

  • Μαθαίνω τις μεγαλύτερες λίμνες του κόσμου (Ποιες είναι, πού βρίσκονται στο χάρτη) Δες φωτοτυπία, Βιβλίο σελ. 53-54 και ιστοσελίδα. 
  • Τ.Ε. σελ. 21 ασκ. 1-2-3
  • Την επόμενη εβδομάδα τεστάκι στις μεγαλύτερες λίμνες και ποτάμια του κόσμου.

Νερό για όλους

Καθώς σήμερα θυμηθήκαμε τα ποτάμια, σας στέλνω ένα ωραίο βιντεάκι....

Το νερό κάνει τον κύκλο του, προσφέροντας ζωή. Εμείς κάνουμε οικονομία στη χρήση του και το απολαμβάνουμε. Μια ταινία μικρού μήκους της Virginia Curiá:

Μαθηματικά 1/2: Αναγωγή στην κλασματική μονάδα (μέρος γ’)

Σήμερα ολοκληρώσαμε τις περιπτώσεις που μπορεί κανείς να συναντήσει πρόβλημα που να λύνεται με αναγωγή στην κλασματική μονάδα.

Γ' περίπτωση: Ξέρω κάποιο μέρος και ψάχνω κάποιο άλλο μέρος

Έγιναν: ασκήσεις στο τετράδιο μαθηματικών

🏡Σπίτι: αναγωγή στην κλασματική 3