Ελληνικά

Γλώσσα 1/12: Λίμερικ

Καλό μήνα! 🌲

Ξεκινήσαμε την εβδομάδα μας διαβάζοντας ένα ποίημα λίμερικ του Γιώργου Σεφέρη.

Λίμερικ ονομάζεται ένα είδος ποίησης, που αποτελείται από μια χιουμοριστική στροφή πέντε στίχων και έχει ομοιοκαταληξία που ακολουθεί τον κανόνα αα-ββ-α, δηλαδή ο 1ος στίχος ομοιοκαταληκτεί με τον 2ο και τον 5ο στίχο και ο 3ος με τον 4ο.
Είναι ποιήματα σύντομα, σατιρικά ή απλώς κωμικά. Τα ποιήματα του είδους λίμερικ διηγούνται μια σύντομη ιστορία και καταλήγουν σε ένα ανέκδοτο.

Με τα ποιήματα αυτά, φτιάξαμε δικά μας ποιήματα λίμερικ.

Τέλος, ασχοληθήκαμε με τη Σύνταξη και θυμηθήκαμε πάλι τους πρωταγωνιστές της πρότασης: Ρήμα, Υποκείμενο,  Αντικείμενο, Κατηγορούμενο.

Έγιναν: Β.Μ. σελ. 79 και τετράδιο γλώσσας

🏡Σπίτι:

  • Αντιγραφή και Ορθογραφία Β.Μ. σελ. 79 τις 2 τελευταίες στροφές.
  • υπόλοιπες προτάσεις-σύνταξης
  • Τα παιδιά που έλειπαν την Παρασκευή να φέρουν τις υπόλοιπες ασκήσεις: 1. τετράδιο δευτερεύουσες προτάσεις, 2. Τ.Ε. σελ. 43 ασκ. 1 και 3.  Βρίσκω στον χάρτη του τετραδίου και χρωματίζω τις χώρες που αναφέρονται στο ποίημα: Κίνα, Λιβύη, Βραζιλία, Ινδία, Τουρκία, Κόγκο

Brain Blast! Έκρηξη Εγκεφάλων!

Το νέο εβδομαδιαίο κουίζ της ΣΤ΄ Δημοτικού!

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες,
σας καλωσορίζω σε μια ολοκαίνουργια και συναρπαστική δραστηριότητα!

Από αυτή την εβδομάδα ξεκινάμε το δικό μας εβδομαδιαίο παιχνίδι γνώσεων: Brain Blast! – Έκρηξη Εγκεφάλων! 💥

Κάθε Παρασκευή θα παίζουμε ένα διασκεδαστικό κουίζ με θέματα από ταινίες, μουσική, τέχνες, αθλητισμό και ό,τι άλλο βάλει ο… εγκέφαλός μας! Στόχος; Να γελάσουμε, να μάθουμε και να… “ανατινάξουμε” τις γνώσεις μας με τον πιο απίθανο τρόπο!

Λοιπόν, ποιος είναι έτοιμος για την απόλυτη Εγκεφαλο-Περιπέτεια;
Πάτα πάνω στην εικόνα και φύγαμε! 🧠✨

Ιστορία 28/11: Β8. Ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής

Ανάμεσα στους δασκάλους του Γένους ξεχωρίζουν για τη δράση τους ο λόγιος επαναστάτης Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής, ένας Έλληνας φιλόλογος φημισμένος ακόμη και στην Ευρώπη.

😎Έγιναν:  Βιβλίο σελ. 58 - 61

🎮Εξάσκηση: κουίζ

🏡Σπίτι: 

  • Μελετώ Βιβλίο σελ. 58-61
  • Παρατηρώ τον παρακάτω πίνακα και απαντώ: α) Αναλύω τι βλέπω στον πίνακα, β) Εμπλουτίζω τον πίνακα με τα λόγια που φαντάζομαι ότι θα έλεγαν ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής.

 

Γλώσσα 28/11: Η ζωή σε άλλους τόπους

Καινούρια ενότητα σήμερα στη γλώσσα και θα ταξιδέψουμε σε άλλους τόπους!

Πρώτη στάση η ζωή στην εύκρατη ζώνη!

Επίσης, ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να παρουσιάσουμε την εργασία μας με τις συνταγές από άλλες χώρες, ενώ ταυτόχρονα περιηγηθήκαμε στον παγκόσμιο χάρτη και προσπαθήσαμε να ταξιδέψουμε με το νου μας!

Έγιναν: συμπληρώσαμε τον παγκόσμιο χάρτη με τις χώρες

🏡Σπίτι: 

 

Εργαστήριο Δεξιοτήτων 26/11: Αγοράζω έξυπνα…

🛒 Πώς αγοράζω έξυπνα; Ένας μικρός οδηγός για μικρούς έξυπνους καταναλωτές

Κάθε μέρα παίρνουμε αποφάσεις για το τι θα αγοράσουμε: παιχνίδια, ρούχα, σνακ, πράγματα για το σχολείο. Δεν είναι όμως όλες οι αγορές το ίδιο σημαντικές. Για να αγοράζουμε έξυπνα, χρειάζεται να σκεφτόμαστε πριν ξοδέψουμε τα χρήματά μας.

⭐ 1. Σκέφτομαι: «Το χρειάζομαι ή απλώς το θέλω;»

  • Ανάγκη είναι κάτι απαραίτητο (ρούχα, τετράδια, τρόφιμα).

  • Επιθυμία είναι κάτι που μας αρέσει, αλλά μπορούμε να ζήσουμε και χωρίς αυτό (ένα νέο παιχνίδι, ένα μοντέρνο καπέλο, ένα παγωτό).

👉 Παράδειγμα: Θέλω ένα νέο παιχνίδι, αλλά χρειάζομαι πρώτα ένα τετράδιο μαθηματικών που τελείωσε.
Αγοράζω έξυπνα = Δίνω προτεραιότητα στις ανάγκες μου.

⭐ 2. Προσέχω τις διαφημίσεις

Οι διαφημίσεις έχουν στόχο να μας πείσουν να αγοράσουμε κάτι—even αν δεν το χρειαζόμαστε.
Γι’ αυτό:

  • Δεν πιστεύω ό,τι ακούω χωρίς να το σκεφτώ.

  • Ρωτάω: «Το χρειάζομαι;», «Είναι αληθινό αυτό που δείχνουν;».

  • Ξέρω ότι όλα φαίνονται πιο τέλεια στις διαφημίσεις.

👉 Έξυπνος καταναλωτής = δεν παρασύρεται εύκολα.

⭐3. Φτιάχνω λίστα πριν πάω για ψώνια

Όταν έχουμε λίστα:

  • Δεν αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε.

  • Δεν ξεχνάμε τα βασικά.

  • Έχουμε καλύτερο έλεγχο των χρημάτων μας.

👉 Παράδειγμα: Λίστα για το σούπερ μάρκετ: γάλα, ψωμί, φρούτα, μακαρόνια.
Ό,τι δεν είναι στη λίστα, το σκεφτόμαστε δύο φορές.

⭐ 4. Ορίζω ένα «όριο χρημάτων»

Κάθε εβδομάδα ή μήνα αποφασίζω πόσα μπορώ να ξοδέψω.
Αν θέλω κάτι πιο ακριβό:

  • Αποταμιεύω,

  • Κάνω υπομονή,

  • Σκέφτομαι αν αξίζει πραγματικά.

👉 Η έξυπνη αγορά χρειάζεται πλάνο.

⭐ 5. Συγκρίνω πριν αγοράσω

Δεν παίρνω κάτι μόνο επειδή το βρήκα μπροστά μου. Κοιτάζω:

  • Τιμές σε διαφορετικά καταστήματα ή ιστοσελίδες

  • Ποιότητα: είναι ανθεκτικό; είναι χρήσιμο;

  • Ποσότητα: συμφέρει το μεγάλο μέγεθος ή όχι;

👉 Παράδειγμα: Ένα μπουκάλι νερό 500ml κάνει 0,50€. Το μπουκάλι 1 λίτρου κάνει 0,70€.
Συμφέρει περισσότερο το μεγάλο.


⭐ 6.Κοιτάζω την ετικέτα και τις λεπτομέρειες

Πριν αγοράσω:

  • Ελέγχω την ημερομηνία λήξης σε τρόφιμα και προϊόντα.

  • Διαβάζω τι περιέχει (π.χ. πολλή ζάχαρη;).

  • Βλέπω οδηγίες πλυσίματος σε ρούχα.

  • Προσέχω εγγυήσεις σε ηλεκτρονικά.

👉 Αγοράζω έξυπνα = Ξέρω τι πραγματικά παίρνω.


⭐ 7. Προτιμώ προϊόντα που σέβονται το περιβάλλον

Έξυπνη αγορά είναι και η υπεύθυνη αγορά:

  • Προτιμώ προϊόντα που δεν έχουν πολύ πλαστικό.

  • Χρησιμοποιώ επαναχρησιμοποιούμενα αντικείμενα.

  • Σκέφτομαι αν κάτι μπορεί να χαλάσει γρήγορα.

👉 Αγοράζω έξυπνα = Αγοράζω με σεβασμό προς τον πλανήτη

Συμβουλές online αγορών - Τι πρέπει να προσέχω πριν την αγορά; | Skroutz.gr Blog

Γεωγραφία 26/11: Οι κλιματικές ζώνες της Γης

Καθώς αύριο θα έχουμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε το Μουσείο Πειραμάτων και να ασχοληθούμε με την Μετεωρολογία, σήμερα ασχοληθήκαμε με το αντίστοιχο μάθημα.

Ας θυμηθούμε από την περσινή Γεωγραφία..... Κλίμα ή καιρός;

Κλίμα

Η θερμοκρασία, η βροχή, η υγρασία, ο άνεμος, το χιόνι αποτελούν ατμοσφαιρικές συνθήκες. Όταν ορισμένες από αυτές επικρατούν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα σε έναν τόπο και σε συγκεκριμένη εποχή, τότε καθορίζουν το κλίμα του τόπου αυτού.

Καιρός

Αντίθετα οι ατμοσφαιρικές συνθήκες που επικρατούν σε έναν τόπο σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. ημέρα) καθορίζουν τον καιρό του τόπου αυτού.

Είδη Κλίματος
Ολόκληρη η γη χωρίζεται σε τρεις μεγάλες κλιματικές ζώνες με ορισμένα χαρακτηριστικά:
Έγιναν: Βιβλίο σελ. 39-41 και συμπληρώσαμε την παρακάτω φωτοτυπία: Κλιματικές Ζώνες-ζώνες βλάστησης
Ομαδική δραστηριότητα: είδη κλίματος
Εξάσκηση: κουίζ1  κουίζ2   κουίζ3
🏡Σπίτι:
  • Μελετώ βιβλίο σελ. 39-41 και τη φωτοτυπία
  • Τ.Ε. σελ. 15 ασκ. 1-2-3

Οι θερμοκρασίες της Γης από το 1880 έως το 2015

Δείτε πώς αυξάνεται η θερμοκρασία της Γης τα τελευταία χρόνια. Προσέξτε πως, ενώ έχει μία σχετική σταθερότητα τα πρώτα 100 χρόνια περίπου, από το 1980 και μετά έχουμε μία απότομη αύξηση της θερμοκρασίας. Από το 2000, μάλιστα, και μετά η θερμοκρασία χτυπάει κυριολεκτικά κόκκινο!

Μαθηματικά 26/11: Προβλήματα με Μ.Κ.Δ.

Σήμερα μελετήσαμε στην επίλυση ποιων προβλημάτων είναι χρήσιμος ο Μ.Κ.Δ.

Έγιναν: Β.Μ. σελ.31 δραστ.1-2 και  μέγιστος κοινός διαιρέτης

🏡Σπίτι: στο τετράδιο μαθηματικών υπόλοιπα προβλήματα

Γλώσσα 26/11: Κύριες και Δευτερεύουσες προτάσεις

Σήμερα ολοκληρώσαμε την ενότητα 4 μελετώντας τις παρακάτω κατηγορίες από δευτερεύουσες προτάσεις:

Στη συνέχεια, θυμηθήκαμε ορισμένες κατηγορίες Δευτερευουσών Προτάσεων:

Έγιναν: τετράδιο γλώσσας και ασκήσεις προτάσεις

🏡Σπίτι:

      • Τ.Ε. σελ. 36 ασκ. 6
      • Τετράδιο γλώσσας: υπόλοιπη άσκηση προτάσεων
      • Τετράδιο γραπτού λόγου: βάζω πλαγιότιτλους στο κείμενο με τις ταυρομαχίες
      • Φωτοτυπία "ή θλιμμένη αγελάδα": ασκ. 7

 

Ιστορία 25/11: Β7. Οι δάσκαλοι του Γένους

Δάσκαλοι του Γένους ονομάζονται οι μορφωμένοι Έλληνες που κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας συνέβαλαν, με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, στην καλλιέργεια της ελληνικής παιδείας.

😎Έγιναν: Βιβλίο σελ. 52-57 και μια μικρή εργασία στην τάξη σχετικά με τους Δάσκαλους του Γένους

🎮Εξάσκηση: κουίζ

🏡Σπίτι: 

  • Μελετώ το σχεδιάγραμμα και Βιβλίο σελ. 53
  • Β.Μ. σελ.57 ερώτηση 2: "Να σχολιάσετε τις απόψεις του Κοσμά του Αιτωλού για την παιδεία. Θα σας βοηθήσει και η Πηγή 3"