Συνοπτικά Προφίλ Χώρα Άνθρωποι Ζώα και φυτά Οικονομία Ιστορία και πολιτική Φαγητά Καθημερινότητα Παιδιά και σχολείο Χαρακτηριστικά
Ιστορία του σερβικού εκπαιδευτικού συστήματος
Κατά την περίοδο του σοσιαλισμού στη Σερβία, το εκπαιδευτικό σύστημα λειτούργησε αρκετά καλά. Το ποσοστό αναλφαβητισμού μειώθηκε εκείνη την περίοδο και, εκτός από την εκπαίδευση των παιδιών, προωθήθηκε και η εκπαίδευση των ενηλίκων. Όταν οι πολιτικές συγκρούσεις στη Σερβία εκφυλίστηκαν και ξέσπασαν οι βαλκανικοί πόλεμοι, το εκπαιδευτικό σύστημα υπέφερε. Τα κενά που προέκυψαν τότε πρέπει να καλυφθούν ακόμη και σήμερα.
Το σχολικό σύστημα
Η προσχολική εκπαίδευση στη Σερβία παρέχεται από νηπιαγωγεία. Η προσχολική περίοδος των 6 μηνών είναι υποχρεωτική. Τα παιδιά εισέρχονται στο δημοτικό σχολείο στην ηλικία των 7 ετών (συνήθως όλοι οι μαθητές μιας τάξης έχουν γεννηθεί την ίδια χρονιά). Ωστόσο, τα παιδιά που έχουν γεννηθεί πριν από τον Μάρτιο μπορούν να εισέλθουν στο δημοτικό σχολείο ένα χρόνο νωρίτερα. Το δημοτικό σχολείο χωρίζεται σε δύο στάδια: Κατώτερες τάξεις (1η έως 4η τάξη) Στις ανώτερες τάξεις (τάξεις 5-8) και στις κατώτερες τάξεις, οι μαθητές τοποθετούνται τυχαία σε τάξεις με έναν μόνο δάσκαλο και αίθουσα διδασκαλίας για όλα τα μαθήματα εκτός από τα αγγλικά και τη γυμναστική. Kαι η πολιτική αγωγή και τα θρησκευτικά διδάσκονται από ξεχωριστούς δασκάλους. Οι δάσκαλοι στις κατώτερες τάξεις του δημοτικού σχολείου περιορίζουν τον αριθμό των μαθητών που διδάσκουν σε μία τάξη και εργάζονται στην τάξη αυτή για τέσσερα χρόνια. Στις ανώτερες τάξεις, οι μαθητές αποκτούν μια εντελώς νέα σειρά από δασκάλους και αίθουσες διδασκαλίας για κάθε μάθημα. Μετά την αποφοίτηση από το δημοτικό σχολείο, οι μαθητές δίνουν ένα τεστ που ονομάζεται Mathura (lat. Mathurare). Οι εξετάσεις καλύπτουν τα μαθήματα που διδάσκονται στο δημοτικό σχολείο. Στο τεστ απονέμονται το πολύ 40 βαθμοί. Επιπλέον, προστίθεται ο μέσος όρος της βαθμολογίας από τις τάξεις 6 έως 8 και η μέγιστη βαθμολογία είναι 60 μονάδες. Τόσο η βαθμολογία της Mathura όσο και ο μέσος όρος των βαθμολογιών αθροίζονται σε 100 βαθμούς κατ' ανώτατο όριο. Στη συνέχεια, οι μαθητές συντάσσουν έναν κατάλογο με τις σχολές και τα μαθήματα που προτιμούν και ταξινομούνται ανάλογα με τον αριθμό των βαθμών που συγκεντρώνουν
Τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χωρίζονται σε τρεις τύπους: γυμνάσια, επαγγελματικές σχολές και σχολές τεχνών.
Σχολές τεχνών (Zanatska škola): Προσφέρουν τριετή προγράμματα σε στενά καθορισμένα επαγγέλματα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελμάτων και των δασκάλων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επαγγελματικές σχολές (Stručna škola): Διαρκούν τρία ή τέσσερα χρόνια και έχουν ισορροπία μεταξύ της κατάρτισης για έναν συγκεκριμένο τομέα και της παροχής ευρύτερης εκπαίδευσης.
Γυμνάσιο (Gimnazija): Είναι τετραετή σχολεία που προορίζονται για μαθητές που πέτυχαν καλούς βαθμούς στο δημοτικό και θέλουν να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αν δείτε το εκπαιδευτικό σύστημα του Μαυροβουνίου, θα δείτε ότι έχουν πολλές ομοιότητες.
Πανεπιστήμια
Υπάρχουν πέντε κρατικά πανεπιστήμια στη Σερβία όπου μπορείτε να σπουδάσετε μετά το σχολείο. Βρίσκονται στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Υπάρχουν επίσης ορισμένα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αν και δεν μπορούν όλοι να τα αντέξουν οικονομικά, καθώς δεν πληρώνονται από το κράτος, αλλά πρέπει να τα πληρώσουν οι ίδιοι οι φοιτητές.
Τα σερβικά πανεπιστήμια συνδέονται με ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγών, όπως το Erasmus. Με αυτό το πρόγραμμα, οι φοιτητές μπορούν να κάνουν ένα είδος ανταλλαγής φοιτητών και να σπουδάσουν για ένα διάστημα σε άλλη χώρα της Ευρώπης.
Τι είναι η "διαρροή εγκεφάλων" και τι σχέση έχει με την εκπαίδευση;
Η διαρροή εγκεφάλων ακούγεται αρκετά αηδιαστική. Ωστόσο, δεν πρέπει να εκλαμβάνεται κυριολεκτικά, καθώς όλοι οι εγκέφαλοι παραμένουν αλώβητοι. Παρ' όλα αυτά, η λέξη περιγράφει μια προβληματική διαδικασία που είναι ιδιαίτερα εμφανής στη Σερβία. Νέοι, μορφωμένοι άνθρωποι εγκαταλείπουν τη χώρα και πηγαίνουν στη Γερμανία, για παράδειγμα, για να βρουν δουλειά ή να σπουδάσουν εκεί. Κάτι ανάλογο συμβαίνει δυστυχώς και στην Ελλάδα.
Οι "εγκέφαλοι" αντιπροσωπεύουν επομένως τους μορφωμένους ανθρώπους και η λέξη διαρροή αντιπροσωπεύει την αποχώρησή τους από την εν λόγω χώρα. Ωστόσο, η Σερβία έχει απόλυτη ανάγκη από νέους ανθρώπους με καλή εκπαίδευση, καθώς η χώρα είναι υπερήλικη και η αδύναμη οικονομία θα μπορούσε να πάρει ώθηση.
Προβλήματα των παιδιών
Παιδική φτώχεια
Υπάρχει υψηλό ποσοστό παιδικής φτώχειας στη Σερβία, με ένα στα δέκα παιδιά να πλήττεται. Το κράτος διαθέτει ελάχιστους πόρους για να στηρίξει οικονομικά τις οικογένειες. Ως εκ τούτου, δεν είναι ιδιαίτερα επιθυμητό για τις γυναίκες να αποκτήσουν παιδιά, καθώς δεν υπάρχει προγεννητική φροντίδα ή φροντίδα παιδιών για τους γονείς που πηγαίνουν στη δουλειά. Θα ήταν πράγματι σημαντικό να αυξηθεί το ποσοστό γεννήσεων, καθώς ο σερβικός πληθυσμός γερνάει.
Τα φτωχά παιδιά υποφέρουν από ασθένειες και κοινωνικά μειονεκτήματα και δεν έχουν πολλές πιθανότητες να ξεφύγουν από τον κύκλο της φτώχειας. Στις αγροτικές περιοχές, το κράτος έχει ιδιαίτερα μικρή επιρροή και οι φτωχές οικογένειες σπάνια λαμβάνουν κρατική στήριξη. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά στη σερβική ύπαιθρο εργάζονται συχνά σε αγροκτήματα για να στηρίξουν τις οικογένειές τους.
Η ζωή ως παιδί Ρομά
Τα παιδιά από οικογένειες Ρομά περνούν ιδιαίτερα δύσκολα στη Σερβία. Οι Ρομά αποτελούν εθνοτική μειονότητα και υφίστανται σοβαρές διακρίσεις και μειονεκτική θέση στη Σερβία. Οι ενήλικες δυσκολεύονται να βρουν δουλειά. Τα παιδιά πειράζονται και αποκλείονται στο σχολείο, αν μπορούν να πάνε στο σχολείο. Για κάθε 100 Ρομά, οι 60 ζουν σε παραγκουπόλεις. Πρόκειται για κτίρια που μοιάζουν με ερείπια, συνήθως χωρίς καμία πρόσβαση σε καθαρό νερό ή εγκαταστάσεις υγιεινής, όπως μια κατάλληλη τουαλέτα.
Οι οικισμοί βρίσκονται συνήθως στα περίχωρα των μεγάλων πόλεων. Άλλοι άνθρωποι απλώς τοποθετούν τα σκουπίδια τους κοντά στους οικισμούς. Αυτό προσελκύει αρουραίους και ποντίκια, τα οποία στη συνέχεια μεταδίδουν ασθένειες στους ετοιμόρροπους οικισμούς. Ταυτόχρονα, πολλοί Ρομά ζουν και από τα σκουπίδια. Τα παιδιά έχουν ελάχιστες προοπτικές να ζήσουν μια καλύτερη ζωή από τους γονείς τους. Η ιατρική περίθαλψη για τους Ρομά είναι επίσης πολύ φτωχή. Ο κίνδυνος να πεθάνουν πριν από την ηλικία των πέντε ετών είναι τρεις φορές υψηλότερος για τα παιδιά από οικογένειες Ρομά σε σχέση με τα άλλα παιδιά.
Παιδιά με αναπηρίες
Τα παιδιά με αναπηρία στη Σερβία δεν έχουν σχεδόν καθόλου ευκαιρίες για εκπαίδευση ή ακόμη και για μια φιλική προς τα παιδιά ζωή. Οι παιδικοί σταθμοί και τα σχολεία δεν θέλουν να δεχτούν τα παιδιά με την αιτιολογία ότι δεν μπορούν να τα φροντίσουν.
Ως εκ τούτου, οι γονείς των παιδιών αναγκάζονται συχνά να δίνουν τα παιδιά τους σε ανάδοχες οικογένειες ή ιδρύματα. Αυτά συνήθως βρίσκονται μακριά από τα σπίτια τους και τα παιδιά με αναπηρία χωρίζονται από τις οικογένειές τους. Ωστόσο, δεν είναι καλύτερα στα σπίτια αυτά ή στα ιδρύματα, δεν υποστηρίζονται, τους χορηγείται αμφισβητήσιμη φαρμακευτική αγωγή και δεν ενσωματώνονται στην κοινωνία. Πολλά από τα παιδιά δεν φεύγουν ποτέ από αυτά τα σπίτια.