Διαρθρωτικές φράσεις στην παραγωγή λόγου
Τρόποι έναρξης θεματικής περιόδου |
Σύνδεση Θ.Π. με λεπτομέρειες
|
Τρόποι έναρξης κατακλείδας
|
· «Είναι γνωστό ότι...»
· «Δεν υπάρχει αμφιβολία..» · «Είναι κοινά παραδεκτό..» · «Είναι γεγονός ότι...» · «Είναι ευρύτατα διαδεδομένη η άποψη....» · «Αποτελεί κοινό τόπο ότι ..» · «Είναι κοινός τόπος...» · «Κατά κοινή ομολογία...» · «Υποστηρίζεται συχνά ότι...» · «Λέγεται συχνά ότι...»
|
· «Ειδικότερα...»
· «Πράγματι...» · «Πιο συγκεκριμένα...» · «Αναλυτικότερα...» · «Στην περίπτωση αυτή...» · «Αυτό ισχύει στο μέτρο που....» · «Είναι αλήθεια ότι...» · «Η διαπίστωση αυτή δεν αποτελεί λεκτική υπερβολή» · «Εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία...» · «Με αφετηρία τη θέση αυτή...» · «Κατά συνέπεια είναι ανάγκη...» · «Σε μια τέτοια περίπτωση....» · «Στο πλαίσιο αυτό κατανοούμε...» · «Με δεδομένα τα παραπάνω δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι...»
|
· «Αβίαστα, λοιπόν, συνάγεται το συμπέρασμα...»
· «Συνοψίζοντας μπορούμε να επισημάνουμε...» · «Γίνεται, επομένως, εύκολα αντιληπτό...» · «Εύκολα, λοιπόν, μπορεί ο καθένας να συμπεράνει...» · «Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό...» · «Εύκολα, λοιπόν, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα...» · «Συμπερασματικά, έχει καταστεί σαφές...»
|
- Για να αποδείξουμε τις αιτίες – παράγοντες σε μια παράγραφο, μπορούμε, ενδεικτικά να χρησιμοποιήσουμε τους παρακάτω τρόπους:
- Στη διαμόρφωση (του αρνητικού αυτού παράγοντα) σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει ...
- Τα βαθύτερα αίτια (της κοινωνικής αυτής μάστιγας) πρέπει να αναζητηθούν...
- Το φαινόμενο αυτό συνδέεται άμεσα...
- Αυτό που κυρίως ευθύνεται για την έξαρση...
- Το πρόβλημα αυτό ανάγεται σε πολλά και σύνθετα αίτια...
- Θα άξιζε όμως ν’ αναρωτηθεί κανείς σε ποιους λόγους οφείλεται...
- Δεν πρόκειται , ωστόσο, ν’ ανακαλύψουμε τα πραγματικά αίτια του νοσηρού αυτού φαινομένου, αν δεν λάβουμε υπόψη...
- Για να οργανώσουμε παραγράφους, για να καταδείξουμε τη θετική ή αρνητικήεπίδραση ενός παράγοντα, ενδεικτικά μπορούμε να ξεκινήσουμε με τους παρακάτω τρόπους :
- Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα...
- Το ίδιο (θετικά ή αρνητικά) αντανακλά η ύπαρξη του παράγοντα (αυτού) στην
- ατομική και κοινωνική ζωή...
- Ανυπολόγιστες, όμως, είναι οι επιπτώσεις...
- Στις (θετικές ή αρνητικές) επιπτώσεις συγκαταλέγονται...
- Ένα άλλο σύμπτωμα, όχι αμελητέο, είναι και τούτο...
Για να προτείνουμε τρόπους αντιμετώπισης ενός θετικού ή αρνητικού παράγοντα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους παρακάτω τρόπους έναρξης :
- Το νοσηρό αυτό φαινόμενο θα αντιμετωπισθεί ριζικά, αν...
- Επιτακτική προβάλλει η ανάγκη της άμεσης δραστηριοποίησης...
- Αποφασιστικής σημασίας κρίνεται η συμβολή...
- Σημαντικός είναι ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει...
- Αμετάθετο χρέος έχουμε ...
- Χωρίς όμως την εκδήλωση της ατομικής και συλλογικής προσπάθειας η αντιμετώπιση του προβλήματος καθίσταται δυσχερής...
- Μεταβατική παράγραφος
Η χρήση της μεταβατικής παραγράφου εξασφαλίζει τη νοηματική συνοχή των ζητούμενων. Δηλαδή, για να είναι ομαλή η μετάβαση από το α΄ ζητούμενο στο β΄ ζητούμενο γράφουμε μία παράγραφο-εισαγωγή στο β΄ ζητούμενο.
Χαρακτηριστικά μεταβατικών παραγράφων
- Τοποθετείται πριν από το ζητούμενο
- Είναι σύντομη
- Το περιεχόμενο της σχετίζεται με το α΄ ζητούμενο και εισάγει στην πραγμάτευση του β΄
- Η χρήση της δεν είναι απαραίτητη, ωστόσο είναι πολύ βοηθητική για το φυσικό πέρασμα από το ένα ζητούμενο στο άλλο.
Αντίθετα, είναι μάλλον περιττή η χρήση της αμέσως μετά τον πρόλογο (για μετάβαση στο β΄ ζητούμενο), καθώς η μετάβαση μπορεί να γίνει ομαλά μέσω του προλόγου.