Ελληνικά

Διάρθρωση παραγράφου

Διαρθρωτικές φράσεις στην παραγωγή λόγου

Τρόποι έναρξης θεματικής περιόδου  

Σύνδεση Θ.Π. με λεπτομέρειες

 

 

Τρόποι έναρξης κατακλείδας

 

·  «Είναι γνωστό ότι...»

·  «Δεν υπάρχει αμφιβολία..»

·  «Είναι κοινά παραδεκτό..»

·  «Είναι γεγονός ότι...»

·  «Είναι ευρύτατα διαδεδομένη η άποψη....»

·  «Αποτελεί κοινό τόπο ότι ..»

·  «Είναι κοινός τόπος...»

·  «Κατά κοινή ομολογία...»

·  «Υποστηρίζεται συχνά ότι...»

·  «Λέγεται συχνά ότι...»

 

·  «Ειδικότερα...»

·  «Πράγματι...»

·  «Πιο συγκεκριμένα...»

·  «Αναλυτικότερα...»

·  «Στην περίπτωση αυτή...»

·  «Αυτό ισχύει στο μέτρο που....»

·  «Είναι αλήθεια ότι...»

·  «Η διαπίστωση αυτή δεν αποτελεί λεκτική υπερβολή»

·  «Εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία...»

·  «Με αφετηρία τη θέση αυτή...»

·  «Κατά συνέπεια είναι ανάγκη...»

·  «Σε μια τέτοια περίπτωση....»

·  «Στο πλαίσιο αυτό κατανοούμε...»

·  «Με δεδομένα τα παραπάνω δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι...»

 

·  «Αβίαστα, λοιπόν, συνάγεται το συμπέρασμα...»

·   «Συνοψίζοντας μπορούμε να επισημάνουμε...»

·   «Γίνεται, επομένως, εύκολα αντιληπτό...»

·   «Εύκολα, λοιπόν, μπορεί ο καθένας να συμπεράνει...»

·   «Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό...»

·  «Εύκολα, λοιπόν, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα...»

·  «Συμπερασματικά, έχει καταστεί σαφές...»

 

 

 

 

  • Για να αποδείξουμε τις αιτίες – παράγοντες σε μια παράγραφο, μπορούμε, ενδεικτικά να χρησιμοποιήσουμε τους παρακάτω τρόπους:
  • Στη διαμόρφωση (του αρνητικού αυτού παράγοντα) σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει ...
  • Τα βαθύτερα αίτια (της κοινωνικής αυτής μάστιγας) πρέπει να αναζητηθούν...
  • Το φαινόμενο αυτό συνδέεται άμεσα...
  • Αυτό που κυρίως ευθύνεται για την έξαρση...
  • Το πρόβλημα αυτό ανάγεται σε πολλά και σύνθετα αίτια...
  • Θα άξιζε όμως ν’ αναρωτηθεί κανείς σε ποιους λόγους οφείλεται...
  • Δεν πρόκειται , ωστόσο, ν’ ανακαλύψουμε τα πραγματικά αίτια του νοσηρού αυτού φαινομένου, αν δεν λάβουμε υπόψη...

 

  • Για να οργανώσουμε παραγράφους, για να καταδείξουμε τη θετική ή αρνητικήεπίδραση ενός παράγοντα, ενδεικτικά μπορούμε να ξεκινήσουμε με τους παρακάτω τρόπους :
  • Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα...
  • Το ίδιο (θετικά ή αρνητικά) αντανακλά η ύπαρξη του παράγοντα (αυτού) στην
  • ατομική και κοινωνική ζωή...
  • Ανυπολόγιστες, όμως, είναι οι επιπτώσεις...
  • Στις (θετικές ή αρνητικές) επιπτώσεις συγκαταλέγονται...
  • Ένα άλλο σύμπτωμα, όχι αμελητέο, είναι και τούτο...

 

Για να προτείνουμε τρόπους αντιμετώπισης ενός θετικού ή αρνητικού παράγοντα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους παρακάτω τρόπους έναρξης :

  • Το νοσηρό αυτό φαινόμενο θα αντιμετωπισθεί ριζικά, αν...
  • Επιτακτική προβάλλει η ανάγκη της άμεσης δραστηριοποίησης...
  • Αποφασιστικής σημασίας κρίνεται η συμβολή...
  • Σημαντικός είναι ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει...
  • Αμετάθετο χρέος έχουμε ...
  • Χωρίς όμως την εκδήλωση της ατομικής και συλλογικής προσπάθειας η αντιμετώπιση του προβλήματος καθίσταται δυσχερής...

 

  1. Μεταβατική παράγραφος

 

Η χρήση της μεταβατικής παραγράφου εξασφαλίζει τη νοηματική συνοχή των ζητούμενων. Δηλαδή, για να είναι ομαλή η μετάβαση από το α΄ ζητούμενο στο β΄ ζητούμενο γράφουμε μία παράγραφο-εισαγωγή στο β΄ ζητούμενο.

 

Χαρακτηριστικά μεταβατικών παραγράφων

  • Τοποθετείται πριν από το ζητούμενο
  • Είναι σύντομη
  • Το περιεχόμενο της σχετίζεται με το α΄ ζητούμενο και εισάγει στην πραγμάτευση του β΄
  • Η χρήση της δεν είναι απαραίτητη, ωστόσο είναι πολύ βοηθητική για το φυσικό πέρασμα από το ένα ζητούμενο στο άλλο.

 

Αντίθετα, είναι μάλλον περιττή η χρήση της αμέσως μετά τον πρόλογο (για μετάβαση στο β΄ ζητούμενο), καθώς η μετάβαση μπορεί να γίνει ομαλά μέσω του προλόγου.