Φ.Ε. 3
Άσκηση 1.
Στην εικόνα του δημιουργού Marc Chagall, ο σταυρωμένος Χριστός να αγκαλιάζει ένα πολύ μεγάλο πλήθος. Το πλήθος αυτό αποτελούνταν από όσο μπορούμε να συμπεράνουμε από την εικόνα από πολλούς ανθρώπους, όχι κάποιας ανώτερης τάξης και εξουσίας, ιερείς, πολλές μητέρες με τα παιδιά τους στην αγκαλιά τους, διάφορα ζώα, και κάποιες γυναικείες μορφές που φαίνεται σαν να πετούν, ή να τις τραβάει κάτι προς το έδαφος. Όλες οι μορφές που παρουσιάζονται στον πίνακα φαίνονται θλιμμένες, και την αίσθηση αυτή μας την δίνουν και τα χρώματα του πίνακα, που είναι όλα πολύ σκούρα. Βλέποντας την εικόνα αυτή μπορούμε να συμπεράνουμε πως όλα τα πλάσματα, οποιασδήποτε τάξης ή μορφής ή είδους, ήταν πολύ θλιμμένα λόγω της σταύρωση του Χριστού, και πως ο Χριστός, παρόλο που πέθανε ποτέ δεν σταμάτησε να τα αγαπάει όλα το ίδιο, σαν παιδιά του.
Στον πίνακα αυτό ο Marc Chagall έδωσε τον τίτλο Exodus. Στον πίνακα αυτό ίσως να έδινα τον τίτλο “Endless”.
Άσκηση 2.
Στο ποίημα ‘Για τον όρο μετανάστες’ του γερμανού συγγραφές Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο συγγραφέας αναλύει τον λόγω που ο όρος ‘μετανάστες’, είναι λανθασμένους για την περίπτωσή τους. Αναφέρει πως μετανάστες λέγονται αυτοί που με την θέλησή τους πηγαίνουν να μείνουν μόνιμα σε μία ξένη χώρα, χωρίς να κινδυνεύουν για την ζωή τους. Για εκείνους όπως μας διηγείται ίσχυαν ακριβώς τα αντίθετα πράγματα. Αυτό το καταλαβαίνουμε από όλο το ποίημα, αλλά εντονότερα το εκδηλώνουν κάποιοι συγκεκριμένοι στίχοι. Οι στίχοι αυτοί είναι:
«Εμείς, ωστόσο, δε φύγαμε γιατί το θέλαμε, λεύτερα να διαλέξουμε μιαν άλλη γη», που μας δείχνει πως δεν ήταν επιλογή τους το να φύγουν από την πατρίδα τους
«Ούτε και σε μιαν άλλη χώρα μπήκαμε να μείνουμε για πάντα εκεί, αν γινόταν» , «Κι η χώρα που μας δέχτηκε, σπίτι δε θα 'ναι, μα εξορία», πράγμα που σημαίνει πως δεν μετανάστευσαν σε ξένη χώρα, και δεν ήταν κάτι μόνιμο
«Εμείς φύγαμε στα κρυφά. Μας κυνήγησαν, μας προγράψανε» μας δείχνει την επικινδυνότητα αυτού που έκαναν.
Εκτός από αυτούς τους στίχους, είναι φυσικά και άλλοι πολλοί εξίσου σημαντικοί που δικαιολογούν την λάθος χρήση του όρου ‘μετανάστες’ και αφηγούνται την δυσκολία των συνθηκών στις οποίες ζούσαν.
TΖΟΛΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, γ2