Ελληνικά

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Το ποίημα του βιβλίου μας, όπως το διαβάζει ο ηθοποιός Γιάννης Βαρβέρης:

 

Ένα βίντεο για περιήγηση στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης:

Πατώντας παρακάτω μπορείτε να μπείτε μέσα στο μουσείο της Ακρόπολης και να ξεναγηθείτε μόνοι σας!

BRING THEM BACK! Η μεγαλύτερη πολιτιστική καμπάνια που έγινε στην πατρίδα μας είναι αυτή και έχει θέμα την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα!

 

Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη:

Με τα φτερά της φαντασίας!

 

 

M. C. ESCHER: ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSBICtKIF3-ILCEpmtQa6MTbVZVe4nzy7eXUm7_OizoD0qBzQFilVjE0zuIRXJoox1TJOYFEOEVwclE/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

 

Αναδημοσίευση από:

17 Ιουνίου 2014  Επετειακά 

Σαν σήμερα πριν από 119 χρόνια γεννήθηκε ο εικαστικός καλλιτέχνης M. C. Escher (17/6/1898–27/3/1972), ο άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή του στην απεικόνιση του αδύνατου. Γιατί; Επειδή μπορούσε.

—του Γιώργου Θεοχάρη—

Ελάχιστα βιογραφικά στοιχεία

escher1Γεννήθηκε στην Ολλανδία. Ο πατέρας του ήταν πολιτικός μηχανικός. Ως παιδί, ήταν φιλάσθενος, πράγμα που εξηγεί μερικώς την ελλιπή του εκπαίδευση. Στο σχολείο τα πήγαινε παντού χάλια – εκτός από το σχέδιο. Προσπάθησε να σπουδάσει αρχιτεκτονική, αλλά δεν τα κατάφερε, κι έτσι στράφηκε στη χαρακτική (λιθογραφία, ξυλογραφία, χαλκογραφία). Το 1922 ταξίδεψε στην Ιταλία και την Ισπανία. Αυτό έμελλε να είναι το ταξίδι που άλλαξε τη ζωή του. Στη Γρανάδα εντυπωσιάστηκε από την Αλάμπρα, το μαυριτανικό κάστρο του 14ου αιώνα. Τα περίτεχνα διακοσμητικά σχέδια με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα που είδε εκεί του κίνησαν το ενδιαφέρον για τις γεωμετρικές συμμετρίες, μια επιρροή φανερή σε όλο του το έργο. Στην Ιταλία γνώρισε την Jetta Umiker, με την οποία παντρεύτηκε το 1924. Απέκτησαν τρεις γιους. Έμειναν στη Ρώμη μέχρι το 1935, οπότε και έφυγαν μην αντέχοντας την Ιταλία του Mussolini. Ο Escher δεν ενδιαφερόταν για την πολιτική, αλλά απεχθανόταν τον φανατισμό, και προφανώς ο ιταλικός φασισμός τού έπεσε βαρύς. Με ενδιάμεσους σταθμούς την Ελβετία και το Βέλγιο, η οικογένεια κατέληξε το 1942 στην Ολλανδία, όπου και στέριωσε. Εκεί ο Escher φιλοτέχνησε το μεγαλύτερο μέρος του έργου για το οποίο έγινε διάσημος.

Συμβολή στην Ποιητική των Μαθηματικών

Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει λόγος για «Τέχνη και Μαθηματικά» χωρίς αναφορά στον Escher. Αυτό που κυρίως χαρακτηρίζει το έργο του είναι η απεικόνιση του αδύνατου: γραφικές παραστάσεις ανθρώπων, ζώων, αντικειμένων, οι οποίες δημιουργούν την ψευδαίσθηση του απείρου (μοτίβα που δεν τελειώνουν ποτέ και πουθενά, παράδοξες αρχιτεκτονικές δομές, οφθαλμαπάτες). Για να απεικονίσει το αδύνατο, ο Escher χρησιμοποίησε ποιητικά τα μαθηματικά (προβολική γεωμετρία, τοπολογία, μη ευκλείδεια γεωμετρία).

Κρίνοντας από τις ακαδημαϊκές του επιδόσεις, ο Escher λογικά δεν έμαθε μαθηματικά στο σχολείο. Εντούτοις, είχε τα μαθηματικά μέσα του: τα διαισθανόταν, τα «έβλεπε»∙ τα ζούσε. Οι διακοσμήσεις που είδε στην Αλάμπρα τον ενέπνευσαν να χρησιμοποιήσει γεωμετρικά πλέγματα ως βάση των σχεδίων του, τα οποία επικάλυπτε με σχέδια ζώων (πουλιών, λιονταριών κ.λπ.). Έτσι άρχισαν όλα.

Gravity(...)Οι μαθηματικοί εκτιμούν ιδιαίτερα τα ψηφιδωτά του με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα, τη χρήση των πολυέδρων και τις γεωμετρικές παραμορφώσεις του. Δείτε, λόγου χάριν, τη Βαρύτητα, όπου πολύχρωμες χελώνες βγάζουν τα κεφάλια τους μέσα από ένα ψηφιδωτό δωδεκάεδρο.

Στη Μεταμόρφωση 1 (1937), μετέτρεψε ένα κυρτό πολύγωνο σε κανονικό σχέδιο στο επίπεδο ώστε να σχηματίσει μία ανθρώπινη φιγούρα. Το έργο αυτό σηματοδοτεί την αλλαγή του ενδιαφέροντος του από τα φυσικά τοπία στην κανονική διαίρεση του επιπέδου. Τα μαθηματικά είχαν πλέον μπει για τα καλά στο έργο του.

Metamorphosis IMetamorphosis I

 

Το 1958 ο Escher εξέδωσε ένα βιβλίο, με τίτλοRegular Division of the Plane” («Κανονική Διαίρεση του Επιπέδου»), στο οποίο είχε συγκεντρώσει εκείνες τις ξυλογραφίες στο επίπεδο τις οποίες θεωρούσε αντιπροσωπευτικές για την επιρροή των μαθηματικών στο έργο του. Εκεί σημείωνε: «Οι μαθηματικοί έχουν ανοίξει έναν δρόμο προς ένα ανεξάντλητο πεδίο».

Η προσήλωσή του στην έννοια της κανονικής διαίρεσης του επιπέδου φαίνεται ήδη από τα ιταλικά τοπία της πρώτης περιόδου του. Κάτι δεν του άρεσε εξαρχής με την επιπεδοσύνη των δύο διαστάσεων. Είχε καταφανώς ένα θέμα με τις δύο διαστάσεις. Μπορεί να δούλευε (εκ των πραγμάτων) στο επίπεδο, αλλά ένιωθε ότι η έλλειψη βάθους τον περιόριζε. «Θέλω», έλεγε, «ν’ αναγκάσω τα πράγματα να βγουν από το επίπεδο». (Δείτε τι εννοούσε, για παράδειγμα, στα Χέρια που Σχεδιάζουν.)

4

Ακόμα και πριν μελετήσει μαθηματικά, έκανε χρήση προβολής του υπερβολικού επιπέδου σε δεδομένο δισδιάστατο επίπεδο. Σταδιακά, άρχισε να ενσωματώνει στα έργα του τρισδιάστατα αντικείμενα όπως σφαίρες, κώνους, κύβους, δακτύλιους, έλικες. (Για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα συνδυασμού δισδιάστατων και τρισδιάστατων εικόνων δείτε τα Ερπετά.)

300px-Escher_Snakes

Μελέτησε επίσης τοπολογία (= η μελέτη των συνόλων στα οποία μπορεί να οριστεί μια έννοια «κλειστότητας» έτσι ώστε να διακρίνεται η συνέχεια για οποιαδήποτε συνάρτηση που ορίζεται σε αυτά). Συνέχιζε να μαθαίνει μαθηματικά, συζητώντας με τον Βρετανό μαθηματικό Roger Penrose. Δείγματα των νέων θεωρητικών κατακτήσεων αντανακλώνται σε έργα με ακανόνιστη προοπτική (βλ. Λωρίδα του Μέμπιους), όπως τα Καταρράκτης και Πάνω και Κάτω.

waterfallΚαταρράχτης

escher_up_and_downΠάνω και Κάτω

Εν κατακλείδι, ο Escher, εκτός από μεγαλοφυής εικαστικός, υπήρξε ερασιτέχνης (με την παλιά έννοια) μαθηματικός. Αλλιώς: ο Escher οφείλει την περίοπτη θέση του στην Ιστορία της Τέχνης (και) στα μαθηματικά.

 

Ο Escher πρόσθεσε διαστάσεις στο επίπεδο με έναν τρόπο που δεν έχει προηγούμενο. Σχεδίασε αυτό που δεν υπάρχει∙ άγγιξε το αδύνατο – αλλά αυτό το είχαν κάνει και άλλοι πριν από αυτόν. Όχι όμως με τον δικό του, μοναδικό τρόπο. Εκ των υστέρων, μπορεί κανείς να δει ότι ο Escher δεν θα μπορούσε να υπάρξει παρά μόνο στον 20ό αιώνα. Το έργο του χαρακτηρίζει όσο λίγων άλλων αυτή την περίπλοκη (και γι’ αυτό άκρως ενδιαφέρουσα) περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας.

Είναι εφικτό το αδύνατο; Όχι, αλλά δεν δικαιούσαι να έχεις λόγο αν δεν τολμήσεις να το επιτύχεις. Με άλλα λόγια, είναι εφικτό να τολμήσεις το αδύνατο. Αυτό ακριβώς έκανε ο M. C. Escher.

ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρακάτω θα βρείτε δύο μικροπειράματα με το λογισμικό Geogebra, που θα σας βοηθήσουν να κάνετε εξάσκηση και συγχρόνως να παίξετε.

Πατώντας στις παρακάτω εικόνες μπορείτε να παίξετε με τα παρακάτω κουίζ για εξάσκηση:

Για το έργο του μεγάλου ζωγράφου Esher δείτε το παρακάτω αφιέρωμα:

Δείτε ακόμη και το άρθρο για τον ζωγράφο εδώ.

Η ΚΑΡΔΙΑ: ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

Παρακάτω θα βρείτε, για να μελετήσετε καλά τη ΘΕΩΡΙΑ του κεφαλαίου, τρεις πολύ κατατοπιστικές παρουσιάσεις από τους συναδέλφους κ. Αρβανιτίδη και κ. Ζερβό.
Πατώντας στην παρακάτω εικόνα, μπορείς να δεις συγκεντρωμένη όλη την ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ, καθώς και το "Γλωσσάρι" και "Με μια ματιά".
Για να πάρουμε μια ιδέα για τις ωθήσεις που δίνει η καρδιά, αρκεί να σκεφτούμε πως μοιάζουν με τις ωθήσεις που δίνει το ποτιστικό μηχάνημα στο νερό, για να πηγαίνει πιο μακριά (όπως βλέπουμε στην παρακάτω εικόνα).
Ο ρυθμικός ήχος που βγαίνει από το ποτιστικό (για όσους έχετε βρεθεί κοντά) θα μπορούσε να παρομοιαστεί με τους κτύπους της καρδιάς...
Picture

Πόσο αίμα αντλεί η καρδιά σου;

 

Το παρακάτω διαδραστικό υλικό προέρχεται από το ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ. Δείτε το, είναι πολύ καλό για εξάσκηση!

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΚΟΥΙΖ!

 

ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ- ΑΙΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ

ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ:
ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ
Οι φλέβες και οι αρτηρίες μας διακλαδίζονται διαρκώς σε όλο και λεπτότερα αγγεία, που η διάμετρός τους είναι μικρότερη και από αυτή μιας τρίχας. Τα πολύ λεπτά αυτά αγγεία ονομάζονται τριχοειδή. Τέτοια τριχοειδή αγγεία περιβάλλουν και τις μικροσκοπικές κυψελίδες των πνευμόνων, επιτρέποντας την ανταλλαγή των αερίων, του οξυγόνου και του διοξειδίου του άνθρακα.
                   
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ:
Το αίμα φεύγει από την αριστερή κοιλία και μέσα από τις αρτηρίες φτάνει σ΄όλα τα όργανα.
Στη συνέχεια δίνει οξυγόνο στα όργανα του σώματος και παίρνει διοξείδιο του άνθρακα.
Το αίμα που μεταφέρει το διοξείδιο του άνθρακα φτάνει μέσα από τις φλέβες στο δεξιό κόλπο της καρδιάς.
Στη συνέχεια περνά μέσα από τη βαλβίδα στη δεξιά κοιλία και από εκεί φτάνει στους πνεύμονες. Εκεί αποβάλλει το διοξείδιο του άνθρακα και παίρνει οξυγόνο.
Το αίμα που μεταφέρει το οξυγόνο επιστρέφει στον αριστερό κόλπο της καρδιάς και περνά στην αριστερή κοιλία, για να αρχίσει πάλι ο ίδιος κύκλος.

Οι δύο αυτές «διαδρομές» διακλαδίζονται σε όλο και μικρότερες, ώστε το αίμα και τα συστατικά που αυτό μεταφέρει να φτάνουν παντού στο σώμα μας.

 

ΑΡΤΗΡΙΑΚΗ ΠΙΕΣΗ
Το αίμα φτάνει παντού στο σώμα μας λόγω της πίεσης που δημιουργείται από την καρδιά, η οποία λειτουργεί ως αντλία. Η πίεση αυτή ονομάζεται αρτηριακή.
Για την καλή μας υγεία είναι βασικό η αρτηριακή πίεση να μην είναι υψηλότερη ή χαμηλότερη από τα φυσιολογικά επίπεδα. Αν η αρτηριακή πίεση είναι πολύ υψηλή, τότε μπορεί να προκληθούν βλάβες τόσο στα όργανα του σώματος όσο και στα αιμοφόρα αγγεία. Αντίθετα, αν η πίεση είναι χαμηλή, δε φτάνει στα όργανα αρκετό οξυγόνο. Την αρτηριακή πίεση μπορούμε να τη μετρήσουμε με ειδικά όργανα, τα ιατρικά πιεσόμετρα, τα οποία εφαρμόζονται στο μπράτσο. Αν η αρτηριακή πίεση είναι συνεχώς υψηλή ή χαμηλή, ο γιατρός χορηγεί φάρμακα που ρυθμίζουν την πίεση.

Για τη μέτρηση της αρτηριακής πίεσης χρησιμοποιούνται ειδικά όργανα, τα πιεσόμετρα.
Η αρτηριακή πίεση
ΑΡΤΗΡΙΕΣ, ΦΛΕΒΕΣ ΚΑΙ ΤΡΙΧΟΕΙΔΗ ΑΓΓΕΙΑ
Το αίμα μεταφέρεται από την καρδιά προς τα   διάφορα όργανα του σώματός μας μέσα από τα αγγεία   και συγκεκριμένα από τις αρτηρίες.
Το αίμα στις αρτηρίες είναι πλούσιο σε οξυγόνοκαι   έχει έντονο κόκκινο χρώμα.
Από τα διάφορα όργανα του σώματός μας το αίμα ρέει   προς την καρδιά μέσα απότις φλέβες.   Το αίμα στις φλέβες περιέχει διοξείδιο του άνθρακα  και έχει πιο σκούρο χρώμα.
Γι' αυτό σχεδιάζουμε τις αρτηρίες με κόκκινο χρώμα   και τις φλέβες με μπλε. Οι φλέβες και οι αρτηρίες διακλαδίζονται συνεχώς σε   όλο και πιο λεπτά αγγεία. Τα λεπτά αυτά αγγεία ονομάζονται τριχοειδή.
ΤΟ ΑΙΜΑ ΜΑΣ: ΕΝΑΣ ΕΡΥΘΡΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΜΕΣΑ ΜΑΣ, ΕΝΑ ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!
Το αίμα αποτελείται από:
- το πλάσμα
- τα ερυθρά αιμοσφαίρια
- τα λευκά αιμοσφαίρια
- τα αιμοπετάλια
Τα συστατικά του αίματος
Στο πλάσμα είναι διαλυμένες χρήσιμες και άχρηστες ουσίες και αποτελεί το 55% του αίματος. Αποτελείται κυρίως από νερό.
Τα ερυθρά αιμοσφαίριαμεταφέρουν το οξυγόνο και το διοξείδιο του άνθρακα.
Στην επιφάνειά τους υπάρχουν κάποιες  ουσίες που μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε  άτομο. Ανάλογα με τις ουσίες αυτές,  διακρίνουμε τους ανθρώπους σε ομάδες  αίματοςΑ, Β, ΑΒ και 0.
Στο ανθρώπινο σώμα υπάρχουν περίπου 50 τρισεκατομμύρια κύτταρα συνολικά, από τα οποία τα 30 τρισεκατομμύρια είναι ερυθρά αιμοσφαίρια!
Κάθε δευτερόλεπτο "πεθαίνουν" 2 εκατομμύρια ερυθρά αιμοσφαίρια και παράγονται 2 εκατομμύρια καινούργια ερυθρά αιμοσφαίρια!

Τα λευκά αιμοσφαίρια είναι πολύ λιγότερα από ότι τα ερυθρά. Μας προστατεύουν από τα μικρόβια. Αποτελούν την άμυνα του οργανισμού.

Τα αιμοπετάλια συμβάλλουν στην πήξη του αίματος σε περίπτωση αιμορραγίας.

 

ΓΛΩΣΣΑΡΙ
• Κόλποι ονομάζονται οι δύο επάνω κοιλότητες της καρδιάς.

• Κοιλίες ονομάζονται οι δύο κάτω κοιλότητες της καρδιάς.

• Οι αρτηρίες είναι τα αιμοφόρα αγγεία μέσα από τα οποία ρέει αίμα από την καρδιά προς τα διάφορα όργανα του σώματος.

• Οι φλέβες είναι τα αιμοφόρα αγγεία μέσα από τα οποία ρέει αίμα από τα διάφορα όργανα του σώματος προς την καρδιά.

• Τα ερυθρά αιμοσφαίρια είναι τα κύτταρα του αίματος που μεταφέρουν οξυγόνο και διοξείδιο του άνθρακα.

• Τα λευκά αιμοσφαίρια είναι τα κύτταρα του αίματος που συμβάλλουν στην άμυνα του οργανισμού.

• Τα αιμοπετάλια είναι τα κύτταρα του αίματος που συμβάλλουν στην πήξη του.

• Πλάσμα ονομάζουμε το υγρό μέσα στο οποίο κινούνται τα στερεά σωματίδια, τα κύτταρα του αίματος. Το πλάσμα αποτελείται κυρίως από νερό.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ:
Με μια ματιά...
 
• Η καρδιά και το σύνολο των αιμοφόρων αγγείων αποτελούν το κυκλοφορικό 
μας σύστημα.
• Η καρδιά είναι ένας μυς. Χωρίζεται σε τέσσερα μέρη.
• Η καρδιά είναι μία αντλία χάρη στην οποία το αίμα κυκλοφορεί αδιάκοπα
στον οργανισμό.
  • Την κυκλοφορία του αίματος προς και από τους πνεύμονες την ονομάζουμε μικρή κυκλοφορία.
  • Την κυκλοφορία του αίματος προς και από ολόκληρο το σώμα την ονομάζουμε μεγάλη κυκλοφορία.

 

Με τη μεγάλη κυκλοφορία αίμα πλούσιο σε οξυγόνο μεταφέρεται σε όλα τα όργανα του σώματος, ενώ από τα όργανα του σώματος μεταφέρεται αίμα, που περιέχει διοξείδιο του άνθρακα.

• Με τη μικρή κυκλοφορία αίμα που περιέχει διοξείδιο του άνθρακα μεταφέρεται στους πνεύμονες, ενώ από τους πνεύμονες μεταφέρεται αίμα πλούσιο σε οξυγόνο.

• Με το μικροσκόπιο μπορούμε να δούμε τα συστατικά του αίματος. Το πλάσμα που αποτελείται κυρίως από νερό και τα κύτταρα του αίματος, τα ερυθρά, τα λευκά αιμοσφαίρια καθώς και τα αιμοπετάλια.

• Η υγιεινή διατροφή και η σωματική άσκηση συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του κυκλοφορικού μας συστήματος.

ΑΦΡΙΚΗ: ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

Για μια υπέροχη συλλογή φωτογραφιών από το Φωτόδεντρο, πατήστε την παρακάτω εικόνα:

Μια παρουσίαση για τους Πυγμαίους:

Μια παρουσίαση για τους Βεδουΐνους

Μια παρουσίαση για τους Μπαντού

Μια παρουσίαση για τους Μασάι

Πατώντας στην παρακάτω εικόνα θα παρακολουθήσετε στιγμιότυπα από την επίσκεψη του Νέλσον Μαντέλα στον Λευκό Οίκο το 1994, μια χρονιά αφότου έγινε πρόεδρος της Δημοκρατίας της Νότιας Αφρικής. Η αρχή του βίντεο είναι ο εθνικός ύμνος της Νότιας Αφρικής.

ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ

 

Ένα ακόμη βίντεο για εξάσκηση. Να ξέρετε πως είναι διαδραστικό! Έχει και ασκήσεις!

 

Δύο βίντεο από την κ. Ράνια!

Για παιχνίδια με τη μέτρηση μήκους πατήστε πάνω στις παρακάτω εικόνες:

  • Ταίριαξε αυτά που σημαίνουν το ίδιο:

  • Για να μετρήσεις πόσο μήκος έχει η κόκκινη γραμμή, πάτησε παρακάτω (δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται!)

Μέτρησε το μήκος των αντικειμένων!

  • Πόσο μεγάλο ψάρι έπιασες;

Παρακάτω θα βρείτε μια εφαρμογή που μετατρέπει τις μονάδες μέτρησης από τη μια στην άλλη. ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΗ!

 

 

Ο ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ

Μπορείς να παίξεις και να πειραματιστείς με τον ΜΕΣΟ ΟΡΟ πατώντας στις παρακάτω εικόνες:

Για το παιχνίδι με τα ρούχα του συλλόγου γονέων, πατήστε παρακάτω:

Για το παιχνίδι με τα ορθογραφικά λάθη, πατήστε παρακάτω:

Για ένα ακόμη παιχνίδι με μέσο όρο από το ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ, πατήστε παρακάτω:

Για να μεταβείτε στις σελίδες με τα παιχνίδια μέσου όρου, πατήστε παρακάτω:

Για ένα τεστάκι στον ΜΕΣΟ ΟΡΟ, πατάς παρακάτω:

 

 

ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΟΙ- ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ: ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΡΟ ΠΡΙΓΚΗΠΑ

ΑΝΑΘΕΣΗ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 Όνομα ομάδας:  Γλωσσολόγοι-  Λογοτέχνες

Μέλη: Βασιλική, Ολυμπία, Βασιλεία

Αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα:

https://www.filologikos-istotopos.gr/2019/02/07/lexiko-logotechnikon-oron/,

αναζητήστε τον όρο «νουβέλα» και συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Ερώτηση Απάντηση
F Περιγράψτε με λίγα λόγια το λογοτεχνικό είδος στο οποίο ανήκει το έργο μας και αναφέρετε τα κυριότερα χαρακτηριστικά του.

 

 

 

 

F  Γνωρίζετε μερικές διάσημες ελληνικές ή και ξένες νουβέλες εκτός από τον «Μικρό Πρίγκηπα»;

 

 

 

Ανατρέξτε σε ένα ηλεκτρονικό λεξικό, όπως πχ. στην ιστοσελίδα του

http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

(Λεξικό Μανόλη Τριανταφυλλίδη)

  • ή ακόμη ανατρέξτε στο Λεξικό Ελληνικής Γλώσσας του Γ. Μπαμπινιώτη και βρείτε τις σημασίες των παρακάτω λέξεων: Συμπληρώστε επίσης τον πίνακα και με μερικές ακόμη λέξεις που σας έκαναν εντύπωση ή σας προξένησαν απορία.

 

Λέξη Σημασία
ρέμβη  
μπαομπάμπ  
ερμίνα  
πορφύρα  
εξημερώνω  
   
   
   
   
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Αναζητήστε επίσης λέξεις εντυπωσιακές και λέξεις που πιθανόν θα μπορούσαν να σας χρειαστούν στην παραγωγή γραπτού λόγου, καθώς και εκφράσεις που θα ήταν ωραίο να θυμάστε και να χρησιμοποιείτε. Καταγράψτε κάποιες απ’ αυτές στον παρακάτω πίνακα.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Φτιάξτε μια συλλογή από αποφθέγματα (σημαντικά λόγια) που λέγονται μέσα στο βιβλίο, τα οποία περιέχουν χρήσιμες αλήθειες της ζωής. Καταγράψτε λίγα απ’  αυτά (7-10) στον παρακάτω πίνακα.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

  • Φτιάξτε με τα παραπάνω ένα λεύκωμα, το οποίο αφού θα το εικονογραφήσετε, θα το πολλαπλασιάσετε και θα μοιράσετε σε όλη την τάξη.

 

Και τώρα… γινόμαστε λογοτέχνες!

  • Αφιερώστε ένα ποίημα που θα γράψετε με την ομάδα σας στον Μικρό Πρίγκηπα,

ή ακόμη,

  • Γράψτε ένα γράμμα στον ήρωα του βιβλίου μας για να του εκφράσετε τις εντυπώσεις σας από τον χαρακτήρα του,

ή τέλος,

  • Συνεχίστε τη νουβέλα, γράφοντας τι μπορεί να έγινε αφού έφυγε ο Μικρός Πρίγκηπας από τη γη.

 

 

Οδηγίες για το τελικό προϊόν της έρευνας: 

  1. Αναφέρετε το λογοτεχνικό είδος στο οποίο ανήκει το έργο μας και λίγα λόγια γι’ αυτό. Επίσης αναφέρετε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα από ξένες και ελληνικές νουβέλες.
  2. Διαλέξτε από την λίστα με τα αποφθέγματα που φτιάξατε τα 5 καλύτερα και γράψτε τα ως αρχή του κειμένου σας.
  3. Διορθώστε και τελειοποιήστε το ποίημα που γράψατε, ή γράψτε σε συνεχόμενο αφηγηματικό λόγο ένα σύντομο κείμενο το οποίο θα έχει τίτλο: «Ο Μικρός Πρίγκηπας επιστρέφει στον πλανήτη του», ή ακόμη τελειοποιήστε το γράμμα που γράψατε στον ήρωα του βιβλίου μας.
  4. Συγκεντρώστε υλικό φωτογραφιών και εικόνων από τις ακουαρέλες του Μικρού Πρίγκηπα, αλλά και από διάφορες άλλες εκδοχές των εικόνων αυτών.
  5. Χωρίστε σε κομμάτια το κείμενο και μοιράστε το μεταξύ σας ώστε όλα τα άτομα της ομάδας να διαβάζουν ένα απόσπασμα.
  6. Ηχογραφήστε την ανάγνωση του κειμένου
  7. Επιλέξτε κάποια μουσική επένδυση και κάνετε μίξη της μουσικής με την ανάγνωση του κειμένου

Δημιουργήστε μία ταινία σε περιβάλλον movie maker με θέμα: «Μια μέρα με τον Μικρό Πρίγκηπα», επενδύοντας τον ήχο που δημιουργήσατε με κατάλληλες εικόνες, ή ακόμη και αποσπάσματα από ταινίες.